Video: Asuksen ROG Strix GeForce RTX 20 -näytönohjaimet ja COD: MW säteenseurannalla

Videolla esittelyssä Asuksen ROG Strix -malliset GeForce RTX 20 Super -sarjan näytönohjaimet ja Call of Duty: Modern Warfare -pelin säteenseurannalla toteutetut varjot.

Kaupallinen yhteistyö Asuksen kanssa

Tutustumme videolla Asuksen ROG Strix -mallisiin GeForce RTX 20 -sarjan Super-näytönohjaimiin ja mukana ovat OC-versiot 2080 Super-, 2070 Super- ja 2060 Super-malleista. Lisäksi kokeiltavana on uusi Call of Duty: Modern Warfare -peli, jonka varjot on toteutettu DirectX Raytracing- eli säteenseurantaominaisuudella.

Asuksen ROG Strix -mallisissa näytönohjaimissa on käytössä yhtiön omaan suunnitteluun pohjautuvat piirilevy ja jäähdytysratkaisu. NVIDIAn omiin referenssinäytönohjaimiin verrattuna näytönohjainvalmistajien omiin suunnitelmiin perustuvat näytönohjaimet tarjoavat yleensä alhaisemmat lämpötilat grafiikkapiirille, muisteille ja virransyötölle, hiljaisemman melutason ja korkeampien kellotaajuuksien myötä paremman suorituskyvyn.

Asuksen ROG Strix -näytönohjaimissa on lisäominaisuuksina muun muassa Aura Sync -liitin RGB-valaistuksen säätämiseen ja synkronoimiseen, 2 kpl Fan Connect -tuuletinliittimiä, joilla kotelotuulettimien kierrosnopeutta saadaan ohjattua grafiikkapiirin lämpötilan mukaan sekä 2 kpl HDMI-näyttöliitäntöjä.

Asuksen GeForce RTX 20 Super sarjan näytönohjaimien ROG Strix -mallit löytyvät muun muassa Jimm’sin valikoimista.

Call of Duty: Modern Warfare -pelissä DirectX Raytracing- eli säteenseuranta on käytössä varjoissa ja ominaisuuden käyttäminen vaikutti 1080p- ja 1440p-resoluutioilla keskimääräiseen ruudunpäivitynopeuteen noin 20-30 %. DirectX Raytracing -ominaisuus käytössä suorituskyky pysyi kaikilla näytönohjaimilla yli 60 FPS:ssä.

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä, tilaa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Katso video Youtubessa

Tuoreen vuodon mukaan Huaweilta luvassa myös P40 Pro Premium -malli viidellä takakameralla

Kuvavuodon perusteella Huawein P40-mallisto saa uuden huippumallin Pron yläpuolelle.

Huhumylly kevään uusien lippulaivapuhelimien ympärillä alkaa käydä jo varsin kuumana ja uusia vuotoja Samsungin ja Huawein huippumalleista putkahtelee lähes joka päivä. Ehkäpä mielenkiintoisimpana uutena huhuna Huawein P40-mallistoon onkin ilmeisesti luvassa myös kolmas malli. Kyseessä on malliston huipulle asettuva P40 Pro Premium Edition, jonka tarkoituksena on mitä ilmeisimmin asettua Samsungin huhuttua Galaxy S20 Ultra -mallia vastaan.

Renderöinnin Premium-mallista julkaisi  ja se myös selittää miksi aiemmat vuotaneet kuvat sekä huhut ovat olleet kameroiden määrän suhteen ristiriidassa. Evleaksin julkaiseman kuvan mukaan P40 Pro Premiumissa on yhteensä viisi takakameraa, joista telekameran kerrotaan tarjoavan peräti 240 mm:n kinovastaavan polttovälin f4.0-aukkosuhteella. Kuvan perusteella se näyttäisi olevan toteutettu periskooppitekniikalla ja jos pääkameran polttoväli on 24 mm, muodostuu optiseksi zoom-kertoimeksi peräti 10. P40 Pro -malliin huhutaan myös periskooppikameraa, mutta viisinkertaisella zoomilla (125 mm kinovastaava).

Tuoreiden huhujen mukaan ainakin P40 Pron pääkamera käyttäisi Sonyn 52 megapikselin kuvasensoria, joten se saattaa löytyä myös Premium-versiosta. 40 megapikselin ultralaajakulmakameran kinovastaava polttoväli on renderöinnin mukaan 18 mm ja huhujen mukaan telekameran tarkkuus olisi joko 8 tai 12 megapikseliä. Premiumin kaksi muuta kameraa ovat tällä tietoa makrokamera sekä ToF-syvyystietokamera, jolla ei pysty ottamaan valokuvia.

P40-malliston julkaisun on jo vahvistettu tapahtuvan maaliskuun lopussa Pariisissa. Näillä näkymin luvassa on siis ainakin P40-, P40 Pro- ja P40 Pro Premium Edition -mallit.

Lähteet: Twitter (salattu tili), Android Headlines

Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi Redmi Note 8 Pro

17.1.2020 - 18:35 / Juha Uotila Mobiili Kommentit (12)

io-tech testasi Xiaomin kohtuuhintaisen Redmi Note 8 Pro -älypuhelimen.

io-techin alkaneen vuosikymmenen toisessa älypuhelinartikkelissa tutustutaan Xiaomin erittäin mielenkiintoiseen noin 250 euron hintaiseen Redmi Note 8 Pro -älypuhelimeen. Syksyllä kauppoihin tulleen laitteen keskeisimpiä ominaisuuksia ovat IP52-suojattu alumiini-lasirakenne, 6,53-tuumainen näyttö, MediaTek Helio G90T -järjestelmäpiiri, kolmoistakakamera 64 megapikselin pääkameralla, 3,5 mm ääniliitäntä ja suuri 4500 mAh akku 18 watin pikalatauksella.

Redmi Note 8 Pro vietti io-techin kattavassa testissä pari viikkoa ja artikkelissa käydään kattavasti läpi laitteen ominaisuudet, kameran kuvanlaatu, suorituskyky ja akunkesto.

Lue artikkeli: Testissä Xiaomi Redmi Note 8 Pro

NVIDIA leikkasi GeForce RTX 2060 -näytönohjaimen suositushintaa

NVIDIA vastasi AMD:n Radeon RX 5600 XT:n luomaan uhkaan leikkaamalla GeForce RTX 2060:n suositushintaa. Founders Editionin uusi hinta on Suomessa 329,99 euroa.

NVIDIA piti CES 2020 -messuilla verrattain pientä roolia, mutta kilpailijoiden toimet eivät taatusti jääneet huomaamatta. Nyt yhtiö on päättänyt vastata AMD:n Radeon RX 5600 XT:n esittelyyn ja sen tuomaan uhkaan yhtiön hinnoittelulle.

AMD:n CES 2020 -messuilla julkaisema Radeon RX 5600 XT sijoittuu suorituskyvyssä yhtiön omien testien mukaan GeForce GTX 1660 Ti -näytönohjaimen yläpuolelle, mutta niiden suositushinta on identtinen 279 dollaria. NVIDIA on vastannut tilanteeseen tarkistuttamalla GeForce RTX 2060:n hintaa alaspäin.

NVIDIAn Yhdysvaltain sivustolta lähtenyt hinnanleikkaus asettaa RTX 2060:n uuden hinnan 299 dollariin ja Suomen sivustolle uusi 329,99 euron hinta saatiin tänään. Aiemmin RTX 2060 oli hinnoiteltu yhtiön Suomen sivuilla 385 euroon. Myös AIB-valmistajien RTX 2060 -tarjontaan on odotettavissa vastaavat leikkaukset ja uudet hinnat näkyvät jo esimerkiksi Keski-Euroopan hintoja seuraavassa Geizhals-palvelussa. Kotimaisia hintoja seuraavassa Hinta.fi-hintaseurantapalvelussa tällä hetkellä edullisimmat mallit kustantavat 339 euroa eikä niissä näy vielä NVIDIAn hintaleikkuri.

Näytönohjainmarkkinoilla on tällä hetkellä valinnanvaraa 200 – 300 euron hintaluokissa joka makuun ja tarpeeseen. Noin parin kympin välein tarjolla on NVIDIAn GeForce GTX 1650 Super, 1660, 1660 Super, 1660 Ti ja RTX 2060 sekä AMD:n Radeon RX 5500 4 Gt, 5500 8 Gt ja 5600 XT. Tilanne on kuluttajien kannalta samaan aikaan sekä herkullinen että tuskastuttava. Toisaalta valinnanvaraa on joka budjetille, toisaalta AIB-valmistajien järeämmät jäähdyttimet tekevät helposti hitaammasta mallista nopeampaa kalliimman, mikä voi saada valikoiman näyttämään sekavalta.

NVIDIA GeForce RTX 2060 -tuotesivut

Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (3/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 17. tammikuuta noin klo 15:15 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana ainoastaan YouTubessa. Äänessä ovat peruskokoonpano Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet viimeisten kahden viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Martiantec esitteli kenties CES 2020 -messujen erikoisimman näppäimistön

Martiantecin näppäimistössä jokainen näppäin on omalla saarekkeellaan piirilevyä myöten, jotta esimerkiksi murut tippuisivat suoraan näppäimistön läpi jäämättä likaamaan ja jumittamaan näppäimistöä.

CES-messuilla nähdään usein myös astetta erikoisempia prototyyppejä, eikä tämän vuoden messut tehneet tässä poikkeusta. TechPowerUp löysi messuilta varsin tuntemattoman Martiantecin, jonka ideat näppäimistöstä ja hiirestä ovat vähintäänkin mielenkiintoisia.

Martiantec ”Martian 104” -prototyyppinäppäimistö perustuu piirilevyyn, jossa jokainen näppäin on oma saarekkeensa. Myös näppäimistön kuoret noudattavat samaa linjaa jättäen ammottavia aukkoja näppäimistön joka väliin. Yhtiön mukaan muotoilun ideana on tehdä näppäimistö, joka ei kerää sisäänsä ja näppäinväleihin likaa pitkänkään ajan kuluessa. Yhtiöllä oli esillä näppäimistöjä useissa eri kuoseissa sekä paljaana piirilevynä.

Näppäimistöjen lisäksi yhtiö esitteli osastollaan langattoman hiirensä prototyyppiä. Martiantecin hiiri on käytännössä matala rengas, jonka keskiöstä lähtee yksi korkeampi puola hiiren kärkeä kohti. Hiirtä on tarkoitus käyttää asettamalla koko kämmen sen päälle ja ilmeisesti painikkeet on sijoitettu osaksi kehää.

Lähde: TechPowerUp

Intel kertoo lisää Xe-arkkitehtuurista GDC-messuilla

Vaikka Intel on jo esitellyt virallisesti Ponte Vecchion (Xe-HPC) ja DG1-kehitysalustan (Xe-LP), ei varsinaisesta Xe-arkkitehtuurista tiedetä vielä pintaraapaisua enempää.

Intel on esitellyt Xe-arkkitehtuuristaan virallisesti nyt kaksi selvästi toisistaan eroavaa toteutusta, Xe-LP-mikroarkkitehtuurin DG1-kehitysalustan ja Xe-HPC-mikroarkkitehtuurin Ponte Vecchio -laskentahirmun palvelimiin. Itse arkkitehtuurista tiedetään kuitenkin korkeintaan pintaraapaisun verran, mutta lisätietoa on luvassa lähitulevaisuudessa.

Maaliskuun puolivälin tienoilla pidettävän Game Developers Conferencen ohjelmalistaukseen on nyt ilmestynyt Intelin pitämä ”A Primer on Intel Graphics Xe Architecture” -esitys. Esityksessä tullaan kertomaan tarkemmin Xe:n saloja arkkitehtuurin peruspalikoista lähtien ja miten se kaikki näkyy suorituskyvyssä, sekä mitä uusia ominaisuuksia arkkitehtuuri tuo tulleessaan. Lisäksi luvassa on optimointiohjeita pelimoottoreiden ja pelien kehittäjille.

Tällä hetkellä Xe-arkkitehtuurista tiedetään sen verran, että siitä on olemassa kolme mikroarkkitehtuuriversiota ja että osa arkkitehtuurista juontaa juurensa Intelin aiempiin GenXX-arkkitehtuureihin. Xe-LP on käytössä Tiger Lakeen integroituna grafiikkaohjaimena ja DG1-kehitystalustassa, Xe-HP tulee puolestaan kattamaan suurimman osan markkinoista ja lopulta Xe-HPC on nimensä mukaisesti HPC-laskentaan suunnattu variantti, mikä on käytössä Ponte Vecchiossa. Intelin ajureissa on nähty tähän mennessä 96 Execution Unit -yksiköllä varustetun Xe-LP DG1:n lisäksi kolme Xe-HP DG2 -mallia, joissa on merkintöjen perusteella 128, 256 tai 512 EU-yksikköä. Tämän hetkisten tietojen mukaan ensimmäiset markkinoille tulevat Xe-näytönohjaimet valmistetaan 10 nanometrin prosessilla, mutta Ponte Vecchio tullaan valmistamaan 7 nanometrin prosessilla.

Lähde: Game Developers Conference

AMD julkaisi uudet Radeon Software 20.1.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Uusien Radeon Software -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki tuoreelle Vulkan 1.2 -rajapinnalle ja Dragon Ball Z: Kakarot -pelille.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.1.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 20.1.2 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki Dragon Ball Z: Kakarot -pelille ja Khronoksen eilen julkaistulle Vulkan 1.2 -rajapinnalle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin nähden Dragon Ball Z:ssa ei ole mainintaa.

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat jälleen aiempien ajureiden bugeja. Korjattujen ongelmien listalle ovat päässeet tällä kertaa joitain Unreal Engine 4 -pelejä vaivannut kaatuminen käynnistyksessä ja joitain yhden näytön Radeon RX 5700 -kokoonpanoja vaivannut satunnainen uudelleenkäynnistyminen käyttämättömänä työpöydällä. Tiedossa olevia ongelmia ovat esimerkiksi yksittäisten pelien kaatuminen käynnistyksessä, Integer Scaling -ominaisuuden puuttuminen joillain Windows 7 -kokoonpanoilla sekä joidenkin Vulkan-pelien kaatuminen tehtävänvaihdossa (alt+tab), jos Radeon Image Sharpening on käytössä. Voit tutustua kaikkiin muutoksiin ajureiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Razer julkaisi uudet DeathAdder V2- ja Basilisk V2 -pelihiiret

Razerin uudet V2-versiot DeathAdder- ja Basilisk-hiiristä sisältävät muun muassa 20 000 DPI:n Focus+ -sensorin ja optiset pääkytkimet.

Razer keskittyi CES 2020 -messuilla kaikkeen muuhun kuin hiiriinsä. Sen sijasta se päätti julkaista uudet DeathAdder V2- ja Basilisk V2 -pelihiiret heti messuja seuraavana viikkona.

Razer DeathAdder on yhtiön parhaiten myynyt hiirisarja ja sitä kerrotaan myydyn eri versioissaan yli 10 miljoonaa kappaletta. Uuden sukupolven DeathAdder V2 noudattaa tutuksi tullutta muotoilua, mutta pinnan alla piilee myös muutoksia. Nyt hiiressä käytetään Razerin omaa optista Focus+ -sensoria sekä optisia kytkimiä hiiren pääpainikkeille. Lisäksi hiiren johto on vaihdettu Speedflex-johtoon.

Razerin optiselle Focus+ -sensorille luvataan 20 000 DPI:n tarkkuus, 650 tuuman sekuntinopeus ja 50 G:n kiihdytys. Se tukee myös kustomoitavaa korkeutta, jossa hiiri lakkaa rekisteröimästä liikkeitä. Optisille hiiren painikkeille luvataan puolestaan 70 miljoonan klikkauksen elinikää.

DeathAdder V2:n strategiset mitat ovat 127 x 61,7 x 42,7 millimetriä ja 82 grammaa. Speedflex-johdolla on mittaa 2,1 metriä ja hiiren suositushinta Euroopassa on 79,99 euroa. Uusi DeathAdder saapuu myyntiin välittömästi Razerin oman verkkokaupan ja virallisten jälleenmyyjien kautta.

Razer Basilisk -sarjassa on panostettu kustomoitavuuteen ja painikkeiden määrään. Basilisk V2 nostaa ohjelmoitavien painikkeiden määrän edeltävän mallin kahdeksasta yhteentoista ja mukana ovat myös peukalon monitoiminen lapakytkin sekä kustomoitava rullan vastus. Myös Basiliskista löytyy nyt Focus+ -sensori sekä optiset pääkytkimet ja Speedflex-johto.

Basilisk V2:n strategiset mitat ovat 130 x 60 x 42 mm ja 92 grammaa. Speeflex-johto on jälleen 2,1 metrin mittainen hiiren suositushinta Euroopassa kympin korkeampi 89,99 euroa. Basiliskin tuorein versio saapuu uuden DeathAdderin tapaan myyntiin välittömästi yhtiön verkkokaupassa sekä virallisten jälleenmyyjien kautta.

Lähde: Razer

Khronoksen avoin Vulkan-rajapinta päivittyi versioon 1.2

Uusi Vulkan 1.2 -versio tuo yli 20 kehittäjien toivomaa laajennosta osaksi itse ydinrajapintaa.

Alustariippumattomista rajapinnoistaan tuttu Khronos on julkaissut uuden version matalan tason Vulkan-rajapinnastaan. Uusi rajapintaversio on nyt 1.2 ja se pitää sisällään yli kaksikymmentä uutta ominaisuutta.

Vulkan 1.2 integroi itse rajapintaan peräti 23 aiemmin käytössä ollutta laajennosta. Laajennosten valinnassa on keskitytty kehittäjien pyytämiin ominaisuuksiin, kuten tehtävien synkronisointia parantava timeline semaphores -ominaisuus, muodollinen muistimalli sekä parempi tuki HLSL-varjostimille. Uusien laajennosten liittäminen osaksi itse rajapintaa helpottaa kehittäjien työtä, sillä kaikkien kyseistä rajapintaversiota tukevien laitteiden on tuettava kaikkia ydinrajapinnan ominaisuuksia, kun laajennosten kohdalla tuki voi riippua valmistajasta. Valmistajien itse julkaisemien laajennosten kohdalla tuki voi rajoittua jopa vain siihen nimenomaiseen valmistajaan.

Nykyiset versiot RenderDocista, Vulkan SDK:sta ja Vulkan -yhteensopivuustestistä sekä avoimen lähdekoodin kääntäjät ja muut työkalut tullaan päivittämään Vulkan 1.2 -yhteensopiviksi viimeistään kuluvan kuun loppuun mennessä. Tässä vaiheessa AMD, Arm, Imagination Technologies, Intel ja NVIDIA ovat kukin toimittaneen Khronokselle uudet päivittyneen rajapinnan kanssa yhteensopivat ajurit. Myös AMD:n näytönohjaimille julkaistava avoimen rajapinnan Mesa RADV on läpäissyt yhteensopivuustestit.

Lähde: Khronos