Uutiset

Intelin Tom Petersen tarkensi Arc-näytönohjainten ominaisuuksia

Petersen vilautti haastattelussa myös tuntematonta työpöytänäytönohjaimen prototyyppiä kolmella 8-pinnisellä PCIe-lisävirtaliittimellä, mikä viittaa selvästi aiemmin tiedossa olleita malleja järeämpään näytönohjaimeen.

Intel julkaisi viime viikolla ensimmäiset Arc-erillisnäytönohjaimet kannettaviin. Samassa yhteydessä yhtiö kertoi myös yksityiskohtia muun muassa siitä, miten se määrittelee grafiikkapiirille ilmoitettavan kellotaajuuden.

Intelin Arc-julkaisudiojen mukaan grafiikkapiirille ilmoitettava kellotaajuus olisi määritelty tyypillisimmässä rasituksessa toteutuvaksi kellotaajuudeksi. Yhtiön grafiikkapuolen guruihin kuuluva Intel Fellow Tom Petersen on valottanut HotHardwaren haastattelussa yhtiön näytönohjainten kellotaajuuksia tarkemmin, eikä tiedot mene aivan yksiin julkaisudiojen kanssa.

Petersenin mukaan yhtiön GPU-kellotaajuus ei ole verrattavissa kilpailijoiden ”peruskellotaajuuteen”, eikä kyse ole suoraan keskimääräisestäkään toteutuvasta kellotaajuudesta, kuten julkaisussa annettiin ymmärtää. Sen sijasta Intel raportoi GPU:n kellotaajuudeksi keskimääräisen kellotaajuuden näytönohjaimen TDP:n rajoittamassa tilanteessa.

Esimerkkinä Petersen käyttää Arc A370M -mallia, jonka ilmoitettu GPU-kellotaajuus on 1550 MHz. Petersenin mukaan 1550 MHz on todellisuudessa matalin keskimääräinen kellotaajuus, mikä kyseisellä mallilla toteutuu matalimmalla 35 watin TDP-asetuksella. Todellisessa käytössä kellotaajuus voi poiketa tästä merkittävästi ja esimerkkinä annetussa Counter Strikessä näytönohjaimen kellotaajuuden pitäisi nousta jopa yli 2 GHz:iin. Nettiin on myös ilmestynyt raportoidusti aidoksi todettu GPU-Z-kuvankaappaus, jossa Arc A350M:n kellotaajuus on 2,2 GHz.

Samassa haastattelussa työpöytänäytönohjaimista puhuttaessa Petersen kertoo toivovansa saavansa kiusoitteluvideollakin nähdyn näytönohjaimen jo omaan käyttöönsä, mutta toteaa samaan hengenvetoon että hänellä on käsissään jokin toinen Intelin työpöytänäytönohjain. Petersen vilauttaa näytönohjaimesta vain pienen osan kameralle, ennen kuin toteaa, ettei hän voikaan näyttää kyseistä näytönohjainta. Pienestä vilauksestakin on kuitenkin nähtävissä, että kyseisessä kortissa on kolme 8-pinnistä PCIe-lisävirtaliitintä, mikä ei täsmää yhteenkään tiedossa olevaan suunniteltuun Arc-malliin. Kyse saattaa olla vielä julkistamattomasta huippumallista, sillä kolme liitintä mahdollistaisi jopa 450 watin tehonkulutuksen, mutta yhtä hyvin tai jopa todennäköisemmin kyse on vain keskeneräisestä prototyypistä, joiden virtaliittimet eivät vastaa lopullista tuotetta.

Lähde: VideoCardz (1), (2), HotHardware

Noctuan uusi NH-D15-versio ja valkoiset Chromax-tuulettimet myöhästyvät

Noctuan päivittyneen roadmapin mukaan liki kaikki sen seuraavan vuoden aikana julkaistavat tuotteet myöhästyvät neljänneksellä aiotusta.

Itävallan ylpeys Noctua on niittänyt mainetta hyvästä tuestaan vanhemmillekin coolereille esimerkiksi uusien prosessorikantojen julkaisujen suhteen. Yhtiön maine aikataulujen pitämisen suhteen on kuitenkin hieman heikommassa hapessa.

Tom’s Hardware on huomannut Noctuan päivittäneen verkkosivuiltaan löytyvää roadmappia neljänneksen vaihduttua uuteen. Uuteen roadmappiin on saatu myös uusia tuotteita, mutta päähuomio keskittyy neljänneksellä myöhemmäksi lykättyihin tuotteisiin.

Tammikuussa esillä olleen roadmapin mukaan Noctua aikoi julkaista vuoden toisen neljänneksen aikana jännittenmuuntimen ja uuden 8-paikkaisen tuuletinohjaimen. Tuoreessa versiossa ne ovat tehneet tilaa uusille sormisuojille tuulettimiin, jotka ovat tällä hetkellä yhtiön ainut julkaisu vuoden toiselle neljännekselle. 24:stä 12 volttiin jännitemuuntaja on siirtynyt tuuletinohjaimen kanssa kolmannelle neljännekselle.

Aiemmin kolmannelta neljännekseltä löytyneistä julkaisuista vain seuraavan sukupolven Intel Xeon -coolerit on saanut pitää paikkansa, kun seuraavan sukupolven 140 mm:n tuuletin ja 24 voltin 40 mm:n tuuletin ovat siirtyneet vuoden viimeiselle neljännekselle. Vielä tammikuussa viimeiselle neljännekselle luvatut seuraavan sukupolven versio NH-D15-coolerista, pöytätuuletin ja valkoiset tuulettimet on siirretty nyt vuodelle 2023. Uutena tulokkaana roadmapista löytyy ohut 60 mm:n tuuletin, jonka julkaisua luvataan nyt vuoden viimeiselle neljännekselle. Etenkin valkoisten tuuletinten myöhästymistä voidaan kuitenkin pitää käytännössä odotettuna, kun muistaa kauanko Noctualla meni mustan värin hiomiseen.

Lähteet: Noctua, Tom’s Hardware

HMD Globalin Nokia-puhelimet palasivat myyntikieltonsa jälkeen takaisin markkinoille Saksassa ja parissa muussa Euroopan maassa

HMD Global on saanut laitteensa takaisin myyntiin poistettuaan patenttikiistan kohteena olleen EVS-tuen laitteistaan.

Uutisoimme helmikuussa HMD Globalin joutuneen lopettamaan useiden vanhempien älypuhelinmalliensa myynnin tietyissä Euroopan maissa VoiceAgeEVS LLC:lle (VAEVS) hävityn patenttioikeuskiistansa myötä. Nyt yritys on kuitenkin saanut puhelimensa takaisin myyntiin kyseisillä alueilla.

Alun perin puhelinten myyntikiellon jälkeen Nokian Saksan verkkokauppaan jäi saataville vain HMD Globalin viimeisimmät Nokia G21- ja G11 -mallit, mutta nyt verkkokaupasta löytyvät jälleen vanhemmatkin laitteet, kuten X10, X20 ja XR20.

Todennäköisesti puhelinten takaisin markkinoille saamisen taustalla on se, että HMD Global on yksinkertaisesti poistanut laitteistaan EVS-tuen, jonka patentin VAEVS omistaa. EVS (Enhanced Voice Service) on äänten hallintaan liittyvä paketti, jota käytetään muun muassa VoLTE-puheluissa, mutta EVS-tuki ei kuitenkaan ole noihin välttämätön, eli HMD Globalin tekemät muutokset eivät tarkoita VoLTE-tuen poistamista.

Suomessa asiasta ensimmäisenä uutisoi Mobiili.fi.

Lähteet: Mobiili.fi, Nokia Power User

Video: Nestejäähdytys kovilla putkilla (Osa 1)

7.4.2022 - 11:39 / Sampsa Kurri Mainos Kommentit (5)

Videolla suunnitellaan ja rakennetaan custom loop -nestejäähdytys kovilla putkilla prosessorille ja näytönohjaimelle.

Kaupallinen yhteistyö Corsairin kanssa

Nestejäähdytyksessä käytetään Corsairin Hydro X -nestejäähdytysosia ja tietokone rakennetaan Corsairin uuteen iCUE 5000T RGB -koteloon.

Corsair tarjoaa kotisivuillaan konfiguraattorin, jossa custom loop -nestejäähdytys on mahdollista suunnitella prosessorille ja näytönohjaimelle tiettyyn koteloon. Konfiguraattorista löytyy kattava lista tuotteita Corsairin omien osien lisäksi myös muilta valmistajilta. Yhtiö julkaisi hiljattain erilliset nestejäähdytyssetit myös pelkästään prosessorille.

Videon ensimmäisessä osassa asennetaan prosessori- ja näytönohjainblokki Core i9-12900K:lle ja Asus ROG Strix GeForce RTX 3080:lle, koteloon jäähdyttimet ja pumppu/nestesäiliö sekä työstetään kaksi ensimmäistä putkea. Myöhemmin julkaistavassa videon toisessa osassa työstetään loput putket, täytetään kierto ja viimeistellään tietokone.

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video Youtubessa

Samsungin puhelimista on löytynyt vakava haavoittuvuus – päivitys on jo saatavilla

Samsung on julkaissut haavoittuvuuden korjaavan päivityksen helmikuussa, eli korealaisvalmistajan puhelimet kannattaa päivittää ajan tasalle.

Tietoturvayritys Kryptowire varoittaa Samsungin puhelimista löytyneen vakavan haavoittuvuuden, joka mahdollistaa hyökkääjälle käsiksi pääsyn puheluiden soittamiseen, sovellusten asentamiseen ja poistamiseen, ohjelmistojen ajamiseen taustalla ja jopa puhelimen tehdasasetusten palauttamiseen.

Haavoittuvuus koskee käytännössä kaikkia korealaisvalmistajan älypuhelimia, joiden sisällä on Android 9 tai uudempi käyttöjärjestelmä ja sen aiheuttaa valmistajan puhelinsovelluksesta löytynyt tietoturvapuute.

Kryptowire on löytänyt haavoittuvuuden alun perin viime vuoden marraskuussa ja varoittanut myös Samsungia aiheesta. Korealaisjätti puolestaan on julkaissut tilanteen korjaavan päivityksen helmikuussa. Samsungin puhelinten omistajien kannattaakin päivittää laitteensa ajan tasalle.

Lähde: Kryptowire, Android Authority

Corsair julkaisi kaksi uutta pakettiratkaisua custom loop -nestejäähdytyksen rakentamiseen

Corsairin iCue XH303i RGB Pro ja iCue XH305i RGB Pro sisältävät kaikki tarvittavat osat kovaputkinestekierron rakentamiseen.

Muistivalmistajana 90-luvun alkupuoliskolla aloittanut Corsair toimii nykyään laaja-alaisesti komponentti- ja oheislaitevalmistajana. Yhtiön streamauslaitteisiin keskittynyt tytäryhtiö Elgato julkaisi juuri uuden HD60 X -videonkaappauslaitteen ja nyt emoyhtiö itse on julkaissut uutta verta nestejäähdytysmarkkinoille.

Corsair on kasvattanut Hydro X -nestejäähdytyssarjaansa kahdella uudella valmiskitillä aloitteleville ja miksei kokeneemmillekin custom loop -nestejäähdytysharrastajille. Corsair iCue XH303i RGB Pro ja XH305i RGB Pro sisältävät kaikki tarvittavat osat kovaputkinestekierron rakentamiseen yhdessä paketissa.

Sekä XH303i RGB Pro että XH305i RGB Pro perustuvat pääosin samoihin osiin. Yhteistä ovat XC7 RGB Pro -prosessoriblokki, 360 mm:n XR5-jäähdytin, XT Hardline -sarjan PMMA-kovaputket, mukana tulevat taivutus- ja leikkaustyökalut sekä litra XL8 Performance Coolant -jäähdytysnestettä. Paketit eroavat toisistaan mukana tulevan pumppu-nestesäiliöyhdistelmän sekä tuuletinten osalta; XH303i:ssä on käytössä XD3 RGB -pumppu-nestesäiliö ja kolme SP120 RGB Elite -tuuletinta, kun XH305i:ssä on XD5 RGB ja kolme QL RGB -tuuletinta.

Nestejäähdytyskitit tulevat saataville sekä mustina että valkoisina ja niille on myönnetty kahden vuoden takuu. Uusien Hydro X -kittien lisäksi yhtiö julkaisi myös uuden valkoisen version XM2-prosessoriblokistaan, jolle luvataan niin ikään kahden vuoden takuuta.

Tuotteet saapuvat myyntiin välittömästi. Yhtiö ei kertonut niiden suositushintoja, mutta Hinta.fi-hintaseurannan mukaan XH303i RGB Pro -kitti olisi hinnoiteltu tällä hetkellä edullisimmillaan 559 euroon. XH305i RGB Pro -kittiä ei ole listattuna uutisen kirjoitushetkellä.

Lähde: Corsair

Noctua: Kaikki AM4-yhteensopivat coolerimme yhtä lukuunottamatta tukevat myös AM5-kantaa

Tällä hetkellä vain NH-L9a-AM4 ei tue tulevaa AM5-kantaa, mutta yhtiö kehittelee jo sille sopivaa sovitinta, jonka lisäksi NH-L9a- ja NH-L9i-coolereiden AM4-sovittimen tilalle tullaan julkaisemaan AM5-versio.

Noctua on tunnettu hyvästä tuestaan myös vanhemmille coolereilleen. Yhtiö toi muun muassa Intelin uudelle LGA1700-kannalle ilmaiset sovittimet kaikille tuetuille coolereille.

Nyt Noctua on ilmoittanut yhtiön coolereiden pysyvän yhteensopivina myös AMD:n tulevalle AM5- eli LGA1718-kannalle. Yhtiön mukaan kaikki sen AM4-kantaa tukevat coolerit pois lukien NH-L9a-AM4 tulevat sopimaan myös tuleville Ryzen 7000 -sarjan prosessoreille. Hyvän yhteensopivuuden takana on ennen kaikkea yhtiön päätös käyttää coolereissaan AMD:n vakiotakalevyä, joka pysyy identtisenä AM4- ja AM5-kantojen välillä. Poikkeuksen käytäntöön tekevät jo mainittu cooleri. Myös NM-AM4-L9aL9i-sovitin on epäyhteensopiva AM5-kannan kanssa.

Noctuan mukaan suoraan yhteensopivia coolereita ovat kaikki SE-AM4-mallit sekä useampia prosessorikantoja tukevat mallit, jotka on ostettu tammikuussa 2019 tai myöhemmin. Lisäksi yhteensopivia ovat useampia prosessorikantoja tukevat coolerit, jotka on ostettu ennen tammikuuta 2019, mutta on päivitetty joko NM-AM4- tai NM-AM4-UxS-sovittimilla. Luonnollisesti päivittämättömistä malleista voi tehdä myös yhteensopivia hankkimalla sopivan edellä mainituista sovittimista näin jälkikäteen. Noctua kehittää lisäksi parhaillaan AM5-sovittimia NH-L9a-, NH-L9a-AM4- ja NH-L9i-coolereille.

Lähde: Noctua

AMD julkaisi uudet AMD Software 22.4.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen

Ajureissa on uutta tuki Unreal Engine 5 -pelimoottorille, mutta merkittävämpänä huomiona AMD tutkii parhaillaan viime ajureista lähtien läsnä ollutta ongelmaa, jossa näytönohjaimen ylikellotusprofiilin lataaminen on kytkenyt kysymättä päälle myös Ryzen-prosessorin Precision Boost Overdriven.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroidulla grafiikkaohjaimella varustetuille prosessoreilleen. AMD Software Adrenalin Edition 22.4.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreita integroduilla grafiikkaohjaimella.

AMD Software 22.4.1 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki Unreal Engine 5 -pelimoottorille ja City Sample -esimerkkisovellukselle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin ei ole mainintaa.

Ajureissa on uutena tiedossa olevana ongelmana hiljattain esille tullut ongelma, jossa Radeon Performance Tuning -profiilin lataaminen tai resetointi on muuttanut samalla prosessorin ylikellotusasetuksia ottamalla Precision Boost Overdrive -käyttöön. PBO lasketaan prosessorin ylikellottamiseksi ja normaalisti käyttäjän on erikseen ilmoitettava tiedostavansa riskit, kun ottaa sen käyttöön. Käyttäjien onkin syytä tarkistaa, että prosessorin asetukset ovat halutunlaiset näytönohjaimen ylikellotuksen yhteydessä. Ongelma koskee vain sekä Ryzen-prosesorin että Radeon-näytönohjaimen sisältäviä kokoonpanoja.

Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu myös aiempien julkaisujen ongelmia. Liiskattuja bugeja ovat tällä kertaa Horizon Zero Dawnissa esiintyneet artifaktit, kursorin näkyvän ja todellisen sijainnin epäsuhta joissain peleissä Radeon Super Resolution käytössä sekä Performance Metrics Overlayn asettuminen väärään kohtaan, jos sen ikkuna sijoitetaan näytön jompaan kumpaan laitaan Windowsin Snap-ominaisuudella. Tiedossa olevia ongelmia prosessorin ylikellotusasetusten lisäksi ovat esimerkiksi 4K 120 Hz -resoluution mahdollinen uupuminen joillain FreeSync-näytöillä, GPU:n käyttöasteen jumiutuminen 100 %:iin Radeon Performance Metricsin mukaan pelin sulkeuduttua, joiltain puuttuvat Windows 10:n Aero-läpinäkyvyysefektit. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Epic Games julkaisi Unreal Engine 5 -pelimoottorin

Unreal Engine 5 on vakuuttanut jopa omiin pelimoottoreihinsa aiemmin luottaneet CD Projekt REDin ja CrystalDynamicsin hyppäämään Epicin kelkkaan.

Epic Games on julkaissut pitkän odotuksen jälkeen Unreal Engine 5 -pelimoottorin virallisesti. Kenties nykypäivän suosituimman pelimoottorin viides inkarnaatio on ollut Early Access -versiona saatavilla viime vuoden toukokuun lopulta lähtien.

Unreal Engine lienee tuttu nimi jokaiselle peleistä kiinnostuneille. Epic Gamesin pelimoottorin juuret juontavat 90-luvulle asti ja sen ensimmäinen versio saatiin yleisön ihmeteltäväksi Unreal-pelin mukana vuonna 1998. Siinä missä nykyinen pelimoottori on satojen työntekijöiden ja usean yrityksen yhteispanoksen tulos, kehitti Sweeney jopa 90 % alkuperäisestä Unreal Enginestä itse.

Unreal Engine 5:ttä on pidetty ennakkoon kenties merkittävimpänä pelimoottorin versiona tähän asti. Hyvänä esimerkkinä pelimoottorin vakuuttavuudesta omiin pelimoottoreihinsa aiemmin luottaneet CD Projekt RED ja Cystal Dynamics ovat ilmoittaneet siirtyvänsä omilla tahoillaan käyttämään Unreal Engine 5:ttä tulevissa Witcher- ja Tomb Raider -peleissä.

Unreal Engine 5:n luultavasti merkittävimmät uudistukset ovat Lumen-valaistusmoottori ja Nanite-geometriamoottori. Lumen tukee mun muassa reaaliaikaista Global Illumination -valaistusta ja heijastuksia tehokkaalla ohjelmistopohjaisella säteenseurannalla, mutta tukee nykyversioissa myös säteenseurannan kiihdytystä. Nanite puolestaan virtualisoi geometriapuolen ja mahdollistaa jopa miljoonista polygoneista rakentuvien mallien renderöinnin reaaliajassa. Nanite renderöi mallit sisäisesti vaihtelevan kokoisina (mikro)polygoneina, jotka mahdollistavat skaalautumisen aina pikselitason yksityiskohtiin asti ja se on suunniteltu säilyttämään malleissa ihmisnäölle oleelliset yksityiskohdat myös etäisyyden kasvaessa.

Muita uusia ominaisuuksia Unreal Engine 5:ssä ovat esimerkiksi uusi virtuaalinen varjokarttateknologia (Virtual Shadow Maps), joka mahdollistaa dynaamisten varjojen renderöinnin reaaliajassa entistä uskottavammin tuloksin. Teknologia skaalautuu myös suuriin maailmoihin, mikä on ollut aiempien vastaavien toteutusten kompastuskiviä. AMD:n kanssa kehitetty Temporal Super Resolution on puolestaan uuden sukupolven temporaalinen skaalain ja reunojenpehmennys yhdessä paketissa.

Voit tutustua pelimoottorin uudistuksiin tarkemmin sen verkkosivuilla kattavien dokumenttien ja videoiden kautta. Sivuilta on ladattavissa lisäksi Matrix Awakens -demosta tuttu City Sample- ja Lyra Starter Game -esimerkkiprojektit. Unreal Engine 5 on käytettävissä ilmaiseksi kaikenlaisissa projekteissa ja se muuttuu maksulliseksi vasta, mikäli projektin tulot ylittävät miljoona dollaria.

Lähde: Unreal Engine

Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi 12 Pro

Testasimme Xiaomin uuden 1099 euron hintaisen lippulaivaälypuhelimen Snapdragon 8 Gen 1 -järjestelmäpiirillä.

Xiaomin uusien 12 -sarjan lippulaivaälypuhelinten ennakkomyynti alkaa huomenna 6. huhtikuuta ja kauppojen hyllyille laitteita odotetaan 21. päivä kuluvaa kuukautta. Malliston huipulle sijoittuva Xiaomi 12 Pro ehti saapumaan io-techin mobiilitoimituksen käsiin hyvissä ajoin ennen julkaisuaan, joten ennen ennakkotilauspainikkeen naputtamista on nyt mahdollista lukea meidän uusi testiartikkeli kiinalaisvalmistajan 1099 euron hintaisesta lippulaivasta.

Xiaomi 12 Pro sisältää Snapdragon 8 Gen 1 -järjestelmäpiirin, 12 Gt RAM-muistia, 256 Gt tallennustilaa ja 4600 mAh:n akun 120 watin pikalataustuella. Sekä puhelimen pääkamera että sen tukena olevat tele- ja ultralaajakulmakamerat ovat resoluutioltaan 50 megapikseliä ja kameroiden lopputuloksia voi tarkastella 6,73-tuumaiselta 1440p-resoluution AMOLED-näytöltä.

Tässä artikkelissa tutustumme Xiaomi 12 Prohon noin viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Xiaomi 12 Pro