Uutiset

Philips julkaisi lippulaivaluokan 49″ Evnia QD-OLED-pelinäytön

Uudessa näytössä on panostettu paitsi kuvaan, myös normaalia enemmän äänentoistoon 30 watin DTS Sound -nelikaiutinjärjestelmällä.

Philips julkaisi nimenomaan pelinäyttöihin keskittyvän Evnia-brändin viime lokakuussa. Nyt brändin alle on julkaistu uusi lippulaivatason 8000-sarjan OLED-pelinäyttö.

Philipsh Evnia 49M2C8900 on nimensä mukaisesti 49-tuumainen pelinäyttö. Sen kaareva (1800R) QD-OLED-paneeli tarjoaa 5120×1440-resoluution erittäin leveällä 32:9-kuvasuhteella, 240 hertsin virkistystaajuudella, 0,03 ms:n vasteajalla ja Adaptive-sync-tuella. Paneeli on aidosti 10-bittinen ja se kykenee toistamaan jopa 153,1 % sRGB-, 125,2 % AdobeRGB-, 127,4 % NTSC- ja 99 % DCI-P3-väriavaruuksista. Näytön tyypillinen kirkkaus on 250 ja piikkikirkkaus 1000 (3 % ikkuna) tai 450 (10 % ikkuna) nitiä. Näyttö on netonnut itselleen VESA DisplayHDR True Black 400- ja ClearMR 13000 -sertifikaatit.

Koska näyttö kuuluu Philipsin tuotekirjoon, on Ambiglow-tuki käytännössä itsestäänselvyys eikä 49M2C8900 tuota sen osalta pettymystä; Ambiglow-valaistus löytyy näytön sivuilta ja ylälaidasta. Uudessa Evniassa on panostettu myös äänentoistoon normaalia enemmän ja siitä löytyykin yhteensä 30 watin edestä 2.2-kanavaista äänentoistoa (2 x 7,5 W diskanttikaiutin, 2 x 7,5 W bassokaiutin, virtausportti) DTS Sound -tuella. Näytössä on luonnollisesti myös kuulokeliitin.

Näyttöliintäntöjen osalta Philipsin uutuus on varustettu yhdellä DisplayPort 1.4 -liitänällä, kahdella HDMI 2.1 -liitännällä sekä yhdellä USB-C:llä, joka tukee DP Alt-mode -tilaa sekä maksimissaan 90 watin USB PD 3.0 -virransyöttöä. Lisäksi Evniasta löytyy USB 3.2 Gen 1 -keskitin USB-B-sisääntulolla ja neljällä USB-A-liittimellä. Kaksi USB-A-liitintä tukee myös pikalatausta. Myös KVM-tuki on mukana mahdollistamassa useamman kokoonpanon hallinnan samalla näppäimistöllä ja hiirellä. Lisähaastetta KVM-käyttöön hakiessa voi ihmetellä näytön PiP-tukea eli kuva-kuvassa tilaa.

49M2C8900:n jalka tukee korkeussäätöä 120 mm:n liikeradalla, jonka lisäksi kiertonivel mahdollistaa +-20 asteen kääntämisen ja kallistuskin onnistuu -5-15 asteen välillä. Näytön takaa löytyy myös 100 x 100 mm:n VESA-kiinnikkeet, mikäli vakiojalka ei miellytä.

Philips Evnia 49M2C8900 saapuu myyntiin syyskuun puolivälin tienoilla. Näytön suositushinnaksi kerrotaan peräti 1950 euroa.

Lähde: Lehdistötiedote

Samsung ja NEXON lanseeraavat HDR10+ Gaming -teknologian HDR-kokemusta parantamaan

HDR10+ tuo mukanaan tuen Dolby Visionistakin tutun dynaamisen metadatan, jolla HDR-parametreja voidaan säätää jopa ruutu kerrallaan.

Samsung tunnetaan PC-maailmassa nykypäivänä parhaiten näytöistään ja SSD-asemistaan. Yhtiön uusi teknologiajulkistus nivoutuukin tiukasti yhteen ensin mainittujen kanssa.

Samsung on julkistanut yhdessä NEXONin kanssa uuden HDR10+ Gaming -teknologian. Teknologia perustuu televisioista tuttuun HDR10+-teknologiaan, joka pohjautuu puolestaan HDR10:een. HDR10+ sisältää HDR10:stä puuttuvan tuen dynaamiselle metadatalle, minkä myötä ruutujen kirkkautta voidaan säätää kohtaus tai jopa ruutu kerrallaan parhaan HDR-laadun tuottamiseksi, kun HDR10:llä voidaan asettaa koko medialle vain yhdet minimi- ja maksimikirkkaus arvot.

HDR10+ on avoin, Samsungin ja Amazon Videon alun perin 2017 julkaisema teknologia, joka on standardoitu SMPTE ST 2094-40:nä. Sitä hallinnoi nykyisin Samsungin, Panasonicin ja 20th Century Foxin perustama HDR10+ Technologies LLC. HDR10+ on HDMI 2.1:n oletusformaatti dynaamiselle metadatalle.

HDR10+ Gaming tulee käyttöön ensimmäisenä NEXONin kehittämässä The First Descendant -pelissä. Teknologian kerrotaan sisältävän tuen automaattisille asetuksille ilman käyttäjän tarvetta säätää niitä pelissä erikseen. Teknologia tukee vaihtelevaa virkistystaajuutta ja sen luvataan olevan matalaviiveinen. Kehittäjille puolestaan on toimitettu työkalut, joilla voidaan taata yhtenäinen ja luotettavasti toimiva HDR-kokemus kaikilla HDR10+ Gaming -teknologiaa tukevilla näytöillä.

Samsungin tiedotteen mukaan HDR10+-ekosysteemiä tukee jo 155 kumppania ja yli 7000 erilaista laitetta puhelimista televisioihin ja näyttöihin. Yhtiön omasta valikoimasta HDR10 Gaming -teknologiaa tukevat vuodesta 2022 alkaen julkaistut pelinäytöt Odyssey 7 -sarjasta lähtien ylöspäin sekä televisiot Q70-sarjasta ylöspäin, kunhan niissä on tuettuna vähintään 120 hertsin virkistystaajuus.

Lähde: Lehdistötiedote

NVIDIAn GeForce-näytönohjainten BIOS-lukitus murrettu – uutta potentiaalia ylikellottamiseen

GeForce-näytönohjaimien BIOS-lukko ja sen taustalla oleva NVIDIAn Falcon-tietoturvaprosessori on nyt murrettu.

NVIDIA on käyttänyt vuodesta 2014 ja GeForce GTX 900 -sarjan Maxwell-arkkitehtuurista lähtien grafiikkapiireissään Falcon-tietoturvaprosessoria, jonka tehtävänä on ollut muun muassa estää grafiikkapiirin käynnistymisen muulla, kuin auktorisoiduilla näytönohjaimen BIOSeilla estäen siten myös niiden modaamisen.

TechPowerUp!-sivusto raportoi nyt kahden eri tahon selättäneen Falconin ainakin osittain. Tietoturvaprosessorin kierto onnistuu sivuston keskustelualueella Veii-käyttäjän OMGVflash-sovelluksella sekä Kefinator-nimimerkin NVflashk-sovelluksella. Parhaillaan sovelluksille on kehitteillä graafinen käyttöliittymä komentokehotteen sijaan.

Veii:n OMGVflash tukee NVIDIAn näytönohjaimia täysin GeForce RTX 20 -sarjaan eli Turing-arkkitehtuuriin asti ja se pystyy kiertämään BIOSin allekirjoituksen tarkastuksen, eli BIOS-tiedosto on muokattavissa varsin vapaasti. Sen avulla voidaan esimerkiksi muokata kellotaajuuksia, käyttöjännitteitä sekä tehonkulutus- ja lämpötilarajoja. Työkalu tukee myös uudempia näytönohjaimia rajallisemmin ominaisuuksin.

Kefinatorin NVflashk-sovellus puolestaan tukee ”ristiin flashausta”, eli samalle mallille tarkoitetun eri version tai valmistajan BIOSin käyttöä. NVflashk toimii kaikilla NVIDIAn näytönohjaimilla ja sen potentiaaliseksi käyttökohteeksi nostetaan esimerkkinä GeForce RTX 4090, jonka uusimmat versiot toimivat vakiona matalammalla 1,07 voltin grafiikkapiirin käyttöjännitteellä. Vaihtamalla vanhemman RTX 4090 -mallin BIOSin sisään, saadaan jännite palautettua alkuperäiseen 1,1 volttiin ja käyttää esimerkiksi tehdasylikellotetun extreme-mallin BIOSia, jossa tehonkulutusrajat ovat vakiota korkeammat.

Monet GeForce-näytönohjaimet ovat olleen ylikellottamisen suhteen rajoitettuja tehonkulutuksen suhteen, vaikka grafiikkapiirissä olisikin ollut ylikellotuspotentiaalia. Myös grafiikkapiirin käyttöjännitteen korottaminen tulee auttamaan menohaluihin varsin positiivisesti.

TechPowerUp! kertoo tarkastaneensa työkalujen koodin käsin ja varmistaneensa niiden olevan vapaita minkäänlaisista haittaohjelmista tai muista vastaavista ikävistä yllätyksistä. Molemmat työkaluista perustuvat vanhaan tuttuun NVFlash-sovellukseen, jota käyttäjät ovat jatkokehittäneet toisistaan riippumattomina ja ilmeisesti pitkään myös tuntemattomina tahoina. Molemmille työkaluille on oma ketjunsa TechPowerUpin keskustelualueella: OMGVflash, NVflashk.

Lähde: TechPowerUp

Be quiet! julkaisi uudet Shadow Base 800 -sarjan kotelot

Shadow Base 800 tulee saataville peräti viitenä versiona, joista jokaisessa on panostettu ennen kaikkea ilmankiertoon.

Be quiet! on nimensä mukaisesti tunnettu parhaiten hiljaisuuteen panostavista tuotteistaan eikä yhtiön kotelot ole tehnyt tähän juurikaan poikkeusta. Uudessa Shadow Base 800 -kotelossa tärkeintä on kuitenkin ollut hyvä ilmankierto.

Be quiet! Shadow Base 800 on miditornikokoluokan kotelo, johon on helppo sovittaa niin 420 mm:n jäähdyttimiä kuin E-ATX-emolevyjä ja markkinoiden tehokkaimmilla coolereilla varustettuja näytönohjaimiakin. Asennusta helpottaa entisestään kiintolevyjen ja SSD-asemien työkaluvapaat asennuskelkat.

Kotelosta tulee saataville peräti viisi erilaista versiota joka makuun. Versiot eroavat toisistaan valaistuksen ja tuulettimien osalta. Perusmalli Shadow Base 800 Blackissa ei ole RGB:tä tuulettimissa sen enempää kuin itse kotelossakaan, DX Blackissa ja DX Whitessä koteloon on lisätty maltillisesti RGB-valaistusta, kun FX Black- ja White -mallit tuovat DX-malleihin lisää RGB-valoja Light Wings -tuulettimien voimin. FX-malleissa on myös kahdeksaa laitetta tukeva hubi RGB-valaistukselle ja PWM-tuulettimille.

Be quiet! Shadow Base 800:n tekniset ominaisuudet:

  • Strategiset mitat ja tilavuus: 550 x 247 x 522 mm (S x L x K), 70,9 litraa, 11,7 kg
  • Materiaalit: SGCC Teräs, ABS-muovi
  • Emolevy-yhteensopivuus: mini-ITX, m-ATX, ATX, E-ATX
  • Etupaneelin I/O: 1 x USB-C 3.2 Gen 2, 2 x USB-A 3.2, HD Audio (mikrofoni + kuulokkeet)
  • Asemapaikat: Vakiona 2 x 3,5” + 4 x 2,5”, lisävarustein 4 x 3,5” ja 8 x 2,5”
  • Laajennuskorttipaikat: 7
  • Lisäkorttien maksimipituus: 430 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 180 mm
  • Virtalähteen maksimipituus: 250 mm
  • Tuuletinpaikat:
    • Edessä 3 x 120 / 140 mm
    • Katossa 3 x 120 / 140 mm
    • Pohjassa 1 x 120 / 140 mm
    • Katossa 1 x 120 / 140 mm
    • Mukana 3 x Pure Wings 3 140 mm (perus- ja DX-mallit) tai 4 x Light Wings 140 mm (FX-mallit)
  • Jäähdytinyhteensopivuus:
    • Edessä 120 / 140 / 240 / 280 / 360 / 420 mm
    • Katossa 120 / 140 / 240 / 280 / 360 / 420 mm
    • Takana 120 mm

Be quiet! Shadow Base 800 -kotelot saapuvat myyntiin 5. syyskuuta 3 vuoden takuulla varustettuna. Perusmallin suositushinta on 149,90 euroa, DX-mallien 169,90 euroa ja FX Blackin 199,90 ja FX Whiten 209,90 euroa.

Tuotesivut, Lähde: Lehdistötiedote

Asus esitteli maailman ensimmäistä 32″ 4k OLED -pelinäyttöä

Uutuusnäyttö saapuu myyntiin vasta ensi vuoden alussa.

Asus on esitellyt Gamescom 2023 -tapahtuman yhteydessä 32-tuumaista ROG Swift OLED PG32UCDM -pelinäyttöään, joka on varustettu 240 hertsin QD-OLED-paneelilla. GtG-vasteajaksi ilmoitetaan 0,03 millisekuntia ja maksimikirkkaudeksi 1000 nitiä. Liitinosastolta löytyy DisplayPort 1.4- ja HDMI 2.1 -liitännät sekä USB Type‑C Power Delivery -ominaisuudella. Kuvan kiinnipalamista Asus on pyrkinyt ehkäisemään custom-jäähdytyssiilillä ja grafeenimateriaalilla.

Tähän asti markkinoilla on nähty OLED- ja QD-OLED-paneelilla varustettuja 34-, 45- ja 49-tuumaisia ultrawide-pelinäyttöjä, LG:n 42- ja 48-tuumaiseen OLED-paneeliin perustuvia televisioita ja näyttöjä sekä tänä vuonna LG:n 27-tuumaiseen OLED-paneeliin perustuvia 1440p-resoluution 240 hertsin pelinäyttöjä. Asus mainostaa PG32UCDM:n olevan maailman ensimmäinen 32″ 4k OLED -pelinäyttö. Saatavuudeksi on tässä vaiheessa ilmoitettu ensi vuoden ensimmäinen neljännes, mutta hintaa ei toistaiseksi kerrottu.

Lisäksi yhtiö esittely 34- ja 49-tuumaiset ROG Swift OLED PG34WCDM- ja PG49WCD-ultrawide-pelinäytöt, joista ensimmäiseksi mainittu käyttää 3440×1440-resoluution ja 240 hertsin OLED-paneelia ja jälkimmäinen 5120×1440-resoluution ja 144 hertsin QD-OLED-paneelia.

Lähde: Asus

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 537.13 -ajurit

Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Starfield-pelille sekä ICARUS: New Frontiers -laajennokselle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 537.13 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 537.13 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima Starfieldille sekä ICARUS: New Frontiers -laajennokselle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin ei valitettavasti ole mainintoja. Voit lukea lisää mm. uusista G-Sync Compatible -sertifioinneista ja optimoiduista GeForce Experience -asetuksista NVIDIAn Game Ready -artikkelista.

Tuttuun tapaan ajureissa on jälleen korjattu aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa korjatuiksi pelibugeiksi on listattu Battlefield 2042:n epävakaus Freestyle-filttereitä käytettäessä ja Ratchet & Clank: Rift Apart -pelin suorituskykyvaihtelut, joiden syyksi on paljastunut NVIDIA Reflexin ja DirectStoragen väliset ongelmat. Lisäksi Vegas Pro FX:n esikatseluikkunan toimimattomuus joillain kannettavilla on raportoitu korjatuksi. Tiedossa olevia ongelmia listataan kaksi: Halo Infiniten merkittävät suorituskykyongelmat Maxwell-arkkitehtuurin näytönohjaimilla sekä DaVinci Resolven suorituskykyongelmat tietyissä tilanteissa, jotka juontavat juurensa korkean muistinkäytön tilanteissa sisällöntuotantosovelluksissa esiintyneiden vakausongelmien korjauksiin. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

NVIDIAn uusi DLSS 3.5 -versio parantaa säteenseurantaa

DLSS 3.5 julkaistaan syksyllä parantamaan säteenseurannan kuvanlaatua ja se toimii kaikilla GeForce RTX -näytönohjaimilla.

NVIDIA on esitellyt DLSS- eli Deep Learning Super Sampling -tekniikastaan uuden 3.5-version, joka keskittyy parantamaan säteenseurannan kuvanlaatua tekoälyn voimin. Yhtiön mukaan uusi Ray Reconstruction -ominaisuus tarjoaa paremman kuvanlaadun säteenseurannassa kuin perinteisesti kohinanpoistoon (denoise) käytetyt tekniikat. Raskaasti säteenseurantaa käyttävissä peleissä Ray Reconstruction -ominaisuus saattaa myös parantaa suorituskykyä.

Kohinanpoistossa on omat haasteensa säteenseurannan kanssa ja se kadottaa matkalla tärkeää dataa, jota tarvitaan ruutujen skaalaamisessa korkeammalle resoluutiolle. Tämän seurauksena kadotetaan muun muassa väritietoja ja lopputulos saattaa kärsiä epätarkoista valaistusefektistä, jotka johtavat haamukuviin (ghosting) ja heikkolaatuiseen yleiseen valaistukseen (global illumination) sekä heijastuksiin.

NVIDIA mainostaa uutta Ray Reconstruction -tekniikkaansa älykkäämmäksi kuin perinteiset kohinanpoistajat ja kertoo kouluttaneensa siihen dataa pelimoottorilta, erottamaan eri säteenseurantaefektejä, tunnistamaan hyvää ja huonoa temporaali- ja spatiaalidataa oikeiden pikseleiden valitsemiseksi sekä säilyttämään korkean taajuuden dataa skaalauksessa.

NVIDIAn julkaisemissa esimerkkikuvissa Portal RTX- ja Cyberpunk 2077 -peleissä DLSS 3.5 tarjoaa värikkäämpää, tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa kuvaa jopa hieman paremmalla suorituskyvyllä kuin aiemmat DLSS 2- ja DLSS 3 -tekniikat.

DLSS 3.5 ja uusi Ray Reconstruction -tekniikka toimivat Tensor-ytimillä kaikilla GeForce RTX -näytönohjaimilla, toisin kuin DLSS 3:n suorituskykyä parantava Frame Generation -ominaisuus, joka on käytettävissä ainoastaan GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla.

Syksyllä ajuripäivityksen mukana julkaistava DLSS 3.5 on tuettuna alkuun Cyberpunk 2077- , Portal with RTX- ja Alan Wake 2 -peleissä.

Lähde: NVIDIA

Logitech G Pro X Superlight 2 -pelihiiri vuoti nettiin

Lähiviikkoina julkaistavaksi tarkoitettu Superlight 2 on varustettu uusilla optomekaanisilla Lightforce-hybridikytkimillä ja 32 000 DPI:n Hero 2 -sensorilla.

Oheislaitejätti Logitech on ollut aktiivisena yrityskaupoilla viime aikoina, mutta tällä kertaa uutta tulee yhtiön ydinosaamisesta hiirten parissa. Uuden Logitech G Pro X Superlight 2:n julkaisupäivä ei ole vielä tiedossa, mutta käytännössä kaikki uutuushiiren tiedot ehtivät jo vuotaa julki.

Logitech G Pro X Superlight 2 -pelihiiri muistutttaa ulkoisesti hyvin paljon edeltäjäänsä, ellei ole peräti identtinen. Eroja ensimmäisen sukupolven versioon löytyy kuitenkin hiiren kenties tärkeimmistä elementeistä, näppäimistä ja sensorista. Pelaajat ovat kuitenkin ilmeisesti unohtuneet, sillä RGB-välkettä hiirestä on turha yrittää etsiä.

Superlight 2 hyödyntää yhtiön omia optomekaanisia Lightforce-kytkimiä, joissa itse mekanismi on optinen, mutta myös mekaanisen kytkimen elementit on pidetty mukana tuntuman vuoksi. Ratkaisulla saadaan optisen kytkimen nopeus ja tarkkuus ilman ns. debounce-filttereitä menettämättä kuitenkaan fyysisen kytkinmekanismin klikkausta tai vastusta. Pääkytkinten lisäksi hiiren vasemmasta kyljestä löytyy kaksi peukalopainiketta, joiden kytkintyypistä ei ole mainintoja.

Toinen iso uudistus on siirtyminen Hero 2 -sensoriin, joka yltää 32 000 DPI:n tarkkuuteen. Sensorin luvataan pysyvän kyydissä yli 500 IPS:n nopeuksissa ja yli 40G:n kiihdytyksissä. Vaikkei sitä erikseen olekaan mainittu, Hero 2 perustunee edeltäjänsä tapaan johonkin PixArtin sensoreista. Pro X Superlight 2 on yhteydessä tietokoneeseen Logitechin omalla 2,4 GHz:n Lightspeed-yhteydellä langattomasti 2000 hertsin päivitystaajuudella ja lähettimen saa kätevästi kulkemaan mukana hiiren pohjasta löytyvässä lokerossa. Pohjasta löytyy myös kookkaat 100 % PTFE -tassut sekä virtakytkin.

Logitechin mukaan se on saanut kasvatettua hiiren akun kestoa ensimmäisen sukupolven 70 tunnista 95 tuntiin jatkuvaa käyttöä. Tästä huolimatta myös painoa on saatu viilattua 3 grammaa pienemmäksi tasan 60 grammaan. Hiiren tarkat mitat eivät ole vielä saatavilla, mutta ne lienevät yhtenevät edeltäjän kanssa. Superlight 2 hoitaa akun latauksen vihdoin modernisti USB-C-liitännällä.

Logitech G Pro X Superlight 2 saapuu tiedot julkistaneen WinFuturen mukaan myyntiin lähiviikkojen aikana. Saksassa sen suositushinnan kerrotaan asettuvan 169 euroon. Raa’alla veroerolla hinnan sopisi odottaa asettuvan Suomessa 175-180 euroon, mutta aina hinnoittelu ei ole niin suoraviivaista. Hiiri tulee saataville kuvien mukaisesti mustassa, valkoisessa ja magentan purppuraisessa kuosissa.

Lähde: WinFuture

AMD julkaisi uudet AMD Software 23.8.1 -ajurit

Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki Immortals of Aveum -pelille, mutta mukaan on mahtunut myös bugikorjauksia.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 23.8.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.

AMD Software 23.8.1 -ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki Immortals of Aveum -pelille. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin ei valitettavasti ole mainintoja.

Tuttuun tapaan ajureissa on taas korjattu joukko aiempien julkaisujen ongelmista. Tällä kertaa korjauslistalta löytyy esimerkiksi RX 7000 -kokoonpanojen kanssa esiintyvä ongelma, jossa useammalla korkean resoluution ja virkistystaajuuden näytöllä vaihteleva virkistystaajuus päällä virrankulutus on lepotilassa normaalia korkeampi. Ongelmaa on korjattu joidenkin näyttökonfiguraatioiden kohdalla aiemmissakin ajureissa ja yhtiö jatkaa optimointejaan korjatakseen loputkin tapaukset. Lisäksi liiskattujen bugien listalle pääsivät RX 5600 XT:llä esiintynyt suorituskyvyn lasku Smart Access Memory käytössä, Ratchet & Clank: Rift Apartin kaatuilut säteenseurannalla, kun myös dynaaminen resoluution skaalaus on käytössä, sekä RX 7000 -sarjan näytönohjaimen tai niiden ajureiden kaatuilut Starcraft II:ssa. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan Performance Metrics Overlayn FPS-mittarin toimimattomuus joissain peleissä, Baldur’s Gate 3:n tai ajureiden kaatuminen, kun peliä pelataan RX 7000 -sarjan näytönohjaimella DirectX 11 -rajapinnalla sekä äänen ja videon mahdolliset synkronointiongelmat AV1-koodekilla nauhoitettaessa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Uusi artikkeli: Razer Blade 14 -pelikannettava (Ryzen 9 7940HS & GeForce RTX 4070)

Kokeilussa Razer Blade 14 -pelikannettava AMD:n uudella 8-ytimisellä Ryzen 9 7940HS -prosessorilla, GeForce RTX 4070 -näytönohjaimella ja 14-tuumaisella 2560×1600-resoluution näytöllä varustettuna.

Saimme kokeiltavaksi AMD:n Zen 4 -arkkitehtuuriin perustuvalla 8-ytimisellä Ryzen 9 7940HS -prosessorilla varustetun Razer Blade 14 -pelikannettavan vuoden 2023-mallin. Tarkemmin ottaen 3400 euron hintaisen konfiguraation sisuksista löytyy NVIDIAn GeForce RTX 4070 -mobiilinäytönohjain, 16 gigatavua keskusmuistia ja teratavun M.2 SSD. Näyttönä on 14-tuumainen paneeli 2560×1600-resoluutiolla ja 240 hertsin virkistystaajuudella sekä FreeSync Premium -tuella.

Tutustumme tässä artikkelissa pelikannettavan ominaisuuksiin, ajamme kokeiluluonteisesti suorituskyky- ja akkutestit sekä suoritamme lämpötila- ja melumittaukset.

Lue artikkeli: Kokeiltua: Razer Blade 14 -pelikannettava (Ryzen 9 7940HS & GeForce RTX 4070)