Päivitys testilabrasta: Nokia 9 Pureviewin kamera kuvanlaatuvertailussa

Vertailimme tänään kauppoihin tulleen Nokia 9 Pureview -kamerapuhelimen kuvanlaatua Honor View20- ja Samsung Galaxy S10+ -puhelimiin muutamassa eri kuvaustilanteessa.

HMD Global toi uuden Nokia 9 Pureview -huippumallinsa Suomessa myyntiin tänään ja myös ensimmäiset testikappaleet saapuivat suomalaiselle lehdistölle vihdoin eilen. 599 euron hintaisen laitteen saatavuus on io-techin tietojen mukaan tällä hetkellä hyvin rajallista.

Nokia 9 Pureviewin keskeisimpiä teknisiä ominaisuuksia ovat 5,99-tuumainen QHD-tarkkuuden Plastic OLED -näyttö, Snapdragon 845 -järjestelmäpiiri, kuuden gigatavun RAM-muisti, 128 Gt UFS 2.1 -tallennustilaa, Cat.16-nopeusluokan LTE-yhteydet, 20 megapikselin etukamera sekä 3320 mAh akku 18 watin pikalatauksen sekä langattoman latauksen tuella.

Ehdottomasti mielenkiintoisin ja odotetuin ominaisuus on kuitenkin takapuolelta löytyvä viiteen kamerasensoriin perustuva Pureview-kamera, joka on kehitetty yhdessä Lightin ja Zeissin kanssa. Ratkaisussa käytetään viittä 12 megapikselin 1,25 mikrometrin pikselikokoon perustuvaa kuvasensoria, joista jokaisen parina on f1.8-aukkosuhteen Zeiss-objektiivi. Sensoreista kaksi on värillisiä ja kolme mustavalkoisia, joiden avulla kameran luvataan kykenevän poikkeukselliseen dynamiikkaan, syvyysterävyyteen ja kerättävän valon määrään.

Heti saatuamme Nokia 9:n eilen käsiimme päätimme laittaa kameran simppeliin testiin ja nappasimme vertailukuvia erilaisista hämärätilanteista. Jatkoimme vertailukuvien ottamista tänään hieman paremmassa valossa. Otimme vertailuun verrokiksi samassa hintaluokassa kilpailevan ja io-techin toimituksen valinnan hiljattain saaneen Honor View20:n sekä parhaillaan io-techin testattavana olevan uunituoreen Galaxy S10+:n, joka saa luvan edustaa vertailussa markkinoiden kärkipäähän kuuluvaa ylemmän hintaluokan vaihtoehtoa.

Honor View20:n takakamera käyttää Sonyn 48 megapikselin IMX586-kuvasensoria, joka käyttää Quad Bayer -suodatinta. View20:n objektiivissa ei ole optista vakainta ja sen valovoima on f1.8. Galaxy S10+:n kolmoiskamera perustuu 12 megapikselin pääsensoriin optisesti vakautetulla vaihtuvan aukkosuhteen (f1.5-2.4) objektiivilla, sekä erillisiin 12 megapikselin tele- ja superlaajakulmakameroihin.

Tämän alustavan pikavertailun tarkoituksena on ensisijaisesti tutustua Nokia 9 Pureviewin kameran kuvanlaatuun erilaisissa tyypillisissä kuvaustilanteissa – valoisassa ulkona ja sisällä sekä hämärässä ja lähestulkoon pimeissä olosuhteissa. Erityisenä kiinnostuksen kohteena oli tässä vaiheessa heikon valon kuvaustilanteet, joista on ollu tähän mennessä vähemmän ennakkotietoa ja mallikuvia sekä johon liittyen sosiaalisessa mediassa ja keskustelufoorumeilla on kohdistunut eniten kiinnostusta viime päivinä.

Kaikki kuvat on otettu käsivaralla normaalikäyttäjän näkökulmasta samoista kuvaustilanteista automaattiasetuksilla parhaalla mahdollisella kuvanlaadulla/resoluutiolla JPG-muodossa. Kuvatessa ei käytetty salamaa. Vertailukuvissa on pikselitason 277 x 600 rajaus kuvista (poikkeuksena ensimmäinen kuvasarja, jossa View 20:n kuvat on otettu korkeammalla resoluutiolla ja muiden rajaus on skaalattu samaan kokoon). Nokia 9 käytti 4.19A-version ohjelmistoa, joka oli uusin laitteeseen saatavilla ollut ohjelmistoversio testihetkellä.

Ulkokuva, talvipäivä, hyvä valaistus

Ensimmäinen vertailukuvaustilanne sijoittu pilviseen talviaamupäivään, jolloin valoisuus oli hyvä, vaikka suoranaista auringonpaistetta ei ollutkaan. Kuvassa kameroiden dynamiikka ei joutunut erityisen kovalle koetukselle lumen eri sävyjä lukuun ottamatta, sillä auringonpaiste ei aiheuttanut kuvaushetkellä maisemaan erityisiä varjoja ja kirkkaita kohtia.

Sisäkuva, normaalit sisävalaistusolosuhteet

Toinen vertailukuvakolmikko on otettu normaalissa sisävalaistuksessa lähikuvana. Tilanne tuo esiin kameran lähikuvausominaisuuksia sekä kykyä piirtää yksityiskohtia.

Sisäkuva, hämärät valaistusolosuhteet

Kolmas kuvaustilanne sijoittui toimistotilan nurkkaan, jossa sisävalaistus oli sammutettuna, mutta sälekaihtimien välistä huoneeseen pääsi tulvimaan pehmeää valoa. Kyseisessä melko tyypillisessä hämärävalaistuksessa on hyvä kiinnittää huomiota kuvan kokonaisilmeeseen, yksityiskohtien säilymiseen, värintoistoon sekä kohinanhallintaan.

Sisäkuva, ei valaistusta tilassa, lähes pimeät olosuhteet

Viimeinen vertailukuvakolmikko on kuvattu sisällä lähes täysin pimennetyssä tilassa, jossa ainoa valonlähde oli huoneen toisella reunalla sijainneet tietokonenäytöt. Tilannetta voi kuvailla varsin haastavaksi. Silmin nähty valoisuus oli lähempänä Nokia 9:n kuvaa kuin kahden muun vertailulaitteen kuvia.

Ensimmäisten kuvauskokemusten perusteella Nokia 9 Pureview tekee hyvässä valaistuksessa terävää ja yksityiskohtaista sekä dynamiikaltaan erinomaista jälkeä. Tavanomaisissa hämäräolosuhteissa (esim. öinen kaupunki valoineen) laite tuntuisi myös tekevän varsin hyvää jälkeä, mutta valon määrän vähentyessä erittäin haastavalle tasolle kameran kyky muodostaa selkeää kokonaisotosta ei pärjää markkinoiden parhaimmistolle.

Jätämme tässä vaiheessa vertailukuviin liittyvät syvemmät analysoinnit lukijoiden kommentoitavaksi ja palaamme asiaan myöhemmin. Nokia 9 Pureviewin kameran toimintaan, RAW-kuvaukseen ja kuvanlaatuun perehdytään tarkemmin parin viikon päästä julkaistavassa testiartikkelissa.

NVIDIA julkaisi GeForce GTX 1660 -näytönohjaimen

GeForce GTX 1660 on edullisempi versio helmikuussa julkaistusta 1660 Ti -mallista.

NVIDIA jatkaa edullisempien Turing-arkkitehtuuriin perustuvien GeForce-näytönohjainten julkaisuputkea ja tänään vuorossa on GeForce GTX 1660 -mallin lanseeraus, joka saapuu samalla välittömästi myyntiin.

Valitettavasti emme ehtineet saamaan io-techin testilaboratorioon GeForce GTX 1660 -näytönohjainta etukäteen. MSI:ltä tarjottiin pari päivää aiemmin kalliimpaa Gaming X -mallia, mutta valitettavasti edullisempi GeForce GTX 1660 Ventus XS -malli lähti Hollannista kohti Suomea vasta eilen. Artikkeli näytönohjaimesta on luvassa io-techissä ensi viikon alussa.

GeForce GTX 1660 käyttää samaa TU116-grafiikkapiiriä kuin helmikuussa julkaistu suorituskykyisempi 1660 Ti -malli, mutta käytöstä karsittu 128 CUDA-ydintä ja GDDR6-muistit on vaihdettu hitaampiin GDDR5-muisteihin. Aktiivisena on siis 1408 CUDA-ydintä ja 192-bittisen muistiväylän jatkeena on 6 gigatavua 8 Gbps nopeudella toimivaa GDDR5-muistia. Muistiväylän kaistanleveys on 94 gigatavua sekunnissa alhaisempi kuin 1660 Ti -mallilla.

Suorituskykymittausten perusteella GeForce GTX 1660 sijoittuu suorituskyvyltään Pascal-sukupolven 1070- ja 1060-mallien välimaastoon. 1660 Ti on puolestaan reilu 10 % suorituskykyisempi kuin 1660.

GeForce GTX 1660:n veroton hinta Yhdysvalloissa on 219 dollaria ja Suomen hintataso on alkaen noin 239 eurosta ylöspäin. GeForce GTX 1660 Ti:n hintataso on asettunut kuukaudessa Suomessa edullisimmillaan 300 euroon. NVIDIAn odotetaan julkaisevan ensi kuussa vieläkin edullisempi GeForce GTX 1650 -näytönohjain.

Lähde: NVIDIA

Ensimmäinen Android Q -beetaversio on nyt ladattavissa Pixel-puhelimille

Kyseessä on ensimmäinen Android Q:n yhteensä kuudesta esiversiosta.

Google on julkaissut eilen ensimmäisen beetaversion tulevasta Android Q -mobiilikäyttöjärjestelmästään. Beetaversio on asennettavissa Googlen omiin Pixel-sarjan puhelimiin. Positiivisena yllätyksenä mahdollisuus tuli tarjolle myös ensimmäisen sukupolven Pixel-malleille, vaikka niiden elinkaarituki on jo virallisesti loppunut.

Android Q Betan voi asentaa Pixel-puhelimiin joko manuaalisesti Googlen sivuilta ladattavan järjestelmäkuvatiedoston avulla tai vaihtoehtoisesti kirjaamalla laitteen mukaan Android Beta Program -ohjelmaan, jolloin uusi versio tulee OTA-päivityksenä suoraan puhelimeen. Ennen Android Q Betan asentamista on hyvä huomioida, että kyseessä on aikainen testi- ja kehityskäyttöön suunnattu versio, jota ei ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön. Monet käyttöjärjestelmän kuluttajille näkyvistä ominaisuuksista puuttuvat vielä ensimmäisistä beetaversioista.

Google aikoo julkaista Android Q:sta kaikkiaan kuusi esiversiota, joista neljä (maalis-kesäkuu) on varsinaisia beetaversioita ja kaksi ns. release candidate -versioita (Q3), jotka ovat lähellä käyttöjärjestelmän lopullista muotoa sisältäen mm. lopulliset sovellusrajapinnat. Lopullisen version julkaisu on suunniteltu tuttuun tapaan kolmannelle vuosineljännekselle, eli syyskuun loppuun menessä.

Android Q tuo mukanaan useita parannuksia tietoturvaan, sovellusoikeuksien hallintaan, yhteysominaisuuksiin, multimediarajapintoihin sekä suorituskykyyn ja laitteen resurssien hyödyntämiseen. Android Q sisältää lisäksi natiivin tuen taittuvanäyttöisille laitteille. Tutustumme io-techissä Android Q:n uusiin ominaisuuksiin myöhemmin omassa jutussaan.

Lähde: Android Developers, Android Developers Blog

DigiTimes: Intelin pahenevat toimitusvaikeudet vauhdittavat AMD:n markkinaosuuden kasvua

Intelin toimitusvaikeuksien uskotaan pahenevan, kun etenkin edullisten prosessoreiden kysynnän ennustetaan nousevan samaan aikaan kun Intel panostaa tuotantokapasiteettinsa korkean katteen kalliimman pään prosessoreihin.

Intel on kärsinyt jo pitkään tuotantokapasiteettinsa riittämättömyydestä. Tuotannon riittämättömyys juontuu yhtiön ongelmiin 10 nanometrin valmistusprosessinsa kanssa. Alkuperäisen suunnitelman mukaan yhtiön prosessoreiden olisi pitänyt siirtyä jo 10 nanometrin prosessille, jolloin 14 nanometrin kapasiteettia olisi riittänyt muille uusille piireille. Koska prosessorit käyttävät kuitenkin edelleen 14 nanometrin prosessia, on sen kapasiteetti yksinkertaisesti loppunut kesken ja pakottanut yhtiön muun muassa siirtämään joitain piirisarjoja vanhemmalle valmistusprosessille.

Intelin tuotantokapasiteettiongelmien povattiin alun perin päättyvän viimeistään nyt kuluvan vuosineljänneksen aikana. DigiTimesin tutkimusten mukaan nyt näyttää kuitenkin siltä, että ne päinvastoin tulevat pahentumaan vuoden toisen neljänneksen aikana. Ongelmia tulee etenkin edullisemman pään prosessoreissa, joiden kysynnän uskotaan kasvavan muun muassa Chromebook-tietokoneiden myötä samaan aikaan kun Intel pyhittää mahdollisimman paljon tuotantokapasiteettiaan parhaat katteet omaavan kalliimman pään prosessoreihin. Riippumatta 10 nanometrin prosessin tilasta Intelin ongelmat tulevat helpottamaan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, kun se saa käyttöönsä lisää 14 nanometrin tuotantolinjoja.

Sivuston mukaan etenkin kannettavien kohdalla Intelin toimitusvaikeudet näkyvät AMD:n suosion huomattavassa kasvussa. Yhtiö on onnistunut kasvattamaan vuodessa markkinaosuuttaan kannettavissa yli 60 prosentilla 9,8 %:sta 15,8 %:iin. Digitimes uskoo tutkimustensa perusteella AMD:n vain kiihdyttävän markkinaosuutensa kasvua nousemalla 18 prosenttiin vuoden toisen neljänneksen aikana kiitos yhtiön prosessoreita käyttävien Chromebook-kannettavien.

Lähde: DigiTimes

Kotimainen kannettava pelipöytä unEvn One hakee Kickstarter-joukkorahoitusta

unEvn One on täysmittainen sähköllä korkeussäädettävä ja ITX-kokoonpanon sisälleen mahduttava pelipöytä, jonka voi taittaa keskeltä kahtia siirtoja varten.

Useat valmistajat ovat tuoneet viime vuosina markkinoille pelipöytiä, joissa tietokone rakennetaan suoraan itse pöydän sisälle. Nyt Kickstarteriin on ilmestynyt mielenkiintoinen kotimainen pelipöytäerikoisuus, unEvn One.

unEvn One vaikuttaa päällisin puolin varsin tavanomaiselta pelipöydältä. Sen sisälle on rakennettu paikka ITX-emolevylle, SFX-virtalähteelle (max. 130 mm pitkät) ja käytännössä täysmittaiselle näytönohjaimelle (350 x 150 x 60 mm). Pöydässä on lisäksi yksi 140 mm:n tuuletin, jonka voi vaihtaa tuulettimineen maksimissaan 80 mm paksuun nestekierron jäähdyttimeen sekä paikat kahdelle 140 mm:n tuulettimelle. Prosessorin jäähdytin voi olla maksimissaan 60 mm korkea. Tallennustilaa varten pöydässä on neljä 2,5-tuumaisen aseman paikkaa (maksimissaan 10,5 mm korkeat asemat).

Pöydän erikoisuus on sen liikultetavuus. Koko komeus on suunniteltu ainakin teoriassa kannettavaksi ja koko pöydän voi taittaa helpompaa liikuttelua varten keskeltä kahtia. Pöytään rakennettu kaasujousella varustettu näyttövarsi tukee maksimissaan 32-tuumaisia näyttöjä VESA 75×75 tai 100×100 kiinnityksin, mutta mikäli näyttö on korkeintaan 25-tuumainen, sen voi taittaa varren mukana pöydän sisään, kun kokoonpanoa siirretään. Pöytään on saatavilla myös enimmillään kaksi lisävartta näytöille.

unEvn Onen kaarevaan etureunaan on integroitu tietokoneen puolelle virtapainike, kaksi USB 3.1 Type-A -liitäntää sekä 3,5 mm:n kuuloke- ja mikrofoniliitännät. Heti I/O-paneelin vierestä löytyy lukittava laatikko ja toiselta laidalta puolestaan pöydän korkeuden säätöön tarkoitettu hallintapaaneli. Muita pöydän ominaisuuksia ovat mm. erilaiset kaapelinhallintaominaisuudet, teline hiiren johdolle (”mouse bungee”) sekä virran läpiviennit enimmillään kahdelle laitteelle, kuten näytöille, jolloin koko pöydästä lähtee vain yksi johto seinään.

Pöydän strategiset mitat ovat käyttövalmiina 80 x 121 x 60 – 80 senttimetriä ja kokoon taitettuna 60 x 80 x 20 cm. Sähköistetyn pöydän korkeutta voi muuttaa nappia painamalla ja siihen voi ohjelmoida neljä eri esiasetettua korkeutta 60 ja 80 cm:n välillä. Koko komeuden paino on noin 25 – 30 kg riippuen näytön ja komponenttien painosta.

unEven Onen kehittäjät ovat asettaneet projektilleen 40 000 Yhdysvaltain dollarin tavoitteen ja rahoitus toimii kaikki tai ei mitään -periaatteella, eli mikäli tavoite ei tule täyteen 15. huhtikuuta mennessä, projektia tukeneet eivät menetä rahojaan. Uutista kirjoittaessa tavoitteesta on koossa 11 312 dollaria.

Edullisimmillaan unEvn Onen saa Super Early Bird -pakettina 1249 dollarin hintaan. Pakettiin kuuluu itse pöytä, yksi näyttövarsi, virtajohto itse pöydälle sekä toinen pöydän ja näytön väliin. Tällä hetkellä Super Early Bird -paketteja on lunastamatta vielä kaksi, joiden jälkeen hinta nousee 1369 dollariin. Kaikkien Early Bird -erien jälkeen pöydän Kickstarter-hinta tulee olemaan 1599 dollaria ja lopulliseksi jälleenmyyntihinnaksi mainitaan 2499 dollaria. Lisäksi saataville tulee 49 dollarin hintainen kantolaukku ja 69 dollaria kappaleelta kustantavia näyttövarsia. Paketin toimituskulut Suomeen ovat 149 dollaria.

Lähde: unEvn One @ Kickstarter

World of Warcraft tuo DirectX 12:n Windows 7:lle

Microsoft on taipunut Blizzardin ja muiden kehittäjien painostukselle ja tuonut Windows 7:lle DirectX 12:n User mode -osuuden. Tuki mahdollistaa rajapinnan hyödyntämisen vanhemmalla käyttöjärjestelmällä, mutta sen nopeus ei vastaa Windows 10:n toteuttusta.

Pelaajien kannalta yksi Windows 10:n merkittävimmistä uudistuksista on ollut uusi matalan tason DirectX 12 -rajapinta. Osa uuden rajapinnan Direct3D-ominaisuuksista tuotiin vanhemmille käyttöjärjestelmille osana Direct3D 11.3 -päivitystä, mutta sen tuki on ollut käytännössä olematonta.

Microsoft on nyt ilmoittanut tuovansa DirectX 12:n myös Windows 7 -käyttöjärjestelmälle. Aiemmin yhtiö on sanonut, että rajapinnan tuominen vanhemmille käyttöjärjestelmille olisi käytännössä mahdotonta muuttamatta alla olevaa käyttöjärjestelmää perustavanlaatuisella tavalla. Windows 7:n DX12 ei ole täysin identtinen Windows 10:n kanssa, sillä 7:n versio sisältää vain rajapinnan User Mode -osuuden eikä syvemmälle käyttöjärjestelmään tehtyjä muutoksia, jotka nopeuttavat rajapinnan toimintaa.

Microsoftin mukaan kiitos tästä toteutuksesta kuuluu Blizzardille, jonka DirectX 12 -renderöijä World of Warcraftille on saatu hiottua merkittävästi DirectX 11 -versiota nopeammaksi. Yhtiö lähestyi Microsoftia saadakseen tuotua vastaavat suorituskykyparannukset myös Windows 7 -käyttäjille. Myös muut nimeltä mainitsemattomat kehittäjät ovat viestineet Microsoftin suuntaan vastaavanlaisia pyyntöjä. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, minkä tasoisista eroista Windows 7:n ja 10:n DX12-toteutusten välillä puhutaan.

Microsoftin mukaan tulevaisuudessa saattaisi olla luvassa myös muita pelejä, jotka tukisivat DirectX 12 -rajapintaa Windows 7:lla, mutta niitä ei nimetty ainakaan tässä vaiheessa. Yhtiö kuitenkin kertoo tekevänsä parhaillaan yhteistyötä muutamien muiden pelinkehittäjien kanssa. Blogipostaus tekee selväksi myös sen, että DirectX 12:n hyödyntäminen Windows 7:lla vaatii erikseen Microsoftin kanssa toteutettavan pelikohtaisen tuen rajapinnalle.

Lähde: MSDN

Corsairilta uudet Carbide 678C- ja Crystal 680X RGB -kotelot

Uutuusmalleista toinen tähtää hiljaisuuteen ja toinen edustaa kuutiomuotoilua.

Corsair on esitellyt mallistoonsa kaksi uutta kotelomallia, jotka kantavat Carbide 678C- ja Crystal 680X RGB -mallinimiä.

Carbide 678C on Corsairin uusin tarjokas hiljaisten miditornikoteloiden markkinoille. Kyseessä on pelkistetysti muotoiltu, luukullisella etupaneelilla varustettu malli, jonka sisäpinnoissa on käytetty ääntä vaimentavaa materiaalia ja kattopaneelin ilmanpoistoaukko on peitettävissä vaimennuspaneelilla. Lasinen vasen kylkipaneeli on saranoitu takareunastaan.

678C:n sisällä on yksi 5,25 tuuman ulkoinen asemapaikka, kuusi 3,5 tuuman levypaikkaa sekä kolme 2,5 tuuman asemapaikkaa, jotka ovat kaikki irrotettavissa yksitellen. Tilaa on myös jopa E-ATX-emolevyille sekä 170 mm korkeille prosessoricoolereille. Kotelon vakiojäähdytys on hoidettu kolmella SP140-tuulettimella, joita voi ohjata kuusipaikkaisen PWM-ohjaimen avulla. Koteloon mahtuu jopa 360 tai 420 mm jäähdyttimet.

Corsair Carbide 678C tekniset tiedot:

  • Ulkomitat:  239 x 497 x 549 mm (L x K x S)
  • Paino: 13,06 kg
  • Materiaali: jauhemaalattu teräs, karkaistu lasi
  • Etupaneelin liitännät: 2 x  USB 3.0, 1 x USB 3.1 Type-C, kuuloke/mikrofoni
  • Yhteensopivat emolevyt: E-ATX, ATX, micro-ATX, mini-ITX
  • 5,25 tuuman ulkoiset asemapaikat: 1 kpl
  • 3,5 tuuman levypaikat: 6 kpl
  • 2,5 tuuman levypaikat: 3 kpl
  • Laajennuskorttipaikat: 7 + 2 kpl
  • Lisäkorttien maksimipituus: 370 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 170 mm
  • Virtalähteen maksimipituus: 225 mm
  • Tuuletinpaikat:  yhteensä 8 x 140 mm tai 9 x 120 mm
  • Tuulettimet: 1 x 140 mm takana, 1 x 140 mm edessä, 1 x 140 mm katossa
  • Jäähdytinyhteensopivuus: 360/280 mm edessä, 120/140 mm takana, 360/420 mm katossa

Crystal 680X RGB on suurempi versio jo markkinoilta löytyvästä micro-ATX-kokoonpanoille suunnatusta Crystal 280X RGB -kuutiokotelosta. Kotelo on varustettu esiasennetulla Corsair Lighting Node Pro -valaistuskontrollerilla. Etu-, katto- ja kylkipaneelit ovat karkaistua lasia.

680X:n sisäosat perustuvat rinnakkaiseen kaksikammiorakenteeseen, jossa emolevy ja lisäkortit sijaitsevat vasemman kyljen puolella ja virtalähde sekä levyasemat oikean kyljen puolella. Näytönohjain on haluttaessa mahdollista asentaa pystyasentoon. Kotelon mukana toimitetaan neljä 120 mm tuuletinta, joista kolme on RGB-valaistuja. Kaikkiaan tuuletinpaikkoja on jopa yhdeksän kappaletta ja jäähdytin on mahdollista asentaa pohjaan, kattoon, etupaneeliin ja takapaneeliin.

Corsair Crystal 680X RGB tekniset tiedot:

  • Ulkomitat:  344 x 505 x 423 mm (L x K x S)
  • Paino: 13,06 kg
  • Materiaali: jauhemaalattu teräs, karkaistu lasi
  • Etupaneelin liitännät: 2 x  USB 3.0, 1 x USB 3.1 Type-C, kuuloke/mikrofoni
  • Yhteensopivat emolevyt: E-ATX, ATX, micro-ATX, mini-ITX
  • 3,5 tuuman levypaikat: 3 kpl
  • 2,5 tuuman levypaikat: 4 kpl
  • Laajennuskorttipaikat: 8 + 2 kpl, pystysuuntainen näytönohjaimen asennusmahdollisuus
  • Lisäkorttien maksimipituus: 330 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 180 mm
  • Virtalähteen maksimipituus: 225 mm
  • Tuuletinpaikat:  yhteensä 7 x 140 mm tai 8 x 120 mm
  • Tuulettimet: 3 x 120 mm RGB edessä, 120 mm takana
  • Jäähdytinyhteensopivuus: 360/280 mm edessä, 120/140 mm takana, 240/280 mm katossa ja pohjassa

Carbide 678C tulee saataville välittömästi mustana ja valko-mustana 199,90 euron suositushintaan. Crystal 680X RGB:n värivaihtoehdot ovat samat, mutta suositushinta 249,90 euroa.

Lähde: Corsair (1)(2)

Uusi artikkeli: Testissä AOC Agon AG273QCX -pelinäyttö

Testissä AOC:n kaareva Agon AG273QCX -pelinäyttö, jossa VA-paneeli, 1440p-resoluutio ja 144 hz:n virkistystaajuus.

Testiimme saapui AOC:n viime syksynä julkaisema ja joulukuussa myyntiin saapunut Agon AG273QCX -pelinäyttö, joka on varustettu kaarevalla 27-tuumaisella 2560×1440-resoluution ja 144 hertsin VA-paneelilla. Näytön ominaisuuksiin lukeutuvat myös Displayport HDR 400 -sertifiointi, RGB-valaistus ja Freesync 2. Näytön suositushinta Suomessa on tällä hetkellä 650 euroa.

Tutustumme artikkelissa näytön ja paneelin ominaisuuksiin sekä ajoimme näytölle edellisestä näyttötestistämme tutut mittaukset näyttö ilman kalibrointia ja kalibroituna.

Lisäksi pureuduimme tämän artikkelin testeissä näytön viiveeseen uusilla työkaluilla. Kuvasimme näyttöä ns. pursuit camera -tekniikalla UFO-testissä, jolla saimme tulokseksi mahdolliset ihmissilmän havaitsemat liikesumeudet, jos sellaisia näytöllä liikkuvassa kuvassa ilmenee. Tämän lisäksi kuvasimme ja mittasimme 960 FPS:n kuvataajuuden hidastuskameralla, kuinka kauan aikaa kuluu hiiren painalluksesta siihen, että Counter Strike: Global Offensive -pelissä ase laukeaa.

Lue artikkeli: Testissä AOC Agon AG273QCX -pelinäyttö

Uusi artikkeli: MWC 2019 -messukooste

13.3.2019 - 01:39 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (7)

io-techin kooste Barcelonassa pidettyjen MWC 2019 -messujen keskeisimmistä mobiililaiteuutuuksista.

io-tech vieraili helmikuun lopulla järjestetyillä Mobile World Congress -messuilla Barcelonassa tutustumassa mobiilialan uutuuksiin. Tähän artikkeliin on koostettu kaikkien keskeisimpien tapahtumassa esiteltyjen mobiililaitteiden ensituntumat. Osa ensituntumista on jo julkaistu erillisinä uutisina, mutta seassa on juttua myös useammasta aiemmin käsittelemättämästä uutuudesta.

Lue artikkeli: MWC 2019 -messukooste

Western Digitalin LLF NAND lähtee kilpailemaan Optanea ja Z-NANDia vastaan

Low Latency Flash NAND -muistien hyödyt ja haitat ovat tuttua huttua Optanen ja Z-NANDin markkinointidioista: Halpaa ja hitaampaa kuin DRAM mutta selvästi nopeampaa ja kalliimpaa kuin perinteiset NAND Flash -muistit.

Flash-muisti on etenkin NAND-muodossaan käytännössä standardin asemassa nykylaitteiden tallennustilan tarjoajana. Vaikka NAND Flash -muisteja kehitetään jatkuvasti ja piirit ovat siirtyneet esimerkiksi 3D-paketointiin, ei se ole riittänyt vastaamaan markkinoiden kaikkiin tarpeisiin ja sen rinnalle ovat nouseet esimerkiksi Optane- ja Z-NAND-muistit. Sekä Optanen että Z-NANDin erikoisuus standardeihin NAND Flash -muisteihin verrattuna on niiden tarjoama nopeus ja vasteaika.

Nyt markkinoille saadaan kolmas kilpailija, kun Western Digital esitteli oman LLF- eli Low Latency Flash NAND -muistinsa. LLF NAND -muistien solut ovat 1- tai 2-bittisiä ja niiden luvataan leikkaavan vasteajat mikrosekuntiluokkaan.

Kuten kilpailijoidenkin kohdalla, nopeutta ei saada ilmaiseksi vaan WD:n tämän hetkisten arvioiden mukaan LLF NAND tulee olemaan ainakin aluksi peräti 3 kertaa kalliimpaa, kuin TLC-tyyppiset 3D NAND -muistit. Hinta on kuitenkin edelleen halpa esimerkiksi DRAM-muisteihin verrattuna.

Valitettavasti Western Digital ei ole paljastanut toistaiseksi LLF NAND -muisteista tämän tarkempia yksityiskohtia. Dioista kuitenkin selviää, että uudet muistit niputetaan yhtiön BiCS4-sukupolveen, joten muistien valmistuksen pitäisi onnistua välittömästi. Yhtiö ei ole vielä paljastanut milloin se aikoo julkaista ensimmäiset varsinaiset LLF-tuotteet.

Lähde: AnandTech