Uutiset

Motorolalta seuraaja taittuvanäyttöiselle Razr-älypuhelimelle – Motorola Razr 5G

Motorolan uutuus on varustettu edeltäjämallin tavoin ylemmän keskihintaluokan raudalla lippulaivatason järjestelmäpiirin sijaan.

Motorola on tänään julkaissut seuraajan viime vuonna esittelemälleen Motorola Razr -älypuhelimelle – Motorola Razr 5G. Kyseessä on valmistajan toinen taittuvanäyttöinen puhelin ja ulkonäöllisesti sukunäkö on varsin selvä uudemman mallin ollessa lähes identtinen edeltäjäänsä verrattuna. Puhelin noudattaa ns. ”simpukkapuhelimen” rakennetta, joka taittuu auki pystysuunnassa samaan tapaan kuin Samsungin Galaxy Z Flip.

Puhelimen mallinimen mukaisesti Motorola on lisännyt uutuusmalliin 5G-yhteydet, joiden mukana myös rautaa on päivitetty ja viime vuoden mallista löytynyt Snapdragon 710 -järjestelmäpiiri on saanut väistyä tuoreemman Snapdragon 765G:n tieltä. Samalla puhelimen RAM-muistia on kasvatettu 8 gigatavuun ja tallennustila tuplattu 256 gigatavuun. Myös akun kokoa on kasvatettu 2800 mAh:iin saakka, jotta 5G:n suurempi virrankulutus saadaan kompensoitua. Myös kamerajärjestelmää on päivitetty. Pääkameran megapikselimäärä on kasvanut 48:aan ja etukameran 20:een.

Puhelimen näytöt ovat päällisin puolin pysyneet ennallaan edeltäjäänsä verrattuna. Ulkopuolella sijaitsee 2,7-tuumainen gOLED-näyttö ja sisällä 21:9-kuvasuhteella varustettu 6,7-tuumainen 21:9-kuvasuhteen pOLED-näyttö. Muutoksiakin on kuitenkin puhelimen rungossa tapahtunut ja viimevuoden teräsrungosta on vaihdettu 7000-sarjan alumiiniin, minkä lisäksi myös puhelimen saranamekanismia on uudistettu, joskaan uudistusten laadusta valmistaja ei antanut tarkempaa kuvausta. Saranan pitäisi kuitenkin kestää jopa 200 000 avaamista ja sulkemista. Edellismallin tavoin Razr 5G:n luvataan kestävän myös vesiroiskeita, vaikkei virallista IP-luokitusta puhelimella olekaan. Puhelimen ulkomitat ovat myös hieman muuttuneet päivityksen myötä. Paksuutta laitteelle on tullut avattuna millin ja leveyttä 0,6 mm lisää, mutta vastaavasti korkeutta on saatu kutistettua 2,8 mm.

Näyttöjen ennallaan säilymisestä huolimatta ulkonäyttö on kuitenkin saanut osakseen päivityksen ohjelmistotasolla. Ennen vain yksinkertaisiin toimintoihin rajoitettu pikkunäyttö tukee nykyisin teorian tasolla kaikkia puhelimen sovelluksia. Valmistaja lupaa täydellisen tuen muun muassa YouTubelle ja viestisovellukselle, mutta myös muut sovellukset toimivat, joskaan kaikkien soveltuvuudesta pienelle näytölle ei ole takeita.

Motorola Razr 5G:n tekniset tiedot:

  • Ulkomitat:
    • Avattuna: 72,6 x 169,2 x 7,9 mm
    • Suljettuna: 72,6 x 91,7 x 16 mm
  • Paino: 192 grammaa
  • Rakenne: 7000-sarjan alumiininen runko, 3D-lasi-kuoret
  • Näyttö:
    • Sisäpuoli: Taittuva 6,2” pOLED-näyttö, 2142 x 876, 21:9
    • Ulkopuoli: 2,7” gOLED, 600 x 800
  • Snapdragon 765G -järjestelmäpiiri
  • 8 Gt RAM-muistia
  • 256 Gt tallennustilaa
  • 5G, alle 6 GHz:n taajuusalue (n1/n3/n5/n7/n28/n41/n41 HPUE/n77/n78/n78 HPUE/n79/n79)
  • LTE (latausnopeudet cat.16), Dual SIM
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, 2,4 & 5 GHz, BT 5.1, (A)GPS, GLONASS, Galileo, NFC
  • Takakamera:
    • 48 megapikselin pääkamera (1,6 um pikselikoko Quad Pixel -suotimella), f1.7, OIS, Lasertarkennus
    • 4K 30 FPS / 1080p 60 FPS videokuvaus, 1080p 120 FPS / 720p 240 FPS hidastusvideokuvaus
  • 20 megapikselin etukamera (1,6 um pikselikoko Quad Pixel -suotimella), f2.2
  • 2800 mAh:n akku, USB Type-C (USB 3.1) 15 W TurboPower-pikalataus
  • Android 10

Motorola Razr 5G:n Suomen julkaisupäivämäärää ei ole vielä paljastettu, mutta puhelin tulee saataville 1499 euron suositushintaan Polished Graphite -värivaihtoehtona.

Päivitys 26.10.2020: Motorola on tiedottanut tänään tuovansa Razr 5G:n Suomessa myyntiin 28. lokakuuta, eli ylihuomenna. Suositushinta on 1499 euroa ja ainoa värivaihtoehto on Polished Graphite.

Lähteet: Sähköpostilehdistötiedote, Motorola

Huawei tuo Harmony OS -käyttöjärjestelmänsä älypuhelimiin ensi vuonna

10.9.2020 - 16:06 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (5)

Samalla yritys esitteli myös uuden 11-version EMUI-mobiilikäyttöliittymästään.

Huawei on kertonut tänään aamupäivällä järjestämässään Huawei Developer Conference -tapahtuman avauspuheenvuorossa suunnitelmistaan Harmony OS -käyttöjärjestelmänsä suhteen. Yritys esitteli runsas vuosi sitten julkaisemastaan Harmony OS:stä uuden 2.0-version ja kertoi tuovansa käyttöjärjestelmän myös älypuhelimiin ensi vuoden aikana.

Harmony OS:n rantautumisesta älypuhelimiin ei ole vielä tarkempia yksityiskohtia tai aikataulua. Alkuvaiheessa lanseeraus rajautuu tiettävästi vain Kiinan markkinoille. Harmony OS:n kehityksessä on keskitytty mm. eri tyyppisten laitteiden tarpeisiin mukautuvaan käyttöliittymään, tämänhetkisiä mobiilikäyttöjärjestelmiä parempaan yksityisyyteen ja tietoturvaan, puheentunnistukseen, laitteiden väliseen saumattomaan tiedonsiirtoon sekä useamman eri laitteen välisiin moninäyttöominaisuuksiin.

Huawei tuo Harmony OS 2.0:n älykelloille, televisioille ja ajoneuvojärjestelmille suunnatun SDK:n (software develpment kit) beetaversion saataville välittömästi – älypuhelimille tarkoitettu kehityspaketti on luvassa joulukuussa. Yritys ilmoitti myös OpenHarmony-projektista, joka mahdollistaa kehitystyön Harmony OS:n avoimen lähdekoodin version perustalta. Idea on sama kuin Android Open Source Projectissa (AOSP). Alkuvaiheessa OpenHarmony on saatavilla 128 kt – 128 Mt RAM-muistilla varustettuihin laitteisiin, mutta rajoitusta nostetaan seuraavan vuoden aikana portaittain (lokakuussa 2021 4+ Gt).

Harmony OS on mikrokernelipohjainen avoimen lähdekoodin käyttöjärjestelmä, eli se pyrkii käyttämään niin vähän resursseja kuin kussakin käyttösovelluksessa on mahdollista. Yksinkertaistettuna käyttöjärjestelmän ytimessä on tällöin vain perustoiminnot ja mahdollisimman vähän turhaa koodia. Mikrokerneliin ei ole root-pääsyä.

Harmony OS:n Ark-kääntäjä tukee kaikkia yleisimpiä ohjelmointikieliä, kuten C/:tä, C++:aa, Javaa, JavaScriptiä sekä Kotlinia. Käyttöjärjestelmä tukee kaikkia Android-, HTML5- ja Linux-pohjaisia sovelluksia pienten muutosten jälkeen. Harmonyssa käyttöjärjestelmä on erillään raudasta, joten ohjelmisto voidaan kehittää kerran ja jakaa sen jälkeen eri laitteille.

Yritys esitteli samassa yhteydessä myös uuden EMUI 11 -mobiilikäyttöliittymän, jossa on keskitytty ulkoasuun, käyttömukavuuteen ja tehokkuuteen. Uudistuksiin lukeutuvat mm. korkean virkistystaajuuden näytöille optimoidun siirtymäanimaatiot, kelluva moni-ikkunaominaisuus, uusi Always On Display -ominaisuus, parannellut moninäyttöominaisuudet puhelimen ja kannettavan välillä, toimintojen käytöstä kertovat ilmoitusalueen ikonit

EMUI 11:n kerrotaan olevan esiasennettuna kaikissa uusissa Huawei-puhelinmalleissa tästä eteenpäin ja ensimmäisinä laitteina päivityksen tulevat saamaan P40- ja Mate 30 -mallit. EMUI 11:n Android 11 -pohjainen versio on luvassa myöhemmin, sillä Yhdysvaltain asettamien kaupparajotteiden mukaan Huawei on päässyt käsiksi lähdekoodiin vasta jälkijunassa avoimen lähdekoodin version myötä.

Lähde: Huawei, YouTube

Microsoft julkisti Xbox Series S:n tekniset ominaisuudet ja uusien konsoleiden julkaisutiedot

Microsoftin mukaan täysin digitaalinen Xbox Series S on mitoitettu pyörittämään uuden sukupolven pelejä 1440p-resoluutiolla, kun Series X on suunniteltu 4K UHD -resoluutiolle.

Microsoft esitteli Xbox Series X -konsolin jo aiemmin, mutta netissä on pyörinyt pitkään huhuja erillisestä Series S -mallista. Nyt yhtiö on paitsi varmistanut huhut oikeiksi, kertonut myös Series S:n tekniset yksityiskohdat sekä julkaissut konsoleiden hinnat ja julkaisuaikataulun.

Xbox Series S perustuu isoveljensä tavoin AMD:n semi-custom APU-piiriin, jossa prosessorisuorituskykyä tarjoilevat kahdeksan Zen 2 -arkkitehtuurin ydintä. Series S -mallissa niiden kellotaajuus on tiputettu 3,6 GHz:iin ilman SMT:tä ja 3,4 GHz:iin SMT:n kanssa, kun Series X:ssä kellotaajuudet ovat 3,8 ja 3,6 GHz. APU-piiri valmistetaan samalla 7 nanometrin Enhanced -prosessilla, kuin Series X:n piiri. Sen kooksi on arvioitu videolta noin 190 mm2.

Graafisesta väännöstä on puolestaan vastuussa RDNA2-arkkitehtuuriin perustuva 20 Compute Unit -yksikön grafiikkaohjain, joka toimii maltillisella 1565 MHz:n kellotaajuudella ja tuottaa noin 4 TFLOPSia raakaa laskentatehoa. Prosessoriydinten ja grafiikkaohjainten tukena on yhteensä 10 Gt GDDR6-muistia, josta 8 Gt on nopeamman 224 Gt/s kaistan päässä ja 2 Gt hitaamman 56 Gt/s kaistan päässä. Tallennustilaa on tarjolla 512 Gt ja sille luvataan samat nopeudet, kuin Series X:n SSD:lle.

Microsoftin mukaan siinä missä Series X on suunniteltu 4K-pelaamiseen 60 FPS:n ja parhaimmillaan 120 FPS:n ruudunpäivitysnopeuksilla, on Series S suunniteltu 1440p-pelaamiseen samoilla nopeuksilla. Se pitää sisällään kuitenkin skaalaimen, jolla sisältö voidaan sovittaa helposti myös 4K-televisioihin. Näyttöulostulona toimii isoveljestä tuttu HDMI 2.1 -liitäntä. Series S ei sisällä optista asemaa.

Molemmat Microsoftin konsolit saapuvat myyntiin 10. marraskuuta ja niiden ennakkotilaukset aloitetaan 22. syyskuuta. Xbox Series S on hinnoiteltu Suomessa 309,99 euroon ja Series X 509,99 euroon.

Lähde: Microsoft

NVIDIAn GeForce RTX 3080 ensimmäisissä testivuodoissa

Ensimmäisten vuototulosten mukaan GeForce RTX 3080:n suorituskyky verrattuna edeltäjiinsä vaihtelee huomattavasti testistä toiseen.

NVIDIA julkisti viime viikolla uudet GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimet. Nyt Ampere-arkkitehtuuriin perustuvista näytönohjaimista on saatu myös ensimmäisiä testivuotoja.

VideoCardz on löytänyt CombuBenchin tulostietokannasta ensimmäiset GeForce RTX 3080 -näytönohjaimilla ajetut tulokset sekä CUDA- että OpenCL-rajapinnoilla. CUDA-rajapinnalla uusi RTX 3080 peittoaa RTX 2080S-mallin keskimäärin 68 %:n ja RTX 2080 Ti -mallin keskimäärin 38 %:n erolla. Yksittäisistä testeistä RTX 3080 pärjää parhaiten Vertex Connecting and Merging -testissä, jossa erot samoihin verrokkeihin ovat peräti 103 ja 61 prosenttia ja heikoimmillaan se on Catmull-Clark Subdivision Level 3 -testissä, jossa se peittoaa RTX 2080S:n 22 ja RTX 2080 Ti:n 26 %:n erolla.

OpenCL-rajapinnalla erot ovat hyvin samankaltaisia. Keskimäärin RTX 3080 peittoaa RTX 2080S:n jälleen 68 %:n erolla ja RTX 2080 Ti:n hieman CUDAa suuremmalla 41 %:n erolla. Myös OpenCL-puolella erot ovat pienimmillään ja suurimmillaan samoissa testeissä, kuin CUDA-puolellakin. Vertex Connection and Merging -testissä RTX 3080 peittoaa RTX 2080S:n 102 %:n ja RTX 208 Ti:n 58 %:n erolla ja Catmull-Clark Subdivision Level 3 -testissä 18 % ja 23 %:n eroilla.

Tuttu luottovuotaja _rogame on puolestaan löytänyt ensimmäisen vuotaneen pelitestin. Ashes of the Singularity -pelin sisäänrakennetun testin mukaan Crazy-asetuksilla 4K-resoluutiolla RTX 3080 saa tuloksekseen 88,3 FPS. SiliconGangin toimittaman verrokkituloksen mukaan RTX 2080 Ti saisi vakiona testissä 69,99 FPS, eli RTX 3080 peittoaisi sen noin 26 %:n erolla. _rogamen takataskusta on löytynyt myös ensimmäinen Geekbench 5 CUDA -tulos RTX 3080:lla. Geekbenchin mukaan RTX 3080 voittaa CUDA-rajapinnalla RTX 2080 Ti:n vajaan 33 %:n erolla. 3DCenter on puolestaan löytänyt samasta testiohjelmasta OpenCL-tulokset, joiden mukaan RTX 3080 peittoaisi RTX 2080S:n noin 74 %:n ja RTX 2080 Ti:n noin 46 %:n eroilla.

_rogame on löytänyt myös ensimmäisen nettiin lipsahtaneen videoarvostelu Bilibili-palvelusta. Kiinalaisen TecLabin ajamien testien luotettavuus on vielä osittain kysymysmerkki, sillä sivusto on tiettävästi jäänyt ainakin kerran kiinni tulosten vääristelystä, mutta toisaalta se on myös aiemmin vuotanut aitoja testejä ennen aikojaan. TecLabin mukaan RTX 3080 peittoaisi RTX 2080S:n ja RTX 2080 Ti:n 3DMark Fire Strikessä 43 ja 25 %:n eroilla, Fire Strike Extremessä 45 ja 24 %:n eroilla, Fire Strike Ultrassa 64 ja 36 %:n eroilla, Time Spyssä 49 ja 28 %:n eroilla, Time Spy Extremessä 59 ja 38 %:n eroilla ja lopulta Port Royalissa 64 ja 45 %:n eroilla. Yllä olevassa kuvassa on puolestaan nähtävillä vertailu pelkän grafiikkapistemäärän pohjalta samoissa testeissä. TecLab väittää testanneensa näytönohjainta myös peleissä ja RTX 3080:n kerrotaan voittavan RTX 2080S:n Far Cry 5:ssä 62 %:n erolla, Borderlands 3:ssa 56 %:n erolla, Assassin’s Creed Odysseyssä 48 %:n erolla ja Forza Horizon 4:ssä niin ikään 48 %:n erolla.

Lähteet: VideoCardz (1), (2), _rogame @ Twitter (1), (2), (3), (4), 3DCenter, Uutiskuva: La Frite David @ Twitter

Video: Kasasimme uuden näytönohjainten testikokoonpanon

Päivitimme io-techin testilaboratorion näytönohjainten testikokoonpanon tulevia GeForce RTX 30 -sarjan ja AMD:n Big Navi -näytönohjainten testejä varten

io-techin edellinen näytönohjainten testikokoonpano oli kasattu vuonna 2018, kun NVIDIA julkaisi edellisen Turing-sukupolven GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet. Tuolloin testikokoonpano rakennettiin Intelin 6-ytimisen ja Hyper-Threading-ominaisuutta tukevan Coffee Lake -koodinimellisen Core i7-8700K -prosessorin ympärille ASRockin Z370 Taichi -emolevylle 16 gigatavulla DDR4-3000-muistia.

Uuteen testikokoonpanoon kohti vuotta 2021 kysyimme lukijoiden mielipiteitä ja Ryzen-alusta sai huomattavasti enemmän kannatusta muun muassa PCI Express 4 – ja tulevan Zen 3 -prosessorituen ansiosta. Prosessoriksi valittiin AMD:n tuore 12-ytiminen Ryzen 9 3900XT ja alustaksi X570-piirisarja. Keskusmuisti päivitettiin 16 gigatavusta 32 gigatavuun ja DDR4-3600-nopeudelle. Myös M.2 SSD päivitettiin PCI Expresss 4 -standardiin ja sen virkaa toimittaa Corsairin 2 teratavun MP600 M.2 SSD. Virtalähteenä on edelleen käytössä Corsairin 1000-wattinen HX1000i ja kotelona Cooler Masterin isokokoinen Cosmos C700P.

  • AMD Ryzen 9 3900XT -prosessori
  • NZXT Kraken Z63 AIO-nestejäähdytys
  • Asus ROG Crosshair VIII Hero WiFi -emolevy (X570)
  • 32 gigatavua Corsair Dominator Platinum RGB DDR4-3600 (16-16-16-36) -keskusmuistia
  • Corsair 2 teratavun MP600 PCIe4 M.2 SSD
  • Corsair HX1000i -virtalähde
  • Cooler Master Cosmos C700P -kotelo

Hintaa testikokoonpanolla ilman näytönohjainta on noin 2400 euroa.

Myös testipelien valikoimaa uudistettiin ja vanhoista peleistä mukana ovat edelleen Battlefield V, The Shadow of the Tomb Raider ja Metro Exodus. Uusina peleinä mukaan otettiin Doom Eternal, Control, Microsoft Flight Simulator 2020 ja F1 2020. Lisäksi ajamme benchmark-testin läpi myös 1080p-resoluutiolla Counter Strike: Global Offensive -pelillä. Pelivalikoimaa tullaan päivittämään syksyn aikana ainakin, kun Crysis Remastered julkaistaan myöhemmin syyskuussa ja Cyberpunk 2077 marraskuussa.

Ensimmäinen testiartikkeli uudella testikokoonpanolla julkaistaan 14. syyskuuta, kun testissä on NVIDIAn oma GeForce RTX 3080 Founders Edition. 17. syyskuuta julkaistaan testi Asuksen, MSI:n ja Gigabyten GeForce RTX 3080 -näytönohjaimista ja 24. syyskuuta luvassa on GeForce RTX 3090 -testi.

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video Youtubessa

AMD julkaisee Zen 3 -arkkitehtuurin Ryzen-prosessorit lokakuun alkupuolella

Vermeer-koodinimelliset Ryzen-prosessorit tulevat sopimaan nykyisiin B450-, X470- ja 500-sarjan emolevyihin.

RDNA2:n lisäksi AMD on ilmoittanut julkaisevansa tänä vuonna myös Zen 3 -arkkitehtuurin ja siihen perustuvia prosessoreita. Uudet työpöytäprosessorit nostavat painetta Intelin 10. sukupolven Core -prosessoreita vastaan ja Milan-koodinimelliset Epyc-prosessorit näyttävät ehtivän palvelinpuolelle rinta rinnan Ice Lake -arkkitehtuurin kanssa.

AMD on tiedottanut tänään sekä RDNA2:n julkaisupäivän että Zen 3 -arkkitehtuurin julkaisupäivän, 8. lokakuuta. Twiittien perusteella ensimmäisenä on luvassa nimenomaan uudet Vermeer-koodinimelliset Ryzen-työpöytäprosessorit, sillä Zen 3 -twiitti julkaistiin nimenomaan Ryzen-tilillä, jonka lisäksi Lisa Su liitti omalla tilillään ilmoitukseen hashtagin #AMDRyzen.

Zen 3 -arkkitehtuurin uudistuksista tiedetään tällä hetkellä lähinnä sen verran, että CCD-sirun (Core Complex Die) sisällä tulee olemaan jatkossa yksi 8-ytiminen CCX (CPU Complex) 32 Mt:n L3-välimuistilla, kun Zen 2 -arkkitehtuurissa CCD:ssä on kaksi neljän ytimen CCX:ää ja kaksi 16 Mt:n L3-välimuistilohkoa. AMD:n mukaan Zen 3 on täysin uusi arkkitehtuuri, siinä missä Zen 2 oli jatkokehitetty Zen. Luotettavana lähteenä pidettävän HardwareLuxxin mukaan Zen 3:n IPC (Instructions per Clock) tulisi paranemaan kokonaislukutehtävissä noin 15 % Zen 2:een verrattuna. Prosessorit tulevat sopimaan nykyisiin B450-, X470-, A520-, B550- ja X570-emolevyihin.

Lähde: AMD Ryzen @ Twitter

AMD julkaisee RDNA2-arkkitehtuuriin perustuvan Radeon RX 6000 -sarjan lokakuussa

AMD ei vielä tarkentanut montako RX 6000 -sarjan näytönohjainta se tulee esittelemään, mutta ensimmäisten mallien pitäisi perustua ns. ”Big Navi” -grafiikkapiiriin.

AMD on kertonut useaan otteeseen sen RDNA2-arkkitehtuurin olevan aikataulussaan ja yhtiön julkaisevan siihen perustuvia näytönohjaimia ”Big Navia” myöden tämän vuoden aikana. NVIDIAn julkistettua omat GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimensa on nettikansa odottanut kärsimättömänä AMD:n vastausta.

Nyt AMD:n virallinen Radeon -Twitter-tili on twiitannut kiusoitteluvideon ja tulevien näytönohjainten julkaisupäivän. Yhtiö tulee julkaisemaan uudet RDNA2-arkkitehtuuriin perustuvat Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjaimet 28. lokakuuta.

Valitettavasti twiitti ei paljasta tulevista näytönohjaimista tai niiden suorituskyvystä mitään. AMD on aiemmin varmistanut, että yhtiö tähtää ”Big Naviksi” kutsutulla grafiikkapiirillä takaisin high-end-markkinoille, mutta mitään virallista tarkempaa tietoa ei ole saatavilla. Luotettavien vuotolähteiden mukaan Big Navi olisi laskentayksiköiltään kirjaimellisesti kaksinkertainen Navi 10, mutta pinnan alla on muuttunut paljon muutakin kuin laskentayksiköiden määrä.

Lähde: Radeon @ Twitter

Cryorigiltä uusi R5-prosessoricooleri sekä Crona RGB -tuuletin

Uusi R5-prosessoricooleri asettuu mallistossa R1-huippumallien alapuolelle.

Taiwanilainen Cryorig on julkaissut pitkästä aikaa uusia tuotteita prosessoricoolerin ja RGB-tuulettimen muodossa. Uusi R5-tornicooleri asemoituu yrityksen coolerivalikoiman yläpäähän ja sen suunnittelussa on huomioitu yhteensopivuus emolevyjen ja muistien kanssa. Crona 120 RGB -tuuletin on varustettu näkyvällä RGB-valaistulla koristekehyksellä.

Cryorig R5 on kuuteen lämpöputkeen sekä kahteen tuulettimeen perustuva tornicooleri, jonka mukana toimitetaan musta ja valkoinen kehys ulkonäön kustomointiin. Rivaston jäähdytyksestä huolehtii sen molemmin puolin asennetut 140 mm:n tuulettimet ja jäähdytystehon luvataan riittävän 200 wattiin (TDP). R5 tarjoaa myös ensimmäisenä Cryorigin coolerina uuden yhdellä kädellä asennettavan Qlick-Mount-kiinnitysratkaisun, joka on yhteensopiva sekä AMD:n että Intelin viimeisimpien työpöytäprosessorien kanssa.

Cryorig R5 tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 140 x 162,8 x 97,8 mm (L x K x S)
  • Paino: 892 g (580 g ilman tuulettimia)
  • Materiaali: alumiinirivasto, kuparipohja ja -lämpöputket, muovikehys
  • Rivasto: 48 lamellia, ripaväli 2 mm, ripapaksuus 0,4 mm
  • Lämpöputket: 6 x 6 mm
  • 2 x 140 mm XF140-tuuletin (700-1300 RPM, 19-23 dBA, 76 maxCFM, 1,44 mmH2O)
  • Yhteensopivuus: Intel LGA 115x, 2011(-3), 2066; AMD AM2(+), AM3(+), AM4, FM2(+), FM1

Crona 120 RGB on Cryorigin ensimmäinen 120 mm RGB-tuuletin ja sen rakenne perustuu täysin uuteen muotoiluun, jossa on korostettu ARGB-valaistua pyöreää kehystä, jonka valot näkyvät myös tuulettimen sivuille. Kiinnityspisteet on toteutettu rei’itetyn ohuen kehyksen avulla. Tuulettimen mukana tulee myös RGB-valokontrolleri ja kauko-ohjain, jos valaistusta haluaa ohjata emolevyn sijaan manuaalisesti. Cronan suoritusarvoiksi kerrotaan 400 – 1700 RPM kierrosalue, 16,5 – 29,7 dBA melutaso sekä 60,6 CFM maksimi-ilmavirta. Värivaihtoehtoja ovat musta ja valkoinen.

Cryorig ei toistaiseksi ilmoittanut uutuustuotteidensa hintaa tai saatavuutta. Coolerin ja tuulettimen ohella saataville tulee lisäksi erikseen myytäviä hukkaan menneiden osien lisätarvikepakkauksia.

Lähde: Cryorig

ID-Cooling julkisti RGB-valaistun alle 70 mm korkean prosessoricoolerin

IS-60 EVO ARGB on varustettu nimensä mukaisesti osoitettavalla RGB-valaistuksella.

ID-Cooling on esitellyt uuden IS-60 EVO ARGB -prosessoricoolerin kilpailemaan matalaprofiilisten vaihtoehtojen markkinoille. Uutuus ei yllä aivan matalimpien joukkoon, mutta 64 mm:n korkeudella uutuus sijoittuu kilpailemaan muun muassa lähes saman korkuisen Noctuan L12 Ghost S1 Editionin kanssa. Noctuasta poiketen ID-Coolingin uutuus tarjoaa kuitenkin kaksi tuuletinta yhden sijaan.

IS-60 EVO ARGB:n rakenne muodostuu alumiinirivastosta, nikkelöidystä kuparipohjasta ja kuudesta kuparisesta lämpöputkesta. Lämpöputket nostavat alumiinirivaston sekä aiemmin mainitusta Noctuasta että valmistajan kesällä julkaisemasta IS-47K:sta tuttuun tapaan kuparipohjan yläpuolelle jättäen tilaa 15 mm paksulle PWM-ohjattavalle 92 mm tuulettimelle. Rivaston alta löytyvän tuulettimen kaveriksi IS-60 EVO ARGB:n alumiinirivaston päälle sijoittuu osoitettavalla RGB-valaistuksella varustettu 15 mm paksu 120 mm tuuletin. Tuulettimen valaistus on säädettävissä suoraan emolevyltä perinteisen kolmepinnisen viiden voltin ARGB-liitännän kautta.

Valmistaja lupaa IS-60 EVO ARGB:lle IS-47K:n tavoin 100 prosenttisen RAM-yhteensopivuuden matalahkosta profiilista ja emolevyn ylle käännetystä alumiinirivastosta huolimatta. Valmistajan mukaan yhteensopivuus emolevyillekin pitäisi olla erittäin hyvä, ellei emolevyn etupuolella ole korkeaa M.2-SSD:n jäähdytintä prosessorin ja PCI-E-liitännän välissä. M.2-jäähdyttimen ollessa edessä voi prosessoricooleria kääntää 180 astetta, jolloin se asettuu osittain RAM-muistien yläpuolelle ja jättää muisteille tilaa 40 mm.

Tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 120 x 122 x 64 mm (P x L x K)
  • Materiaalit: Alumiinirivasto, nikkelöity kuparipohja ja kupariset lämpöputket
  • Lämpöputket: 6 kpl
  • 92 x 92 x 15 mm PWM-tuuletin (600–2500 RPM, max 44,3 CFM, 14–44 dBA)
  • 120 x 120 x 15 mm PWM-tuuletin (500–2000 RPM, max 54,6 CFM, 13,8–31,2 dBA)
  • Yhteensopivuus: Intel LGA1200 / 115x & AMD AM4

ID-Cooling IS-60 EVO ARGB:n suositushinta on 41,99 euroa ja se tulee saataville loka-marraskuun vaihteessa. Suomen saatavuudesta ei ole vielä toistaiseksi tietoa.

Lähteet: ID-COOLING, TechPowerUp

Uusi artikkeli: 16 vs 32 gigatavua keskusmuistia pelikäytössä

Testasimme pikaisesti, miten keskusmuistin määrä vaikuttaa pelisuorituskykyyn.

Testasimme mielenkiinnosta nopeasti uuden näytönohjainten testikokoonpanon kasauksen yhteydessä, minkälainen vaikutus pelisuorituskykyyn 16 vs 32 gigatavun keskusmuistin määrällä nykypäivänä on. Testit ajettiin usealla pelillä Full HD- ja 4k-näyttöresoluutioilla kahdella G.Skillin 8 gigatavun Trident Z- (2 x 8 Gt) ja kahdella Corsairin 16 gigatavun Dominator Platinum RGB -muistikammalla (2 x 16 Gt). Keskusmuistin määrän lisäksi G.Skillin 8 gigatavun muistikammat ovat rakenteeltaan single rank eli muistipiirit ovat yhdellä puolella muistikampaa. Corsairin 16 gigatavun muistikammat ovat rakenteeltaan dual rank eli muistipiirit sijaitsevat molemmilla puolilla muistikampaa.

Merkittävin ero testeissä nähtiin Microsoftin uudessa Flight Simulator 2020 -pelissä, jossa 32 gigatavun muistimäärä ja dual rank -muistit tarjosivat noin 10 % paremman suorituskyvyn kuin 16 gigatavua single rank -muistia. 4k-resoluutiolla keskusmuisti ei vaikuttanut Flight Simulatorissa suorituskykyyn mitenkään.

Lue artikkeli: 16 vs 32 gigatavua keskusmuistia pelikäytössä