Uutiset

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 496.76 -ajurit NVIDIA Image Scaling -ominaisuudella

NVIDIA Image Scaling eli NIS on perinteinen spatiaalinen kuvanskaalain ja se toimii GeForce-näytönohjaimilla universaalisti DirectX 11- ja 12 -sovelluksilla.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 496.76 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Samaan syssyyn yhtiö julkaisi myös DLSS 2.3 -version sekä NVIDIA Image Scaling -teknologian.

GeForce 496.76 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen Game Ready -leima Battlefield 2042 -pelille. Lisäksi ajureissa on viimeisimmät päivitykset Assetto Corsa Competizionelle, Bright Memory: Infinitelle, Farming Simulator 22:lle, Hot Wheel Unleashedille, Myth of Empiresille sekä Ruined King: A League of Legends Storylle.

NVIDIA Image Scaling (NIS) on perinteinen spatiaalinen kuvanskaalausmenetelmä sisäänrakennetulla terävöitysfiltterillä. Tällä hetkellä on vielä hieman epäselvää, onko kyse todella uudesta ominaisuudesta, vai ajureista jo löytyneen skaalaimen yhdistämisestä terävöitykseen ja viemisestä saman kohdan alle ajurien hallintapaneelissa. Kun NIS otetaan käyttöön, ajurit luovat viisi uutta resoluutiota käytössä olevan työpöytäresoluution perusteella: 50 %, 59 %, 67 %, 77 % ja 85 % natiivista. Ominaisuus otetaan käyttöön kytkemällä se päälle ajureista tai GeForce Experiencestä ja valitsemalla pelissä jokin uusista resoluutiosta. Tämän jälkeen ajurit hoitavat kuvan skaalauksen ja terävöityksen yhdellä vedolla koko kuvalle.

NVIDIAn mukaan NIS on universaali ja toimii kaikille GeForce-näytönohjaimilla. Käyttäjäraporttien mukaan ominaisuus ei kuitenkaan toimi aivan kaikissa peleissä ja mikäli ajureiden ja erillisen, pelinkehittäjille GitHubissa jaossa olevan avoimen lähdekoodin ohjelmistokehityskitin käyttämät metodit ovat identtiset, toimii ominaisuus vain DirectX 11- ja DirectX 12 -rajapinnoilla. Ohjelmistokehityskitti mahdollistaa NIS:n lisäämisen peleihin FSR:n tapaan ja se toimii myös silloin myös muiden valmistajien näytönohjaimilla. Lisäämällä ominaisuuden suoraan peliin voidaan esimerkiksi välttää UI-elementtien ja tekstin skaalaaminen, vaikka raskaat osuudet renderöitäisiinkin matalammalla resoluutiolla.

DLSS:n uusi 2.3 -versio tuo mukanaan parannuksia etenkin partikkelien renderöintiin vähentämällä niiden muodostamia ”häntiä”. Uusi versio DLSS:stä on käytössä nyt 16 eri pelissä. Voit lukea lisää DLSS:n uusista tuulista ja NVIDIA Image Scaling -ominaisuuksista yhtiön artikkelista.

Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi WRC 8:n ja 9:n sekä Transport Feverin kaatuilu käynnistyksessä, Marvel’s Avengers Xbox Game Pass for PC -version satunnainen kaatuilu sekä Detroit Become Humanin satunnainen jumittelu ja jäätyily. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi vanha tuttu Sonic & All Stars Racing Transformedin satunnainen kaatuilu veden läpi ajettaessa, Deathloopissa esiintyvät ongelmat HDR käytössä ja uuden Image Scaling -ominaisuuden ongelmat, joihin on onneksi olemassa ainakin jonkilaiset purkkakorjaukset. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta (PDF) ja NVIDIAn Game Ready -artikkelista.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Uusi artikkeli: Testissä Noctua NH-P1 -prosessoricooleri

Testasimme Noctuan ensimmäisen passiivisen prosessoricoolerin.

io-techin cooleritestipenkkiin saapui tällä kertaa jotain aiemmasta poikkeavaa, nimittäin täysin passiivinen Noctuan NH-P1, joka luottaa siis luonnolliseen konvektioon, eikä hyödynnä vakiotilassaan lainkaan tuulettimia. NH-P1:n suositushinta on 109,90 euroa, eli kyseessä on pykälän valmistajan tuulettimia käyttävää NH-D15-lippulaivacooleria kalliimpi malli.

Tässä artikkelissa tutustumme Noctua NH-P1:n rakenteeseen ja suorituskykyyn. Verrokkina passiivicoolerille testeissä on mukana Noctuan NH-D15.

Lue artikkeli: Testissä Noctua NH-P1 -prosessoricooleri

Bloomberg: Huawei suunnittelee puhelinmalliensa lisensointia toisille valmistajille

16.11.2021 - 12:32 / Oskari Manninen Mobiili Kommentit (2)

Huawei on Bloombergin raportin mukaan suunnittelemassa omien puhelinmalliensa lisensointia kolmannen osapuolen valmistajille, sillä Yhdysvaltain pakotteet rajoittavat yrityksen omaa puhelintuotantoa.

Huawei on paininut Yhdysvaltojen asettamien pakotteiden kanssa jo parisen vuotta, minkä aikana valmistajan puhelinmyynti on kohdannut väistämättä haasteita, eikä yrityksen näkyvyys länsimaissa ole ollut enää entisensä tasolla ja ennen maailman suurin puhelinvalmistaja on tippunut kotimaassaankin kärkikolmikon alapuolelle.

Bloombergin mukaan Huawei on kuitenkin löytänyt keinon parantaa taloudellista asemaansa: uutissivustoin mukaan Huawei suunnittelisi puhelintensa lisensointia kolmansille osapuolille. Bloombergin nimettömän tietolähteen mukaan Huawei suunnittelisi puhelinten lisensointia China Postal and Telecommunications Appliance Co.:lle, joka sitten ostaisi tarvittavat osat, joihin Huawei ei yrityksenä itse pääse käsiksi. Bloombergin toisen lähteen mukaan myös kiinalainen TD Tech Ltd. olisi myymässä Huawein suunnitteluun pohjautuvia puhelimia omalla brändillään.

Suunnittelemiensa puhelinten eteenpäin lisensoiminen voikin Huawein tilanteessa olla varsin houkutteleva vaihtoehto, sillä valmistajan omaa tuotantoa rajoittaa nykyisin Googlen palveluiden puuttumisen lisäksi muun muassa se, ettei yritys kykene valmistamaan Kirin-järjestelmäpiirejään TSMC:n tehtailla. Huawei on ostanut jonkin verran Yhdysvaltaisen Qualcommin piirejä, mutta noistakin kiinalaisyrityksen on käytettävä vain 4G-yhteyksiä tukevia malleja, sillä Huaweille ei pakotteiden myötä voi myydä 5G-modeemin sisältäviä piirejä.

Lähde: Bloomberg

Intel kertoi lisätietoa Sapphire Rapidsin ja Ponte Vecchion supertietokoneversioista

Sapphire Rapidsin supertietokoneversiossa on DDR5-muistien lisäksi 64 Gt HBM2e-muistia ja Ponte Vecchioon 128 Xe-ytimeen sisältyy 128 säteenseurantayksikköä.

Intel on ehtinyt kertomaan tulevista piireistään niin prosessori- kuin GPU- ja kiihdytinrintamillakin jo useisiin eri otteisiin. Yhtiöllä oli kuitenkin jälleen muutama uusi tiedonjyvänen jaettavaksi Supercomputing 21 -tapahtumassa.

Intel on esitellyt Supercomputing-tapahtumassa tulevien Sapphire Rapids -palvelinprosessoreidensa järeintä versiota sekä Ponte Vecchiota. Sapphire Rapids HBM ja Ponte Vecchio ovat molemmat käytössä supertietokone Auroran laskentanoodeissa.

Sapphire Rapidsin järeimpään versioon on asennettu neljän prosessorisirun lisäksi neljä HBM2e-muistipinoa. Neljän 16 Gt:n muistipinon myötä prosessorilla on käytössään yhteensä 64 Gt nopeaa muistia 1,4-1,6 Tt/s:n muistikaistan päässä. HBM-muistipinot on yhdistetty prosessosiruihin EMIB-silloilla.

Ponte Vecchion paljastukset liittyvät myös osaltaan muisteihin, mutta mukaan mahtui muutakin uutta. Laskentasirut noudattavat kenties odotettua lähemmin Xe-HPC:n mallia, sillä 128 Xe-ytimen mukana on yhteensä 128 Ray Tracing -yksikköä. Laskentasiruilla on käytössään yhteensä 64 Mt L1-välimuistia ja 408 Mt L2-välimuistia. Ponte Vecchion käyttämät piirit valmistetaan Intel 7-, TSMC N7- ja TSMC N5-valmistusprosesseilla.

Lähde: AnandTech

Steam Deckin sisällä sykkii AMD Aerith

Aiempien tietojen mukaan Van Gogh -arkkitehtuuriin perustuva järjestelmäpiiri perustuu AMD:n Zen 2- ja RDNA2-arkkitehtuureihin.

Valve piti viime viikon lopulla Steam Deck -käsitietokoneeseen keskittyvän Steamworks Virtual Conference -tapahtuman. Kaikki tapahtumanesitykset ovat katsottavissa myös jälkikäteen YouTubessa.

Kenties suurin mielenkiinto tapahtumassa kohdistui AMD:n ja Valven yhteisosuuteen Steam Deckin järjestelmäpiirin tiimoilta. Käsitietokoneen tiedettiin jo ennakkoon käyttävän Van Gogh -koodinimellistä järjestelmäpiiriä, joka kehitettiin tiettävästi alun perin Microsoftin tarpeisiin Surface-perheeseen, mutta kyseinen projekti peruutettiin.

Vaikka siru on edelleen Van Gogh, tottelee piiri nyt virallisemmin nimeä AMD Aerith. AMD:n semi-custom-yksikön johtaja Sebastien Nussbaumin esittelemä järjestelmäpiiri perustuu tuttuihin Zen 2- ja RDNA2 -arkkitehtuureihin.

Järjestelmäpiirin neljä Zen 2 -prosessoriydintä toimivat tilanteesta riippuen 2,4-3,5 GHz:n kellotaajuudella. Niiden tukena on kahdeksan RDNA2 Compute Unit -yksikköä, joiden kellotaajuus liikkuu puolestaan 1-1,6 GHz:n välimaastossa. Integroitu grafiikkaohjain on sikäli täysverinen RDNA2-edustaja, että se tukee DirectX 12 Ultimate -rajapinnan mukaisia ominaisuuksia, kuten säteenseuranta. Järjestelmäpiirin tukena on 16 Gt LPDDR5-muistia 88 Gt/s muistikaistan jatkeena.

Koko järjestelmäpiirin TDP-arvo on virallisissa kirjoissa 4-15 wattia eikä järjestelmäpiirille ole asetettu mitään kiinteää lämpötilarajaa. Valven tavoitteena on ollut tarjota aina yhtä hyvä suorituskyky tilanteesta riippumatta ja Steam Deckin kerrotaan osaavan tarvittaessa skaalata laitteen akun latausnopeuksia, tiedonsiirtonopeuksia ja tallennustilan nopeutta, ettei prosessorin tai näytönohjaimen suorituskyky vaarannu. Yhtiö on välittänyt lisäksi pelinkehittäjille viestin FPS-rajoittimien tärkeydestä ja harkitsee itse sellaisen asettamista Steam Deckiin suoraan, mikäli se nähdään tarpeelliseksi.

Valve tulee aloittamaan Steam Deck -käsitietokoneiden toimitukset nykyaikataulun mukaan ensi vuoden helmikuussa, kaksi kuukautta aiottua myöhemmin. Tietokoneeseen on esiasennettu SteamOS 3.0 Linux, mutta siihen voi halutessaan asentaa myös muita käyttöjärjestelmiä, mukaan lukien Windowsin.

Antecilta micro-ATX-kokoluokan Dark Phantom DP31 -kotelo

Dark Phantom DP31 hakee balanssia tehokkaan ilmankierron ja tyylitellyn ulkonäön väliltä.

Kotelovalmistajana parhaiten tunnettu Antec on julkaissut uuden minitorniluokan Dark Phantom DP31 -kotelon. Micro-ATX-kokoluokan kotelo hakee ulkoäöllä balanssia hyvän ilmankierron ja tyylitellyn ulkonäön välillä.

Dark Phantom DP31:ssa huomio kiinnittyy luonnollisesti ensimmäisenä kotelon ulkonevaan etupaneeliin. Etupaneeli on puoliksi peitossa ja puoliksi rei’itetty paremman ilmankierron toivossa. Rei’itettyä osuutta halkovat kynsimäiset ulokkeet ja sama teema löytyy myös peitossa olevan osan RGB-koristeen muotoilusta. Kotelon kylkipaneeli on karkaistua lasia ja se pysyy kiinni magneetein. Saranoilla istuvan ikkunan voi irrottaa nostamalla avaamalla sen ensin ilman ainoankaan ruuvin irrotusta.

Kotelon ilmanvaihdosta on vastuussa etupaneelin kaksi 120 / 140 mm:n tuuletinpaikkaa, katon kaksi 120 mm:n paikkaa ja takapaneelin yksi 120 mm:n paikka. Lisäksi virtalähde luonnollisesti saa napattua oman ilmansa kotelon pohjasta. Jäähdytinpuolella tuki ei ole kuitenkaan samalla tasolla, vaan koteloon voi asentaa vain 120 mm:n jäähdyttimen takapaneeliin tai maksimissaan 240 mm:n jäähdyttimen etupaneeliin.

Antec Dark Phantom DP31:n tekniset ominaisuudet:

  • Kotelon mitat: 378 x 200 x 398 mm (Syvyys x Leveys x Korkeus) (Sivupaneelin kahva lisää leveyttä 1,2 mm), 2,9 kg
  • Materiaalit: Teräs, Karkaistu lasi, Muovi
  • Emolevytuki: mATX, ITX
  • Etupaneelin I/O: Virta- ja valaistuspainikkeet, 1x USB-A 3.0, 2x USB-A 2.0, 3,5 mm mikrofoni- ja kuulokeliittimet
  • Laajennuskorttipaikat: 4
  • Asemapaikat: 1 x 2,5”, 1 x 2,5”/3,5”, 1 x 3,5”
  • Tuuletinpaikat:
    • Edessä 2 x 120 / 140 mm
    • Katossa 2 x 120 mm
    • Takana 1 x 120 mm
  • Jäähdytintuki:
    • Edessä 120 / 140 240 mm
    • Takana 120 mm
  • Lisäkorttien maksipituus 275 mm etutuulettimilla tai 300 mm ilman
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus 150 mm
  • Virtalähteen maksimipituus 175 mm kiintolevyillä tai 300 mm ilman

Antec Dark Phantom DP31 tulee myyntiin välittömästi. Suomessa sen on listannut Hinta.fi-hintaseurannan mukaan vasta yksi tanskalaiskauppa, jossa hinta on 73,61 euroa.

Lähde: Antec

Alphacool julkaisi uudet Eisbaer LT240 Aurora- ja LT360 Aurora -AIO-coolerit

RGB-valaistuksen lisäksi uudet helposti laajennettavat Eisbaer LT Aurora -mallit tuovat mukanaan uuden pumpun ja uudet tuulettimet.

Saksalaista osaamista nestejäähdytysmarkkinoilla edustava Alphacool on julkaissut uutta verta AIO-nestekiertojen markkinoille. Uusi Eisbaer LT -sarjan malli päivittää valaistuksen puutteesta kärsineet AIO:t tämän päivän pelaajien vaatimustasolle.

Alphacool Eisbaer LT Aurora tuo yhtiön AIO-tarjontaan mukanaan paitsi kaivatun RGB-päivityksen, myös uuden pumpun ja tuulettimet. Eisbaer LT Aurora -coolereissa on käytössä yhtiön uusi DC-LT2-pumppuyksikkö, jonka pitäisi olla sekä aiempaa tehokkaampi että hiljaisempi. Ohjattavaa RGB-valaistusta löytyy sekä itse pumppuyksiköstä yhtiön logon ja Eisbaer-logon sekä nimen muodossa, sekä tuulettimista lapoja kiertävinä kahtena RGB-kehänä.

Tuulettimiksi yhtiö on valinnut puolestaan Eiszyklon Aurora LUX Pro -tuulettimet, jotka puhaltavat ilmaa läpi tuttujen 240 ja 360 mm:n NexXxoS-kuparijäähdyttimien. PWM-ohjattujen ja nestelaakeroitujen tuulettimien toiminta-alue on 800-2000 RPM ja ne tuottavat 2,0 mm H2O:n staattisen paineen ja 104,49 m3h:n ilmavirran. Jäähdyttimiä on tarjolla kaksi eri kokoa, 240 mm ja 360 mm.

Alphacoolille tuttuun tapaan AIO-kierto ei ole todellisuudessa suljettu, vaan toisesta letkusta löytyy pikaliitin sekä huoltoa että nestekierron laajennusta ajatellen. Lisäksi pumppuyksiköstä löytyy erillinen täyttöportti. Sekä jäähdyttimen letkuportit että pikaliitin on toteutettu G1/4”-liittimillä.

Eisbaer LT240 Aurora ja LT360 Aurora tulevat saataville välittömästi. Ne on hinnoiteltu yhtiön omassa verkkokaupassa verottomina 122,09 ja 143,79 euroon. Coolerit ovat yhteensopivia kaikkien Intelin ja AMD:n kantojen kanssa LGA775:stä ja AM2:sta lähtien, mukaanlukien yhtiöiden HEDT-kannat ja Intelin uuden LGA1700:n.

Lähde: Alphacool

Samsung aloitti Android 12:n sisältävän One UI 4 -päivityksen jakelun – nyt saatavilla myös Suomessa

Ensimmäisenä päivitykset käynnistyvät Galaxy S21 -sarjan älypuhelimille.

Samsung on tänään julkaissut uuden Android 12:n päälle rakentuvan One UI 4 -käyttöliittymän älypuhelimilleen. Ensimmäisenä päivityksen jakelut käynnistyvät Galaxy S21 -sarjan älypuhelimille.

Uutuuskäyttöliittymä tuo mukanaan uusia kustomointimahdollisuuksia ja yksityisyyden suojan päivityksiä. Mukana on muun muassa uusia kuvakkeita, taustakuvia ja widget-piensovelluksia. Ulkonäöllisesti päivityksestä jaetut kuvat muistuttavat Googlenkin Android 12:een luomaa ilmettä, mutta pysyvät kuitenkin uskollisena Samsungin aiemmalle tyylille.

Yksityisyyden suojaa varten One UI 4 tuo mukanaan Android 12:n ominaisuuskattauksesta tutut ilmoitukset, mikäli jokin sovellus pyrkii käyttämään puhelimen kameraa tai mikrofonia ja päivitetty yksityisyyden asetusvalikko tarjoaa nopean käsiksi pääsyn tietosuoja-asetuksiin.

One UI 4 -päivitykset käynnistyvät Galaxy S21 -sarjan älypuhelimilla tänään 15 marraskuuta, minkä jälkeen päivitys tulee valmistajan mukaan piakkoin saataville myös aiemmille Galaxy S -sarjalaisille S10:stä alkaen, Galaxy Note -malleille 10:stä eteenpäin, kaikille Galaxy Z -sarjalaisille ja alkuperäiselle Galaxy Foldille sekä Galaxy A42 5G:lle, A52:lle, A52 5G:lle, A52s 5G:lle, A72:lle ja A82 5G:lle sekä Galaxy Tab S7 ja S7+ -taulutietokoneille.

Muiden mallien päivitysaikatauluja yritys ei ole kertonut. Lisäksi aikataulut voivat vaihdella markkina-alueittain ja Suomen julkaisuaikatauluista yritys ei ole vielä toistaiseksi tiedottanut tarkemmin.

Päivitys 18.11.2021: Samsung on tiedottanut io-techille aloittaneensa Galaxy S21 -malliston Android 12 -päivitykset myös Suomessa.

Lähde: Samsung

HMD Globalin odotettu Android 11 -päivitys Nokia 6.2:lle ja 7.2:lle toi mukanaan myös ongelmia

Päivityksen myötä puhelinten akun lataaminen on vaatinut useilla käyttäjillä pelkän laturin liittämisen lisäksi myös laitteen uudelleenkäynnistämisen.

Nokia 7.2 ja Nokia 6.2 saivat Android 11-päivityksensä viime viikolla reilusti alun perin julkaistua vuoden 2021 ensimmäisen ja toisen vuosineljänneksen välille sijoitettua aikataulua myöhemmin. Valitettavasti myöhästymiset eivät jääneet päivitysten ainoaksi harmiksi, vaan puhelimiin on tullut Android 11:n mukana myös varsin merkittäviä ohjelmistobugeja.

Internetin keskusteluketjujen mukaan päivityksen seurauksena puhelinten lataaminen on hankaloitunut selvästi, sillä useilla käyttäjillä puhelin ei ole lähtenyt latautumaan enää välittömästi laturin kiinnittämisen jälkeen, vaan laite on vaatinut uudelleenkäynnistyksen latauksen käynnistämiseksi. Toisena ongelmana käyttäjillä on ollut haasteita kamerasovelluksen kanssa, eikä videokuvaus ole enää ollut mahdollista.

Kamerasovelluksen ongelmat vaikuttaisivat kuitenkin juontavan juurensa itse kamerasovellukseen, joka ei Google Playn mukaan ole enää yhteensopiva Android 11:tä käyttävien Nokia 6.2:n ja 7.2:n kanssa ja joidenkin käyttäjien mukaan sovelluksen päivitysten nollaus on voinut auttaa tilanteeseen.

Vähemmän toistuvina ongelmina käyttäjät ovat foorumeilla raportoineet myös Wi-Fi-yhteyksien takkuilusta ja käyttöjärjestelmän hidastelusta.

Lähteet: Nokia Community, TechBBS, Matkapuhelinfoorumi

Uusi artikkeli: Testissä HP Victus 16 -pelikannettava (RTX 3060)

Testissä 1400 euron hintainen HP Victus 16 -pelikannettava Ryzen 7 5800H -prosessorilla, GeForce RTX 3060 -näytönohjaimella ja 16,1-tuumaisella Full HD -resoluution näytöllä varustettuna.

Tutustumme artikkelissa HP:n uuteen ja edullisemman hintaluokan Victus 16-pelikannettavaan, jossa on käytössä GeForce RTX 3060 -mobiilinäytönohjain ja sen kaverina AMD:n Zen 3 -arkkitehtuuriin perustuva 8-ytiminen Ryzen 7 5800H -prosessori. 16,1-tuumaisen kannettavan Full HD -resoluution näyttö tukee 144 hertsin virkistystaajuutta ja sisuksissa on 16 gigatavua keskusmuistia ja puolen teratavun kokoinen M.2 SSD. Artikkelissa on mukana on katsaus ominaisuuksiin, suorituskykyyn, lämpötiloihin, melutasoon, tehonkulutukseen ja akkukestoon.

Lue artikkeli: Testissä HP Victus 16 -pelikannettava (RTX 3060)