Valve julkaisi ensimmäisen kiusoittelukuvan Index-virtuaalilaseistaan

Valven virtuaalilaseista ei toistaiseksi tiedetä juuri muuta, kuin kuvassa näkyvä tarkennusliukukytkin ja kaksi eteenpäin suunnattua kameraa.

Valve on julkaissut Steam-verkkosivuillaan ensimmäisen kiusoittelukuvan tulevista virtuaalilaseistaan. Yhtiön VR-lasit ovat saaneet nimekseen ”Index” ja ne tullaan julkaisemaan virallisesti toukokuussa.

Vaikkei Valve ole julkaissut aiemmin VR-laseja, sillä on vankka historia PC:n viimeisimmän aallon virtuaalilasien parissa. Valve löi aiemmin hynttyyt yhteen HTC:n kanssa, jonka tuloksena syntyivät Vive-virtuaalilasit ja Lighthouse-seurantajärjestelmä. Sittemmin Valve on panostanut virtuaalitodellisuuteen muun muassa SteamVR-alustan ja Knuckles-ohjainten kautta.

Viime aikoina netissä on liikkunut enemmänkin huhuja Valven virtuaalilasihankkeesta ja nyt ainakin itse virtuaalilasit on varmistettu todellisiksi. Samojen huhujen mukaan Index-virtuaalilasien mukaan on pistetty Knuckles-ohjainten EV3-versiot sekä myyntivaltiksi Half-Life-maailmaan sijoittuva VR-peli. Viimeisimpien huhujen mukaan peli sijoittuisi aikaan ennen ensimmäistä Half-Lifeä, mutta tästä ei ole toistaiseksi mitään varmistusta. Myöskään Index-virtuaalilasien ominaisuuksista ei toistaiseksi ole juuri tietoa kuvassa näkyvien eteen suunnattujen kameroiden ja tarkennusliukukytkimen lisäksi.

Lähde: Valve

NVIDIAn Tom Petersen jätti yrityksen liki 14 vuoden jälkeen

Tom Petersen toimi NVIDIAlla pääasiassa teknisen markkinoinnin pomona, mutta teki myös insinöörityötä ja miehen nimi löytyykin mm. G-Sync- ja MFAA-patenteista. Huhujen mukaan Petersenin uusi osoite tulee löytymään Inteliltä.

NVIDIAlla pitkään vaikuttanut insinööri ja markkinointipomo Tom Petersen on jättänyt yrityksen. Alan veteraanin vyön alle ehti kertyä pitkä historia mm. IBM:n, Broadcomin ja MIPSin leireissä ennen NVIDIAlle siirtymistä, jossa hän teki 13 vuotta ja 9 kuukautta kestäneen uran.

Tom Petersen lienee io-techinkin tukijoille tuttu kasvo, sillä teknisen markkinoinnin pomon roolissa hän on antanut muun muassa useita haastatteluja NVIDIAn tuotejulkaisujen yhteydessä kertoen syvällisemmin tuotteiden uusista ominaisuuksista. Vaikka Petersenin pääpesti onkin ollut teknisessä markkinoinnissa, hän on toiminut NVIDIAlla sen rinnalla myös merkittävissä insinööritehtävissä. Petersenin nimi löytyykin arviolta noin 50 eri patentista, joista ainakin lähihistorian nimekkäimmät lienevät G-Sync-teknologia ja MFAA-reunojenpehmennys (Multi-Frame Anti-Aliasing).

HotHardwaren mukaan Petersen ilmoitti lähteneensä NVIDIAlta alun perin Facebookissaan perjantaina ja sama tieto löytyy myös miehen LinkedIn-sivuilta. Hän ei ole kommentoinut toistaiseksi tulevaisuuden suunnitelmistaan virallisesti, mutta kertoi HotHardwaren päätoimittajalle että he tulisivat kyllä näkemään vielä tulevaisuudessa. Sivuston mukaan Petersen tulee todennäköisimmin siirtymään Intelin leipiin.

Intel on ollut erittäin aktiivinen viime aikoina napaten riveihinsä lukuisia työntekijöitä mm. AMD:n riveistä. Intel on vahvistanut joukkojaan muun muassa insinööripuolen Jim Kellerillä ja Raja Kodurilla sekä markkinointipuolen Chris Hookilla ja Damien Trioletilla.

Lähteet: LinkedIn, HotHardware

Xiaomin tuore Black Shark 2 -pelipuhelin on nyt virallisesti tilattavissa myös Suomeen

RGB-valaistun puhelimen sisällä ”tikittää” järeästi jäähdytetty Snapdragon 855 -järjestelmäpiiri.

Xiaomin viime viikon alussa Kiinassa pelibrändinsä alle julkistama Black Shark 2 -pelipuhelin on saatavilla nyt myös Euroopassa. Yritys lanseerasi laitteen Euroopan nettikauppaansa eilen. Pelikokemusta ovat elävöittämässä stereokaiuttimet, värinäefektit sekä takakuoren ja kylkien RGB-valaistus.

Black Shark 2:n etupuolella on Samsungin valmistama 6,39-tuumainen AMOLED-näyttö, jonka kosketuksentunnistuksen päivitysväli on 240 Hz ja vasteaika on optimoitu 43,5 millisekuntiin. Näytöstä löytyy myös paineentunnistavat alueet, joihin käyttäjä voi asettaa useita eri pelitoimintoja vain kahdella peukalolla käytettäviksi. Näyttö tukee myös SDR-kuvan reaaliaikaista muuttamista HDR-muotoon.

Snapdragon 855 -järjestelmäpiirin jäähdytyksessä käytetään järeää höyrykammioratkaisua, erillista lämpöputkea sekä kupari- ja grafeenikerrosta lämmön levittämiseen. RAM-muistia on raskaaseenkin käyttöön riittävät 8 tai 12 gigatavua ja tallennustilaa 128 tai 256 Gt. Puhelimessa on päätyantennit sekä takakuoreen sijoitettu X-antenni parhaan mahdollisen yhteyslaadun takaamiseksi kaikissa käyttöasennoissa. Takapuolen kaksoiskamera tarjoaa 48 megapikselin pääkameran ja 13 megapikselin zoom-kameran. Akun kapasiteetti on 4000 mAh ja se tukee tehokasta 27 W pikalatausta.

Ohjelmistopuolelta löytyy useita pelaamiseen suunnattuja ominaisuuksia, kuten pelien käynnistämiskeskuksena toimiva Shark Space, pelisuorituskykyyn ja -asetuksiin keskittyvä Gamer Studio, suorituskykyä optimoiva Ludicrous Mode sekä pelinaikaisia toimintoja tarjoava Game Dock. Lisähintaan puhelimelle on tarjolla Bluetooth-liitäntäiset puhelimen päätyihin kiinnittyvät peliohjaimet.

Black Shark 2 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 163,6 x 75,0 x 8,8-9,6 mm
  • Paino: 205 grammaa
  • Rakenne: alumiiniunibody
  • 6,39″ AMOLED-näyttö, 19,5:9-kuvasuhde, 1080 x 2340 pikseliä, HDR, 240 Hz kosketuksentunnistus
  • Qualcomm Snapdragon 855 -järjestelmäpiiri
  • 8 tai 12 Gt 2133 MHz LPDDR4X RAM-muistia
  • 128 tai 256 Gt UFS 2.1 -tallennustilaa
  • LTE-yhteydet, 3CA, 4×4 MIMO, Dual SIM, VoLTE
  • WiFi 802.11ac dual-band, Bluetooth 5.0, NFC
  • GPS (L1 & L5), GLONASS, BeiDou
  • Kolmoistakakamera:
    • 48 megapikselin 1/2-tuumainen IMX586-sensori 0,8 um pikselikoolla, f1.75, PDAF
    • 13 megapikselin sensori 1,0 um pikselikoolla, f2.2, 2x zoom, PDAF
    • 4K 60 FPS videokuvaus, 1080p 960 FPS hidastuskuvaus
  • 20 megapikselin etukamera, 0,9 um pikselikoko, f2.0
  • 4000 mAh akku, USB Type-C 2.0, 27 W pikalataus, Quick Charge 4.0
  • Android 9 Pie

Black Shark 2:n hinta on Euroopassa 549 euroa 8 & 128 Gt:n muistiyhdistelmästä ja 649 euroa 12 & 256 Gt:n variantista. Edullisemman version väri on Shadow Black ja kalliimman Frozen Silver. Toimituskulut yrityksen verkkokaupasta Suomeen ovat ilmaiset.

Lähde: Black Shark

Shadow of the Tomb Raider sai DXR- ja DLSS-tuen, Anthem DLSS-tuen

Shadow of the Tomb Raiderissa säteenseurantaa hyödynnetään realististen varjojen luontiin

NVIDIA on listannut verkkosivuillaan pitkän liudan pelejä, jotka tulevat ennemmin tai myöhemmin saamaan tuen säteenseurannalle, DLSS-reunojenpehmennykselle tai molemmille. Nyt tuen valmiiksi saaneiden listaan on lisätty jo syksyllä julkaistu Shadow of the Tomb Raider sekä tuoreempi Anthem.

Shadow of the Tomb Raider tukee sekä DirectX 12:n DXR-säteenseurantaa että DLSS-reunojenpehmennystä. DXR-säteenseurannalla on toteutettu pelissä pelkästään varjostukseen ja se tarjoaa kolme eri tasoa: medium, jossa säteenseurantaa hyödynnetään vain pistemäisisten valojen luomissa varjoissa (Point Light), High, jossa mukaan tulee myös spottivalojen ja auringonvalon luomat varjot ja lopulta Ultra, jossa varjoihin on lisätty läpikuultavuuskomponentti, jolloin esimerkiksi aluskasvillisuuden jättämissä varjoissa varjojen syvyys kertautuu, jos useampi lehti luo varjon samaan kohtaan. Lisäksi Ultra-tasolla käytetään useampaa kuin yhtä sädettä per pikseli per valonlähde, mikäli säde osuu jonkin objektin silhuettiin.

DLSS on puolestaan käytettävissä kaikilla RTX-näytönohjaimilla 4K-resoluutiolla riippumatta säteenseurannasta ja 1440p-resoluutiolla säteenseurannan kanssa. RTX 2060 ja 2070 voivat lisäksi käyttää DLSS:ää 1440p-resoluutiolla ilman säteenseurantaa ja 1080p-resoluutiolla säteenseurannan kanssa.

Anthem ei tue säteenseurantaa, mutta myös siihen on lisätty nyt tuki DLSS-reunojenpehmennykselle. NVIDIAn mukaan ominaisuus parantaa suorituskykyä parhaimmillaan 40 % 4K-resoluutiolla, joskin esimerkkilukujen mukaan RTX 2080 Ti jää tästä tavoitteesta jonkin verran. Pelin DLSS-tuki on käytettävissä 4K- ja 1440p-resoluutioilla sekä joillakin ultraleveillä resoluutioilla, joista mainittiin esimerkiksi 3440×1440.

io-tech tulee testaamaan ainakin Shadow of the Tomb Raider -pelin säteenseurantaa ja DLSS-reunojenpehmennystä myös käytännössä.

Lähteet: NVIDIA (1), (2)

NVIDIAn Jensen Huang: Meillä ei ole kiirettä 7 nanometriin siirtymisen kanssa

NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huangin mukaan yhtiö kykenee suunnittelemaan maailman energiatehokkaimmat näytönohjaimet ja pyrkii tekemään sen mahdollisimman edullisella valmistuprosessilla.

NVIDIA piti viime viikolla GPU Technology Conference -tapahtumansa, jossa se esitteli muun muassa tekoälyn uusimpia sovellutuksia ja muuta vastaavaa. Kuluttajien kannalta tapahtuman sisältö jäi odotetusti laihanlaiseksi, mutta yksi haastattelu pääsi livahtamaan tutkan alta.

NVIDIAn toimitusjohtaja Jensen Huang kertoi Synced-sivustolle tapahtuman yhteydessä, ettei sillä ole mitään kiirettä aloittaa 7 nanometrin piirien massatuotantoa. Huangin mukaan yhtiö kykenee luomaan milloin tahansa maailman energiatehokkaimmat GPU:t ja näkee parhaaksi ratkaisuksi tehdä ne edullisemmalla prosessilla, verraten Turingia ”jonkun muun 7 nm -tuotteeseen”.

Tämän hetkisten huhujen mukaan NVIDIAn seuraava arkkitehtuuri tulee tottelemaan aiemminkin huhuissa pyörinyttä Ampere-koodinimeä. Tällä hetkellä ei myöskään tiedetä, tuleeko NVIDIA julkaisemaan tulevan grafiikka-arkkitehtuurinsa Voltan tavoin lähinnä laskentapuolelle, vai tuleeko sieltä Turingin tapaan joka markkinoille sopiva arkkitehtuuri.

NVIDIAn viimeisen vuosineljännestuloksen mukaan Turing-arkkitehtuurin myynnit ovat jääneet kauas tavoitteista muun muassa varastossa myyntiä edelleen odottavien Pascal-arkkitehtuurin näytönohjainten vuoksi. Huangin mukaan yhtiö uskoo saavansa varastoonsa kryptolouhintabuumin jäljiltä jääneet Pascal-näytönohjaimet myydyksi yhtiön kuluvan fiskaalivuosineljänneksen aikana.

Lähde: Synced

LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (13/2019)

io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 29. maaliskuuta noin klo 15 alkaen suorana live-streamina Twitchissä ja Youtubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan io-techin perustajakaksikko Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Tekniikkakatsauksessa käymme läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Video: Testissä Cooler Masterin SK650-näppäimistö

Testaamme videolla Cooler Masterin matalaprofiilisilla punaisilla Cherry MX -kytkimillä varustetun noin 130 euron hintaisen SK650-näppäimistön nopeutta, kirjoittamista ja pelaamista.

io-techin YouTube-kanavalla näppäimistövideot ovat saavuttaneet suuren suosion ja nyt testivuorossa on Cooler Masterin uuden SK600-sarjan täysikokoinen SK650-näppäimistö, jonka hinta Suomessa on alkaen 130 euroa.

Videolla esitellään näppäimistön rakenne, kytkimet, valaistus ja ominaisuudet sekä suoritimme käytännön nopeus-, kirjoitus- ja pelitestit.  Kyseessä on ulkoisesti ja valaistukseltaan näyttävä näppäimistö, jossa on käytössä Cherryn matalaprofiiliset punaiset MX-kytkimet. Näppäinhatut ovat symmetriset ja tyylikkäät, mutta ilman profilointia, porrastusta tai ylöspäin kapenevaa muotoilua, joka aiheutti ongelmia käytössä. Ominaisuuksiin kuuluu ARM Cortex M3 -prosessori sekä kattavat mahdollisuudet hallita valaistusta ja makroja ilman ohjelmistoa.

Jos pidit videosta, tilaa io-techin YouTube-kanava ja anna kommenteissa palautetta niin kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Katso video Youtubessa

Uusi artikkeli: Testissä MSI Optix MAG271CQR -pelinäyttö

Testissä MSI:n kaareva Optix MAG271CQR -pelinäyttö, jossa VA-paneeli, 1440p-resoluutio ja 144 hz:n virkistystaajuus.

Testiimme saapui MSI:n joulukuussa lanseeraama  saapunut Optix MAG271CQR -pelinäyttö, joka on varustettu kaarevalla 27-tuumaisella 2560×1440-resoluution ja 144 hertsin VA-paneelilla. Näytön ominaisuuksiin lukeutuvat myös RGB-valaistus ja Freesync-tuki. Hinta Suomessa on tällä hetkellä noin 450 euroa.

Tutustumme artikkelissa näytön ja paneelin ominaisuuksiin sekä ajoimme näytölle edellisestä näyttötestistämme tutut mittaukset näyttö ilman kalibrointia ja kalibroituna.

Lisäksi pureuduimme tämän artikkelin testeissä näytön viiveeseen kuvaamalla sitä ns. pursuit camera -tekniikalla UFO-testissä, jolla saimme tulokseksi mahdolliset ihmissilmän havaitsemat liikesumeudet, jos sellaisia näytöllä liikkuvassa kuvassa ilmenee. Tämän lisäksi kuvasimme ja mittasimme 960 FPS:n kuvataajuuden hidastuskameralla, kuinka kauan aikaa kuluu hiiren painalluksesta siihen, että Counter Strike: Global Offensive -pelissä ase laukeaa.

Lue artikkeli: Testissä MSI:n kaareva Optix MAG271CQR -pelinäyttö

NVIDIAn GeForce Experiencestä löytyi haavoittuvuus, päivitys saatavilla välittömästi

GeForce Experience -ohjelmasta löytynyt haitallisen koodin ajon korotetuin oikeuksin mahdollistanut haavoittuvuus on ollut olemassa sovelluksen ensimmäisistä versioista asti. Haavoittuvuus on korjattu viimeisimmässä 3.18-versiossa.

NVIDIAn GeForce Experience -sovelluksesta on löytynyt merkittävä haavoittuvuus. Yhtiön mukaan haavoittuvuus mahdollistaa muun muassa vihamielisten prosessien ajon ja oikeuksien noston korkeampaan luokkaan.

NVIDIAn GeForce Experiencen haavoittuvuudelle on annettu tunnistekoodi CVE-2019-5674. Haavoittuvuus vaatii koodin ajon suoraan kohteena olevalla kokoonpanolla ja se vaatii NVIDIAn ShadowPlayn, NvContainerin tai GameStreamin olevan päällä. Tällöin, kun käyttäjä avaa tiedoston ohjelman kautta, se ei tarkista tiedostoa mahdollisten Hard Link -viittausten varalta. Hard Link viittaa tiedostojärjestelmän ominaisuuteen, joka mahdollistaa saman tiedoston esiintymisen usealla eri nimellä.

GeForce Experiencen kautta Hard Link -ominaisuudella vaarattomana esiintyvä tiedosto voi tulla ajetuksi ilman tarkistuksia, mikä mahdollistaa erilaisten haitallisten koodien ajamisen ja prosessin oikeuksien noston korkeammille tasoille. Haavoittuvuus on ollut olemassa ohjelmassa sen ensimmäisistä versioista lähtien.

NVIDIA on nyt julkaissut GeForce Experience -sovelluksesta uuden 3.18-version, jossa haavoittuvuus on korjattu.

Lähde: NVIDIA

Intelin Gen11-grafiikkaohjain ensimmäisessä pelitestissä

Vähävirtaisella Gen11-grafiikkaohjaimella varustettu kokoonpano kaksinkertaistaa suorituskyvyn vastaavan luokan Gen9-grafiikkaohjaimella varustettuun kokoonpanoon nähden, mutta jää vielä Ryzen 3 2200G:n Vega 8:n jalkoihin.

Intelin odotetaan julkaisevan Ice Lake -arkkitehtuuriin perustuvat vuoden loppuun mennessä. Uusien Sunnycove-prosessoriydinten lisäksi niistä tulee löytymään merkittävästi uudistunut Gen11-grafiikkaohjain.

Tuttu luottovuotaja Tum Apisak on julkaissut Twitterissä kuvankaappauksen ensimmäisestä pelitestistä Intelin tulevalla integroidulla näytönohjaimella. Ashes of the Singularity tunnistaa näytönohjaimen nimellä “Intel® UHD Graphics, Gen11 LP gfx-driver-ci-master-1301 ReleaseInternal” ja prosessorin “Genuine Intel® CPU 0000 @ 1,30GHz” tuttuun Engineering Sample -tapaan. Prosessorin kellotaajuuden ja näytönohjaimen LP-merkinnän perusteella testi on ajettu vähävirtaisella Gen11-grafiikkaohjaimella, eli se ei välttämättä vastaa normaalin GT2-konfiguraation suorituskykyä.

AotS-testi on kuvankaappauksen mukaan ajettu 1080p-resoluutiolla Low-asetuksin ja DirectX 11 -rajapinnalla. Näytönohjain sai pistemääräkseen 1400, mikä on noin kaksinkertainen suurin piirtein vastaavanluokan nykyiseen Gen9-grafiikkaohjaimeen verrattuna. AMD:n Ryzen 3 2200G Vega 8 -näytönohjaimella saa samoin asetuksin 1800 – 2500 pistettä.

Lähde: Tum Apisak @ Twitter