Uutiset
Dell esitteli toisen sukupolven Concept Luna -kannettavaa
Concept Luna -kannettava on täysin ruuviton, lähes johtovapaa sekä täysin robotin rakennettavissa ja purettavissa.

Dell on esitellyt toistamiseen Concept Luna -nimellä tunnettua projektiaan, jonka perimmäisenä tarkoituksena on parantaa kannettavien kierrätettävyyttä ja osien uudelleenkäyttöä. Viime vuonna esiteltyyn versioon verrattuna uutta on muun muassa täysin ruuviton toteutus.
Concept Luna -kannettava näyttää ulkoisesti aivan tavalliselta, mutta todellisuus paljastuu viimeistään ruuveja etsiessä: Niitä ei ole. Sen sijasta kannettavan purku aloitetaan SIM-kortin poistotyökalua muistuttavalla pinnillä, joka työnnetään Noble-lukkoon, joka on tutumman Kensington-lukon kaltainen turvaväline. Pinnin syöttö mahdollistaa näppäimistön yläpuolelta löytyvän ”avainpalasen” irrottamisen mikä puolestaan mahdollistaa näppäimistön ja edelleen koko kannettavan purkamisen. Löydät GIF-animaation kannettavan purkamisesta lähdelinkin takaa.
Ruuvittomuuden lisäksi Concept Luna on liki täysin vapaa johdoista, vaikkei ihan: näytölle menee edelleen lattakaapeli, mutta sekin on irrotettavissa pinnin avulla. Esimerkiksi edellä mainittu näppäimistö kiinnittyy suoraan pinneillä lattakaapelin sijasta, samoin kuin akku, tuuletin ja emolevy. Käytetty rauta on kuitenkin vielä salaista, eikä Dell paljastanut siitä muuta, kuin että x86-maailmassa pyöritään edelleen.
Concept Lunan pariksi on kehitetty joukko robotteja, jotka osaavat purkaa kannettavan täysin itsenäisesti. Ne myös skannaavat osat ja osaavat liittää ne telemetrialaitteisiin, joiden tulosten perusteella päätetään komponentin uudelleenkäytettävyydestä. Dell kertoi esimerkiksi kannettavat, joita käytetään aina ulkoisella näppäimistöllä ja näytöllä; kun muun kannettavan elinikä on jo lopussa, ovat näppäimistö ja näyttö edelleen käytännössä koskemattomia ja todennäköisesti uudelleenkäytettävissä. Yhtiö vertaa toimintaa osaltaan myös autojen huoltoon: Ei autoakaan heitetä pois vain koska siitä pitäisi vaihtaa renkaat tai jarrut. Vertaus tosin ontuu siltä osin, että itse kannettava ollaan heittämässä pois ja vain osia siitä ollaan pelastamassa.
Concept Lunan tuotteistaminen vaatii kuitenkin työtä myös muilta tahoilta. Jotta koko konseptissa olisi järkeä, pitäisi Dellin saada kannettavat myös palautumaan itselleen eikä lähimmän SER-liikkeen vaihtolavalle. Lisäksi sen ja muiden vastaavien helposti korjattavien kannettavien taloudellisen puolen vaikutukset pidemmällä tähtäimellä esimerkiksi uusien kannettavien myyntiin ovat vielä kysymysmerkki, mikä voisi estää lopullisen tuotteistuksen.
Lähde: Tom’s Hardware
Dell esitteli toisen sukupolven Concept Luna -kannettavaa
Concept Luna -kannettava on täysin ruuviton, lähes johtovapaa sekä täysin robotin rakennettavissa ja purettavissa.
IEDM 2022: SRAM-solujen skaalautuminen pysähtymässä
SRAM-solujen skaalautumisen pysähtyminen lupaa huonoa, sillä niitä käytetään muun muassa modernien piirien välimuisteissa, jotka ovat puolestaan merkittävä tekijä piirin suorituskyvyn kannalta.

Tekniikan kehityksen kannalta avainasemassa olevien valmistusprosessien kehitys on viime vuosina hidastunut ja näillä näkymin on edelleen hidastumaan päin. Oman mausteensa soppaan tuovat myös eri tasoiset epäonnistumiset ja myöhästelyt, kuten Intelin surullisenkuuluisan 10 nanometrin prosessin tapauksessa.
WikiChip on ollut mukana IEEE:n jokavuotisessa International Electron Devices Meeting -tapahtumassa (IEDM), jossa on kuultu jälleen uutta eri puolijohdevalmistajilta. Mielenkiintoisinta ja toisaalta ikävintä antia tarjoili TSMC tulevilla 3 nanometrin luokan N3-perheen prosesseillaan: SRAMin skaalautuminen on pysähtymässä ainakin toistaiseksi.
AMD toi esille RDNA3:n julkaisussa jälleen syitä, miksi se on siirtynyt useampaa sirua käyttävien piirien strategiaan. Yksi merkittävä tekijä näissä oli analogisten elementtien nollaa lähentelevä skaalaus, jonka lisäksi muistin skaalautuminen on yhtiön mukaan hidastunut selvästi, mikä on puolestaan ongelma koska juuri SRAMiin perustuvien välimuistien kasvatus on ollut viime sukupolvissa yksi merkittävistä tekijöistä lisäsuorituskyvyn takana. AMD:n ilmoittamaa muistin skaalautumisen hidastumista tukevat myös TSMC:n IEDM:ssä kertomat luvut.
Nykyisen N5-prosessilla SRAM-solujen koko on 0,021 µm2. Tuleva N3-prosessi tulee edelleen kutistamaan sitä, mutta vain aavistuksen; SRAM-solujen kooksi kerrotaan olevan N3-prosessilla 0,0199 µm2. Vielä ikävämmäksi asia muuttuu siksi, että vain harvojen odotetaan käyttävän perusmuotoista N3-prosessia ja ottavan sen sijasta käyttöön N3E-prosessin, jota ei ole viritetty niin äärimmilleen. N3E:llä SRAM-solujen koko on samat 0,021 µm2 kuin N5:lläkin. N5:ttä edeltäneellä N7-prosessilla SRAM-solut olivat kooltaan 0,027 µm2, mutta jo silloin oli nähtävissä merkkejä skaalautumisen hidastumisesta. WikiChipin mukaan tilanne on vastaava myös muilla valmistajilla.
Tällä hetkellä todennäköisimmältä tieltä eteenpäin lähitulevaisuudessa näyttää AMD:n jo valitsema tie, jossa välimuistia sijoitetaan mahdollisesti vanhemmilla prosesseilla valmistettuina erillisille siruille itse pääsirulta. Tämä mahdollistaa välimuistien kasvamisen tiettyjen rajojen sisällä vielä tulevaisuudessakin, ilman että hinta räjähtäisi käsiin uunituoreen prosessin huonosti tai ei lainkaan skaalautuvien SRAM-solujen kanssa. Pidemmällä tähtäimellä esimerkiksi eurooppalainen puolijohdetutkimuslaitos IMEC on kuvaillut nykyiseen verrattuna noin kaksinkertaisen tiheyden SRAM-muisteja, mutta niiden kohdalla puhe on ollut kahden nanometrin luokan prosesseja kehittyneemmistä prosesseista. Myös tutkimusta muiden muistityyppien hyödyntämisen osalta tehdään luonnollisesti jatkuvasti, mutta niiden kanssa joudutaan ainakin tällä hetkellä tekemään jo kompromisseja muissa ominaisuuksissa tiheyden kasvattamiseksi.
Lähde: WikiChip
IEDM 2022: SRAM-solujen skaalautuminen pysähtymässä
SRAM-solujen skaalautumisen pysähtyminen lupaa huonoa, sillä niitä käytetään muun muassa modernien piirien välimuisteissa, jotka ovat puolestaan merkittävä tekijä piirin suorituskyvyn kannalta.
Käyttäjä löysi tavan kiertää Intelin Arc-näytönohjainten tehonkulutusrajat
TPU:n keskustelufoorumin käyttäjä Karath nosti testimielessä kulutusrajan vakio 228 watista 327 wattiin, mutta periaatteessa samalla metodilla ylärajaa ei pitäisi tulla vastaan lainkaan.

Intelin Arc-näytönohjaimet ovat vihdoin markkinoilla, mutta viilattavaa riittää ja muun muassa Arc Control -hallintasovellus on kerännyt runsaasti kritiikkiä keskeneräisyydellään. Juuri Arc Control on ollut kuitenkin nyt avainasemassa, kun TechPowerUpin keskustelualueen käyttäjä Karath löysi tavan kiertää Arc-näytönohjainten tehonkulutusrajat.
Karath kertoo tonkineensa Intelin Arc-ajureita jo hyvän tovin etsiessään korjauksia joihinkin näyttöön liittyviin ongelmiinsa, kun hän löysi siinä ohessa tavan kiertää Arc-näytönohjainten tehonkulutusrajat. Karath on itse testannut onnistuneesti Arc A770:n tehonkulutusrajan nostamista aina 327 wattiin asti, mutta ilmeisesti samalla metodilla mitään varsinaista ylärajaa ei ole olemassa. Vakiona A770:n tehonkulutusraja on 228 wattia.
Karathin metodiin kuuluu seitsemän askelta:
- Aseta Arc Controlin tehonkulutusraja maksimiin
- Lopeta Arc Controlin prosessi tehtävienhallinnasta
- Pysäytä Arc Control Service tehtävien hallinnasta
- Poista GPU käytöstä ja ota se uudelleen käyttöön laitehallinnasta (tai käytä Custom Resolution Utilityn Restart64.exe -sovellusta)
- Käynnistä Arc Control
- Käynnistä Arc Control Service
- Säädä Arc Controlin tehonkulutusraja uuteen maksimiinsa
Ensimmäisellä kierroksella tämä nostaa tehonkulutusrajan 228 watista 273 wattiin ja toisella 327 wattiin. Oletettavasti rajan nostoa voisi jatkaa loputtomiin samoin metodein, mutta jäähdytys muodostuu luonnollisesti ongelmaksi nopeasti.
Testatakseen ettei kyse ole vain sovelluksen väärin näyttämistä luvuista Karath on ajanut Borderlands 3:n suorituskykytestin läpi sekä vakiona että 327 wattiin asetettuna. Vakiona grafiikkapiirin kellotaajuus oli 2050 MHz, GPU:n tehonkulutus 175 wattia ja keskimääräinen suorituskyky 62,33 FPS, kun 327 watin rajalla kellotaajuus pysyi tiukasti 2700 MHz:ssä, GPU:n tehonkulutus nousi 311 wattiin ja suorituskykylukemiksi raportoitiin 72,40 FPS. 327 watin ajon matalammat lämmöt selittyvät Deltan 120 mm:n tehokkaalla tuulettimella, jota tarvittiin puhkumaan kohti näytönohjainta lämpötilojen pitämiseksi aisoissa. Tehonkulutuslukemat on tarkistettu Intelin overlayn lisäksi myös HWInfo64:n kautta.
Käyttäjä löysi tavan kiertää Intelin Arc-näytönohjainten tehonkulutusrajat
TPU:n keskustelufoorumin käyttäjä Karath nosti testimielessä kulutusrajan vakio 228 watista 327 wattiin, mutta periaatteessa samalla metodilla ylärajaa ei pitäisi tulla vastaan lainkaan.
Live: io-techin Tekniikkapodcast (50/2022)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 16. joulukuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa ja äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.
Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin Tekniikkapodcast (50/2022)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
Nothing aloittaa Android 13:n avoimen beetaversion jakelun – yrityksen toimitusjohtaja avasi syitä hitaahkoon päivitystahtiin
Pei paljastaa alkuperäisen Nothing OS:n kehityksen tulleen tulevan ulkopuoliselta valmistajalta, mutta 1.5-version myötä koodi on vaihdettu Nothingin omaan.

Nothing on aloittanut Android 13:n mukanaan tuovan Nothing OS 1.5:n beetaversion jakelun. Lisäksi Nothingin toimitusjohtaja Carl Pei avasi Android Authorityn haastattelussa syitä Android 13:n kohtalaisen myöhäiselle julkaisuaikataululle yrityksen kerrottua jo elokuussa, ettei päivitystä ole tulossa kuluvan vuoden aikana.
Pein mukaan vakaan Android-käyttöjärjestelmän valmistukseen vaaditaan parisataa kehittäjää, mutta Phone (1):n kehityksen aikaan yrityksen leivissä oli vain viisi insinööriä. Käytännössä yritys ei kyennyt ennen puhelimen julkaisua palkkaamaan riittävästi ihmisiä, minkä vuoksi Phone (1):n ohjelmistopuoli oli ulkoistettu nimeltä mainitsemattomalle Android-valmistajalle, josta Nothingin pariin työskentelemään siirtyi 400 työntekijää. Pein mukaan kehitystyössä oli ulkoistuksen myötä omat haasteensa ja toimitusjohtaja myöntääkin Phone (1):n julkaisun yhteydessä Nothing OS:n olleen hieman karkea.
Pein mukaan ulkoistetun ohjelmistokehityksen myötä tulleet haasteet ja ohjelmiston korjaileminen päivityksen jälkeen ovat yksi syy Android 13:n toivottua myöhäisemmälle julkaisuaikataululle.
Nyt yritys on kuitenkin laajentanut omaa ohjelmistokehityspuoltaan ja Pei kertoo Nothingin työllistävän nykyisellään 100 ohjelmistokehittäjää, jotka työskentelevät tulevien päivitysten parissa talon sisäisesti ilman ulkopuolista kehitystyötä. Nothing OS 1.5:n luvataankin olevan aiempaa optimoidumpi ja paremmin ohjelmistoa ja rautaa integroiva kokonaisuus, joka korjaa myös vanhempia bugeja. Uuden käyttöjärjestelmän kerrotaan olevan yrityksen omaa koodia, joka on korvannut alkuperäisen ulkopuolisen tahon tekemän koodipohjan.
Nothing OS 1.5:n beetaversio on jakelussa tällä hetkellä ja vakaa lopullinen käyttöjärjestelmäversio saapuu kuluttajien laitteisiin alkuvuodesta 2023.
Lähteet: Nothing, Android Authority. The Verge
Nothing aloittaa Android 13:n avoimen beetaversion jakelun – yrityksen toimitusjohtaja avasi syitä hitaahkoon päivitystahtiin
Pei paljastaa alkuperäisen Nothing OS:n kehityksen tulleen tulevan ulkopuoliselta valmistajalta, mutta 1.5-version myötä koodi on vaihdettu Nothingin omaan.
Samsung esitteli Processing-In-Memory-muistien etuja modifioiduilla AMD Instinct MI100 -laskentakorteilla
Samsungin mukaan 96:n PIM-muisteilla muokatun Instinct MI100:n klusterin tarjoavan jopa 2,67-kertaista suorituskykyä murto-osalla kulutuksesta verrattuna perinteisiin muisteihin.

Olemme uutisoineet PIM-muisteista io-techissä aiemminkin, mutta suurelle yleisölle Processing-In-Memory-muistit lienevät vielä verrattain tuntematon käsite. Lyhyesti kyse on muisteista, joihin on integroitu suoraan laskentaominaisuuksia vähentämään datan siirtämisen tarvetta.
Samsung on tähän mennessä tiettävästi toteuttanut FP16-laskentakykyisiä PIM-versioita DDR4-, LPDDR5(X)-, GDDR6- ja HBM2-muisteista. Teknologian potentiaalia kuvaa esimerkiksi Tom’s Hardwaren artikkelin kohta, jossa PIM paransi suorituskykyä jopa 80 % ja pienensi tehonkulutusta 42,6 ja viiveitä 70 %, kun tavalliset LPDDR5-muistit vaihdettiin LPDDR5-PIM-muisteihin ja mikään muu ei muuttunut Metan tekoälytehtäviä laskevassa palvelimessa.
Samsung on nyt lyöttäytynyt yhteen AMD:n kanssa ja käyttänyt yhtiön MI100-laskentapiirejä (CDNA) PIM-muistien yhtenä kehitysalustana. Samsungin kerrotaan esitelleen PIM-HBM2-muisteilla varustettuja MI100-piirejä jo lokakuussa, mutta vasta nyt yhtiö sai rakennettua 96 GPU:n laskentaklusterin muokatuista laskentakorteista.
Business Korean raportin mukaan Samsung demonstroi ”PIM-M100:n” kykyjä T5-kielimallin opetustehtävillä. 96 GPU:n klusterikoolla koko järjestelmän suorituskyvyn kerrotaan kasvaneen jopa 2,5-kertaiseksi samalla, kun tehonkulutus tippui 2,67-kertaisesti, mitä se Samsungin PR-kielessä sitten tarkalleen tarkoittaakaan.
Vaikka tulokset ovat enemmän kuin lupaavia, on matkaa maaliin vielä jäljellä. Samsung aikoo kuitenkin olla etulinjassa ja hyödyntää tekoälyä esimerkiksi puolijohdevalmistuksessa. Yhtiön mukaan tällä hetkellä piirejä voidaan testata saantojen näkökulmasta käytännössä vasta 3-6 kuukauden kuluttua alusta, kun piikiekko lopulta saadaan ulos tehtaalta. Hyödyntämällä tekoälyä ja erilaisia sensoreita sekä kesken valmistusprosessin tehtäviä tutkimuksia yhtiö uskoo, että saannot voitaisiin ennustaa tarkastikin jo verrattain aikaisessa vaiheessa.
Lähteet: Tom’s Hardware, Business Korea
Samsung esitteli Processing-In-Memory-muistien etuja modifioiduilla AMD Instinct MI100 -laskentakorteilla
Samsungin mukaan 96:n PIM-muisteilla muokatun Instinct MI100:n klusterin tarjoavan jopa 2,67-kertaista suorituskykyä murto-osalla kulutuksesta verrattuna perinteisiin muisteihin.
PNY paljasti GeForce RTX 4070 Ti:n tekniset ominaisuudet
PNY:n julkistamien tietojen mukaan GeForce RTX 4070 Ti on kirjaimellisesti uudelleennimetty RTX 4080 12 Gt.

NVIDIAn GeForce RTX 40 -sarja esiteltiin kolmen mallin voimin, mutta GeForce RTX 4080 12 Gt:n julkaisu päädyttiin lopulta perumaan sen saaman huonon palautteen vuoksi. Yhtiö myönsi itsekin nimeämisen menneen mönkään, sillä 12 Gt:n malli oli varustettu jopa täysin eri grafiikkapiirillä, kuin kauppojen hyllyille jo saatu RTX 4080 16 Gt.
Näytönohjaimen perumisen jälkeen netissä alkoi spekulaatio siitä, tulisiko näytönohjain lopulta myyntiin sellaisenaan uudella nimellä, etenkin kun NVIDIA oli luvannut korvata uusien pakettien valmistuskustannukset korteille.
PNY ehti julkaista verkkosivuillaan GeForce RTX 4080 12 Gt:n tarkat tekniset tiedot muutamia päiviä ennen kuin malli peruttiin. Nyt yhtiö on julkaissut sivuillaan kahden GeForce RTX 4070 Ti -mallin tekniset tiedot, jotka näyttäisivät nyt varmistavan, että ainut asia joka lopulta muuttui oli todella nimi. AD104-grafiikkapiirissä on käytössä 7680 CUDA-ydintä ja 192-bittinen muistiväylä, jonka jatkeena on 12 Gt GDDR6X-muistia.
Hintatiedoista ei ole vielä varmuutta, mutta NVIDIAn odotetaan pitävän teknisten ominaisuuksien lisäksi myös näytönohjaimen hinnan RTX 4080 12 Gt:lle ilmoitetussa 899 dollarissa. NVIDIAn Suomen sivuilla nähty 1129 euron hinta tuskin toteutuu kuitenkaan, sillä euro on sittemmin vahvistunut dollariin nähden jo ainakin yhden hintakorjauksen verran.
Lähde: VideoCardz
PNY paljasti GeForce RTX 4070 Ti:n tekniset ominaisuudet
PNY:n julkistamien tietojen mukaan GeForce RTX 4070 Ti on kirjaimellisesti uudelleennimetty RTX 4080 12 Gt.
Dough julkisti Spectrum OLED -näytön ennakkotilattavaksi
Kotimaisesta Eve-Techistä ennen konkurssia irtautunut ja sittemmin nimensä Dough:ksi vaihtanut yritys lupaa näytön toimitusten alkavan ensi heinäkuussa.

Eve-Tech oli suomalainen yritys, joka yritti markkinoille taulutietokoneiden voimin. Konkurssiin päättynyt yritys poiki kuitenkin yhtiön seuraajien tuella suunnitellut Spectrum-näytöt, jotka jäivät elämään uuden Hong Kongiin perustetun Eve Distributionin kautta. Sittemmin Eve Distribution on vaihtanut nimensä ja tunnetaan nykyisin nimellä Dough. Doughin valikoimaan kuuluvat paitsi Spectrum-näytöt, myös V 2021 -taulutietokone, joka alun perin esiteltiin Eve V 2021 nimellä.
Doughin uusin yritys näyttömarkkinoilla on Spectrum OLED, joka perustuu nimensä mukaisesti OLED-paneeliin. 27” näyttö on varustettu 1440p-resoluution paneelilla, joka yltää maksimissaan 240 hertsin virkistystaajuudelle ja tukee Adaptive-sync-teknologiaa(FreeSync Premium Pro, G-Sync Compatible). G2G-vasteajaksi raportoidaan vaivaiset 0,03 ms. Tarkemmin kyse on LG:n W-OLED-paneelista.
Näytön paneeli on listauksen mukaan 10-bittinen ja kykenee siten 1,07 miljardin värin toistoon ja 98,5 %:iin DCI-P3-väriavaruudesta. Jokaisen näytön luvataan myös olevan kalibroitu valmiiksi. Kirkkaus on tyypillisesti 150 kandelaa neliömetriä kohden ja piikkiarvoksi ilmoitetaan 450 kandelaa, mutta 3 %:n alalla maksimissaan jopa 1000 kandelaa neliömetriä kohden. Näyttö on DisplayHDR True Black 400 -sertifioitu.
I/O-puolella on tarjolla DisplayPort 1.4, USB-C- ja kaksi HDMI 2.1 -liitäntää. USB-C-liitäntä tukee DP1.4 Alt Modea ja jopa 100 watin virransyöttöä esimerkiksi kannettavaan. Lisäksi mukana on USB-C-pohjainen hubi kahdella USB-C- ja kahdella USB-A-ulostulolla, jotka tukevat kukin 10 Gbps:n (USB 3.1 Gen 2) nopeutta. USB-C-ulostulot tukevat maksimissaan 15 ja USB-A-ulostulot 5 watin virransyöttöä esim puhelimelle. Mukana on myös KVM-kytkin useamman kokoonpanon hallintaan samoilla näyttöön kytketyillä oheislaitteilla sekä 3,5 mm:n stereoplugi kaiuttimille. Näyttö tukee myös Split-screen- ja Picture-in-Picture-tiloja useamman näyttösisääntulon samanaikaista käyttöä ajatellen.
Dough noudattaa Spectrum OLEDissa joukkorahoituskampanjoista ja aiemmista tuotteistaan tuttua mallia, jossa ensimmäiset asiakkaat saavat näytön muita edullisemmin. Näytön lähtöhinta Euroopassa on 749 euroa ja nousee lopulta aina 1199 euroon asti, kun näyttö saapuu virallisesti myyntiin ensi vuoden heinäkuussa. Myös ennakkotilausten toimitukset aloitetaan vasta tuolloin. Näytön hintaan ei lukeudu mukaan jalkaa, koska yhtiön mukaan heidän yhteisössään suurin osa käyttäjistä aikoo käyttää muuta VESA-yhteensopivaa jalkaa. Spectrum OLEDin virallisen jalan saa omakseen 99 eurolla.
Lähde: Dough
Dough julkisti Spectrum OLED -näytön ennakkotilattavaksi
Kotimaisesta Eve-Techistä ennen konkurssia irtautunut ja sittemmin nimensä Dough:ksi vaihtanut yritys lupaa näytön toimitusten alkavan ensi heinäkuussa.
Uusi artikkeli: Testissä Nothing Ear (stick) -nappikuulokkeet
Testasimme Nothingin 129 euron hintaiset Ear (stick) -nappikuulokkeet.

OnePlussalta erkaantuneen Carl Pein perustama Nothing on päässyt otsikoihin erityisesti io-techin testissäkin Toimituksen valinta -kunniamaininnan ansainneen Phone (1) -puhelimen myötä. Sen lisäksi yrityksen valikoimiin kuuluvat kuitenkin myös meidän aiemmin testaamamme Ear (1) -nappikuulokkeet sekä uutena tekijänä nyt testipenkkiimme saapuneet Ear (stick) -nappikuulokkeet.
129 euron suositushintaansa Ear (stick) -napit tarjoavat tulpattoman rakenteen sekä 7 tunnin akunkeston, jonka voi laajentaa latauskotelolla 29 tuntiin.
Lue artikkeli: Testissä Nothing Ear (stick) -nappikuulokkeet.
Uusi artikkeli: Testissä Nothing Ear (stick) -nappikuulokkeet
Testasimme Nothingin 129 euron hintaiset Ear (stick) -nappikuulokkeet.
Huhu: Apple saattaa mahdollistaa kolmannen osapuolen sovelluskaupat iPhone-puhelimissaan
Bloombergin Mark Gurmanin mukaan Apple saattaisi olla tuomassa mahdollisuuden kolmannen osapuolen sovelluskauppoihin jo ensi vuoden iOS 17:n mukana.

Bloombergin Mark Gurmanin mukaan Apple suunnittelee iPhone-puhelimiin sovellusten lataamisen mahdollistamista kolmannen osapuolen lähteistä valmistajan oman App Storen ohessa. Gurmanin mukaan muutoksen taustalla on EU:ssa vuonna 2024 käyttöön tuleva digimarkkinasäädös (Digital Market Act, DMA), joka käytännössä vaatii mahdollistamaan myös kolmannen osapuolen lähteet.
Huhujen mukaan kolmannen osapuolen sovelluskaupat voivat tulla saataville jo ensi vuoden iOS 17 -päivityksen myötä. Gurmanin arvion mukaan Apple on kuitenkin ainakin toistaiseksi suunnittelemassa muutosta vain EU:n sisälle. Muualla maailmassa App Store voisi edelleen säilyä ainoana sovelluskauppavaihtoehtona iPhoneilla.
Täysin vapaata sovelluskauppaa Apple ei Gurmanin mukaan kuitenkaan välttämättä ole mahdollistamassa, vaan yritys voisi edelleen vaatia sovellusten verifiointia tietoturvan nimissä. Sovellusten turvallisuuden tarkistamisen lisäksi tämä voisi mahdollistaa myös sen, että Apple tulisi jatkossakin saamaan sovelluksista jonkinlaisen rahallisen korvauksen itselleen, vaikka App Store ja sen myynneistä suoraan Applelle tilitettävä osuus jäisivätkin välistä.
Huhujen mukaan Apple olisi DMA:n johdosta tekemässä tulevaisuudessa myös muita muutoksia iMessage- ja Find My -sovelluksiin sekä NFC:n hallintaan. Apple ei ole vastannut The Vergelle sivuston kysyessä aiheesta kommenttia yhdysvaltalaisyritykseltä itseltään.
Lähteet: The Verge, Android Authority, Android Central, markgurman@Twitter
Huhu: Apple saattaa mahdollistaa kolmannen osapuolen sovelluskaupat iPhone-puhelimissaan
Bloombergin Mark Gurmanin mukaan Apple saattaisi olla tuomassa mahdollisuuden kolmannen osapuolen sovelluskauppoihin jo ensi vuoden iOS 17:n mukana.