Uutiset

Microsoft esitteli odotetusti Windows 11 -käyttöjärjestelmän

Microsoftin What’s Next for Windows -tapahtumassa esiteltiin odotusten mukaisesti seuraaja Windows 10:lle, viimeiselle Windows-versiolle ikinä.

Microsoft on esitellyt tänään odotetusti Windows 11 -käyttöjärjestelmän. Yhtiön mukaan sen tavoitteena on ollut luoda Windowsista kodinomainen paikka, joka on aina tuttu, vaikka se olisi matkan varrella muuttunutkin. Windows 10:n piti olla viimeinen Windows, mutta toisaalta Windows 11 oli alun perin tulossa Windows 10:n 21H2-päivityksenä, joten sitä voitaneen pitää remontoituna jatkumona edeltäjälleen.

Pinnan alla Microsoft on tehnyt tiivistä yhteistyötä AMD:n, Intelin ja Qualcommin kanssa, jotta Windows 11 on optimoitu yhtiöiden prosessoreille ja päinvastoin mahdollisimman hyvin. Käyttöjärjestelmän kerrotaan olevan nyt nopeampi ja ennen kaikkea vähävirtaisempi kuin aiemmin. Yhtiö on tehnyt lisäksi tiivistä yhteistyötä suurimpien tietokonevalmistajien kanssa optimoidakseen Windows-kokemusta entisestään. Kuten tyypillistä, Windows 11:n luvataan olevan sekä nopein että turvallisin Windows tähän mennessä ja sen päivittäminen tulee sujumaan entistä helpommin, sillä päivityspakettien koon kerrotaan olevan jopa 40 % aiempaa pienempi ja ne asentuvat entistä huomaamattomammin taustalla häiritsemättä tietokoneella työskentelyä.

Käyttöliittymässä huomio kiinnittyy ensimmäisenä keskitettyihin kuvakkeisiin tehtäväpalkissa. Yhtiön mukaan ne on haluttu tuoda keskiöön, jotta ne olisivat entistä helpommin tavoitettavissa eri laitteilla. Ainakin ennakkoversioissa ne on voinut kuitenkin halutessaan keskittää myös reunaan vanhaan tuttuun tapaan.

Toinen nopeasti esiin tuleva muutos on pyöristetyt kulmat paitsi ikkunoissa, myös käyttöliittymän muissa elementeissä. Käyttöliittymässä käytetään myös voimakkaasti hyväksi läpikuultavuusefektejä, jotka helpottavat esimerkiksi eri ikkunoiden järjestyksen hahmottamista. Mukana on myös erilaisia teemoja, jotka vaikuttavat koko käyttöjärjestelmän ilmeeseen, sekä tuttuun tapaan light- ja dark mode, joita on optimoitu tuomaan sisältö esiin entistä paremmin.

Ikkunoiden Snap-ominaisuus on saanut joukon uusia käyttöä helpottavia ominaisuuksia. Viemällä hiiren ikkunan maksimointipainikkeen päälle avautuu uusi Layouts-valikko, josta ikkunan voi asettaa sopivaan esiasetettuun kokoon ja osaksi Snap Group -ryhmää. Snap Layouts tarjoaa nyt entistä laajemman valikoiman erilaisia ikkunaryhmittelyjä ja parhaimmillaan kolme rinnakkaista ikkunaa. Snap Group -ryhmät ikkunoineen ja asetteluineen pysyvät myös muistissa ja ne asettuvat yhden kuvakkeen alle tehtäväpalkissa.

Ikkunoiden hallintaa on paranneltu muutenkin ja esimerkiksi jos käyttäjä irrottaa näytön, sillä olleet ikkunat pienenevät automaattisesti tehtäväpalkkiin ja hyppäävät uudelleen esiin oikealla näytöllä, kun se kytketään tietokoneeseen uudelleen. Snap Group -ryhmät osaavat sopeutua myös näytön asentoon ja siirryttäessä vaakatilasta pystytilaan kaksi vierekkäin ollutta ikkunaa siirtyvät päällekkäin. Aiheen läheltä liippaavat myös virtuaalityöpöydät, jotka on nyt brändätty yksinkertaisesti Työpöydiksi (Desktop). Työpöydät on helposti kustomoitavissa ja niissä voi olla käytössä esimerkiksi eri teemat tuomaan aiheeseen sopivaa tunnelmaa.

Kun Windowsia käytetään kosketusnäyttötilassa, eli ilman näppäimistöä ja hiirtä, on ikkunoiden reunojen ankkureita sekä kuvakkeiden välejä kasvatettu aiemmasta, jonka lisäksi esiin hyppää myös visuaalisia vihjeitä eri toiminnoista. Kannettavien touchpad-kosketushiiriin tottuneiden siirtymistä kosketusnäytön käyttöön on puolestaan helpotettu tuomalla samat tutut elekomennot suoraan kosketusnäytölle, joidenkin tarpeellisten optimointien kera. Stylusta suosivien iloksi on tuotu puolestaan haptinen palaute, joka tekee käytöstä entistä luonnollisempaa. Virtuaalinäppäimistö osaa sopeutua sekä vanhaan malliin suurena ja helppokäyttöisenä tai mobiililaitteista tutulla yhdellä kädellä käytettävänä pienoisnäppäimistönä.

Uusia suoraan käyttöjärjestelmään integroituja sovelluksia ovat esimerkiksi Teams, jolla helpotetaan pandemian aikana monille tutuksi tullutta videopuheluiden soittelua, ja Widgets, joka tuo tekoälyn käyttäjän mieltymysten mukaan valikoimia uutisia sekä esimerkiksi sään, muistiinpanoja ja muuta vastaavaa informaatiota helposti esiin erillisen ”lasin” päällä näytön vasemmasta reunasta. Niin ikään suoraan käyttöjärjestelmään integroitu Xbox-sovellus tuo GamePass-tilauspalvelun entistä suoremmin tarjolle Windows-käyttäjille.

Microsoft Store on suunniteltu alusta asti uudestaan mahdollisimman nopeaksi ja helppokäyttöiseksi. Kenties oleellisempaa on kuitenkin kauppapaikan sääntöjen muutokset. Jatkossa kolmannet osapuolet voivat käyttää Microsoft Storessa omia kauppajärjestelmiään, eikä Microsoft silloin vedä välistä mitään. Esimerkkinä Adoben kerrotaan tarjoavan omia Creative Cloud -palveluitaan suoraan Storesta käsin käyttäen omia kauppapalveluitaan. Store tukee nyt myös Win32-sovelluksia ja kenties koko tapahtuman suurimpana yllätyksenä Android-sovelluksia, jotka toimivat natiivien Windows-sovellusten tapaan ikkunointijärjestelmän kanssa. Microsoft Storesta löytyykin esimerkiksi Amazon Appstore Android-sovelluksia varten. Android-tuki perustuu Intelin Bridge-teknologiaan, mutta sen tarkemmin asiaa ei käsitelty esityksessä.

Kenties io-techin lukijoiden kannalta mielenkiintoisinta on kuitenkin pelipuolen uudistukset. Integroidun Xbox-sovelluksen ohella Windows 11 tuo nyt Auto HDR -ominaisuuden kaikille käyttäjille. Aiemmin Windows Insider -käyttäjien testattavana ollut ominaisuus on tuttu aiemmin Xbox-puolelta ja se pyrkii älykkäillä algoritmeilla sovittamaan SDR-väriavaruuden pelit HDR-väriavaruuteen. Suorituskykyä parantaa puolestaan DirectStorage -teknologia, joka on niin ikään ennestään tuttu Xbox-maailmasta. Teknologia mahdollistaa datan siirtämisen näytönohjaimelle rasittamatta prosessoria ja sitä tukevat Windows 11 -valmistietokoneet on erikseen merkitty DirectStorage Optimized -merkinnällä. Microsoftin entistä suoremmin tarjoama GamePass-tilauspalveluun tullaan julkaisemaan kaikki Xbox Game Studiosin ja Bethesdan pelit julkaisupäivänään, jonka lisäksi se sisältää EA Play -tilauksen ilman lisähintaa. Xbox-sovellus tukee myös pilvipelaamista, eli hitainkin kokoonpano voi saada viiveiden ja kuvanlaadun kustannuksella raskaat pelit pyörimään sulavasti.

Microsoft on varmistanut Windows 11:n olevan ilmainen päivitys Windows 10 -kokoonpanoille, ja koska Windows 7- ja 8(.1)-lisenssit käyvät edelleen Windows 10:lle, on myös vanhemmille käyttöjärjestelmille avoinna ilmainen päivitysreitti. Microsoft tarjoaa myös ilmaista PC Health Check -sovellusta Windows 11 -sivuillaan, jolla voi tarkastaa sen hetkisen kokoonpanon päivityskelpoisuuden..

Lähde: Microsoft

RISC-V-kehittäjä SiFive ja Intel yhteistyöhön

Yhteistyön myötä Intel Foundry Services tulee tarjoamaan kolmansille osapuolille SiFiven IP:tä Intelin oman lisensointiportfolion rinnalla. Lisäksi Intel tulee kehittämään SiFiven ytimiin perustuvan kehitysalustan.

Avoimen RISC-V-arkkitehtuurin johtaviin kehittäjiin lukeutuva SiFive on ilmoittanut tänään merkittävistä uutisista. Yhtiö on aloittanut yhteistyön Intelin kanssa sekä kehitysalustojen että tuotannon puolella.

Intel tulee tarjoamaan SiFiven IP-portfoliota (Intellectual Property, immateriaalioikeudet) jatkossa Intel Foundry Services -tuotantolaitosten asiakkaille 7 nanometrin prosessilla toteutettuna. Intel pyrkii IFS:n kautta kilpailemaan vakavasti TSMC:n, Samsungin ja muiden puolijohdevalmistajien kanssa asiakaspiirien tuotannosta ja on ilmoittanut aiemmin tulevansa lisensoimaan jopa x86-ytimiään asiakaspiireihin.

SiFiven RISC-V IP on ensimmäinen kolmannen osapuolen IP, jota tullaan tarjoamaan IFS:n asiakkaille. Pakettiin kuuluvat tässä vaiheessa ainakin SiFive Performance P550- ja P270-ytimet. P550 eli RV64GBC on pinta-alaoptimoitu arkkitehtuuri, jonka ytimet vievät 7 nanometrin prosessilla tilaa vain 0,38 mm2. Ytimet ovat 13-vaiheisia kolme käskyä kerralla liikuttaviaa Out-of-Order-tyyppisiä RISC-V-ytimiä, joilla on oma L1- ja L2-tason välimuistinsa. P550 on suunniteltu maksimissaan neliytimiseksi ja ytimet jakavat L3-välimuistin keskenään. Kevyempi P270 eli RV64GBCV vie tilaa vaivaiset 0,175 mm2 ja ne ovat 8-vaiheisia kahta käskyä kerralla liikuttavia In-Order-tyyppisiä RISC-V-ytimiä.

Toinen aiheeseen liittyvä merkittävä uutinen on puolestaan Intelin päätös julkaista SiFiven Performance P550 -kehitysalusta. Horse Creek -koodinimellä ja 7 nanometrin prosessilla valmistettava kehitysalusta tulee hyödyntämään P550-ytimiä, mutta esimerkiksi PCIe-ohjaimet ja DDR-muistiohjaimet tulevat olemaan Intelin käsialaa. Kehitysalusta tuodaan markkinoilla ensi vuoden aikana.

Lähteet: AnandTech (1), (2)

Uusi artikkeli: Testissä Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513 -pelikannettava

Testissä Asuksen ROG Strix G15 Advantage Edition G513 -pelikannettava, joka on varustettu AMD:n Ryzen-prosessorilla ja Radeon-näytönohjaimella.

AMD julkaisi kesäkuun alussa uudet Radeon RX 6800M -sarjan mobiilinäytönohjaimet ja samalla esiteltiin uusi AMD Advantage -kannettavakonsepti, joissa prosessori ja näytönohjain molemmat ovat yhtiön käsialaa. AMD Advantage -kannettavat tukevat Smartshift- ja Smart Access Memory -teknologioita, jotka parantavat pelisuorituskykyä.

Tutustumme tässä artikkelissa Asuksen uuteen ROG Strix G15 Advantage Edition G513 -pelikannettavaan, jossa on käytössä suorituskykyisin Radeon RX 6800M -mobiilinäytönohjain ja sen kaverina 8-ytiminen Ryzen 9 5900HX -prosessori tai tarkemmin ottaen APU-piiri, johon on integroitu myös Vega-grafiikkaohjain. Mukana on katsaus pelikannettavan ominaisuuksiin, suorituskykyyn, lämpötiloihin, melutasoon, tehonkulutukseen ja akkukestoon. Vertailukohtana testeissä on muun muassa MSI:n GeForce RTX 3080 -mobiilinäytönohjaimella varustettu GE76 Raider -pelikannettava.

Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513 -pelikannettava

AMD julkaisi FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologian

Vaikka FSR asettuu monin tavoin kilpailemaan DLSS:n kanssa, se on toteutettu täysin eri periaatteita noudattaen.

AMD julkaisi tänään uudet ajurit, jotka sisälsivät tuen yhtiön FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologialle. Myöhemmin tänään teknologia lanseerattiin myös virallisesti.

FSR eli FidelityFX Super Resolution on spatiaalinen skaalain, eli se huomioi vain kulloisenkin ruudun. Markkinoilta löytyy spatiaalisten skaalainten lisäksi myös ns. temporaalisia skaalausteknologioita, joissa hyödynnetään myös aiempien ruutujen dataa. FSR:n tukeminen vaatii työtä myös pelinkehittäjältä, sillä se pitää tulee sijoittaa renderöintipolulle ennen kohinaa kuvaan aiheuttavia jälkikäsittelyefektejä sekä luonnollisesti pelin käyttöliittymää, joka nykypäivänä renderöidään muutoin valmiin kuvan päälle viimeisenä. FSR on toteutettu yhtenä laskentavarjostimena (compute shader), jolla ei ole mitään ulkopuolisia riippuvaisuuksia.

Käyttäjälle on tarjolla neljä eri asetusta: Ultra Quality, Quality, Balanced ja Performance. Yhtiön omien sanojen mukaan Ultra Quality tarjoaa lähes natiivin tasoisen kuvan, kun Performance heikentää kuvanlaatua selvästi ja tulisi käyttää vain tilanteissa, jossa puhdas ruudunpäivitysnopeus on ainut merkitsevä asia. Ultra Quality -resoluutiolla kuvaa skaalataan 1,3-kertaiseksi suuntaansa, Qualityllä 1,5-, Balancedilla 1,7- ja Performancella 2,0-kertaiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi 4K-resoluutiolla (3840×2160) Ultra Qualityn todellisen resoluution olevan 2954×1662 ja Performancella 1920×1080. FSR tukee myös muuttuvia resoluutioita muuttuvalla skaalauskertoimella ja teoriassa skaalaus voi olla mitä tahansa väliltä 1-4-kertainen suuntaansa, mutta tämän hyödyntäminen on pelinkehittäjien käsissä.

Teknologia on tällä hetkellä tuettuna Godfall-, RiftBreaker-, 22nd Century Racing Series-, Anno 1800-, Evil Genius 2: World Domination-, Terminator: Resistance- ja Kingshunt-peleissä. Lähiaikoina tuki on luvassa puolestaan FarCry 6-, Resident Evil Village-, Forspoken-, Myst-, DOTA 2-, Necromunda: Hired Gun-, Baldur’s Gate 3-, Sordsman Remake-, Farming Simulator 22-, Asterigos-, Vampire: Bloodhunt- ja Edge of Eternity -peleihin. Lisäksi yhteensä 44 kehittäjää tai julkaisijaa on jo ilmoittanut tukevansa FSR-teknologiaa.

AMD:n sisäiset suorituskykytestit on ajettu valitettavasti vertaamalla natiivia vain suorituskykyisimpään Performance-tilaan, jota edes yhtiö itse ei suosittele käytettäväksi, joten komeista luvuista huolimatta niiden käytännön arvo on lähes mitätön. Kolmansien osapuolten ensimmäiset testit tuetuilla peleillä on kuitenkin jo julkaistu ja esimerkiksi keskimäärin laadullisesti hyvän vastaanoton saanut Ultra Quality -asetus tarjoaa tuetuissa peleissä näytönohjaimesta riippuen keskimäärin 25 – 40 % lisää suosituskykyä TechPowerUpin testeissä. FSR on parhaillaan myös io-techin testilaboratorion käsittelyssä.

AMD:n mukaan FSR-teknologia on testattu virallisesti toimivaksi yhtiön Radeon-näytönohjaimilla Polaris-arkkitehtuurista eli RX 460, 470 ja 480 -näytönohjaimista lähtien sekä kaikilla Ryzen-prosessoreilla, joissa on integroitu grafiikkaohjain. Kilpailevan NVIDIAn leiristä toimiviksi on testattu GeForce GTX 10-, GTX 16-, RTX 20- ja RTX 30 -sarjat.

Vaikka FidelityFX Super Resolution tulee olemaan avoin, se ei ole sitä vielä. Yhtiön mukaan lähdekoodi tullaan julkaisemaan GPUOpen-sivustolla heinäkuun puolivälin tienoilla.

AMD lopettaa ajurituen Windows 7:lle ja kolmelle GCN-sukupolvelle

Käytännössä kolme GCN-sukupolvea tarkoittaa viimeisiä Radeon HD -malleja, R9 Fury- ja Nano -malleja sekä Rx 200- ja 300 -sarjojen näytönohjaimia.

AMD:n julkaistua uudet Radeon Software Adrenalin 21.6.1 -ajurit näytönohjaimilleen monilta meni täysin ohi normaalia lyhyempi tuettujen näytönohjainten listaus. Yhtiö on siirtänyt uusien ajureiden myötä lukuisia GCN-versioita Legacy-tilaan. Myös Windows 7 -tuki sai väistyä.

NVIDIA ilmoitti hiljattain lopettavansa ajurituen Windows 10:ä vanhemmille käyttöjärjestelmille, jonka lisäksi sen on huhuttu siirtävän Kepler-arkkitehtuurin eläkepäiville myös työpöytäpuolella. AMD oli tiputtanut Windows 8(.1) -tuen pois kyydistä jo aiemmin, mutta nyt myös Windows 7 on päässyt yhtiön viikatteen alle.

Näytönohjainpuolella eläkeläisbingoon tuli kerralla tungosta, kun AMD tiputti tuen kolmelle GCN-sukupolvelle kerralla. Käytännössä tämä tarkoittaa Radeon HD 7000- ja 8000 -sarjoja sekä Rx 200- ja 300 -sarjoja, R7 M400 -mobiilimalleja ynnä Fury- ja Nano-näytönohjaimet. Integroitujen näytönohjainten osalta tuki lähti alta kaikilta muilta, kuin Ryzen-sarjojen prosessoreilta.

Lähde: AMD

NVIDIA julkaisi GeForce 471.11 -ajurit näytönohjaimilleen

Ajureissa on Doom Eternalin uuden DLSS-päivityksen Game Ready -leiman lisäksi viimeisimmät päivitykset Lego Builder’s Journeyyn, Rustiin, F1 2021:een sekä Escape from Tarkovin DLSS-päivitykselle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 471.11 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön mobiilinäytönohjaimia Maxwell- ja työpöytänäytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 471.11 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen Game Ready -leima Doom Eternaliin säteenseurannan ja DLSS-tuen tuoneille päivityksille. Lisäksi ajureissa on viimeisimmät päivitykset Lego Builder’s Journey-, Rust- ja F1 2021 -peleille sekä Escape from Tarkovin uudelle NVIDIA Reflex-päivitykselle. Ajureihin on lisätty myös virallinen tuki Windows 10:n May 2021 Update- eli 21H1-päivitykselle.

Tuttuun tapaan ajureissa on liiskattu aiempien julkaisujen bugeja. Tällä kertaa korjattuja ongelmia ovat muun muassa pitkään mukana roikkuneet vilkkumisongelmat World of Warcraft: Shadowlandsissa, Ampere-arkkitehtuurin näytönohjaimilla vääristyneet värit Sharpen Freestyle-filtterillä, joitain HDMI-näyttöjä HDR päällä vaivannut vilkunta sekä Steam VR -pelien nykiminen, jos taustalla pyörii jokin näytönohjaimen tietoja lukeva sovellus. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan Batman Arkham Knightin kaatuminen, jos Turbulent Smoke -ominaisuus on käytössä, YouTube-videoiden tökkiminen, kun ruutua vieritetään sekä 8-bittisillä väreillä korkeammat DPC-viiveet, kuin 10-bittisillä väreillä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin NVIDIAn Game Ready -artikkelista ja ajureiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Tulevan Samsung Exynos -järjestelmäpiirin AMD RDNA2 -pohjainen GPU on jopa 30 prosenttia nykyisiä Mali-piirejä nopeampi

Lupaavan suorituskyvyn vastapainona aikaiset testitulokset ovat näyttäneet myös haasteita suorituskyvyn ylläpitämisessä.

Koreasta tulleiden aikaisten testiraporttien perusteella AMD:n RNDA2-pohjainen grafiikkapiiri Samsungin tulevissa Exynos-järjestelmäpiireissä on jopa 30 prosenttia tehokkaampi kuin Galaxy S21 Ultran sisällä sykkivästä Exynos 2100:sta löytyvä Mali-G78.

Toki Mali-grafiikkapiireissäkin ollaan tulevaisuudessa näkemässä jälleen kehitystä uusissa huippumalleissa, mutta seuraavan sukupolven Mali-G710:n lupaa vain 20 prosenttia edeltäjäänsä parempaa suorituskykyä. Näin ollen tulevan RDNA2-piirin pitäisi onnistua päihittämään kilpaileva Mali vielä kohtalaisen selvällä erolla. Lisäksi AMD:n grafiikkapiirin on luvattu tuovan mobiililaitteille tietokoneista ja pelikonsoleista tuttuja teknologioita kuten säteenseuranta ja Variable-Rate Shading.

Valitettavasti testeissä on tullut vastaan myös ongelmia, sillä piirin on havaittu throtlaavan, eli laskevan kellotaajuuksiaan pidemmissä suorituksissa. Toisella testivedolla piirin suorituskyky oli laskenut 20 prosentilla ja kolmannella jo 30 prosentilla alkuperäiseen tulokseen nähden.

Uuden RDNA2-grafiikkapiirin odotetaan löytyvän Samsungin tulevasta Exynos 2200 -lippulaivapiiristä.

Lähde: GSMArena

Uutiskuva: AMD

AMD julkaisi uudet Radeon Software 21.6.1 -ajurit FidelityFX Super Resolution -tuella

FidelityFX Super Resolutionin lisäksi ajureissa on mukana virallinen tuki Dungeons & Dragons: Dark Alliance -pelille ja Radeon RX 6800M -mobiilinäytönohjaimelle.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Radeon Software 21.6.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10 -käyttöjärjestelmälle. AMD on tiputtanut julkaisun myötä tuen vanhemmille näytönohjaimilleen ja ajurit tukevat nyt Radeon-näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista (Radeon RX 400) lähtien.

Radeon Software 21.6.1 -ajureiden merkittävin uudistus on tuki tänään virallisesti julkaistavalle FidelityFX Super Resolution -skaalausteknologialle. Lisäksi ajureissa on virallinen tuki Dungeons & Dragons: Dark Alliance -pelille sekä Radeon RX 6800M -mobiilinäytönohjaimelle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin verrattuna ei ole mainintaa.

Tuttuun tapaan ajureissa on myös korjattu aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi Anno 1800 -pelin mahdollinen kaatuilu käynnistyksessä DirectX 12 -rajapinnalla, säteenseurannan käyttöönoton aiheuttama kaatuilu Ring of Elysiumissa sekä tietyillä näytönohjaimilla esiintynyt odotettua heikompi suorituskyky Destiny 2 -pelissä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Resident Evil Village -pelin kaatuilut Radeon VII -näytönohjaimella pelin ensimmäisessä tehtävässä, Oculus-palvelussa esiintyvä virhe RX 5000- ja RX 6000 -sarjojen näytönohjaimilla, mikä voi estää Oculus Linkin asentamisen, sekä Ryzen 5000 -sarjan mobiiliprosessoreilla esiintyvät odotettua suuremmat akun kulutukset unohtamatta vanhaa tuttua eli liian korkeita muistikellotaajuuksia Radeon Performance Metrics -välilehdellä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Android-puhelinten Google-sovellus kaatuilee useilla käyttäjillä

Ongelmat vaikuttaisivat johtuvan sovelluksen viimeisimmästä päivityksestä.

Useilla Android-käyttäjillä on ilmestynyt ongelmia Android-puhelinten kanssa, sillä laitteiden Google-sovellus on alkanut kaatuilemaan satunnaisesti. Ongelmaa on raportoitu niin ulkomailla Twitterissä kuin myös TechBBS-foorumillakin. Sovelluksen kaatuilua vaikuttaisi tapahtuvan useimmilla Android-puhelimilla kuten esimerkiksi Samsungilla ja Sonyllä.

Ongelmaa näyttäisi aiheuttavan Google-sovelluksen viimeisin päivitys. Aiheesta uutisoinut Android Authority havaitsi ongelman koskevan 12.23.16.23.arm64 ja 12.22.8.23 -versioita, mutta Google Playn tietojen mukaan sovellusversio voi vaihdella puhelimittain, joten ongelmaa voi tulla myös muilla versionumeroilla.

Aiemmin maaliskuussa Googlen WebView aiheutti vastaavia kaatumisia, mutta Android Authority epäilee, ettei tällä kertaa kyse olisi samasta ongelmasta. Google on Twitterissä neuvonut käyttäjiään boottaamaan puhelimensa uudestaan soft reboot -toiminnolla eli pitämällä virtapainiketta pohjassa 30 sekuntia ja osalla käyttäjistä se on auttanut, mutta ei kaikilla. Yksi kokeilemisen arvoinen kikka on Google-sovelluksen viimeisimmän päivityksen poistaminen sovellusasetuksista (asetusvalikko->sovellukset->Google->oikean ylänurkan kolme pistettä->poista päivitykset).

Päivitys 23.06.2021: Google on julkaissut Twitterissä Androidin virallisella kanavalla päivityksen, jonka mukaan yhtiö on tietoinen Google-sovelluksen kaatuilusta ja työskentelee korjatakseen ongelman. Jos käyttäjillä on ongelmia, eikä sovellukselle ole vielä tullut päivitystä, suosittelee Google tyhjentämään Google-sovelluksen tiedot.

Sovellustiedot on mahdollista tyhjentää Android-puhelinten asetuksista sovellukset ja ilmoitukset -osion alta valitsemalla Google-sovellus, jonka tallennus ja välimuisti -osiosta valitaan tyhjennä tallennustila. Asetusten rakenne ja osioiden suomennukset voivat vaihdella puhelimittain eri käyttöliittymämuokkausten myötä. Sovelluksen asetuksiin pääsee ainakin useimmiten myös suoraan sovellusvalikosta pitämällä kuvaketta hetken aikaa pohjassa ja valitsemalla sen jälkeen lisätiedot.

Lähde: Android Authority, Google@Twitter

Lian Li julkaisi kolme eri konfiguraatiota tarjoavan Odyssey X -kotelon

Nestejäähdytykseenkin panostava Odyssey X on O11 Dynamic -sarjan tapaan suunniteltu yhteistyössä saksalaisen ylikellottaja Der8auerin kanssa.

Lian Lin koteloiden tiet esittelystä kauppojen hyllylle ovat usein kuoppaisia ja täynnä mutkia. Poikkeusta tähän ei tee myöskään Odyssey X, jota esiteltiin alun perin jo vuoden 2019 Computex-messuilla ja uudelleen vuoden 2020 Lian Li Digital Expo -tapahtumassa. Nyt kotelo on vihdoin julkaistu myös myyntiin.

Odyssey X on Lian Lin markkinointiosaston mukaan kolme koteloa yhdessä. Käytännössä tämä tarkoittaa mahdollisuutta paitsi käyttää koteloa kahdessa eri asennossa, myös mahdollisuutta kääntää emolevykelkka toisessa asennoista mahdollistamaan kolme selvästi toistaan eroavaa konfiguraatiota. Lian Li on O11 Dynamic -sarjan tapaan konsultoinut saksalaista huippuylikellottaja Roman ’Der8auer’ Hartungia kotelon toteutuksessa.

Lian Li on panostanut tuttuun tapaansa myös nestejäähdytystukeen. Koteloon on sovitettavissa asennosta ja konfiguraatiosta riippuen kaksi 360 mm:n jäähdytintä tai yksi 280 ja yksi 480 mm:n jäähdytin. Pumpun kiinnikkeet on puolestaan asennettu silmämääräisesti sentin säätövaran mahdollistavalla kelkalla.

Lian Li Odyssey X:n tekniset ominaisuudet:

  • Ulkomitat
    • Dynamic / Dynamic Rotate: 575,5 x 234 x 558,5 mm
    • Performance: 537,1 x 368,6 x 596,7 mm
  • Materiaalit: Alumiini, Teräs, 4 mm:n karkaistu lasi
  • Etupaneelin liitännät: 2x USB-A 3.0, 1x USB-C 3.1, HD Audio
  • Yhteensopivat emolevyt: EEB, E-ATX, ATX, micro-ATX, Mini-ITX
  • 2,5” / 3,5” levypaikat: 3
  • Laajennuskorttipaikat: 8
  • Lisäkorttien maksimipituus: 423 mm
  • CPU-coolerin maksimikorkeus: 170 mm
  • ATX-virtalähteen maksimipituus: 280 mm
  • Tuuletinpaikat:
    • Dynamic:
      • Edessä 3x 120 mm / 2x 140 mm
      • Ylhäällä 3x 120 mm / 2x 140 mm
      • Sivulla 3x 120 mm / 2x 140 mm
    • Dynamic Rotate:
      • Edessä 3x 120 mm / 2x 140 mm
      • Pohjassa 4x 120 mm / 3x 140 mm
    • Performance:
      • Edessä 4x 120 mm / 3x 140 mm
      • Katossa 3x 120 mm / 2x 140 mm
  • Jäähdytinyhteensopivuus:
    • Dynamic:
      • Edessä max 360 mm
      • Sivussa max 360 mm
    • Dynamic Rotate:
      • Edessä max 360 mm
      • Pohjassa max 480 mm
    • Performance:
      • Edessä max 480 mm
      • Katossa max 360 mm

Lian Lin uutuus tulee saataville mustana ja valkoisena versiona. Kotelon ennakkomyynti on jo aloitettu ja se on listattuna Suomessa ainakin Jimm’s PC-Storella 469,90 euron hintaan.

Lähde: Lian Li