Broadcomin suunnitelma ostaa Qualcomm torpattiin valtion väliintulolla

Broadcomin vihamielisiksi käyneet ostoaikeet Qualcommista saivat tylyn lopun, kun Yhdysvallat totesi mahdollisen kaupan voivan vaarantaa valtion turvallisuuden.

Viime vuoden loppupuolella alkoi pienimuotoinen saaga, jossa Broadcom pyrki ostamaan kilpailevan Qualcommin vihamielisellä yrityskaappauksella eli nurkanvaltauksella. Broadcom tunnettiin aiemmin nimellä Avago, kunnes se osti aiemman Broadcom-yrityksen ja vaihtoi koko konsernin nimen Broadcomiksi.

Broadcom on tehnyt viime vuoden lopulta lähtien useita ostotarjouksia Qualcommista ja muun muassa pyrkinyt korvaamaan yhtiön hallituksen kauppoihin myönteisesti suhtautuvilla jäsenillä saadakseen kaupat etenemään.

Kuukausia kestänyt vääntö on saanut nyt vihdoin loppunsa, kun Yhdysvallat presidenttinsä Donald Trumpin johdolla yksiselitteisesti kielsi kauppojen toteutumisen valtion turvallisuuteen vedoten. Broadcom on Singaporessa, Kaliforniassa ja Cayman-saarilla eri osiensa päämajoja pitävä yritys, kun Qualcomm on yhdysvaltalainen. Klikkaa lue lisää tutustuaksesi koko saagaan.

 

[read more=”Lue lisää” less=”Piilota teksti”]

Broadcom teki ensimmäisen ostotarjouksensa 6. marraskuuta 2017. Yhtiö tarjosi Qualcommista yhteensä noin 130 miljardia dollaria siten, että kustakin osakkeesta olisi maksettu 60 dollaria käteistä sekä 10 dollarin arvosta Broadcomin osakekantaa. Ostotarjous oli silloin 28 % korkeampi kuin Qualcommin osakkeen arvo ennen osakekaupasta liikkuneiden huhujen vaikutusta. Ensimmäisessä ostotarjouksessa oltiin laskettu mukaan 25 miljardin arvoinen potentiaalinen yrityskauppa, sillä Qualcommilla oli kesken kaupanteko NXP Semiconductors -yrityksestä.

Qualcomm tyrmäsi Broadcomin ostoaikeet todeten ostotarjouksen aliarvioivan pahasti yhtiön arvon etenkin ottaen huomioon tulevaisuuden näkymät 5G- ja IoT-rintamilla. Yhtiön hallitus kieltäytyi ostotarjouksesta virallisesti 13. marraskuuta.

Tämän jälkeen Broadcom päätti lähestyä ostoajatuksiaan uudesta kulmasta ja pyrki korvaamaan Qualcommin hallituksen kaupoille myönteisillä jäsenillä osakkeenomistajien avustuksella. 4. joulukuuta 2017 Broadcomin toimitusjohtaja Hock Tan kertoi yhtiön mieluummin neuvottelevan Qualcommin kanssa kaupoista normaalisti, mutta koska neuvotteluyhteyttä ei ole saatu luotua yhtiö turvautui yritykseen saada sen hallitus puolelleen. Broadcomin kannalta valitettavasti tämäkään yritys ei tuottanut tulosta eikä Qualcommin hallitukseen saatu järjestettyä kaupoille myönteisiä jäseniä.

5. helmikuuta 2018 Broadcom teki jälleen uuden tarjouksen Qualcommista: 82 dollaria per osake, josta 60 dollaria maksetaan käteisellä ja 22 dollaria Broadcomin osakkeina. Qualcommin hallitus tyrmäsi myös tämän tarjouksen, mutta suostui lopulta istumaan yhteiseen pöytään Broadcomin kanssa neuvottelujen merkeissä.

Helmikuun loppupuolella Qualcomm päätti nostaa omaa tarjoustaan edelleen kesken olevassa NXP Semiconductors -kaupassa alkuperäisestä 110 dollarista per osake 127,50 dollariin per osake. Yhteensä kaupan arvo olisi tällöin 44 miljardia dollaria. Koska mahdollinen yrityskauppa ja siihen käytettävä rahasumma vaikuttaa yhtiön arvoon, tarjosi Broadcom laski tässä vaiheessa tarjoustaan 79 dollariin per osake, mutta lupasi palata 82 dollarin tarjoukseen mikäli NXP-kauppa ei toteutuisi.

Kaupan ehtoja hierottiin edelleen muutamaan otteeseen kummankin osapuolen osalta, mutta maaliskuun ensimmäisen viikon lopulla Qualcomm otti yhteyttä CFIUS:ään (Committee on Foreign Investment in the US), joka valvoo ulkomaisten yritysten tekemiä yhdysvaltalaisyritysten ostoja. Broadcomin mielestä kyseessä oli vain epätoivoinen teko estää osakkeenomistajia äänestämästä kauppojen puolesta.

CFIUS kuitenkin ilmoitti, että mahdolliset kaupat voivat olla vaaraksi maan turvallisuudelle, joten se tutkisi kaupan ja sen vaikutukset Yhdysvaltoihin perin pohjin. Nyt tutkimukset on saatu lopulta päätökseen ja samalla saaga loppumaan, kun Yhdysvaltain presidentti Donald Trump yksiselitteisesti kertoi estävänsä kauppojen syntymisen.

[/read]

 

Vaikka Qualcommin osalta saaga on päätöksessä, saattaa Broadcom olla lähiaikoina osallisena merkittävää yrityskauppaa. Wall Street Journalin mukaan Intel on seurannut Broadcomin ja Qualcommin neuvotteluja tarkkaan ja on kiinnostunut ostamaan Broadcomin, mikäli kauppoja ei synny. Nyt, kun kauppojen syntyminen on virallisesti estetty, voidaan jäädä odottelemaan Intelin mahdollista ostotarjousta Broadcomista.

Lähde: White House

Microsoftin Xbox One -konsolit saavat vihdoin FreeSync-tuen

Microsoftin Xbox One -konsoli saa perusmuotoisen FreeSync-tuen, kun Xbox One S ja X saavat myös nopeampaa HDR-toteutusta tukevan FreeSync 2 -tuen.

PC-pelaajat ovat nauttineet jo pitkään Adaptive-sync-/FreeSync- ja G-sync-teknologioiden mahdollistamasta näytön virkistystaajuuden sitomisesta pelin ruudunpäivitysnopeuteen. Nyt samat ominaisuudet ovat saapumassa myös konsolipelaajien iloksi.

Microsoftin Inside Xbox -ohjelmassa esiintyneet AMD:n Antal Tungler ja Microsoftin Larry Hyrb ovat esitelleet virallisesti Xbox-konsoleiden FreeSync-tuen. Tuki vaihtelevalle ruudunpäivitysnopeudelle luvattiin alun perin Xbox One X -konsolille, mutta lopulta niistä pääsevät nauttimaan kaikki Xbox One -käyttäjät.

Xbox One saa tuekseen FreeSync-tuen ja Xbox One S sekä Xbox One X FreeSync 2 -tuen. FreeSync 2 eroaa FreeSyncistä HDR-tukensa osalta, sillä FreeSync 2 mahdollistaa pelin antaman väriavaruuden sovittamisen suoraan näytölle sopivaksi, kun normaalisti väriavaruuden sovittaminen tehdään kahdessa vaiheessa: ensin pelin toimesta HDR-signaaliksi sopivaan muotoon ja sen jälkeen näytön toimesta sen omaan väriavaruuteen sopivaksi.

Sekä FreeSync että FreeSync 2 synkronoivat näytön virkistystaajuuden saumattomasti pelin ruudunpäivitysnopeuteen. Tämä paitsi poistaa kuvasta repeilyn, tekee siitä myös sulavamman tuntuista. Parhaiten tämä näkyy peleissä, jotka kykenisivät yli 30 FPS:n ruudunpäivitysnopeuteen, mutta eivät yllä tasaiseen 60 FPS:n nopeuteen. FreeSyncin avulla peliä ei ole pakko lukita 30 FPS:ään kuvan repeilyn ja epätasaisen nykimisen poistamiseksi, vaan ruudunpäivitysnopeus voidaan pitää lukitsemattomana.

Yllä olevalla videolla FreeSync-osuus alkaa ajassa 1:37:57. Xbox One S- ja X -konsoleiden käyttäjät pääsevät testaamaan FreeSync 2 -tukea konsoleilla tämän viikon aikana, kunhan tilin asetuksista on otettu käyttöön Xbox Insider -ohjelman Alpha Ring -päivitystahti ja käytössä on FreeSync- tai FreeSync 2 -tuellinen näyttö tai Variable Refresh Rate -ominaisuutta (VRR) tukeva televisio. VRR-televisioiden saatavuus on ainakin toistaiseksi heikoissa kantimissa, mutta ainakin Samsungin vuoden 2018 QLED-televisioiden on luvattu tukevan ominaisuutta. Xbox One:n FreeSync-tuki tulee testattavaksi myöhemmin.

AMD:n diavuodot jatkuvat: Threadripperin lähitulevaisuus ja edullinen Dali

Castle Peak -koodinimellinen Threadripper-sukupolvi lupaa tuoda täysin uusia ominaisuuksia TR4-alustalle vuonna 2019.

Uutisoimme aiemmin tällä viikolla nettiin vuotaneista Ryzen 2000 -sarjan prosessoreiden tiedoista sekä AMD:n työpöytäpuolen roadmapista. Tuttu vuotaja Informatico Cero on lisäksi vuotanut AMD:n Threadripper-alustan tarkempia suunnitelmia sekä katsauksen vuoden 2020 koko piirivalikoimaan.

Vuodetun Threadripper-dian mukaan toisen sukupolven Threadripper-prosessorit ovat juuri sitä mitä odottaa saattaa. Niissä hyödynnetään 12 nanometrin valmistusprosessilla valmistettavia Zen+-prosessoriytimiä ja ne tuovat mukanaan korkeammat kellotaajuudet sekä Precision Boost 2.0 -teknologian.

Vuonna 2019 vuorossa on Castle Peak -koodinimellinen Threadripper-sukupolvi, joka perustunee Zen 2 -arkkitehtuuriin. Prosessoreiden luvataan dominoivan HEDT-markkinoita ja nostavan sekä suorituskyvyn että energiatehokkuuden uusiin ennätyslukemiin. Lisäksi Castle Peak lupaa tuoda mukanaan täysin uusia, toistaiseksi tarkemmin määrittelemättömiä ominaisuuksia TR4-alustalle.

Vuoden 2020 roadmap on pääosin tuttua kauraa aiemmista vuodoista. Joukosta löytyvät toistaiseksi ilman sen virallisempaa koodinimeä oleva seuraavan sukupolven HEDT-prosessori, AM4-kantaan sopiva Vermeer-prosessori sekä kannettaviin ja työpöydille julkaistava Renoir-APU-piiri. Näiden lisäksi diassa on mukana myös Dali, jota ei ole aiemmissa dioissa nähty.

Dali on koodinimi APU-piirille, joka on sijoitettu kaikkein edullisimpaan luokkaan. Arkkitehtuurista ei tiedetä tässä kohtaa juuri mitään, mutta sen voidaan olettaa olevan jatkumoa kauan sitten vuotaneelle Banded Kestrel -koodinimelliselle projektille.

Banded Kestrel oli vuotaneissa dioissa kahdella Zen-prosessoriytimellä ja kolmella GCN Compute Unit -yksiköllä varustettu APU-piiri, jonka tarkasta kohtalosta ei ole tietoa. On mahdollista, että AMD hautasi projektin aikoinaan täysin, tai sitten se on jo saapunut markkinoille ilman sen kummempia fanfaareja.

AMD:n sulautettuihin järjestelmiin suunnattujen Ryzen-prosessoreiden V1202B-malli muistuttaa ainakin teknisten tietojensa osalta nimenomaan Banded Kestreliltä: Siinä on kaksi Zen-ydintä, kolme Compute Unit yksikköä ja megatavu L1-välimuistia. Lisäksi se eroaa muista Embedded Ryzen -sarjan prosessoreista verkko-ohjaimensa osalta, sillä tuettuna on vain kaksi gigabitin verkkoliitäntää, kun muut sarjan prosessorit tukevat kahta 10 gigabitin verkkoliitäntää. Ainut asia, joka V1202B-mallissa ei sovi suoraan Banded Kestrelin vanhoihin vuotodioihin on tuettujen näyttöjen määrä.

Lähde: Informatica Cero

Scythe julkaisi uuden Ninja 5 -prosessoricoolerin kahdella 120 mm tuulettimella

Scythe on varustanut uuden viidennen sukupolven Ninja-prosessoricoolerinsa kahdella Kaze Flex 120 PWM -tuulettimella.

Scythe on julkaissut uuden viidennen sukupolven version legendaarisesta Ninja-prosessoricooleristaan. Kuutiomainen tornicooleri on entistä yhteensopivampi ja hyödyntää nyt vakiona kahta tuuletinta.

Edeltäjämallin yksi tuuletin on vaihdettu kahteen alhaisemmalla nopeudella (300 – 800 RPM) pyörivään Kaze Flex 120 PWM -tuulettimeen, jonka avulla melutasoa on saatu laskettua suorituskyvyn kärsimättä. Muistiyhteensopivuutta on parannettu kaventamalla alimpia kuutta rivastotasoa niin, että coolerin alle mahtuu jopa 55 mm korkeat muistikammat.

Ninja 5:n kiinnitys tapahtuu uudistetulla kolmannen sukupolven Hyper Precision Mounting System -ratkaisulla, joka on aiempaa yksinkertaisempi mm. coolerin pohjan päälle valmiiksi asennetun kiinnitysraudan ansiosta.

Tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 138 x 155 x 180 mm (L x K x S)
  • Paino: 1190 g
  • Materiaali: nikkelöity alumiinirivasto, kuparipohja ja -lämpöputket
  • Lämpöputket: 6 x 6 mm
  • 2 x 120 mm Kaze Flex 120 PWM -tuuletin (300-800 RPM; 16,6-43 CFM; 4-14,5 dBA)
  • Yhteensopivuus: Intel LGA 775 / 115x / 1366 / 2011(v3) / 2066; AMD AM2(+) / AM3(+) / AM4 / / FM1, FM2(+)

Scythe Ninja 5:n veroton suositushinta on 45 euroa ja se tulee saataville välittömästi.

Lähde: Scythe

NVIDIAn uusi kumppanuusohjelma valmistajille herättää kysymyksiä sen laillisuudesta

NVIDIA on ladellut näytönohjainvalmistajille ehtoja, jotka voi tulkita määräävän markkina-aseman väärinkäytöksi.

HardOCP-sivuston Kyle Bennett on julkaissut erittäin kriittisen kirjoituksen, joka käsittelee NVIDIAn uutta GeForce Partner Program -kumppaniohjelmaa näytönohjainvalmistajille. Vaikka yhtiön mukaan ohjelman on tarkoitus palvella kuluttajia, taustalta on löytynyt ehtoja, joita voidaan pitää ainakin joissain määrin kyseenalaisina.

Yhtiön omien sanojen mukaan GeForce Partner Program on suunniteltu varmistamaan, että näytönohjaimet ja ohjelmisto ovat pelaajille täysin läpinäkyviä ja kaikki tuotteet täyttävät varmasti annetut lupaukset.

Ympäripyöreästi selitettynä kumppaniohjelmassa NVIDIAn ja valmistajien brändit ovat yhtenäisiä ja kumppaneiden tuotteita markkinoidaan netissä, sosiaalisessa mediassa ja tapahtumissa. Lisäksi GPP-kumppanit pääsevät aikaisemmin käsiksi uusiin innovaatioihin ja työskentelevät läheisesti NVIDIAn insinöörien kanssa. Lopuksi NVIDIA ilmoittaa, että kumppaniohjelmaan liittyneet valmistajat voivat edelleen vapaasti myydä ja markkinoita näytönohjaimia myös muilta GPU-valmistajilta eli AMD:lta.

Bennett sai kumppanuuteen liittyvistä mahdollisista epäkohdista vihjeen AMD:lta ja lähti selvittämään asiaa omatoimisesti. Viimeisen kolmen viikon aikana hän oli yhteydessä seitsemään näytönohjain- ja OEM-valmistajaan, joista yksikään ei suostunut kommentoimaan asioita julkisesti. Anonyymisti kaikki olivat kuitenkin esittäneet huolensa siitä, että ohjelmassa on ehtoja, jotka ovat todennäköisesti laittomia, ohjelma tulee vaikuttamaan negatiivisesti kuluttajien valinnanvapauteen sekä näytönohjainvalmistajiin ja heidän mahdollisuuksiinsa tehdä bisnestä AMD:n ja Intelin kanssa.

Suurin epäkohta kumppanuusohjelmassa on vaatimus siitä, että näytönohjainvalmistajan pelibrändin tulee olla yksinoikeudella pyhitetty GeForce-näytönohjaimille, joilla on tällä hetkellä noin 70 % markkinaosuus. Tämä tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että Asus ei saisi lanseerata ROG-brändinsä, MSI Gaming-brändinsä tai Gigabyte Aorus-brändinsä alla kuin GeForce-näytönohjaimia. Kaikilta kolmelta valmistajalta löytyy tällä hetkellä edellä mainittujen pelibrändien alaisuudesta myös Radeon-näytönohjaimia ja yhtiöt ovat käyttäneet miljoonia pelibrändiensä rakentamiseen ja markkinointiin.

Vaikka GPP-kumppaniohjelmaan liittyminen on valmistajille vapaaehtoista, liittyy siitä poisjäämiseen merkittäviä haasteita ja vaikeuksia esimerkiksi uutuusnäytönohjaimien lanseeraukseen liittyen. Näytönohjainvalmistajat, jotka eivät liity ohjelmaan, tulevat todennäköisesti kohtaamaan haasteita grafiikkapiirien saatavuuden ja määrien kanssa sekä menettävät samalla myynnin kannalta kriittisen markkinointituen tuotteilleen.

NVIDIAn näkökulmasta GPP-kumppaniohjelma varmistaisi sen, että jos se markkinoi esimerkiksi Asuksen ROG Strix -näytönohjaimia niin kyseisen pelibrändin alla olevat Radeon-näytönohjaimet eivät saisi osakseen pienentäkään hyötyä.

NVIDIA oli ilmoittanut ennen jutun julkaisua, että jos se julkaistaan, HardOCP:n ja NVIDIAn välit saattavat vahingoittua. Bennett toteaa, että hän on konsultoinut lakimiehiään ennen jutun julkaisua ja he ovat näyttäneet vihreää valoa, joten jutussa esitetyt asiat ovat todennäköisesti totuudenmukaisia. Lisäksi Bennett päättelee, että he tuskin saavat jatkossa NVIDIAlta näytönohjaimia testiin.

Huom! NVIDIA ei ollut toimittanut HardOCP:lle listaa näytönohjainvalmistajista, jotka ovat jo liittyneet GPP-kumppaniohjelmaan ja tässä uutisessa käytetyt yhtiöt ja pelibrändit ovat ainoastaan esimerkkejä.

Lähde: HardOCP

Kameran kuvanlaatuvertailussa Samsung Galaxy S9 ja Galaxy S8

Vertailimme Galaxy S8:n ja Galaxy S9:n kameran kuvanlaatua pikaisesti neljässä eri kuvaustilanteessa.

Samsung esitteli uudet Galaxy S9 -mallit puolisentoista viikkoa sitten Barcelonassa ja io-tech julkaisi ensituntumat tuoreeltaan julkaisun yhteydessä. Galaxy S9:n testiartikkelien vaitiolovelvollisuus loppui tänään iltapäivällä, joten päätimme toteuttaa pienen vertailun Galaxy S9:n kameran kuvanlaadusta verrattuna edeltäjämalli Galaxy S8:aan. Galaxy S9:n testaus on jo käynnissä, mutta testijakso on vielä kesken ja artikkelia voinee odottaa julkaistavaksi  myynnin alkamisen tienoilla, eli ensi viikon lopulla.

Galaxy S9:n kamera tuo mukanaan kaksi merkittävää uudistusta edeltäjämalliin nähden: objektiivissa on vaihtuva aukkosuhde ja kamerasensorin yhteyteen on integroitu DRAM-muistia. Kameran megapikselimäärä on pysynyt edelleen 12:ssa, mutta sensori on päivitetty uuteen Samsungin ISOCELL Fast -sarjan SAK2L3-malliin. Sensorissa käytetään edelleen 1,4 mikrometrin pikseleitä ja nopeaa Dual Pixel PDAF-tarkennusta, mutta lisäksi se pystyy integroidun 256 megatavun LPDDR4 DRAM-muistin ansiosta tallentamaan lyhyen pätkän 720p 960 FPS suurnopeusvideota Sonyn huippumallien tapaan.

Sensoriin integroitu nopea muisti on mahdollistanut myös muunlaisen kuvankäsittelyn nopeuttamisen entisestään, jota on hyödynnetty erityisesti hämäräkuvauksessa. Heikossa valossa kuvaa otettaessa Galaxy S9 ottaa yhteensä 12 kuvaa kolmessa neljän kuvan sarjassa ja muodostaa niiden pohjalta lopullisen otoksen. Tämän ”multiframe noise reductioniksi” kutsutun tekniikan avulla kohinan määrän kerrotaan vähentyneen 30 % Galaxy S8:n kameraan nähden.

Viime vuosina lippulaivaälypuhelimien kameroiden aukkosuhteet ovat pienentyneet tasaiseen tahtiin ja tällä kertaa suhdeluku on pienentynyt kaksi kymmenystä (f1.7 -> f1.5) viime vuoden mallista. Nyt lisänä on kuitenkin vaihtoehtoinen pienempi f2.4-aukko. Tarkalleen ottaen GS9 ei ole ensimmäinen vaihdettavalla aukkosuhteella varustettu kamerapuhelin, sillä esimerkiksi 2009 julkaistussa Nokia N86 -mallissa oli mahdollisuus valita f2.4, f3.2 ja f4.8 -aukkosuhteiden väliltä, mutta muista nykypuhelimista ei vastaavaa ominaisuutta löydy.

Pääsyitä kahden eri aukon käyttämiseen on kaksi: suuren aukon kanssa linssien reuna-alueiden vääristymien sekä kuvan ylivalottumisen ja puhkipalamisen hallitseminen on hankalampaa. Samsungin mukaan pienempää aukkoa käyttämällä päästään näistä ongelmista lähes kokonaan. Tästä syystä Galaxy S9:n kamerassa on mekaaninen aukko, jonka f-arvoa voi muuttaa 1.5:n ja 2.4:n välillä. Automaattitilassa aukko suurenee automaattisesti valon määrän laskettua riittävän alhaiseksi ja manuaalitilassa käyttäjä voi vastaavasti valita f-arvon itse.

 

[read more=”Lue lisää” less=”Piilota teksti”]

Otimme Galaxy S9:llä sekä Galaxy S8:lla vertailukuvat neljässä eri tilanteessa, joista kaksi sijoittui päiväsaikaan ja kaksi hämäräolosuhteisiin. Rinnakkaisvertailukuvassa on pikselitason 415 x 600 pikselin rajaus otoksista ja alapuolelta saa klikkaamalla auki täysikokoiset versiot kuvista.

Kaikissa valaistusolosuhteissa Galaxy S9:n kuvissa on nähtävissä edeltäjämallia vähemmän ylikorostunutta terävöintiä, joka on lähtökohtaisesti hyvä asia. Hämärässä värintoisto vaikuttaa eläväisemmältä ja luonnollisemmalta ja kohinaa esiintyy lupausten mukaisesti vähemmän. Tarkemman kuvien analysoinnin jätämme tässä vaiheessa lukijoille ja paneudumme asiaan hieman syvällisemmin varsinaisessa testiartikkelissa runsaan viikon kuluttua.

[/read]

Huawein tulevien P20-älypuhelinten pressikuvat vuotivat julki

Vuotaneet pressikuvat esittelevät kaikki kolme tulevaa P20-mallia edestä ja takaa.

Huawein tulevat P20-mallit ovat olleet MWC:n jälkeen intensiivisimmän huhumyllyn kohteena ja nyt laitteista vuotaneille valokuville on saatu lopullinen vahvistus Evan Blassin Twitterissä julkaisemien pressikuvien muodossa.

Blassin vuotamissa kuvissa esiintyvät kaikki kolme tulevaa P20-mallia mustassa ja sinisessä värissä. Kaikkien kolmen mallin muotoilu on melko pyöreälinjaista ja kaikissa kolmessa on näytön yläreunan lovi, johon on sijoitettu kuuloke, kamerat ja sensorit. P20- ja P20 Pro -malleissa on sormenjälkitunnistin on sijoitettu etupuolelle näytön alle ja Litessä takakuoren yläosaan.

Kiinan telehallintoviranomaisen TENAA:n hyväksyntätietojen mukaan P20 Litessä on 5,84-tuumainen 1080 x 2280 pikselin 19:9-kuvasuhteen näyttö, 16 + 2 megapikselin takakamera, 24 megapikselin etukamera, neljä gigatavua RAM-muistia, 64 Gt tallennustilaa ja 2900 mAh akku. Järjestelmäpiirinä on todennäköisesti Kirin 659.

P20- ja P20 Pro -malleista löytyy todennäköisesti Kirin 970 -järjestelmäpiiri ja kamerat ovat toteutettu yhteistyössä Leican kanssa. Prossa on kolmoistakakamera, joka mahdollistaa tiettävästi optisen zoomauksen. Perusmallin akun kapasiteetti on huhujen mukaan 3320 mAh ja Pro-mallin 4000 mAh. Kaikissa kolmessa mallissa on Android Oreo -käyttöjärjestelmä.

Huawei järjestää P20-mallien julkaisutilaisuuden 27. päivä kuluvaa kuuta Pariisissa. Roland Quandt on huhuillut uutuuksien suositushinnoiksi 369, 679 ja 899 euroa.

Lähde: Evleaks

AMD:n tulevaisuuden Ryzen-prosessoreiden koodinimet vuotivat julki

Seuraavien kahden vuoden aikana julkaistavien Zen 2- ja Zen 3 -prosessoreiden koodinimet ovat nyt tiedossa.

AMD on esitellyt tukkureille ja jälleenmyyjille lähivuosien Ryzen-prosessoreiden julkaisuaikatauluja ja koodinimiä järjestämässään tapahtumassa, josta tiedot ovat nyt vuotaneet julki. Joukossa on jo entuudestaan tuttuja ja täysin uusia koodinimiä.

Ensi vuonna uuteen Zen 2 -arkkitehtuuriin perustuvat ja Globalfoundriesin 7 nanometrin viivanleveydellä valmistettavat Ryzen-työpöytäprosessorit on nimetty Matisse-koodinimellä. Raven Ridgen eli grafiikkaohjaimella varustetun Ryzen APU-piirin seuraaja on puolestaan Picasso.

Nykyiset Ryzen Threadripper -prosessorit päivitetään tänä kesänä ensin Zen+:aan eli käytössä on Ryzen 2000 -sarjan työpöytäprosessoreissa käytettävät optimoidulla 14 nanometrin prosessilla valmistetut Pinnacle Ridge -piisirut. Ensi vuonna Threadripper päivittyy Zen 2 -arkkitehtuuriin ja 7 nm:iin ja prosessorin koodinimi on Castle Peak.

Vuonna 2020 on odotettavissa siirtyminen 7 nm+ valmistusprosessiin ja optimointipäivitys, jota AMD kutsuu mitä ilmeisimmin Zen 3:ksi. Matisse-työpöytäprosessorin seuraaja on koodinimeltään Vermeer ja Picasso-APU-piirin seuraaja puolestaan Renoir. Zen 3 -sukupolven Threadripperille ei ole toistaiseksi annettu muuta koodinimeä kuin NG HEDT eli Next Generation High-End Desktop.

Kaikki uudet Ryzen-työpöytäprosessorit ja APU-piirit tulevat käyttämään nykyistä AM4-prosessorikantaa ja Threadripper-prosessorit puolestaan TR4-kantaa.

Tänä vuonna AMD yksinkertaistaa prosessorivalikoimaansa ja supistaa prosessorimallien lukumäärän yhdeksästä kuuteen. Huhtikuussa julkaistavia 2. sukupolven Ryzen 2000 -sarjan 8- ja 6-ytimisiä prosessoreita tulee myyntiin neljä kappaletta ja neliytimisiä Raven Ridge -koodinimellisiä APU-piirejä kaksi kappaletta.

Lähde: Informatica Cero

Google julkaisi Android P:n ensimmäisen Developer Preview -kehittäjäversion

Google julkaisi kehittäjille suunnatun ensimmäisen julkisen esiversion seuraavasta Androidistaan.

Google on julkistanut Androidin uuden P-sukupolven ensimmäisen Developer Preview -kehittäjäversion. Googlen mukaan ohjelmisto on vielä alfa-vaiheeessa, eli se saattaa sisältää vielä runsaasti bugeja. Se antaa kuitenkin hyvää esimakua siitä, mitä seuraava Android-versio tuo mukanaan.

Android P Developer Preview 1 on asennettavissa Pixel-puhelimiin Googlen sivuilta ladattavissa olevana järjestelmäkuvatiedostona (system image). Toimenpide tyhjentää kaikki laitteessa olleet tiedot, joten varmuuskopiointi on suositeltavaa. Vanhoista laitteista Nexus 5X ja 6P sekä Pixel C eivät saa enää virallista tukea Android P:lle.

Android P Developer Preview 1:n teknisen puolen uudistuksia ovat tuki mm. sisätilojen paikannukselle WiFi RTT:n avulla, yleistyvälle näytön yläreunan lovelle, usean kameran samanaikaiselle käytölle, HDR VP9 -videolle ja HEIF-kuvanpakkaukselle. WiFi RTT hyödyntää etäisyystietoja eri WiFi-tukiasemiin, joka mahdollistaa käyttäjän sijainnin määrittämisen 1-2 metrin tarkkuudella. Sovelluskehittäjä voi määrittää miten sisältö mukautuu näytön yläreunaan muotoiltuun loveen ja onko sisältöä mahdollista levittää sen ympärille.

Sovellusrajapinnoista päivityksiä ovat saaneet mm. sovellusten tehtäviä hallitseva JobScheduler, koneoppimiseen liittyvä Neural Networks API ja tekstikenttien automaattitäytöstä vastaava Autofill Framework. Tietoturvaa on parannettu mm. varmuuskopioiden salauksella sekä mikrofonin, kameran ja sensorien käytön rajoittamisella taustasovelluksilta. Yleisellä tasolla mm. suorituskykyä, muistin käyttöä ja virrankulutusta on parannettu entisestään.

Näkyviä uudistuksia ovat visuaalisesti päivittynyt ilmoitusvalikko, joka tarjoaa nyt entistä laajemmat viestintämahdollisuudet suoraan ilmoituksista käsin. Ilmoituksissa voi nyt näkyä henkilöiden kuvat, tarrat ja älykkäät vastausvaihtoehdot. Myös sovelluksissa käytettävää sormenjälkitunnistuksen käyttöliittymää on uudistettu niin, että se on yhtenäinen kaikissa käyttötilanteissa.

Seuraava Developer Preview -versio on ilmoitettu saapuvaksi toukokuussa ja lopulliset sovellusrajapinnat sisältävä kolmosversio kesäkuussa. Kaikkiaan kehittäjäversioita on luvassa viisi, joiden jälkeen lopullinen uusi Android nähdään kolmannella vuosineljänneksellä. Google esittelee todennäköisesti Android P:n uusia ominaisuuksia tarkemmin Google I/O -tapahtumassaan toukokuun alussa.

Lähde: Android Developers Blog

NVIDIAn uudet GeForcet julkaistaan todennäköisesti vasta loppukesällä

NVIDIAn maaliskuussa järjestämässä GTC-tapahtumassa ei todennäköisesti tulla näkemään uusien pelinäytönohjaimien lanseerausta.

Kirjoitimme vajaa kuukausi sitten io-techin näkökulmassa, mitä NVIDIAlta seuraavaksi näytönohjaimiin? Tuolloin tuorein huhu oli uutistoimisto Reutersin uutinen, jonka mukaan yhtiö valmistelisi uuden Turing-koodinimellisen grafiikkapiirin julkaisua maaliskuussa, jolloin NVIDIA järjestää GPU Technology Conference- eli GTC-tapahtuman (26. – 29.3.). Kyseinen tapahtuma on kuitenkin suuntautunut entistä enemmän muun muassa tekoälyyn, koneoppimiseen, auto- ja lääketeollisuuteen sekä suorituskykyiseen laskentaan ja big dataan.

Tom’s Hardware uutisoi viime viikolla omiin lähteisiinsä perustuen, että NVIDIA ei tule julkaisemaan kyseisessä tapahtumassa mitään konkreettista seuraavan sukupolven pelinäytönohjaimiin liittyen. Kenties jonkinlainen alkupala tai kiusoittelu saatetaan kuitenkin nähdä toimitusjohtaja Jensen Huangin keynote-esityksen yhteydessä.

Lisäksi Tom’s Hardware uskoo kuulemansa perusteella näkemykseen, että yhtiö on erottamassa suorituskykyiseen laskentaan suunnatun Volta-arkkitehtuurin ja pelikäyttöön suunnatun arkkitehtuurin toisistaan. Tällä hetkellä tulevan seuraavan sukupolven peliarkkitehtuurin uskotaan kulkevan Turing-nimellä.

Näytönohjainvalmistajilta kuultujen tietojen perusteella valmistajien omiin suunnitelmiin pohjautuvien Turing-näytönohjaimien kehitys ja testaus aloitettaisiin toukokuussa ja massatuotanto kesäkuun puolivälissä. Näytönohjaimia olisi valmiina julkaistavaksi ja myyntiin asti heinäkuussa ja tällä hetkellä todennäköisin julkaisutapahtuma on 21. elokuuta starttaava pelialan Gamescom-messutapahtuma Kölnissä. Ensimaistiaisia Turing-näytönohjaimista voidaan kuitenkin saada jo kesäkuun alussa Taiwanissa järjestettävässä Computex-tapahtumassa.

Lähde: Tom’s Hardware