NVIDIA julkaisi toukokuun lopulla Computex 2017 -tapahtumassa uuden GeForce GTX Max-Q -suunnittelukonseptin, joka on kehitetty tehokkaita Ultrabook-tyyppisiä pelikannettavia ajatellen. Käytännössä kyseessä on näytönohjaimeen keskittyvä kokonaispaketti, jonka avulla NVIDIA pyrkii tarjoamaan laitevalmistajille työkalut hiljaisempien, ohuempien ja kevyempien pelikannettavien toteuttamiseksi. NVIDIAn mukaan uudessa Max-Q:ssa kaikki keskeiset osa-alueet (kannettavan rakenne, grafiikkapiiri, ajurit, jäähdytys- ja virransyöttökomponentit) on mietitty uusiksi parhaan mahdollisen pelikokemuksen saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi ohuissa kuorissa
Saimme io-techin testiin ensimmäisenä Max-Q-konseptia käyttävänä pelikannettavana Asus ROG Zephyruksen, jonka tarkempi mallinimi on GX501VIK. Zephyrus on 15,6-tuumaisella näytöllään ja noin 2,2 kilon painollaan toistaiseksi kevyin io-techin testaama peliläppäri ja valmistajan mukaan kyseessä on myös maailman ohuin peliläppäri.
Tutustumme tässä artikkelissa Zephyruksen ominaisuuksiin sekä vertaamme suorituskykyä, tehonkulutusta, lämpötiloja ja melutasoa io-techin kevään läppärivertailussa mukana olleisiin Asuksen, HP:n, Lenovon ja MSI:n vastaaviin Kaby Lake + GeForce 10 -pelikannettaviin.
Zephyrus on varustettu 15,6-tuumaisella IPS-paneelilla, joka tukee Full HD- eli 1920×1080-resoluutiota 120 hertsin virkistystaajuudella ja tuettuna on G-Sync-ominaisuus.
Testiin saapui tarkalleen ottaen GX501VIK-GZ021T-malli, johon on konfiguroitu Intelin neliytiminen Core i7-7700HQ -prosessori, GeForce GTX 1080 – näytönohjain Max-Q-suunnittelulla, 24 gigatavua keskusmuistia sekä teratavun M.2 SSD.
Suomessa myytävä versio (GX501VI) poikkeaa testiversiosta keskusmuistin määrässä (16Gt) sekä M.2 SSD:n koossa (512 Gt). Suomi-version myyntihinta on noin 3500 €.
- Ulkomitat: 37,9 x 26,2 x 1,69–1,79 cm
- Paino: 2,27 kg
- Laturin paino ja johdon pituus: 606 g & 1,8 m
Hyper-Threading-ominaisuutta tukevan 7700HQ-prosessorin perustaajuus on 2,8 GHz ja yhdellä ytimellä Turbo-taajuus voi nousta maksimissaan 3,8 GHz:iin. Testiversiossa on käytössä kaksi muistikanavaa, joista toisessa on 8 gigatavun DDR4-muistikampa ja toisessa 16 gigatavun DDR4-muistikampa. Suomen myyntiversiossa on käytössä kaksi kahdeksan gigatavun muistikampaa.
GeForce GTX 1080:ssä on käytössä 2560 CUDA-ydintä ja GP104-grafiikkapiiri toimii 1436 MHz:n Boost-taajuudella. 256-bittisen muistiväylän jatkeena on kahdeksan gigatavua 10 Gbps:n siirtonopeudella toimivaa GDDR5X-näyttömuistia.
Core i7-7700HQ -prosessorin lämpötila nousi 100 % käyttöasteella Handbrake-rasituksessa parissa minuutissa 79 asteeseen ja Package TDP 36 watin tuntumaan. Prosessorin kellotaajuus pysyi tasaisesti 3,38GHz:ssä testin ajan, eikä throttlannut missään vaiheessa. Peleissä prosessorin kellotaajuus vaihteli 1,4 – 3,46GHz välillä ja grafiikkapiirin kellotaajuus heilahteli 3D-rasituksessa 1300-1350 MHz:n välimaastossa.
Zephyrus on varustettu ROG Active Aerodynamic System -jäähdytysratkaisulla, joka liittyy NVIDIAn Max-Q -konseptiin. Kun läppärin kansi avataan, pohjassa oleva mekanismi nostaa kannettavan rungon pohjalevystä ilmaan vajaan sentin verran. Näin kannettavan paksuus on saatu kompaktiksi kuljetuksessa ja käytössä saadaan luotua enemmän tilaa lämpimän ilman ulostulolle ja jäähdytysilman kierrätykselle (toiminto kuvattu yksityiskohtaisesti Asuksen kotisivuilla). Mekanismi osoittautui testien aikana suorastaan nerokkaaksi oivallukseksi ja oli käytännössä huomaamaton käyttökokemuksen kannalta. Pohjalevy on muovia, joten mekanismin kestävyyttä pitkässä juoksussa on vaikea arvioida.
Takakannen ROG-logo sekä takaosan tuuletusaukko on valaistu punaisin ledein, jotka saa halutessa kytkettyä pois päältä.
Jäähdytysratkaisun toiminnallisuus laajenee rungon etupuolelle ja näppäimistö on sijoitettu poikkeuksellisesti alaosaan jäähdytysteknisistä syistä. Näppäimistön yläpuolella on erittäin pienistä rei’istä rakentuva ritilä, jonka läpi tuulettimet imevät viileää ilmaa sisuksiin. Myös kosketuslevy on sijoitettu tavallisesta poikkeavasti näppäimistön oikeaan reunaan, missä numpad yleensä sijaitsee.
Kuvasimme kannettavan FLIR One -lämpökameralla noin 10 minuutin 3D-rasituksen jälkeen. Lämpimin kohta noin 48,5 astetta mitattiin tuulettimien välistä, josta suurin osa lämpimästä ilmasta puhalletaan kotelosta ulos. GeForce GTX 1080 -näytönohjain on sijoitettu näytön ja näppäimistön väliin, joten laiteen runko lämpenee ja lämpö leviää poikkeuksellisen runsaasti näppäimistön yläpuolelle.
Näppäimistö on RGB-valaistu (Asus Aura RGB) ja kirjaimet ovat väriltään valkoiset. Itse näppäimistöstä pystyy säätämään valaistuksen kirkkautta tai valaistuksen pois päältä. Paketissa toimitetaan silikoninen rannetuki, mutta testaajan käsiä se ei juuri tukenut eikä sen käytölle ollut huutavaa tarvetta.
Valmistaja lupaa näppäimistölle 30 yhtäaikaisen näppäinpainalluksen rekisteröinnin, mutta testiemme aikana näppäimistö ei tuntunut kovin responsiiviselta varsinkaan pelikäytössä. Näppäimet ovat kevyet ja matalat profiililtaan. Pelin tiimellyksessä sormet siirtyvät huomaamatta sivuun halutuilta näppäimiltä (esim. WASD). Kosketuslevy on kohtalaisen kokoinen ja se palvelee vaihtoehtoisesti myös numpadina erillisellä napin painalluksella.
Jäähdytysratkaisun toiminnasta johtuen laturin liitin on sijoitettu laitteen vasempaan kylkeen ja hieman ikävästi keskelle liitinrivistöä niin, että johto kulkeutuu helposti joko tuuletusaukkojen tai muiden liittimien eteen.
606 gramman painoisesta ulkoisesta virtalähteestä/laturista lähtevä 1,8 metriä pitkä johto on riittävän pitkä ja yltää helposti lattialta pöydälle.
Laitteen alapuolelta ei löydy erillisiä huoltoluukkuja tai tuuletusaukkoja. Muovisen pohjalevyn saa ruuvattua irti ja sen alta paljastuu kaksi radiaalituuletinta, jotka imevät ilmaa sisuksiinsa avautuvan pohjalevyn ja kannettavan rungon välistä.
Oikeassa kyljessä on rivissä Type-C-mallinen Thunderboltia tukeva USB 3.1 Gen 2 -liitin, kaksi USB 3.1 -liitintä sekä Kensington-lukkoportti. Vasemmalle kyljelle on sijoitettu lämpimän jäähdytysilman ulostulon viereen virtaliitin, HDMI-liitin, kaksi USB 3.1-liitintä sekä yhdistetty 3,5 mm:n liitin (mikrofonin sisääntulo- ja kuulokkeen lähtöliitäntä).
Kannettavaa pystyy hallitsemaan ROG Gaming Center -ohjelmistolla, josta voi muun muassa säätää valaistusta, ROG- ja Windows-nappien toimintaa sekä luoda erilaisia profiileita.
Suorituskykytestit
Suorituskykytesteissä Asuksen Zephyrusta verrattiin io-techin kevään Kaby Lake + GeForce 10 -peliläppäritestin osaanottajiin eli mukana ovat Asuksen ROG G701VIK, HP Omen 17 ja Lenovo Legion Y720 sekä loppukesästä erikseen testattu MSI GT62VR 7RE. Testeissä keskityttiin vertailemaan keskenään suorituskykyä prosessorin, näytönohjaimen, keskusmuistin ja tallennusratkaisun osalta.
Testit ajettiin kannettavat verkkovirtaan kytkettyinä ja 1920×1080-resoluutiolla. Poikkeuksena MSI:n näyttöpaneeli, jolla ei saatu käyttöön kuin lähes vastaava 1920×1200-resoluutio. Kaikkiin kannettaviin asennettiin NVIDIAn GeForce 382.05-ajurit.
Cinebench R15
Cinebench-renderöintitestissä Zephyrus asettui 738 pisteen tuloksella samaan rintamaan HP:n ja Lenovon kanssa, joissa molemmissa on käytössä sama Core i7-7700HQ -prosessori.
Handbrake 1.0.7
Pidempikestoisessa Handbrake-testissä ja videon x264-enkoodauksessa Zephyruksen suorituskyky oli Cinbenchin tavoin samalla tasolla HP:n ja Lenovon kanssa. Myös MSI:n suorituskyky tippui hieman lämmetessään samalle tasolle.
AIDA64 v5.90
Kahta muistikampaa ja kaksikanavaista muistiohjainta käyttävän Zephyruksen muistiväylän kaistanleveys jäi hieman HP:n, Lenovon ja MSI:n tuloksia alhaisemmaksi, vaikka kaikissa oli käytössä DDR4-2400-nopeudella toimivat muistit. Zephyruksen heikomman muistikaistan syynä on todennäköisesti testilaitteen käyttämä erikoinen 8 ja 16 gigatavun muistikamman konfiguraatio.
CrystalDiskMark 5.2.1
Testiin saapunut Zephyrus oli varustettu teratavun kokoisella Samsungin SM961-mallisella M.2 SSD:llä, jonka kirjoitus- ja lukunopeus olivat hyvällä tasolla. Perättäinen lukunopeus oli 1585 Mt/s ja kirjoitusnopeus 1318 Mt/s.
Battlefield 1
Battlefield 1:n tulokset eivät ole enää taaksepäin vertailukelpoisia keväällä ajettujen tulosten kanssa sillä hiljattain julkaistu iso päivitys peliin paransi suorituskykyä merkittävästi.
Vertasimme Battlefield 1:ssä tuloksia MSI:n GT62VR 7RE Dominator Pro -pelikannettavan tuloksiin, jotka ajettiin 1920×1200-resoluutiolla. Zephyrus oli GTX 1080 -näytönohjaimellaan 29,8 FPS:ää eli noin 40 % suorituskykyisempi kuin MSI:n kannettava GTX 1070:llä.
The Witcher 3
The Witcher 3:ssa Zephyruksella oli GTX 1080 -näytönohjaimella keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus G701VIK:n kanssa samalla tasolla, mutta 99. persentiili oli jopa 16 FPS korkeampi johtuen todennäköisesti tasaisemmista prosessorin ja grafiikkapiirin kellotaajuuksista 3D-rasituksessa.
3D-suorituskyky akulla
Kun Zephyruksen laturi irrotettiin ja laite toimi akun varassa, ruudunpäivitysnopeus tippui ja lukittui 30 FPS:ään.
Akkukesto 3D-rasituksessa
3D-rasituksessa The Witcher 3 -pelissä Zephyruksen akku kesti alle tunnin eli 47 minuuttia, joka oikeuttaa testijoukon himmeimpään mitaliin.
Tehonkulutus, lämpötila ja melu
Kannettavien tehokulutusta mitattiin seinästä Etech PM-300 -mittarilla ja tehonkulutus mitattiin Handbrake-ohjelmalla prosessorirasituksessa ja Rise of the Tomb Raider -pelillä 3D-rasituksessa.
Prosessorirasituksessa Zephyruksen tehonkulutus asettui Lenovon ja HP:n väliin 84 watin kulutuksella. 3D-rasituksessa GTX 1080 -näytönohjaimestaan huolimatta Zephyruksen tehonkulutus oli alhaisempi kuin GTX 1070:llä varustetuilla MSI:llä ja HP:lla. Asuksen järkälemäiseen ja tehdasylikellotettuun ROG G701 VIK -kannettavaan verrattuna Zephyruksen tehonkulutus oli jopa 115 wattia alhaisempi.
Prosessorin ja grafiikkapiirin lämpötila mitattiin Handbrake-ohjelmalla prosessorirasituksessa ja Rise of the Tomb Raider -pelillä 3D-rasituksessa.
Handbrake-rasituksessa Zephyruksen prosessorin lämpötila nousi muutamassa minuutissa 79 asteeseen. 3D-rasituksessa prosessorin lämpötila nousi lähes samaan astemäärään eli 77 asteeseen ja grafiikkapiirin lämpötila nousi 79 asteeseen.
A-painotuksella suoritetuissa melumittauksissa Velleman DVM805 -desibelimittari sijoitettiin 60 senttimetrin päähän näytöstä. Ympäristön melutaso testikokoonpano pois päältä oli 33,7 desibeliä. Kannettavan melutaso mitattiin lepotilassa Windowsin työpöydällä, prosessorirasituksessa Handbrake-ohjelmalla ja 3D-rasituksessa Rise of the Tomb Raider -pelillä. Virallisesti melua mitataan tiettyjen standardien mukaan, joten io-techin mittaukset ovat lähinnä suuntaa antavia.
Zephyruksen melutaso oli testijoukon toiseksi hiljaisin sekä prosessori- että 3D-rasituksessa. Se oli hieman äännekkäämpi kuin MSI, mutta pykälän hiljaisempi kuin Lenovo. Lepotilassa melutaso oli muita testijoukon koneita hieman äänekkäämpi.
Mielenkiintoisena havaintona 100 % prosessorirasituksessa kannettava oli äänekkäämpi kuin 3D-rasituksessa. Testasimme melutasoa myös Playerunknowns’s Battlegroundsissa, joka kuormittaa prosessoria huomattavasti enemmän kuin Rise of the Tomb Raider ja PUBGissa melutaso nousi 42 desibeliin.
Loppuyhteenveto
ASUS ROG Zephyruksessa on saatu pakattua korkean hintaluokan peliläppärin tehot kompaktiin pakettiin NVIDIAn Max-Q designin ansiosta. Reilu pari kiloa painava (puolet Asuksen järeän ROG G701VIK:n painosta) ja ihan oikeasti menossa mukana kulkevan kokoinen paketti ei kärsi jäähdytysongelmista ja melutasokin oli testijoukon hiljaisimpia.
15,6 tuuman Full HD -näytöstä löytyy G-sync tuki, mutta pidempien pelisessioiden aikana näytölle alkoi kaivata lisää kokoa. Lisäksi Zephyruksen näppäimistö tuntui pelikäytössä melko tunnottomalta sillä näppäinten profiili on matala ja painallukset kevyitä, lähes huomaamattomia. Jos siis harkitsee Zephyrusta ainoaksi pelikoneeksi, on suositeltavaa hankkia ainakin ulkoinen näyttö ja näppäimistö. Myyntipakkauksessa tulee mukana erillinen Strix Impact -hiiri.
Zephyruksessa maksaa muotoilusta ja kannettavuudesta, joka näkyy myös liitinvalikoimassa sillä RJ45-verkkoliitin, Mini-DisplayPort ja muistikortinlukija puuttuvat kokonaan ja 3,5 mm:n audioliitännässä on yhdistetty mikrofonin sisääntulo ja kuulokkeen lähtöliitäntä. RJ-45-verkkoliitin toimitetaan mukana erillisellä USB-adapterilla.
Suorituskyvystä konetta ei voi moittia ja tehonkulutus sekä lämmöt on saatu pidettyä hyvin aisoissa. Akkukesto 3D-rasituksessa oli huomattavan heikko alle tunnin kestolla. Toisaalta ilman verkkovirtaa myös ruudunpäivitysnopeus lukittui 30:een, kuten käytännössä markkinoiden muissakin peliläppäreissä, joten akulla ei pelailu tuskin jaksaa kovin kauaa kiinnostaa.
Zephyrus ja aiemmin testaamamme ASUS ROG G701VIK ovat saman hintaluokan sekä suorituskyvyn läppäreitä. G701VIK:n näyttö on kaksi tuumaa isompi, se tarjoaa miellyttävämmän pelikokomuksen ja monipuolisemmat liitännät, mutta se on huomattavasti suurikokoisempi ja painaa kaksi kiloa Zephyrusta enemmän. Kannettavuudessa Zephyrus vie näistä kahdesta helposti voiton NVIDIAn Max-Q -suunnittelunsa ja rakenteensa ansiosta, mutta samalla pelikokemuksesta joutuu hieman tinkimään.
En ihan ymmärrä tämän hintaluokan pelikannettavia.
Yhden kannettavan hinnalla ostaa kahteen sijaintiin ~saman tehoisen pöytäkoneen ja mukavammat puitteet.
Ja jos reissausta oikeasti tulee enemmän kuin kahden paikan välillä, pitäisin reissaavaa työtä tehneenä epävarmana onko siinä aikaa uppoutua hotellissa kymmenen jälkeen hearthstonea rankempaan pelailuun.
Jos pelaaminen olisi ainoa harrastukseni ja olisin ahkera laneilla kävijä, niin mielestäni tällaisen läppärin osto puolustaisi paikkaansa.
Kotona on jo siqun rauta, 3970X@4.3, 1080Ti PG348Q, PG258Q yms roippeet, reissaan yli puolivuotta vuodesta, totta tuo aika mitä jaksaa ja muutakin pitää tehdä, mutta kyllä se olisi mukavaa nollata välillä arjesta ja mikäs sen parempi siihen olisi kun pelata parituntia vaikka dark soulssia? Kummasti alkaa taas työnteko tuntua helpolta 😀
Eihän tuossa kai muu kuin hinta jarruta? Olisi ostoon mennyt vielä varmaan 2.2k hinnalla, mutta 3k on kyllä itsellekinikin liikaa yhdestä parin vuoden lelusta 😐
Nythän on kuitenkin vasta GeForce 10 -sarjan näytönohjaimien myötä päästy näissä peliläppäreissä sille tasolle, että pelit oikeasti pyörii kunnon resoluutiolla ja kuvanlaatuasetuksilla. Muistan vielä muutama vuosi sitten näitä peliläppäreitä testatessa, kun jonkun Battlefieldin kanssa piti säätää resoluutio minimiin ja kuvanlaatuasetukset alhaisimmalle mahdolliselle tasolle, että peli pyöri edes 20-30 FPS.
Se näissä maksaa, että kaikki on customia ja päälle vielä mahdollisimman pieneen tilaan suunniteltua ja mahdollisimman hyvin jäähdytettynä.
No en nyt tiedä. Oikeastaan olen aina ollut tyytyväinen tehoon. Enemmän on jäänyt kaivertamaan kokonaisuus kuten helvetin iso poweri, erillisen näppiksen tarve, alustan tarve, riittämätön jäähdytys (clevot). G-Sync puute, isomman virkistystaajuuden puute, parempien värien puute, sekä vielä näytön onneton koko. Periaatteessa sellainen 24"AIO olisi paras vertaus näistä raahattavista koneista. Lenovon X1 ollut kyllä ehdottoman hyvä työjutuissa ja kannettavuudessa, mutta aina hiertää, ettei iltasanomia ihmeempää kykene tekemään viihteen saralla.
Em laitoksessa toivoisin artikkelissa painotusta näppiksen osalta, koska erilainen kuin muilla järestäin. Äänentoisto kuulokkeilla, kohinat yms kiusaa aika usein, äänet ei todellakaan pöytäkoneen äänikortin tasoisia. Näyttö ja sen toimivuus kokonaisuudessa, sekä jäähdytys.
Niinpä, muutama vuosi tästä eteenpäin, niin ainakin jotain osa-aluetta (fyysinen koko, suorituskyky, melu) saadaan parannettua muiden pysyessä suunnilleen samassa. Siitä voinee sitten käyttäjän valita, mitä itse painottaa.
Tänään tilanne on kuitenkin vielä se, että nämä on 1% kohderyhmälle tarkoitettuja.
Vuosia on mennyt jo ja oma ennuste ei ole ihan sama. Toki 780M olisi nyt jo vanha mopo verrattuna nykyisiin tehokkaimpiin näyttiksiin, mutta silti perus kurinalaisuus säilyy, eli läppärit laahaa reilusti pöytäkoneiden perässä. Samaa valintaa se on ollut vuosia sitten, nytten ja vielä ainakin muutaman vuoden eteenpäin. Oikeastaan niin kauan, kunnes kaikki tietokoneet on nykyisen nuc kokoisia, on turha haaveilla yhtä tehokkaasta läppäristä kun pöytäkoneesta.
Hyvä artikkeli. Uusia nimiä tulee toimitukseen, hyvä näin :tup:
Joo ei tietenkään kannata odottaa, että peliläppärit olisi relatiivisesti kilpailukykyisiä pöytäkoneisiin verrattuna. Näiden kahden kehitys pitää ajatella absoluuttisella skaalalla: jossain vaiheessa läppärit saavuttaa sen tason, josta tänään haaveillaan ja sinä vuonna pöytäkoneet puksuttaa omilla raiteillaan eteenpäin.
Peliläppärit tulee varmasti kuromaan kiinni tätä eroa ja kehittymään omissa raameissaan sekä pelitkin varmasti paranee rajapintarevisioiden ja optimointityön kautta siihen suuntaan, että aina vähäisemmällä määrällä rahaa saavutetaan tietty taso kokonaisuudessaan.
Hyvä artikkeli.:tup:
Niin se tekniikka kehittyy, oma pöytäkone jää varmasti tuosta ihan hyvin. Mutta pääsee sillä mopollakin:btooth:..
Asian sivusta, onko ROG Strix GL702ZC läppäriä tulossa io-techin testiin?
Tämähän on kuin kysyisi miksi ostaa s sarjan mersu kun ladallakin pääsee…
Ja totta ladalla pärjää ihan hyvin, mutta silti jotkut haluaa sen mersun.
Ihan hyvä läppäri varmasti kyseessä. Se maksaako se paljon vai vähän riippuu sitten peiliin katsojasta.
Ei itselle omaan käyttöön, mutta jos työnantaja hankkisi tämän työkoneeksi niin luultavasti ottaisin vastaan.
Ei mitään järkeä tehdä mahdollisimman kompaktia tietokonetta kun nuo latausjohdot vievät sen tilan repussa kuiteski. Ja peliläppäri jolla et pelaa tuntiakaan irti seinästä, tai sitten maksoit turhasta jos käyttö on enimmäkseen netti+netflix luokkaa.
Enemmän kiinnostaisi vertailu työläppäreistä, joissa olisi tehot/akkukesto sopusuhdassa.
En kyllä pidä tuota "pitää olla seinässä kiinni kokoajan" kovana argumenttina. Nykyisin junissa, busseissa ja muissa pitkän matkan kulkuvälineissä löytyy pistokkeita joista näitä voi ladata. Olen itse bussilla liikkuessa käyttänyt omaa läppäriä ihan hyvin kun iskee seinään laturin kiinni. Eikä tuo laturin kantaminenkaan ole mikään ongelma kun on reppu johon maahtuu vaikka kokonainen 24-pack juomista. Sinne voi helposti laittaa läppärin ja kaikki tarvikkeet mitä viikonloppuisin tarvitsen kun käyn opiskelujen ohella kotosalla. Markkinat näille varmasti löytyy kuten myöskin mainitsemassasi työläppäreissä.
Ja mikä estää tätä käyttämästä työläppärinä? Ainakin itsekkin törmännyt lentokentillä ja junissa samaan, eli pistokepaikat löytyy. Joskin, en näkis itseäni pelaamassa lentokoneessa tai junassa..
Kiitokset hyvästä artikkelista ja iso plussa vertailukaavioiden selkeyttämisestä. Nyt noita on paljon selkeämpi katsoa :tup:
Itselläni on kakkoskoneena/mediapc:nä asuksen G750JH, joka on noin 5kg painollaan ja 17,3” näytöllään melkoinen raahattava. Ostin tuon aika lailla tasan neljä vuotta sitten ja tuo on ollut kyllä omalla tavallaan hyvä ja hirveä hankinta yhtä aikaa. Pelkkä läppäri maksoi 1700€ ja siinä oli Intelin 4700HQ prossu, 8gb muistia, 780M näyttis 4gb muistilla ja 750gb kovalevy. Tähän ostin lisäksi 256gb ssd:n ja toiset 8gb keskusmuistia, jolloin kokonaishinnaksi tuli noin 2050€. Tuota konetta on tullut sitten raahattua mukana reissuilla, laneissa tai jos ei muuten vaan ole pöytäkonetta voinut käyttää. Tuo on yllättävän kyvykäs kampe edelleen nykypäivänä. Prosessori on edelleen hyvin käypää tavaraa ja näytönohjaimessakin riittää vääntöä yllättävän hyvin. Myös uusimpia pelejä tulee pelailtua ja ne pyörivät varsin sulavasti ja näteillä asetuksilla. Tuo järkyttävä koko ja paino tuo onneksi mukanaan sen, että jäähdytysjärjestelmä on myös riittävä. Mediakäytössä kone on todella hiljainen eikä tuulettimien ääni nouse kovaksi pelikäytössäkään. Itselleni tuo on ollut siinä määrin positiivisesti yllättävä kokemus, että luultavasti seuraava kone tulee olemaan vastaavanlainen läppäri, joka korvaisi myös pöytäkoneen. Tiedän kyllä olevani ehkä hieman marginaalisessa asemassa tämän ajatukseni kanssa 🙂
VR ja raskaat 3D-mallit alkaa puskea vauhdilla myös ammattikäyttöön, mm suunnittelupuolella, jolloin tuolla yrityksille perinteisesti kaupattavalla moporaudalla ei tee enää mitään. Näille on siis selkeä tarve myös yrityspuolella, jossa kahden koneen vaatimaan säätöön kukaan ei lähde vapaaehtoisesti ja malleja joutuu välillä pyörittelemään asiakkaan tms. tiloissa jolloin pöytäkone ei ole vaihtoehto.
@Sampsa Oliko näihin mahdollista saada akunkestoa testattuna esim. Youtube-toistossa tms? Akkukäytöllä pelitehot putoavat joka tapauksessa, mutta potentiaalisia ostajia voisi kiinnostaa miten näiden akku kestää vähän kevyemmällä käytöllä verrattuna perinteisiin läppäreihin.
Näyttäisi omaan silmään olevan ehkä huono. G-Sync näyttö tarkoittaa että dgpu on kokoajan päällä ja jos ei muutenkaan ollut akunkeston parhaimmistoa niin en usko että se on hirveän pitkä perus nettiselauksella. 120Hz näyttö on kuitenkin 30Hz virransäästötilassa mutta en usko että se pelastaa päivän.
Tämä on ihan hyvä ehdotus, eiköhän saada mukaan.
GL702ZC on ihan mielenkiintoinen malli, katsotaan josko ehditään loppuvuodesta katsastamaan. Tällä hetkellä meillä on testissä Acerin Predator 17x ja sen jälkeen vuorossa katsaus pariin pelinäyttöön.
Njoo olisihan tuossa pcmark 8:ssakin akkutesti, jos niinkuin helppoa synteettistä toistettavaa akkutestiä haet.
Mielummin testataan jollain tosielämän käyttöskenaariolla, kuten sitten vaikka Youtuben katselu wi-fin yli.
Tässä on ihan pointtinsa. Myönnetään.
Yrityspuolella on ollut kannettavat CAD-läppärit arkipäivää toistakymmentä vuotta, ja näiden hintalappua ei ole tarvinnut erityisemmin kummastella kun käytettävät näytönohjaimet olleet asiaan suunniteltuja Quadroja/Firepro:ta. CAD:issa myöskään latenssit harvemmin ovat ongelma, joten näiden toteuttaminen etätyöpöydillä on mahdollista.
Kuluttajanäyttikselle ehkä ainoa työpuolella pätevä peruste on jonkun VR:n esittely, mutta kyseenalaista on tarvitseeko sen silloin olla läppäri. Messurekvisiittaa on yleensä sen verran paljon että siinä yksi pöytäkone tunnu missään.
Viihdelaitteita nämä ovat, ja Kaakatuksen esimerkki tällaisen hankintaan on pätevä.
Itse olen GL702:sen kuristanut sinne ~1GHz tasolle kun laturi ei ole kiinni. Tällä irtoaa ~4-5 tuntia 64Wh akulla leffojen/sarjojen katseluaikaa tai nettiselausta.
Ei nuo pascalit enää työpöydällä paljoa kuluta, tuulettimetkin sammuu tuolla kuormalla mikä on kiva bonus.
Eikö tuo artikkelissa hehkutettu Max-Q Design ole lähinnä näytönohjaimien alikellottamista/ominaisuuksien karsimista pöytäversioihin nähden ja sitä että läppäreihin tarkoitettujen näyttisten nimet ovat nykyään ”GTX1080 Max-Q Design” GTX1080M sijaan? Tämä siis ihan rehellinen kysymys, koska googlekin kertoo asiasta lähinnä markkinointitauhkaa.
Tuo Max-Q Design on markkinointitermi isommalle kokonaisuudelle, jossa GeForce 10 -sarjan näytönohjaimella varustetut läppärit saadaan aiempaa kannettavimmiksi ja ohuemmiksi. Pelkän Max-Q Design -nimetyn näytönohjaimen lisäksi kokonaisuuteen siis kuuluu erilaisia jäähdytysratkaisuja, kuten tässä Zephyruksessa tuo mekaanisesti avautuva pohja ja näytönohjaimen sijoittelu siten, että näppäimistö on sijoitettu alareunaan ja sen yläpuolella on ilmanottoaukkoja.
Useamman tekijän summa siis lähtien grafiikkapiiristä, sen käyttöjännitteestä, kellotaajuuksista aina kannettavan rungon rakenteeseen ja jäähdytysratkaisuun.
Mulla oli edellinen läppäri vastaava G750JH. Koska virtaliitin alkoi vittuilla, ostin tilalle G752V-Ence -mallin noin vuosi sitten. Ei tää mikään kevyt ole, mutten nyt yleensä kilometrejä tätä raahaakaan. Korkeintaan autosta toimistoon tai autosta kotiin.
Media- ja työkäytössä todella hiljainen, normaaleihin humina-vinkuja-perusläppäreihin verrattuna. 1070 näyttiksellä ei tuulettimet huuda älyttömästi edes raskaissa peleissä. 17" on normaaliin media- ja pelikäyttöön ihan sopiva, vaikka mielelläni ottaisin pari tuumaa isommankin.
On minulla MacBookAir kevyeen duunikäyttöön/työmaille ja himassa on kolmen tonnin pelikone, mutta haluan pelata ja tehdä duunit tehokkaalla ja hiljaisella läppärillä. Yrittäjänä hinta ei juurikaan ole kynnyskysymys, vaan se, että kone toimii niin kuin haluan. Ymmärrän hyvin, jos täällä jengi vikisee että on marginaalituote ja näinhän se on. Toisille raha ja toisille paino on liikaa. Mä tulen ainakin toistaiseksi hankkimaan tämän tehoisia peliläppäreitä ja jätän ACERit mielelläni kauppaan 😀
Ja juuri tällaisten asenteiden takia työntekijät joutuu työskentelemään epäsopivilla työkaluilla. Kun ollaan alle 3kg painoluokassa niin tehokkain saatavilla oleva yritysrauta on Quadro M2000M tasoa, jonka nopeus D3D ympäristöissä (joissa kaikki pelimoottorit, ja iso osa mallinnus ja suunnittelusoftista nykyisin pyörii) on karkeasti noin yksi kymmenesosa tämän testatun koneen nopeudesta. OpenGL:ssä Quadroista on vielä jotain hyötyä, mutta OpenGL-softat alkaa jäämään marginaaliin. Onneksi asenteet on muuttumaan päin, ja meidänkin monikansallinen suunnittelufirma näyttäisi hiljalleen tunnustavan faktat ja jo tämän vuoden puolella pitäisi saada peliläppäreitä viralliseen tuoteportfolioon tilattaviksi. Itsekin olen viimeiset kymmenen vuotta kärsinyt duuniläppärin kanssa quadro-pelleilystä ja nyt näyttäisi olevan vihdoin valoa tunnelin päässä.
Nämä peliläppärit on kyllä melko jännä tuoteryhmä. Kuten tässäkin kommenttiketjussa on nähty aika kärkkäitä mielipiteitä laidasta laitaan. On olettamuksia "näitä ei kukaan käytä" ja sitten toisille tehokas kannettava esim. töiden kautta "taivaan lahja". Totuus on, että valmistajat panostavat näihin jatkuvasti entistä enemmän, joten oletettavasti myös menekkiä pelaajien keskuudessa on.
Parhaillaan meillä on siis testissä Acerin Predator 17x ja odotellaan sen jälkeen testiin HP:n Omen X Laptop PC:tä :tup:
Asuksen mukaan tästä ole ole testikappaleita odotettavissa ja ilmeisesti markkinoilletulokin viivästynyt :btooth:
Piti oikein tarkistaa niin AutoCAD:kin pyörii nykyisin DirectX:n päällä. Mielenkiinnolla odottelen kuinka pitkään tuo Quadro-huijaus jaksaa vielä pyöriä. Todennäköisesti siihen asti kunnes 80-luvulla oppinsa saaneet IT-johtajat jäävät eläkkeelle. Vielä kun joku valmistaja keksii alkaa tarjoamaan näitä yrityspuolelle järkevin onsite-takuin niin tuon perinteisen yritysraudan voi jättää MS Officen pyörittelijöille ja raskaammassa käytössä pääsee hyppäämään useamman kertaluokan tehossa ylöspäin.
Aina oppii uutta. Samalla API:lla ja single-fixed renderipipekin kuollut tehottomana. Quadroja enää mitään syytä hankkia.
Vielä kun DirectX olisi oss:ää. ;d
Harmi, on tosiaan mielenkiintoinen laite.