Uutiset
Intel julkaisi Core i9-12900KS -lippulaivaprosessorin
Intelin tänään ennakkomyyntiin ja 5. huhtikuuta varsinaisesti kauppoihin saapuvan Core i9-12900KS:n maksimi Turbo-kellotaajuus on peräti 5,5 GHz.

Intel on täydentänyt tänään odotetusti 12. sukupolven Core -perheen terävintä kärkeä. Yhtiön nopeimman kuluttajaprosessorin valtikka siirtyy nyt Core i9-12900KS -prosessorille.
Core i9-12900KS perustuu Alder Lake -hybridiarkkitehtuuriin, eli se käyttää sekä tehokkaita P-ytimiä että energiatehokkaita E-ytimiä. Core i9-12900K:n tapaan i9-12900KS on varustettu kahdeksalla P- ja kahdeksalla E-ytimellä. Hyper-Threading-SMT-teknologia on käytössä vain P-ytimillä, joten prosessori kykenee suorittamaan samanaikaisesti 24 säiettä.
Uusi i9-12900KS on käytännössä täysin identtinen prosessori i9-12900K:n kanssa lukuun ottamatta kellotaajuuksia ja siihen liittyen tehonkulutusta. Intel on vääntänyt Special Edition -malleille tuttuun tapaan turboruuvia entistä tiukemmalle niin perus- kuin Turbo-kellotaajuuksienkin kanssa. P-ydinten perus- ja maksimi Boost-kellotaajuus ovat nyt 3,4 ja 5,5 GHz, kun i9-12900K:lla ne olivat 3,2 ja 5,2 GHz. Myös E-ytimistä on puristettu irti hieman lisää ja niiden perus- ja Turbo-kellotaajuudet nousivat 100 MHz:llä 2,5 ja 4 GHz:iin. Korkeampien kellotaajuuksien myötä on kuitenkin kasvanut myös prosessorin kulutus ja TDP-arvo onkin nyt 125 watin sijasta 150 wattia. Maksimikulutuksen raja on kuitenkin edelleen samat 241 wattia, kuin 12900K:llakin.
Intelin Core i9-12900KS -prosessoreiden ennakkomyynti on jo käynnissä ja niiden toimitukset tullaan aloittamaan viikon kuluttua eli 5. huhtikuuta. Prosessorin veroton suositushinta on 739 dollaria ja Suomessa sitä ennakkomyy Jimm’s PC-Store. Jimm’s on hinnoitellut prosessorin jälleenmyyntiversion 899,90 euroon ja pienessä pahvilaatikossa toimitettavan Tray-version 879,90 euroon.
Lähde: Intel
Intel julkaisi Core i9-12900KS -lippulaivaprosessorin
Intelin tänään ennakkomyyntiin ja 5. huhtikuuta varsinaisesti kauppoihin saapuvan Core i9-12900KS:n maksimi Turbo-kellotaajuus on peräti 5,5 GHz.
Uusi artikkeli: Testissä iPhone SE (2022)
Testasimme Applen kolmannen sukupolven iPhone SE -mallin.

Applen kolmannen sukupolven iPhone SE tuo mukanaan uuden A15 Bionic -järjestelmäpiirin, mutta luottaa edelleen iPhone 8:n runkoon, näyttöön ja kameraan. Järjestelmäpiiripäivityksen myötä myös hintaa nostettiin hieman edeltäjämallin 499 eurosta 529 euroon. Nyt uutuus on ehtinyt myös io-techin testipenkkiin kiitos testikappaleen lainanneen DNA:n.
Tässä artikkelissa tutustumme iPhone SE:hen vajaan viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.
Lue artikkeli: Testissä iPhone SE (2022)
Intel esitteli XeSS-skaalausteknologiaa GDC-messuilla
XeSS-skaalain perustuu DLSS:n tavoin neuroverkkoihin, mutta se ei vaadi erillisiä matriisilaskukiihdyttimiä ja toimii FSR 2.0:n tavoin myös kilpailijoiden näytönohjaimilla.

Game Developers Conference on parhaillaan käynnissä sekä verkossa että San Franciscossa Yhdysvalloissa. AMD ehti jo esittelemään FSR 2.0 -skaalaimen teknistä toteutusta tapahtumassa ja nyt vuorossa on ollut Intel oman Xe Super Sampling- eli XeSS-skaalaimensa kanssa.
Intelin XeSS-skaalain perustuu NVIDIAn DLSS 2.0:n tapaan neuroverkkopohjaiseen skaalaimeen. DLSS:stä poiketen se ei kuitenkaan vaadi matriisikiihdyttimiä kuten tensoriytimiä, vaan toimii myös ilman niitä. XeSS on optimoitu Intelin Arc-näytönohjainten XMX-matriisikiihdyttimille, mutta toimii millä tahansa DirectX 12 -rajapintaa, Shader Model 6.4:ää ja DP4a-käskyjä tukevalla näytönohjaimella. Kehittäjän kannalta riittää eri versioista huolimatta kerran tehty työ, sillä XeSS valitsee XMX-kiihdyttimet tai DP4a-käskyt käytössä olevan näytönohjaimen mukaan automaattisesti. Intel varmisti lisäksi jälleen, että XeSS:n SDK tullaan julkaisemaan avoimena lähdekoodina.
XeSS toimii DLSS:n ja FSR 2.0:n tavoin siten, että se korvaa peliin rakennetun TAA-vaiheen (Temporal Anti-Aliasing) ja sijoittuu siten ennen jälkikäsittelyefektejä, UI:n piirtoa ja muita vastaavia, joiden renderöinti ennen skaalausta heikentäisi lopputuloksen laatua selvästi. Intel kertoo lisäksi panostaneensa erityisen paljon temporaaliskaalainten tyypillisten ongelmien, kuten haamukuvien ja sumeuden poistamiseen lopullisesta kuvasta. Kilpailijoiden tapaan se myös asettaa tietyt vaatimukset pelimoottorille, kuten tuen liikevektoreille. Niin ikään kilpailijoiden tapaan luvassa on suorat plugin-toteutukset ainakin Unreal Engine 4- ja 5 -pelimoottoreille.
DLSS:stä ja FSR 2.0:sta poiketen laatuasetuksia on kuitenkin enemmän: Ultra Quality, Quality, Balanced, Performance ja Ultra Performance. Intelin XeSS Rens Demo -dian mukaan Ultra Qualityn skaalauskerroin on 1,3 suuntaansa, Qualityn 1,5, Balancedin 1,7, Performancen 2,0 ja lopulta Ultra Performancen 2,3. Aiemmin Intel on maininnut Ultra Performancen skaalauskertoimeksi 3,0 suuntaansa ja nytkin mukana oli huomio, että asetukset saattavat vielä muuttua ennen julkaisua. Löydät yllä olevasta diasta myös suorituskykylukemat 4K- ja 1440p-resoluutioilla suhteessa natiiviresoluutioon. Ultra Qualityllä suorituskyky on 1440p:llä 1,21- ja 4K:lla 1,27-kertainen, kun Ultra Performancella suorituskyky paranee 1440p-resoluutiolla 1,97- ja 4K-resoluutiolla jopa 2,53-kertaiseksi. Yhtiö ei kertonut tarkkoja lukuja matriisikiihdytetyn XMX-version ja DP4a-version suorituskykyeroista, mutta silmämääräisesti arvioiden DP4a vie kaksinkertaisen tai jopa hieman yli ajan per ruutu verrattuna XMX-versioon. Kummatkin ovat kuitenkin luonnollisesti selvästi nopeampia vaihtoehtoja, kuin natiiviresoluutiolla renderöinti.
Lähde: Intel
Intel esitteli XeSS-skaalausteknologiaa GDC-messuilla
XeSS-skaalain perustuu DLSS:n tavoin neuroverkkoihin, mutta se ei vaadi erillisiä matriisilaskukiihdyttimiä ja toimii FSR 2.0:n tavoin myös kilpailijoiden näytönohjaimilla.
Lontoon poliisi pidätti kuusi Lapsus$-hakkeriryhmän jäseniksi epäiltyä nuorta
Lapsus$-ryhmän johtohahmoksi epäillään vain 16-vuotiasta teiniä Englannin Oxfordista.

Hakkeriryhmä Lapsus$ on päässyt viime aikoina otsikoihin useampaan otteeseen hakkeroituaan tiensä useamman suuren profiilin yrityksen verkkoihin. Uhreiksi ovat päätyneet ainakin Microsoft, NVIDIA ja Samsung.
Bloomberg uutisoi myöhään edellisiltana Suomen aikaa, että tietoturvatutkijat olisivat päässeet Lapsus$:n johtohahmoksi epäillyn hakkerin jäljille. Aluksi huhutun brasilian sijasta päätekijän olevan 16-vuotias ”White” ja ”Breachbase” nimimerkkejä käyttänyt teini Englannin Oxfordista. Bloomberg pääsi tekijän jäljille kilpailevien hakkereiden paljastettua hänen henkilötietojaan.
Pian sen jälkeen TechCrunch sai tietoonsa Lontoon poliisin pidättäneen seitsemän ihmistä epäiltynä yhteyksistä Lapsus$-ryhmään. Poliisin antaman lausunnon mukaan se on tehnyt kumppaneineen tutkimuksia selvittääkseen hakkeriryhmän jäsenet. Poliisi kertoi pidättäneensä tutkimusten johdosta seitsemän 16-21 vuotiasta ihmistä, jotka on sittemmin vapautettu tutkinnan ajaksi.
TechCrunch kertoo tietoturvatutkija Brian Krebsin selvittäneen, että 16-vuotias päätekijäksi epäilty teini olisi ostanut muun muassa ihmisten henkilötietojen julkaisuun käytetyn Doxbin-palvelun viime vuonna. Sittemmin hänen kerrotaan luovuttaneen sivuston hallinnan tammikuussa, mutta vuotaneen sen jälkeen koko Doxbinin sisällön. Tämä sai Doxbinin käyttäjät kostamaan tempauksen julkaisemalla paitsi 16-vuotiaan itsensä, myös tämän vanhempien tietoja.
TechCrunchin tietojen mukaan tutkijat pääsivät tekijöiden jäljille näinkin helposti ja nopeasti muun muassa siksi, ettei ryhmällä ole ollut tapana peitellä jälkiään. Lapsus$:n Telegram-kanavalla kerrotaan olevan yli 45 000 tilaajaa ja sen olevan aktiivinen erilaisten yritysten sisäpiiriläisten rekrytoinnissa. Bloombergin mukaan ryhmän jäsenet ovat jopa liittyneet joidenkin uhriksi joutuneiden yritysten Zoom-kokouksiin pilkatakseen niiden työntekijöitä.
Läheet: TechCrunch, Bloomberg
Lontoon poliisi pidätti kuusi Lapsus$-hakkeriryhmän jäseniksi epäiltyä nuorta
Lapsus$-ryhmän johtohahmoksi epäillään vain 16-vuotiasta teiniä Englannin Oxfordista.
Luminous Productions esitteli DirectStoragen hyötyjä Forspoken-pelissä
DirectStoragesta on Forspoken-testien perusteella hyötyä latausajoissa jo nyt ja tulevan GPU-kiihdytetyn tiedostojen purun odotetaan nopeuttavan sitä entisestään.

Microsoft julkaisi hiljattain DirectStorage-rajapinnan ohjelmistokehityskitin virallisesti saataville. Kehittäjien käsissä teknologia on ollut kuitenkin jo pidempään ja Luminous Productions on esitellyt omia tuloksiaan rajapinnalla GDC-messuilla.
Luminous Productions on esitellyt GDC-messuilla DirectStorage-rajapintaa käytännössä Luminous Engineä hyödyntävässä Forspoken-pelissä. Tom’s Hardwaren mukaan demon tilanteissa pyöriteltiin noin 20 000 tiedostoa, jotka vievät tilaa yhteensä noin 4,5 Gt tilaa. Lisäksi studio julkaisi myös raakaa dataa tiedostojärjestelmien nopeuksista eri rajapinnoilla ja laitteilla. Valitettavasti studion testeissään käyttämät kiintolevyt ja SSD-asemat eivät ole tiedossa.
Vaikka intuitiivisesti voisi ajatella, että tiedostojen I/O-nopeudet olisivat varsin suoraviivaisesti kytköksissä esimerkiksi latausnopeuksiin, on käytäntö ensin SATA-väyläisten ja sitten NVMe SSD-asemien myötä ettei todellisuus ole niin yksioikoista. Tiedostojen I/O-nopeutta mitattaessa tiedostojen purku huomioiden erot ovat selkeitä: Kiintolevy pääsee studion testissä Win32-rajapinnalla 200 Mt/s nopeuteen ja DirectStoragella 185 Mt/s nopeuteen, SATA SSD-asema Win32:lla 912 Mt/s ja DirectStoragella 971 Mt/s nopeuteen ja lopulta M.2 NVMe -asema Win32-rajapinnalla 2862 Mt/s ja DirectStorage-rajapinnalla jopa 4829 Mt/s nopeuteen.
Pelin latausnopeudet eivät kuitenkaan peilaa tätä, vaikka isojakin eroja pääsee syntymään. Perinteinen kiintolevy lataa pelin 22,5 sekunnissa Win32-rajapinnalla ja 21,5 sekunnissa DirectStoragella, vaikka tiedostojen I/O-nopeus olikin rajapinnalla heikompi. SATA-väyläisellä SSD-asemalla latausaika tippuu Win32-rajapinnalla 4,5 sekuntiin ja DirectStorage-rajapinnalla entisestään 3,7 sekuntiin. Myös M.2 NVMe -asemalla saadaan tiristettyä latausaikoja pienemmäksi, vaikkei erot I/O-nopeutta peilaakaan: 2,1 sekuntia Win32-rajapinnalla ja 1,9 sekuntia DirectStoragella. Toisessa kohtaa peliä latausajat olivat DirectStorage-rajapinnalla kiintolevyllä 19,9 sekuntia, SATA SSD:llä 3,2 sekuntia ja M.2 NVMe SSD:llä 1,7 sekuntia, mutta siitä tilanteesta ei ole saatavilla verrokkilukuja Win32-rajapinnalla.
DirectStorage-rajapinta ei tue vielä tiedostojen purkamista näytönohjaimella, minkä odotetaan nopeuttavan rajapintaa tulevaisuudessa.
Lähde: Tom’s Hardware
Luminous Productions esitteli DirectStoragen hyötyjä Forspoken-pelissä
DirectStoragesta on Forspoken-testien perusteella hyötyä latausajoissa jo nyt ja tulevan GPU-kiihdytetyn tiedostojen purun odotetaan nopeuttavan sitä entisestään.
AMD julkaisi AMD Software 22.3.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja prosessoreilleen
Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuet Ghostwire: Tokyolle ja Tiny Tina’s Wonderlandsille, joista jälkimmäiselle luvataan samalla jopa yli 20 %:n suorituskykyparannuksia.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroidulla grafiikkaohjaimella varustetuille prosessoreilleen. AMD Software Andrenalin Edition 22.3.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreita integroiduilla grafiikkaohjaimilla.
AMD Software 22.3.2 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuet Ghostwire: Tokyo- ja Tiny Tina’s Wonderlands -peleille. Ajureiden luvataan myös parantavan suorituskykyä Tiny Tina’s Wonderlandsissa merkittävästi. Radeon RX 6700 XT:lle luvataan parhaimmillaan 20 %:n parannusta, 6800 XT:lle 21 %:n parannusta ja 6900 XT:lle 23 %:n parannusta, kun käytössä on 4K-resoluution Badass-asetuksin ja verrokkina edeltävät 22.3.1 -ajurit.
Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi Cyberpunk 2077:ssa joitain käyttäjiä vaivanneet liian pimeät sisätilat, Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin- ja Hades-pelien kaatuilut sekä Genshin Impactin nykimiset, kun näytönohjainta käytetään samalla videoiden toistoon tai pakkaamiseen. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Windows 10:n Aero-läpinäkyvyysefektien katoaminen joillain käyttäjillä, Radeon Super Resolutionin aiheuttamat järjestelmän kaatumiset 2560×1600-resoluution näytöillä jos Scaling Mode on jotain muuta kuin Full Panel. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi AMD Software 22.3.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja prosessoreilleen
Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuet Ghostwire: Tokyolle ja Tiny Tina’s Wonderlandsille, joista jälkimmäiselle luvataan samalla jopa yli 20 %:n suorituskykyparannuksia.
Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi Redmi Note 11
Testasimme Xiaomin 249 euron suositushinnalla varustetun Redmi Note 11 -älypuhelimen.

Xiaomin Redmi Note 11 -mallisto rantautui Suomeen maaliskuun aikana ja nyt kaksikosta edullisempi, 249 euron hintainen Redmi Note 11, on saapunut myös io-techin testipenkkiin. Puhelin sisältää Qualcommin viime vuoden lokakuussa julkistaman Snapdragon 680 -järjestelmäpiirin, 4 Gt RAM-muistia, 128 Gt tallennustilaa sekä kolmoistakakameran 50 megapikselin pääkameralla. Etupuolta puhelimessa koristaa 6,4-tuumainen AMOLED-näyttö 90 hertsin virkistystaajuudella.
Tutustumme testiartikkelissa Redmi Note 11:een vajaan kahden viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta tavanomaista testirutiinia lyhyemmässä muodossa.
Lue artikkeli: Testissä Xiaomi Redmi Note 11
Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi Redmi Note 11
Testasimme Xiaomin 249 euron suositushinnalla varustetun Redmi Note 11 -älypuhelimen.
Live: io-techin Tekniikkapodcast (12/2022)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 25. maaliskuuta tavanomaiseen aikaan noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Oskari Manninen.
Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin Tekniikkapodcast (12/2022)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
Huhu: Seuraavan sukupolven Android-lippulaivapiirien virrankulutus voi nousta entisestään
Armin tulevan Cortex-X3 -prosessoriarkkitehtuurin huhutaan olevan pienoinen parannus edeltäjiinsä suorituskyvyssä, mutta vastapainona X2:n tavoin se tulisi jälleen nostamaan virrankulutustaan.

Tämän vuoden lippulaivapiirit Armin tuoreella Arm v9 -arkkitehtuurilla ja yksittäisellä Cortex-X2-tehoytimellä ovat vasta vähitellen rantautumassa markkinoille, mutta markkinoiden taustalla kehitys jatkaa kehittymistään. Kehityksen suunta ei kuitenkaan vaikuta kenties odotetulta, sillä uusimpien huhujen mukaan Armin seuraava Cortex-X3-prosessoriydin ei välttämättä tule korjaamaan markkinoilla pari vuotta huomiota herättänyttä suurehkoa virrankulutusta ja sen myötä lämpöä, vaan kenties jopa heikentää tilannetta.
Taiwanista tulleiden huhujen mukaan Cortex-X3 on nimittäin jopa Cortex-X2:ta virtasyöpömpi. Huhun mukaan uutuusydin tulee olemaan hieman tehokkaampi kuin Cortex-X2, mutta 10 prosenttia vähemmän energiatehokas 3 GHz:n kellotaajuudella. Pienehkön CPU-suorituskykyparannuksen vastapainona AI-suorituskyvyn huhutaan paranevan peräti 100 prosenttisesti.
Toki uutuuspiirien julkaisu on vielä tulevaisuudessa, eli Arm voi kyetä parantamaan ytimensä energiatehokkuutta, mutta toisaalta linja olisi jatkumoa tämän vuoden X2-ytimille, jotka osoittautuivat testeissä pykälän vähemmän energiatehokkaiksi kuin edellisen sukupolven X1-ytimet.
Android-puolella Armin ytimille ei myöskään toistaiseksi ole käytännössä kilpailua. Huhujen mukaan Qualcomm olisi tulevaisuudessa suunnittelemassa omaa prosessoriarkkitehtuuriaan päästäkseen eroon ARM:n ytimistä, mutta sitä ei toistaiseksi odoteta käytettäväksi ainakaan ennen vuotta 2024.
Lähde: Notebookcheck
Huhu: Seuraavan sukupolven Android-lippulaivapiirien virrankulutus voi nousta entisestään
Armin tulevan Cortex-X3 -prosessoriarkkitehtuurin huhutaan olevan pienoinen parannus edeltäjiinsä suorituskyvyssä, mutta vastapainona X2:n tavoin se tulisi jälleen nostamaan virrankulutustaan.
Uusi artikkeli: Testissä Huawei Watch GT Runner
Testasimme Huawein erityisesti juoksijoille suunnatun Watch GT Runner -älykellon.

Huawei lanseerasi Watch GT Runnerin Suomen markkinoilla alkuviikosta ja io-techin älykellotestipenkkiinkin tuo erityisesti juoksijoille suunnattu kello ehti saapumaan jo hieman aiemmin. Runner jakaa monin osin yhteisen perimän aiemmin testatun Watch GT 3 -malliston kanssa ja myös sen suositushinta on GT 3 -malleista tuttu 279 euroa.
Watch GT Runneriin on kuitenkin tuotu mukaan erityisesti juoksijoille suunnattuja lisäominaisuuksia ja kehittyneemmät GPS-antennit. Urheilupainotuksen myötä myös kellon rakenne on vaihdettu ruostumattomasta teräksestä kevyempään muoviin.
Testiartikkelissa tutustumme Huawei Watch GT Runner -älykelloon vajaan kuukauden ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.
Lue artikkeli: Testissä Huawei Watch GT Runner
Uusi artikkeli: Testissä Huawei Watch GT Runner
Testasimme Huawein erityisesti juoksijoille suunnatun Watch GT Runner -älykellon.