Uutiset

Corsair julkaisi jykevän ilmajäähdytteisen A500-prosessoricoolerin sekä kolme iCUE RGB Pro XT -valmisnestecooleria

Uuden A500-mallin myötä Corsair ottaa osaa ilmajäähdytteisten high-end-prosessoricoolereiden markkinoille.

Corsair on esitellyt CES-messuilla uusia tehokkaita jäähdytystuotteita prosessorin viilentämiseen. Ilmajäähdytteinen A500 asemoituu high-end-luokkaan. Nestejäähdytyspuolelle tarjolla on lähinnä kasvojenkohotus, mutta ilmajäähdytysmallistoon yritys esitteli lisää vääntöä uuden huippumallin muodossa.

Uusi ilmajäähdytteinen A500-prosessoricooleri perustuu yhteen suurikokoiseen kuutiomaiseen rivastoon, jonka molemmille puolille on kiinnitetty 120 mm:n ML120-tuulettimet. Tuulettimet käyttävät Corsairin magneettilevitaatiolaakerointia ja niiden pyörimisnopeus on säädettävissä PWM:n avulla 400 ja 2400 minuuttikierroksen välillä (max. 75 CFM, 36 dBA). Tuulettimien korkeutta voi säätää muistiyhteensopivuuden parantamiseksi.

Alumiininen jäähdytysrivasto on yhteydessä prosessoriin kahden kuuden millimetrin ja kahden kahdeksan millimetrin lämpöputken välityksellä ja lämmönsiirto prosessorista tapahtuu high-end-coolerille poikkeuksellisesti suoralla lämpöputkikontaktilla. Valmistaja lupaa coolerin kykenevän jäähdyttämään jopa 250 watin lämpökuorman (TDP). A500:n fyysiset mitat ovat 144 x 169 x 171 mm ja 1,46 kg. Corsairin HoldFast-kiinnitysratkaisu on yhteensopiva AM4-, AM3-, FM2-, LGA115x- ja LGA20xx-prosessorikantojen kanssa.

Nestejäähdytyspuolella uusi iCUE RGB PRO XT -mallisto koostuu 240 mm:n jäähdytintä käyttävästi H100i-mallista, 280 mm jäähdytintä käyttävästi H115i-mallista sekä 360 mm jäähdyttimeen perustuvasta H150i-huippumallista. Kaikkien kolmen mallin alumiinijäähdytin on paksuudeltaan 27 mm. A500-coolerin tapaan myös uudet nestecoolerit käyttävät yrityksen ML-sarjan PWM-ohjattavia tuulettimia, joiden huippunopeus on 2000 RPM 140 mm mallille ja 2400 RPM 120 mm mallille. Haluttaessa tuulettimet saa pysähtymään lämpötilan mukaan. Blokkiyksikön sisältämiä 16 osoitettavaa RGB-lediä sekä tuulettimien ja pumpun pyörimisnopeutta voi säätää iCUE-ohjelmiston avulla. Nestecoolerit ovat yhteensopivia LGA115x-, LGA20xx-, AM2+-, AM3-, AM4- ja sTR4-suoritinkantojen kanssa.

A500-coolerin suositushinta on 99,90 euroa ja se tulee saataville välittömästi. iCUE RGB Pro XT -nestecoolereiden hinnat alkavat H100i-mallin 132,90 eurosta ja päätyvät H150i-mallin 176,90 euroon. Väliin mahtuu vielä 154,90 euron hintainen H115i-malli. Kaikille jäähdytystuotteille luvataan viiden vuoden takuu.

Lähde: Corsair

Intel antoi ensimaistiaiset Tiger Lake -prosessoreista ja Xe-näytönohjaimesta

Intelin mukaan Tiger Lake parantaa prosessorisuorituskykyä kaksinumeroisin luvuin ja Xe-arkkitehtuuri tarjoaa kaksinkertaista suorituskykyä aiempaan Gen11-arkkitehtuurin nähden.

Intel piti oman CES 2020 -lehdistötilaisuutensa viime yönä kahdelta Suomen aikaa. Vaikka tapahtumassa keskityttiin pääasiassa tekoälyyn, mukaan saatiin myös kiusoittelua tulevasta kannettaviin suunnatusta Tiger Lakesta sekä ensimmäinen julkinen demo DG1-erillisnäytönohjaimella.

Intelin Tiger Lake -prosessorit tullaan valmistamaan parannetulla 10 nanometrin valmistusprosessilla. Prosessorissa on käytössä uudet Willow Core -ytimet, joille teaser-video lupaa kaksinumeroisia suorituskykyparannuksia, tekoäälykiihdytin, Xe-arkkitehtuuriin perustuva integroitu grafiikkaohjain, Wi-Fi 6 (Gig+) -tuki sekä Thunderbolt 4 -tuki.

Teaserin jälkeen lavalle saapui Intelin Architecture, Graphics and Software -jaoston johtajiin kuuluva Lisa Pearce. Pearcen mukaan Xe-arkkitehtuuri kaksinkertaistaa grafiikkasuorituskyvyn edeltävään Gen11-arkkitehtuuriin verrattuna määrittelemättä kuitenkaan sen tarkemmin, puhutaanko tässä integroitujen ratkaisujen suorituskyvystä vai mistä. Integroidun Xe:n suorituskykyä esiteltiin lavalla pyörivällä Warframe-demolla, mutta mitään suorituskykynumeroita ei ruudulla pyörinyt.

Pearce antoi myös ensimmäisen maistiaisen DG1-erillisgrafiikkapiiristä. DG1 oli asennettu ohueen kannettavaan ja pyöritti sillä Destiny 2 -peliä, mutta jälleen ruudulta uupuivat kaikki suorituskykylukemat.

Intel tulee tuomaan Tiger Lake -prosessorit OEM-valmistajien saataville ensi kesänä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että niillä varustettuja kannettavia on luvassa syksyllä samoihin aikoihin, kuin viime vuonna saatiin markkinoille Ice Lake -kannettavia.

Päivitys:

Intel piti CES 2020 -messuilla paikalla olleelle lehdistölle pienimuotoisen tilaisuuden jo ennen varsinaista lehdistötilaisuuttaan. Tapahtumassa Intel kiusoitteli tulevien 14 nanometrin Comet Lake-H -arkkitehtuuriin perustuvien 10. sukupolven Core H -sarjan prosessoreiden rikkovan 5 GHz:n rajapyykin ensimmäistä kertaa kannettavissa tietokoneissa.

Lähde: Intel

AMD julkaisi CES 2020 -messuilla odotetusti Radeon RX 5600 XT -näytönohjaimen

Viime vuoden lopulla kiihtyneet Radeon RX 5600 XT -vuodot osuivat oikeaan ja näytönohjaimessa on käytössä 36 Compute Unit -yksikköä ja 6 Gt GDDR6-muistia.

AMD piti CES 2020 -messut yhtiön osalta starttaavan lehdistötilaisuuden hetki sitten. Lehdistötilaisuus streamattiin YouTubessa, josta sen voi katsella myös jälkikäteen.

Uusien APU-piirien ja Threadripperin lisäksi AMD julkaisi tapahtumassa jo useissa vuodoissa esiintyneen Radeon RX 5600 XT -näytönohjaimen. Kuten osattiin odottaa, pitivät vuodot paikkaansa ja 5600 XT on varustettu 36 Compute Unit -yksiköllä sekä 6 Gt:n GDDR6-muistilla. Näytönohjaimen Game-kellotaajuus on 1375 ja Boost-kellotaajuus maksimissaan 1560 MHz.

Suorituskyvyn osalta AMD vertailee näytönohjaintaan NVIDIAn GeForce GTX 1660 Ti -näytönohjaimeen. AAA-pelien luokassa Call of Duty: Modern Warfare-, Division 2- ja Gears of War 5 -pelejä mittatikkuna käyttäen RX 5600 XT peittoaa GTX 1660 Ti:n 1080p-resoluutiolla maksimiasetuksin noin 12 – 26 prosentin erolla. Kevyempää eSports-luokkaa mitattiin Apex Legends-, Fortnite- ja World of Warcraft: Battle for Azeroth -peleillä, joilla mitaten eroa niin ikään 1080p-resoluutiolla ja maksimiasetuksin olisi 5 – 13,5 % RX 5600 XT:n hyväksi.

Radeon RX 5600 XT saapuu myyntiin 21. tammikuuta 279 dollarin verottomaan suositushintaan ASRockin, Asuksen, Gigabyten, MSI:n, PowerColorin, Sapphiren ja XFX:n toimesta. Kaikki myyntiin tulevat näytönohjaimet perustuvat ainakin jäähdytyksen osalta yhtiöiden omaan suunnitteluun.

Samassa yhteydessä AMD uudistaa FreeSync-brändäystään. Jatkossa markkinoilla tullaan näkemään kolme eri sertifikaattia: FreeSync, FreeSync Premium ja FreeSync Premium Pro. Perus-FreeSync on sama vanha tuttu, FreeSync Premium vaatii näytöltä vähintään 120 hertsin virkistystaajuuden ja Low Framerate Compensation- eli LFC-tuen ja Premium Pro lisää pakettiin vielä HDR-vaatimuksen. HDR-vaatimukset ovat ilmeisesti identtiset FreeSync 2 HDR:n kanssa. Yhtiön mukaan tammikuun aikana tullaan julkaisemaan 1000. FreeSync-teknologiaa tukeva näyttömalli.

AMD julkaisi 64-ytimisen Ryzen Threadripper 3990X -prosessorin

Ryzen Threadripper 3990X saapuu myyntiin 7. helmikuuta 3990 dollarin verottomaan suositushintaan.

AMD esitteli CES 2020 -messujen kynnyksellä pitämässään lehdistötilaisuudessa tänä vuonna saataville tulevia uutuuksiaan. Joukkoon mahtui myös jo viime vuonna varmistettu uusi keihäänkärki HEDT-markkinoille.

Ryzen Threadripper 3990X on odotetusti 64-ytiminen Zen 2 -arkkitehtuuriin perustuva prosessori, joka kykenee ajamaan SMT-teknologian ansiosta samanaikaisesti 128 säiettä. Prosessorin perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 2,9 ja 4,3 GHz ja prosessoriydinten tukena on yhteensä 288 megatavua välimuistia.

AMD otti ilon irti uudesta prosessoristaan esitellen sen Cinebench 20 -suorituskykyä. Kun tulosgraafiin otettiin mukaan Intelin Core i9-9900KS, AMD:n Ryzen 9 3950X ja viime vuonna esitellyt 24- ja 32-ytimiset Threadripperit, tarvittiin palkkien näyttämiseen kaksi kolmesta screenistä. Kun mukaan lisättiin 3990X:n 25399 pisteen tulos, tarvittiin niiden näyttämiseen kolmaskin lavan takana levittäytyvistä screeneistä.

AMD vertasi prosessorin suorituskykyä myös V-Ray-renderöintisovelluksessa, jossa Threadripper 3990X:ää verrattiin kahteen Intelin Xeon Platinum 8280 -prosessoriin, joissa on käytössä yhteensä 56 ydintä ja 112 säiettä. Terminator: Dark Fate -elokuvasta lainattua ruutua renderöidessä Threadripperiltä vierähti aikaa tunti ja 3 minuuttia, kun Intel-kokoonpanolla aikaa meni peräti puolitoista tuntia. Samalla muistutettiin luonnollisesti Intel-vaihtoehdon viisinkertaisesta hinnasta.

Ryzen Threadripper 3990X saapuu myyntiin 7. helmikuuta ja sen veroton suositushinta on lainattu suoraan prosessorin mallinumerosta: 3990 dollaria.

AMD julkisti CES 2020 -messuilla uudet Ryzen 4000 -sarjan APU-piirit

AMD:n uusissa Renoir-koodinimellisissä APU-piireissä on parhaimmillaan kahdeksan Zen 2 -ydintä ja Vega-grafiikkaohjain.

AMD on pitänyt juuri CES 2020 -lehdistötilaisuutensa Las Vegasissa varsinaisten messujen kynnyksellä. Lehdistötilaisuus striimattiin livenä myös netissä ja se tulee katseltavaksi YouTubesta myös jälkikäteen.

AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su aloitti lehdistötilaisuuden esittelemällä aiemmin Renoir-koodinimellä tunnetut Ryzen 4000 -sarjan APU-piirit. 7 nanometrin valmistusprosessilla valmistettavat piirit pitävät sisällään kahdeksan Zen 2 -arkkitehtuuriin perustuvaa prosessoriydintä sekä Vega-arkkitehtuuriin perustuvan Radeon-grafiikkaohjaimen.

Tarkemmin yhtiö esitteli vain ultrabook-luokkaan suunnatun lippulaivasirun, eli 15 watin TDP-arvolla varustetun Ryzen 7 4800U:n. Ryzen 7 4800U:ssa on käytössä kaikki 8 ydintä ja SMT-teknologian avulla se voi suorittaa samanaikaisesti 16 säiettä. Prosessoriydinten perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 1,8 ja 4,2 GHz. Grafiikkaohjaimessa on käytössä 8 ”Radeon-ydintä” eli Compute Unit -yksikköä, joiden kerrotaan olevan liki 60 % nopeampia kuin viime sukupolvessa.

AMD:n omissa suorituskykytesteissä Ryzen 7 4800U peittoaa Intelin 10 nanometrin Core i7-1065G7 -prosessorin ja sen uuden Gen11 -grafiikkaohjaimen Cinebenchin yhden ytimen testissä 4 %:n erolla, moniydintestissä 90 % prosentin erolla ja 3DMark Time Spy Extremessä 28 %:n erolla. Hyvin säikeistyvissä sisällöntuotantotehtävissä Ryzenin kerrotaan olevan 27 – 49 % nopeampi kuin verrokki-Ice Laken. AMD:n omiin aiempiin APU-piireihin verrattuna uuden sirun kerrotaan tarjoavan Cinebench 20 -testissä reilusti yli kaksinkertaista suorituskykyä wattia kohden.

Toinen uutuus kannettaviin on Ryzen 7 4800H. Samaan Renoir-siruun perustuvassa piirissä on käytössä niin ikään 8 ydintä ja SMT-teknologia sekä 4,2 GHz:n Boost-kellotaajuus, mutta peruskellotaajuus on nostettu 2,9 GHz:iin. Samalla TDP-arvo on nostettu 45 wattiin. AMD ei kertonut lavalla onko H-sarjan malleissa käytössä integroitu grafiikkaohjain vai ei.

Ryzen 7 4800H:n suorituskyvystä paljastettiin sen verran, että 3DMark Fire Strike Physics -testissä se saa 39 % paremman tuloksen, kuin Intelin niin ikään 45 watin TDP:llä varustettu 6-ytiminen Core i7-9750H. Tulos on samalla jopa parempi, kuin Core i7-9700K -työpöytäprosessorilla. Yhtiön mukaan suorituskykyerot ovat uuden Ryzenin eduksi vieläkin merkittävämmät sisällöntuotantotyössä.

Kannettaviin esiteltiin myös uusi SmartShift-teknologia. APU-piireissä on jo pidemmän aikaa optimoitu suorituskykyä antamalla tarpeen mukaan suurempi virtabudjetti prosessoriytimille tai grafiikkaohjaimelle. SmartShift-teknologia laajentaa saman konseptin kannettavissa myös erilliseen (Radeon-)näytönohjaimeen. Se osaa ylikellottaa erillisnäytönohjainta grafiikkavääntöä vaativissa tilanteissa kutistaen samalla prosessorille varattua tehonkulutusbudjettia. Alustavien testien mukaan vielä kehitysvaiheessa oleva teknologia tarjoaa Division 2 -pelissä noin 10 % paremman suorituskyvyn.

Lisäksi AMD kertoi tapahtumassa tuovansa kannettaviin lähiaikoina uudet Radeon RX 5600M- ja RX 5700M -näytönohjaimet, mutta niiden yksityiskohdista ei kerrottu vielä tässä vaiheessa mitään nimeä tarkempaa.

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 441.87 ”CES Game Ready” -ajurit näytönohjaimilleen

NVIDIAn ”CES Game Ready” -ajureissa on poikkeusellisen paljon uutta, kuten mahdollisuus rajata maksimi ruudunpäivitysnopeus sekä joidenkin VR-pelien laatua parantava Variable Rate Super Sampling -tekniikka.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. ”CES Game Ready” -lisänimen saaneet GeForce 441.87 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmillä ja ne tukevat yhtiön mobiilinäytönohjaimia Maxwell- ja työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.

NVIDIA on pakannut GeForce 441.87 -ajureihin poikkeuksellisen paljon uutta. Mukana on säteenseurantatuki Wolfenstein: Young Blood -pelille, jonka lisäksi ajureiden kehutaan antavan parhaan kokemuksen Monster Hunter World: Iceborne- ja Bright Memory: Infinite -peleissä sekä Quake II RTX:n tuoreimmassa versiossa.

Ajureissa on nyt mukana mahdollisuus rajoittaa pelien maksimi ruudunpäivitysnopeus universaalisti, mikä auttaa paitsi pienentämään tehonkulutusta, myös pysymään esimerkiksi G-Sync-teknologian rajoissa. Image Sharpening -ominaisuutta on puolestaan muutettu nyt siten, että käyttäjä voi kytkeä GPU-skaalauksen päälle tai pois riippumatta terävöityksestä. Freestyle-filttereille on lisätty myös kätevä jakotoiminto ja lisäksi tarjolla on uusi ruudun kahtia jakava optio, joka mahdollistaa filtterin vaikutuksen vertailun helposti. Lisäksi ajureissa on G-Sync Compatible -tuki joukolle uusia FreeSync/Adaptive-sync-näyttöjä.

Täysin uusi ominaisuus on puolestaan Variable Rate Super Sampling. VRSS on automaattisesti tuettu ominaisuus niissä VR-peleissä, jotka käyttävät NVIDIAn Variable Rate Shading -teknologiaa. Kuvauksen mukaan VRSS lisää dynaamisesti kummankin VR-ruudun keskiosaan parhaimmillaan 8x Super Sample -reunojenpehmennyksen siten, että ruudunpäivitys pysyy kuitenkin jatkuvasti vähintään 90 FPS:ssä. NVIDIA on julkaissut uusien ominaisuuksien tiimoilta myös erillisen artikkelin.

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien ajureiden ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat Red Dead Redemption 2 -pelissä heikosti toiminut kuvan terävöitys Vulkan-rajapinnalla sekä G-Syncin toimivuus Strange Brigade -pelissä Vulkan-rajapinnalla SLI-kokoonpanoilla. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Doom-pelin (2016) kaatuilu GeForce 600- ja 700-sarjojen näytönohjaimilla, Wolfenstein: Youngbloodin hajonnut SLI-tuki sekä Rainbow Six Siegessä esiintyvä näytön vilkkuminen ikkuna- ja täyden ruudun tilan välillä vaihtamisen jälkeen Vulkan-rajapinnalla G-Sync-käytössä. Erikoisesti vanha tuttu GTA V:n kaatuilu ei ole tällä kertaa mukana tiedossa olevissa ongelmissa, mutta sitä ei ole myöskään näkynyt korjattujen ongelmien listoilla. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF)

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Asuksen PG32UQX on maailman ensimmäinen DisplayHDR 1400 -sertifioitu pelinäyttö

Asuksen uusi pelinäyttö on varustettu G-Sync Ultimate -tuella ja MiniLED-taustavalaistuksella.

CES 2020 -messut käynnistyvät paikallista aikaa huomenna, mutta valmistajat ovat esitelleet jo kilpaa ensimmäisiä messuilla esillä olevia uutuuksiaan. Asus on esitellyt paitsi NVIDIAn kanssa yhteistyössä julkistetun 360 hertsin näytön, myös maailman ensimmäisen DisplayHDR 1400 -sertifioidun pelinäytön.

Asus ROG Swift PG32UQX on nimensä mukaisesti 32-tuumainen ja se on varustettu suoralla 144 hertsin virkistystaajuuteen kykenevällä 4K UHD -paneelilla (3840×2160). Näyttö erottuu kilpailijoistaan käyttämällään 1152 alueen MiniLED-taustavalaistuksella sekä 1400 nitin maksimikirkkaudella ja DisplayHDR 1400 -sertifioinnilla. Näytön luvataan toistavan 90 % laajasta DCI-P3-väriavaruudesta.

Ulkoisesti näyttö noudattaa ROG Swift -sarjan näytöistä tuttua linjaa erittäin ohuine reunuksineen ja RGB-valaistuksineen. Mukana on sekä näytön takaosan suurikokoinen valaistu ROG-logo että näytön jalasta pöytään heijastava valaistus vaihdettavalla kuviolla.

Asus ei ole toistaiseksi varmistanut milloin näyttö saadaan myyntiin asti, mutta se tulee olemaan esillä yhtiön osastolla CES-messuilla. Myös hinnoittelu on toistaiseksi täysi kysymysmerkki.

Lähde: Asus

Samsung esitteli uudet Odyssey-pelinäytöt erittäin kaarevilla paneeleilla

Samsungin uutuusnäyttöjen kaarevuus on 1000R, eli jos näytöistä rakennettaisiin rengas sen säde olisi yksi metri.

Suuret valmistajat tulevat sankoin joukoin esittelemään tällä viikolla virallisesti käynnistyvillä CES 2020 -messuilla omia uutuustuotteitaan. Useat tuotteista julkistetaan kuitenkin jo ennen messujen virallista lähtölaukausta, kuten Samsung teki uusien pelinäyttösarjansa kanssa.

Samsungin uusi pelinäyttösarja on nimeltään Odyssey ja se uudistaa yhtiön pelinäyttöjen nimeämiskäytäntöä radikaalisti. Odyssey-sarjaan julkaistaan aluksi kaksi mallia, G7 ja G9, joista ensimmäinen tulee saataville 27- ja 32-tuumaisina malleina ja jälkimmäinen 49-tuumaisena.

Samsungin vastaavan luokan näytöt ovat olleet jo pitkään kaarevia, mutta Odyssey-sarja vie kaarevuuden aivan uusiin ulottuvuuksiin 1000R:n kaarevuudella, kun aiemmin näyttöjen kaarevuus on ollut yleensä 1800R. R-lukema (radius) tarkoittaa kuvitellun kaaren muodostaman ympyrän sädettä millimetreinä. Aiempaa selvästi terävämmin kaareutuva näyttö on varustettu QLED-tekniikkaa hyödyntävällä VA-paneelilla, jonka luvataan kykenevän yltävän HDR 1000 -sertifiointiin, 1 millisekunnin vasteaikaan ja 240 hertsin virkistystaajuuteen. Näytöt tukevat FreeSync/Adaptive-sync-teknologiaa ja niille ollaan hakemassa G-Sync Compatible -sertifiointia.

G9 on varustettu erittäin leveällä 32:9-kuvasuhteella ja 5120×1440-resoluutiolla, jota Samsung kutsuu nimellä DQHD eli Dual Quad High-Definition. Samsungin aiemmista näytöistä tuttu valaistus näytön takapuolella on edelleen tutulla paikallaan ja siihen voi nyt valita viisi erilaista valaistusefektiä ja 52 eri väriä. Näyttö eroaa massasta muutoinkin kuin erittäin kaarevalla paneelillaan, sillä sen kuoret ovat kiiltävän valkoiset.

G7-malleissa on puolestaan käytössä 2560×1440-resoluutio ja paneelille luvataan vain HDR 600 -sertifikaatti. Näytön takapuolen valaistus on sekin vaatimattomampi, sillä valaistusvaihtoehtoina on vain kaksi kirkkausasetusta ja eri värejä. Uutuutena näytön etupaneelin alareunoille on lisätty uudet kulmikkaat valaistusalueet. G7-mallien kuoret ovat teksturoidut ja väritykseltään mattamustat.

Samsung tuo uudet Odyssey G7- ja G9-näytöt myyntiin maailmanlaajuisesti toisen vuosineljänneksen aikana.

Lähde: Samsung

Suunnolta uusi Googlen Wear OS -käyttöjärjestelmää hyödyntävä älykello

Suunto 7 on yrityksen ensimmäinen Wear OS -älykello.

Suomalainen Suunto on julkaissut tänään uuden Suunto 7 -älykellon, joka käyttää Googlen puettaville laitteille suunnattua Wear OS -käyttöjärjestelmää. Suunnon tavoitteena on ollut luoda kello, joka sisältää monipuoliset urheiluominaisuudet ja samalla sopii käytettäväksi myös kiireisessä elämässä.

Näytön kehys on ruostumatonta terästä ja kellon kuori polyamidikomposiittia. Rakenne on iskun-, lian- ja vedenkestävä ja vesitiiviys luvataan 50 metriin asti. Kello käyttää standardimallista 24 mm levyistä ranneketta, joka on saatavilla silikonisena, nahkaisena ja tekstiilisenä.

Kello perustuu Qualcommin Snapdragon Wear 3100 -piiriin ja pyöreä kosketukset tunnistava OLED-näyttö (454 pikseliä halkaisijalla) on suojattu Gorilla Glass -lasilla. Kellon varustukseen kuuluu myös mm. Bluetooth, WiFi, GPS, Glonass, Galileo, NFC, optinen sykemittaus sekä ilmanpaine- ja korkeustietomittari. Kellon litiumpolymeeriakun luvataan tarjoavan yhdellä latauksella jopa 12 tuntia jatkuvaa ulkoharjoittelua GPS-seurannalla, 30 tuntia sisäharjoittelua tai jopa 48 tuntia päivittäiskäyttöä. Pelkässä kellonäyttötilassa ilman älytoimintoja tai yhteyksiä akku kestää jopa 40 päivää.

Urheilupuolen ominaisuuksina kello tulee yli 70 eri urheilutilaa. Tarjolla on myös offline-ulkoilukartat sekä aktiivisuuskartat, joista käyttäjä näkee parhaat harjoittelureitit 15 eri lajille. Harjoitteluhistoria on synkronoitavissa mm. Stravan, Endomondon ja TrainingPeaksin kanssa. Kello on yhteensopiva Android- ja iOS-puhelimien kanssa.

Suunto 7 tulee myyntiin 31. tammikuuta 479 euron suositushintaan. Saataville tulee useita eri runko- ja kehysvärivaihtoehtoja.

Lähde: Suunto

NVIDIA ja Asus esittelivät maailman ensimmäisen 360 hertsin pelinäytön

ROG Swift -sarjaan myöhemmin tänä vuonna julkaistava näyttö tukee G-Sync-teknologiaa.

CES 2020 -messut alkavat virallisesti huomenna, mutta suurten valmistajien ensimmäiset lehdistötilaisuudet ovat luvassa jo tämän vuorokauden puolella paikallista aikaa. NVIDIA ja Asus eivät malttaneet kuitenkaan odottaa edes lehdistötilaisuuksiin asti ensimmäisen julkistuksensa kanssa.

Asus ja NVIDIA ovat esitelleet yhdessä maailman ensimmäisen 360 hertsin eSports-pelinäytön. AU Optronicsin paneeliin ja G-Sync-moduuliin perustuva näyttö on kooltaan maltilliset 24,5 tuumaa ja se tarjoilee käyttäjälle 1080p-resoluution. NVIDIAn graafin mukaan latenssi klikkauksesta ruudulla näkyvään tapahtumaan on 60 hertsin näytöillä 100 millisekuntia, 120 hertsin näytöillä 54,7 millisekuntia, 240 hertsin näytöillä 34,5 ms ja tällä 360 hertsin näytöllä vaivaiset 20 ms.

Valitettavasti näytön muut tekniset yksityiskohdat kuten paneelin tyyppi, kirkkaus ja väriavaruus ovat toistaiseksi hämärän peitossa. Erittäin korkean virkistystaajuuden vuoksi voidaan TN-paneelia pitää kuitenkin todennäköisimpänä paneelityyppinä ja eSports-käyttöön suunnattuna näytössä on tuskin panostettu HDR-tukeen.

ROG Swift -brändin alle julkaistavan näytön luvataan saapuvan markkinoille kuluvan vuoden aikana, mutta tarkemmasta aikataulusta ei ole tässä vaiheessa tietoa. NVIDIA järjestää kuitenkin medialle ja kumppaneilleen mahdollisuuden tutustua 360 hertsin näyttöihin lähietäisyydeltä CES 2020 -messuilla.

Lähde: NVIDIA