Roccat julkaisi uuden Burst-pelihiirisarjan

Roccatin uutuuksissa hyödynnetään monista muista uutuushiiristä tuttua hunajakennorakennetta, mutta umpinaisin kuorin.

Nykyisin Turtle Beachin talliin kuuluva Roccat on julkaissut uuden Burst-pelihiirisarjan. Uudet pelihiiret noudattelevat markkinoiden tuoreimpia trendejä muun muassa keveyden suhteen.

Burst-sarjan hiirissä on haettu keveyttä monista muista hiiristä tutulla hunajakennorakenteella, mutta kilpailijoistaan poiketen Roccat on jättänyt ohuen kerroksen muovia myös rakenteen päälle, sillä yhtiön mukaan reiät olisivat pöly- ja likamagneetteja. Sekä Burst Core että Burst Pro käyttävät samaa symmetristä muotoilua, mutta Pro-mallissa hunajakennorakenne hohtaa RGB-valaistuksen ansiosta kuoren läpi. Core-mallissa RGB-valaistus rajoittuu hiiren rullaan.

Roccat käyttää hiirissä omia optisia Titan-kytkimiään, jotka ovat tekniikkansa kautta luonnollisesti mekaanisia kytkimiä nopeampia. Kytkinten luvataan kestävän käytössä peräti 100 miljoonaa klikkausta. Pääpainikkeiden lisäksi hiiressä on kaksi peukalopainiketetta, rulla sekä DPI-painike. Molempien mallien pohjasta löytyy suurikokoiset PTFE-tassut, mutta Pro-mallissa ne on viety astetta pidemmälle kuumamuokkaamalla tassut optimikitkakertoimen löytämiseksi.

Burst Core ja Burst Pro eroavat toisistaan käytännössä vain RGB-valaistuksen sekä sensorin osalta. Core-mallissa käytetään PixArtin optista PMW3331-sensoria, jolle luvataan maksimissaan 8500 DPI:n tarkkuus, 35G:n kiihtyvyys ja 300 tuuman sekuntinopeus. Pro-mallissa on sen sijasta käytössä PixArtin PMW3389 -sensoriin perustuva Roccat Owl-Eye Optical -sensori. Se yltää maksimissaan 16 000 DPI:n tarkkuuteen, 50G:n kiihtyvyyteen ja 400 tuuman sekuntinopeuteen. Lisäksi Pro-mallissa on mahdollista kustomoida hiiren nostokorkeutta.

Roccat Burst -sarjan hiirten strategiset mitat ovat 38,7 x 58 x 120 mm (korkeus x leveys x pituus) ja 68 grammaa. Hiiren Pro-versiossa käytetään yhtiön omaa Phantomflex-kaapelia, jonka kehutaan olevan erittäin kevyt, venyvä ja taipuva, kun perusmallissa on tyytyminen tavanomaiseen kaapeliin. Burst Pron suositushinta on 59,99 euroa ja sen pitäisi tulla saataville välittömästi. Burst Core tulee saataville marraskuun puolivälissä 29,99 euron suositushintaan.

Lähde: Roccat (1), (2)

Xiaomi julkisti uudet Mi 10T -lippulaivamallinsa ja pudotti hintoja roimasti

30.9.2020 - 16:32 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (4)

Molemmissa uutuusmalleissa on korkeaa 144 hertsin virkistystaajuutta tukeva näyttö.

Xiaomi on esitellyt odotetusti tänään iltapäivällä uudet Mi 10T -älypuhelimensa, joista Suomen markkinoille saapuvat Mi 10T ja Mi 10T Pro. Mallit eroavat toisistaan muistivaihtoehtojen, kameran ja värivaihtoehtojen osalta. Heinäkuussa julkaistuihin edeltäjämalleihin nähden ominaisuuksia on karsittu jonkin verran kilpailukykyisemmän hinnan seurauksena.

Molempien Mi 10T -mallien runko on alumiinia ja kuoret Gorilla Glass 5 -lasia – ulkomitat ja paino ovat kasvaneet edeltäjämalleihin nähden. Värivaihtoehtoja ovat Cosmic Black ja Lunar Silver sekä vain Pro-malliin saataville tuleva Aurora Blue. Ajan henkeä mukaillen Xiaomi toimittaa puhelimen mukana aktibakteerisen suojakuoren sekä näytön suojuksen.

Näytön koko on pysynyt samana kuin edeltäjämallissa, mutta näyttötekniikka on vaihtunut AMOLED:ista LCD:hen, näyttö on muuttunut tasapintaiseksi ja kuvasuhdetta on kasvatettu. Näyttö tukee myös Adaptive Sync -ominaisuutta, eli se mukauttaa virkistystaajuuden 30 ja 144 hertsin välillä näytettävän materiaalin mukaan. Xiaomin mukaan adaptiivisella virkistystaajuudella voidaan säästää jopa 20 % parempi akunkesto.

Järjestelmäpiirin osalta Xiaomi on hieman yllättäen pysyttäytynyt Snapdragon 865 -mallissa uudemman plus-version sijaan. RAM-muistia on Pro-mallissa aina 8 gigatavua, perusversiossa 6 tai 8 Gt variantista riippuen. Tallennustila on päivitetty uusimpaan UFS 3.1 -tyyppiin ja tarjolla on 128 ja 256 Gt:n versiot. Perusmalli on saatavilla vain 128 Gt:n tallennustilalla, jonka on riitettävä, sillä muistikorttipaikkaa ei kummassakaan mallissa ole. 5G-yhteydet ovat tuettuna hieman poikkeuksellisesti vain nykyisellä non-standalone-tekniikalla ja alle 6 GHz taajuusalueella.

Takakamera perustuu kolmeen kameramoduuliin, joista pääkamera on malleissa erilainen. Prossa on 108 megapikselin optisesti vakautettu laajakulmakamaera f1.69-aukkosuhteella, perusmallin on tyydyttävä Sonyn 64 megapikselin sensoriin ilman kuvanvakautusta. 13 megapikselin ultralaajakulma sekä 5 megapikselin automaattitarkenteinen makrokamera ovat molemmissa malleissa samat. Etenkin Pro-mallissa kameran toteutusta ja monipuolisuutta on siis karsittu selvästi neljällä polttovälillä varustetusta edeltäjämallista. Videopuolella on tuettuna 8K-kuvaus.

Molemmissa malleissa on 5000 mAh akku, joka tukee 33 watin pikalatausta. Akun kerrotaan latautuvan tyhjästä täyteen noin tunnissa. Langattoman latauksen tukea ei enää ole. Käyttöjärjestelmänä toimii Android 10 -pohjainen MIUI 12.

Mi 10T Pro tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 165,1 x 76,4 x 9,3 mm
  • Paino: 218 grammaa
  • Rakenne: alumiinirunko, Gorilla Glass 5 edessä ja takana
  • 6,67″ LCD-näyttö, 20:9-kuvasuhde, 1080 x 2400 pikseliä, 650 nits max, HDR10, 144 Hz ruudunpäivitys, Adaptive Sync MEMC
  • Qualcomm Snapdragon 865 -järjestelmäpiiri
  • 8 Gt LPDDR5 RAM-muistia
  • 128 tai 256 Gt UFS 3.1 -tallennustilaa
  • 5G NSA Sub 6 GHz (n1/n3/n7/n8/n20/n28/n38/n41/n77/n78), LTE-yhteydet, Dual SIM
  • WiFi 6 2×2 MIMO, Bluetooth 5.1, NFC, IR-lähetin
  • GPS (L1 & L5), GLONASS, Galileo (E1+E5a), BeiDou
  • Kolmoistakakamera:
    • 108 megapikselin 1/1,33-tuumainen Samsung HMX -sensori 0,8 um pikselikoolla, f1.69, OIS, 7 linssiä
    • 13 megapikselin ultralaajakulmakamera, 1,12 um pikselikoko, 123 asteen kuvakulma, f2.4
    • 5 megapikselin makrokamera, 1,12 um pikselikoko, f2.4, automaattitarkennus
    • 8K 30 FPS & 4K 60 FPS videokuvaus, 1080p 960 FPS hidastuskuvaus
  • 20 megapikselin etukamera, Samsung S5K3T2 -sensori, 0,8 mm pikselikoko, Quad Bayer, f2.2, kiinteä tarkennus
  • stereokaiuttimet, Hi-Res Audio, lineaarinen x-axis värinämoottori
  • 5000 mAh akku, USB Type-C, 33 W pikalataus, 30 W langaton pikalataus, 10 W käänteinen langaton lataus
  • MIUI 12 & Android 10

Mi 10T eroavat tekniset tiedot:

  • Paino: 216 grammaa
  • 6 tai 8 Gt LPDDR5 RAM-muistia
  • 128 Gt UFS 3.1 -tallennustilaa
  • Kolmoistakakamera:
    • 64 megapikselin laajakulmakamera, Sony IMX 682 -sensori, 0,8 um pikselikoko, f1.89, 6 linssiä

Uutuusmallien ehdoton valtti on todella kilpailukykyinen hinta, jotka ovat laskeneet edeltäjämalleihin nähden peräti 300-400 euroa. Mi 10T:n lähtöhinta Euroopassa on 499 euroa, Mi 10T Pron 599 euroa. Lisämuistista pyydetään 50 euroa lisää. Xiaomi vahvistaa Suomen hinnat myöhemmin – saataville laitteet tulevat suurimpien jälleenmyyntikanavien kautta lokakuun aikana. Osana Mi 10T -mallistoa myöskin julkaistu Lite -malli ei ole ainakaan tällä tietoa tulossa Suomeen.

Päivitys 8.10. klo 15:30: Xiaomi on julkaissut Mi 10T -malliston Suomen hinnat ja saatavuuden. Laitteiden ennakkomyynti alkaa tänään 8. lokakuuta ja kauppoihin laitteet tulee 22. lokakuuta. Molemmista laitteista tulee saataville suurempi muistivariantti, eli Mi 10T:stä 8 % 128 Gt 549 euron hintaan ja Mi 10T Prosta 8 & 256 Gt 649 euron hintaan.

Lähde: lehdistötiedote, Xiaomin tuotesivut (1)(2)

AMD julkaisi uudet Radeon Software 20.9.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Radeon Software 20.9.2 -ajurit tuovat mukanaan virallisen tuen Star Wars: Squadrons -pelille sekä pitkän liudan vanhojen bugien korjauksia.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.9.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 20.9.2 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki Star Wars: Squadrons -pelille. Mahdollisista suorituskykyeroista pelissä ei ole kuitenkaan mainintaa. Ajureissa on lisäksi uutta tuki kolmelle Vulkan-laajennokselle: VK_KHR_buffer_device_address, VK_EXT_robustness2- ja VK_EXT_shader_image_atomic_int64.

Tuttuun tapaan ajurit myös korjaavat aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa korjattuja bugeja ovat muun muassa ruudun vilkunta, kun MSI Afterburner on käytössä, X-Plane 11:n mahdolliset kaatumiset Vulkan-rajapinnalla ja World of Warcraft -pelissä esiintynyt korruptio reunojenpehmennys käytössä DirectX 12 -rajapinnalla. AMD on saanut lyhennettyä tiedossa olevien ongelmien listan varsin tyhjäksi, ja tiedossa olevia ongelmia ovat vain Enhanced Sync -ominaisuuden joillain konfiguraatioilla ja peleillä aiheuttamat mustat ruudut, Performance Metrics Overlayn ja Performance Tuning -välilehden näyttämät liian korkeat lepokellotaajuudet RX 5700 -sarjalla, äänisignaalin epävakaus käytettäessä RX 5000 -sarjan HDMI-liitäntää äänen siirtoon ja HDMI Scaling -säätimen aiheuttama FPS:n lukittuminen 30:een. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Vuodot AMD:n RDNA2-näytönohjainten ympärillä jatkuvat

Mikäli macOS 11:n beetaversiosta kaivetut tiedot pitävät paikkansa, tukee Navi21 sekä HBM2- että GDDR6-muisteja.

AMD:n syksyyn mahtuu Zen 3 -julkaisun ohella myös seuraavan sukupolven RDNA2-arkkitehtuuri. AMD tulee esittelemään arkkitehtuurin ja siihen perustuvat Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet 28. lokakuuta.

Nettiin vuoti viime viikolla AMD:n ROCm:n kautta ongittuja yksityiskohtia yhtiön tulevien RDNA2-grafiikkapiirien konfiguraatioista. Nyt sama Reddit-käyttäjä stblr on tonkinut esiin lisää yksityiskohtia Applen macOS 11:n beetaversiosta, johon on jo lisätty alustava tuki näytönohjaimille.

macOS:n tiedot vahvistavat samat yksityiskohdat kuin aiempikin vuoti, minkä lisäksi ne sisältävät uutta tietoa. Edellisestä vuodosta puuttunut Navi 23 sisältää macOS:n tietojen mukaan 32 Compute Unit -yksikköä, eli vain 8 vähemmän kuin Navi 22. Sen muistiväylä on 128-bittinen, eli 64-bittiä kapeampi kuin isoveljellään. Tiedoissa on listattu myös RDNA3-sukupolven Navi31, jonka ominaisuudet olisivat identtiset Navi21:n kanssa. On kuitenkin mahdollista, että kyse olisi vielä ns. placeholder-tiedoista.

Navi21:n muistiratkaisun mysteeri ei tunnu ottavan ratketakseen. Näytönohjaimeen liittyneissä aiemmissa vuodoissa on aiemmin näennäisesti vahvistettu tuki sekä GDDR6- että HBM2-muisteille, mutta ei saman vuodon osana. Stblr:n mukaan hänen tiedostoista purkamansa tiedot väittävät Navi21:n tukevan sekä HBM2- että GDDR6-muisteja. Useamman muistityypin tukemisessa ei ole sinänsä mitään uutta, mutta ottaen huomioon HBM2:n vaatiman interposer-alustan tai vastaavan, on näin eri tyyppisten muistien tukeminen vähintäänkin erikoista.

Samoista macOS:n ja Linuxin tiedostoista on kaivettu esiin myös AMD:n tulevien APU-piirien grafiikkaohjainten konfiguraatioita. Tiedostojen mukaan Cezannen Vega-grafiikkaohjaimen konfiguraatio tulee pysymään identtisenä nykyisten Renoir-APU-piirien kanssa. Van Gogh -APU-piirissä olisi niin ikään 8 Compute Unit -yksikön grafiikkaohjain, mutta se perustuu Vegan sijasta RDNA2-arkkitehtuuriin, mikä muuttaa sirujen joitain muita ominaisuuksia. Rembrandtissa siirryttäisiin puolestaan yhdestä Shader Arraysta kahteen ja yhteensä 12 Compute Unit -yksikköön.

Lisäksi Newegg Insider -blogiin oli päivitetty taulukko, jossa listattuun väitetysti Radeon RX 6700 XT:n, RX 6800 XT:n ja RX 6900 XT:n tekniset ominaisuudet. Taulukon mukaan 6700 XT olisi varustettu 40 Compute Unit -yksiköllä, 6800 XT 60 Compute Unit -yksiköllä ja 6900 XT 80 Compute Unit yksiköllä. Näytönohjainten väitetty peruskellotaajuus olisi 1500 MHz. 6700 XT ja 6800 XT olisivat blogin mukaan 192-bittisillä ja 6900 XT 256-bittisellä muistiväylällä ja näytönohjainten TDP-arvot olisivat 150, 200 ja 300 wattia.

Kyseisen blogin takaa löytyy Neweggin ulkopuolisia toimijoita, joilla ei ole virallisesti pääsyä Neweggin mahdollisiin tietoihin jälleenmyyntikanavan sisällä. Myös taulukon löytänyt VideoCardz mainitsee, että kyseessä on luultavammin kirjoittajan spekulaatiota, kuin oikeaa tietoa.

Päivitys:

Neweggin blogiin on lisätty maininta, että RX 6000 -sarjan tiedot taulukossa oli kopioitu TechPowerUpin tietokannasta eivätkä ne perustu yhtiön sisäisiin tietoihin. TechPowerUpin tietokannan tiedot perustuvat puolestaan julkaisemattomien tuotteiden osalta spekulaatioon.

Lähteet: stblr @ Reddit, VideoCardz

AMD:n tuleva Ryzen 7 5800X -prosessori testivuodoissa (Zen 3 / Vermeer)

Ensimmäisten testitulosten mukaan 8-ytiminen Ryzen 7 5800X tulee peittoamaan 10-ytimisen Core i9-10900K:n ainakin Ashes of the Singularityn prosessoritesteissä.

AMD tulee esittelemään Zen 3 -arkkitehtuurin reilun viikon kuluttua 8. lokakuuta. Tuoreimpien vuotojen mukaan yhtiö tulee hyppäämään Ryzen-prosessoreidensa numeroinnissa yli 4000-sarjan, jotta jatkossa sekä prosessorit- että APU-piirit perustuisivat samaan prosessoriarkkitehtuuriin samoilla numeroinneilla. Epäsuhta prosessoreiden ja APU-piirien välillä syntyi, kun AMD julkaisi ensimmäisen sukupolven Zen-APU-piirit 2000-sarjana.

Tuttu luottovuotaja Tum Apisak on nyt löytänyt ensimmäiset tulokset tulevalla 8-ytimisellä Ryzen 7 5800X -prosessorilla Ashes of the Singularityn tulostietokannasta. Testisovellus ei valitettavasti paljasta prosessorin kellotaajuuksia, mutta itse tulos on varsin vakuuttava. Ryzen 7 5800X saa DirectX 12 -rajapinnalla 4K Crazy -asetuksin CPU Framerate -arvoksi 133,6 FPS, kun esimerkiksi Core i9-10900K:n tulos vastaavin asetuksin on 114,8 FPS. Tarkemmin tuloksia tarkastellessa Ryzen lyö Core i9:n kaikissa prosessoritesteissä selvin marginaalein, mutta häviää Normal Batch- ja Heavy Batch -testien näytönohjaintuloksissa (GeForce RTX 2080) aavistuksen. Medium Batch -testissä myös näytönohjainosuus menee Ryzenin nimiin.

Vermeer-koodinimellisen Ryzen 5000 -sarjan julkaisun odotetaan tapahtuvan 8. lokakuuta samalla, kun AMD esittelee virallisesti itse Zen 3 -arkkitehtuurin. Prosessorit tulevat sopimaan nykyisiin 500-sarjan emolevyihin, minkä lisäksi 400-sarjan emolevyille on luvattu beetatason tuki. Itse prosessoriarkkitehtuurin muutoksista tiedetään vielä varsin vähän. AMD on paljastanut jo aiemmin, että CCX:n koko tullaan kaksinkertaistamaan neljästä kahdeksaan ytimeen, jolloin kussakin pikkusirussa tulee olemaan yksi CCX ja 32 Mt L3-välimuistia. Lisäksi AMD on kertonut Zen 3:n olevan kokonaan uusi arkkitehtuuri, siinä missä Zen 2 oli edelleenkehitetty Zen-arkkitehtuuri.

Lähde: Tum Apisak @ Twitter, Ashes of the Singularity

Päivitys testilabrasta: Faktaa GeForce RTX 30 -näytönohjaimien ohituskondensaattoreista

Uusien GeForce RTX 3080- ja 3090-näytönohjaimien satunnaisten kaatuiluiden arvellaan osittain liittyvän grafiikkapiirin takapuolen kondensaattoreihin.

Uutisoimme io-techissä jo aiemmin NVIDIAn uusien GeForce RTX 3080- ja 3090-näytönohjaimien kaatuiluongelmista sekä eri tahojen, kuten Igor’s Labin ja Jayztwocentin selvityksistä aiheeseen liittyen. Valitettavasti kaikki faktat eivät ole olleet täysin kohdallaan kondensaattoreiden nimistä, hinnoista ja laadusta lähtien sekä siitä, miten niitä tulisi käyttää. Tästä syystä viikonlopuna aikana kuluttajien keskuudessa levisi runsaasti epätietoisuutta ja vääriä olettamuksia aiheeseen liittyen.

io-techin omissa testeissä ja näytönohjainvalmistajien kanssa käydyissä keskusteluissa on saatu selvitettyä, että mahdollisissa kaatuiluissa kyse on tosiaankin grafiikkapiirin takapuolen ohituskondensaattoreista, jotka tasaavat ja suodattavat sisääntulojännitettä ja joista grafiikkapiiri ottaa tarvitsemansa kuormavirran. Korkeilla yli 2 GHz:n kellotaajuuksilla pelkät SP-CAPS-kondesaattorit eivät ilmeisesti kykene riittävän nopeasti reagoimaan kuormavirran muutoksiin, joka johtaa kaatuiluihin, kun taas pienemmät Multilayer Ceramic Chip Capacitors- eli MLCC-kondensaattorit pysyvät perässä. Kyse ei ole niinkään siitä, että toiset kondensaattorit olisivat laadukkaampia tai kalliimpia, vaan yksinkertaisesti sopivat kyseiseen käyttötarkoitukseen paremmin.

All retail ROG Strix and TUF Gaming GeForce RTX 3080 and 3090 graphics cards use only MLCC capacitors for decoupling…

Posted by ASUS Republic of Gamers on Tuesday, September 29, 2020

Osa valmistajista, kuten Asus, oli havainnut ongelmat jo kehitysvaiheessa ja päätynyt käyttämään alkuperäisistä suunnitelmista poiketen GeForce RTX 3080- ja 3090 TUF Gaming -näytönohjaimissaan pelkästään MLCC-kondensaattoreita. Ilmeisesti kyseinen pelkkien MLCC-kondensaattoreiden käyttö on ylimitoitettu ja toimivat ratkaisut on toteutettavissa myös MLCC-kondensaattoreiden ja SP-Caps-kondensaattoreiden yhdistelmillä. EVGA kertoo huomanneensa omissa testeissään, ettei pelkästään kuuden SP-CAP-kondensaattorin konfiguraatio ollut täysin vakaa, mutta esimerkiksi Gigabyte on käyttänyt Gaming OC -malleissaan järeämpiä 470 μF kondensaattoreita, kun erityisesti ongelmia aiheuttaneissa referenssisuunnitteluun perustuvissa malleissa, kuten Zotacin Trinityssä on käytössä 220 μF kondensaattorit.

Saksalainen ylikellottaja ja tekniikkatubettaja Der8auer on perehtynyt aiheeseen käytännön tasolla testaamalla Gigabyten GeForce RTX 3090 Gaming OC -näytönohjainta alkuperäisellä kuudella 470 μF SP-CAPS-kondensaattorilla, poistamalla niistä kaksi käytöstä ja lopuksi korvaamalla kaksi SP-CAPS-kondensaattoria MLCC-kondensaattoreilla. Alkuperäisellä kuuden SP-CAPS-kondensaattorin konfiguraatiolla grafiikkapiiri toimi Time Spy 4k -testissä vakaasti noin +70 MHz:n korotetulla kellotaajuudella. Kun kaksi SP-CAPS-kondensaattorit irroitettiin, testi kaatui lähes välittömästi kyseisellä kellotaajuudella. Kun kaksi SP-CAPS-kondesaattoria korvattiin MLCC-kondensaattoreilla, saatiin grafiikkapiirin kellotaajuutta korotettua +100 MHz eli 30 MHz enemmän. Todelliset kellotaajuudet pyörivät 1900 MHz:n tuntumassa ja näytönohjaimen menohaluja näytti rajoittavan Power Limit -tehorajoitus.

Lopputuloksena NVIDIA on uusimmassa ajurissaan säätänyt Boost-algortimin kellotaajuus/käyttöjännite-käyrää ja useampi näytönohjainvalmistaja työstää parhaillaan päivityksiä näytönohjaimiensa piirilevyihin, joissa vaihdetaan ainakin osaa SP-CAP-kondensaattoreista MLCC-kondensaattoreihin. Muistutuksena kuluttajille, kunhan virtalähde on varmasti riittävän tehokas, vakiona epävakaan näytönohjaimen voi lähettää takuuvaihdettavaksi tai väliaikaisena ratkaisuna ennen kuin tavaraa löytyy taas varastoista, säätää manuaalisesti grafiikkapiirin kellotaajuutta esim. 50-100 MHz alhaisemmaksi. Muistutuksena myös, että näytönohjaimen ylikellottaminen evää takuun ja takuu raukeaa.

Päivitys testilabrasta: Uudet ajurit muokkaavat kellotaajuus/jännite-käyrää uusilla GeForceilla

Testasimme pikaisesti NVIDIAn uusien ajureiden käytännön vaikutusta GeForce RTX 3080 -näytönohjaimella.

NVIDIA julkaisi eilen uudet GeForce 456.55 -ajurit, joiden se ilmoitti parantavan RTX 30 -sarjan näytönohjainten vakautta. Testasimme pikaisesti Gigabyten GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjaimella, miten uudet ajurit vaikuttivat Boost-algoritmin käyttäytymiseen 3D-rasituksessa. Huom! Käyrä mukautuu ja muokkaantuu myös grafiikkapiirin lämpötilan suhteen, mutta testit ajettiin molemmilla ajureilla samassa lämpötilassa, grafiikkapiirin tehonkulutuksella, käyttöasteella ja testiympäristössä.

MSI:n Afterburner-ohjelmasta pystyy avaamaan kellotaajuuden ja käyttöjännitteen suhdetta kuvaavan käyrän ctrl + f -näppäinyhdistelmällä. Vanhoissa 456.38-ajureissa 2055 MHz:n kellotaajuudella käyttöjännite oli 1,031 volttia ja uusissa ajureissa se on noussut 1,062 volttiin. Sen sijaan alhaisemmilla kellotaajuuksilla, kuten 1935 MHz:ssä käyttöjännite on käyrällä laskenut pykälällä 0,962 voltista 0,951 volttiin.

Testasimme lisäksi Battlefield V -pelissä grafiikkapiirin kellotaajuuden käyttäytymistä eri näyttöresoluutioilla ja erot olivat huomattavat. Full HD- eli 1920×1080-resoluutiolla ja pelin 200 FPS:n rajoittimella grafiikkapiirin käyttöaste ja näytönohjaimen tehonkulutus jäivät alhaiseksi, joka mahdollisti Boost-algoritmin tykittävän vanhoilla  456.38-ajureille grafiikkapiirille 2055 MHz:n kellotaajuuden 1,062 voltin käyttöjännitteellä. Uusilla 456.55-ajureilla kellotaajuus laski 2040 MHz:iin, mutta käyttöjännitettä syötettiin hieman enemmän 1,081 volttia.

1440p- eli 2560×1440-resoluutiolla grafiikkapiirin kellotaajuus oli molemmilla ajureilla 1995 MHz, mutta käyttöjännite laski 1,062 voltista 1,037 volttiin.

4k- eli 3840×2160-resoluutiolla grafiikkapiirin kellotaajuus oli molemmilla ajureilla 1935 MHz, mutta käyttöjännite laski 0,981 voltista 0,962 volttiin.

Havainnot grafiikkapiirin kellotaajuuden poikkeavasta käyttäytymisestä eri resoluutioilla vaikuttavat ylikellotustuloksiin siten, että io-techin testiartikkeleissa saavutetut grafiikkapiirin ylikellotustulokset soveltuvat ainoastaan 4k-resoluutiolle.

Lisää keskustelua aiheesta löytyy io-techin TechBBS-keskustelufoorumilta NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3090 -viestiketjusta.

NVIDIA julkaisi näytönohjaimilleen uudet GeForce 456.55 -ajurit

Uudet ajurit tuovat Reflex-tuen uusimpiin Call of Duty -peleihin, viimeisimmät optimoinnit Star Wars: Squadroniin sekä parantavat RTX 30 -sarjan näytönohjainten vakautta.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 456.55 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 456.55 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki NVIDIA Reflex -teknologialle Call of Duty: Modern Warfare- ja Call of Duty: Warzone -peleissä. Yhtiön sisäisten testien mukaan Reflexin käyttöönotto pienentää pelissä viiveitä näytönohjaimesta riippuen 2–10 millisekuntia. Lisäksi ajureissa on mukana viimeisimmät optimoinnit Star Wars: Squadrons -pelille.

Ajureiden luvataan parantavan myös joidenkin pelien vakautta GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla. Tällä viitataan ilmeisesti käyttäjien raportoimiin kaatumisongelmiin ja ainakin väliaikainen ratkaisu on ilmeisesti näytönohjaiden jännitteiden lasku. TechBBS:n käyttäjäraporttien mukaan näytönohjainten jännitekäyrästä olisi viety terävin pykälä pois, minkä lisäksi korkeimmat Boost-kellotaajuudet olisivat jonkin verran matalampia.

Tuttuun tapaan ajurit myös korjaavat aiempien julkaisujen ongelmia. Liiskattujen bugien listalle ovat löytäneet tiensä muun muassa Windows Event Login prosessorikäyttöasteen kasvaminen, GeForce Experiencen Render Latency -asetuksen satunnainen jumittuminen 0:aan Vulkan-peleissä sekä NVIDIA Container -palvelun kaatuminen uni- tai horrostilasta herättäessä. Lisäksi korjattujen ongelmien listassa mainitaan useiden G-Sync Compatible -näyttöjen poistaminen ajureiden sisäiseltä listalta, mutta ei tarkenneta tarkoitetaanko tällä aiempien ajureiden virheellisesti sieltä poistamien näyttöjen palauttamista listalle, vai näyttöjen poistamista listalta.

Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi pelihahmojen nykiminen World of Warcraft: Shadowlands -pelissä yli 60 FPS:n ruudunpäivitysnopeudella, Fortniten kaatuilu BSOD-ruutuun 4K-resoluutiolla sekä Samsung G9 -näytön pimeneminen 240 hertsin virkistystaajuudella RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimilla. Voit tutustua ajureiden muutoksiin tarkemmin NVIDIAn artikkelissa sekä ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Käyttäjät raportoivat NVIDIAn GeForce RTX 30 -sarjan kaatuiluongelmista

GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjainten on havaittu kaatuvan noin 2050 MHz:n kellotaajuudella, jonka osa korteista voi saavuttaa jopa tehdasasetuksilla

NVIDIA julkaisi kuun alussa uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. GeForce RTX 3080:n saapuminen kahta viikkoa myöhemmin myyntiin ei sujunut kuitenkaan ongelmitta varastojen ollessa auttamattomasti liian pienet, mikä sai NVIDIAn varoittamaan RTX 3090:n pienistä varastosaldoista julkaisussa jo ennakkoon.

GeForce RTX 30 -sarjan julkaisun ongelmat eivät kuitenkaan ole rajoittuneet heikkoon saatavuuteen, vaan jokin aika näytönohjainten myyntiin saapumisesta käyttäjät alkoivat huomaamaan näytönohjaintensa kaatuvan tietyissä tilanteissa. ComputerBase koosti artikkelin aiheesta useamman eri keskustelupalstan ketjujen pohjalta, minkä jälkeen aihe on noussut polttavaksi puheenaiheeksi niin mediassa kuin muillakin keskustelupalstoilla. VideoCardzin koostaman aikajanan mukaan Colorful olisi kuitenkin varoittanut joitain medioita asiasta jo selvästi aiemmin, 15. syyskuuta, sekä kutsunut sen myötä arvostelukappaleensa takaisin.

Käytännössä ongelmasta on kyse siitä, että osa GeForce RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimista saattaa kaatua 2050 MHz:n kellotaajuudella, joka on saavutettavissa hyvillä korttiyksilöillä jo tehdasasetuksilla. io-techin testaamista näytönohjaimista yksikään ei yltänyt kyseisille taajuuksille vakiona.

Tällä hetkellä ei ole täyttä varmuutta, mitkä kaikki tekijät vaikuttavat kaatumisiin. Muun muassa Igor’s Labin Igor Wallosekin analyysin mukaan piirilevyn takapuolella grafiikkapiirin kohdalla olevat kondensaattorit olisivat kuitenkin ratkaisevassa tai vähintään merkittävässä roolissa kaatumisten osalta. Tälle on saatu myös tukea useamman valmistajan taholta.

RTX 30 -sarjan näytönohjaimissa grafiikkapiirin takana käytetään SP-CAP- ja/tai MLCC-kondensaattoreita, joiden tehtävä on ruokkia grafiikkapiirin välitön tehontarve kulutuspiikeissä. Paikkoja kondensaattoreille on kuusi ja kuhunkin paikkaan menee joko yksi SP-CAP- tai kymmenen MLCC-kondensaattoria. EVGA kuitenkin kertoo huomanneensa omissa testeissään, ettei kuuden SP-CAPin konfiguraatio ollut täysin vakaa. Yhtiöltä ei lähtenyt myyntiin yhtään tällaista näytönohjainta, mutta osa näytönohjainten arvostelijoista sai esituotantomallin, jotka yhtiö tulee vaihtamaan tuotantoversioihin.

Todennäköisimmin kaatumisesta kärsivätkin kuudella SP-CAP-kondensaattorilla varustetut mallit, joita tiedetään olevan ainakin Zotacin Trinity- sekä Gigabyten Gaming-sarjan näytönohjaimet. Suurin osa näytönohjaimista käyttää sen sijasta joko viittä SP-CAPia ja yhtä kymmenen MLCC-kondensaattorin rypästä tai NVIDIAn Founders Edition -mallien tapaan neljää SP-CAPia ja kahta MLCC-rypästä. Asus on vienyt omat mallinsa äärimmäisyyksiin käyttämällä kuutta MLCC-rypästä ilman ainuttakaan SP-CAP-kondensaattoria. Eri malleissa käytettyjen kondensaattoreiden arvot voivat vaihdella.

Zotac on myös tiedostanut jo ongelman, mutta tällä hetkellä ei ole vielä täyttä varmuutta, miten yhtiö tulee näytönohjaimen jo ostaneiden kanssa toimimaan. Yhtiö kehottaa Facebook-viestissä GeForce RTX 3080- ja RTX 3090 -näytönohjaimen jo ostaneita olemaan yhtiöön yhteydessä erillisen kaavakkeen kautta, jonka jälkeen yhtiö tulee olemaan yhteydessä korttien omistajiin henkilökohtaisesti. Gigabyte, jonka Gaming-malleille on listattu niin ikään kuuden SP-CAP-kondensaattorin konfiguraatio, ei ole tiettävästi vielä kommentoinut asiaa. Lisäksi MSI:n tiedetään siirtyneen Gaming X Trio -malleissaan alun perin käytetystä viidestä SP-CAPista ja yhdestä MLCC-ryppäästä neljän SP-CAPin ja kahden MLCC-ryppään konfiguraatioon.

io-tech tulee seuraamaan tilanteen kehittymistä ja jatkaa tutkimuksia asian tiimoilta myös omalla tahollaan.

Tuleva Nokia 7.3 -älypuhelin OnLeaksin renderöintivuodossa

28.9.2020 - 14:51 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (6)

Vuotokuvat eivät paljasta suurempia yllätyksiä.

OnLeaks on julkaissut yhdessä IPEEWorld-sivuston kanssa joukon CAD-piirustuksiin pohjautuvia renderöintejä toistaiseksi julkaisemattomasta Nokia 7.3 -älypuhelimesta. HMD Globalin odotettiin julkaisevan 7.3:n viime viikolla järjestetyssä tilaisuudessa, mutta päivänvalon näkivätkin vain edulliset Nokia 2.4 ja 3.4. Huhuttujen Nokia 6.3 ja 7.3 -mallien julkaisut tapahtuvat siis oletettavasti myöhemmin syksyllä.

OnLeaksin renderöinnit paljastavat kamerareiällisellä 6,5-tuumaisella Full HD+ -näytöllä varustetun laitteen, jonka ulkomittojen kerrotaan kasvaneen edeltäjämalli 7.2:een verrattuna noin viidellä millillä pystysuunnassa ja millillä leveyssuunnassa. Kehys näyttää kuvissa metallilta ja takakuoren kerrotaan olevan lasin sijaan muovia. Laitteen yläpäädyssä voi havaita 3,5 mm kuulokeliitännän.

Puhelimen takakuoressa Zeiss-neloiskamera (48 MP pääkameralla) sijaitsee HMD:n viimeaikaisille malleille tyypillisessä pyöreässä kehyksessä. Sormenjälkitunnistin on sijoitettu takakuoreen kameran alapuolelle. Viimeisimpien epävirallisten tietojen perusteella 7.3:n odotetaan käyttävän Snapdragon 690 5G -piiriä sekä 90 hertsin näytön virkistystaajuutta ja sisältävän 18 watin pikalatausta tukevan 4000 mAh akun.

Tämänhetkisen tietojen mukaan Nokia 7.3 julkaistaisiin vuoden viimeisen neljänneksen aikana ja hinta tulisi asettumaan noin 400 euron tuntumaan.

Lähde: IPEEWorld, OnLeaks