Uutiset
Loongson valmistautuu julkaisemaan Zen 3:n haastavan 3A6000-prosessorin
Yhtiön edellinen prosessori peittosi Unixbenchin yhden ytimen testissä jo Intelin Comet Laken ja nyt se on aloittanut seuraavan sukupolven julkaisuvalmistelut Linux-päivityksillä.

Kiinalainen Loongson vierailee uutisotsikoissa säännöllisen epäsäännöllisesti antamassa kuvaa Kiinan kotikutoisten prosessoreiden kehityksestä. Nyt yhtiö on alottanut seuraavan sukupolven 3A6000-prosessorin julkaisun valmistelut tosissaan.
Loongson on julkaissut Linux-päivityksiä, jotka lisäävät tuen useille 3A6000-prosessorin uusille ominaisuuksille. Päivityksissä on mukana muun muassa tuki Page Table Walker -tyyppiselle muistinhallintayksikölle (MMU, Memory Management Unit), joka osaa hoitaa pitkän liudan osoitekäännösten poikkeuksia suoraan itse, mikä parantaa suorituskykyä. Lisäksi mukana on tuki uusille Memory Barrier -käskyille.
Yhtiön aikaisempien ulostulojen perusteella tiedetään, että 3A6000 saatiin suunnittelun osalta valmiiksi viime vuoden lopulla ja näyte-erien pitäisi tulla saataville vielä ennen vuoden puoliväliä. Yhtiö uskoo 3A6000:n yltävän jopa samaan IPC:een, kuin AMD:n Zen 3 -arkkitehtuuri. Yhtiön nykyisen sukupolven 3A5000 ylsi Unixbenchin yhden ytimen testissä jopa parempaan tulokseen, kuin Intelin Core i7-10700 eli Comet Lake huolimatta jopa 400 MHz matalammasta kellotaajuudesta. Kaikilla ytimillä suorituskyky jäi reiluun puoleen Core i7:sta, mutta toisaalta i7:lla on myös käytössään kaksinkertainen määrä ytimiä. Toisaalta vaikka IPC olisikin sama, pitäisi prosessoreiden yltää myös samoille kellotaajuuksille päästäkseen samaan suorituskykyyn.
Lähteet: Tom’s Hardware, Phoronix
Loongson valmistautuu julkaisemaan Zen 3:n haastavan 3A6000-prosessorin
Yhtiön edellinen prosessori peittosi Unixbenchin yhden ytimen testissä jo Intelin Comet Laken ja nyt se on aloittanut seuraavan sukupolven julkaisuvalmistelut Linux-päivityksillä.
AMD:n teknologiajohtaja uskoo hybridiprosessoreiden nousuun
Tom’s Hardwaren haastattelema Mark Papermaster kertoi lisäksi muun muassa AMD:n tavoista käyttää tekoälyä prosessoreiden kehityksessä.

Tom’s Hardwaren Paul Alcorn on päässyt istumaan samaan pöytään AMD:n teknologiajohtaja Mark Papermasterin kanssa ITF World -konferenssin yhteydessä. Haastattelun teemoina olivat paitsi AMD:n tulevat prosessorisuunnitelmat, myös tekoäly ja sen käyttö piirisuunnittelussa.
Alcorn johdatteli keskustelun alkuun puhumalla vuonna 2019 tehdystä haastattelusta, jossa Papermaster kertoi, ettei hän tällä hetkellä näe mitään tiettyä saturaatiopistettä ydinmäärien kasvulle. Käytännössä kehitys ei ole kuitenkaan mennyt ihan silloin ennustettuja polkuja, vaan työpöydällä ollaan edelleen maksimissaan 16-ytimisissä tai Intelin tapauksessa 8+16-ytimisissä prosessoreissa. Palvelinpuolella AMD on tuona aikana kasvattanut ydinten maksimimäärän 64:stä 96:een ja pian saataville tulee myös 128-ytimiset Epycit.
Papermasterin mukaan lähitulevaisuudessa kehityslinjat tulevat keskittymään pelkän ydinmäärän sijasta eri tyyppisten prosessoriydinten yhdistelyyn kulloisenkin tarpeen mukaan sekä erillisiin kiihdyttimiin. Esimerkkeinä hän antaa kuluttajapuolelta Ryzen 7000 -sarjan työpöytäprosessoreihin lisätyt grafiikkaohjaimet sekä Ryzen 7040 -mobiiliprosessoreiden XDNA-tekoälykiihdyttimet. Heikkokin iGPU riittää monille esimerkiksi toimistokäyttöön ja mahdollistaa selvästi energiatehokkaamman ja pienikokoisemman ratkaisun erillisnäytönohjaimiin verrattuna.
AMD aikoo myös seurata Intelin jalanjäljissä hybridiprosessoreiden puolelle. Yhtiöllä on Zen 4 -arkkitehtuurista kaksi versiota, perusversio ja tiheyteen ja energiatehokkuuteen panostava Zen 4c. Vaikka hybridiprosessorit eivät välttämättä toteudu vielä tässä sukupolvessa, se on Papermasterin mukaan ehdottomasti reitti, jolla AMD:kin tulee matkaamaan eteenpäin lähitulevaisuudessa. Hän myös vahvisti hybridiarkkitehtuureiden tulevan yhtiön kuluttajaprosessoreihin, ei vain palvelimiin.
Tekoälyn käyttö piirisuunnittelussa on ollut tämän kevään puheensorinalistalla mukana aktiivisesti. Papermasterin mukaan myös AMD käyttää tekoälyä piirikehityksessään ja on tehnyt sitä jo pitkään. Tekoäly on omiaan esimerkiksi piirin fyysisessä suunnittelussa eri blokkien, reititysten ja muun vastaavan sijoittelun optimoimiseksi. Hän kertoo suurimman muutoksen tapahtuneen siinä, että nykyään tekoäly ei vain sokkona etsi parempia ratkaisuja, kunnes niitä ei enää ole, vaan oppii siinä samalla tehden tulevista optimointikierroksista entistä nopeampia. Lisäksi Papermaster kertoo AMD:n hyödyntävän tekoälyä piirien validoinnissa ja bugimetsästyksessä. Miljardeista transistoreista rakentuvien nykyprosessoreiden validointi on monimutkainen prosessi ja yhtiö käyttää tekoälyä myös itse testausmetodien optimointiin.
Tekoälyn käyttö itse logiikkablokkien suunnitteluun on niin ikään asia, jota on alettu tutkimaan ja kokeilemaan, mutta se tuo mukaan myös uusia ongelmia. Vaikka tekoäly osaisi luoda logiikkaa ongelmitta, pitää insinöörien olla paitsi varmoja siitä, ettei yhtiön salaisuudet voi vuotaa sen käytön kautta muiden käsiin ja toisaalta varmistaa myös se, ettei tekoälyn tekemiset riko kenenkään muun IP-oikeuksia.
Haastattelussa käytiin läpi myös muun muassa ajatuksia piirien tuottamisesta kestävän kehityksen merkeissä ja tehonkulutuksen vaikutuksesta piirien jäähdytykseen. Suosittelemme lämpimästi koko haastattelun lukemista lähdelinkin takaa.
Lähde: Tom’s Hardware
AMD:n teknologiajohtaja uskoo hybridiprosessoreiden nousuun
Tom’s Hardwaren haastattelema Mark Papermaster kertoi lisäksi muun muassa AMD:n tavoista käyttää tekoälyä prosessoreiden kehityksessä.
WWDC23 käynnistyy Special Event at Apple Park -tapahtumalla
Moni odottaa Applen julkaisevan tapahtumassa viimeinkin jo pitkään odotetut virtuaalilasinsa yhdessä xrOS-käyttöjärjestelmän kanssa.

Apple on ilmoittanut pitävänsä Special Event at Apple Park -tapahtuman päämajassaan Kalifornian Cupertinossa 5. kesäkuuta osana laajempaa WWDC23-tapahtumaa. Koko päivän kruunaava Keynote-esitys pidetään illalla kello 20.00 Suomen aikaa.
Applen odotetaan julkaisevan kehittäjille suunnatun WWDC23:n Special Event -tapahtumassa jo pitkään erilaisissa huhuissa pyörineet virtuaalilasit. Mitään virallista asian suhteen ei ole julkaistu, mutta yhtiön apuyrityksiin lukeutuva Deep Dive LLC on hiljattain hakenut ”xrOS” wordmarkin rekisteröimistä Uudessa-Seelannissa. Wordmark noudattaa yhtiön muiden käyttöjärjestelmien kanssa samaa San Francisco -kirjaisintyyppiä ja tyyliä. Samainen yritys rekisteröi myös ”xrOS” tuotemerkin viime joulukuussa.
Mahdollisten virtuaalilasien ja niiden xrOS-käyttöjärjestelmän lisäksi WWDC23:ssa odotetaan luonnollisesti ensimaistiaisia Applen muidenkin käyttöjärjestelmien tulevista päivityksistä. Yhtiön tietokoneista löytyvä macOS on päivittymässä tänä vuonna 14-versioon, iOS, iPadOS ja tvOS versioon 16 ja watchOS 10:een.
WWDC23 käynnistyy Special Event at Apple Park -tapahtumalla
Moni odottaa Applen julkaisevan tapahtumassa viimeinkin jo pitkään odotetut virtuaalilasinsa yhdessä xrOS-käyttöjärjestelmän kanssa.
DigiTimes: MediaTek aikoo lisensoida NVIDIAn GeForce-teknologioita järjestelmäpiireihinsä
Huhujen mukaan MediaTek tekisi yhteistyötä NVIDIAn kanssa paitsi mobiilijärjestelmäpiirien parissa, myös järeämpien Windows-On-Arm-kannettaviin suunniteltujen piirien puolella.

DigiTimes raportoi mielenkiintoisia huhuja Aasian perukoilta. Sivuston mukaan MediaTek ja NVIDIA suunnittelevat nykyistä syvempää yhteistyötä lisensoinnin merkeissä.
MediaTek ja NVIDIA ovat viritelleet jo pidempään eri tasoisia yhteistyökuvioita. Viimeisimpänä yhtiöiden oli tarkoitus tuoda NVIDIAn grafiikkaohjaimet Chromebook-kannettaviin MediaTekin järjestelmäpiirien kavereina, mutta ainakaan toistaiseksi tuloksia yhteistyöstä ei ole päästy maistelemaan.
Tuorein väite tekisi yhteistyöstä vielä selvästi tiiviimpää. MediaTekin kerrotaan aikovan integroida NVIDIAn grafiikkateknologioita osaksi omia järjestelmäpiirejään, käytännössä siis korvaamaan nykyisin käytetyt Armin Mali-grafiikkaohjaimet GeForce-pohjaisilla. Raportin mukaan MediaTek ja NVIDIA tekisivät parhaillaan yhteistyötä paitsi mobiilijärjestelmäpiirien puolella, myös Windows-on-Arm-kannettaviin tarkoitetuissa järeämmissä järjestelmäpiireissä.
NVIDIA on jo aikaa sitten ilmaissut olevansa avoin lisensoimaan IP:tään ulkopuolisille. Yhtiöllä on myös omasta takaa kokemusta mobiilijärjestelmäpiireistä, vaikka se puoli jätettiinkin heikon menestyksen myötä unholaan jo vuosia sitten. Yhtiön Tegra-järjestelmäpiirien fokus siirrettiin ensin mobiilipuolelta automaailmaan ja sittemmin NVIDIA on jos ei nyt täysin jättänyt Tegra-brändiä taakseen, ainakin siirtänyt sen taka-alalle. Yhtiön tuorein järjestelmäpiiri tunnetaan käyttökohteesta riippumatta Orin nimellä.
Lähde: Tom’s Hardware
DigiTimes: MediaTek aikoo lisensoida NVIDIAn GeForce-teknologioita järjestelmäpiireihinsä
Huhujen mukaan MediaTek tekisi yhteistyötä NVIDIAn kanssa paitsi mobiilijärjestelmäpiirien parissa, myös järeämpien Windows-On-Arm-kannettaviin suunniteltujen piirien puolella.
VideoCardz: NVIDIA valmistelee GeForce RTX 4060 Ti:stä myös 16 Gt versiota
Sivuston tietojen mukaan NVIDIA on ottanut opikseen RTX 4080 12 Gt:stä ja RTX 4060 Ti -mallien erojen jäävän minimaalisiksi ja käyttäjän kannalta epäolennaisiksi.

NVIDIA valmistelee parhaillaan Ada Lovelace -arkkitehtuurin GeForce RTX 40 -sarjan laajenemista pykälää edullisempaan luokkaan GeForce RTX 4060 Ti:n muodossa. Viimeisimpien huhujen mukaan luvassa on yhden sijasta kaksi eri RTX 4060 Ti -mallia.
GeForce RTX 4060 Ti tulee perustumaan nykytietojen mukaan AD106-grafiikkapiiriin, jossa olisi käytössä 4352 CUDA-ydintä ja 128-bittinen muistiohjain. VideoCardzin AIB-valmistajilta saamien tietojen mukaan luvassa on kuitenkin 8 Gt:n mallin sijasta sekä 8 että 16 Gt:n mallit. Sivusto kuitenkin huomauttaa, että sen tietojen mukaan varsinaisia GPU-toimituksia 16 Gt:n mallille ei ole vielä toimitettu, joten viime hetken muutokset ovat mahdollisia.
NVIDIAn kerrotaan ottaneen opikseen RTX 4080 12 Gt -fiaskosta ja RTX 4060 Ti -mallien erot jäisivät pieniksi: AD106-350:n sijasta AD106-351 GPU, viisi wattia korkeampi TDP ja muistikapasiteetti. Viimeisin kolmikosta voinee selittää pienen eron TDP-arvossa. Aiemmin yhtiön tiedetään valmistelleen ainakin RTX 4070- ja RTX 4080 -näytönohjaimista uusia versioita, joissa olisi käytössä AD104-250:n ja 300:n sijasta AD104-251 ja 301. Tiettävästi ainut ero näiden välillä on 250:n ja 300:n vaatima komparaattoripiiri piirilevyltä, jonka tehtävät on siirretty GPU:lle 251- ja 301-versioissa.
Mikäli VideoCardzin tiedot pitävät paikkansa, GeForce RTX 4060 Ti 8 Gt tullaan julkaisemaan 24. toukokuuta eli viikon kuluttua. Mahdollista 16 Gt:n mallia odotetaan markkinoille vasta heinäkuun loppupuolella.
Lähde: VideoCardz
VideoCardz: NVIDIA valmistelee GeForce RTX 4060 Ti:stä myös 16 Gt versiota
Sivuston tietojen mukaan NVIDIA on ottanut opikseen RTX 4080 12 Gt:stä ja RTX 4060 Ti -mallien erojen jäävän minimaalisiksi ja käyttäjän kannalta epäolennaisiksi.
Mountain julkaisi kustomoitavan Makalu Max -pelihiiren
Makalu Maxin mukana tulee kahdet vaihtoehtoiset kylkipalat, mutta yhtiö tarjoaa lisäksi ladattaviksi, muokattaviksi ja 3D-tulostettaviksi niiden mallitiedostot.

Eri tavoin kustomoitavista tuotteistaan tuttu Mountain on julkaissut uuden lippulaivapelihiiren. Makalu Max -pelihiiren kustomointimahdollisuudet eivät rajoitu paketissa mukana tuleviin, vaan yhtiö tarjoaa virallisen tuen myös 3D-tulostetuilla osille.
Makalu Max -pelihiiren silmänä toimii PixArtin PAW3370 -sensori, joka tarjoaa parhaimmillaan 19 000 DPI:n tarkkuuden. Sensori kykenee 400 IPS:n nopeuteen ja pysyy perässä 50 G:n kiihdytyksissä. Hiiren pääpainikkeet on toteutettu Kailhin GM 8.0 -kytkimillä, joille luvataan jopa 80 miljoonan klikkauksen elinikä. Pelisuorituskyvylle elintärkeä RGB-valaistus on huomioitu rullan ja kaksi painiketta sisältävän saarekkeen ympäröivällä valorenkaalla. Yhteensä hiiressä on kahdeksan ohjelmoitavaa painiketta, joista kolme on sijoitettu hiiren vasemmalle kyljelle.
Hiiren kustomointimahdollisuudet alkavat sen kyljistä. Paketin mukana tulee kaksi vaihtoehtoa: varsin perinteinen pelihiiren aavistuken levenevällä perällä varustetut kyljet tai laajan tuen sekä peukalolle että pikkusormelle tarjoavan laajan pohjan tarjoavat kyljet. Mikäli vaihtoehdot eivät miellytä, tarjoaa yhtiö ladattaviksi ja vapaasti muokattaviksi STL-muotoiset 3D-tiedostot, sekä tietenkin ohjeet parhaan tuloksen saavuttamiseksi.
Lisää kustomointia tarjoaa hiiren pohja ja sen Gravity Control Systemiksi ristitty painojärjestelmä. Käyttäjä voi lisätä hiiren sensorin ympärille valinnaisesti painorenkaita. Metalliset renkaat tarjoavat paitsi kustomoitavaa lisäpainoa, myös mahdollisuuden siirtää hiiren painopistettä; osa renkaista on varustettu leikkauksella, jolloin paino keskittyy vain toiselle puolen. Vakiona, ilman lisäpainoja ja perus-kylkilevyillä, hiiren kerrotaan painavan noin 110 grammaa, eli mistään erityisen kevyestä hiirestä ei siis ole kyse.
Hiiri kommunikoi tietokoneen kanssa joko langattomasti 2,4 GHz:n taajuudella tai USB-C-kaapelin välityksellä. Yhteystavasta riippumatta hiiri päivittää tilaansa 1000 hertsin taajuudella. Hiireen voi tallentaa mukaan vietäviksi yhteensä viisi erilaista käyttäjäprofiilia.
Mountain Makalu Max on saatavilla välittömästi ja se on hinnoiteltu yhtiön omassa verkkokaupassa 89,99 euroon veroineen, mutta valitettavasti kaupasta ei toimiteta tuotteita Suomeen. Yhtiön aiemmilla tuotteilla on hyvä edustus myös täkäläisissä kaupoissa, joten myös Makalu Maxia lienee lupa odottaa myyntiin lähiaikoina. Mukana tulee itse hiiren lisäksi punottu USB-C – USB-A -kaapeli, RF-vastaanotin 2,4 GHz:n langattomalle taajuudelle, kahdet vaihtoehtoiset kylkipalat, kolme painorengasta sekä tarroja. Takuuta hiirelle on tarjolla kahden vuoden edestä.
Lähde: Mountain
Mountain julkaisi kustomoitavan Makalu Max -pelihiiren
Makalu Maxin mukana tulee kahdet vaihtoehtoiset kylkipalat, mutta yhtiö tarjoaa lisäksi ladattaviksi, muokattaviksi ja 3D-tulostettaviksi niiden mallitiedostot.
Dan Cases julkaisi uuden C4-SFX v1 -tilaihmekotelon
Yhdessä Lian Lin kanssa toteutettuun vain 14,7-litraiseen koteloon saa mahtumaan jopa GeForce RTX 4090 -kokoluokan näytönohjaimen ja 280 mm:n AIO:n prosessorille.

Dan Cases on valmistellut uutta pienikokoista C4-SFX-koteloaan enemmän tai vähemmän julkisesti jo pidempään ja tuotantokin on käynnistynyt jo alkuvuodesta. Nyt kotelo on julkaistu myös virallisesti.
Dan Cases C4-SFX v1 -kotelo on luotu tuttuun tapaan yhteistyössä Lian Lin kanssa, joka myös hoitaa koteloiden fyysisen valmistuksen. Kotelo on suunniteltu pienikokoisille kokoonpanoille huomioiden kuitenkin nykyisen huippuraudan tilantarpeen sekä helpon pääsyn eri osiin koteloa.
C4-SFX v1 on oikea tilaihme, sillä vaivaiseen 14,7 litran tilavuuteen saadaan sovitettua 280 mm:n AIO-cooleri, 3,9 korttipaikkaa vievä maksimissaan 334 mm pitkä näytönohjain, DTX-emolevy, SFX-L-virtalähde sekä kaksi 2,5-tuumaista asemaa. Tämän kaiken jälkeen tilaa jää vielä maksimissaan kahdelle 120 tai 140 mm tuulettimelle kyljessä ja katossa sekä yhdelle 80 tai 92 mm tuulettimelle kotelon takana.
Dan Cases C4-SFX v1:n tekniset tiedot:
- Ulkomitat ja paino: 253 x 166 x 350,2 mm (K, L, S, jalat lisäävät 20 mm korkeutta), 3,7 kg
- Materiaalit: 1,5 mm alumiini, 1,2 mm teräs
- Etupaneelin I/O: 1x USB-C 3.2 Gen 2, virtapainike
- Emolevytuki: Mini-ITX, Deep-ITX, DTX
- Levypaikat: 2 x 2,5”
- Tuuletinpaikat:
- 2 x 120/140 mm katossa
- 2 x 120/140 mm kyljessä
- 1 x 80/92 mm takana
- Jäähdytintuki: 240/280 mm jäähdytin, tuuletinten maksimisyvyys 25 mm
- Virtalähdetuki: SFX, SFX-L
- Näytönohjaintuki:
- Max 3,5-korttipaikan näytönohjaimet: 145 x 70 x 336 mm (PCIe-virtaliitinten sijoittelu huomioitava)
- 3,9-korttipaikan näytönohjaimet: 137 x 79 x 334 mm
- Prosessoricooleri maksimikorkeus: 145 mm
- Huomioitavaa: Dan Cases ylläpitää suositeltujen koteloon sopivien coolereiden ja näytönohjainten listoja kotelon tuotesivuilla.
Dan Cases C4-SFX v1 saapuu myyntiin välittömästi. Suomessa kotelon virallinen edustaja on Jimm’s PC-Store, jossa kotelo on hinnoiteltu 199,90 euroon. Se on saatavilla sekä mustassa että hopeisessa värityksessä.
Lähde: Dan Cases
Dan Cases julkaisi uuden C4-SFX v1 -tilaihmekotelon
Yhdessä Lian Lin kanssa toteutettuun vain 14,7-litraiseen koteloon saa mahtumaan jopa GeForce RTX 4090 -kokoluokan näytönohjaimen ja 280 mm:n AIO:n prosessorille.
Uusi artikkeli: Todellinen SOC-jännite Ryzen 7 7800X3D -prosessorilla?
io-tech testasi ja yritti selvittää itse todellista SOC-jännitettä Ryzen 7 7800X3D -prosessorilla ja Asus ROG Crosshair X670E Hero -emolevyllä.

Pelkän sanallisen vakuuttelun tueksi Asus julkaisi tänään virallisen tiedotteen, jossa se ilmoitti AM5-emolevyjen takuun kattavan AMD Expo- ja Intel-muistiprofiilien käytön sekä että sen viimeaikaiset BIOS-päivitykset noudattavat AMD:n linjausta eli 1,3 voltin SOC-käyttöjännitteen rajoitusta Ryzen 7000 -sarjan prosessoreilla.
- The ASUS AM5 motherboard warranty also covers all AMD EXPO, Intel XMP, and DOCP memory configurations.
- All recent BIOS updates follow the latest AMD voltage guidelines for AMD Ryzen™ 7000 series processors.
Yhtiön lausunto on ristiriidassa Gamers Nexuksen videon kanssa, jossa he mittasivat Asuksen ROG Crosshair X670E Hero -emolevyllä ja tuoreimmalla 1410 beta-BIOS-versiolla yli 1,3 voltin SOC-jännitteen. Jompi kumpi oli siis väärässä.
io-techin uutinen aiheesta on herättänyt foorumilla aktiivista keskustelua, joten päätimme tutkia asiaa tarkemmin itse lukijoidemme kannustamana. Konsultoimme Asusta aiheeseen liittyen ja kysyimme muun muassa SOC-jännitteen mittauspisteet Asuksen ROG Crosshair X670E Hero -emolevylle.
Lue artikkeli: Todellinen SOC-jännite Ryzen 7 7800X3D -prosessorilla?
Artikkeli päivitetty 17.5.2023 klo 14:15 – VDDSOC Load-line Calibration -asetuksen testit Level 8 -tasolla, joka nosti SOC-jännitteen 1,305 volttiin eli yli AMD:n linjaaman maksimin.
Uusi artikkeli: Todellinen SOC-jännite Ryzen 7 7800X3D -prosessorilla?
io-tech testasi ja yritti selvittää itse todellista SOC-jännitettä Ryzen 7 7800X3D -prosessorilla ja Asus ROG Crosshair X670E Hero -emolevyllä.
Logitechin G Cloud -käsipelikonsoli on saatavilla nyt myös Suomessa
Logitechin Android-pohjainen käsikonsoli on tarkoitettu pelaamiseen pilvipalveluiden kautta.

Logitech on tiedottanut tänään tuoneensa viime syksynä esitellyn G Cloud -käsipelikonsolinsa saataville myös Suomen markkinoille. Yhdessä kiinalaisen Tencentin kanssa kehitetty G Cloud on tarkoitettu ensisijaisesti pilvipelaamiseen mm. Xbox Cloud Gaming-, NVIDIA GeForce NOW- ja Steam Link -palveluiden kautta. Pilvipalveluiden käyttö vaatii luonnollisesti toimivan langattoman verkkoyhteyden. Laitteen käyttöjärjestelmänä toimii Android 11.
Rautapuolella 463 gramman painoinen G Cloud tarjoaa Qualcommin Snapdragon 720G -järjestelmäpiirin, neljä gigatavua RAM-muistia, 64 Gt tallennustilaa sekä microSD-laajennusmahdollisuuden. Laitteen kosketusnäyttö perustuu 7-tuumaiseen IPS LCD-paneeliin 1920 x 1080 pikselin tarkkuudella ja 60 hertsin virkistystaajuudella.
Konsolin varustukseen kuuluu myös Bluetooth 5.1 aptX Adaptive -tuella, WiFi 5 -yhteys, värinäefektit, gyroskooppi, stereokaiuttime ja 3,5 mm ääniliitäntä. Mobiiliverkkoyhteyksiä laitteessa ei ole. 6000 mAh (23,1 Wh) litiumpolymeeriakulla luvataan jopa 12 tunnin akunkesto tyypillisessä pelikäytössä. Akun lataaminen tapahtuu 18 watin teholla USB-C-liitännästä.
Logitech G Cloud -käsikonsoli tulee saataville välittömästi 359 euron verolliseen suositushintaan.
Lähde: lehdistötiedote, tuotesivut
Logitechin G Cloud -käsipelikonsoli on saatavilla nyt myös Suomessa
Logitechin Android-pohjainen käsikonsoli on tarkoitettu pelaamiseen pilvipalveluiden kautta.
Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy A34 5G
Testasimme Samsungin keskihintaisen Galaxy A34 -älypuhelimen.

Samsungin Galaxy A -sarjan puhelimet ovat vallanneet jo useamman vuoden ajan Suomen markkinoiden myydyimpien puhelinten kärkikymmenikön erittäin vahvalla edustuksella. Tämän vuoden mallistosta testasimme jo aiemmin A54:n ja nyt vuorossa on edullisempi A34. Vielä edullisemman hintaluokan edustukseen kuuluvat vielä A14 ja A04s.
Galaxy A34 on lähtöhinnaltaan 399 euron hintainen malli, joka tarjoaa 6,6-tuumaisen 120 Hz Super AMOLED-näytön, Dimensity 1080 -piirin, 48 + 8 + 5 megapikselin takakamerat ja 5000 mAh akun. Tutustumme artikkelissa A34:ään hieman lyhyemmän kaavan kautta ja keskitymme erityisesti eroavaisuuksiin kalliimpaan A54-malliin nähden.
Lue artikkeli: Testissä Samsung Galaxy A34 5G
Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy A34 5G
Testasimme Samsungin keskihintaisen Galaxy A34 -älypuhelimen.