Uutiset
Intelin 13. sukupolven Raptor Lake -prosessorit jopa lähes 20 % nopeampia DDR5-muisteilla
Geekbench-vuodoissa prosessorin kaikkien ydinten suorituskyky parani Core i5:llä 11,3 ja i7:lla 19,8 prosenttia, kun DDR4-muistit vaihtuivat DDR5-muisteihin.

Uutisoimme aiemmin Intelin tulevan Core i5-13600K:n Geekbench-testivuodosta, jossa kahden eri emolevyn välillä oli huomattava ero kaikkien ydinten suorituskyvyssä. Nyt sama linja jatkuu myös järeämmän Core i7-13700K:n Geekbench-testissä.
Intelin tuleva Core i7-13700K saa Geekbenchissä yhdellä ytimellä 2069-2090 pistettä, mutta i5-13600K:n tapaan ero venähtää kaikkien ydinten suorituskyvyssä, kun vaihdetaan emolevystä toiseen. ASRockin Z690 Steel Legend WiFi 6E:llä kaikilla ytimillä netottiin 16 542 pistettä, mutta vaihtamalla Z690 Steel Legend WiFi 6E/D5 emolevyyn pisteitä ropiseekin 19 811.
Kuten tarkkasilmäinen TechBBS-käyttäjä kime1980 huomasi epäillä jo i5-13600K:n testituloksista, ero tulee muisteista. Core i5-13600K -vuodossa oli käytössä kahden eri valmistajan emolevyt, jonka vuoksi DDR4- ja DDR5-emolevyjä ei erotettu suoraan emolevyjen nimistä, eikä Geekbenchkään raportoi muistityyppiä. Tarkemmin emolevyjen ominaisuuksia katsastaessa heikomman kaikkien ydinten suorituskyvyn tarjonnut emolevy tuki DDR4-muisteja ja paremman tuloksen takaa löytyivät DDR5-muistit.
Core i7-13700K:n tapauksessa vertailusta tuli astetta helpompaa, kun käytössä oli kaksi muistityyppiä lukuunottamatta identtistä ASRockin emolevyä. Z690 Steel Legend WiFi 6E:llä oli käytössä DDR4-3200-muistit ja Z690 Steel Legend WiFi 6E/D5:llä DDR5-5200-muistit.
Aika näyttää peilautuuko erot Geekbenchissä miten huomattavissa määrin tosielämän tilanteisiin. Intelin odotetaan julkaisevan Raptor Lake -koodinimelliset 13. sukupolven Core -prosessorinsa tulevan syksyn aikana.
Lähde: Tom’s Hardware
Intelin 13. sukupolven Raptor Lake -prosessorit jopa lähes 20 % nopeampia DDR5-muisteilla
Geekbench-vuodoissa prosessorin kaikkien ydinten suorituskyky parani Core i5:llä 11,3 ja i7:lla 19,8 prosenttia, kun DDR4-muistit vaihtuivat DDR5-muisteihin.
AMD julkaisi AMD Software 22.7.1 -ajurit Noise Suppression -tuella
Uusiin ajureihin on saatu pakattua poikkeuksellisen paljon uutta ja viilattua vanhaa, kuten jopa yli 75 % parempi OpenGL-suorituskyky Minecraftissa ja tuki tuoreelle Shader Model 6.7 -varjostinmallille.

AMD on julkaissut uudet AMD Software Adrenalin Edition 22.7.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. Ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.
AMD Software 22.7.1 on astetta isompi julkaisu. Ajureissa on uutta virallinen tuki Swordsman Remake -pelille ja Radeon Boost -teknologialle Variable Rate Shading -käytössä Elden Ringissä, Resident Evil Villagessa ja Valorantissa. Lisäksi uutta on virallinen tuki Windows 11 22H2 -versiolle, Microsoftin Agility SDK:n 1.602- ja 1.606-versioille, joista jälkimmäinen sisältää uuden Shader Model 6.7 -version, ja Vulkanin VK_EXT_non_seamless_cube_map -laajennokselle. Shader Model 6.7:n Relaxed Format Casting ja Advanced Texture Operations ovat ainakin toistaiseksi tuettuja vain Vegaan ja sitä uudempiin arkkitehtuureihin.
Radeon Super Resolution on päivitetty tukemaan Radeon RX 5000- ja RX 6000 -sarjojen mobiilinäytönohjaimia Hybrids Graphics -tuella, jonka lisäksi teknologia tarjoaa nyt uuden suorituskyky/laatu-liukukytkimen Borderless Fullscreen -tilassa (tunnetaan myös nimellä Borderless Window). OpenGL-puolta on viilattu puolestaan sen verran isolla työkalulla, että Minecraft pyörii nyt 4K Fabulous -asetuksilla RX 6400:lla jopa 75 % ja RX 6950 XT:llä 79 prosenttia. Verrokkina olivat aiemmat 22.6.1-ajurit.
Eikä uutuudet tuohon lopu, vaan hiljattain nettiin ennakkoon lipsahtanut AMD Noise Suppression on nyt julkaistu virallisesti ja mukana uusissa ajureissa. Voit tutustua syväoppimista eli usean kerroksen neuroverkkoihin perustuvaa koneoppimista hyödyntävään vastameluteknologiaan aiemmassa uutisessamme sekä tarkempiin yksityiskohtiin AMD:n blogissa. Blogissa käydään läpi myös muita ajureiden uudistuksia.
Uusista ominaisuuksista huolimatta mukaan on mahtunut jälleen myös korjauksia aiempien julkaisujen ongelmiin. Liiskattuja bugeja ovat tällä kertaa esimerkiksi odotettua heikompi suorituskyky Folding@homessa OpenCL-rajapinnalla, Hitman 3:n jäätymisongelma ikkuna- ja täyden ruudun tilan välillä vaihdellessa ja selainten ylös skaalaamien videoiden sumeus. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Call of Duty: Warzonen Caldera -kartassa esiintyvät nykimiset, VR-lasien mahdolliset vilkuntaongelmat ja näytön vilkkuminen mustaksi pelatessa, jos samaan aikaan on käynnissä videon toisto. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi AMD Software 22.7.1 -ajurit Noise Suppression -tuella
Uusiin ajureihin on saatu pakattua poikkeuksellisen paljon uutta ja viilattua vanhaa, kuten jopa yli 75 % parempi OpenGL-suorituskyky Minecraftissa ja tuki tuoreelle Shader Model 6.7 -varjostinmallille.
Video: Testissä Corsair HS65 Surround -pelikuulokkeet
Testasimme Corsairin 89,99 euron hintaiset HS65 Surround -pelikuulokkeet.

Corsair julkaisi toukokuussa uudet HS65 Surround -pelikuulokkeet, jotka ovat nyt päätyneet myös io-techin testiin YouTube-videolle. Kuulokkeet tuovat ohjelmistopuolelle nimessäkin mainitun tilaäänimallinnuksen lisäksi myös uuden SoundID-algoritmin, joka pyrkii luomaan käyttäjälle kuuntelutestien ja kysymysten avulla henkilökohtaisesti muokatun taajuuskorjainprofiilin.
Videolla arvioimme kuulokkeet tutun testirutiinin mukaisesti käsitellen niin niiden rakennetta ja ohjelmistoa kuin myös kuulokkeiden sekä mikrofonin äänenlaatua. Tutustumme myös SoundID:n toimintaan ja tarkastelemme millaisen tuloksen se luo allekirjoittaneelle.
Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Testissä Corsair HS65 Surround -pelikuulokkeet
Testasimme Corsairin 89,99 euron hintaiset HS65 Surround -pelikuulokkeet.
Lian Li julkaisi Lancool-kotelonsa kolmannen sukupolven
Lian Li Lancool III:n hinnat ovat asettuneet 149,90–169.90 euroon.

Lian Li esitteli Lancool III -tietokonekoteloaan alun perin jo reilu vuosi sitten Digital Expo 2.0 -videollaan ja nyt kotelo on viimein saapunut markkinoille asti.
Ulkoisesti kotelo ei juuri vuoden takaisista esittelyistään eroa. Edessä on mesh-paneeli ja molempia kylkiä koristavat saranoidut lasipaneelit sekä mallistolle jo tyypilliseksi muodostuneet erilliset virtalähdekammion paneelit. Virtalähdekammion kyljet ovat etupaneelin tavoin mesh-paneeleita. Etupaneelin liitännät on mahdollista sijoittaa paneelin ylä- tai alalaitaan.
Tuulettimia koteloon on mahdollista asentaa niin kattoon, etupaneeliin ja takapaneelin kuin myös alaosaan virtalähdekammion ylläpuolelle ja kaiken kaikkiaan koteloon on asennettavissa kymmenen 120 mm:n tuuletinta. Kaikkiin tuuletinpaikkoihin takapaneelia lukuun ottamatta on myös mahdollista asentaa nestejäähdytinkennoja.
Prosessoricoolerille Lancool III:ssa on korkeussuunnassa 187 mm tilaa ja näytönohjaimelle puolestaan pituussuunnassa 435 mm. Kotelo tukee korkeintaan 280 mm leveitä E-ATX-emolevyjä ja 220 mm pitkiä ATX-virtalähteitä.
Lancool III tulee saataville mustana ja valkoisena värivaihtoehtona, mutta lisäksi molemmista väreistä on saatavilla erikseen RGB-versio, joka tarjoaa etupaneeliin kolme ARGB-tuuletinta ja ARGB-ohjaimen.
Lancool III:n tekniset tiedot:
- Ulkomitat: 526 x 238 x 523 mm
- Materiaalit: Alumiini, teräs, karkaistu lasi
- Etupaneelin liitännät: Virtapainike, reset-painike, 2 x USB 3.0, 1 x USB-C, 3,5 mm:n ääniliitäntä (RGB-mallissa lisäksi yksi painike valojen värille sekä yksi painike valojen tilalle)
- Yhteensopivat emolevyt: E-ATX (max. 280 mm), ATX, Micro-ATX, Mini-ITX
- Levypaikat: 8 x 2,5” ja 4 x 3,5”/2,5”
- Laajennuskorttipaikkoja: 8 kpl
- Näytönohjaimen maksimipituus: 435 mm
- Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 187 mm
- Virtalähdepaikka: ATX (max. 220 mm)
- Tuuletinpaikat:
- Edessä: 3 x 120 / 3 x 140 mm
- Katossa: 3 x 120 / 3 x 140 mm
- Takana: 1 x 120 / 1 x 140 mm
- Virtalähdekammion päällä: 3 x 120 mm
- Tuulettimia mukana:
- Perusmallissa: 4 x 140 mm tuulettimia (200~1800 RPM, 83.5 CFM, 2.3 mm H2O, 33dBA)
- RGB-mallissa: 3 x 140 mm ARGB-tuulettimia (300~1650 RPM, 83.5 CFM, 2.3 mm H2O, 33dBA), 1 x 140 mm tuuletin (200~1800 RPM, 83.5 CFM, 2.3 mm H2O, 33dBA)
- Jäähdytinyhteensopivuus:
- Katossa: 360 / 420 mm
- Edessä: 360 / 420 mm
- Virtalähdekammion päällä: 360 mm
Lian Li Lancool III:n ennakkomyynti on alkanut 15. heinäkuuta. Suositushintaa kotelolla on ilman RGB-valoja mustana 149,99 dollaria ja valkoisena 159,99 dollaria. RGB-valaistun version hinnat puolestaan ovat mustana 159,99 dollaria ja valkoisena 169,99 dollaria. Suomessa kotelo on ainakin Jimm’sin valikoimissa 149,90–169.90 euron hinnoin.
Lähde: Lian Li
Lian Li julkaisi Lancool-kotelonsa kolmannen sukupolven
Lian Li Lancool III:n hinnat ovat asettuneet 149,90–169.90 euroon.
Razerilta matalaprofiilinen Deathstalker V2 -näppäimistömallisto mekaanisilla kytkimillä
Mallisto koostuu kolmesta näppäimistöstä – langallinen Deathstalker V2 sekä langattomat Deathstalker V2 Pro ja Deathstlaker V2 Pro Tenkeyless.

Razer on julkistanut uuden langattoman matalaprofiilisen Deathstalker V2 -näppäimistömalliston. Alkuperäisestä Deathstalker-mallista poiketen uudet näppäimistömallit tarjoavat kumikupujen sijaan mekaaniset kytkimet. Mallisto koostuu kolmesta näppäimistöstä – langallinen täysikokoinen Deathstalker V2 sekä langattomat täysikokoinen Deathstalker V2 Pro ja tenkeyless-kokoinen Deathstalker V2 Pro Tenkeyless.
Kaikki kolme näppäimistöä käyttävät Razerin omia matalaprofiilisia optisia kytkimiä, joiden eliniäksi luvataan 70 miljoonaa painallusta. Saatavilla on valmistajan lineaarinen kytkinmalli sekä klikkaava kytkinmalli. Näppäinhatut puolestaan ovat ABS-muovia ja näppäimillä on nykyajan normien mukaisesti RGB-taustavalaistus. Näppäimistöjen kansilevy on alumiinia.
Kaikki kolme näppäimistöuutuutta ovat yhteensopivia Razerin Synapse-ohjelmiston kanssa, jonka yli näppäimistöjen RGB-valaistusta voi muuttaa. Lisäksi näppäimistöissä on myös sisäänrakennettu muisti, jossa asetukset säilyvät tallessa myös muihin tietokoneisiin liitettynä.
Langattomat mallit muodostavat yhteyden tietokoneeseen valmistajan oman HyperSpeed Wireless -yhteyden yli, mutta lisäksi tuettuna on myös Bluetooth. Langallista yhteyttä ja näppäimistöjen lataamista varten Deathstalker V2 Pro -näppäimistöissä on USB-C-liitäntä. Akunkestoksi valmistaja lupaa Tenkeyless-mallille 50 tuntia ja täysikokoiselle mallille 40 tuntia.
Razer Deathstalker V2 Pron myynti on alkanut 26. heinäkuuta ja muita julkaistuja malleja voi odottaa kauppojen hyllyille vuoden kolmannen neljänneksen aikana. Deathstalker V2:n suositushinta on 199,99 euroa, Deathstalker V2 Pro Tenkeylessin 219,99 euroa ja Deathstalker V2 Pron 249,99 euroa.
Lähde: Lehdistötiedote, Razer
Razerilta matalaprofiilinen Deathstalker V2 -näppäimistömallisto mekaanisilla kytkimillä
Mallisto koostuu kolmesta näppäimistöstä – langallinen Deathstalker V2 sekä langattomat Deathstalker V2 Pro ja Deathstlaker V2 Pro Tenkeyless.
Roccat esitteli uuden langattoman Kone XP Air -hiiren lataustelakalla
Lataustelakassaan hiiri saa 10 minuutissa virtaa viiden tunnin pelaamiseen ja täydellä akulla toiminta-ajaksi luvataan 100 tuntia.

Roccat on laajentanut hiirivalikoimaansa uudella langattomalla Kone XP Air -hiirellä, jonka mukana toimitetaan myös erillinen lataustelakka.
Ulkonäöllisesti Kone XP Air muistuttaa valmistajan alkuvuodesta julkaisemaa Kone XP:tä ollen näyttävästi RGB-valaistu läpikuultavan taustaosansa alta ja langallisen sisarusmallinsa tavoin myös Kone XP Airin valaistus on yhteensopiva yhtiön oman AIMO-ekosysteemin kanssa. Myös Owl-Eye -sensori sekä Titan Optical -kytkimet ovat tutut langallisesta mallista.
Kone XP Air erottuu nimensä mukaisesti langattomuudellaan. Hiiri käyttää valmistajan omaa Stella Wireless -teknologiaa, minkä lisäksi se tukee myös Bluetoothia. Akun luvataan kestävän yhdellä latauksella jopa 100 tuntia. Lisäksi hiiri latautuu tehokkaasti mukana toimitettavan lataustelakan päällä ja 20 minuutin latauksella on saavutettavissa jo viisi tuntia lisää peliaikaa.
Langattomuudesta huolimatta hiiren paino ei ole noussut, vaan itseasiassa jopa laskenut langallisen Kone XP:n 104 grammasta 99 grammaan.
Roccat Kone XP Air on saatavilla mustana ja valkoisena värivaihtoehtona ja sen suositushinta on Suomessa 177,99 euroa. Hiiren ennakkomyynti on jo alkanut ja markkinoille se saapuu elokuun 22. päivä.
Lähde: Roccat
Roccat esitteli uuden langattoman Kone XP Air -hiiren lataustelakalla
Lataustelakassaan hiiri saa 10 minuutissa virtaa viiden tunnin pelaamiseen ja täydellä akulla toiminta-ajaksi luvataan 100 tuntia.
RedMagic julkaisi uuden 7S Pro -pelipuhelimen Snapdragon 8+ Gen 1 -järjestelmäpiirillä ja näytönalaisella etukameralla
Valmistajalle tyypilliseen tapaan puhelimen jäähdytyksestä huolehtii pienikokoinen tuuletin, joka on myös RGB-valaistu.

Nubian alaisuudessa toimiva pelipuhelimistaan tunnettu RedMagic on laajentanut mallistoaan uudella 7S Pro -mallilla, jonka suorituskyvystä huolehtii Qualcommin viimeisin Snapdragon 8+ Gen 1 -järjestelmäpiiri. Qualcommin piirin parina puhelimessa on myös RedMagicin oma Red Core 1 -pelipiiri, joka huolehtii oheislaskennasta kuten äänistä.
Puhelin tarjoaa valmistajan huippumalleille tyypilliseen tapaan aktiivisen jäähdytyksen ja takakuoren vasemmassa ylälaidassa kameroiden vieressä sijaitseva tuuletin on varustettu RGB-valaistuksella, minkä lisäksi puhelimen takakuori muutenkin erottuu tavanomaisista puhelimista varsin selvällä kuvioinnillaan.
RedMagic 7S Pron järjestelmäpiirin pariksi on saatavilla joko 12 tai 18 Gt RAM-muistia ja joko 256 tai 512 Gt tallennustilaa. Puhelimen 5000 mAh:n akku latautuu langallisesti 65 pikalaturilla, joka toimitetaan myös tuotepakkauksessa. 6,8-tuumaisen AMOLED-näytön resoluutio on Full HD+ ja virkistystaajuus 120 Hz. Kosketuksentunnistuksen puolestaan luvataan toimivan 960 Hz:n nopeudella. 16 megapikselin etukameran RedMagic 7S Pro on piilottanut näytön alle ja kyseessä.
Kamerajärjestelmä rakentuu 64 megapikselin pääkamerasta yhdessä 8 megapikselin ultralaajakulmakameran ja 2 megapikselin makrokameran kanssa.
RedMagic 7S Pron tekniset tiedot:
- Ulkomitat: 166,27 x 77,1 x 9,98 mm
- Paino: 235 grammaa
- Gorilla Glass 5 näytön suojana, metallirunko, lasinen takakuori
- 6,8” AMOLED-näyttö, 1080 x 2400, 120 Hz, 960 Hz kosketuksentunnistus
- Qualcomm Snapdragon 8+ Gen 1 -järjestelmäpiiri
- 12 tai 18 Gt LPDDR5-RAM-muistia
- 256 tai 512 Gt UFS 3.1 -tallennustilaa
- 5G, NSA/SA (n1, n3, n5, n7, n8, n20, n28, n38, n41, n77, n78)
- LTE, Dual SIM
- (Wi-Fi 6), Bluetooth 5.2, NFC, GPS, Glonass
- Kolmoiskamerajärjestelmä
- 64 megapikselin pääkamera (Samsung Isocell GW3), f1,79, 82°
- 8 megapikselin ultralaajakulmakamera (Hynix Hi-846), f2.2, 120°
- 2 megapikselin makrokamera (Omnivision OV02A10)m f2.4, 78°
- 16 megapikselin etukamera näytön alla
- 5000 mAh:n akku, USB-C (3.0), 65 watin pikalataus
- Android 12, RedMagic OS 5.5’
RedMagic 7S Pro tulee tilattavaksi valmistajan omasta verkkokaupasta ja sen toimitukset käynnistyvät 9. elokuuta. 12 Gt RAM-muistilla ja 256 Gt tallennustilalla puhelimen suositushinta on 779 euroa ja 18 / 512 Gt muistivarianttina puolestaan 949 euroa.
Lähde: RedMagic
RedMagic julkaisi uuden 7S Pro -pelipuhelimen Snapdragon 8+ Gen 1 -järjestelmäpiirillä ja näytönalaisella etukameralla
Valmistajalle tyypilliseen tapaan puhelimen jäähdytyksestä huolehtii pienikokoinen tuuletin, joka on myös RGB-valaistu.
AMD kertoi DigitalFoundryn haastattelussa FSR 2.0:n tulevaisuudesta
Yhtiö varmisti muun muassa ettei se aio tukea NVIDIAn Streamline-rajapintaa, koska ei näe sitä tarpeelliseksi avoimelle FSR 2.0:lle.

AMD:n FidelityFX Super Resolution 2.0 -teknologia saapui markkinoille toukokuussa ja kesäkuussa yhtiö julkaisi sen avoimena lähdekoodina. Nyt AMD:n Director of Game Engineering Nicolas Thibieroz on istunut videochattiin DigitalFoundryn kanssa käydäkseen läpi FSR 2.0:aa ja sen tulevaisuutta.
Markkinoilla on tällä hetkellä temporaaliset skaalaimet sekä AMD:lta että NVIDIAlta, eikä erillisnäytönohjainten markkinoille liittynyt Intelkään ole kaukana perässä omalla XeSS-skaalaimellaan. FSR 2.0 perustuu käsin suunniteltuun algoritmiin ja pyörii käytännössä millä raudalla tahansa, kun DLSS ja XeSS perustuvat ainakin jollain tasolla esiopetettuihin neuroverkkoihin ja vaativat raudalta enemmän. XeSS tulee hyödyntämään Intelin XMX-matriisilaskimia, mutta se toimii myös kaikilla DP4a:ta tukevilla näytönohjaimilla, kun DLSS vaatii NVIDIAn tensoriyksiköt eikä toimi muiden valmistajien näytönohjaimilla.
Haastattelun alkupuolella käydään läpi nykyisen FSR 2.0:n teknistä toteutusta ja lähestymistapoja eri ongelmiin. Esille tulevat niin haamukuvat, joiden eliminointia tullaan Thibierozin mukaan parantamaan jatkuvasti myös tulevaisuudessa.
Mielenkiintoisempaa monelle lienee kuitenkin NVIDIAn Streamline-rajapintaa käsittelevä osuus. Streamline on avoimen lähdekoodin rajapinta, jonka olisi tarkoitus helpottaa eri skaalainten integrointia peleihin. Intel on jo ilmoittautunut mukaan, mutta Thibierozin mukaan AMD ei ole lämmennyt rajapinnalle. Hänen mukaan FSR 2.0:n täysi avoimuus tekee sen integroinnista eri alustoille helppoa eikä kehittäjien ole heidän mielestään järkeä opetella vielä väliin yhtä rajapintaa, josta he eivät hyötyisi. Streamline on saanut osakseen kritiikkiä myös netissä esimerkiksi bugien korjaamattomuudesta.
Thibierozin mukaan AMD:lla on merkittäviä suunnitelmia FSR 2.0:n varalle tulevaisuudessa. Tällä hetkellä kehitystyö keskittyy teknologian viilaamiseen yhtiön kumppaneilta saaman palautteen perusteella. Kysyttäessä mahdollisista parannuksista esimerkiksi tulevien näytönohjainten myötä Thibieroz kieltäytyy vastaamasta suoraan, mutta muistuttaa että yhtiöllä on pitkä historia hyvin skaalautuvista teknologioista ja että AMD aikoo pitää siitä kiinni jatkossakin.
Koneoppimisen osalta AMD:lle oli tärkeää, ettei mitään erillisiä kiihdyttimiä kuten matriisilaskimia tarvittaisi. Jatkossa se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, etteikö koneoppimistakin voitaisi hyödyntää. Koneoppimisen ja FSR 2.0:n tulevaisuudesta kysyttäessä Thibieroz totesi että ”Tiedätte mitä on tulossa, mutta pelkäänpä etten voi kommentoida asiaa”. AMD:lla ei ole tiettävästi aikeita lisätä koneoppimisrautaa näytönohjaimiinsa, mutta sillä on omat matriisiyksikkönsä Instinct-puolella ja yhtiö aikoo integroida Xilinxin AI Engine -kiihdyttimiä ainakin joihinkin prosessoreihinsa ensi vuodesta alkaen. Aika näyttää, tuleeko millään näistä olemaan kuitenkaan mitään tekemistä FSR:n kanssa.
Lähde: EuroGamer / DigitalFoundry
AMD kertoi DigitalFoundryn haastattelussa FSR 2.0:n tulevaisuudesta
Yhtiö varmisti muun muassa ettei se aio tukea NVIDIAn Streamline-rajapintaa, koska ei näe sitä tarpeelliseksi avoimelle FSR 2.0:lle.
Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi Watch S1
Testasimme Xiaomin 250 euron hintaisen Watch S1 -älykellon.

Xiaomi laajensi Suomessa älykellomarkkinoille Xiaomi 12 -älypuhelinmallistonsa julkaisun yhteydessä uudella Watch S1 -kellollaan. Kyseessä on valmistajan omaa käyttöjärjestelmää käyttävä niin sanottu kevytälykello, joka tarjoaa Applen Watch-malleja sekä Googlen WearOS:ää käyttäviä kelloja pelkistetymmät älyominaisuudet, mutta lupaa vastapainona 12 päivän akunkeston. 250 euron suositushintaansa kello tarjoaa ruostumatonta terästä valmistestun rungon ja näytön suojaksi safiirilasin.
Artikkelissa tutustumme Xiaomi Watch S1:een reilun kuukauden ympärivuorokautisen käyttöjakson pohjalta.
Lue artikkeli: Testissä Xiaomi Watch S1 -älykello
Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi Watch S1
Testasimme Xiaomin 250 euron hintaisen Watch S1 -älykellon.
Logitech julkaisi uuden G Aurora Collection -lisälaitevalikoiman pelaamiseen
Lightspeed-teknologialle uutena ominaisuutena G715-näppäimistö ja G705-hiiri pystyvät muodostamaan yhteyden tietokoneeseen yhden vastaanottimen kautta.

Logitech on esitellyt uuden G Aurora Collection -lisälaitevalikoiman, joka koostuu näppäimistöistä, hiirestä sekä kuulokkeista. Täysin uusien tuotteiden lisäksi Aurora Collectionin mukana julkaistiin myös uutuustuotteiden värimaailmaan sopivat Pink Dawn- ja White Mist -värivaihtoehdot tunnetusta Blue Yeti -mikrofonista. Aurora Collection -sarjan tuotteet ovat Logitechin mukaan luotu pelaajien monimuotoisuus etusijalla ja suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti naispelaajien tarpeet.
Aurora Collection -sarjan tuotteiden muotoilussa on Logitechin mukaan otettu huomioon pitkät hiukset, korvakorut, silmälasit ja pienemmät kämmenkoot. Kaikki uutuussarjan tuotteet tarjoavat valmistajan muita pelituotteita pyöristetympiä muotoja, minkä lisäksi uutuustuotteille on tuotu myös enemmän lisätarvikkeita, kuten erivärisiä pehmusteosia kuulokkeisiin sekä vaihdettavat kansilevyt näppäimistöihin.
Näppäimistöiksi Aurora Collection -mallistoon Logitech esitteli uudet langallisen G713:n sekä langattoman Lightspeed-yhteyttä käyttävän G715:n, joiden molempien mukana toimitetaan myös pilveksi muotoiltu rannetuki. Molemmat näppäimistöt ovat tenkeyless-kokoisia, tarjoavat RGB-valaistut näppäimet sekä reunavalon itse näppäimistölle sekä valmistajan omat GX-kytkimet, jotka ovat saatavilla lineaarisena ja tuntopisteellisenä.
Näppäinhatut näppäimistöissä puolestaan ovat PBT-muovia ja valmistajan oman langattoman yhteyden lisäksi G715 tukee myös Bluetoothia. Akunkestoksi G715:lle luvataan 25 tuntia.
Myös uusi G705-pelihiiri on langaton valmistajan omalla Lightspeed-tekniikalla, minkä lisäksi tuettuna on Bluetooth. Hiiri painaa 85 grammaa ja tarjoaa RGB-valaistuksen hiiren takaosan ympäri kiertävässä nauhassa. Hiiren akun luvataan kestävän yhdellä latauksella 40 tuntia RGB-valaistuksen kanssa.
Uutena ominaisuutena G715-näppäimistön ja G705-hiiren Lightspeed-yhteys on muodostettavissa tietokoneeseen vain yhdellä vastaanottimella, eli molemmat laitteet eivät tarvitse omia vastaanottimiaan.
G735-pelikuulokkeet ovat langattomat ja myös ne tukevat niin valmistajan omaa Lightspeed-yhteyttä kuin myös Bluetoothia. Kuulokkeet tarjoavat RGB-valaistuksen kuppien reunuksiin ja korvapehmusteet ovat vaihdettavissa. Kuulokkeiden irrotettavissa oleva mikrofoni käyttää Blue VO1CE -tekniikkaa, eli siihen on tarjolla erilaisia suodattimia G HUB -ohjelmistossa.
Kuulokkeiden akunkestoksi luvataan 55 tuntia ilman valaistusta ja 16 tuntia valaistuksen kanssa.
Logitech G735 -kuulokkeiden sekä langattoman G715-näppäimistön suositushinta on 199 euroa, langallisen G713-näppäimistön suositushinta on 169 euroa ja G705-hiiren suositushinta on 99 euroa. Uudet Blue Yeti Aurora -värivaihtoehdot Yeti-mikrofonista kustantavat 139 euroa.
Lähde: Logitech
Logitech julkaisi uuden G Aurora Collection -lisälaitevalikoiman pelaamiseen
Lightspeed-teknologialle uutena ominaisuutena G715-näppäimistö ja G705-hiiri pystyvät muodostamaan yhteyden tietokoneeseen yhden vastaanottimen kautta.