Uutiset

Windows 10 April 2018 Update julkaistaan tänään

Windows 10 April 2018 Update tunnettiin aiemmin nimellä Spring Creators Update. Päivityksen mukana tulee mm. kauan kaivattu Timeline-ominaisuus.

Microsoftin Windows 10 saa tänään merkittävän päivityksen, kun käyttöjärjestelmä päivitetään RS4- eli April 2018 Update -versioon. April 2018 Update oli tarkoitus julkaista jo aiemmin tämän kuun aikana, mutta huhujen mukaan lopullista koontiversiota jouduttiin muuttamaan loppumetreillä alkuperäisestä julkaisuversiosta löytyneen bugin vuoksi. Lopullisen Windows 10 April 2018 Updaten versionumero on 1803 ja koontiversio 17134.1.

Windows 10 April 2018 Updaten merkittävimpiin ominaisuuksiin kuuluu jo aiemmin esitelty Timeline, joka helpottaa esimerkiksi tietyn kesken jääneen työn löytämistä visuaalisella aikajanalla kansiorakenteiden selailun sijasta. Oletuksena Timeline näyttää tiedostoja ja nettisivuja viimeisen 30 päivän ajalta, mutta käyttäjä voi halutessaan poistaa ominaisuuden käytöstä kokonaan. Aikajana mahdollistaa historian näyttämisen myös useammasta laitteesta, mikäli niitä käytetään samalla Microsoft-tilillä.

Käyttötottumustensa ja muiden tietojen jaosta huolissaan olevat käyttäjät saavat ilokseen uuden Diagnostic Data Viewer -ohjelman. Ohjelma mahdollistaa kaikkien Windowsin keräämien telemetriatietojen tarkastelun ja hallinnan. Käyttäjän tietosuojaan liittyy myös ohjelmien lupakäytännöt. Jatkossa UWP-ohjelmat joutuvat erikseen kysymään lupaa käyttää esimerkiksi tietokoneen webbikameraa ja käyttäjä voi päättää esimerkiksi niiden mahdollisuudesta päästä käsiksi käyttäjän muihin tiedostoihin. Valitettavasti ominaisuus ei toimi Win32-sovelluksilla, vaan oikeuksien hallinta on toteutettu UWP:n tuomien mahdollisuuksien avulla. UWP eli Universal Windows Platform on Microsoftin sovellusrajapinta, joka parantaa mm. tietoturvaa Win32-sovelluksiin verrattuna.

Tiedostonjakoa helpottaa uusi Nearby sharing -ominaisuus. Bluetoothin avulla toimiva ominaisuus mahdollistaa tiedostojen helpon jakamisen lähellä oleviin laitteisiin ja sen voi konfiguroida sallimaan jako joko kaikkiin lähellä oleviin laitteisiin tai vain käyttäjän omiin laitteisiin.

HDR-näyttöjen käyttäjät toivottanevat tervetulleeksi Windowsin parannellun HDR-tuen. April 2018 Updaten myötä Windows pystyy itse tunnistamaan, onko tietokone kykenevä HDR-sisällön toistoon, jonka lisäksi mukana tulee vielä kokeellinen versio HDR-kalibrointityökalusta. Korkean resoluution käytön pitäisi niin ikään parantua uuden ”Fix scaling for apps” -ominaisuuden avulla. Käyttäjällä on myös mahdollisuus asettaa haluamilleen ohjelmille yleisestä poikkeavat skaalausasetukset.

Esimerkiksi kannettavissa on usein käytössä sekä prosessorin integroitu että erillinen näytönohjain, joiden välillä Windows ja näytönohjaimen ajurit pyrkivät päättämään, kumpaa näytönohjainta kulloinkin käytetään. Windowsin uuden päivityksen myötä käyttäjä voi asettaa ohjelmakohtaisesti Windowsin käyttämään aina haluttua näytönohjainta.

Voit tutustua kaikkiin Windows 10 April 2018 Update -päivityksen tuomiin uudistuksiin Microsoftin Windows-blogissa.

Intelin 10 nanometrin prosessi siirtyy ensi vuoteen, tänä vuonna julkaistaan Whiskey Lake ja Cascade Lake

Intelin 10 nanometrin valmistusprosessin saannot ovat edelleen niin heikolla tasolla, että yhtiö on siirtänyt massatuotannon aloituksen ensi vuoteen.

Intelin Cannon Lake -arkkitehtuurin ja 10 nanometrin valmistusprosessin taival on ollut pitkä ja kivikkoinen. Alun perin vuonna 2016 julkaistavaksi tarkoitettu 10 nanometrin Cannon Lake on edelleen julkaisematta ja Intelin osavuosikatsauksessa asian tiimoilta saatiin lisää ikäviä uutisia.

Intel ilmoitti alkuvuodesta aloittaneensa ensimmäisten 10 nanometrin Cannon Lake -prosessoreiden toimitukset asiakkaille ja julkaisun oli määrä tapahtua vielä tämän vuoden aikana. Yhtiön ensimmäisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksessa toimitusjohtaja Brian Krzanich kuitenkin kertoi, että 10 nanometrin prosessilla tuotetaan edelleen piirejä vain pienellä volyymillä ja heikkojen saantojen vuoksi massatuotannon aloittaminen on nyt siirretty vuoden jälkimmäiseltä puoliskolta vuodelle 2019.

Krzanichin mukaan yhtiö on onnistunut parantamaan 10 nanometrin prosessinsa saantoja jo merkittävästi, mutta niiden olevan edelleen niin huonolla tasolla, ettei massatuotanto ole taloudellisesti järkevää. Hän kuitenkin samalla tyynnytteli itse Cannon Lake -prosessoreiden olevan täysin toimivia sinänsä.

Yhdeksi syyksi Intelin ongelmille 10 nanometrin prosessin kanssa hän mainitsi erittäin kunnianhimoisen 2,7 kertoimen skaalauksen pienempään, kun esimerkiksi 14 nanometrillä vastaava kerroin oli vain 2,4 ja kilpailijoiden prosesseilla 1,5 – 2,0:n tasolla. Skaalauskertoimella Krzanich viittaa siihen, moniko kertaisesti esimerkiksi prosessoriydin pienenee edeltävään prosessiin nähden.

Sillä välin kun 10 nanometrin Cannon Lakeja saadaan odotella vielä ilmeisen pitkään, on tänä vuonna luvassa vielä kaksi uutta prosessoriarkkitehtuuria kuluttajamarkkinoille: Whiskey Lake ja Cascade Lake. Whiskey Laken voi olettaa olevan sivukanavahyökkäyksiltä suojattu versio nykyisestä Coffee Lake -arkkitehtuurista ja datakeskuksiinkin julkaistavan Cascade Laken tiedetään aiemman roadmap-vuodon perusteella olevan tuleva HEDT-arkkitehtuuri. Sekä Whiskey Lake että Cascade Lake valmistetaan 14 nanometrin valmistusprosessilla.

Krzanich kertoi lisäksi, että Intel tulee siirtymään 10 nanometristä suoraan EUV-prosesseihin (Extreme UltraViolet) 7 nanometrin myötä. Kilpailevat puolijohdevalmistajat ovat luvanneet siirtyvänsä EUV:n käyttöön toisen sukupolven 7 nanometrin valmistusprosessien myötä. Intel aikoo EUV:n lisäksi ottaa 10 nanometrin jälkeen käyttöön uuden tavan prosessoida piisiruja, joka mahdollistaa piirin eri osien valmistuttamisen eri valmistusprosesseilla 7 nanometristä aina 22 nanometriin saakka.

Lähde: Intel @ SeekingAlpha

Uusi artikkeli: DDR4-muistinopeus & Ryzen 2:n suorituskyky

Testasimme eri DDR4-muistinopeuksien vaikutusta AMD:n 2. sukupolven Ryzen-prosessorin suorituskykyyn.

Artikkelissa on mukana suorituskykytestit Ryzen 7 2700X -prosessorilla, kun G.Skillin 16 gigatavun Sniper X -muistisetti toimi DDR4-2933-, 3200-, 3400- ja 3600-nopeuksilla ja 16-16-16-36-latensseilla. Lisäksi mukana on tulokset Asuksen Crosshair VII Hero -emolevyltä löytyvillä TechBBS:stä foorumilta tutun käyttäjän The Stilin viilaamilla muistiasetuksilla DDR4-3466-nopeudella. Suurimmassa osassa prosessoritestejä ja pelejä merkittäviä eroja ei syntynyt, mutta joukossa oli muutamia mielenkiintoisia poikkeuksia, joissa korkeammalla muistinopeudella saavutettiin 10-20 % parannus suorituskykyyn.

Erityisesti The Witcher 3:ssa ja ARMA 3:ssa Full HD -resoluutiolla keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus parani korkeammalla muistinopeudella ja alhaisemmilla latensseilla huomattavasti.

Lue artikkeli: DDR4-muistinopeus & Ryzen 2:n suorituskyky

LIVE: io-techin viikon tekniikkakatsaus videopodcast (17/2018)

Keskustelemme io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa viikottain tietotekniikka- ja mobiilimaailman mielenkiintoisimmista tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus tänään perjantaina klo 15 alkaen suorana live-streamina Twitchissä.

Käymme toimituksen kesken läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta. Lisäksi kerromme, mitä alalla ja sivustolla on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

Lähetys löytyy jälkikäteen upotettuna Youtube-videona tästä uutisesta sekä TechBBS-foorumilta kommenttiketjusta. Lähetys on katsottavissa jälkikäteen myös Twitchistä (VOD) ja kuunneltavissa ääniformaatissa Kieku.com-palvelussa.

Laita io-techin oma kanava seurantaan Twitchissä ja tilaa myös Youtube-kanavamme.

AMD päivitti 7 nanometrin kuulumisia: Vegat jo yhtiön käsissä, Epycit aikataulussa

AMD varmisti tulevansa valmistuttamaan 7 nanometrin Vegoja sekä GlobalFoundries:lla että TSMC:llä.

AMD:n viimeisimmän vuosineljänneksen tulosilmoituksen konferenssipuhelussa kuultiin mielenkiintoisia seikkoja yhtiön tulevista 7 nanometrin tuotteista. AMD ilmoitti myös Twitterin välityksellä, että ensimmäiset 7 nanometrin valmistusprosessilla tehdyt Vega-grafiikkapiirit ovat jo toiminnassa yhtiön laboratorioissa.

AMD:n osavuosikatsauksessa kerrattiin jo aiemmin tänä vuonna ilmoitettuja asioita 7 nanometrin prosessilla valmistetuista tuotteista, mutta mukaan mahtui myös mielenkiintoisia uusia yksityiskohtia. Ensimmäinen 7 nanometrin tuote tulee olemaan uuteen Vega-grafiikkapiiriin perustuva Radeon Instinct -laskentakortti, joka on jo nyt toiminnassa yhtiön laboratorioissa. AMD:n aikataulu ensimmäisten toimivien 7 nanometrin piirien kanssa sopii hyvin yhteen TSMC:n viime viikkoiseen ilmoitukseen massatuotannon aloittamisesta 7 nanometrin prosessilla.

AMD on kertonut jo aiemmin aikovansa saada ensimmäiset Zen 2 -arkkitehtuurin prosessorit valmiiksi tämän vuoden puolella. Osavuosikatsauksessa yhtiön toimitusjohtaja Lisa Su varmisti, että 7 nanometrin Epyc-prosessoreiden samplaus asiakkaille tullaan aloittamaan vielä tämän vuoden loppupuolella, eli yhtiö uskoo pystyvänsä pysymään aikataulussaan huolimatta arkkitehtuuriin tehdyistä viime hetkien muutoksista sivukanavahyökkäyksiä vastaan.

AMD on varmistanut jo aiemmin tulevansa käyttämään sekä TSMC:n että GlobalFoundries:n 7 nanometrin valmistusprosesseja. Nyt yhtiö varmisti lisäksi, että yleisestä oletuksesta poiketen se aikoo valmistuttaa tulevaa Vega-grafiikkapiiriä molemmilla valmistajilla. Lisäksi rivien välistä oli luettavissa, että ensimmäiset laboratorioihin saadut Vegat ovat nimenomaan TSMC:n valmistamia.

Lähde: AMD @ SeekingAlpha

MMD:n uusi Philips 436M6VBPAB on ensimmäinen DisplayHDR 1000 -sertifioitu näyttö

Ensisijaisesti konsolipelaajille suunnattu Philips 436M6VBPAB tarjoaa myös lukuisia PC-käyttäjiä kiinnostavia ominaisuuksia.

Philips-tuotemerkillä näyttöjä valmistava MMD on julkaissut uuden, suurikokoisen näytön. Philips Momentum -sarjan 436M6VBPAB on suunnattu ennen kaikkea konsolikäyttöön, mutta sisältää lukuisia PC-käyttäjillekin houkuttelevia ominaisuuksia.

Nimensä mukaisesti uusi Philips Momentum 436M6VBPAB on 43-tuumainen näyttö. Se tarjoaa 4K-resoluution, VA-paneelin, Quantum Dot -taustavalaistuksen, DisplayHDR 1000 -standardin mukaisen 1000 nitin maksimikirkkauden sekä laajan väriavaruuden (100% BT.709, 97,6% DCI-P3). Näyttö on yhtiön tiedotteen mukaan maailman ensimmäinen DisplayHDR 1000 -standardin täyttävä näyttö. PC-pelaajien kannalta ikävästi näytön maksimivirkistystaajuus on 60 hertsiä. Philipsille tyypilliseen tapaan näyttö tukee Ambiglow-valaistusta, joka luo näytön taakse kuvaruudun tapahtumiin ja väreihin reagoivan tunnelmavalaistuksen.

Näyttö tukee lisäksi AMD:n FreeSync- eli VESA Adaptive-Sync-teknologiaa, mutta yhtiö ei ole tarkentanut toimiiko se vain DisplayPort-liitännällä, vai konsoleita hyödyttäen myös HDMI-liitännällä. Sekä AMD:n tuoreimpien näytönohjainten että Xbox One S- ja One X -konsoleiden tukema FreeSync 2 ei ole tuettuna. Näyttö antaa myös mahdollisuuden käyttää erillistä Low Input Lag -tilaa, joka kytkee lähes kaiken kuvasignaalin käsittelyn pois käytöstä ja lupaa peräti puolittaa viiveen normaalitilaan nähden.

Philips 436M6VBPAB -näyttö on varustettu DisplayPort 1.2-, Mini-DisplayPort-, HDMI 2.0- ja USB Type-C -liittimellä. Näytöstä löytyy myös USB 3.0 -hubi ja kaksi 7 watin DTS Sound -sertifioitua kaiutinta. Näyttö saapuu myyntiin toukokuun aikana 799 euron suositushintaan.

Intelin RST-ajuripäivitys varmisti vuodetun Z390-piirisarjan ja entuudestaan tuntemattoman X399-HEDT-piirisarjan

Intelin uusi X399-piirisarja on vielä suurimmalti osin mysteeri, mutta sen tiedetään tukevan nykyisiä Skylake-X-prosessoreita.

Intelin on jo pidempään tiedetty valmistelevan uutta Z390-piirisarjaa Coffee Lake -prosessoreille. Koska vuotojen paikkansa pitävyyttä voidaan harvoin varmistaa täysin vedenpitävästi, on asioille hyvä saada aina virallinen varmistus. Nyt sellainen saatiin paitsi Z390:lle, myös aiemmin tuntemattomalle X399-HEDT-piirisarjalle.

Intelin Rapid Storage Technology -ajurin tuoreimman version julkaisutiedotteesta löytyy mielenkiintoisia yksityiskohtia tuettujen alustojen kohdalta. Sieltä löytyy paitsi vielä julkaisematon Z390-piirisarja, myös uusi X399-HEDT-piirisarja ja alusta.

Julkaisutiedotteen mukaan piirisarja olisi tarkoitettu Cannon Lake- ja Coffee Lake -prosessoreille, mutta samaan aikaan X399-piirisarjaan on lisätty huomautus, että se tukee vain Skylake-X-prosessoreita. Prosessorituki onkin ainut ero nykyiseen X299-piirisarjaan, joka kyetään vahvistamaan tällä hetkellä. X299-piirisarja tukee Skylake-X-prosessoreiden lisäksi Kaby Lake-X -prosessoreita.

Yksi selitys vain Skylake-X:n tukemiselle saattaa löytyä loppuvuodesta vuotaneesta roadmapista, jonka mukaan Intel julkaisisi kuluvan vuoden viimeisellä neljänneksellä uuden Cascade Lake-X -alustan. On siis mahdollista, että X399-piirisarja julkaistaisiin jo ennen Cascade Lake-X:ää ja se tukisi heti Skylake-X-arkkitehtuuriin perustuvia prosessoreita sekä myöhemmin julkaistavia Cascade Lake-X -prosessoreita. Toinen vaihtoehto olisi, että piirisarja julkaistaisiin vasta Cascade Lake-X:n yhteydessä, mutta tällöin olisi erikoista, että se on mukana jo nyt julkaistavissa ajureissa.

Lähde: momomo_us @ Twitter

Uusi artikkeli: Testissä Sony Xperia XZ2 & XZ2 Compact

io-tech testasi Sonyn uudet Xperia XZ2- ja XZ2 Compact -älypuhelimet.

Sony aloitti uusien Xperia XZ2- ja XZ2 Compact -lippulaivapuhelimiensa myynnin kuluvan kuun ensimmäisellä viikolla ja io-tech pääsi testaamaan uutuuksia lähes tuoreeltaan. Testiartikkelissa tutustutaan sekä 5,0-tuumaisella näytöllä varustettuun 599 euron hintaiseen Compact-versioon että 5,7-tuumaisella näytöllä varustettuun 799 euron hintaiseen perusversioon, joiden rautaominaisuudet ovat monilta osin keskenään yhteneväiset.

Artikkelissa tutustutaan molempiin uutuusmalleihin paneutumalla niiden suorituskykyyn, akunkestoon, ulkonäköön, rakenteeseen, teknisiin ominaisuuksiin, käyttöjärjestelmään ja lopuksi pohditaan kokonaisuutta yhteenvedon muodossa. Pohjalle voi lukea ensituntumat-artikkelimme helmikuun lopulta.

Lue artikkeli: Testissä Sony Xperia XZ2 & XZ2 Compact

NVIDIAn uudet GeForce 397.31 -ajurit tiputtavat pois tuen Fermille ja 32-bittisille käyttöjärjestelmille

GeForce 397.31 -ajureissa on poikkeuksellisen paljon uusia ominaisuuksia mm. NVIDIA RTX-, Vulkan 1.1- ja NVDecode-tukien myötä.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 397.31 -ajurit tukevat Windows 7-, 8(.1)-, ja 10 -käyttöjärjestelmiä ja GeForce 600 -sarjaa ja sitä uudempia näytönohjaimia. Ajurit ovat ensimmäiset 396-sarjan ajurit ja NVIDIAn aiemmin ilmoituksen mukaisesti ne ovat saatavilla vain 64-bittisille käyttöjärjestelmille ja tukevat vain Kepleriä ja sitä uudempia arkkitehtuureita. NVIDIAn ajurisivuilla on virheellisesti mainittu myös GeForce 400- ja 500-sarjat tuettujen näytönohjainten joukossa.

GeForce 397.31 -ajureissa on poikkeuksellisen suuri joukko uudistuksia. Ajureissa on uusina ominaisuuksina tuki Vulkan 1.1- ja NVDecode-rajapinnoille, uudet Optimus- ja NVHybrid-teknologioita tukevat NVdlist.dll- ja NVdlistx.dll-kirjastot, uusi jälkensä siivoava asennusohjelma sekä tuki NVIDIA RTX:lle. Lisäksi HD Audio -ajuria on päivitetty tukemaan uusia näytteenottotaajuuksia HDMI-liitännän läpi (32 kHz, 88,2 kHz ja 176,4 kHz).

NVIDIA RTX on yhtiön uusi säteenseurantaan (ray tracing) suunniteltu työkalupaketti, joka tukee Microsoftin DirectX Raytracing -rajapintaa (DXR) ja Volta-arkkitehtuuriin perustuvia näytönohjaimia. Ominaisuuden hyödyntäminen vaatii lisäksi vähintään Windows 10:n RS4-version, eli tänä keväänä julkaistavan merkittävän Windows-versiopäivityksen. Päivitys on tällä hetkellä saatavilla Windows Insider -ohjelman kautta. Lisäksi käyttäjä tarvitsee Microsoftin DXR-kehittäjäkitin.

NVDecode-rajapinta on tarkoitettu nimensä mukaisesti NVIDIAn grafiikkapiirien videodekooderin hyödyntämiseen. Aiempiin rajapintoihin nähden NVDecode tuo mukanaan muun muassa mahdollisuuden uudelleenkonfiguroida dekooderin asetukset ja resoluution käynnistämättä koko dekooderia uudelleen. Tämän kerrotaan nopeuttavan esimerkiksi tilanteita, joissa on useita erillisiä ja eri asetuksia vaativia videopätkiä peräkkäin. Itse rajapinta tulee saataville kuluvan neljänneksen aikana eli kesäkuun loppuun mennessä.

Perinteisempien päivitysten osalta GeForce 397.31 -ajurit tuovat mukanaan Game Ready -leiman BattleTech- ja FrostPunk-peleille. Lisäksi mukana on uudet tai päivitetyt SLI-profiilit Descenders-, FrostPunk-, Warhammer: Vermintide 2- ja Far Cry 5 -peleille sekä uudet tai päivitetyt 3D Vision -profiilit Descenders- (Good) ja EVE Valkyrie: Warzone -peleille (Good).

Ajurit korjaavat myös joukon aiempien ajureiden bugeja ja mukana on myös valmiiksi tiedossa olevia ongelmia, joihin voit tutustua tarkemmin ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Honor 9 Lite tuli sittenkin saataville Suomessa

25.4.2018 - 12:07 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (5)

Suosikkimallin uusimman version myynti alkaa Suomessa jo tänään.

Parin viime vuoden suosituimpiin Suomessa myytyihin puhelimiin lukeutuvat Honor 7 Lite ja Honor 8 Lite saavat aiemmista tiedoista poiketen sittenkin seuraajan Suomen markkinoille. Laite julkaistiin Euroopassa helmikuun alussa, mutta vielä tuolloin sen kerrottiin jäävän ainakin toistaiseksi pois Suomen markkinoilta. Tilanne on kuitenkin muuttunut johtuen ilmeisesti ainakin osittain siitä, että Honor ja Huawei brändejä pyritään nyt selvästi eriyttämään toisistaan myös Suomen markkinoilla.

Teknisesti Honor 9 Lite vastaa melko pitkälle hiljattain io-techissä kokeiltua Huawei P Smart -mallia ja mukana on myös monia ominaisuuksia Mate 10 Lite -mallista. Honor 9 Lite on aavistuksen kapeampi ja pidempi kuin P Smart ja sen takakuori on lasia. Rautaominaisuudet ovat identtiset niin näytön, järjestelmäpiirin, muistimäärien kuin akunkin osalta. Ainoastaan kaksoisetukameran toteutus on edistyneempi ja siinä käytetty rauta on tuttua Mate 10 Litestä.

Honor 9 Liten (3 & 32 Gt) suositushinta Suomessa on 234 euroa ja sen myynti alkaa tänään. Värivaihtoehtoja on kolme: Midnight Black, Sapphire Blue ja Glacier Grey.

Lähde: Honor