Testasimme NVIDIAn ja AMD:n uudet näytönohjaimet ja asetimme ne paremmuusjärjestykseen.

NVIDIA ja AMD ovat julkaisseet viimeisen vuoden aikana markkinoille tasaiseen tahtiin GeForce RTX 30- ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimia. Valitettavasti näytönohjaimien heikko saatavuus ja noussut hintataso ovat aiheuttaneet monille pelaajille harmaita hiuksia. Joko tilattua näytönohjainta on joutunut odottamaan pitkään, odottaminen jatkuu edelleen tai hinnat ovat nousseet yli oman budjetin. Hyvän hinta-laatusuhteen sijaan monet ovatkin joutuneet tekemään ostopäätöksen puhtaasti saatavuuden perusteella.

Olemme io-techissä testanneet viimeisen vuoden aikana kaikki NVIDIAn ja AMD:n julkaisemat uutuusnäytönohjaimet. Ajureiden, pelien ja käyttöjärjestelmän päivittyessä testejä täytyy ajaa tuotejulkaisuiden yhteydessä usein kokonaan uusiksi ja silloin verrokeiksi ajetaan yleensä relevanteimmat nykyisen ja edellisen sukupolven näytönohjaimet omasta ja kilpailijan leiristä. Nyt kun molemmilta valmistajilta on markkinoilla uudesta sukupolvesta näytönohjainmallit alemmasta keskitasosta ja Full HD -pelaamisesta terävimpään kärkeen ja 4k-pelaamiseen, päätimme ajaa ajankohtaiset testit kaikilla uutuusnäytönohjaimilla ja laittaa ne paremmuusjärjestykseen.

Suorituskykymittaukset ajettiin Cyberpunk 2077- ja Red Dead Redemption 2 -peleillä, jotka molemmat uusia, suosittuja ja graafisesti vaativia AAA-pelejä sekä 3DMark-testiohjelmalla. Peleissä tulokset ajettiin Full HD-, 1440p, ja 4k-resoluutioilla ja 3DMarkin Time Spy -testi 1440p-resoluutiolla. Mukana on myös tulokset 3DMarkin säteenseurannan suorituskykyä mittaavalla DirectX Raytracing feature -testillä.

 

Testikokoonpano

Lähes kaikki testin näytönohjaimet olivat NVIDIAn omia Founders Edition- tai AMD:n omia referenssimalleja. Poikkeuksena GeForce RTX 3060 ja Radeon RX 6600 XT, joista julkaistiin markkinoille ainoastaan näytönohjainvalmistajien omat mallit.

NVIDIAn leiristä edellisistä sukupolvista vertailutulokset ajettiin GeForce GTX 1060- ja GTX 1080 Ti- sekä GeForce RTX 2060- ja 2080 Ti -näytönohjaimilla. AMD:n leiristä verrokkina on Radeon RX 5700 XT.

GeForce-näytönohjaimet testattiin 471.68-ajureilla ja Radeon-näytönohjaimet testattiin 21.6.1-ajureilla. Kaikilla GeForce RTX 30- ja Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla oli testeissä käytössä Resizable BAR -ominaisuus.

 

NVIDIA

 

AMD

 

Näytönohjainten testikokoonpano on kasattu Cooler Masterin Cosmos C700P -kotelon sisälle, jonka etupaneelissa kaksi 140 mm:n kotelotuuletinta imee viileää ilmaa kotelon sisuksiin ja takapaneelissa yksi 140 mm:n tuuletin puhaltaa lämmintä ilmaa ulos. Testikokoonpanona toimi NZXT:n Kraken Z63 AIO -nestekierrolla jäähdytetty AMD:n 12-ytiminen Ryzen 9 5900X -prosessori asennettuna Asuksen ROG Crosshair VII Hero -emolevylle ja 32 gigatavua DDR4-3600-nopeudella toimivaa keskusmuistia. Käyttöjärjestelmänä on käytössä 64-bittinen Windows 10 Pro asennettuna Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD:lle. Kokoonpanon virransyötöstä vastaa Corsairin 1000 watin HX-virtalähde.

  • AMD Ryzen 9 5900X (12/24 ydintä/säiettä, boost 4,8 GHz)
  • Asus ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi (AMD X570)
  • 32 Gt Corsair Dominator Platinum RGB 3600 MHz (16-18-18-36)
  • Corsair MP600 2 Tt M.2 SSD (PCI Express 4.0)
  • Cooler Master COSMOS C700P -kotelo
  • NZXT Kraken Z63 AIO -nestekierto
  • Corsair HX1000 (1000W)
  • Microsoft Windows 10 Pro 64-bit

 

Näytönohjainten testimetodit

io-techin näytönohjaintesteissä suorituskykyä mitataan pelaamalla peliä 60 sekunnin ajan ja OCAT-sovelluksen avulla mitataan keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus ja minimi, kun 1 % huonoimpia ruutuja jätetään huomioimatta. Kyseessä on tarkemmin ottaen 1. persentiili, kun ruutujen renderöintiajat on muutettu ruudunpäivitysnopeudeksi eli ruutua sekunnissa (FPS, Frame Per Second) ja järjestetty paremmuusjärjestykseen. Tavoitteena on jättää huomioimatta muutama yksittäinen muita hitaammin renderöity ruutu, joka on mahdollisesti poikkeustapaus.

 

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 testattiin Ultra-kuvanlaatuasetuksilla. Pelissä on tuki myös säteenseurannalle ja NVIDIAn näytönohjaimille ruudunpäivitysnopeutta parantavalle DLSS-ominaisuudelle.

Red Read Redemption 2

Red Dead Redemption 2 testattiin parhailla kuvanlaatuasetuksilla. Pelissä on NVIDIAn näytönohjaimille tuki ruudunpäivitysnopeutta parantavalle DLSS-ominaisuudelle.

3DMark Time Spy

3DMark Time Spy -testissä 1440p-resoluutiolla suorituskykyisin oli AMD:n Radeon RX 6900 XT lähes 20000 pisteen tuloksella.

 

3DMark DirectX Raytracing feature test

Puhtaassa säteenseurannan suorituskyvyssä NVIDIAn Ampere-arkkitehtuurin toisen sukupolven RT-ytimet ovat selvästi suorituskykyisempiä kuin AMD:n RDNA2-arkkitehtuuri. AMD:n suorituskykyisin Radeon RX 6900 XT jäi testissä jopa GeForce RTX 3060 Ti:n taakse.

 

Loppuyhteenveto

Testitulosten perusteella NVIDIAn ja AMD:n uutuusnäytönohjaimet voidaan jakaa kolmeen ryhmään. Näytönohjaimet GeForce RTX 3080- sekä Radeon RX 6800 XT -malleista ylöspäin soveltuvat 4k-pelaamiseen, GeForce RTX 3060 Ti, 3070 ja 3070 Ti sekä Radeon RX 6700 XT ja 6800 riittävät 1440p-pelaamiseen ja niiden alapuolella GeForce RTX 3060 ja Radeon RX 6600 XT ovat parhaimmillaan Full HD -pelamisessa. Kunnollista säteenseurantasuorituskykyä kaipaaville voi suositella ainoastaan GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjainta ja DLSS-ominaisuudella saadaan hyvällä kuvanlaadulla lisää suorituskykyä tällä hetkellä huomattavasti laajemmassa pelikattauksessa kuin AMD:n tuloaan tekevällä FidelityFX Super Resolution- eli FSR-ominaisuudella.

Nykyisessä markkinatilanteessa tämän artikkelin yhteydessä on turha tehdä kaavioita uusien näytönohjaimien hinta-suorituskykysuhteesta sillä oikeasti saatavilla ja ostettavissa olevan tai jälleenmyyjän sivuilla ilman saatavuutta roikkuvan näytönohjaimen hintaero saattaa olla satoja euroja. Tällä hetkellä hinnat ovat myös niin kaukana valmistajien omista suositushinnoista, ettei niiden käyttäminen missään yhteydessä ole järkevää.

This site uses XenWord.