RansomHouse kertoo murtautuneensa AMD:n palvelimille

Hakkeriryhmän mukaan se onnistui lataamaan AMD:n palvelimilta yli 56 Gt dataa.

Useat teknologiajätit joutuivat hiljattain tietomurtojen kohteiksi, kun Lapsus$-ryhmä pisti tuulemaan. Tällä kertaa samalla asialla on ollut RansomHouse-nimellä itseään tunnetuksi tekevä ryhmittymä, joka on ottanut kohteekseen AMD:n.

RansomHousen mukaan se on onnistunut murtautumaan AMD:n palvelimille ja varastamaan jopa yli 56 Gt dataa. Ryhmän mukaan hakkerointi onnistui yhtiön käyttämien liian yksinkertaisten salasanojen vuoksi.

AMD on ilmoittanut omalta osaltaan, että se on tietoinen väitetystä murrosta ja tutkii parhaillaan sen todenperäisyyttä. RansomHouse on julkaissut datansa tueksi näytetiedostoja, mutta vuodosta uutisoineen RestorePrivacyn analyysi näytteistä ei ole vielä valmis eikä sivusto ole vielä julkaissut lausuntoa asian tiimoilta.

Lähde: RestorePrivacy

Samsung aloitti piirituotannon 3 nanometrin GAAFET-valmistusprosessilla

Vuosia sitten evällä varustetut FinFET-transistorit korvasivat markkinoilla planaariset ”2D-transistorit”, nyt on FinFETin vuoro väistyä nanokanaviin ja -liuskoihin perustuvien Gate All Around -transistorien tieltä.

Maailman johtaviin puolijohdevalmistajiin lukeutuva Samsung on ilmoittanut merkittävästä uudesta edistysaskeleesta valmistusprosessiensa saralla. Yhtiö on aloittanut piirituotannon maailman ensimmäisellä GAA-transistoreja käyttävällä valmistusprosessilla.

Samsungin 3 nanometrin prosessi on maailman ensimmäinen GAA- eli Multi-Bridge-Channel FET (MBCFET) -tyyppisiä Gate All Around -transistoreja käyttävä valmistusprosessi. Siinä missä perinteisissä transistoreissa kanava kulkee hilan alitse, FinFET-transistorit nostivat kanavan pystyyn ikään kuin eväksi, joka läpäisee hilan. GAAFET-transistorit voivat perustua joko useaan päällekkäiseen nanokanavaan, tai kuten Samsungin uudessa prosessissa useaan päällekkäiseen, nanokanavia leveämpiin nanoliuskanaviin.

Virallisten lukujen mukaan uusi 3 nm:n prosessi lupaa tarjota 45 % pienempää tehonkulutusta, 23 % parempaa suorituskykyä ja 16 % pienempää pinta-alaa yhtiön 5 nanometrin prosessiin verrattuna. Lisäksi yhtiö kehaisee jo nyt toisen skupolven 3 nm:n prosessin parantavan lukuja vielä entisestään: 50 % pienempää tehonkulutusta, 30 % parempaa suorituskykyä ja 35 % pienempää pinta-alaa, edelleen 5 nm:iin verrattuna.

Lähde: Samsung

Intelin uudet Arc-ajurit siirtävät 3DMark-optimointien hallinnan käyttäjälle

Intelin Arc-näytönohjaimet ovat kourallisessa testejään osoittaneet hyvää suorituskykyä 3DMark-testeissä verrattuna peleihin, mikä näyttäisi selittyneen aiemmin aina päällä olleilla kyseenalaisilla optimoinneila.

Intelin taival erillisnäytönohjainten markkinoilla on lähtenyt liikkeelle yskähdellen. Tuotteita on ollut saatavilla erittäin rajoitetusti vain tietyillä markkinoilla, eikä niistä vuotanut suorituskykykään ole suoranaista tykitystä voitosta voittoon vaan kaivuuta oletettujen rimojen alapuolitse.

Intel on nyt julkaissut Arc-näytönohjaimilleen uudet Arc Graphics Driver 30.0.101.1743 beeta-ajurit, jotka lisäävät mukaan tuen järeämpään ACM-G10-piiriin perustuville Arc A770M- ja A550M-mobiilinäytönohjaimille. Lisäksi ajureissa on virallinen tuki Monster Hunter Rise: Sunbreakille, F1 22:lle ja Arcadegeddonille.

Merkittävin päivitys on kuitenkin uusi Advanced Performance Optimizations -kytkin, jonka ainut funktio ainakin tällä haavaa on laittomien tai vähintään hyvin kyseenalaisten 3DMark-optimointien kytkeminen päälle ja pois. Intelin mukaan ominaisuus vaikuttaa tällä hetkellä nimenomaisesti vain 3DMark Time Spy- ja Port Royale -testeihin.

Twitter-käyttäjä 0x22h on ehtinyt jo testaamaan uusia ajureita työpöytäpuolen Arc A380 -näytönohjaimella. Edeltävillä ajureilla Advanced Performance Optimizations päällä hänen kokoonpanonsa sai Time Spy -testissä 5757 pistettä ja Port Royalissa 1854 pistettä. Uusilla beeta-ajureilla APO kytkettynä pois päältä pisteitä ropisi enää 4929 Time Spyssä ja 1780 Port Royalissa. Time Spy -testissä optimoinnit paransivat ennen kaikkea grafiikkasuorituskykyä, mutta myös prosessoripisteissä on 300 pisteen ero. 0x22h:n tulokset löysi ensimmäisenä VideoCardz.

Luonnollisesti ajureissa on myös liiskattu aiemmista julkaisuista löytyneitä bugeja. Tällä kertaa korjauslistalta löytyvät Metro Exodus: EE:n, Horizon Zero Dawnin, F1 2020:n, Crossfiren ja Euro Truck Simulatorin tekstuurien korruptoituminen sekä Horizon Zero Dawnin, Sims 4:n ja Ghostwire: Tokyon kaatuiluongelmat. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi F1 22:n kaatuminen liian korkeilla asetuksilla, jos käytössä on AMD:n FidelityFX CACAO Ambient Occlusion -asetus, Call of Duty: Vanguardin, Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpointin, Strange Brigaden ja Forza Horizon 5:n mahdolliset tekstuurien korruptoitumiset sekä Gears 5:n, Sniper Elite 5:n ja Call of Duty: Black Ops Cold Warin kaatulut. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa Intelin ajurit täältä

Live: io-techin Tekniikkapodcast (26/2022)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 1. heinäkuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Fractal julkaisi uudet Pop-sarjan kotelot

Pop-sarja jakautuu hiljaisuuteen panostavaan Silent-mallistoon ja ilmanvaihtoon keskittyvään Air-mallistoon.

Länsinaapurin koteloylpeys Fractal Design on julkaissut pitkästä aikaa täysin uuden tuotesarjan. Uusi Pop-sarja tulee saataville useassa eri konfiguraatiossa kattamaan tarpeita joka lähtöön.

Pop-sarja jakautuu heti alkuun kahtia, Pop Air -kotelot panostavat ilmankiertoon ja Pop Silent -kotelot hiljaisuuteen. Kummastakin tulee saataville kolme kokovaihtoehtoa: peruskoko, Mini ja XL, jonka lisäksi Air-sarjassa voi valita RGB-välkkeen ja seesteisen pimeyden välillä. Silent-sarjaan ei valaistus kuulu lainkaan.

Pop Air -kotelot tulevat saataville mustina useilla valinnaisilla koristeväreillä sekä valkoisena. Koristevärit näkyvät paitsi RGB-valaistuksen optioina, myös kotelon sisävärinä ja jaloissa. Mustana kotelot saa myös umpinaisella kyljellä. Kotelosta löytyy magneettisen luukun taakse piilotettuna nykypäivänä varsin harvinaisia 5,25” asemapaikkoja kaksin kappalein. Oletuksena sen sisällä on kuitenkin pieni säilytyslaatikko.

Pop Silent -kotelot tulevat puolestaan saataville vain valkoisena ikkunalla ja mustana ikkunalla tai umpikyljellä. Silent-koteloiden etupaneeli on umpinainen ja kotelon äänieristykseen on käytetty bitumia ja ääntä vaimentavaa vaahtomuovia. Myös Silent-sarjasta löytyy luukun taa piilotetut 5,25”-asemapaikat.

Fractal Design Pop Air- ja Silent-koteloiden perusmallien tekniset ominaisuudet:

  • Ulkomitat: 215 x 454 x 473,5 mm (L, K, S), tilavuus 46,2 litraa
  • Paino: Air: 6,8 tai 7,2 kg, Silent 7,3 kg (ei ilmoitettua painoa umpipaneelilla)
  • Materiaali: Teräs, karkaistu lasi
  • Etupaneelin liitännät:
    • Air-sarja: 2x USB-A 3.0, 3,5 mm:n kuuloke- ja mikrofoniliitännät, RGB-malleissa RGB-painike, erikseen myytävä USB-C 3.2 Gen 1 -optio
    • Silent-sarja: 2x USB-A 3.0, 3,5 mm:n kuuloke- ja mikrofoniliitännät, erikseen myytävä USB-C 3.2 Gen 1 -optio
  • Yhteensopivat emolevyt: mini-ITX, microATX, ATX
  • Levypaikat: 2 x 3,5”/2,5” + 2 x 2,5” (Laajennettavissa yhdellä 3,5/2,5”- ja kahdella 2,5”-paikalla)
  • Laajennuskorttipaikkoja: 7
  • Näytönohjaimen maksimipituus: Air 405 mm, Silent 380 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 170 mm
  • Virtalähdepaikka: ATX (max. pituus 170 mm)
  • Tuuletinpaikat:
    • Air: Edessä 2 x 120/140 mm, katossa 2 x 120/140 mm, takana 1 x 120 mm (mukana 3 x Aspect 12)
    • Silent: Edessä 2 x 120/140 mm, takana 1 x 120 mm (mukana 3 x Aspect 12)
  • Jäähdytinpaikat:
    • Air: Edessä 280 mm, katossa 240 mm, takana 120 mm
    • Silent: Edessä 280 mm, takana 120 mm

Löydät molempien sarjojen XL- ja Mini-mallien tekniset ominaisuudet niiden tuotesivuilta.

Fractal Designin uudet kotelot tulevat myyntiin välittömästi. Suomessa kotelon saa Hinta.fi-hintaseurannan mukaan edullisimmillaan 105,9 euroon Pop Mini Silent Black Solid -mallina, kun kyseenalaista kalleimman mallin kunniapaikkaa pitää Pop Airin XL-mallit 145,90 euron hintaan.

Lähde: Fractal Designin lehdistömateriaalit

Lian Li esitteli myös joukon uusia tuulettimia ja kustomoitavan AIO-prototyypin

Lian Lin mukaan sen uusi AIO-prototyypi on yhtiön itsensä suunnittelema alusta loppuun ja sen pohjana on ollut asiakkaiden palaute.

Lian Li esitteli 2022 Digital Expo 2.0 -virtuaalimessuillaan muun muassa kolme prototyypikoteloa. Niiden lisäksi esille pääsivät joukko uusia tuulettimia sekä prototyyppi yhtiön seuraavan sukupolven AIO-nestejäähdyttimestä.

Prototyyppiasteella oleva vielä nimetön AIO-nestecooleri on alusta loppuun täysin Lian Lin omaa käsialaa asiakkailta saadun palautteen pohjalta. Coolerin jäähdytin on kasvatettu 32 mm paksuksi lämmönpoiston tehostamiseksi ja siihen puhaltaa maksimissaan kolme 120 mm:n 20 mm paksua tuuletinta. Coolerin ehdoton erikoisuus on kuitenkin sen RGB-valaistu pumppublokki, jonka keskiötä voi kustomoida erilaisilla lisäosilla. Tarjolla on paljaan, RGB-valaistuksen tasaiseksi hajottava peruskansi, johon voidaan lisätä erilaisia keskiöitä sekä ulkokuoria, jotka mahdollistavat esimerkiksi Infinity Mirror -peiliefektit.

Lian Lin tuuletinkavalkadi aloitettiin uusilla V2-versioilla Uni Fan AL120-, SL120- ja SL140-tuulettimista sekä ensimmäisellä AL140-tuulettimella, joka noudattaa kuitenkin V2-versioiden suunnittelua. AL120 V2 ja SL120 V2 on varustettu uudella paksummalla 28 mm:n kehyksellä, minkä kerrotaan mahdollistavan entistä paremman ilmavirran ja staattisen paineen joko hiljaisempana tai pahimmillaan samalla äänenvoimakkuudella kuin edeltäjänsä.

Uni Fan P28 Silent ja Performance -tuulettimet tukevat kaikkein muiden sarjan mallien tapaan ketjutusta, mikä helpottaa johtosotkua kotelossa. P28:n Silent-versio tarjoaa PWM-ohjattuna maksimissaan 1900 RPM:n nopeuden, 59,97 CFM:n ilmavirran ja 3,04 mmH2O:n staattisen paineen 27,5 dBA:n äänentuotolla. Performance-versiossa vastaavat luvut ovat 2300 RPM, 71,27 CFM, 3,86 mmH2O ja 33 dBA.

 

Lian Li esitteli Digital Expo 2.0 -messuilla prototyyppikoteloita ja uuden Dan Cases -yhteistyön

Dan Cases A3 m-ATX:n lisäksi esillä olivat Lian Li Lancool 216 ja O11D Evo XL.

Lian Li on pitänyt tänään 2022 Digital Expo 2.0 -virtuaalitapahtuman ja esitellyt siellä tapansa mukaan joukon tulevia tuotteita. Digital Expossa esitellyt tuotteet ovat enemmän tai vähemmän prototyyppiasteella ja niiden saapuminen kauppoihin voi viedä tuotteesta riippuen mitä vain päivistä vuosiin.

Ensimmäisenä esittelyvuorossa oli tuleva Lancool 216 -kotelo, jossa on panostettu AIO-yhteensopivuuteen ja hyvään ilmankiertoon. Verkkopaneeli kiertää etupaneelista suoraan läpi katon ja vasemman kyljen alalaidassa. Etupaneelista löytyy esiasennettuina kaksi 30 mm paksua 160 mm:n tuuletinta RGB-valaistuin kehin. Kotelo I/O-paneeleineen mukautuu kahteen eri asentoon, joista ylempi suosii ilmajäähdytystä ja mahdollistaa tuulettimet virtalähdeosion päälle ja alempi nestejäähdytystä mahduttaen maksimissaan 360 mm:n jäähdyttimen katossa siten, että jäähdyttimen ja tuuletinten korkeus on yhteensä maksimissaan 68 mm.

Toisena esiteltiin Dan Casesin ja Lian Lin uusin yhteistyöprojekti A3 m-ATX. Vain 20 litraiseen koteloon voidaan sovittaa konfiguraatiosta riippuen jopa ATX-kokoluokan virtalähde, neljä korttipaikkaa paksu 380 mm:n näytönohjain, 360 mm:n AIO-nestejäähdytys tai 158 mm korkea prosessoricooleri ja vielä pari 2,5” SSD-asemaakin. RGB-valaistus on toteutettu hillitysti kotelon alle.

Kolmantena ja viimeisenä kotelona vuorossa oli jo odotetustikin O11D Evo XL. Viimeisin Evo-päivitys tuo mukanaan aiemmista tuttuja ominaisuuksia kuten käännettävän rakenteen ja siirrettävän (etu-)I/O-paneelin. XL-malli on varustettu modulaarisella takapaneelilla ja irrotettavalla emolevykelkalla, mitkä mahdollistavat kotelon sovittamisen entistä useampaan tarpeeseen. Evo XL:ään mahtuukin samanaikaisesti jopa kolme 420 mm:n jäähdytintä E-ATX-emolevyn kaveriksi.

Aya Neo Next II lupaa olla ensimmäinen käsikonsoliluokan tietokone erillis-GPU:lla

Aya Neo Next II:sta on luvassa erilliset AMD-versio Ryzen 6000:lla ja Radeon RX 6000M:lla sekä Intel-versio Alder Lake -prosessorilla ja Arc-mobiilinäytönohjaimella.

Aya Neo on joukkorahoituksen kautta liikkeelle lähtenyt käsikonsolimaisten tietokoneiden valmistaja. Yhtiö on esitellyt tulevaa mallistoaan jo aiemminkin tänä vuonna, mutta vielä yhtiön takataskusta riitti uutta esiteltävää.

Aya Neo Next II nimeä kantava tuleva tietokone tulee olemaan yhtiön mukaan ensimmäinen käsikonsolikokoluokan tietokone erillisellä grafiikkapiirillä. Yhtiö antaa myös mahdollisuuden tunnistaa väriä, sillä saataville tulee sekä AMD-versio Ryzen 6000 -prosessorilla ja Radeon RX 6000 -sarjan mobiilinäytönohjaimella että Intel-versio Alder Lake -sukupolven prosessorilla ja Arc-mobiilinäytönohjaimella.

Yhtiö listaa portfoliossaan tällä hetkellä yhteensä yhdeksän tietokonetta, mutta todellisuudessa osa niistä on vielä suunnittelupöydällä ja julkaisuaikataulukin avoin. Kekseliään luokittelun mukaan edulliseen premium-kategoriaan kuuluvat Aya Neo Air, Air Plus ja 2 Geek, lippuulaiva keski-high end -luokkaan Aya Neo 2021, Air Pro, 2 ja Slide ja lopulta Top Premium -luokkaan Aya Neo Next ja Next 2. Yhtiön nimeämisessä 2 ja II ovat vaihtokelpoisia keskenään ja jopa yhtiön nimessä tuntuu olevan välillä epäselvyyksiä, onko se lopulta Ayaneo vai Aya Neo.

Kauppoihin uutuutta on turha odottaa aivan heti. Tällä hetkellä pisimmälle menevä tiedossa oleva julkaisu on Aya Neo 2 kuluvan vuoden loppuun mennessä.

AMD julkaisi uudet AMD Software 22.6.1 -ajurit

Uudet ajurit lisäävät tuen uudelle F1 22 -pelille ja parantavat suorituskykyä pelissä noin viidellä prosentilla edeltäviin ajureihin verrattuna.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 22.6.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.

Ajureiden ainut merkittävä uudistus on virallinen tuki uudelle F1 22 -pelille. Julkaisutiedotteen mukaan uudet ajurit parantavat suorituskykyä 4K-resoluutiolla Ultra High -asetuksin parhaimmillaan 6 % Radeon RX 6750 XT:n kohdalla, 4 % Radoen RX 6800 XT:n kohdalla ja 5 % Radeon RX 6950 XT:n kohdalla, kun verrokkina ovat aiemmat 22.5.2-ajurit.

Liiskattujen bugien listalta löytyy tällä kertaa neljä korjausta: Fortniten suorituskykyongelmat DirectX 11 -rajapinnalla Multithreaded Rendering käytössä, Overwatchin nykimisongelmat, Instant Replay -toiminnon aiheuttama odottamattoman korkea prosessorin käyttöaste ja joiltain käyttäjiltä kadonnut tuuletinten hallinta AMD Softwaresta. Tiedossa olevia ongelmia ovat esimerkiksi Call of Duty: Warzonen mahdollinen nykiminen Caldera-kentässä, Hitman 3:n jäätyminen liian nopean ikkunoiden ja Exclusive Fullscreen -tilojen välillä vaihtamisen vuoksi sekä tietenkin ikivanha tuttu Radeon Performance Metricsin todellisuutta korkeammat muistikellot. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Päivitys: AMD on lisäksi julkaissut uudet Radeon Software: Adrenalin 22.6.1 for Legacy -ajurit vanhemmille näytönohjaimille. Ajurit tukevat AMD:n näytönohjaimia ja integroituja grafiikkaohjaimia GCN-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin niiden julkaisutiedotteessa, vaikkei niissä mitään uudistuksia mainitakaan.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Arm julkaisi säteenseurannan kiihdytystä tukevan Immortalis GPU:n ja uusia Mali-malleja

30.6.2022 - 02:28 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (0)

Arm Immortalis perustuu samaan 4. sukupolven Valhall-arkkitehtuuriin, kuin uudet Mali-mallitkin, mutta säteenseurannan kiihdytys löytyy vain Immortalis-lippulaivamalleista.

Teknologiajätti Arm ei aio jäädä paikalleen näytönohjainkilvan kiihtyessä mobiilimaailmassa. Nyt yhtiö on julkaissut kahden uuden Mali-grafiikkaohjaimen rinnalla uuden lippulaivatason Arm Immortalis -sarjan ja siihen yhden grafiikkaohjaimen.

Vaikka Immortalis on uusi sarja Malien rinnalla, se perustuu samaan 4. sukupolven Valhall-arkkitehtuuriin kuin uudet Mali-mallitkin. Erojakin kuitenkin löytyy sen ilmiselvän eli koon lisäksi: Immortalis-malleissa on mukana tuki säteenseurannan kiihdytykselle. Yhtiön tiedotteen mukaan uhraamalla 4 % varjostinytimen alasta säteenseurannalla saadaan jopa 300 % parempi suorituskyky. 4. sukupolven Valhall-arkkitehtuuri sisältää uuden entistä energiatehokkaamman Execution Engine -yksikön sekä tuen Variable Rate Shading -teknologialle. Uuden sukupolven koneoppimiskiihdytykset puolestaan jopa kaksinkertaistavat yhtiön grafiikkaohjainten suorituskyvyn tekoälytehtävissä.

Arm Immortalis-G715 -grafiikkaohjain on varustettu jo aiemmin mainitun säteenseurantatuen ohella aina vähintään 10 GPU-ytimellä. Uusi Mali-G715 puolestaan sisältää mallista riippuen 7-9 ja Mali-G615 6 GPU-ydintä tai vähemmän. Puhelimiin Armin uusia grafiikkaohjaimia on luvassa yhtiön mukaan jo ensi vuoden alussa aivan lippulaivarautaa myöden. Varmistunut käyttäjä on tässä vaiheessa MediaTek, joka kommentoikin tuovansa Immortaliksen samaan järjestelmäpiiriin Armin X3-ydinten kanssa. Toinen Mali-sarjaa käyttävä potentiaalinen Immortalis-asiakas voisi olla Samsung, mutta yhtiö keskittynee RDNA-arkkitehtuurin viilaamiseen suorituskykyisemmässä päässä.

Lähde: Arm