Uutiset

LG:n 5G-yhteyksillä varustettu V50 ThinQ pressikuvavuodossa

LG aikoo esitellä MWC:ssä kaksi lippulaivapuhelinta, mutta ei aio mukaan taittuvanäyttöisten puhelimien markkinoille ensimmäisessä aallossa.

Älypuhelinmarkkinoilla viime vuosina vahvasti altavastaajan rooliin jäänyt LG on vahvistanut julkaisevansa ensi viikolla Barcelonassa järjestettävillä MWC-messuilla kaksi uutta lippulaivapuhelinta, joista toinen on jo tiedossa oleva G8 ThinQ ja toinen yrityksen ensimmäinen 5G-puhelin, jonka nimi on mitä suurimmalla todennäköisyydellä V50 ThinQ.

LG Electronicsin johtaja Kwon Bong-seok kertoi hiljattain Koreassa järjestetyssä lehdistötilaisuudessa yrityksen siirtyvän lippulaivapuhelimissaan kaksilinjaiseen strategiaan, jossa G-mallisto edustaa LTE-tekniikkaa ja V-mallisto hyödyntää uutta 5G-tekniikkaa. Lisäksi yritys paljasti keskittyvänsä toistaiseksi 5G-laitteisiin ja odottavansa taittuvan näyttötekniikan ”kypsymistä”. Yritys näkee laadukkaan 5G-puhelimen mahdollisuutena parantaa asemiaan markkinoilla.

Tunnettu vuotaja Evan Blass on julkaissut aidolta vaikuttavan pressikuvan (yllä), jossa esiintyy ilmeisesti Sprintin versio tulevasta V50 ThinQ -puhelimesta. Muotoilu on melko samankaltaista viime elokuussa julkaistun V40 ThinQ:n kanssa ja suurimpana erona takakamerat eivät sijaitse enää erillisessä kehyksessä, vaan ovat sulautettu takalasin alle. Sormenjälkitunnistin sijaitsee takakuoressa, eikä näytön alla kuten esimerkiksi Samsungin tulevissa uutuuksissa. Etupuolella on edelleen näyttölovi, kaksi kameraa sekä epäkeskeisesti sijoitettu kuulokeaukko.

LG:n oman koreankielisen lehdistötiedotteen mukaan V50 ThinQ:n Snapdragon 855 -järjestelmäpiirin jäähdyttämiseen käytetään kuparista höyrykammioratkaisua, jonka pinta-ala on 2,7-kertainen ja vesimäärä kaksinkertainen V40 ThinQ:ssa käytettyyn lämpöputkijäähdytykseen nähden.

LG järjestää julkaisutilaisuuden ensi sunnuntaina 24. helmikuuta. LG:llä on suunnitelmissa lanseerata 5G-puhelimensa Euroopan markkinoille usean eri operaattorin kanssa. io-tech ottaa ensituntumat LG:n uutuuksista tuoreeltaan Barcelonassa.

Lähteet: EvLeaks, Korea Times, The Verge, LG

Intel lipsautti tulevien 9. sukupolven Core-mobiiliprosessoreiden tietoja julki

Intelin kannettaviin suunnatuissa 9. sukupolven Core-prosessorit tulevat saataville 4-ytimisinä i5-malleina ja 8-ytimisinä i7- ja i9-malleina.

Intel valmistelee parhaillaan julkaistavaksi uusia 9. sukupolven Core-prosessoreja kannettaviin tietokoneisiin. Prosessorit tulevat perustumaan jo tuttuun 14 nanometrin prosessilla valmistettavaan Coffee Lake Refresh -arkkitehtuuriin.

Intel on lipsauttanut nettisivuilleen ilmeisesti vahingossa liian uuden listauksen prosessoreidensa CTP-arvoista (Composite Theoretical Performance), sillä mukana oli myös vielä julkaisemattomia prosessoreja. CTP-arvot kertovat prosessorin teoreettisen maksimisuorituskyvyn operaatioina sekunnissa. Listaus on jo poistettu sivuilta, mutta useampi sivusto ehti napata talteen Twitter-nimimerkki momomo_us:n löytämät tiedot.

Intelin listaus paljastaa tässä vaiheessa yhteensä kuusi kannettaviin suunnattua 9. sukupolven Core-prosessoria: Core i5-9300H, i5-9400H, i7-9750H, i7-9850H, i9-9880H ja i9-9980HK. Kuten jo nimistä voi päätellä, vain huippumalli Core i9-9980HK tukee ylikellotusta.
Tällä hetkellä osa prosessoreiden ominaisuuksista on edelleen hämärän peitossa, mutta jo nyt tiedetään esimerkiksi ydinmäärien poikkeavan prosessoreiden työpöytävastineista. Uudet mobiilipuolen Core i5 -prosessorit ovat neliytimisiä ja i7:t sekä i9:t kahdeksanytimisiä. Prosessoreista i5- ja i9-sarjat tukevat Hyper-threading-teknologiaa, mutta i7:t ei. Kellotaajuuden osalta tiedossa on toistaiseksi vain maksimi Turbo-kellotaajuudet: Core i5-9300H yltää 4,1 GHz:iin, i5-9400H 4,3 GHz:iin, i7-9750H 4,5 GHz:iin, i7-9850H 4,6 GHz:iin, i9-9880H 4,8 GHz:iin ja lopulta huippumalli i9-9980HK 5,0 GHz:iin.

Lähteet: momomo_us @ Twitter, AnandTech

NVIDIA julkaisi vastauksia useimpiin kysymyksiin DLSS-reunojenpehmennysteknologiasta

Battlefield V:n ja Metro Exoduksen DLSS-toteutukset ovat saaneet osakseen kovaa kritiikkiä, jonka myötä NVIDIA kokosi yhdelle sivulle muutamia tärkeiksi näkemiään kysymyksiä teknologiasta vastauksineen.

NVIDIA julkaisi viime vuonna Turing-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet mainostaen erityisesti kahta niiden uusista ominaisuuksista: Säteenseurantaa nopeuttavat RT-ytimet (Ray-tracing-ytimet) ja DLSS-reunojenpehmennys (Deep-Learning SuperSampling). DLSS on käytännössä ensimmäinen kuluttajille suunnattu teknologia, jossa NVIDIA hyödyntää sen näytönohjaimissa Volta-arkkitehtuurin mukana esiteltyjä tensoriytimiä. Artikkelissa käytetyt kuvat on pakattu häviöllisessä JPEG-formaatissa. Löydät pakkaamattomat kuvat uutisen lähdelinkeistä.

DLSS julkaistiin kovan rummutuksen kera, mutta sen markkinoille vyörymistä hidastaa muun muassa sen supertietokonetta esityön tekijäksi vaativat toteutus. Jokaista ominaisuutta tukevaa peliä on renderöitävä NVIDIAn NGX:ää hyödyntäen (Neural Graphics Framework for AI Image Processing) supertietokoneella 64-kertaisella SSAA:lla natiiviresoluutiolla kyllin monesta mahdollisesta nurkasta, jotta tekoälylle voidaan opettaa perustotuudet siitä, miltä kuvan pitäisi näyttää. Tämä operaatio on toistettava erikseen jokaisella halutulla resoluutiolla. Kun supertietokone on murskannut kylliksi kuvia, saadaan tulokseksi käyttäjille toimitettava tiedosto täynnä dataa tensoriydinten tulevia päättelytehtäviä varten.

Kuvankaappaus Battlefield V -pelin DLSS-skaalausartifakteista

Perusmuotoisen DLSS:n tapauksessa NVIDIA hakee reunojenpehmennyksen lisäksi suorituskyvyn parantamista. Tämä on toteutettu renderöimällä peli valittua resoluutiota pienemmällä tarkkuudella, joka skaalataan valitulle resoluutiolle tensoriydinten parannellessa kuvaa supertietokoneen renderöinneistä opituilla tiedoilla. Renderöinnissä käytetään TAA:n (Temporal Anti-Aliasing) tapaan hyväksi aina useampaa kuin yhtä edellistä ruutua, mutta tekoälyn kuvanparannusten myötä liikeartifaktien määrä jää keskimäärin TAA:ta pienemmäksi ongelmaksi. Lisäksi on olemassa DLSS 2X -tila, jossa peli renderöidään valitulla resoluutiolla, mutta sitä ei ole toistaiseksi tuettu missään pelissä.

Tällä hetkellä DLSS on tuettu kolmessa pelissä ja yhdessä testiohjelmassa. 3DMark Port Royal -testissä ja Battlefield V- sekä Metro Exodus -peleissä on virallinen DLSS-tuki ja Final Fantasy XV:ssä beetatason DLSS-tuki. Yhteensä DLSS-tuki on luvattu tähän mennessä 25 peliin.
Final Fantasy XV:n tapauksessa koko pelin DLSS-tuki jäi pienelle huomiolle, mutta pelistä erikseen rakennetussa testissä se sai osakseen pääosin kiitosta, vaikka pientä kritiikin aihettakin löytyi. Battlefield V:n ja Metro Exoduksen myötä tilanne muuttui kuitenkin kertaheitolla ja rajusti. Kummankin pelin kohdalla DLSS-toteutus jätti huomattavasti toivomisen varaa. Metrossa DLSS:n käsittelemä kuva jää huomattavan epätarkaksi tai ”suttuiseksi” ja Battlefield V:ssä on paitsi epätarkkuutta, myös selviä artifakteja tietyissä tilanteissa. Battlefieldin tapauksessa joissain tapauksissa peli näyttää jopa paremmalta, kun kuva renderöidään 75 % resoluutiolla ja skaalataan ilman tekoälyä valitulle resoluutiolle, kuin DLSS:n kera.

Battlefield V:n ja Metro Exoduksen aiheuttaman porun myötä NVIDIA on nyt julkaissut sarjan kysymyksiä ja vastauksia, joiden avulla se pyrkii avaamaan lisää DLSS:n toimintaa ja miksi tulokset ovat sellaisia, mitä ne ovat. Samalla Turingien julkaisutilaisuudessakin tutuksi tullut lausahdus ”It just works!” on muuttunut säyseämmäksi asenteeksi, jossa NVIDIA myöntää esimerkiksi TAA:n tuottaman kuvan voivan olla joissain tapauksissa DLSS:ää parempi. Epätarkan lopputuloksen NVIDIA sysää pääosin matalampien resoluutioiden piikkiin, todeten että esimerkiksi 1080p-resoluutiolla (DLSS:n renderöidessä pelin sitä pienemmällä todellisella resoluutiolla) on yksinkertaisesti niin vähän lähdepikseleitä, ettei skaalauksen laatu yllä samaan, kuin vaikka 4K-resoluution tapauksessa.

NVIDIA kertoo kuitenkin ajavansa myös jo julkaistuja DLSS-pelejä jatkuvasti supertietokoneillaan parantaakseen tensoriytimille toimitettavan datapaketin laatua. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että uudet ajurit voivat muuttaa DLSS:n laatua huomattavastikin tulevaisuudessa. Yhtiön mukaan se panostaa tällä hetkellä etenkin DLSS:n laadun parantamiseen matalilla resoluutioilla Battlefield V:ssä, jonka lisäksi Metro Exodukseen on tulossa kuvaa terävöittävä päivitys.

Samalla NVIDIA antoi myös selityksensä sille, miksi DLSS on tuettuna vain tietyillä näytönohjaimilla kullakin resoluutiolla. Johtuen DLSS:n luonteesta se vaatii aina tietyn suoritusajan, jolloin etenkin nopeimpien näytönohjainten suorituskyky saattaa jopa kärsiä, jos peliä ajetaan matalalla resoluutiolla DLSS:n kera. NVIDIAn mukaan DLSS tulee olemaan tuettuna peleissä kullakin näytönohjaimella vain niillä resoluutioilla, joilla se parantaa suorituskykyä. Oletettavasti lausunto koskee vain perus-DLSS:ää, sillä DLSS 2X -tila heikentää suorituskykyä aina.

Lähde: NVIDIA Kuvat: Halpuuttaja @ TechBBS, MikjoA @ TechPowerUp, Tom’s Hardware

Uusi artikkeli: Kokeiltua – Asus ZenFone Max Pro M2

18.2.2019 - 16:24 / Juha Uotila Mobiili Kommentit (12)

io-tech kokeili Asuksen suuriakkuista ZenFone Max Pro M2 -älypuhelinta.

io-techin keskihintaluokan älypuhelimien testit jatkuvat Asuksen tammikuun lopulla Suomen markkinoille lanseeraaman toisen sukupolven ZenFone Max Pron kokeilulla. 299 euron hintaisen puhelimen erikoisuuksiin kuuluu hintaluokkansa yläpäähän sijoittuva 5000 mAh akku, jonka suorituskyky on myös artikkelissa ensisijaisena tarkastelun kohteena. Laitteen muita keskeisiä rautaominaisuuksia ovat 6,3-tuumainen IPS-näyttö, Snapdragon 660 -järjestelmäpiiri, 12 + 5 megapikselin kaksoistakakamera sekä lähes muokkaamaton Android-käyttöjärjestelmä.

Lue artikkeli: Kokeiltua – Asus ZenFone Max Pro M2

Uusi artikkeli: Testissä Asus ROG Strix SCAR II -pelikannettava (GL704GW)

io-techin testissä Asuksen 6-ytimisellä 8. sukupolven Core-prosessorilla ja GeForce RTX 2070 -mobiilinäytönohjaimella varustettu pelikannettava.

io-techin testiin Asuksen ROG Strix SCAR II GL704GW -peliläppäri, joka on varustettu NVIDIAn Turing-sukupolven GeForce RTX 2070 -mobiilinäytönohjaimella. Sisuksista löytyy Intelin kuusiytiminen 8. sukupolven Core-prosessori, 16 gigatavua keskusmuistia, 512 gigatavun M.2 SSD ja teratavun hybridikiintolevy. Kannettava on suunnattu ammuntapeleille kilpailullista pelaamista silmällä pitäen ja 17,3-tuumainen Full HD -resoluution näyttö tukee 144 hertsin virkistystaajuutta.

Tutustumme artikkelissa kannettavan ominaisuuksiin, suorituskykyyn, lämpötiloihin, melutasoon, tehonkulutukseen ja akkukestoon. Vertailukohtana testeissä on kaksi Asuksen io-techissä aiemmin testattua pelikannettavaa GeForce GTX 1070- ja 1080 -näytönohjaimilla.

Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Strix SCAR II -pelikannettava (GL704GW)

Samsungilta AMOLED-näytöllinen Galaxy Tab S5e -taulutietokone alle 500 euron hintaluokkaan

Metallikuorinen laite on muotoiltu erittäin solakaksi ja kevyeksi.

Samsung on julkistanut tänään uuden Galaxy Tab S5e -taulutietokoneen, joka sijoittuu keskihintaluokkaan Tab S4 -mallien alapuolelle. Metallikuorinen laite on suunniteltu Samsungin huippumalleja pienikokoisemmaksi ja se on vain 5,5 mm paksu sekä painaa ainoastaan 400 grammaa. Uutuusmallin nimeäminen noudattaa myös selvästi samaa linjausta tulevan Galaxy S10e:n kanssa.

Tab S5e:n Super AMOLED -näyttö on 10,5-tuumainen ja tarkkuudeltaan 2560 x 1600 pikseliä. Kalliimmista Tab S4 -malleista poiketen näytössä ei ole S Pen -kynätukea. Laitteen järjestelmäpiirinä on keskiluokan Snapdragon 670. Pikalatausta tukevan 7040 mAh akun luvataan riittävän yhdellä latauksella 14,5 tunnin käyttöaikaan. Android 9 Pie -käyttöjärjestelmän päällä on Samsungin uusi One UI -käyttöliittymä.

Samsung Galaxy Tab S5e:n tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 245 x 160 x 5,5 mm
  • Paino: 400 grammaa
  • Näyttö: 10,5″ 2560×1600 Super AMOLED, 287 PPI, 16:10
  • Qualcomm Snapdragon 670 -järjestelmäpiiri (2 x 2,0 GHz Kryo 360 Gold, 6 x 1,7 GHz Kryo 360 Silver, Adreno 616 GPU, X12 LTE-modeemi)
  • 4 tai 6 Gt RAM
  • 64 tai 128 Gt tallennustilaa, tuki microSD-korteille (max. 512 Gt)
  • Kamerat:
    • Takana: 13 megapikselin 1/3,4″ sensori, 1,0 um pikselikoko, f2.0, 80 asteen kuvakulma
    • Edessä: 8 megapikselin 1/4,0″ sensori, 1,12 um pikselikoko, f2.0, 80 asteen kuvakulma
    • 4K-videokuvaus 30 & 60 FPS
  • Äänentoisto: Neljä AKG:n säätämää Dolby Atmos -hyväksyttyä kaiutinta
  • Yhteydet: Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac 2.4G+5GHz, VHT80 MU-MIMO, Wi-Fi Direct, Bluetooth 5.0
  • Paikannus: GPS, Glonass, Beidou, Galileo
  • Akku: 7040 mAh pikalataustuella, USB Type-C 3.1 Gen1, POGO-telakkaliitäntä
  • Käyttöjärjestelmä: Android 9 Pie, One UI

Samsung Galaxy Tab S5e saapuu Suomessa myyntiin huhtikuun lopulla kolmessa värissä: hopea, musta ja kulta. Suomen suositushinta on 449 € Wi-Fi-versiosta ja 499 € 4G-versiosta. Lisävarusteena tulee saataville myös Book cover -näppäimistö, jonka avulla saavutetaan DeX-tilassa kannettavamaisempi käyttökokemus.

Lähde: Samsung

LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (7/2019)

io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 15. helmikuuta hieman tavallista aiemmin noin klo 14:00 alkaen suorana live-streamina Twitchissä ja Youtubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan io-techin perustajakaksikko Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Tekniikkakatsauksessa käymme läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Windows 10 on ARM asennettavissa nyt myös Raspberry Pi 3:lle

Aiemmin Windows 10 on ARM -käyttöjärjestelmän Lumia 950- ja 950 XL -puhelimille julkaissut kehittäjä on tuonut oman asennuspakettinsa nyt myös Raspberry Pi 3 Model B / B+:lle.

Microsoft on yrittänyt tuoda Windowsia ARM-alustalle tähän asti varsin heikolla menestyksellä. Yhtiön tuorein yritys, Windows 10 on ARM, on suunniteltu yhteistyössä Qualcommin kanssa ja se tukee x86-sovelluksia emulaation avulla.

Vaikka Windows 10 on ARM on suunniteltu yhteistyössä Qualcommin kanssa, sen yhteensopivuutta ei ole rajattu vain yhtiön Snapdragon-järjestelmäpiireihin. Mahdollisuuksia ajaa käyttöjärjestelmää muillakin laitteilla, kuin siihen suunnitelluilla kannettavilla, on tutkittu muun muassa José Manuel Nieton toimesta. Nieto julkaisikin tammikuussa työkalun, joka mahdollistaa Windows 10 on ARM:n työpöytäversion asentamisen Microsoftin Lumia 950- ja 950 XL -puhelimiin.

Lumiat käyttävät Qualcommin järjestelmäpiirejä, mikä saattoi helpottaa työkalun luontia, mutta nyt Nieto on julkaissut vastaavan asennuspaketin täysin toisen valmistajan ja teholuokan järjestelmäpiiriä käyttävälle alustalle. GitHubista saatavilla oleva työkalu soveltuu Windows 10 on ARM:n asentamiseen Raspberry Pi 3 Model B- ja 3 Model B+ -minitietokoneisiin. Raspberryn rajalliset tehot huomioon ottaen sulavasta tai nopeasta kokemuksesta ei voitane puhua, mutta kuriositeettina Windows 10:n asentaminen ja testailu voi olla mielenkiintoinen projekti.

Päivitys: Uutisessa mainittiin aiemmin virheellisesti käyttöjärjestelmän IoT-versio. Nieton työkalulla asennetaan käyttöjärjestelmän täysi työpöytäversio.

Lähde: Windows Latest, GitHub

Uusi artikkeli: Kokeiltua – Honor 10 Lite

14.2.2019 - 23:16 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (2)

io-tech kokeili Honor 10 Lite -älypuhelinta.

Kokeilimme tammikuun alussa Huawein alemman keskihintaluokan P Smart 2019 -älypuhelinta ja hieman myöhemmin saimme käsiimme konsernin toisen brändin toteutuksen samasta aiheesta. Tutustumme tässä artikkelissa lyhyesti vuoden alussa myyntiin tulleeseen Honor 10 Lite -älypuhelimeen ja vertailemme sen eroja P Smartiin.

Konsernisisarensa tapaan 249 euron hintaisen Honor 10 Liten keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 6,21-tuumainen näyttö, Kirin 710 -järjestelmäpiiri, 3400 mAh akku, 24 megapikselin etukamera sekä 13 + 2 megapikselin takakamera. Käyttöjärjestelmänä on Android 9 Pie -pohjainen EMUI 9.

Lue artikkeli: Kokeiltua: Honor 10 Lite

NVIDIAn tuleva TU116-grafiikkapiiri ja MSI GeForce GTX 1660 Ti Ventus XS vuotokuvissa

Tämän hetkisten tietojen mukaan NVIDIAn Turing-arkkitehtuuriin ilman säteenseurantaa kiihdyttäviä RT-ytimiä perustuva GeForce GTX 1660 Ti julkaistaan 22. helmikuuta.

NVIDIA valmistelee parhaillaan uuden TU116-grafiikkapiirin ja siihen perustuvan GeForce GTX 1660 Ti -näytönohjaimen julkaisua. Tämän hetkisten tietojen mukaan näytönohjain tullaan julkaisemaan virallisesti 22. helmikuuta.

VideoCardz on ollut jo useamman GeForce GTX 1660 Ti -vuodon takana ja niin tälläkin kertaa. Sivusto on saanut käsiinsä kuvia itse TU116-grafiikkapiiristä, tarkemmin TU116-400-A1:stä, sekä MSI:n GTX 1660 Ti Ventus XS -näytönohjaimen piirilevystä ilman jäähdytintä. TU106:n tiedossa olevan koon ja kuvavertailun perusteella voidaan laskea, että TU116 on noin 35 % pienempi piiri, mikä tarkoittaisi noin 288 – 290 mm2:n pinta-alaa.

TU116-grafiikkapiiri on varustettu 1536 CUDA-ytimellä, 96 teksturointiyksiköllä, 48 ROP-yksiköllä ja 192 tensoriytimellä. Säteenseurantaa kiihdyttäviä RT-ytimiä siinä ei ole lainkaan. Grafiikkapiirin muistiohjain on ainakin GTX 1660 Ti:n konfiguraatiossa 192-bittinen.

MSI:n Ventus XS -mallin piirilevy on verrattain leveä, mutta samalla erittäin lyhyt. Grafiikkapiirin parina on kuusi GDDR6-muistisirua, mutta piirilevyltä löytyy myös kaksi tyhjää muistipaikkaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että joko TU116-grafiikkapiirissä tai pinniyhteensopivassa toisessa grafiikkapiirissä pitäisi olla todellisuudessa 256-bittinen muistiväylä.

Näytönohjaimen virransyöttö on kuusivaiheinen ja lisävirtaa syötetään yhdellä 8-pinnisellä PCI Express -lisävirtaliittimellä. Näytönohjaimen I/O-paneeli on varustettu kolmella DisplayPort- ja yhdellä HDMI-liittimellä. Ventus XS:n jäähdytysratkaisu on varustettu kahdella suurikokoisella tuulettimella ja alumiinisiilillä.

Lähde: VideoCardz