Uutiset

Huawei myöntää käyttävänsä P10-malleissaan eri muistityyppejä

Huawei on myöntänyt Android Authority -sivustolle käyttävänsä P10-puhelimissaan satunnaisesti eri muistityyppejä. Kuluttaja ei siis voi tietää ennalta, mitä muistiratkaisua P10-puhelimissa käytetään.

Parisen viikkoa sitten ulkomaalaisille keskustelufoorumeille virisi ihmetys Huawein tuoreiden P10-älypuhelimien muistiratkaisuihin liittyen. Käyttäjät nimittäin havaitsivat empiiristen tutkimusten pohjalta, että eri laiteyksilöissä on käytössä useita erilaisia RAM- ja flash-muistin yhdistelmiä. Havaintojen mukaan P10-malleissa saatettiin käyttää LPDDR3- tai LPDDR4-RAM-muistia sekä UFS 2.1-, UFS 2.0- tai eMMC 5.1 -tallennusratkaisua. Erilaisia yhdistelmävaihtoehtoja on siis ainakin teoriassa kuusi kappaletta.

Nyt Huawei on antanut Android Authority -sivustolle virallisen vastauksen, jossa se myöntää käyttävänsä P10- ja P10 Plus -puhelimissaan eri muistityyppejä. Huawein mukaan se on päätynyt ”toimialalle tyypilliseen tapaan” hankkimaan muisteja useilta eri tavarantoimittajilta vastatakseen miljoonien laitteiden kysyntään. Eri piirityyppejä käytetään ”satunnaisesti” sen mukaan, kun komponenttieriä saapuu eri toimittajilta, eli kuluttaja ei voi tunnistaa etukäteen eri piirityyppejä käyttäviä puhelimia toisistaan.

Huawein mukaan se ei ole antanut markkinointimateriaaleissaan mitään lupauksia P10-malleissa käytettävästä LPDDR4- tai flash-muistityypistä. Lisäksi yritys toteaa vastauksessaan, ettei yksittäisen komponentin suorituskyky kuvasta järjestelmän kokonaissuorituskykyä, eivätkä AndroBenchin kaltaisten sovellusten tulokset kuvasta laitteiden suorituskykyä päivittäisessä käytössä. Huawein vastineen mukaan asiaan ei liity kuluttajien syrjintää tai tarkoituksellista huijaamista.

Ongelma kuitenkin on, että Huawein käyttämällä komponenttivarioinnilla on merkittäviä vaikutuksia laitteen suorituskykyyn ja sitä kautta potentiaalisesti myös käyttökokemukseen. Peruskäyttäjille asialle ei ole välttämättä suurta käytännön merkitystä, mutta yleisellä tasolla olisi toivottavaa, että kuluttaja tietäisi mitä on ostamassa. Suositun ja laajasti käytetyn AndroBench 5 -muistitestin mukaan peräkkäislukunopeus on UFS 2.1 -tallennustilaa käyttävillä P10-malleilla yli 700 megatavua sekunnissa ja vanhahtavaa eMMC 5.1 -tallennusratkaisua käyttävillä alle 300 megatavua sekunnissa. UFS 2.0 -ratkaisu sijoittuu nopeudeltaan näiden kahden välimaastoon.

Hieman kyseenalaiseen valoon Huawein kommentit testitulosten ja käytännön erojen merkityksettömyydestä laittaa myös se, että yritys mainosti itse ainakin Mate 9 -mallinsa tuotesivuilla uuden UFS 2.1 -tallennustilan olevan selvästi vanhempaa eMMC 5.1 -ratkaisua nopeampaa. Nyt kyseinen maininta on poistettu tuotesivuilta. Fakta myös on, että UFS-tallennusratkaisu alkaa olla vakiotavaraa useimmissa high-end-puhelimissa, joten hitaamman eMMC:n käyttö on selvästi markkinoiden yleistä tasoa heikompi ratkaisu.

UFS (Universal Flash Storage) on eMMC:hen (Embedded MultiMediaCard) nähden uuden sukupolven tallennusratkaisustandardi, jonka tarkoituksena on yhdistää SSD-levyjen luku- ja kirjoitusnopeudet eMMC:n alhaiseen virrankulutukseen. Merkittävin tekijä suorituskyvyn suhteen on UFS:n kaksisuuntainen liitäntäväylä, joka mahdollistaa datan lukemisen ja kirjoittamisen samanaikaisesti, toisin kuin yhdensuuntaista väylää käyttävän eMMC:n tapauksessa. Lisäksi UFS käyttää CQ-tekniikkaa (Command Queue), joka osaa lajitella suoritettavat käskyt. eMMC:n tapauksessa käskyjen on odotettava jonossa omaa vuoroaan, kunnes kaikki edellä olleet tehtävät on suoritettu.

Olemme tiedustelleet kommenttia asiaan liittyen Suomen Huaweilta ja päivitämme uutista, jos saamme lisätietoja. Io-techin Huawei P10 -testiartikkelin voi lukea täältä.

Huawein Android Authoritylle lähettämä vastine kokonaisuudessaan:

“We are aware that there has been some recent online discussion in China regarding the flash memory in HUAWEI P10/P10 Plus.

Huawei employs the highest standards when selecting technologies and components for use in its products; we prioritize user experience, product quality and stability of supply. The HUAWEI P Series of smartphones is one of the company’s global flagship series and has become hugely popular worldwide, thanks to the excellent photography experience it provides. This popularity has led to enormous demand.

To meet global demand of millions of units, Huawei has employed the standard industry practice of sourcing solutions from multiple trusted suppliers to ensure a balance between user experience, quality and sustainable supply. Relying on a single component supply can lead to a shortage, meaning delays for consumers who wish to buy our new products. In the case of flash memory, in this instance, Huawei has chosen multiple simultaneous mainstream solution suppliers.

Huawei is and always has been, above all, committed to providing an extraordinary user experience. The performance of a single component can’t exactly reflect the overall system performance of a smartphone and these scores are not applicable in actual use scenarios.

Among all HUAWEI P10 marketing collateral, there has been no commitment to the use of only one specific flash memory. Different flash memory components are shipped randomly based on the supply at that time. There are no period batches or manual selection for chip batches, nor is there any discrimination or intention to defraud to consumers. Our approach is to measure the overall performance of our phones through software algorithms and chip tuning, rather than to focus on any single component.

In the HUAWEI P10/P10 Plus, we use multiple different suppliers for flash memory, which have been subject to strict and rigorous testing as part of our finished products, so as to ensure the excellence and consistency of user experience that we strive for. This has been reflected in the overwhelmingly positive worldwide response to the HUAWEI P10 since its launch, thanks to its beautiful design and the stunning artistic portrait photography experience it delivers.

Smartphone manufacturing is an industry with a very long supply chain. Huawei is committed to making the user experience the core factor in product design and innovations. We will continue to work closely with our partners to optimize the industry ecosystem and deliver even better products and experiences to consumers.”

Lähteet: Android Authority

AMD julkaisi kahden Polaris 20 -grafiikkapiirin Radeon Duo Pro -näytönohjaimen

32 gigatavun näyttömuistilla varustettu uutuus on suunnattu pelaamisen sijaan ammattilaiskäyttöön.

Uudessa Radeon Pro Duo -näytönohjaimessa on yhdistetty kaksi Polaris 20 -grafiikkapiiriä samalle piirilevylle ja molemmilla on käytössä 256-bittisen muistiväylän jatkeena 16 gigatavua näyttömuistia. Kun grafiikkapiirien voimavarat yhdistetään, käytössä on yhteensä 4608 stream-prosessoria, 288 tekstuuriyksikköä, 32 gigatavua näyttömuistia ja muistiväylän kaistanleveys on 448 gigatavua sekunnissa.

Grafiikkapiirien Boost-taajuudeksi ilmoitetaan maksimissaan 1243 MHz ja GDDR5-muistit toimivat 1750 MHz:n kellotaajuudella. Näytönohjaimen TDP-arvo on 250 wattia ja se on varustettu 6- ja 8-pinnisillä PCI Express -lisävirtaliittimillä.

Näyttöliittiminä tarjolla on kolme DisplayPort 1.4 -liitintä ja yksi HDMI-liitin. Tuettuna on 10-bittinen värisyvyys ja maksimissaan 8k-resoluution näyttö 60 hertsin virkistystaajuudella, kun käytetään kahta kaapelia.

AMD markkinoi Radeon Pro Duoa erityisesti sisällöntuottamiseen virtuaalitodellisuudessa, sillä kahden grafiikkapiirin ansiosta kummallekin silmällä erikseen esitettävä kuva pystytään renderöimään omalla grafiikkapiirillä.

Uusi Radeon Pro Duo saapuu myyntiin toukokuun lopulla ja sen veroton suositushinta Yhdysvalloissa on 999 dollaria sisältäen kahden vuoden takuun ja ympärivuorokautisen teknisen tuen. Jos näytönohjain saapuu myyntiin Suomessa, sen hintataso tulee olemaan yli 1100 euroa.

Radeon Pro Duon lanseeraus saattaa enteillä myös kahdella Polaris 20 -grafiikkapiirillä varustetun Radeon RX -pelinäytönohjaimen julkaisua lähitulevaisuudessa. Toisaalta AMD on luvannut julkaista seuraavan sukupolven Radeon RX Vega -näytönohjaimen touko-kesäkuun aikana. Nähtäväksi jää, miten AMD tulee hinnoittelemaan Radeon RX Vegan ja löytyykö markkinoilta sopiva rako kahden Polaris 20 -grafiikkapiirin pelinäytönohjaimelle. Myös ammattikäyttöön suunnattu Radeon Pro -sarja tulee päivittymään myöhemmin tänä vuonna Vega-grafiikkapiirillä.

 

Muistatko? Markkinoilla on nähty jo aiemminkin Radeon Pro Duo -näytönohjain, mutta se oli nestejäähdytetty ja varustettu kahdella 28 nanometrin Fiji-grafiikkapiirillä sekä HBM-muisteilla. Vaikka näytönohjain oli virallisesti myynnissä, AMD ei koskaan lähettänyt sitä medialle testattavaksi.

Tulevan Moto Z2 Play -mallin pressirenderöinti vuosi nettiin

24.4.2017 - 16:17 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (7)

Lenovon tulevat Moto Z2 -puhelimet pääsivät viime viikolla kahden luotettavalta vaikuttavan kuvavuodon kohteeksi. Ensimmäisessä esiintyi Force- ja toisessa Play-versio.

Ensin vuosivat Moto Z2 Forcen kuvat ja nyt TechnoBuffalo-sivusto on julkaissut viralliselta pressirenderöinniltä vaikuttavan kuvan Moto Z2 Play -mallista. Sivuston mukaan kuva on peräisin luotettavalta lähteeltä. Viime vuoden tapaan Play-version odotetaan olevan Moto Z2 -malliston edullisin mallivaihtoehto ja sen odotetaan keskittyvän hyvään akunkestoon (edeltäjässä virtapihi Snapdragon 625 -piiri ja 3510 mAh akku). Kuvassa laite näyttää hieman edeltäjäänsä pienemmältä, joten täytyy vain toivoa, ettei laitteen akkua ole jouduttu pienentämään.

Evan Blass julkaisi jo muutama viikko sitten Twitterissä kuvan, joka paljastaa Motorolan tämän vuoden lippulaivauutuuksien mallinimiksi Moto Z2:n. Tarkalleen ottaen Blassin julkaisemassa logossa numero näyttäisi olevan merkattu eksponentiksi. Viikko sitten Android Authority julkaisi yhdessä OnLeaksin kanssa renderöidyn videon ja sarjan kuvia, jossa kerrottiin esiintyvän Moto Z2 Force -mallin. Moto Z2 Forcessa on kuvien perusteella kaksoiskamera ja huhujen mukaan 5,5-tuumainen näyttö sekä Snapdragon 835 -järjestelmäpiiri.

Tähän mennessä vuotaneiden kuvien perusteella tulevien Moto Z2 -mallien muotoilu on pääosin tuttua viime vuoden malleista, jolle löytyy myös ilmiselvä syy. Lenovo on nimittäin sitoutunut käyttämään puhelimissaan Moto Mods -lisälaitekonseptia ainakin parin seuraavan vuoden ajan, joka määrittelee rajoitteet laitteiden ulkomitoille sekä takakuoren muotoilulle. Vuotaneiden kuvien perusteella pieninä kosmeettisina muutoksina Moto Z2 -malleissa näyttäisi olevan sulavammin muotoiltu sormenjälkitunnistin sekä takakuoren reunoja kiertävä ”antennikaistale”.

Uusien Moto Z2 -mallien julkaisuaikataulusta ei ole vielä varmaa tietoa, mutta ainakin viime vuonna Lenovo julkisti Moto Z -mallit kesän loppupuoliskolla. Moto Z2 Playn kuvassa näytöllä on päivämäärä 8. kesäkuuta, joka saattaa vihjata julkaisupäivään. Moto Z2 Force ei tiettävästi tule tänä vuonna myyntiin pelkästään yhdysvaltalaisoperaattorien yksinoikeudella.

Lähteet: Technobuffalo, Evleaks, Android Authority

Enermaxilta huipputehokas 120 mm D.F. Storm -kotelotuuletin

Enermaxin uusi D.F. Storm -kotelotuuletin siirtää poikkeuksellisen suuren määrän ilmaa 25 mm paksuksi 120 mm:n tuulettimeksi.

Enermax on esitellyt tuuletinvalikoimansa huipulle uuden erittäin korkealla kierrosnopeudella toimivan D.F. Storm -mallin, joka on teknisten tietojen perusteella yksi markkinoiden suorituskykyisimmistä 120 mm tuulettimista kokoluokassaan. Kyseinen tehotuuletin ei sovi hiljaisten kokoonpanojen ystäville, vaan se on suunnattu ensisijaisesti servereiden, teollisuussovellusten ja tehokokoonpanojen jäähdytykseen.

Uutuusmallin maksimipyörimisnopeudeksi ilmoitetaan 3500 kierrosta minuutissa, jolloin se kykenee tuottamaan 155 CFM:n ilmavirran sekä jopa 11,13 mm:n H2O staattisen paineen. Lukemat ovat erittäin korkeita 25 mm paksulle 120 mm:n tuulettimelle, sillä tyypillisesti kyseisen kokoluokan tuulettimet tuottavat (alhaisemmilla kierrosnopeuksilla) noin 40-80 CFM:n ilmavirran sekä 0,5-4 mm H2O paineen. Esimerkiksi Deltan mallistosta löytyy kyllä jopa yli 200 CFM:n ilmavirran tuottavia malleja, mutta ne ovat selvästi paksumpaa 38 mm:n kokoa.

D.F. Storm -tuulettimessa käytetään Enermaxin Adjustable Peak Speed -ohjauskytkintä, josta käyttäjä voi valita tuulettimen PWM-ohjauksen kierrosalueen kolmesta vaihtoehdosta (1500-2200, 1500-2800 tai 1500-3500 RPM). Tuulettimen roottorin juuresta löytyy merkkivalot, joista käyttäjä näkee mikä nopeusasetus on käytössä. Valmistaja suosittelee tuulettimen virran ottamista suoraan virtalähteestä, kun pyörimisnopeusväliksi on valittu 1500-3500 RPM. D.F. Stormin melutasoksi kerrotaan 23 – 38 dBA.

Enermax ilmoittaa D.F. Stormin toimintaiäksi jopa 160 000 tuntia (25 asteen lämpötilassa), joka on saatu aikaan ”teollisuustason” komponenteilla sekä Twister Bearing -laakeroinnilla, joka hyödyntää taipuisia magneetteja akselin tasapainottamiseen. Tuuletin hyödyntää lisäksi DFR-tekniikkaa, joka vähentää pölyn kertymistä pyörittämällä käynnistyksen yhteydessä lapoja 10 sekunnin ajan vastakkaiseen suuntaan.

Uutuudesta kiinnostuneilta vaaditaan malttia, sillä Energmax D.F. Storm tulee kauppoihin vasta tämän vuoden joulukuussa. Hinnoittelusta ei ole vielä tarkempaa tietoa.

Lähde: Enermax

SK Hynix esitteli ensimmäiset 16 Gbps:n GDDR6-muistit

GDDR6-muistien odotetaan syrjäyttävän GDDR5- ja GDDR5X-muistit näytönohjaimista nopealla aikataululla. Ensimmäiset GDDR6-näytönohjaimet saapuvat markkinoille alkuvuodesta 2018.

Näytönohjaimissa käytetään nykyään lähes poikkeuksetta GDDR5-muisteja. Muita vaihtoehtoja nykypäivänä ovat astetta nopeammat, Micronin kehittämät GDDR5X-muistit sekä hitaammat mutta erittäin leveän muistiväylän vuoksi enemmän muistikaistaa tarjoavat AMD:n ja SK Hynixin kehittämät HBM-muistit.

SK Hynix on nyt esitellyt ensimmäiset seuraavan sukupolven GDDR6-muistit. Muististandardia työstää tuttuun tapaan JEDEC, joka on vastuussa muidenkin muistiteknologioiden standardoinnista. Toistaiseksi ei ole tiedossa mikä valmistaja on toiminut GDDR6-muistiteknologian pääkehittäjänä, vai onko kyse ollut alusta asti usean yrityksen yhteistyöstä. Muistien odotetaan saapuvan näytönohjaimiin vuoden 2018 alkupuolella ja SK Hynix kertoo ajoittaneensa muistipiiriensä massatuotannon nimettömänä pysyvän näytönohjainvalmistajan aikatauluun sopivaksi.

SK Hynixin esittelemät GDDR6-muistit ovat kapasiteetiltaan 8 gigabittisiä ja ne tulevat toimimaan 16 Gbps:n nopeudella, jolloin esimerkiksi 384-bittisellä muistiväylällä muistikaistaa olisi 768 gigatavua sekunnissa. Muistikaistaa tulee tarjolle siis noin kaksinkertaisesti GDDR5-muisteihin nähden. Olettaen ettei mikään mene GDDR6-standardin viilauksen loppumetreillä vikaan, tulee muistien käyttöjännite olemaan 10 % pienempi kuin GDDR5-muisteilla. SK Hynix tulee valmistamaan nyt esitellyt muistinsa 2Znm-prosessilla (20 / 21 nm).

Muista muistivalmistajista ainakin Micron ja Samsung ovat kertoneet tulevansa valmistamaan myös GDDR6-muisteja. Muistien odotetaan syrjäyttävän nykyiset GDDR5/X-muistit suorituskykyisissä näytönohjaimissa nopeasti kiitos merkittävästi kasvaneen nopeuden ja pienentyvän käyttöjännitteen.

Uusi artikkeli: Testissä HTC U Ultra

io-techin testattavana HTC:n tammikuussa julkaisema U Ultra -huippumalli.

io-techin uudessa testiartikkelissa tutustumme taiwanilaisen HTC:n tammikuussa julkaisemaan 799 euron hintaiseen U Ultra -älypuhelimeen. Laitteesta oli alunperin tarkoitus tehdä pintapuolinen kokeiltua-juttu, mutta testikalenterissa seuraavana olleen puhelimen myöhästymisen johdosta ehdimme tutustua U Ultraan aiottua pidempään.

Noin viikon käyttökokemuksien pohjalta tutustumme artikkelissa puhelimen rakenteeseen, teknisiin ominaisuksiin, kameran kuvanlaatuun, käyttöjärjestelmään, suorituskykyyn ja akunkestoon.

Lue artikkeli: Testissä HTC U Ultra

Kokeiltua: MSI Radeon RX 580 + 480 CrossFire

Kokeilimme toimiiko AMD:n uusi Radeon RX 580 -näytönohjain edellisen sukupolven Radeon RX 480:n rinnalla CrossFire-konfiguraatiossa. Ja toimihan se.

Lukijoiden pyynnöstä testasimme Polaris-arkkitehtuurin MSI:n Radeon RX 580 Gaming X- ja Radeon RX 480 Gaming X -näytönohjaimien toimivuutta rinnakkain käytännössä.

Artikkelissa on mukaiset suorituskykytestit, ruutujen renderöintiaikojen analyysi sekä tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset.

Ajoimme mukaan tulokset myös GeForce GTX 1070-, 1080- ja 1080 Ti -näytönohjaimilla, jotta CrossFire-konfiguraation suorituskykyä olisi helpompi suhteuttaa suorituskykyisempiin yhden grafiikkapiirin näytönohjainmalleihin.

Lue artikkeli: MSI Radeon RX 580 + 480 CrossFire

Video: LG G6 unboksaus ja ensituntumat

22.4.2017 - 21:59 / Sampsa Kurri Mobiili Kommentit (18)

Io-techin testiin saapui LG:n uusi G6-puhelin. Tutustuimme 4k-laatuisella videolla laitteeseen.

Avaamme videolla LG:n lähettämän paketin, jonka sisuksista löytyi G6-älypuhelin. Otamme videolla ensituntumat LG:n uudesta Android-lippulaivapuhelimesta, tutustumme pikaisesti LG:n käyttöliittymään Android 7.0 -käyttöjärjestelmän päällä ja testaamme sormenjälkilukijaa.

LG G6:n myynti on jo alkanut Suomessa ja hintataso on reilussa 700 eurossa. Io-techin varsinainen testiartikkeli G6:sta julkaistaan toukokuussa.

Lukijapalautteen myötä olemme ottaneet videokuvauksessa käyttöön Panasonicin GH-4-kameran ja ulkosen mikrofonin. Video on kuvattu, editoitu ja upittu Youtubeen katsottavaksi 3840×2160-resoluutiolla.

Käy tilaamassa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Polaris 20 -grafiikkapiiristä on kaksi eri versiota: XTR ja XTX

AMD ei ole kertonut kovinkaan selvästi, että Radeon RX 580 -näytönohjain on saatavilla kahdella eri Polaris 20 -grafiikkapiiriversiolla.

14 nanometrin viivanleveydellä valmistettava Polaris 20 -grafiikkapiiri rakentuu 5,7 miljardista transistorista ja sen pinta-ala on 232 neliömillimetriä. Radeon RX 580 -näytönohjaimessa on käytössä täysi grafiikkapiiri eli 36 CU-yksikköä ja 2306 stream-prosessoria.

Virallisesti AMD:n määrittämät referenssitaajuudet Radeon RX 580 -näytönohjaimelle ja Polaris 20 -grafiikkapiirille ovat 1257 MHz:n perustaajuus ja 1340 MHz:n Boost-taajuus.

Io-techissä testattiin MSI:n Radeon RX 580 Gaming X 8G -malli, jossa on käytössä Polaris 20 -grafiikkapiirin perus- eli XTX-versio. GPU-Z ilmoitti grafiikkapiirin kellotaajuudeksi 1380 MHz, mutta 3D-rasituksessa kellotaajuus seilasi todellisuudessa 1270-1300 MHz:n välimaastossa.

AMD ei jostain syystä kertonut medialle ennen julkaisua, että se tarjoaa näytönohjainvalmistajille todellisuudessa kahta versiota Polaris 20 -grafiikkapiiristä, joita se kutsuu sisäisesti nimillä XTR ja XTX.

Korkeammalle kellotaajuudelle speksattu Polaris 20 XTR -grafiikkapiiri toimii vakiona 1411 MHz:n kellotaajuudella ja se on käytössä muun muassa MSI:n Radeon RX 580 Gaming X+-, Asuksen ROG Strix Radeon RX 580 TOP-, Aorus Radeon RX580 XTR-, Sapphiren Nitro+ ja XFX:n GTR­-S Black Edition -näytönohjaimista:

Joissain malleissa Polaris 20 XTR -grafiikkapiiri on asetettu toimimaan jopa 1430-1450 MHz:n kellotaajuudella.

Odotamme tällä hetkellä AMD:lta taustatietoja Polaris 20:n XTR- ja XTX-versioista ja liittyykö niihin jotain muutakin kuin pelkästään esimerkiksi piisirujen binnaus eli parhaimpien yksilöiden valikoiminen XTR-piireiksi.

AMD ehti jo tarkentamaan io-techille, että kaikki Radeon RX 500 -sarjan grafiikkapiirit valmistetaan Globalfoundriesin 14 nanometrin LPP-prosessilla.

Io-techin testilabrassa on Sapphiren Radeon RX 580 Nitro+ Limited Edition -näytönohjain, jossa on käytössä Polaris 20 XTR -grafiikkapiiri. Ajamme testit ensi viikolla kyseisellä näytönohjaimella ja kokeilemme ylikellotuuko se paremmin kuin Polaris 20 XTX -grafiikkapiirillä varustettu MSI:n Radeon RX 580 Gaming X, joka kulki 1475/2250 MHz.

Windows 10:lle ja Office 365 ProPlusalle ominaisuuspäivitykset jatkossa kahdesti vuodessa

Ominaisuuspäivitykset pyritään julkaisemaan aina maalis- ja syyskuussa, mutta kuten Creators Updaten kohdalla nähtiin, aikataulut saattavat myös pettää hieman.

Microsoft julkaisi näillä näkymin viimeiseksi Windows-versioksi jäävän Windows 10:n 29. heinäkuuta 2015. Käyttöjärjestelmälle on sittemmin julkaistu kolme merkittävää eli ns. ominaisuuspäivitystä: November Update (1511), Anniversary Update (1607) ja Creators Update (1703).

Microsoft on kertonut Windows- ja Office-blogeissaan aikovansa jatkossa julkaista sekä Windows 10:lle että Office 365 ProPlussalle jatkossa kaksi ominaisuuspäivitystä vuosittain. Päivitykset tullaan julkaisemaan sekä Windowsille että Officelle samanaikaisesti kunkin vuoden maalis- ja syyskuussa, olettaen tietenkin, että julkaisut pysyvät aikataulussaan. Kukin sekä Windowsin että Office 365:n ominaisuuspäivityksistä pysyvät tuettuina 18 kuukautta niiden julkaisusta.

Windows 10:n seuraava päivitys tottelee toistaiseksi nimeä Redstone 3. Päivitys tulee sisältämään näillä näkymin ainakin Creators Updatesta loppumetreillä pois tiputetun My People -ominaisuuden, jolla tärkeimmät kontaktit voi liittää suoraan tehtäväpalkkiin, jonka kautta esimerkiksi tiedostojen jakaminen ja sähköpostin tai pikaviestin lähettäminen onnistuu nopeasti ilman eri ohjelmien välillä hyppelyä. Toinen mukaan luultavasti ehtivä ominaisuus on Project Neon, eli uusi muotokieli Windows-ohjelmille. Myös Windows 10:n työpöytäversion ARM-prosessoreille suunniteltu, x86-emulaatiolla varustettu versio saattaa ehtiä Redstone 3:n julkaisuun.

Muita suunniteltuja uusia ominaisuuksia Windows 10:n tuleviin päivityksiin ovat esimerkiksi modulaarinen CSHELL, joka yhdistäisi kaikkien erityyppisten Windows-laitteiden käyttöliittymät yhdeksi modulaariseksi ja tarpeen mukaan käyttöön sopeutuvaksi paketiksi, sekä Tabbed Shell, joka lisäisi tuen välilehdille esimerkiksi Resurssienhallintaan (Windows Explorer) ja muihin ohjelmiin joissa siitä voi olla hyötyä.