Uutiset
Ars Technica: Huawein oma Harmony OS -käyttöjärjestelmä on lähes puhdas kopio Android 10:stä
Huawei myöntää HarmonyOS:n pohjautuvan Androidin vapaan lähdekoodin versioon, mutta painottaa kyseessä kuitenkin olevan täysin oma käyttöjärjestelmänsä.

Huawei on Yhdysvaltojen ja Kiinan välisen kauppasotatilanteen myötä joutunut länsimaissa tukalaan tilanteeseen Android-käyttöjärjestelmän kanssa, sillä yhtiö ei ole kyennyt tekemään enää yhteistyötä Yhdysvaltalaisen Googlen kanssa. Vastaiskuna näihin haasteisiin Huawei on kehittänyt täysin omaa käyttöjärjestelmäänsä, jonka alkuperäinen julkistus on tapahtunut jo vuoden 2019 syksyllä. Uutta Harmony OS 2.0:aa esiteltiin viime syyskuussa ja sen luvattiin tulevan älypuhelimiin vuoden 2021 aikana.
Täysin uutena Androidin haastavana mikrokerneliin perustuvana käyttöjärjestelmänä esitelty Harmony OS kuitenkin on herättänyt hämmennystä sen päädyttyä Ars Technican testattavaksi. Sivuston toimittajan Ron Amadeon havaintojen mukaan kyseessä on nimittäin käytännössä vain muunnelma Androidista ilman suurempia muutoksia. Vastaavia havaintoja kuultiin jo joulukuun loppupuolella eri lähteistä pienempinä pirstaleina.
Ars Technica ei päässyt asentamaan Harmony OS -käyttöjärjestelmää puhelimeen, vaan testit tehtiin etänä ajetussa virtuaaliympäristössä tietokoneella. Ars Technicalla testin tehneen Ron Amadeon mukaan esiin käynnistyvä käyttöliittymä on identtinen nykyisin Huawein puhelimissa pyörivän EMUI:n kanssa, mutta Android-mainintojen sijaan tietoihin on kirjoitettu HarmonyOS kyseessä olevan käyttöjärjestelmän mukaan. Tämä itsessään ei vielä tekisi uutuuskäyttöjärjestelmästä Androidin kopiota, vaan vain yhteisen EMUI-käyttöliittymän jakavan – yhtäläisyydet eivät kuitenkaan jääneet siihen.
Emulaattorista löytyvä laitteen tiedot näyttävä info-sovellus tunnistaa puhelimen käyttöliittymän Android 10 Q:ksi. Lisäksi käyttöjärjestelmän taustalla pyörii sovelluksia kuten ”Android Services Library”, ”Android Shared Library” ja ”com.Android.systemui.overlay”. Osa taustaohjelmista ja sovelluspaketeista puolestaan vaikuttaisi Ameron mukaan olevan vain nimeltään Androidista HarmonyOS:ään muutettuja: Esimerkiksi ”HarmonyOS System” -paketin kuvakkeena näkyi Androidin system-paketin kuvake, minkä lisäksi paketti oli nimeltään version 10, kuten Android 10, vaikka Harmony OS:n pitäisi olla vasta versiossa 2.0.
Amadeon tulkinnan mukaan Harmony OS on myös aivan liian valmis paketti ollakseen yhä beta, jollaisena Huawei sitä markkinoi. Hänen tulkintansa mukaan tämäkin on viite siitä, että kyseessä on kopio Androidista uudella nimellä, sillä käytännössä HarmonyOS tukee kaikkia Android 10:n ominaisuuksia kuten NFC-lähimaksuja, tummaa tilaa ja samankaltaista ilmoituspalkkia. Myös Googlen sovellukset Huawei App Gallery -sovelluskaupassa toimivat suoraan uutuuskäyttöjärjestelmässä.
Androidin AOSP-version (Android Open Source Program) ollessa avoin käyttöjärjestelmä on sen osien käyttäminen kuitenkin vapaata ja mahdollista. Ars Technican artikkelissa Amadeo kuitenkiin toteaa, ettei hän löytänyt tutkimustensa myötä Harmony OS:stä mitään merkittävää muutosta Androidiin verrattuna, millä perusteella kyseistä alustaa voisi pitää täysin omana käyttöjärjestelmänään. Hän vertaa HarmonyOS:ää Amazonin FireOS:ään, joka myös on muunnelma Androidista, mutta Amazon tunnustaa sen avoimesti. Tarkemmin Amadeon huomaamista yhtäläisyyksistä voit lukea Ars Technican artikkelista lähdelinkin takaa.
Saimme Huawei Suomelta virallisen lausunnon asian tiimoilta. Lausunnossaan Huawei pitäytyy kannassaan, jonka mukaan HarmonyOS on täysin uusi käyttöjärjestelmä, mutta mainitsee sen kuitenkin pohjautuvan ainakin joiltain osin Androidin AOSP-versioon. Tämä on ristiriidassa yrityksen aiempien puheiden kanssa, joiden mukaan HarmonyOS olisi mikrokernelpohjainen käyttöjärjestelmä.
Huawein io-techille antama virallinen suomenkielinen lausunto:
”Huawein hajautetun teknologian pohjalle rakennettu HarmonyOS on täysin uusi käyttöjärjestelmä, joka on suunniteltu tulevaisuuden maailmaan, jossa suuri määrä IoT-laitteita on yhteydessä toisiinsa. Se toimii lukuisilla eri laitteilla ja sitä on helppo mukauttaa vastaamaan erilaisia laitteisto- ja sovellusvaatimuksia.
HarmonyOS noudattaa tiukasti kaikkia sovellettavissa olevia avoimen lähdekoodin sääntöjä ja hyödyntää monia kolmansien osapuolten tarjoamia lähteitä, kuten Linuxia, nopeuttaakseen kattavan arkkitehtuurin kehittämistä. Avoimen lähdekoodin Android Open Source Projectiin (AOSP) perustuva HarmonyOS käyttää hajautettua sovelluskehystä, mutta voi toimia rinnakkain myös AOSP-sovelluskehyksen kanssa. HarmonyOS tukee sekä AOSP- että HarmonyOS-ohjelmointirajapintoja, jotta älypuhelinten ja tablettien käyttäjät saavat saman saumattoman käyttökokemuksen kuin ennenkin.
Nykyisessä kehittäjäbetassa on vielä tiettyjä EMUI 11 -käyttöliittymän elementtejä, mutta HarmonyOS saa täysin uuden käyttöliittymän tulevien Huawein älypuhelinjulkaisujen myötä. Kehittäjäbetaohjelma on yhä käynnissä, ja kuuntelemme kunnioittavasti kehittäjien ja kumppaneiden palautetta toteuttaaksemme visiomme laitteiden ja ohjelmistojen välisestä saumattomasta yhteistyöstä.
Saat lisätietoa HarmonyOS-käyttöjärjestelmästä oheisesta esitelmästä: https://youtu.be/275SbUFW7BY?t=2034”
Tiedustelimme Huaweilta myös Ars Technican havainnoista sovelluskehityspaketin saamisen vaikeudesta ja rekisteröitymiseen tarvittavista jopa hieman kyseenalaisista henkilökohtaisten dokumenttien vaatimisesta, siinä missä Androidin vastaavan kehityspaketin saa ladattua anonyymisti muutamalla klikkauksella. Huawei lupasi palata asiaan myöhemmin.
Lähde: Ars Technica
Ars Technica: Huawein oma Harmony OS -käyttöjärjestelmä on lähes puhdas kopio Android 10:stä
Huawei myöntää HarmonyOS:n pohjautuvan Androidin vapaan lähdekoodin versioon, mutta painottaa kyseessä kuitenkin olevan täysin oma käyttöjärjestelmänsä.
Koronapandemia siivitti Intelin valloittamaan takaisin x86-markkinaosuuttaan
Intel kasvatti markkinaosuuttaan sekä työpöytä- että mobiiliprosessoreissa ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen, mutta palvelimissa AMD:n osuus jatkoi kasvuaan.

AMD:lla on ollut Zen-arkkitehtuurin julkaisusta lähtien vahva vire x86-prosessorimarkkinoilla ja yhtiö onkin kasvattanut markkinaosuuttaan viime vuosina merkittävästi. Syksyllä julkaistujen Ryzen 5000 -sarjan prosessoreiden kohdalla saatavuus on kuitenkin takunnut ja Intel on päässyt nappaamaan takaisin menetettyä markkinaosuuttaan.
Mercury Researchin julkaisemien lukujen mukaan Intel on saanut napattua takaisin pienen siivun AMD:n valloittamasta markkinaosuudesta menneen vuoden viimeisellä neljänneksellä, vaikka AMD:n osuus jäikin plussalle vuoden takaiseen verrattuna. Intelin osuus kasvoi neljänneksellä 77,6 prosentista 78,3 prosenttiin. Tarkempia lukuja tarkastellessa Intel on saanut kasvatettua osuuttaan työpöytä- ja mobiiliprosessoreiden markkinoilla, mutta palvelinpuolella AMD:n Epyc-myynnit riittivät kasvattamaan yhtiön osuutta 5,8 prosentista 6,6 prosenttiin. Intelin osuus työpöytäprosessoreista kasvoi neljänneksellä 79,9 prosentista 80,7 prosenttiin ja mobiiliprosessoreissa 79,8 prosentista 81 prosenttiin. Mercury Researchin Dean McCarronin mukaan päättyneen vuoden viimeinen neljännes oli ensimmäinen kerta kolmeen vuoteen, kun Intel kasvatti osuuttaan sekä työpöytä- että mobiilisegmenteissä.
Prosessoreiden toimitusmääriä tarkastellessa selviää nopeasti myös syy, miksi vaaka kääntyi menneellä neljänneksellä Intelin eduksi. Kumpikin valmistajista kasvatti merkittävästi toimituksiaan kokonaistoimitusten kasvaessa yhteensä peräti 20,1 %, mutta AMD:lta yksinkertaisesti loppui tuotantokapasiteetti kesken. AMD:n mukaan sen tuotantokapasiteetin pula näkyy eniten edullisimmissa malleissa ja esimerkiksi Ryzen 5000 -sarja, josta on julkaistu vasta suorituskykyisemmän pään malleja, on myynyt kaksinkertaista tahtia aiempiin sukupolviin nähden. McCarronin mukaan mobiilipuolella sen sijasta suurin kasvu on nähty erittäin edullisissa prosessoreissa, kuten Intelin Celeroneissa ja Pentiumeissa sekä AMD:n A4- ja A6-sarjojen APU-piireissä.
Lähde: Tom’s Hardware
Koronapandemia siivitti Intelin valloittamaan takaisin x86-markkinaosuuttaan
Intel kasvatti markkinaosuuttaan sekä työpöytä- että mobiiliprosessoreissa ensimmäistä kertaa kolmeen vuoteen, mutta palvelimissa AMD:n osuus jatkoi kasvuaan.
Uusi artikkeli: Testissä MSI GeForce RTX 3080 Suprim X
Testissä MSI:n uuden Suprim X -malliston GeForce RTX 3080 -näytönohjain.

Tutustumme artikkelissa MSI:n uuteen GeForce RTX 3080 Suprim X -näytönohjaimeen ja vertaamme sen suorituskykyä, tehonkulutusta, melutasoa ja grafiikkapiirin lämpötilaa yhtiön omaan Gaming X Trio -malliin sekä Asuksen TUF GeForce RTX 3080 Gaming OC -näytönohjaimeen, joka voitti syksyn testeissä io-techin toimituksen valinnan.
3080 Suprim X saapui Suomessa myyntiin marraskuun lopulla 949 euron hinnalla, mutta tällä hetkellä näytönohjain on listattu tanskalaisessa Proshopissa 1200 euron hinnalla ja suomalaisilla jälleenmyyjillä 1400 euron hinnalla. Valitettavasti saatavuudesta ei ole minkäänlaista tietoa.
Lue artikkeli: Testissä MSI GeForce RTX 3080 Suprim X
Testi on julkaistu myös Youtubessa videoformaatissa.
Uusi artikkeli: Testissä MSI GeForce RTX 3080 Suprim X
Testissä MSI:n uuden Suprim X -malliston GeForce RTX 3080 -näytönohjain.
Huawein seuraava taipuvanäyttöinen älypuhelin luopuu ulkopuolelle taittuvasta päänäytöstä
Huawei Mate X2:n julkaisupäivän kertova pressikuva paljastaa myös vanhemmista Mate X -malleista erottuvan sisäpuolelle taittuvan näytön.

Huawei on varmistanut seuraavan sukupolven taipuvanäyttöisen Huawei Mate X2:n julkaisupäivän – uutuuspuhelin julkistetaan markkinoille 22. helmikuuta. Kyseessä on kiinalaisvalmistajan taipuvanäyttöisen Mate X -sarjan kolmas malli. Edeltäjämalli Mate Xs julkistettiin vajaa vuosi sitten.
Huawein uutuudesta ei tiedetä varmaksi vielä muuta, kuin julkistuspäivä ja pressikuvan paljastama muotoilullinen yksityiskohta – Mate X2 luopuu edeltäjämalliensa puhelimen ulkopuolelle taitettunakin jäävästä näytöstä ja siirtyy Samsungin Galaxy Fold -sarjasta tuttuun sisään päin taittuvaan näyttöön. Käytännössä ratkaisu suojaa taipuvan näytön normaalia lasia herkempää pintaa huomattavasti esiin jäävää näyttöä enemmän, mutta samalla puhelin menettää yhden aiempia malleja selvästi Samsungin Fold -sarjasta erottaneista ominaisuuksista.
Sisälle jäävän näytön myötä menetetään myös yksi Huawein vanhemmista Mate X-sarjalaisista tutuista kuvausominaisuuksista, sillä edelliset mallit käyttivät takapuolelle jäänyttä näytön osaa selfie-kuvien etsimenä. Tämän myötä aiemmat Mate X -mallit eivät tarvinneetkaan erillisiä etukameroita, vaan käyttäjät pystyivät käyttämään keskimäärin laadukkaampia takakameroita myös itsensä kuvaamiseen.
Vuotojen mukaan Mate X2:n sisänäyttö olisi kooltaan 8,01 tuumaa ja resoluutioltaan 2480×2200 pikseliä. Etupuolelle lisätyn pienemmän näytön kooksi puolestaan odotetaan 6,45 tuumaa. Puhelimen sisältä odotetaan löytyvän Huawein viime vuoden lopulla esittelemä Kirin 9000 -järjestelmäpiiri ja 4400 mAh:n akku. Kamerajärjestelmän osalta Mate X2:n odotetaan tarjoavan 50 megapikselin pääkameran ja kolme tarkemmin vielä määrittelemätöntä lisäkameraa sekä 16 megapikselin erillisen etukameran.
Googlen palveluita puhelimelle ei todennäköisesti kannata odottaa, sillä Huawein ja Yhdysvaltojen tilanne ei ole muuttunut kiinalaisvalmistajan kannalta parempaan suuntaan. Vielä on kuitenkin epäselvää, tuleeko Mate X2 olemaan Huawein Harmony OS:n ensimmäinen askel puhelinmarkkinoilla, vai löytyykö sisältä edelleen Android.
Huawei ei ole vahvistanut puhelimen osalta vielä mitään muuta tietoa kuin julkaisupäivän. Valmistajan aiemmat taittuvanäyttöiset puhelimet saapuivat myyntiin myös Euroopassa ja jo Mate Xs:stä puuttui Googlen palvelut, joten on mahdollista, että myös Mate X2 nähdään länsimaidenkin markkinoilla.
Lähde: Android Authority
Huawein seuraava taipuvanäyttöinen älypuhelin luopuu ulkopuolelle taittuvasta päänäytöstä
Huawei Mate X2:n julkaisupäivän kertova pressikuva paljastaa myös vanhemmista Mate X -malleista erottuvan sisäpuolelle taittuvan näytön.
Galaxin GeForce RTX 3090 HOF -huippumalli rikkoi 3 GHz:n rajapyykin ja 16 ennätystä
3 GHz:n rajapyykki rikottiin kahdessa erillisessä testissä kreikkalaisylikellottaja OGS:n ja ruotsalaisen RAUF:n toimesta.

Galaxin Hall of Fame- eli HOF-näytönohjaimilla on pitkät perinteet ylikellottajille suunnattuina erikoismalleina. Nyt yhtiön uusin lippulaivamalli GeForce RTX 3090 HOF on saatu ylikellottajien käsiin, minkä myötä yhtiö kehuu näytönohjaimen rikkoneen peräti 16 ennätystä.
Galaxin RTX 3090 HOF poikkeaa massasta muun valkoisen värinsä myötä ja sarjan perinteille uskollisena myös näytönohjaimen piirilevy noudattaa samaa teemaa. Uusimman sukupolven HOF-mallin ehdoton erikoisuus on 4,3-tuumainen LCD-näyttö, jonka voi ripustaa näytönohjaimen tai kokoonpanon kylkeen magneeteilla, tai asettaa seisomaan esimerkiksi pöydällä integroidun jalan avulla. Näyttö tarjoaa käyttäjälle 480×272-resoluution ja sillä voidaan näyttää esimerkiksi näytönohjaimen reaaliaikaisia tietoja. RTX 3090 HOF:sta on olemassa kellotaajuuksiltaan toisistaan eroavia versioita ja LCD-näyttö toimitetaan ilmeisesti vain osassa malleista.
Galaxin mukaan sen RTX 3090 HOF:lla on nyt rikottu yhteensä 16 ennätystulosta testeissä, mutta ehdottomasti merkittävimpinä niistä voidaan pitää GPUPi 3.2 1B- ja 3.1 1B -tuloksia. Tulosten merkittävyys ei johdu niinkään testiohjelmasta, vaan grafiikkapiirin kellotaajuuksista: Kreikkalaisylikellottaja OGS sai venytettyä oman testikorttinsa GPUPi 3.2 -testissä peräti 3015 MHz:n kellotaajuudelle ja ruotsalainen RAUF:kin sai rikottua rajapyykin oman korttinsa GPUPi 3.3 -testissä tasan 3000 MHz:n kellotaajuudella. Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun grafiikkapiirin kellotaajuus saadaan venytettyä yli 3 GHz:n, mutta se on ensimmäinen kerta RTX 3090 -näytönohjaimille.
Edellä mainittujen ennätysten lisäksi Galax kertoo RTX 3090 HOF:n saavuttaneen eri ylikellottajien käsissä uudet ennätystulokset GPUPi 3.3 32B -testissä, 3DMark Vantage Extremessä, 3DMark 11:ssä, Port Royalissa, Fire Strikessä, Fire Strike Extremessä, Fire Strike Ultrassa, Time Spyssä sekä Unigine Superposition 4K-, 8K- ja 1080p Extreme -testeissä. Lisäksi kahden RTX 3090 HOF -kortin konfiguraatioilla on napattu ennätykset GPUPi 3.2 1B- ja 32B -testeissä sekä 3DMark Port Royalissa.
Lähteet: HWBot (1), (2), VideoCardz
Galaxin GeForce RTX 3090 HOF -huippumalli rikkoi 3 GHz:n rajapyykin ja 16 ennätystä
3 GHz:n rajapyykki rikottiin kahdessa erillisessä testissä kreikkalaisylikellottaja OGS:n ja ruotsalaisen RAUF:n toimesta.
Intelin kannettaviin suunnattu 14-ytiminen Alder Lake-P ensimmäisessä testivuodossa
Järein kannettaviin suunnattu Alder Lake sisältää 6 tehokasta Golden Cove -ydintä, 8 energiatehokasta Gracemont-ydintä ja GT2-tason Xe-grafiikkaohjaimen

Intelin kannettaviin ja työpöytäkokoonpanoihin suunnatut Core-prosessorit ovat kulkeneet 10 nanometrin ongelmien vuoksi viime vuodet eri polkuja. Syyskuussa työpöydälle julkaistavaksi huhuttu Alder Lake -arkkitehtuurin myötä Core-prosessorit tulevat perustumaan jälleen samaan arkkitehtuuriin molemmissa luokissa.
Työpöydälle tullaan julkaisemaan parhaimmillaan 16-ytimisiä Alder Lake-S -prosessoreita. Nyt Geekbenchin tulostietokantaan on ilmestynyt järein kannettaviin suunnattu seuraavan sukupolven Core-prosessori, 14-ytiminen Alder Lake-P. Aiempien vuotojen perusteella kannettaviin suunnatussa Alder Lake-P:ssä on käytössä GT2-tason Xe-grafiikkaohjain 96 Execution Unit -yksiköllä, kun Alder Lake-S -prosessoreissa on kevein GT1-tason grafiikkaohjain 32 EU-yksiköllä.
Intelin Engineering Sample -prosessoreille tuttuun tapaan prosessorin nimi tunnistuu Intel 0000:ksi ja prosessorin peruskellotaajuus on vaivaiset 800 MHz. Maksimikellotaajuus on kuitenkin kaikkea muuta kuin pieni, sillä se on jo tässä vaiheessa 4,7 GHz. Prosessorissa on käytössä 14 ydintä, jotka kykenevät suorittamaan samanaikaisesti 20 säiettä, mikä tarkoittaa kuutta tehokasta Golden Cove -ydintä Hyper-Threading-SMT-tuella ja kahdeksaa kevyttä Gracemont ydintä.
Prosessorin listannut Geekbench-testitulos löytyy testiohjelmiston Compute-puolelta, eli siinä testataan grafiikkaohjaimen laskentasuorituskykyä. 1,15 GHz:n maksimikellotaajuudella toiminut 96 Execution Unit -yksikön Xe-grafiikkaohjain sai tuloksekseen 13438. VideoCardzin mukaan se vastaa suurin piirtein GeForce GTX 660 Ti:n suorituskykyä. Ensimmäisistä testituloksista yli puoli vuotta ennen tuotteen julkaisua on kuitenkin hätiköityä tehdä minkäänlaisia johtopäätöksiä lopullisesta tuotteesta.
Lähteet: Geekbench, Benchleaks @ Twitter
Intelin kannettaviin suunnattu 14-ytiminen Alder Lake-P ensimmäisessä testivuodossa
Järein kannettaviin suunnattu Alder Lake sisältää 6 tehokasta Golden Cove -ydintä, 8 energiatehokasta Gracemont-ydintä ja GT2-tason Xe-grafiikkaohjaimen
Video: Kokeiltavana ZTE Axon 20 5G:n näytön alle sijoitettu etukamera
Tutustumme videolla näytönalaiseen etukameratekniikkaan.

Kiinalainen ZTE julkisti joulukuun alussa uuden Axon 20 5G -älypuhelimen, joka ei luokassaan ollut muutoin ominaisuuksiltaan erityisen kummoinen, mutta laite tarjosi markkinoiden ensimmäisen näytön alle sijoitetun etukameran. Tammikuun puolivälissä puhelin tuli saataville myös Euroopassa, joten pyysimme laitteesta testikappaleen etukameratekniikkaan tutustuaksemme.
Suositushinnaltaan 449 euron hintainen puhelin tarjoaa mm. 6,92-tuumaisen OLED-näytön, Snapdragon 765G -järjestelmäpiirin, 8 Gt RAM-muistia, 128 Gt tallennustilaa, 64 +8 + 2 + 2 megapikselin neloistakakameran sekä 4220 mAh akun 30 watin pikalatauksella.
32 megapikselin etukamera objektiiveineen on sijoitettu OLED-näyttöpaneelin alle. Näytön rakenteessa on käytetty kameran kohdalla läpinäkyviä rakennekerroksia sekä harvempaa pikseliasettelua, joka päästää valon näytön läpi kameralle. Kuvan muodostamisessa apuna on optimoituja parannusalgoritmeja. Tutkimme videolla etukameran toteutusta ja analysoimme kuvanlaatua sekä tekniikan mahdollisuuksia markkinoilla.
Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Kokeiltavana ZTE Axon 20 5G:n näytön alle sijoitettu etukamera
Tutustumme videolla näytönalaiseen etukameratekniikkaan.
Video: Testissä Deltaco Gaming WK90B -näppäimistö
Testissä Deltacon edullinen matalaprofiilinen TKL-näppäimistö, jossa Outemun ruskeat tuntopisteelliset kytkimet.

Deltacon uusia valkoisia White Line -malliston näppäimistöjä on saatavilla 60%-, TKL- ja täysikokoisena. Testissämme WK90B-malli, joka on TKL- eli Tenkeyless-malli Outemun ruskeilla matalaprofiilisillä kytkimillä varustettuna.
Videolla käydään läpi näppäimistön ominaisuudet, kytkimet ja näppäinhatut sekä testataan kirjoittamista ja pelaamista käytännössä. Rakenne on jämäkkä, mukana toimitetaan valkoinen punottu USB Type-C -kaapeli ja näppäinhatut on valkoiseksi maalattua ABS-muovia. Matalaprofiilisilla kytkimillä kirjoittaminen sujuu kohtalaisen hyvin, mutta pelaamiseen tuntopisteelliset kytkimet tuntuvat hieman tahmeilta. RGB-valaistus on epätasainen ja estetiikkaa rikkoo välilyönnin Deltaco Gaming -logokaiverrus.
Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
- Hinta.fi, Deltaco Gaming WK90B (ruskeilla tuntopisteellisillä kytkimillä)
- Hinta.fi, Deltaco Gaming WK90R (punaisilla lineaarisilla kytkimillä)
Video: Testissä Deltaco Gaming WK90B -näppäimistö
Testissä Deltacon edullinen matalaprofiilinen TKL-näppäimistö, jossa Outemun ruskeat tuntopisteelliset kytkimet.
AMD julkaisi uudet Radeon Software 21.2.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen
Ajureiden merkittävin uudistus on tuki The Medium -pelille, jossa niiden luvataan parantavan RX 6800 XT:n suorituskykyä parhaimmillaan 9 % edeltäviin ajureihin verrattuna.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.2.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.
Radeon Software 21.2.1 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki tuoreelle The Medium -pelille. Julkaisutiedotteen mukaan ajurit parantavat Radeon RX 6800 XT:n suorituskykyä pelissä 4K-resoluutiolla High-asetuksin parhaimmillaan 9 %.
Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa korjattujen bugien listalle ovat päässeet ruudun vilkkuminen, kun MSI Afterburner on käytössä, Metro Exoduksen satunnaiset kaatuilut säteenseuranta käytössä sekä joitain Samsung CRG9 -näyttöjen käyttäjiä vaivannut ongelma, jossa näyttö jäi unitilasta herätessä mustaksi. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi Hitman 3 -pelin mahdollinen kaatuminen Apex Predator -tehtävässä RX 6000 -sarjan näytönohjaimilla, FreeSyncin toimimattomuus Forza Horizon 4 -pelissä sekä joidenkin pelien vilkunta reunattomassa ikkunassa (Borderless windowed), kun FreeSync on käytössä.
Lisäksi AMD kertoo tutkivansa joidenkin käyttäjien raportteja Radeon Software -hallintaohjelmiston odottamattoman korkeasta prosessorin käyttöasteesta. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi uudet Radeon Software 21.2.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen
Ajureiden merkittävin uudistus on tuki The Medium -pelille, jossa niiden luvataan parantavan RX 6800 XT:n suorituskykyä parhaimmillaan 9 % edeltäviin ajureihin verrattuna.
Silverstone julkaisi 1000 wattisen SFX-L-virtalähteen
SX1000 tarjoaa markkinoiden huippuun yltävän tehon tilavuuteensa nähden.

Silverstone on tänään viimein julkaissut alun perin jo vuoden 2019 Computex-messuilla esittelemänsä 1000 wattisen SFX-L-kokoisen SX1000-virtalähteen. Uutuus on jopa 200 wattia tehokkaampi, kuin valmistajan aiempi SFX-L-kokoluokan huippumalli SX800-LTI. Samalla se menee valmistajan teho per tilavuus -suhteen huipulle tarjoten lähes tuhat wattia litraa kohden (965 W/L).
Silverstone SX1000 on kooltaan Silverstonen SFX-L-standardin kokoinen, eli kyseessä on täysimittaista ATX-virtalähdettä selvästi pienempi, mutta normaalia SFX-virtalähdettä hieman suurempi koko. Perinteisiin SFX-virtalähteisiin verrattuna SFX-L-kokoiset virtalähteet ovat pidempiä, minkä seurauksena niihin mahtuu 120 mm:n tuuletin SFX-virtalähteistä usein löytyvien 80 tai 92 mm:n tuulettimien sijaan. SX1000 on 125 mm leveä, 63,5 mm korkea ja 130 mm syvä. Painoa virtalähteellä on 1,68 Kg.
Silverstonen uutuus tarjoaa 1000 watin tehon lisäksi 80 Plus Platinum sertifikaatin, täysin modulaarisen rakenteen, yhden 12 voltin linjan ja ± 3 prosentin jännitevaihtelun. Virtalähteen kuulalaakeroitu 120 mm:n tuuletin käynnistyy vasta rasituksen ylittäessä 200 watin tason.
Silverstone ei ole vielä ilmoittanut uutuusvirtalähteen hintaa, eikä sen tarkkaa myyntiintuloaikataulua, mutta oletettavasti virtalähde saapuu kauppoihin lähiaikoina. Hintaluokaltaan SX1000 sijoittunee todennäköisesti reilusti yli 200 euroon, sillä Hinta.fi-hintavertailupalvelun mukaan Silverstonen 800-watin SFX-L-virtalähteestä saa maksaa 205 euroa.
Lähde: Silverstone
Silverstone julkaisi 1000 wattisen SFX-L-virtalähteen
SX1000 tarjoaa markkinoiden huippuun yltävän tehon tilavuuteensa nähden.