Uutiset
Logitech esitteli langattoman Powerplay-lataustekniikan sekä kaksi sitä hyödyntävää pelihiirtä
Logitechin uusi Powerplay-tekniikka mahdollistaa pelihiiren lataamisen langattomasti käytön aikana.

Logitech on esitellyt E3-pelitapahtumassa uuden langattoman Powerplay-latausjärjestelmän ja Lightspeed-yhteystekniikan sekä niitä hyödyntävät G703- ja G903-pelihiiret.
Powerplay ei vaadi hiiren pitämistä tietyllä latausalueella, vaan hiiri saa virtansa kaikista alustan kohdista jatkuvasti käytön aikana. Tekniikan kerrotaan hyödyntävän sähkömagneettista värähtelyä ja muodostavan latauskentän 275 x 320 mm kokoisen Powerplay-alustan päälle. Sähkömagneettinen energiakenttä vastaanotetaan ja muunnetaan latausenergiaksi hiiren pohjaan liitettävän Powercore-moduulin avulla. Moduuli liitetään magneetilla yhteensopiviin pelihiiriin, joita ovat tällä hetkellä G903 ja G703.
Uuden langattoman lataustekniikan ohella Logitech esitteli myös langattoman Lightspeed-yhteystekniikan, joka tähtää erittäin nopeaan, viiveettömään ja virrankulutukseltaan alhaiseen langattomaan yhteyteen pelihiiren ja tietokoneen välillä. 2,4 GHz:n langaton tekniikka käyttää yhden millisekunnin raportointinopeutta ja sen signaalinvahvuuden kerrotaan olevan jopa 12 dB korkeampi kuin kilpailevissa tuotteissa.
Uusia Powerplay- ja Lightspeed-tekniikoita hyödyntävät pelihiiret ovat G903 ja G703, joista ensin mainittu on Logitechin pelihiirimalliston lippulaiva ja se perustuu vahvasti G900-malliin. G703 perustuu puolestaan ulkoisesti G403-malliin. Molemmissa hiirissä käytetään uutta Lightspeed-yhteystekniikkaa sekä optista PMW3366-sensoria, joka yltää jopa 12 000 CPI:n herkkyyteen. Molemmista hiiristä löytyy myös mahdollisuus 10 gramman lisäpainon käyttämiseen. Erikseen myytävässä G Powerplay -latausalustassa on vaihtoehtoiset kova ja pehmeä pinta sekä yläreunan ohjausyksikköön sijoitettu kustomoitava RGB-valaistus G-logo.
Logitechin G Powerplay -latausalusta sekä G903- ja G703-pelihiiret tulevat Suomessa myyntiin syyskuussa 149, 199 ja 139 euron verollisilla suositushinnoilla.
Logitech esitteli langattoman Powerplay-lataustekniikan sekä kaksi sitä hyödyntävää pelihiirtä
Logitechin uusi Powerplay-tekniikka mahdollistaa pelihiiren lataamisen langattomasti käytön aikana.
Samsung julkaisi ensimmäiset HDR-näytöt FreeSync 2 -tuella
Samsungin uudet HDR-pelinäytöt on varustettu VA-tekniikkaan perustuvilla Quantum Dot -paneeleilla, 144 hertsin virkistystaajuudella ja AMD FreeSync 2 -tuella.

Samsung on julkaissut maailman ensimmäiset AMD:n FreeSync 2 -teknologiaa tukevat HDR-näytöt. CHG70- ja CHG90-näytöt perustuvat yhtiön Quantum Dot -näyttöteknologiaan ja ovat suunnattu etenkin pelaajille.
Samsungin CHG70- ja CHG90-sarjan näytöt erottavat toisistaan tuetut resoluutiot ja kuvasuhteet. CHG70-sarjan näytöt tukevat 2560×1440-resoluutiota ja perinteistä 16:9-kuvasuhdetta, kun CHG90-sarjan näytössä on käytössä erikoinen 3840×1080-resoluutio ja 32:9-kuvasuhde. CHG70-näytöt tulevat saataville 27- ja 31,5-tuumaisina ja CHG90 49-tuumaisena.
Näyttöjen paneelit ovat kaarevia (Kaarevuus 1800R) ja ne perustuvat VA-teknologiaan, mikä mahdollistaa laajat 178-asteen katselukulmat. Paneeleiden virkistystaajuus on 144 hertsiä ja niiden vasteajaksi (MPRT, Moving Picture Response Time) luvataan 1 millisekunti. Quantum Dot -teknologian ryydittämän värintoiston kerrotaan yltävän 1,07 miljardiin väriin ja kattavan 125 % sRGB- ja 95 % DCI-P3-väriavaruuksista. Näyttöjen maksimikirkkaus on 600 nitiä.
Kaikista Samsungin uusista näytöistä löytyy yksi DisplayPort- ja kaksi HDMI-liitäntää, äänen sisääntulon ja kuulokeliitännän sekä USB 3.0 -hubin (1 sisään, 2 ulos). CHG90-näyttöön on lisätty näyttöliitinpuolelle vielä yksi mini-DisplayPort-liitin. Näyttöjen jalat tukevat näytön korkeuden säätöä ja kääntelyä sivusuunnassa. Pivot-ominaisuus löytyy vain CHG70-sarjasta.
Samsungin uudet näytöt ovat markkinoiden ensimmäiset AMD:n FreeSync 2 -teknologiaa tukevat näytöt. FreeSync 2 sisältää ensimmäisen version tapaan tuen VESA:n Adaptive-sync-standardille, mikä mahdollistaa virkistystaajuuden sitomisen tietokoneen ruudunpäivitysnopeuteen, sekä Low Framerate Compensation -tekniikalle.
Uutta FreeSync 2:ssa on puolestaan tuki HDR:lle (High Dynamic Range) ja rajapinta, joka mahdollistaa FreeSync 2 -näyttöjen maksimipotentiaalin hyödyntämisen. Normaalisti HDR-renderöinnissä joudutaan suorittamaaan kaksi tone mapping -vaihetta. Ensin renderöity kuva sovitetaan HDR-signaaliin sopivaksi, jonka jälkeen näytön puolella HDR-signaali sovitetaan näytön ominaisuuksiin sopivaksi. FreeSync 2 -rajapintaa tukevalla näytöllä ja sovelluksella jälkimmäinen vaihe voidaan jättää kokonaan pois ja sovellus sovittaa signaalin näytölle sopivaksi jo ennen sille lähettämistä. Voit tutustua FreeSync 2 -teknologiaan tarkemmin aiemmista artikkeleistamme.
Yhdysvalloissa näytöt ovat jo ennakkotilattavissa Samsungin verkkosivuilta. 27-tuumainen CHG70 on hinnoiteltu siellä 600 dollariin, 32-tuumainen CHG70 700 dollariin ja 49-tuumainen CHG90 1500 dollariin. Näytöt tulevat saataville viikoilla 28 (CHG90 ja 32” CHG70) ja 29 (27” CHG70). Samsung ei ole vielä paljastanut Euroopan julkaisuaikatauluja.
Samsung julkaisi ensimmäiset HDR-näytöt FreeSync 2 -tuella
Samsungin uudet HDR-pelinäytöt on varustettu VA-tekniikkaan perustuvilla Quantum Dot -paneeleilla, 144 hertsin virkistystaajuudella ja AMD FreeSync 2 -tuella.
OnePlus 2 -päivitysfarssi sai vahvistuksen – Nougat-päivitystä ei luvassa lupauksista huolimatta
OnePlus on vahvistanut, ettei toissavuotiselle OnePlus 2 -puhelimelle ole luvassa Nougat-päivitystä aiemmista lupauksista huolimatta.

Uutisoimme io-techissä vajaa pari viikkoa sitten OnePlussan lupauksesta julkaista Android O -päivitys OnePlus 3/3T -malleille ja samalla kävimme läpi ristiriitoja OnePlus 2 -mallin päivityslupausten suhteen. Tuolloin OnePlussan asiakastuesta tihkuneiden tietojen perusteella OnePlus 2 -mallin Nougat-päivitys olisi lopullisesti peruttu, mutta tuolloin asiaan ei ollut vielä tarjolla virallista ratkaisua. Nyt OnePlus on kuitenkin vihdoin vahvistanut Android Authority -sivustolle aavistellut ikävät uutiset.
OnePlussalta saadun virallisen tiedon mukaan OnePlus 2 ei tule saamaan Nougat-päivitystä. Perustelut vaikuttavat vähintäänkin erikoisilta. Yrityksen mukaan asiakastuki on kertonut asiasta asiakkaille jo jonkin aikaa. OnePlussalta kerrotaan myös, että yritys on tyytyväinen siihen mitä he tekevät tällä hetkellä ohjelmiston saralla viitaten OnePlus 3 -mallien Android O -päivityslupaukseen. OnePlus 2:n jääminen ilman Nougatia ei ole yrityksen mukaan uusi uutinen ja se uskoo ihmisten olevan tietoisia asiasta.
Perustelu Nougat-päivityksen peruuntumiselle on varsin epäselvä: yrityksen mukaan OnePlus 2:ta tehdessä käytössä ei ollut nykyisen kaltaista ohjelmistoinfrastruktuuritiimiä. Tällä se viittaa ilmeisesti Hydrogen- ja Oxygen OS -kehitystiimien yhdistämiseen, jonka piti kuitenkin nopeuttaa päivitysten saapumista, ei peruuttaa niitä kokonaan. Perustelun logiikka on siis vähintänkin ontuva.
Kokonaisuudessaan OnePlus on hoitanut asiaa erittäin huonosti ja puutteellisen tiedottamisen myötä pitänyt toiveikkaana odottaneet asiakkaat pimennossa. Jos lupauksista ei ole pystytty pitämään kiinni, niistä olisi voinut edes tiedottaa vaikkapa foorumilla tai Twitterissä yhdellä yksinkertaisella viestillä. Toki ensisijaisesti on muistettava, että yritys ilmoitti viime kesänä julkaisevansa Nougat-päivityksen OnePlus 2:lle sekä lupasi sille myös alunperin 24 kuukauden päivitystuen, johon kuluttajien olisi pitänyt voida luottaa.
Lähde: Android Authority
OnePlus 2 -päivitysfarssi sai vahvistuksen – Nougat-päivitystä ei luvassa lupauksista huolimatta
OnePlus on vahvistanut, ettei toissavuotiselle OnePlus 2 -puhelimelle ole luvassa Nougat-päivitystä aiemmista lupauksista huolimatta.
Intel jyrähti Qualcommin ja Microsoftin x86-emulaatiosta: Olemme valmiita puolustamaan x86 IP:tä
Intel on puolustanut x86-patenttejaan vuosien varrella liki kaikkia yrittäjiä vastaan ja luvalliset x86-lisenssit löytyvät Intelin lisäksi vain AMD:lta ja VIA:lta.

Microsoft ja Qualcomm valmistelevat parhaillaan kilpailijaa Intelin dominoimalle x86-alustalle tuomalla täysverisen Windows 10:n Snapdragon 835 Mobile PC -alustalle x86-emulaation turvin. Intel on pysynyt asiasta hiljaa jo pitkään, mutta nyt yhtiö on ärjäissyt blogissaan puolustavansa käskykantaansa kaikin tarpeellisin toimin.
Intelin alun perin kehittämä x86-käskykanta on kehittynyt vuosien varrella monin eri lisäyksin. Kaiken alla piilee kuitenkin edelleen yhteensopivuus alkuperäiseen x86-käskykantaan. Intelin lisäksi käskykantaan uusia ominaisuuksia on tuonut muun muassa AMD, joka kehitti esimerkiksi nykyään kaikkialla käytössä olevan 64-bittisen x86-64-laajennoksen.
Intel on pitänyt myös tiukkaa kirjaa yhtiöistä, joille se on myöntänyt x86-lisenssin ja taistellut aina tarpeen tullen asioista oikeusteitse. x86:n alkuvuosina ristilisensointi oli yleinen käytäntö, sillä yksi yritys ei kyennyt täyttämään IBM:n vaatimaa toimitustakuuta, jonka vuoksi lukuisat yritykset saivat valmistaa x86-klooniprosessoreja yleensä luvallisesti, joskin poikkeuksiakin historiasta löytyy.
Muutoksen tuulet puhalsivat vuonna 1990, kun Intel sai muistihallintaan liittyvän patentin, jota se hyödynsi P5- (Pentium) ja P6-ytimissään (Pentium Pro). Siitä seuranneesta prosessorisodasta voi lukea lisää esimerkiksi CPUShackin vanhasta artikkelista. Nykyisin x86-lisenssit löytyvät Intelin lisäksi enää AMD:ltä ja VIA:lta.
Merkittävimpien prosessorisotien jälkeen kuvioihin astui uusi haastaja: Transmeta. Transmetan kehittämä Crusoe-arkkitehtuuri ei perustunut x86-käskykantaan, mutta ajoi sisäisesti Code Morphing Software -virtuaalikonetta, joka käänsi x86-käskyt sen natiiville konekielelle.
Intel mainitsee blogissaan puolustaneensa x86-patenttejaan myös Transmetaa vastaan, mutta todellisuudessa yhtiöt taistelivat oikeudessa vasta paljon myöhemmin yhtiön lopetettua prosessorien valmistuksen ja haastettua Intelin ensin oikeuteen patenttiensa rikkomisesta. Intel vastasi Transmetan haasteeseen vastaavalla patenttirikkomussyytteellä. Transmetan ja Intelin oikeudenkäynnit sovittiin lopulta oikeussalien ulkopuolella ja Intel myöntyi maksamaan yritykselle yhteensä 250 miljoonan dollarin edestä korvauksia.
Transmetan tapaus saattaa olla oleellinen myös lähitulevaisuudessa juuri emulaationäkökulman vuoksi. Intelin mukaan se toivottaa tervetulleeksi lakia noudattavat kilpailijat, mutta blogin sävystä käy selvästi ilmi, ettei se usko Qualcommin ja Microsoftin x86-emulaation laillisuuteen. Edessä lienee siis mielenkiintoiset ajat, sillä nyt Intelillä on vastassaan kaksi yritysjättiä, joista toinen on erittäin oleellisessa roolissa myös Intelin myyntien kannalta.
Intel jyrähti Qualcommin ja Microsoftin x86-emulaatiosta: Olemme valmiita puolustamaan x86 IP:tä
Intel on puolustanut x86-patenttejaan vuosien varrella liki kaikkia yrittäjiä vastaan ja luvalliset x86-lisenssit löytyvät Intelin lisäksi vain AMD:lta ja VIA:lta.
Qualcomm esitteli Snapdragon 835 Mobile PC -alustan täysverisellä Windows 10 -käyttöjärjestelmällä
Qualcomm aikoo haastaa Intelin ja AMD:n dominanssin Windows-tietokoneissa omalla ARM-alustallaan Microsoftin x86-emulaation avulla.

Microsoft ja Qualcomm kertoivat jo viime vuonna aikeistaan tuoda Windows 10 -käyttöjärjestelmä ARM-prosessoreille. Tällä kertaa kyse ei ole Windows RT:n kaltaisesta rampautetusta järjestelmästä, vaan täysverisestä työpöytäkäyttöjärjestelmästä.
Microsoftin ja Qualcommin yhteistyön ydin on x86-emulaatio. Itse käyttöjärjestelmä ja monet sen sisäärakennetuista ohjelmista toimivat natiivisti ARM-prosessoreilla ja loput pyörivät emulaattorin päällä. Microsoftin kehittämä emulaattori hyödyntää 64-bittisistä Windows-käyttöjärjestelmistä tuttua Windows on Windows -teknologiaa ja uusia hybridi-DLL-kirjastoja.
Qualcomm esitteli Snapdragon 835 Mobile PC -alustaansa Windows 10 -käyttöjärjestelmällä varustettuna Computex-messuilla. Tietokoneeseen oli asennettu muun muassa Office-ohjelmat ja muita nimeltä mainitsemattomia ohjelmia ja se oli messuvieraiden vapaassa käytössä. Aiemmin Qualcomm ja Microsoft ovat esitelleet alustalla muun muassa World of Tanks -peliä ja Adoben Photoshop-kuvankäsittelyohjelmaa.
Qualcommin mukaan Snapdragon 835 -järjestelmäpiiriin ja Mobile PC -alustaan perustuvia tietokoneita on luvassa ainakin Asukselta, HP:lta ja Lenovolta. Tietokoneet tulevat olemaan varustettuja yhtiön X16 LTE-modeemilla, mikä mahdollistaa maksimissaan gigabitin langattoman tiedonsiirtonopeuden.
Snapdragon 835 Mobile PC -alustaan perustuvien tietokoneiden luvataan olevan aina passiivisesti jäähdytettyjä. Lisäksi niiden mukana tietokonepuolelle tuodaan mobiililaitteista tuttuja ominaisuuksia, kuten matalan virrankulutuksen lepotila, jossa verkkoyhteydet ja Cortana ovat toiminnassa ja tietokone käynnistyy välittömästi. Kannettavissa laitteissa alustalle luvataan parhaimmillaan 50 % parempaa akunkestoa kuin kilpailevilla x86-kannettavilla.
Uutisen pääkuva: PCPerspective
Qualcomm esitteli Snapdragon 835 Mobile PC -alustan täysverisellä Windows 10 -käyttöjärjestelmällä
Qualcomm aikoo haastaa Intelin ja AMD:n dominanssin Windows-tietokoneissa omalla ARM-alustallaan Microsoftin x86-emulaation avulla.
AMD ja NVIDIA julkaisivat uudet näytönohjainajurit DiRT 4:lle
AMD:n uudet Radeon Software -ajurit ovat versiota 17.6.1 ja NVIDIAn uudet GeForce-ajurit versiota 382.53.

AMD ja NVIDIA ovat julkaisseet kumpikin uudet ajurit näytönohjaimilleen. AMD:n uudet Radeon Software -ajurit tottelevat versionumeroa 17.6.1 ja NVIDIAn GeForce-ajurit numeroa 382.53. Kummankin valmistajan ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8.1- ja 10 -käyttöjärjestelmille.
AMD:n Radeon Software 17.6.1 -ajureiden merkittävimmät uudistukset keskittyvät suorituskykyoptimointeihin. Ajureiden luvataan mahdollistavan parhaimmilaan 30 % paremman suorituskyvyn DiRT 4 -pelissä, kun Radeon RX 580 8 Gt -näytönohjaimella käytetään 8xMSAA-reunojenpehmennystä. DiRT 4:lle on lisätty myös virallinen Multi GPU -profiili useamman näytönohjaimen konfiguraatioille. Lisäksi ajurit parantavat samalla näytönohjaimella suorituskykyä parhaimmillaan 4 % Bethesdan uudessa Prey-pelissä.
AMD:n ajurit korjaavat tuttuun tapaan joukon bugeja, jonka lisäksi ajureissa on muutamia tunnettuja bugeja, jotka pyritään korjaamaan myöhemmissä ajurijulkaisuissa. Voit tutustua täyteen listaan ajureiden korjauksista ja bugeista niiden julkaisutiedotteesta. AMD:n ajurit tukevat kaikkia GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia.
NVIDIAn GeForce 382.53 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leimat DiRT 4- ja Nex Machina -peleille. Ajurit lisäävät tai päivittävät SLI-profiilit Bulletstorm: Full Clip Edition-, Little Nightmares-, PlayerUnknown’s Battlegrounds- ja Transformers Online -peleille. Uudet tai päivitetyt 3D Vision -profiilit löytyvät puolestaan Tekken 7:lle (Fair), DiRT 4:lle (Not recommended), Nex Machinalle (Not recommended) ja Quake Championsille (Good).
Uudet ajurit korjaavat myös muutamia vanhempien ajureiden bugeja, mutta NVIDIAlla on tiedossa myös liuta edelleen olemassa olevia bugeja. Voit tutustua tarkkaan listaukseen ajureiden muutoksista niiden julkaisutiedotteesta (PDF). NVIDIAn ajurit tukevat GeForce 400 -sarjaa ja sitä uudempia näytönohjaimia.
AMD ja NVIDIA julkaisivat uudet näytönohjainajurit DiRT 4:lle
AMD:n uudet Radeon Software -ajurit ovat versiota 17.6.1 ja NVIDIAn uudet GeForce-ajurit versiota 382.53.
Intel: 10 nanometrin Cannon Lake aikataulussa, Ice Lake valmis tuotantoon
Intel on kertonut Twitterissä aikataulutietoja tulevasta 10 nanometrin valmistusprosessistaan.

Ilman sen tarkempia yksityiskohtia Intel on twiitannut, että Cannon Lake -koodinimelliset prosessorit ovat aikataulussa ja seuraavan sukupolven Ice Lake on saavuttanut ”tape in” -vaiheen eli piirisuunnittelu on valmis lähetettäväksi tuotantoon. Kyse ei kuitenkaan vielä tässä vaiheessa ole massatuotannosta, vaan piisirun ensimmäisestä revisiosta ja ensimmäisten Engineering Sample -testiprosessoreiden valmistuksesta.
Another milestone for 10nm: Cannon Lake on track and we’ve now taped in Ice Lake, our 2nd-generation 10nm product. pic.twitter.com/DUDm3MsBaB
— Intel Official News (@intelnews) June 8, 2017
Alunperin Cannon Lakea ja 10 nanometrin prosessia odotettiin julkaistavaksi Intelin tick-tock-kehitysmallin mukaisesti jo vuonna 2016. 10 nm:n prosessissa kohdattujen ongelmien seurauksena yritys ilmoitti hautaavansa tick-tock-kehitysmallin ja hyödyntävänsä 14 ja 10 nanometrin valmistusprosesseja ajallisesti aiempia prosesseja pidempään.
Cannon Laken sijaan Intel julkaisi ensin kolmannen 14 nm:n sukupolven eli Kaby Lake -päivityksen tammikuussa 2017 ja tulossa on vielä neljäs iteraatio 14 nm:n prosessista eli Coffee Lake, joka tuo mukanaan 6-ytimiset työpöytäprosessorit kuluttajaluokkaan.
Tammikuussa CES 2017 -messuilla Intelin toimitusjohtaja Brian Krzanich esitteli 2-in-1-kannettavaa, jonka sisuksissa oli Cannon Lake -prosessori ja ilmoitti, että toimitukset alkavat ennen vuoden 2017 loppua. Ensimmäiset Cannon Lake -prosessorit ovat suunnattu vähävirtaisiin laitteisiin ja työpöytäprosessoreita voidaan odotella myöhemmin vuoden 2018 puolella.
Ice Lake puolestaan on toisen sukupolven arkkitehtuuri 10 nanometrin valmistusprosessilla ja sen odotetaan saapuvan markkinoille vuonna 2019.
Intel: 10 nanometrin Cannon Lake aikataulussa, Ice Lake valmis tuotantoon
Intel on kertonut Twitterissä aikataulutietoja tulevasta 10 nanometrin valmistusprosessistaan.
Applen huhutaan käyttävän microLED-tekniikkaa tulevien älykellojensa näytöissä
Taiwanilaisten teollisuuslähteiden mukaan Apple saattaa ottaa microLED-näyttötekniikan käyttöön jo ensi vuonna.

Nikkei-julkaisun haastattelemien teollisuuslähteiden mukaan Apple aikoo ottaa älykelloissaan käyttöön edistyneen microLED-näyttötekniikan mahdollisesti jo ensi vuoden aikana.
Nikkein teollisuuslähteen mukaan microLED-tekniikan käyttäminen älypuhelinnäytöissä on toistaiseksi epätodennäköistä, mutta sen sijaan toisen lähteen mukaan Apple aikoo hyödyntää sitä ensimmäisenä puettavissa laitteissa. MicroLED-näytöllä varustettu kello saatetaan nähdä jopa vielä ensi vuoden aikana. Tällä hetkellä Apple käyttää älykelloissaan LG:n valmistamia OLED-paneeleita.
Pidemmällä tähtäimellä Applen tavoitteena on saavuttaa riippumattomuus ulkopuolisista näyttötoimittajista oman näyttötekniikan avulla. Näyttöjen valmistaminen microLED-tekniikalla on kuitenkin toistaiseksi haastavaa. Toistaiseksi tekniikan valmistuskustannusten kerrotaan olevan korkeita ja saantien heikkoja.
Applen on tiedetty tekevän tutkimus- ja kehitystyötä microLED-tekniikan parissa jo muutaman vuoden ajan Taiwanin Taoyuanissa Qualcommilta ostetussa laitoksessa. Apple hankki itselleen micro-LED-tekniikkaa kehittäneen LuxVue-yrityksen jo vuonna 2014. Myös taiwanilaisten Taiwan Semiconductor Manufacturingin, Epistarin, Innoluxin ja AU Optronicsin huhutaan avustaneen Applea tekniikan kanssa.
OLED-näyttötekniikan tavoin microLED-tekniikka tarjoaa äärettömän kontrastisuhteen ja sillä voidaan toteuttaa kaarevia näyttöpaneeleita. Toisin kuin OLED-paneelit, microLED-näytöt koostuvat yksittäisistä mikroskooppisen pienistä galliumnitridi-LED-elementeistä. MicroLED-tekniikan kerrotaankin kykenevän suurempaan kirkkauteen kuin OLED-näytöt sekä kuluttavan vähemmän virtaa.
Lähde: Nikkei
Applen huhutaan käyttävän microLED-tekniikkaa tulevien älykellojensa näytöissä
Taiwanilaisten teollisuuslähteiden mukaan Apple saattaa ottaa microLED-näyttötekniikan käyttöön jo ensi vuonna.
Uusi rbot.fi-uutiskeräin on nyt beta-testattavana
Io-techin kehittämä uutiskeräin rbot.fi on nyt julkaistu kokeiltavaksi ja kehitystä jatketaan yhdessä käyttäjien kanssa.

Huhtikuussa esitelty rbot.fi-projektin 1.0-versio julkaistiin hiljaisesti kokeiltavaksi 31. toukokuuta ja se on ollut käytettävissä jo reilun viikon ajan. Palvelua pyritään kehittämään yhdessä käyttäjien kanssa ja käyttäjien ehdotukset ja toiveet huomioiden.
Uutiskeräin käy tällä hetkellä hakemassa uutisia yli 200 suomalaisesta lähteestä ja ominaisuuksista löytyy muun muassa tumma teema, responsiivinen ulkoasu, uutisten esikatselu, samanaiheisten uutisten niputtaminen +-merkin taakse, uutisten tykkääminen sekä suosituimpien ja tykätyimpien uutisten näkymät.
1.0-versioon työstetään parhaillaan uutisten parempaa kategoriointia, näkymiin mahdollisuutta ladata lisää uutisia ja hakua. Uusien ominaisuuksien kehittämisen rinnalla palvelun ulkoasua, personointia ja käyttöliittymää päivitetään jatkuvasti.
Robotin tulevaan 2.0-versioon on suunnitteilla muun muassa kattavat mahdollisuudet uutisten suodattaminen, klikkiotsikoihin reagoiminen, kokonaan uudenlaisia lähteitä, uutisten kommentointi sekä muutamia muita uusia ominaisuuksia, joilla rbot.fi pyrkii profiloitumaan omannäköisekseen uuden sukupolven uutiskeräimeksi.
Tutustu uutiskeräimeen: rbot.fi
Anna palautetta ja osallistu rbot.fi-uutiskeräimen kehityskeskusteluun TechBBS-foorumissa.
rbot.fi löytyy myös sosiaalisesta mediasta eli Facebookista ja Twitteristä.
Uusi rbot.fi-uutiskeräin on nyt beta-testattavana
Io-techin kehittämä uutiskeräin rbot.fi on nyt julkaistu kokeiltavaksi ja kehitystä jatketaan yhdessä käyttäjien kanssa.
Futuremark julkaisi kokonaisvaltaisen PCMark 10 -testiohjelmiston
PCMark 10 mahdollistaa tietokoneen suorituskyvyn arvioinnin perustoimintojen, toimistokäytön, median luonnin ja pelisuorituskyvyn perusteella

Alun perin kotimainen, nykyään kansainväliseen UL-konserniin kuuluva Futuremark on julkaissut uuden PCMark 10 -testiohjelman. Futuremark tunnetaan parhaiten näytönohjainten testaukseen käytettävistä 3DMark-testiohjelmistaan.
PCMark 10 on yhtiön uusin tietokoneen suorituskykyä kokonaisuutena arvioiva testiohjelma. Se on jaettu neljään erilaiseen osioon: Essentials, Productivity, Digital Content Creation ja Gaming.
- Essentials-testit arvioivat tietokoneen suorituskykyä nettiselailussa, videokonferenssikäytössä ja testaavat ohjelmien käynnistysaikoja.
- Productivity-testit keskittyvät toimistotöihin ja mittaavat tietokoneen suorituskykyä esimerkiksi taulukkolaskennassa ja tekstinkäsittelyssä.
- Digital Content Creation -testit pistävät tietokoneen puntariin kuvan- ja videonkäsittelyssä sekä erilaisissa renderöinti- ja visualisointitehtävissä.
- Gaming-osiossa mitataan tietokoneen pelisuorituskykyä 3DMark FireStriken kahdella erilaisella grafiikka- ja yhdellä fysiikkatestillä.
PCMark 10:ssä on ajettavissa kolme erilaista testikokonaisuutta. Kevein ja lyhyin PCMark 10 Express ajaa Essentials- ja Productivity-testit, PCMark 10 -perustesti lisää joukkoon Digital Content Creation -testit ja PCMark 10 Extended vielä Gaming-testit sen päälle.
Testiohjelma tulee saataville kolmena eri versiona. Ilmainen Basic Edition sisältää mahdollisuuden ajaa PCMark 10 -perustestin ja lähettää tulokset Futuremarkin tulostietokantaan. . Advanced Edition sisältää Basic Editionin ominaisuuksien lisäksi mahdollisuudet ajaa Express- ja Extended-testit, ajettavien testien kustomoinnin, tulosvertailun ohjelman sisällä, tietokoneen lämpötilojen ja kellotaajuuksien tarkkailun sekä mahdollisuuden tallentaa tuloksia myös omalle tietokoneelle. Ammattilaiskäyttöön tarkoitettu Professional Edition lisää Advanced-version ominaisuuksiin nähden tuen testien automatisoinnille komentokehotteen avulla, kaupallisen käytön ja yksityiset, paikallisesti tallennetut tulostietokannat.
PCMark 10:n julkaisun yhteydessä Futuremark toi saataville vain Professional-version. Basic- ja Advanced-versiot testistä tulevat saataville 22. päivä kuluvaa kuuta. Basic-versio testistä on ilmainen, Advanced-versio kustantaa 29,99 dollaria ja Professional-versio on hinnoiteltu 1495 dollariin per vuosi. 3DMark-testiohjelman hinnoittelun perusteella Advanced-version hinnan pitäisi kääntyä Suomessa 27,99 euroon.
Futuremark julkaisi kokonaisvaltaisen PCMark 10 -testiohjelmiston
PCMark 10 mahdollistaa tietokoneen suorituskyvyn arvioinnin perustoimintojen, toimistokäytön, median luonnin ja pelisuorituskyvyn perusteella