AMD julkaisi näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen uudet Radeon Software 20.1.4 -ajurit

Radeon Software 20.1.4 -ajurit tuovat mukanaan muun muassa virallisen tuen ja lisää suorituskykyä tänään julkaistavaan Warcraft III: Reforged -peliin.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.1.4 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 20.1.4 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki Journey to the Savage Planetille ja tänään julkaistavalle Warcraft III: Reforgedille. Radeon RX 5700 XT:lle luvataan jälkimmäisessä peleistä parhaimmillaan 11 % parempaa suorituskykyä High-asetuksilla, kuin aiemmilla 20.1.3 -ajureilla (20.1.3: 211,1 FPS, 20.1.4: 234,9 FPS).

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien julkaisujen ongelmia. Korjattujen bugien listalle ovat päässeet tällä kertaa muun muassa Red Dead Redemption 2:ssa joillain esiintyneet tekstuuriongelmat Vulkan-rajapinnalla, Grand Theft Auto V:n kaatuilu käynnistyksessä, Radeon Overlayta avatessa tai tehtävänvaihdon yhteydessä, sekä Integer Scaling -ominaisuuden puute joillain Windows 7 -kokoonpanoilla. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi joillain näytöillä esiintyvä näyttösignaalin katoaminen näytön tilaa vaihdettaessa RX 5000 -sarjan näytönohjaimilla, joidenkin pelien grafiikan liiallinen kirkkaus tai tummuus, kun Windowsin HDR on käytössä työpöydällä, sekä Final Fantasy XIV: Shadowbringersin testiohjelman mahdollinen kaatuilu. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Suomalainen Eve-Tech julkisti ensimmäiset näyttönsä

Eve-Tech on kehittänyt näytöt yhteistyössä sen entuudestaan olemassa olevan käyttäjäyhteisön kanssa.

Eve Spectrum on Eve V -taulutietokoneista tunnetun suomalaisvalmistajan ensimmäinen näyttömallisto. Eve-Tech mainostaa näyttömalliston olevan kaikkien aikojen ensimmäinen yhteisön kanssa suunniteltu ja yhteistyöhön onkin osallistunut yli 7000 Eve-Techin yhteisön jäsentä.

Spectrum-malleja on kolme erilaista, joista jokainen on varustettu LG:n valmistamalla 27 tuuman IPS-paneelilla. Paneelin luvataan näyttävän 98 % P3-väriavaruudesta. Jokainen Spectrum-malli tukee VESA:n Adaptive-sync-teknologiaa ja on saanut sekä FreeSync Premium Pro- että G-Sync Compatible -leimat. Liitäntäpuolelta näytöistä löytyy yksi HDMI-liitäntä, kaksi DisplayPort-liitäntää, kuulokeliitäntä, kolme USB Type-A -liitäntää, USB Type-B -liitäntä USB-hubin tietokoneeseen liittämistä varten ja kaksi USB Type-C -liitäntää, joista toinen tukee 100 watin antotehoa.

Näyttöjen erot tulevat virkistystaajuudesta, resoluutiosta ja kirkkaudesta. Edullisin 359 euroa maksava malli on varustettu 144 hertsin virkistystaajuuteen yltävällä 1440p-paneelilla, joka on DisplayHDR 400 -sertifioitu yltäen 450 nitin maksimikirkkauteen. Pykälää kalliimman 499 euron hintaisen mallin 1440p-paneeli on varustettu jopa 240 Hz:n virkistystaajuudella ja DisplayHDR 600 -sertifioinnilla yltäen 750 nitin kirkkauteen. Spectrum on tämän myötä ensimmäinen markkinoille julkistettu 240 Hz nopeuteen yltävä IPS-näyttö. Kallein 599 euron hintainen malli tukee 3840 x 2160- eli 4K UHD -resoluutiota ja 144 Hz virkistystaajuutta sekä keskihintaisen mallin tavoin HDR600-standardia. Perushinnoillaan näytöt toimitetaan ilman jalkaa, joka on kuitenkin ostettavissa 99 €:n lisähintaan. Spectrum-näytöt tukevat kuitenkin suoraan myös VESA 100×100 -standardia.

Edullisimman näytön arvioitu toimitusaika on kuluvan vuoden kolmas vuosineljänne, kun taas kahden kalliimman näytön toimitukset alkavat arviolta viimeisen vuosineljänneksen puolella. Näytöt ovat ennakkotilattavissa Eve-Techin omilta nettisivuilta 100 euron varausmaksua vastaan, mikä on kuitenkin saatavissa takaisin, jos tilauksen päättää perua ennen toimitusten alkua. Eve-Techin mukaan Spectrumin hinta nousee tulevaisuudessa, joten ennakkovaraus on ainoa keino varmistaa näytön saatavuus tämänhetkisillä hinnoilla.

Lähde: Eve

EVGA julkaisi GeForce RTX 2060 KO -mallin järeämmällä TU104-grafiikkapiirillä

NVIDIAn mukaan muutkin GeForce RTX 2060 -näytönohjaimet voivat jatkossa käyttää TU106:n sijasta rajusti leikattua TU104-grafiikkapiiriä.

EVGA julkaisi GeForce RTX 2060 -mallistoonsa hiljattain uuden KO-mallin. Alun perin vain hinnat-alkaen malliksi oletettu uutuus lanseerattiin 279 dollarin hintaan, mihin myös 5600 XT julkaistiin pian sen jälkeen, mutta sittemmin hinta on nostettu 299 dollariin.

EVGA GeForce RTX 2060 KO on ensi vilkaisulla kuin mikä tahansa RTX 2060 -malli. Totuus paljastuu kuitenkin nopeasti, kun näytönohjaimesta poistetaan jäähdytys, kuten GamersNexus totesi. 2060 KO:ssa käytetään TU106-sirun (TU106-200A-KA-K1) sijasta RTX 2070 Super-, 2080- ja 2080 Super -malleista tuttua TU104-sirua (tarkemmin TU104-150-KC-A1). Kyseessä on siis TU104-sirusta, joka on karsittu RTX 2060:n leikatun TU106:n tasolle, 3072 CUDA-ytimestä on käytössä vain 1920.

Pelikäytössä näytönohjain suoriutuu suurin piirtein muiden RTX 2060 -näytönohjainten tasolla, mutta TU104:n ja TU106:n erojen myötä tilanne on täysin toinen ammattilaissovelluksissa. GamersNexuksen testeissä esimerkiksi Blenderissä renderöintiaika CUDA-ytimillä laski liki 27 % TU106-sirulla varustettuun RTX 2060 Founders Editioniin verrattuna ja RT-ytimiä hyödyntävällä Optixillakin liki 19 %. SpecViewPerf-testeissä TU104:lla varustettu KO-malli paransi tuloksia parhaimmillaan jopa 47,8 % verrattuna TU106:lla varustettuun FE-malliin, mutta toisaalta osassa testeistä erot jäivät virhemarginaalin sisälle. GamersNexuksen mukaan EVGA ei ollut tietoinen tilanteesta, vaan oletti kortin suoriutuvan kaikkialla kuten muutkin RTX 2060 -mallit vastaavilla kelloilla.

NVIDIA on varmistanut julkaisun jälkeen, että muutkin RTX 2060 -mallit saattavat tulevaisuudessa käyttää TU106:n sijasta TU104-grafiikkapiiriä ja yhtiön olevan tietoinen, että se suoriutuu TU106-malleja paremmin Blenderissä. TU104:n käyttö RTX 2060 -malleissa antaa NVIDIAlle mahdollisuuden hyödyntää myös ne TU104-sirut, jotka eivät kelpaa RTX 2070 Superiin tai sitä nopeampiin TU104-grafiikkapiiriä käyttäviin malleihin.

Lähteet: EVGA, GamersNexus

Uusi artikkeli: Testissä Lenovo Legion Y740 -pelikannettava

Testissä noin 2000 euron hintainen Lenovon Legion Y740 -pelikannettava varustettuna 15,6-tuumaisella näytöllä, Core i7-9750H -prosessorilla ja GeForce RTX 2070 MaxQ -näytönohjaimella.

io-techin testiin saapui Lenovon raskaamman keskisarjan Legion Y740-15IRHg -pelikannettava, joka on varustettu 6-ytimisellä Core i7-9750H  -prosessorilla, GeForce RTX 2070 Max-Q -näytönohjaimella, teratavun M.2 SSD:llä ja 32 gigatavulla keskusmuistia. 15,6-tuumainen IPS-paneeli tukee Full HD -resoluutiota, 144 Hz virkistystaajuutta ja G-Sync-ominaisuutta. Pelikannettavien sirompaan kategoriaan sijoittuvalla Legion Y740:llä on painoa laturin kera noin kolme kiloa.

Tutustumme artikkelissa pelikannettavan ominaisuuksiin, suorituskykyyn, lämpötiloihin, melutasoon, tehonkulutukseen ja akkukestoon. Lukijoiden toiveesta mukana on myös pikaiset näyttötestit. Vertailukohtana testeissä käytämme viime ja tänä vuonna julkaistuja ja io-techissä aiemmin testattuja pelikannettavia.

Lue artikkeli: Testissä Lenovo Legion Y740 -pelikannettava

Video: Testissä AMD Radeon RX 5600 XT

Videolla käydään läpi AMD:n Radeon RX 5600 XT -näytönohjaimen testitulokset aiemmin julkaistun kirjoitetun artikkelin pohjalta.

Julkaisimme io-techissä viime viikolla testiartikkelin AMD:n uudesta Radeon RX 5600 XT -näytönohjaimesta, jonka hintataso Suomessa on noin 299-420 euroa. Nyt artikkelin pohjalta on tehty videomuotoinen yhteenveto, joka on julkaistu io-techin Youtube-kanavalla.

Videolla käydään pikaisesti läpi Sapphiren Pulse OC -mallisen näytönohjaimen ominaisuudet sekä suorituskyky 1080p- ja 1440p-resoluutioilla, tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotuspotentiaali. Testeissä vertailukohtina ovat NVIDIAn samanhintainen 1660 Ti ja juuri hinnanleikkauksen kokenut pari kymppiä kalliimpi RTX 2060. AMD:n leiristä mielenkiintoisin verrokki on noin 50 euroa kalliimpi RX 5700 ja mukana on myös useita muita 150-350 euron näytönohjaimia.

Kokeilemme jatkossakin kirjoitettujen testiartikkeleiden työstämistä jälkikäteen videoformaattiin, joten anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä, tilaa io-techin YouTube-kanava. Yli 35 000 tilaajalla io-tech on noussut Pohjoismaiden suurimmaksi tekniikkamediaksi Youtubessa.

Katso video Youtubessa

Isä rakensi tyttärelleen helppokäyttöisen peliohjaimen Switchille Xbox Adaptive Controllerin avulla

Microsoftin Xbox Adaptive Controller on suunniteltu antamaan vammaisille paremmat mahdollisuudet pelata pelejä ja Rory Steel sai sen toimimaan myös Nintendo Switchin kanssa.

Uutisoimme aiemmin Microsoftin tuoneen Xbox One -konsoleilleen Adaptive Controller -ohjaimen, joka on suunniteltu antamaan vammaisille paremmat edellytykset pelata pelejä. Nyt Xbox Adaptive Controllerin suomat mahdollisuudet on tuotu brittiläisen isän toimesta myös Nintendon Switch-konsolille.

Brittiläisen Rory Steelin tytär kärsii hereditaarisesta spastisesta parapareesista, eli perinnöllisestä ja etenevästä alaraajahalvauksesta, mikä voi vaikuttaa myös käsien motoriikkaan. Se ei kuitenkaan ole poistanut tytön halua pelata esimerkiksi Legend of Zelda: Breath of Wild -peliä, minkä vuoksi isä kävi tuumasta toimeen antaakseen tälle mahdollisuuden pelata muiden ikätovereidensa rinnalla.

Steelin rakentama peliohjain on isohko suorakulmio, jonka reunoja kiertää rivi suurikokoisia painikkeita, jonka lisäksi keskellä ohjainta on kaksi arcade-tikkuohjainta. Ne on yhdistetty suoraan Xbox Adaptive Controller -ohjaimen juuri tätä tarkoitusta varten tehtyihin liitäntöihin, joista kukin kuvaa yhtä ohjaimen funktioista.

Mikäli ohjaimella olisi tarkoitus pelata Xbox One -konsolilla tai PC:llä, olisi homma jo sitä myöten selvä, mutta tällä kertaa kohteena oli Switch. Ohjainta ei ole sidottu toimimaan vain Xbox- ja PC-alustoilla, mutta Kotakun mukaan sen saaminen toimimaan Switchillä vaati jonkin verran töitä. Valitettavasti tällä hetkellä ei ole tarkempaa tietoa siitä, mitä ohjaimen sovittaminen Switchille käytännössä piti sisällään.

Lähde: Kotaku, JerseyITGuy @ Twitter

Huawein yhdysvaltalaisille tavarantoimittajille luvassa uusia rajoitteita

Lisärajoitusten sisällöstä ei ole vielä tarkempaa tietoa.

Yhdysvaltain kauppaministeri Wilbur Ross on kertonut World Economic Forum -tapahtumassa Sveitsissä, että Huawein kanssa yhteistyötä tekeville yhdysvaltalaisille yrityksille on luvassa lisää rajoitteita lähiaikoina. Rajoitteet ovat parhaillaan työn alla ja kauppaministeriö ilmoittaa asiasta, kun ne ovat valmiita. Rossin mukaan Yhdysvaltain tarkoituksena ei ole Huawein ja yhdysvaltalaisten yritysten välien katkaiseminen, vaan kansallisen turvallisuuden takaaminen.

Ross kertoi myös, etteivät Huawein rajoitteet olleet mukana Kiinan kanssa joulukuun puolivälissä solmitun ensimmäisen vaiheen kauppasopimuksen neuvotteluissa. Kauppasopimuksen seuraava vaihe ei ole tällä hetkellä aktiivisesti työn alla, eikä myöskään siihen ole Rossin mukaan suunnitelmissa sisällyttää Huawein tilannetta.

Yhdysvallat asetti Huawein mustalle listalle viime toukokuussa kansalliseen turvallisuuteen vedoten. Huawei on kieltänyt luovuttavansa minkäänlaista tietoa Kiinan valtiolle, eikä siitä ole myöskään minkäänlaisia todisteita. Yrityksen asettaminen mustalle listalle liittyi ensisijaisesti kiinalaisyrityksen 5G-verkkotekniikkaan, mutta se vaikutti suoraan myös yrityksen älypuhelinliiketoimintaan. Osa yhdysvaltalaisista yrityksistä on keksinyt keinoja rajoitusten kiertämiseksi ja toiset ovat saaneet virallisen linsenssin rajatun kaupankäynnin jatkamiseksi.

Huawei on yksi suurimpia yhdysvaltalaisten puolijohdevalmistajien asiakkaita, joten rajoituksista on koitunut luonnollisesti suurta haittaa myös yhdysvaltalaisyrityksille. Huawei on ilmoittanut aiemmin kasvattaneensa tuotteissaan käytettyjen komponenttien omavaraisuutta merkittävästi siirtämällä niiden hankintaa kiinalaisille yrityksille. Rajoitteiden vuoksi Huawei on myös päätynyt korvaamaan Googlen mobiilipalvelut omilla palveluillaan tulevissa puhelinmalleissaan.

Lähde: Bloomberg

Intelin Xe-arkkitehtuurin DG1-näytönohjain 3DMark-testissä

Intelin DG1:n suorituskyky 3DMark 11 -testissä riittää peittoamaan AMD:n tulevan Ryzen 7 4800U:n Vega 8 -grafiikkaohjaimen vain pienellä marginaalilla.

Intel esitteli CES 2020 -messuilla ensimmäisen Xe-arkkitehtuuriin perustuvan erillisnäytönohjaimen. Käytännössä DG1-nimellä tunnettava kortti ei ole kuitenkaan mikään myyntiin tuleva malli, vaan kehittäjille suunnattu kehitystalusta.

Redditistäkin tuttu Twitter-käyttäjä _rogame on nyt twiitannut kuvankaappauksen 3DMark 11 -testiohjelman tulosvertailusta, jossa Intelin DG1:n verrokeiksi asettuvat samaan arkkitehtuuriin perustuva integroitu grafiikkaohjain sekä AMD:n kaksi Ryzen 4000 -sarjan APU-piiriä Vega-grafiikkaohjaimilla. DG1:n parina testissä oli Core i5-9600K. DG1-grafiikkaohjaimessa on samat 96 Xe-arkkitehtuurin Execution Unit -yksikköä, kuin Tiger Lake -prosessorin integroidussa grafiikkaohjaimessa.

3DMark 11 -testin grafiikkaosiossa Intelin DG1 vie kärkipaikan 6286 pisteen voimin. DG1 jätti testissä toiseksi tulleen Ryzen 7 4800U:n Vega 8 -grafiikkaohjaimen jälkeensä 165 pisteen marginaalilla. Ryzen 7 4700U:n Vega 7 sai selvästi pienemmän 4699 pisteen ja 1,2 GHz:n kellotaajuudella toimivan Tiger Lake-U -prosessorin integroitu Xe-grafiikkaohjain 3957 pisteen potin. Vaikka DG1 ja Tiger Laken integroitu grafiikkaohjain ovat nimellisesti yhtä vahvoja 96 EU:n voimin, toimii DG1 todennäköisesti korkeammilla kellotaajuuksilla, minkä lisäksi sillä on omat muistinsa nopeamman muistiväylän jatkeena.

Tarkemmista tuloksista löytyy kaksi selvästi poikkeavaa tulosta. Graphics Test 1 -osiossa, ainoassa jossa ei käytetä tesseloitua geometriaa, DG1 jää virhemarginaalin sisällä jopa integroidun verrokkinsa taakse, kun kaikissa muissa testeissä DG1 on selvästi edellä. Graphics Test 2 -osiossa DG1:n tulos on puolestaan poikkeuksellisen kova, murskaten jopa toiseksi tulleen Vega 8:n yli 40 prosentin erolla. Graphics Test 3:ssa DG1 voitti toiseksi nopeimmaksi selvinneen Vega 8:n vajaan 35 %:n erolla ja Graphics Test 4:ssä eroa oli enää reilut 13 % DG1:n hyväksi.

Lähde: _rogame @ Twitter

Intelin tuleva Tiger Lake -prosessori ja sen Xe-grafiikkaohjain Geekbench-testivuodoissa

Parannetulla 10 nanometrin prosessilla valmistettavat Tiger Lake -prosessorit julkaistaan Ice Laken tavoin vain kannettaviin tietokoneisiin.

Intel tulee julkaisemaan myöhemmin tänä vuonna ensimmäiset Xe-arkkitehtuuriin perustuvat näytönohjaimet. Toistaiseksi erillisnäytönohjainten aikataulut ovat vielä täysin tuntemattomia, mutta prosessoripuolelle Xe on odotettavissa näillä näkymin vuoden kolmannella neljänneksellä Tiger Lake -prosessoriarkkitehtuurin myötä. Tiger Lake -arkkitehtuuri tulee Ice Laken tapaan saapumaan kuluttajamarkkinoille vain kannettaviin tarkoitettuina vähävirtaisina versioina.

Tuttu Twitter-vuotaja Tum Apisak on twiitannut linkin Tiger Lake-U -sarjan prosessorilla ajettuun Geekbench-testiin. Testiohjelman mukaan prosessori on neliytiminen, kykenee ajamaan samanaikaisesti kahdeksaa säiettä Hyper-threading -SMT-teknologian avulla ja toimii 2,3 GHz:n peruskellotaajuudella.

Tiger Lake-U sai testissä yhden ytimen pistemääräkseen 1400 ja kaikkien ydinten pisteiksi 4920. Aiemmin samassa testissä prosessorin 1,2 GHz:n peruskellotaajuudella toimiva versio napsaisi muisteista riippuen pisteikseen yhdellä ytimellä 1162 – 1189 ja kaikilla ytimillä 4274 – 4047. Geekbench-tulosten suora vertailu on hankalaa eri versioiden ja muiden muuttujien vuoksi, mutta Ice Lake -arkkitehtuurin Core i7-1065G7:lla tulokset pyörivät yhdellä ytimellä reilussa 1200 pisteessä ja kaikilla ytimillä reilussa 4500 pisteessä, kun Comet Lake -arkkitehtuurin i7-10710U:lla tulokset pyörivät vajaassa 1100 ja 5000 pisteessä.

Samaan syssyyn tuli julki myös Tiger Lake-U -alustalla ajettu Geekbench OpenCL-testi ajettuna sen integroidulla grafiikkaohjaimella. Xe-arkkitehtuuriin perustuvassa grafiikkaohjaimessa on tiettävästi samat 96 Execution Unit -yksikköä, kuin kehittäjille jaetussa DG1-kehitysalustassa. Näytönohjain tunnistuu testissä vielä Gen12-nimellä, viitaten aikaan ennen Xe-arkkitehtuurin nimen lyömistä lukkoon.

Xe-arkkitehtuurin integroitu grafiikkaohjain saa Geekbenchin OpenCL-testissä tuloksekseen 12444 pistettä. Vertailu OpenCL-tulosten suhteen on kenties vielä prosessoritestejä haastavampaa. Geekbenchin omasta OpenCL-tuloslistauksesta löytyy saman suuntaisilla pisteillä esimerkiksi Radeon RX 550, mutta toisaalta RX 550 löytyy myös yli 1000 pistettä korkeammalta. Paras tulos Geekbenchin virallisessa listauksessa AMD:n integroidulla grafiikkaohjaimella on RX Vega 11 -mallilla ajettu 13321 pistettä.

Lähteet: Tum Apisak @ Twitter (1), (2), Geekbench (1), (2)

Live: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (4/2020)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 24. tammikuuta tasan klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkakatsaus lähetetään suorana ainoastaan YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla poikkeuksellisesti Juha Kokkonen ja uutistoimittaja Petrus Laine.

Käymme viikottaisissa tekniikkakatsauksissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet viimeisten kahden viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa: