Uutiset
AMD julkaisi uudet AMD Software 22.9.1 -ajurit
Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki CoD: Modern Warfare II:n avoimelle beetalle, mutta mukana on myös korjaus pitkään vaivanneeseen Enhanced Sync -ongelmaan.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 22.9.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.
AMD Software 22.9.1 -ajureiden ainut merkittävä uudistus on virallinen tuki Call of Duty: Modern Warfare II:n avoimelle beetaversiolle. Valitettavasti mukana ei ole mainintoja mahdollisista suorituskykyeroista.
Tällä kertaa korjattuja bugeja on vain yksi, mutta sitäkin isompi: AMD on ajurien julkaisutiedotteen mukaan nitistänyt lopultakin Enhanced Sync -ominaisuutta ikuisuuden vaivanneen ongelman, tai ainakin ison osan sitä. Tarkemmin kyse on Enhanced Syncin aiheuttamista mustista ruuduista pelatessa tai videoita katsellessa, jos käytössä on useampi näyttö Extended-tilassa ja Enhanced Sync kytkeytyy päälle tai pois. Mitään muitakaan Enhanced Synciin tai mustiin ruutuihin liittyviä tiedossa olevia ongelmia ei ole kuitenkaan listattu, eli toivotaan sen episodin olevan nyt taputeltu.
Tiedossa olevia ongelmia uusissa ajureissa ovat esimerkiksi GPU:n käyttöastemittarin mahdollinen jumittaminen 100 %:iin pelistä poistumisen jälkeen, kuvassa mahdollisesti näkyvät hetkelliset artifaktit peli- ja videoikkunoiden välillä vaihdellessa ja RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla saattaa esiintyä nettisivuille upotetuissa videoissa frame droppeja näyttämättä jääneitä ruutuja. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi uudet AMD Software 22.9.1 -ajurit
Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki CoD: Modern Warfare II:n avoimelle beetalle, mutta mukana on myös korjaus pitkään vaivanneeseen Enhanced Sync -ongelmaan.
AMD julkaisi Ryzen 7020 ”Mendocino” -prosessorit kannettaviin
Kuten AMD:n uusi nimeämiskäytäntö kertoo, 7020-sarjassa on Zen 2 -arkkitehtuurin prosessoriytimet, jotka ovat saaneet rinnalleen LPDDR5-muistit ja RDNA2-grafiikkaohjaimen.

AMD ilmoitti hiljattain uusivansa mobiilipuolen nimeämisen ensi vuodesta alkaen. Ensi vuosi alkoi kuitenkin etuajassa, sillä yhtiö on nyt julkaissut ensimmäiset Ryzen 7020 -sarjan mobiiliprosessorit.
Kuten nokkelimmat knikkeknattertonit johtopäättelivät jo nimestä, Mendocino-koodinimellisessä prosessorissa on käytössä Zen 2 -prosessoriytimet, joiden pariksi on saatu RDNA2-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain. Mallistoon kuuluu ainakin tässä vaiheessa neljä prosessoria: Athlon Silver 7120U, Athlon Gold 7220U, Ryzen 3 7320U ja Ryzen 5 7520U. Prosessorit valmistetaan TSMC:n N6-valmistusprosessilla.
Ryzen 3 7320U ja 5 7520U ovat kumpikin neliytimisiä ja ne voivat suorittaa SMT-teknologian avulla maksimissaan kahdeksaa säiettä samanaikaisesti. Athlon Goldissa ytimiä on kaksi, mutta SMT-teknologiaa ei ole kytketty pois käytöstä eli se kykenee suorittamaan samanaikaisesti neljää säiettä. Athlon Silverissä on jätetty vielä SMT pois käytöstä eli se suorittaa vain kahta säiettä samanaikaisesti. Kaikkien neljän prosessorin grafiikkaohjain tottelee nimeä Radeon 610M ja siinä on käytössä kaksi RDNA2 Compute Unit -yksikköä eli 128 Stream-prosessoria. Kaksi CU:ta tarkoittaa käytännössä käyttökelpoisuutta lähinnä mediakulutukseen ja yksinkertaisiin selainpeleihin. Löydät prosessoreiden kellotaajuudet Athlon Silveriä lukuunottamatta uutisen pääkuvasta. Athlon Silver 7120U:n perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 2,4 ja 3,5 GHz.
AMD:n tiedotteen mukaan Mendocino-kannettavia on luvassa ainakin Acerilta, HP:lta ja Lenovolta. Kannettaville tulee olemaan yhteistä ainakin moderni valmiustila, äänikomennolla herättäminen, pikalataustuki ja LPDDR5-muistit. Prosessoreihin on myös integroitu Microsoftin Pluton-tietoturvaprosessori.
Lähde: AMD
AMD julkaisi Ryzen 7020 ”Mendocino” -prosessorit kannettaviin
Kuten AMD:n uusi nimeämiskäytäntö kertoo, 7020-sarjassa on Zen 2 -arkkitehtuurin prosessoriytimet, jotka ovat saaneet rinnalleen LPDDR5-muistit ja RDNA2-grafiikkaohjaimen.
Logitech julkaisi uudet suoravetomoottorilla varustetun G Pro Racing ratin sekä load cell -jarrulliset G Pro Racing polkimet
Logitech G Pro Racing Wheel -ratti kustantaa 1099 euroa ja G Pro Racing Pedals -polkimet puolestaan 389 euroa.

Logitech on julkaissut uudet selvästi aiempia malleja korkeampaan hintaluokkaan sijoittuvat ratin sekä polkimet rattipoljinmallistoonsa. Kyseessä on selvästi valmistajan aiempia rattipoljinsettiä kalliimpi kokonaisuus G Pro Racing Wheelin kustantaessa 1099 euroa ja G Pro Racing Pedalsien maksaessa 389 euroa.
Valmistajan uusi G Pro Racing Wheel tukee parin vuoden takaisesta G923:sta tuttua Trueforce-palautetekniikkaa perinteisen Force Feedbackin lisäksi, mutta rataspohjaisen voimanvälityksen sijaan uutuusratti tarjoaa Direct Drive -suoravetomoottorin, joka yltää jopa 11 newtonmetrin vääntövoimaan. Ratissa on tarjolla näyttö, jonka kautta voi hallita eri käyttötiloja kuten viittä tallennettavaa käyttäjäprofiilia.
G Pro Racing Pedals -polkimet puolestaan tarjoavat kolme poljinta – kaasun, jarrun ja kytkimen. Jarrun Logitech on toteuttanut load cell -tekniikalla. Pedaalien jäykkyyttä on myös mahdollista säätää. Säätö tapahtuu kaasun ja kytkimen osalta jousta vaihtamalla, kun taas jarrussa on vaihdettavia elastomeeripalikoita.
Logitech G Pro Racing -malliston ratti ja polkimet tulevat saataville kahtena eri versiona, joista toinen toimii Playstation 4- ja Playstation 5 -konsoleiden kanssa ja toinen Xbox -konsoleiden kanssa. Molemmat versiot toimivat tietokoneen kanssa. Poljinosa kiinnitetään konsoleiden kanssa suoraan rattiin ja tietokoneen kanssa se puolestaan toimii myös yksinään USB-yhteyden yli.
Logitech julkaisi uudet suoravetomoottorilla varustetun G Pro Racing ratin sekä load cell -jarrulliset G Pro Racing polkimet
Logitech G Pro Racing Wheel -ratti kustantaa 1099 euroa ja G Pro Racing Pedals -polkimet puolestaan 389 euroa.
Katsaus näytönohjainvalmistajien GeForce RTX 40 -mallistoihin
Kolmella suurimmalla valmistajalla on kullakin oman näköisensä mallisto, mutta ehkä hieman odottamattomastikin joukkoon mahtuu vain yksi nestejäähdytetty malli.

NVIDIA on julkaissut pitkän odotuksen ja huhuttujen julkaisupäivien päätteeksi GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimet. Nahkatakkisen toimitusjohtaja Jensen Huangin keynotessa esille pääsivät yhtiön omat Founders Edition -näytönohjaimet, mutta myös AIB-valmistajilla on jo omat näkemyksensä siitä, millaisia uusien näytönohjainten kuuluu olla. NVIDIAlla on omat mallit RTX 4080 16 Gt- ja RTX 4090 -malleista, mutta RTX 4080 12 Gt on täysin AIB-valmistajien leikkikenttää.
Asus lähtee taistoon ROG Strix- ja TUF Gaming -sarjojen voimin, tuoden jokaiseen sarjaan kaikki kolme uutta GeForcea ja vielä ylikellotusmalleja päälle. ROG Strixin jäähdytin on ainakin RTX 4080 16 Gt:n ja RTX 4090:n osalta identtinen, 3,5-korttipaikkainen järkäle. Coolerin kolme tuuletinta ovat aiempaa kookkaampia ja yhtiöllä on käytössä uusi patentoitu höyrykammio koneistetulla lämmönlevittäjällä. Coolerin kuoret, runko ja taustalevy ovat valettua metallia tukevamman tuntuman takaamiseksi. Komeuden kruunaa RGB-perävalot näytönohjaimen peräpäässä.
TUF Gamingin puolella mennään vielä paksumpaan suuntaan ja näytönohjaimen virallinen vyötärömitta on 3,65 korttipaikkaa. Coolerin kolme tuuletinta ovat Strix-sisaruksen tavoin aiempaa kookkaampia ja ne puhaltavat ilmaa läpi huomattavasti piirilevyään pidemmän alumiinirivaston. Alumiinirivastolle lämpö johdetaan uudelleen suunnitellusta höyrykammiosta yhteensä viiden 8 mm:n ja kolmen 6 mm:n lämpöputken voimalla. Näytönohjaimen RGB-valaistus on maltillista rajoittuen kolmiulotteiseen TUF-logoon.
Gigabyten on esitellyt vasta RTX 4090 -malliston: Aorus GeForce RTX 4090 Master, GeForce RTX 4090 Gaming OC ja GeForce RTX 4090 Windforce. Aorus-mallissa on käytössä uudet Bionic shark -tuulettimet, jonka lapojen pinta imitoi haiden nahkaa peittäviä suomuja. Yhtiön pinnoite parantaa paineentuottoa jopa 30 % ja pienentää melua 3 dB verrattuna tarkemmin määrittelemättömään ”tavalliseen 1800 rpm:n tuulettimeen”. Coolerin alumiinirivaston pinta-ala on kasvanut jopa 30 % Aorus RTX 3090 Masteriin verrattuna. Näytönohjaimen kruunaa sen kyljestä löytyvä pieni näyttö sekä sekä mielenkiintoisena ratkaisuna RGB-valaistus on sijoitettu suoraan itse tuuletinlapojen kärkiin.
Gigabyte GeForce RTX 4090 Gaming OC:sta ei ole tietoa vielä juuri sen enempää, kuin että näytönohjain on arviolta 3,5-korttipaikan korkuinen ja RGB-renkaat on siirretty tuuletinten alle. Windforce-mallista on puolestaan riisuttu RGB-valaistus kokonaan, mutta cooleri on samaa kokoluokkaa.
MSI:n jakaa mallistonsa siten, että GeForce RTX 4090:stä tulee saataville Suprim Liquid- ja Gaming Trio -mallit, kun RTX 4080:sta saadaan Suprimit ja Ventukset. Suprim Liquid on varustettu kulmikkaalla kuorella, jonka päältä löytyy yksinäinen Torx 5.0 -tuuletin ja kyljestä reiät AIO-nestekierron putkille. Tässä vaiheessa markkinoiden ainut kahden korttipaikan RTX 4090 on kytketty 240 mm:n AIO-kiertoon blokkiyksikköön integroidulla pumpulla. RGB-valaistus on toteutettu maltillisen tyylikkäästi tuulettimen vieressä olevalla valopalkilla.
Gaming Triossa on kolme Torx 5.0 -tuuletinta, jotka puhaltavat ilmaa läpi loivaan v-muotoon leikattua alumiinirivastoa. Sen mukana toimitetaan myös erillinen tukirauta, jolla kokonaisuuden saa viemään käytännössä jopa viisi tai jopa kuusi korttipaikkaa.
MSI:n RTX 4080 -mallistosta tiedetään vasta vähän. Suprim-mallin cooleri on kuitenkin varustettu samoilla Torx 5.0 -tuulettimilla, kuin 4090-malleissakin, mutta Ventuksessa on vanhemmat Torx 4.0 -tuulettimet. Kumassakin tuulettimia on kolme ja coolerilla lienee paksuutta yli 3 korttipaikkaa.
Katsaus näytönohjainvalmistajien GeForce RTX 40 -mallistoihin
Kolmella suurimmalla valmistajalla on kullakin oman näköisensä mallisto, mutta ehkä hieman odottamattomastikin joukkoon mahtuu vain yksi nestejäähdytetty malli.
NVIDIA esitteli DLSS 3:n ja tulevia RTX-pelejä
DLSS 3 on tuettu vain uusilla GeForce RTX 40 -näytönohjaimilla, mutta sen Super Resolution -skaalainkomponentti on todellisuudessa vanha tuttu DLSS 2.x ja toimii automaattisesti myös vanhemmilla RTX-näytönohjaimilla.

NVIDIAn nahkatakkinen toimitusjohtaja Jensen Huang julkaisi eilen odotetusti Ada Lovelace -arkkitehtuurin ja ensimmäiset GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimista. Uusien näytönohjainten rinnalla julkaistiin myös uusia teknologioita, joista suurinta huomiota huutaa osakseen DLSS 3.
DLSS:n jokainen suuri versio on merkinnyt isompaa muutosta koko teknologiaan. Alkuperäiset DLSS 1.x -versiot olivat vielä spatiaalisia skaalaimia, jotka vaativat NVIDIAn supertietokoneen jauhamaan dataa opetuskäyttöön joka pelille erikseen. DLSS 2.x -versiot ovat puolestaan temporaalisia skaalaimia, jotka käyttävät geneeristä opetusdataa pelikohtaisen sijasta. DLSS 3.x ei muuta 2.x:n konseptia skaalauksen osalta, vaan nimeää sen nyt Super Resolutioniksi ja lisää sen rinnalle uuden ominaisuuden, Frame Generationin eli ruutujen luonnin.
DLSS Frame Generation käyttää NVIDIAn aiempaa järeämpää Optical Flow Accelerator -yksikköä lukeakseen ruuduista liikedataa pelienginen liikevektoreiden lisäksi. Sen kerrotaan pystyvän seuraamaan kuvasta esimerkiksi heijastuksia ja vastaavia pikselitasolla asti. Esiopetettu neuroverkko rakentaa näistä ongitun datan ja edeltävien ruutujen perusteella tarvittavat tiedot luodakseen täysin itsenäisesti uuden ruudun, mikä parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainriippuvaisissa tilanteissa. Teknologia olikin käytössä NVIDIAn uusien näytönohjainten suorituskykygraafeissa osassa pelejä mahdollistamassa lupaukset jopa nelinkertaisesta suorituskyvystä.
Automaattisesti luodut ruudut tarkoittavat kuitenkin samalla käytännössä sitä, etteivät luodut ruudut ota huomioon käyttäjän viimeisimpiä liikkeitä, vaan aiemmat. Osin tämänkin vuoksi DLSS 3 -pelit tukevat automaattisesti myös NVIDIA Reflexiä varmistamaan mahdollisimman pienet viiveet muutoin.
Pelien ja teknologioiden kuvanlaatua tutkiva Eurogamerin Digital Foundry on saanut NVIDIAlta luvan julkaista rajatun ennakkokatsauksen teknologiaan jo nyt. Se osoittaa samalla sudenkuoppia teknologiassa, sillä DLSS Frame Generationin luomat ruudut tunnistaa useissa eri skenaarioissa artifakteistaan, jotka puuttuvat DLSS Super Resolutionin skaalaamista ruuduista.
DLSS 3 -teknologia on tuettu vain Ada Lovelace -arkkitehtuuriin perustuvilla GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla. Tuki teknologialle on luvattu nyt jo 35 peliin, joista osan kohdalla kyse on nykyisen tuen päivittämisestä DLSS 3:een. Nykynäytönohjainten omistajien ei kuitenkaan tarvitse vaipua epätoivoon, sillä pelit tukevat automaattisesti myös DLSS 2.x:ää, koska DLSS 3:n Super Resolution -skaalauskomponentti ei ole muuttunut mihinkään.
DLSS:n lisäksi muita ohjelmistopuolen uutuuksia olivat esimerkiksi Portal with RTX, eli säteenseurantaominaisuuksilla päivitetty versio valheellisesta kakusta, Marble-demon henkinen Racer RTX kaahailu radio-ohjattavien kokoluokassa sekä Cyberpunkin RT Overdrive -tila, jossa säteenseurantaefektit on käännetty yhteentoista. Vanhojen pelien modaajille on puolestaan tarjolla työkalut, jotka käytännössä nappia painamalla muuntavat vanhoja pelejä nykyaikaisemmiksi luomalla automaattisesti PBR-materiaaleja (Physically Based Rendering), lisäämällä säteenseurantatuen, terävöittämällä tekstuureja ja niin edelleen.
NVIDIA esitteli DLSS 3:n ja tulevia RTX-pelejä
DLSS 3 on tuettu vain uusilla GeForce RTX 40 -näytönohjaimilla, mutta sen Super Resolution -skaalainkomponentti on todellisuudessa vanha tuttu DLSS 2.x ja toimii automaattisesti myös vanhemmilla RTX-näytönohjaimilla.
OnePlus aloitti Android 13:n jakelemisen 10 Pro -älypuhelimelleen
Android 13 sisältyy mukaan valmistajan tuoreeseen OxygenOS 13 -päivityksen.

OnePlus on aloittanut Android 13:n mukanaan tuovan OxygenOS 13:n jakelun OnePlus 10 Pro -lippulaivapuhelimelleen. Valmistaja on samalla ensimmäinen sitten Googlen, joka ehti tuomaan tuoreimman Android-version laitteilleen.
Android 13:n omien uudistusten ohessa päivitetty OxygenOS 13 -käyttöliittymä tuo mukanaan uuden Aquamorphic Design -teeman ja animaatiot. Käyttöliittymässä käytetään paljon pehmeitä muotoja ja värejä ja valmistajan itsensä mukaan OxygenOS 13 on ottanut ulkonäölliset vaikutteensa luonnosta.
Lisäksi OxygenOS 13 tuo mukanaan myös päivityksiä toiminnallisuuksiin ja muun muassa lukitusnäyttöä on päivitetty. Uusi kehitetty Always on -tila tukee OnePlussan uusimmassa käyttöliittymäversiossa uusia graafisia tyylejä ja integroinnin Spotifyn kanssa, eli omaa musiikkia voi ohjata suoraan Always on -näytön kautta.
Ulkonäkömuutosten lisäksi päivitys tuo mukanaan myös suorituskykyoptimointeja ja parannusta pelikokemukseen uuden HyperBoost GPA 4.0:n myötä. Tarkemmin OxygenOS 13:n mukana tuomiin uudistuksiin voit tutustua lähdelinkkien takaa OnePlussan omasta tiedotteesta ja OxygenOS 13:n tuotesivuilta.
OxygenOS 13 -päivitys tulee saataville ensimmäisenä avoimen beetaversion ladanneille käyttäjille, minkä jälkeen päivitys tulee vähitellen saataville myös muille OnePlus 10 Pron käyttäjille.
OnePlus aloitti Android 13:n jakelemisen 10 Pro -älypuhelimelleen
Android 13 sisältyy mukaan valmistajan tuoreeseen OxygenOS 13 -päivityksen.
Windows 11 sai ensimmäisen suuren päivityksensä
Windows 11 2022 Update tuo mukanaan muun muassa päivityksiä Käynnistysvalikkoon (Start Menu), päivitetyn hakutoiminnon sekä päivityksiä tietoturvaan.

Microsoft on aloittanut Windows 11:n ensimmäisen suuren päivityksen jakelun. Windows 11 2022 Update -nimellä tunnettava päivitys tuo mukanaan muun muassa päivityksiä Käynnistysvalikkoon (Start Menu), päivitetyn hakutoiminnon sekä päivityksiä tietoturvaan.
Tietoturvaan Microsoft on panostanut uuden Smart App Control -toiminnallisuuden myötä. Käytännössä käyseessä on sovellusasennuksia tarkistava ohjelmisto, joka pyrkii estämään haitalliset ja ei-luotettavat sovellukset ja oppimaan myös käyttäjänsä tottumuksista. Toiminnallisuus vaatii puhtaan käyttöjärjestelmäasennuksen toimiakseen. Lisäksi Microsoft laajentaa Defender -virusturvansa toiminnallisuutta tuomalla sen Microsoft 365 -tilaajille Windowsin lisäksi myös Macille, iOS:lle ja Androidille.
Päivityksinä Windowsin käytettävyyteen puolestaan toimivat paranneltu Snap layouts -toiminto sekä tarkemmin määrittelemättömiä parannuksia Käynnistysvalikkoon ja hakutoimintoon. Lisäksi yritys kertoo tuovansa jatkossa käytettävyyspäivityksiä myös suurten päivitysten ulkopuolella ja esimerkiksi lokakuussa Resurssienhallintaan on saapumassa välilehdet.Täysin uutena esiasennettuna sovelluksena 2022 Update tuo mukanaan Clipchamp -videoeditorin.
2022 Update tuo mukanaan myös parannuksia webkameroiden hallintaan ja jatkossa suoraan Windowsin asetuksista on mahdollista hallita joitakin kameran asetuksia ja asettaa päälle muun muassa automaattinen taustan sumennus. Työntekoon keskittymistä helpottamaan ilmoituksille on tuotu uudet keskittymis- ja älä häiritse -tilat. Microsoft on panostanut myös helppokäyttöisyystoimintoihin tuoden Windows 11 2022 Updaten mukana uuden koko käyttöjärjestelmän kattavan tekstitystoiminnon sekä myös ennakkoversiona saataville tuotavan mahdollisuuden hallita tietokonetta pelkällä äänellä. Kyseiset ominaisuudet tulevat alkuun saataville vain englanniksi.
Windows 11 2022 Updaten jakelu on jo alkanut. Tarkemmin käyttöjärjestelmäpäivityksen ominaisuuksiin voi tutustua lähdelinkin takaa Microsoftin blogista.
Lähde: Microsoft
Windows 11 sai ensimmäisen suuren päivityksensä
Windows 11 2022 Update tuo mukanaan muun muassa päivityksiä Käynnistysvalikkoon (Start Menu), päivitetyn hakutoiminnon sekä päivityksiä tietoturvaan.
NVIDIA julkaisi Ada Lovelace -arkkitehtuurin ja GeForce RTX 40 -näytönohjaimet
Ensimmäisenä myyntiin ehtii 12. lokakuuta GeForce RTX 4090, jota seuraavat marraskuun puolella myyntiin saapuvat käsittämättömästi nimetyt RTX 4080 16 Gt ja RTX 4080 12 Gt.

NVIDIA julkaisi tänään odotetusti uuden Ada Lovelace -arkkitehtuurin ja ensimmäiset siihen perustuvat näytönohjaimet. Ensimmäiseen aaltoon nahkatakkisen toimitusjohtaja Jensen Huangin povarista kaivettiin GeForce RTX 4090, 4080 16 Gt ja 4080 12 Gt.
Ada Lovelace -arkkitehtuurin suurin AD102-siru rakentuu noin 76 miljardista transistorista ja se valmistetaan samalla TSMC:n 4N-prosessilla kuin H100-laskentasiru. Uudet SM-yksiköt tukevat nyt käskyjen uudelleenjärjestelyä, eli käytännössä prosessoripuolelta tuttua Out-of-Order Execution -mallia, mikä parantaa käyttöastetta etenkin säteenseurannassa. 3. sukupolven RT-ytimet tarjoavat kaksinkertaista säde-kolmio-törmäystarkistusnopeutta ja 4. sukupolven Tensoriytimet ovat tuttuja Hopper-laskentapiiristä. Lisäksi mukana on päivittynyt Optical Flow Accelerator -yksikkö. Paneudumme arkkitehtuurin uudistuksiin tarkemmin lähitulevaisuudessa erillisessä artikkelissa.
GeForce RTX 4090 -näytönohjaimen AD102-grafiikkapiirissä on käytössä 128 SM-yksikköä eli 16 384 CUDA-ydintä. NVIDIA ei maininnut tensoriydinten tai RT-ydinten määrää, mutta mikäli suhde on sama kuin aiemmissa sukupolvissa, pitäisi piirissä olla yhteensä 512 tensoriydintä ja 128 RT-ydintä. Muistiväylä on 384-bittinen ja sen jatkeena on 24 Gt GDDR6X-muistia, mutta NVIDIA ei toistaiseksi ole hihkunut niiden nopeudesta.
RTX 4090:n perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 2,23 ja 2,52 GHz, mikä tuottaa maksimsisaan 82,6 TFLOPSin edestä FP32-laskentavoimaa. Jensen kuitenkin kehaisi, että yhtiö on jo ylikellottanut piirin jopa 3 GHz:iin. Tensoriytimet yltävät nyt jopa 1321 TOPSiin, mutta vain FP8-tarkkuudella ja viime sukupolven kanssa vertailukelpoisella FP16-tarkkuudella nopeus on 661 TOPSia. Näytönohjaimen TBP- eli Total Board Power -arvo on ainakin FE-mallille 450 wattia.
GeForce RTX 4090:n suositushinta on NVIDIAn omassa verkkokaupassa 1999 euroa.
GeForce RTX 4080 16 Gt perustuu ennakkotietojen mukaan AD103-grafiikkapiiriin, jossa on käytössä 76 SM-yksikköä eli 9728 CUDA-ydintä. Samalla tensori- ja RT-ydinten logiikalla niitä pitäisi olla käytössä 304 ja 76. Näytönohjaimen muistiväylä on 256-bittinen ja sen jatkeena on, kuten nimikin jo kertoo, 16 Gt GDDR6X-muistia.
RTX 4080 16 Gt:n perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat lähellä isoveljeä, eli 2,21 ja 2,51 GHz. Ne tuottavat maksimissaan 48,7 TFLOPSia FP32-suorituskykyä ja 390 TFLOPSia FP16-tensorisuorituskykyä. Näytönohjaimen TBP-arvo on 320 wattia. RTX 4080 16 Gt on hinnoiteltu NVIDIAn kaupassa 1509 euroon.
GeForce RTX 4080 12 Gt:n nimeä on vaikea ymmärtää, sillä se on hyvin eri tuote 16 Gt:n mallista. Näytönohjaimessa on käytössä 60 SM-yksikköä eli 7680 CUDA-ydintä ja tiettävästi piirikin on eri, AD104. Tensoriytimiä pitäisi olla käytössä 240 ja RT-ytimiä 60. Muistiväylä on leikattu 192-bittiseksi ja sen jatkeena on 12 Gt GDDR6X-muistia.
RTX 4080 12 Gt lyö tauluun astetta kovemmat kellot 2,31 GHz:n perus- ja 2,61 GHz:n Boost-kellotaajuuksilla, mikä tuottaa 40,1 TFLOPSin teoreettisen FP32-suorituskyvyn ja 319 TFLOPSia FP16-matriisinmurskausta. TBP-arvoksi on asetettu 285 wattia. NVIDIAn verkkokaupassa RTX 4080 12 Gt:n hintalappuna komeilee 1129 euroa.
Suorituskyvyn osalta NVIDIA ei ole paljastanut vielä liikoja. Yhtiön omissa testeissä verrokkina kaikille kolmelle on GeForce RTX 3090 Ti. Resident Evilissä, Assassin’s Creed Valhallassa ja The Division kahdessa meno on vielä suht maltillista: RTX 4080 12 Gt jää kahdessa ensimmäisessä muutamia prosentteja 3090 Ti:n jälkeen ja kolmannessa ne ovat käytännössä rinta rinnan. RTX 4080 16 Gt on noin 15 % nopeampi kuin RTX 3090 Ti kaikissa kolmessa pelissä. RTX 4090:n suorituskyky on Assassin’s Creedissä noin 50 %, Division 2:ssa 60 % ja Resident Evil Villagessa 60 % parempi kuin 3090 Ti:n.
Warhammer 40K: Darktidessä ja MS Flight Simulatorissa meno muuttuu: RTX 4080 16 Gt peittoaa 3090 Ti:n noin 45 %:n erolla, RTX 4080 16 Gt 80 % erolla ja RTX 4090 jopa 105 % erolla Warhammerissa, kun Flight Simulatorissa kaikki kolme ovat 90-95 % nopeampia kuin 3090 Ti. Erikoisiin lukuihin löytyy selitys DLSS 3:sta, jota tuetaan vain RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla. Se parantaa suorituskykyä sekä prosessori- että näytönohjainrajoitteisissa tilanteissa laskemalla ylimääräisiä ruutuja oikeasti skaalattujen ruutujen väleihin. Palaamme teknologiaan tarkemmin erillisessä uutisartikkelissa.
Seuraavan sukupolven peleiksi NVIDIA laski keynotessakin esitellyn Portal with RTX:n, Racer RTX:n ja Cyberpunk 2077:n uuden RT Overdrive -tilan, jossa on maksimoitu pelin säteenseurantaefektit. Kaikki kolme tukevat myös DLSS 3:a ja sen Frame Generation -ominaisuutta, joten ero viime sukupolven lippulaivaan räjähtää käsiin. RTX 4090:n luvataan peittoavan RTX 3090 Ti:n Portalissa noin 2,8-kertaisella, Racer RTX:ssä noin 4,2-kertaisella ja Cyberpunkissa jopa 4,3-kertaisella suorituskyvyllä. Löydät tarkemmat luvut yllä olevasta graafista.
Lähde: NVIDIA
NVIDIA julkaisi Ada Lovelace -arkkitehtuurin ja GeForce RTX 40 -näytönohjaimet
Ensimmäisenä myyntiin ehtii 12. lokakuuta GeForce RTX 4090, jota seuraavat marraskuun puolella myyntiin saapuvat käsittämättömästi nimetyt RTX 4080 16 Gt ja RTX 4080 12 Gt.
DeepCoolilta jykevällä rivastolla varustettu kuutiomainen AK500-tornicooleri
Uutuusmalli asemoituu aiemmin markkinoille tulleiden AK620- ja AK400-mallien väliin.

DeepCool on laajentanut AK-coolerimallistoaan uudella ylemmän keskihintaluokan AK500-mallilla. Uutuus asemoituu io-techin testeissäkin hyvin menestyneen AK620-mallin sekä pienemmän AK400-mallin väliin.
DeepCool AK500 perustuu jykevään kuutiomaiseen jäähdytysrivastoon, jota jäähdytetään yhdellä 120 mm tuulettimella. Lämpö siirtyy pohjasta viiden kuparilämpöputken välityksellä. Valmistajan mukaan cooleri on suunniteltu maksimissaan 240 watin (TDP) lämpökuormalle. Epäkeskeisen pohjarakenteen ansiosta cooleri asettuu kauemmas muistipaikoista mahdollistaen täyden muistiyhteensopivuuden kaksikanavaisilla emolevyillä. Tuoreimmista prosessorikannoista on tuettuna Intelin LGA 1700 sekä AMD:n tuleva AM5.
Tekniset tiedot:
- Ulkomitat: 127×117×158 mm (tuulettimen kanssa)
- Paino: 1040 grammaa (tuulettimen kanssa)
- Materiaalit: Alumiinirivasto, kupariset lämpöputket, kuparipohja, nikkelipinnoite
- Lämpöputket: 5 x 6 mm
- 120 mm FK120 PWM-tuuletin (500–1850 RPM, 69 CFM max, 31,5 dBA max, 2,19 mmH2O max)
- Yhteensopivuus: Intel LGA20xx,115x/1200/1700, AMD AM4/AM5
AK500 tulee saataville Suomessa syys-lokakuun vaihteessa. Verollinen suositushinta on 59,90 euroa. Aluksi saataville tulee musta versio ja myöhemmin viimeisen neljänneksen aikana myyntiin tulee myös valkoinen värivaihtoehto.
Lähde: sähköpostitiedote, Deepcool
DeepCoolilta jykevällä rivastolla varustettu kuutiomainen AK500-tornicooleri
Uutuusmalli asemoituu aiemmin markkinoille tulleiden AK620- ja AK400-mallien väliin.
AMD julkaisee RDNA3-arkkitehtuurin 3. marraskuuta
Julkaisupäivästä kertomisen ajoittuminen samalle päivää NVIDIAn GeForce RTX 40 -julkaisun kanssa ei liene sattumaa.

AMD on varmistanut jo useampaan otteeseen julkaisevansa RDNA3-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet ainakin huippumallien osalta tämän vuoden aikana. Nyt tälle lupaukselle on saatu myös jotain konkreettisempaa päivämäärää.
AMD:n Scott Herkelman on twiitannut AMD:n tulevan julkaisemaan RDNA3-arkkitehtuurin 3. marraskuuta. Uuden arkkitehtuurin odotetaan olevan ensimmäinen useampaan siruun perustuva grafiikkapiiri kuluttajapuolella ja yhtiön toimitusjohtaja Lisa Su on varmistanut ainakin osan siruista olevan TSMC:n 5 nanometrin luokan prosessilla valmistettuja.
RDNA3:n on luvattu parantavan energiatehokkuutta nykyisen Radeon RX 6000 -sarjan RDNA2-arkkitehtuuriin yli 50 %. Merkittävä osa tästä tulee uudesta valmistusprosessista, mutta myös arkkitehtuurin päivityksillä on oma osansa koko paketista. Arkkitehtuurissa on muun muassa uudistettu Compute Unit -yksiköiden rakennetta ja uuden sukupolven Infinity Cachen on luvattu olevan aiempaa tiiviimpää ja vähävirtaisempaa. AMD:n Linux-päivitysten ja muiden perusteella tiedetään, että RDNA3 tulee tukemaan joitain uusia tekoälyyn liittyviä käskyjä ja säteenseurantapuolellekin on luvassa jotain uutta. Mediapuolella RDNA3:lle on varmistunut jo AV1-tuki sekä purun että pakkauksen osalta.
Lähde: Scott Herkelman @ Twitter
AMD julkaisee RDNA3-arkkitehtuurin 3. marraskuuta
Julkaisupäivästä kertomisen ajoittuminen samalle päivää NVIDIAn GeForce RTX 40 -julkaisun kanssa ei liene sattumaa.