Ensimmäinen Android Q -beetaversio on nyt ladattavissa Pixel-puhelimille

Kyseessä on ensimmäinen Android Q:n yhteensä kuudesta esiversiosta.

Google on julkaissut eilen ensimmäisen beetaversion tulevasta Android Q -mobiilikäyttöjärjestelmästään. Beetaversio on asennettavissa Googlen omiin Pixel-sarjan puhelimiin. Positiivisena yllätyksenä mahdollisuus tuli tarjolle myös ensimmäisen sukupolven Pixel-malleille, vaikka niiden elinkaarituki on jo virallisesti loppunut.

Android Q Betan voi asentaa Pixel-puhelimiin joko manuaalisesti Googlen sivuilta ladattavan järjestelmäkuvatiedoston avulla tai vaihtoehtoisesti kirjaamalla laitteen mukaan Android Beta Program -ohjelmaan, jolloin uusi versio tulee OTA-päivityksenä suoraan puhelimeen. Ennen Android Q Betan asentamista on hyvä huomioida, että kyseessä on aikainen testi- ja kehityskäyttöön suunnattu versio, jota ei ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön. Monet käyttöjärjestelmän kuluttajille näkyvistä ominaisuuksista puuttuvat vielä ensimmäisistä beetaversioista.

Google aikoo julkaista Android Q:sta kaikkiaan kuusi esiversiota, joista neljä (maalis-kesäkuu) on varsinaisia beetaversioita ja kaksi ns. release candidate -versioita (Q3), jotka ovat lähellä käyttöjärjestelmän lopullista muotoa sisältäen mm. lopulliset sovellusrajapinnat. Lopullisen version julkaisu on suunniteltu tuttuun tapaan kolmannelle vuosineljännekselle, eli syyskuun loppuun menessä.

Android Q tuo mukanaan useita parannuksia tietoturvaan, sovellusoikeuksien hallintaan, yhteysominaisuuksiin, multimediarajapintoihin sekä suorituskykyyn ja laitteen resurssien hyödyntämiseen. Android Q sisältää lisäksi natiivin tuen taittuvanäyttöisille laitteille. Tutustumme io-techissä Android Q:n uusiin ominaisuuksiin myöhemmin omassa jutussaan.

Lähde: Android Developers, Android Developers Blog

DigiTimes: Intelin pahenevat toimitusvaikeudet vauhdittavat AMD:n markkinaosuuden kasvua

Intelin toimitusvaikeuksien uskotaan pahenevan, kun etenkin edullisten prosessoreiden kysynnän ennustetaan nousevan samaan aikaan kun Intel panostaa tuotantokapasiteettinsa korkean katteen kalliimman pään prosessoreihin.

Intel on kärsinyt jo pitkään tuotantokapasiteettinsa riittämättömyydestä. Tuotannon riittämättömyys juontuu yhtiön ongelmiin 10 nanometrin valmistusprosessinsa kanssa. Alkuperäisen suunnitelman mukaan yhtiön prosessoreiden olisi pitänyt siirtyä jo 10 nanometrin prosessille, jolloin 14 nanometrin kapasiteettia olisi riittänyt muille uusille piireille. Koska prosessorit käyttävät kuitenkin edelleen 14 nanometrin prosessia, on sen kapasiteetti yksinkertaisesti loppunut kesken ja pakottanut yhtiön muun muassa siirtämään joitain piirisarjoja vanhemmalle valmistusprosessille.

Intelin tuotantokapasiteettiongelmien povattiin alun perin päättyvän viimeistään nyt kuluvan vuosineljänneksen aikana. DigiTimesin tutkimusten mukaan nyt näyttää kuitenkin siltä, että ne päinvastoin tulevat pahentumaan vuoden toisen neljänneksen aikana. Ongelmia tulee etenkin edullisemman pään prosessoreissa, joiden kysynnän uskotaan kasvavan muun muassa Chromebook-tietokoneiden myötä samaan aikaan kun Intel pyhittää mahdollisimman paljon tuotantokapasiteettiaan parhaat katteet omaavan kalliimman pään prosessoreihin. Riippumatta 10 nanometrin prosessin tilasta Intelin ongelmat tulevat helpottamaan vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, kun se saa käyttöönsä lisää 14 nanometrin tuotantolinjoja.

Sivuston mukaan etenkin kannettavien kohdalla Intelin toimitusvaikeudet näkyvät AMD:n suosion huomattavassa kasvussa. Yhtiö on onnistunut kasvattamaan vuodessa markkinaosuuttaan kannettavissa yli 60 prosentilla 9,8 %:sta 15,8 %:iin. Digitimes uskoo tutkimustensa perusteella AMD:n vain kiihdyttävän markkinaosuutensa kasvua nousemalla 18 prosenttiin vuoden toisen neljänneksen aikana kiitos yhtiön prosessoreita käyttävien Chromebook-kannettavien.

Lähde: DigiTimes

Kotimainen kannettava pelipöytä unEvn One hakee Kickstarter-joukkorahoitusta

unEvn One on täysmittainen sähköllä korkeussäädettävä ja ITX-kokoonpanon sisälleen mahduttava pelipöytä, jonka voi taittaa keskeltä kahtia siirtoja varten.

Useat valmistajat ovat tuoneet viime vuosina markkinoille pelipöytiä, joissa tietokone rakennetaan suoraan itse pöydän sisälle. Nyt Kickstarteriin on ilmestynyt mielenkiintoinen kotimainen pelipöytäerikoisuus, unEvn One.

unEvn One vaikuttaa päällisin puolin varsin tavanomaiselta pelipöydältä. Sen sisälle on rakennettu paikka ITX-emolevylle, SFX-virtalähteelle (max. 130 mm pitkät) ja käytännössä täysmittaiselle näytönohjaimelle (350 x 150 x 60 mm). Pöydässä on lisäksi yksi 140 mm:n tuuletin, jonka voi vaihtaa tuulettimineen maksimissaan 80 mm paksuun nestekierron jäähdyttimeen sekä paikat kahdelle 140 mm:n tuulettimelle. Prosessorin jäähdytin voi olla maksimissaan 60 mm korkea. Tallennustilaa varten pöydässä on neljä 2,5-tuumaisen aseman paikkaa (maksimissaan 10,5 mm korkeat asemat).

Pöydän erikoisuus on sen liikultetavuus. Koko komeus on suunniteltu ainakin teoriassa kannettavaksi ja koko pöydän voi taittaa helpompaa liikuttelua varten keskeltä kahtia. Pöytään rakennettu kaasujousella varustettu näyttövarsi tukee maksimissaan 32-tuumaisia näyttöjä VESA 75×75 tai 100×100 kiinnityksin, mutta mikäli näyttö on korkeintaan 25-tuumainen, sen voi taittaa varren mukana pöydän sisään, kun kokoonpanoa siirretään. Pöytään on saatavilla myös enimmillään kaksi lisävartta näytöille.

unEvn Onen kaarevaan etureunaan on integroitu tietokoneen puolelle virtapainike, kaksi USB 3.1 Type-A -liitäntää sekä 3,5 mm:n kuuloke- ja mikrofoniliitännät. Heti I/O-paneelin vierestä löytyy lukittava laatikko ja toiselta laidalta puolestaan pöydän korkeuden säätöön tarkoitettu hallintapaaneli. Muita pöydän ominaisuuksia ovat mm. erilaiset kaapelinhallintaominaisuudet, teline hiiren johdolle (”mouse bungee”) sekä virran läpiviennit enimmillään kahdelle laitteelle, kuten näytöille, jolloin koko pöydästä lähtee vain yksi johto seinään.

Pöydän strategiset mitat ovat käyttövalmiina 80 x 121 x 60 – 80 senttimetriä ja kokoon taitettuna 60 x 80 x 20 cm. Sähköistetyn pöydän korkeutta voi muuttaa nappia painamalla ja siihen voi ohjelmoida neljä eri esiasetettua korkeutta 60 ja 80 cm:n välillä. Koko komeuden paino on noin 25 – 30 kg riippuen näytön ja komponenttien painosta.

unEven Onen kehittäjät ovat asettaneet projektilleen 40 000 Yhdysvaltain dollarin tavoitteen ja rahoitus toimii kaikki tai ei mitään -periaatteella, eli mikäli tavoite ei tule täyteen 15. huhtikuuta mennessä, projektia tukeneet eivät menetä rahojaan. Uutista kirjoittaessa tavoitteesta on koossa 11 312 dollaria.

Edullisimmillaan unEvn Onen saa Super Early Bird -pakettina 1249 dollarin hintaan. Pakettiin kuuluu itse pöytä, yksi näyttövarsi, virtajohto itse pöydälle sekä toinen pöydän ja näytön väliin. Tällä hetkellä Super Early Bird -paketteja on lunastamatta vielä kaksi, joiden jälkeen hinta nousee 1369 dollariin. Kaikkien Early Bird -erien jälkeen pöydän Kickstarter-hinta tulee olemaan 1599 dollaria ja lopulliseksi jälleenmyyntihinnaksi mainitaan 2499 dollaria. Lisäksi saataville tulee 49 dollarin hintainen kantolaukku ja 69 dollaria kappaleelta kustantavia näyttövarsia. Paketin toimituskulut Suomeen ovat 149 dollaria.

Lähde: unEvn One @ Kickstarter

World of Warcraft tuo DirectX 12:n Windows 7:lle

Microsoft on taipunut Blizzardin ja muiden kehittäjien painostukselle ja tuonut Windows 7:lle DirectX 12:n User mode -osuuden. Tuki mahdollistaa rajapinnan hyödyntämisen vanhemmalla käyttöjärjestelmällä, mutta sen nopeus ei vastaa Windows 10:n toteuttusta.

Pelaajien kannalta yksi Windows 10:n merkittävimmistä uudistuksista on ollut uusi matalan tason DirectX 12 -rajapinta. Osa uuden rajapinnan Direct3D-ominaisuuksista tuotiin vanhemmille käyttöjärjestelmille osana Direct3D 11.3 -päivitystä, mutta sen tuki on ollut käytännössä olematonta.

Microsoft on nyt ilmoittanut tuovansa DirectX 12:n myös Windows 7 -käyttöjärjestelmälle. Aiemmin yhtiö on sanonut, että rajapinnan tuominen vanhemmille käyttöjärjestelmille olisi käytännössä mahdotonta muuttamatta alla olevaa käyttöjärjestelmää perustavanlaatuisella tavalla. Windows 7:n DX12 ei ole täysin identtinen Windows 10:n kanssa, sillä 7:n versio sisältää vain rajapinnan User Mode -osuuden eikä syvemmälle käyttöjärjestelmään tehtyjä muutoksia, jotka nopeuttavat rajapinnan toimintaa.

Microsoftin mukaan kiitos tästä toteutuksesta kuuluu Blizzardille, jonka DirectX 12 -renderöijä World of Warcraftille on saatu hiottua merkittävästi DirectX 11 -versiota nopeammaksi. Yhtiö lähestyi Microsoftia saadakseen tuotua vastaavat suorituskykyparannukset myös Windows 7 -käyttäjille. Myös muut nimeltä mainitsemattomat kehittäjät ovat viestineet Microsoftin suuntaan vastaavanlaisia pyyntöjä. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, minkä tasoisista eroista Windows 7:n ja 10:n DX12-toteutusten välillä puhutaan.

Microsoftin mukaan tulevaisuudessa saattaisi olla luvassa myös muita pelejä, jotka tukisivat DirectX 12 -rajapintaa Windows 7:lla, mutta niitä ei nimetty ainakaan tässä vaiheessa. Yhtiö kuitenkin kertoo tekevänsä parhaillaan yhteistyötä muutamien muiden pelinkehittäjien kanssa. Blogipostaus tekee selväksi myös sen, että DirectX 12:n hyödyntäminen Windows 7:lla vaatii erikseen Microsoftin kanssa toteutettavan pelikohtaisen tuen rajapinnalle.

Lähde: MSDN

Corsairilta uudet Carbide 678C- ja Crystal 680X RGB -kotelot

Uutuusmalleista toinen tähtää hiljaisuuteen ja toinen edustaa kuutiomuotoilua.

Corsair on esitellyt mallistoonsa kaksi uutta kotelomallia, jotka kantavat Carbide 678C- ja Crystal 680X RGB -mallinimiä.

Carbide 678C on Corsairin uusin tarjokas hiljaisten miditornikoteloiden markkinoille. Kyseessä on pelkistetysti muotoiltu, luukullisella etupaneelilla varustettu malli, jonka sisäpinnoissa on käytetty ääntä vaimentavaa materiaalia ja kattopaneelin ilmanpoistoaukko on peitettävissä vaimennuspaneelilla. Lasinen vasen kylkipaneeli on saranoitu takareunastaan.

678C:n sisällä on yksi 5,25 tuuman ulkoinen asemapaikka, kuusi 3,5 tuuman levypaikkaa sekä kolme 2,5 tuuman asemapaikkaa, jotka ovat kaikki irrotettavissa yksitellen. Tilaa on myös jopa E-ATX-emolevyille sekä 170 mm korkeille prosessoricoolereille. Kotelon vakiojäähdytys on hoidettu kolmella SP140-tuulettimella, joita voi ohjata kuusipaikkaisen PWM-ohjaimen avulla. Koteloon mahtuu jopa 360 tai 420 mm jäähdyttimet.

Corsair Carbide 678C tekniset tiedot:

  • Ulkomitat:  239 x 497 x 549 mm (L x K x S)
  • Paino: 13,06 kg
  • Materiaali: jauhemaalattu teräs, karkaistu lasi
  • Etupaneelin liitännät: 2 x  USB 3.0, 1 x USB 3.1 Type-C, kuuloke/mikrofoni
  • Yhteensopivat emolevyt: E-ATX, ATX, micro-ATX, mini-ITX
  • 5,25 tuuman ulkoiset asemapaikat: 1 kpl
  • 3,5 tuuman levypaikat: 6 kpl
  • 2,5 tuuman levypaikat: 3 kpl
  • Laajennuskorttipaikat: 7 + 2 kpl
  • Lisäkorttien maksimipituus: 370 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 170 mm
  • Virtalähteen maksimipituus: 225 mm
  • Tuuletinpaikat:  yhteensä 8 x 140 mm tai 9 x 120 mm
  • Tuulettimet: 1 x 140 mm takana, 1 x 140 mm edessä, 1 x 140 mm katossa
  • Jäähdytinyhteensopivuus: 360/280 mm edessä, 120/140 mm takana, 360/420 mm katossa

Crystal 680X RGB on suurempi versio jo markkinoilta löytyvästä micro-ATX-kokoonpanoille suunnatusta Crystal 280X RGB -kuutiokotelosta. Kotelo on varustettu esiasennetulla Corsair Lighting Node Pro -valaistuskontrollerilla. Etu-, katto- ja kylkipaneelit ovat karkaistua lasia.

680X:n sisäosat perustuvat rinnakkaiseen kaksikammiorakenteeseen, jossa emolevy ja lisäkortit sijaitsevat vasemman kyljen puolella ja virtalähde sekä levyasemat oikean kyljen puolella. Näytönohjain on haluttaessa mahdollista asentaa pystyasentoon. Kotelon mukana toimitetaan neljä 120 mm tuuletinta, joista kolme on RGB-valaistuja. Kaikkiaan tuuletinpaikkoja on jopa yhdeksän kappaletta ja jäähdytin on mahdollista asentaa pohjaan, kattoon, etupaneeliin ja takapaneeliin.

Corsair Crystal 680X RGB tekniset tiedot:

  • Ulkomitat:  344 x 505 x 423 mm (L x K x S)
  • Paino: 13,06 kg
  • Materiaali: jauhemaalattu teräs, karkaistu lasi
  • Etupaneelin liitännät: 2 x  USB 3.0, 1 x USB 3.1 Type-C, kuuloke/mikrofoni
  • Yhteensopivat emolevyt: E-ATX, ATX, micro-ATX, mini-ITX
  • 3,5 tuuman levypaikat: 3 kpl
  • 2,5 tuuman levypaikat: 4 kpl
  • Laajennuskorttipaikat: 8 + 2 kpl, pystysuuntainen näytönohjaimen asennusmahdollisuus
  • Lisäkorttien maksimipituus: 330 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 180 mm
  • Virtalähteen maksimipituus: 225 mm
  • Tuuletinpaikat:  yhteensä 7 x 140 mm tai 8 x 120 mm
  • Tuulettimet: 3 x 120 mm RGB edessä, 120 mm takana
  • Jäähdytinyhteensopivuus: 360/280 mm edessä, 120/140 mm takana, 240/280 mm katossa ja pohjassa

Carbide 678C tulee saataville välittömästi mustana ja valko-mustana 199,90 euron suositushintaan. Crystal 680X RGB:n värivaihtoehdot ovat samat, mutta suositushinta 249,90 euroa.

Lähde: Corsair (1)(2)

Uusi artikkeli: Testissä AOC Agon AG273QCX -pelinäyttö

Testissä AOC:n kaareva Agon AG273QCX -pelinäyttö, jossa VA-paneeli, 1440p-resoluutio ja 144 hz:n virkistystaajuus.

Testiimme saapui AOC:n viime syksynä julkaisema ja joulukuussa myyntiin saapunut Agon AG273QCX -pelinäyttö, joka on varustettu kaarevalla 27-tuumaisella 2560×1440-resoluution ja 144 hertsin VA-paneelilla. Näytön ominaisuuksiin lukeutuvat myös Displayport HDR 400 -sertifiointi, RGB-valaistus ja Freesync 2. Näytön suositushinta Suomessa on tällä hetkellä 650 euroa.

Tutustumme artikkelissa näytön ja paneelin ominaisuuksiin sekä ajoimme näytölle edellisestä näyttötestistämme tutut mittaukset näyttö ilman kalibrointia ja kalibroituna.

Lisäksi pureuduimme tämän artikkelin testeissä näytön viiveeseen uusilla työkaluilla. Kuvasimme näyttöä ns. pursuit camera -tekniikalla UFO-testissä, jolla saimme tulokseksi mahdolliset ihmissilmän havaitsemat liikesumeudet, jos sellaisia näytöllä liikkuvassa kuvassa ilmenee. Tämän lisäksi kuvasimme ja mittasimme 960 FPS:n kuvataajuuden hidastuskameralla, kuinka kauan aikaa kuluu hiiren painalluksesta siihen, että Counter Strike: Global Offensive -pelissä ase laukeaa.

Lue artikkeli: Testissä AOC Agon AG273QCX -pelinäyttö

Uusi artikkeli: MWC 2019 -messukooste

13.3.2019 - 01:39 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (7)

io-techin kooste Barcelonassa pidettyjen MWC 2019 -messujen keskeisimmistä mobiililaiteuutuuksista.

io-tech vieraili helmikuun lopulla järjestetyillä Mobile World Congress -messuilla Barcelonassa tutustumassa mobiilialan uutuuksiin. Tähän artikkeliin on koostettu kaikkien keskeisimpien tapahtumassa esiteltyjen mobiililaitteiden ensituntumat. Osa ensituntumista on jo julkaistu erillisinä uutisina, mutta seassa on juttua myös useammasta aiemmin käsittelemättämästä uutuudesta.

Lue artikkeli: MWC 2019 -messukooste

Western Digitalin LLF NAND lähtee kilpailemaan Optanea ja Z-NANDia vastaan

Low Latency Flash NAND -muistien hyödyt ja haitat ovat tuttua huttua Optanen ja Z-NANDin markkinointidioista: Halpaa ja hitaampaa kuin DRAM mutta selvästi nopeampaa ja kalliimpaa kuin perinteiset NAND Flash -muistit.

Flash-muisti on etenkin NAND-muodossaan käytännössä standardin asemassa nykylaitteiden tallennustilan tarjoajana. Vaikka NAND Flash -muisteja kehitetään jatkuvasti ja piirit ovat siirtyneet esimerkiksi 3D-paketointiin, ei se ole riittänyt vastaamaan markkinoiden kaikkiin tarpeisiin ja sen rinnalle ovat nouseet esimerkiksi Optane- ja Z-NAND-muistit. Sekä Optanen että Z-NANDin erikoisuus standardeihin NAND Flash -muisteihin verrattuna on niiden tarjoama nopeus ja vasteaika.

Nyt markkinoille saadaan kolmas kilpailija, kun Western Digital esitteli oman LLF- eli Low Latency Flash NAND -muistinsa. LLF NAND -muistien solut ovat 1- tai 2-bittisiä ja niiden luvataan leikkaavan vasteajat mikrosekuntiluokkaan.

Kuten kilpailijoidenkin kohdalla, nopeutta ei saada ilmaiseksi vaan WD:n tämän hetkisten arvioiden mukaan LLF NAND tulee olemaan ainakin aluksi peräti 3 kertaa kalliimpaa, kuin TLC-tyyppiset 3D NAND -muistit. Hinta on kuitenkin edelleen halpa esimerkiksi DRAM-muisteihin verrattuna.

Valitettavasti Western Digital ei ole paljastanut toistaiseksi LLF NAND -muisteista tämän tarkempia yksityiskohtia. Dioista kuitenkin selviää, että uudet muistit niputetaan yhtiön BiCS4-sukupolveen, joten muistien valmistuksen pitäisi onnistua välittömästi. Yhtiö ei ole vielä paljastanut milloin se aikoo julkaista ensimmäiset varsinaiset LLF-tuotteet.

Lähde: AnandTech

Intel esitteli nopean CXL 1.0 -väylän

PCI Express 5.0:n pohjalta kehitetty välimuistikoherentti CXL-väylä lähtee kilpailemaan markkinoista muun muassa NVLink- ja CCIX-väyliä vastaan.

PCI Express on kaikille tuttu tietokoneissa käytettävä väylä, johon voidaan liittää kaikenlaisia lisälaitteita, kuten näytönohjaimia, äänikortteja, erilaisia kiihdyttimiä, verkkopiirejä ja NVMe-SSD-asemia. Vaikka väylää kehitetään aktiivisesti, sen tarjoamat ominaisuudet eivät riitä kaikkiin tehtäviin. PCI Express -väylän puutteita paikkaavien väylien terävintä kärkeä ovat tällä hetkellä esimerkiksi NVLink ja CCIX (Cache Coherent Interconnect for Accelerators).

Intel on esitellyt nyt oman kilpailijansa väylämarkkinoille CXL:n eli Compute Express Linkin muodossa. CXL:n takana olevaan konsortioon kuuluvat Intelin lisäksi tällä hetkellä Alibaba, Cisco, Dell, Facebook, Google, Hewlett Packard Enterprise, Huawei ja Microsoft. Väylä tulee olemaan avoin kaikille konsortioon liittyville jäsenille.

CXL:n perustana toimii tuleva PCI Express 5.0 -standardi ja CXL:n 1.0-versio onkin yhteensopiva PCIe:n kanssa sekä fyysisesti, sähköisesti että protokollansa osalta. Taaksepäin yhteensopivuus helpottaa standardin liikkeelle lähtöä, kun laitteistot voivat samojen liitinten ja väylien läpi tukea sekä CXL:ää että PCI Expressiä. Kilpailijoidensa tavoin CXL on välimuistikoherentti väylä, jonka tarkoitus on tarjota erilaisille kiihdyttimille nopea väylä pienin viivein. Välimuistikoherenttius mahdollistaa laitteiden välisen resurssien jakamisen tehokkaasti.

Intel on kehittänyt CXL-väylää itsenäisesti jo useamman vuoden ennen kuin se perusti konsortion sen taakse. Yhtiön mukaan CXL 1.0 -laitteita voidaan odottaa markkinoille vuonna 2021 datakeskuksiin suunnattujen alustojen mukana. Konsortio kehittää myös täyttä häkää väylän 2.0-versiota, mutta sen aikataulusta ei ole vielä tarkempaa tietoa.

Lähteet: Intel, AnandTech

Video: Testissä Havit HV-KB399L -pelinäppäimistö

Testaamme videolla Cdon.comissa myytävän Havitin mekaanisen pelinäppäimistön nopeutta, kirjoittamista ja pelaamista.

io-techin YouTube-kanavalla näppäimistövideot ovat saavuttaneet suuren suosion ja nyt testasimme edullisten kumikupunäppäimistöjen jatkeeksi Cdonista ostetun 32 euron hintaisen ja kenties Suomen halvimman mekaanisen pelinäppäimistön. Kyseistä kiinalaisen Havitin valmistamaa HV-KB399L- näppäimistöä on pyydetty videoiden kommenteissa runsaasti testiin, joten kuuntelimme katselijoiden toiveita ja toteutimme testin.

Videolla esitellään tenkeyless-näppäimistön rakenne, kytkimet, valaistus ja ominaisuudet sekä suoritimme käytännön nopeus-, kirjoitus- ja pelitestit. Näppäimistö on varustettu Contentin valmistamilla sinisillä kytkimillä, joissa on varsin korkeaprofiiliset näppäinhatut. Jokaisella näppäinrivillä on oma kiinteä värivalaistus, eikä koko näppäimistöä saa valaistua esimerkiksi tietyllä yhdellä värillä. Taustavalaistuksen animaatiota ja kirkkautta on mahdollista säätää ja kytkeä se pois päältä.

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä videota, tilaa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Katso video Youtubessa