Apple uudisti News- ja TV-palveluitaan ja julkisti oman luottokorttinsa sekä pelipalvelun

25.3.2019 - 23:01 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (6)

Applen News-palvelun uusi Plus-versio sisältää aikakaus- ja sanomalehtiä, Arcade kokoaa yksinoikeuspelejä tilauspalvelun taakse ja Appe TV kokoaa kaikki tilauspalvelut ja kanavat yhden ohjelman alle ja erillikseen tilattava Plus-palvelu tuo mukanaan yhtiön itse tuottamia uusia ohjelmia ja elokuvia.

Apple piti tänään oman julkaisutilaisuutensa, jossa se keskittyi yhtiön tarjoamien ohjelmien ja palvelujen uudistamiseen. Päivityslistalle pääsivät tällä kertaa Apple News sekä TV ja täysin uusina palveluina julkaistiin Apple Arcade ja Card.

Apple News uudistui saamalla rinnalleen Plus-palvelun. News Plus sisältää aiemman sisällön lisäksi aluksi 300 suosittua aikakauslehteä Yhdysvalloista ja 30 Kanadasta, joiden lisäksi mukana on erilaisia sanomalehtiä. 9,99 dollariin kuussa hinnoiteltu palvelu tulee aluksi saataville Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Yhtä tilausta voi hyödyntää Family Sharing -toiminnon avulla koko perheen voimin. Euroopan tai Suomen julkaisun aikataulusta ei ole vielä tarkkaa tietoa.

Apple Card on Applen oma luottokortti, jota voi hakea suoraan puhelimesta käsin ja se lisätään automaattisesti Wallet-sovellukseen. Kortista on saatavilla myös titaanista valmistettu fyysinen versio. Luottokortin takaajina toimivat Goldman Sachs ja Mastercard. Erilaisten bonuspisteiden sijasta käyttäjät saavat suoraan käteistä vastaavaa rahaa erilliselle Apple Pay Cash Card -kortille, jota voi käyttää käteisen tapaan Apple Payta tukevissa kaupoista. Bonusrahat maksetaan päivittäin ja niitä kertyy 3 % Apple-ostoksista, 2 % Apple Pay -ostoksista ja 1 % fyysisellä kortilla tehdyistä ostoksista. Kortin Euroopan tai Suomen aikataulusta ei ole vielä tietoa.

Apple Arcade on tilauspohjainen pelipalvelu, johon tulee perinteisen App Store -kattauksen lisäksi yli 100 yksinoikeuspeliä. Pelejä palveluun tulevat julkaisemaan ainakin Disney, Sega, Gameloft, Lego, Cartoon Network ja Konami. Palvelun hinta ei ole toistaiseksi selvillä, mutta se tullaan julkaisemaan syksyllä yli 150 maassa ja se tulee toimimaan iOS:llä, macOS:llä ja tvOS:llä.

Apple TV uudistuu puolestaan uudella Channels-ominaisuudella. Channels kokoaa yhteen lukemattomia eri kanavia ja streamauspalveluita, joista käyttäjä voi itse valita mitkä hän haluaa tilata. Channelsin ideana on yhdistää kaikkien vastaavien palveluiden toiminta yhden ohjelman sisälle, eikä eri alustojen ohjelmien katselu vaadi sovellusten välillä hyppelyä. Lisäksi Apple esitteli Plus-palvelun, jonka kautta se tulee julkaisemaan itse tuottamiaan ohjelmia ja elokuvia. Toistaiseksi kattauksesta on vain vähän tietoa, mutta mukana on alan suurnimiä kuten Steven Spielberg, Jennifer Aniston, Reese Witherspoon ja Oprah Winfrey. Palvelu tulee syksyllä saataville yli sadassa maassa, mutta sen hinnoittelusta ei ole vielä tietoa.

Lähde: Apple

NVIDIA julkaisi uudet GeForce Game Ready 419.67 -ajurit näytönohjaimilleen

NVIDIAn uudet GeForce Game Ready -ajurit tuovat mukanaan mm. virallisen tuen Anthemille, Sekiro: Shadows Die Twicelle sekä Battlefield V:n Firestorm -lisäosalle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce Game Ready 419.67 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat Kepler-arkkitehtuuria ja sitä uudempia yhtiön näytönohjaimia. Turing-arkkitehtuurin RTX-näytönohjaimet ovat tuettuja vain Windows 10:ssä (Creators Update / 1703 tai uudempi).

GeForce Game Ready 419.67 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leimat Anthem-, Shadow of the Tomb Raider- ja Sekiro: Shadows Die Twice -peleille sekä Battlefield V:n Firestorm-lisäosalle. Lisäksi ajureissa on tuki Surround-tilalle Turing-näytönohjaimilla G-Sync Compatible -näyttöjen kanssa, uusia G-Sync Compatible -tuettuja Adaptive-sync / FreeSync -näyttöjä sekä uudet tai päivitetyt 3D Vision -profiilit Devil May Cry 5:lle (Not recommended) ja Total War: Three Kingdomsille (Not recommended). Uudet tuetut näytöt ovat tutut jo Creator Ready -ajureista, eli kyse on Asuksen VG278QR- ja VG258 -näytöistä.

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat aiempien julkaisujen ongelmia, kuten Ghost Recon: Wildlandsin heikkenevä suorituskyky ja lopulta kaatuminen Ansel-ominaisuutta käytettäessä, Star Citizenin vilkkuminen ja kaatuminen työpöydälle Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimilla sekä RTX 2070 -näytönohjaimien ongelma, jossa kahden näytön järjestelmissä kakkosnäyttö vilkkuu. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan esimerkiksi Tom Clancy’s The Division II:n erilaiset kaatuilut HDR-asetuksia säätäessä, ARK: Survival Evolved -pelin virheilmoitukset ja kaatuminen BSOD-virheeseen, Shadow of the Tomb Raiderin hidastelu ja kaatuilu Ansel-teknologiaa käytettäessä ja työpöydän satunnainen vilkkuminen usean näytön järjestelmillä. Voit tutustua kaikkiin muutoksiin ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S10+

io-tech testasi Samsungin uuden Galaxy S10+ -huippumallin.

io-techin kattavan testiartikkelin kohteena on Samsungin helmikuun lopulla julkaisema Galaxy S10+ -huippumalli, joka on yksi vuoden tärkeimmistä lippulaivajulkaisuista. Samsung on parantanut jälleen huippumalliaan lähes jokaisella osa-alueella ja leikannut jopa reiän näytön ylänurkkaan näyttöreunuksien pienentämiseksi. Galaxy S10+:n keskeisimpiä ominaisuuksia ovat 6,4-tuumainen Dynamic AMOLED -näyttö, uusi Exynos 9820 -järjestelmäpiiri, jopa 12 Gt:n RAM-muisti ja teratavun tallennustila, kaksi etukameraa, kolme takakameraa sekä 4100 mAh akku langattoman latauksen tuella. Ohjelmistopuolella käytössä on uudistettu One UI -käyttöliittymä.

Lue artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S10+

Intel Graphics Command Center uudistaa yhtiön näytönohjainten hallintapaneelin täysin

Intel Graphics Command Center on jälleen yksi askel kohti yhtiön tulevia Xe-arkkitehtuurin erillisnäytönohjaimia. Hallintapaneeli toimitetaan ajureista täysin irrallisena UWP-sovelluksena.

Intel on aloittanut hyvissä ajoin hypettämisen tulevien erikoisnäytönohjaintensa tiimoilta. Yhtiö on muun muassa puhunut Odyssey-hankkeesta, jonka tavoite on yhtiön mukaan saada käyttäjien ääni kuuluviin ja rakentaa yhteisö sen peliohjainten taakse.

Nyt yhtiö on julkaissut uuden Intel Graphics Command Center -hallintasovelluksen näytönohjaimen asetusten muokkaamiseen. Graphics Command Center toimii luonnollisesti nykyisillä näytönohjaimilla, mutta luonnollisesti sen tähtäin on ennen kaikkea Xe-koodinimellisissä tulevissa erillisnäytönohjaimissa.

Graphics Command Center on ulkonäöltään varsin pelkistetty. Vasemmalta löytyy välilehtiä, joita selaamalla pääsee säätämään eri asetuksia. Ainakin tässä vaiheessa tosin 3D-asetusten säätäminen on pelikohtaista ja tapahtuu lisäämällä pelit automaattisesti tai itse hakemalla hallintapaneeliin. Eri asetuksiin on liitetty yksinkertaiset selitykset niiden toiminnasta ja se arvioi lisäksi valittujen asetusten raskauden GPU:n kannalta neliportaisella asteikolla.

Intel Graphics Command Center on toteutettu UWP-sovelluksena ja se ladataan Microsoftin kaupasta. Ulkonäköpuolella pääsee tässä vaiheessa valitsemaan pääteemassa näkyvän Nebula- ja yllä näkyvän Windowsin Acrylic-teeman välillä.

Hallintaohjelmisto on irroitettu täysin itse ajureista ja se onkin tarkoitettu ensisijaisesti käytettäväksi uuden DCH-ajurimallin (Declarative, Componentized and Hardware-supported apps) mukaisten ajureiden kanssa. Ajurimallin tarkoitus on helpottaa sekä alkuperäisvalmistajan että OEM-valmistajan työtä: Alkuperäisvalmistaja luo perusajurin, joka toimii sellaisenaan ja OEM-valmistajat voivat pultata omat kustomointinsa samaan pakettiin vaikuttamatta itse perusajuriin millään tapaa. Intel aloitti siirtymän DCH-ajureihin viime vuoden loppupuolella.

Lataa Intel Graphics Command Center täältä (Windows Store)

LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (12/2019)

io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 22. maaliskuuta tavanomaista aikaisemmin noin klo 13:30 alkaen suorana live-streamina Twitchissä ja Youtubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan io-techin perustajakaksikko Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Tekniikkakatsauksessa käymme läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Intelin dokumentti paljasti Gen11-grafiikka-arkkitehtuurin salat

Gen11:n luvataan olevan Intelin ensimmäinen grafiikkaohjain, jonka perustason GT2-malli kykenee rikkomaan teraFLOPSin rajapyykin FP32-tarkkuudella.

Intel on julkaissut whitepaperin koskien muun muassa tulevista Ice Lake -prosessoreista löytyvästä grafiikkaohjaimesta. Gen11 on Intelin ensimmäinen integroitu grafiikkaohjain, jonka perustason GT2-versio kykenee rikkomaan teraFLOPSin rajan FP32-tarkkuudella.

Intelin Gen11-whitepaperissa käydään seikkaperäisesti läpi kaikki arkkitehtuurin ominaisuudet ja muutokset Gen9-sukupolveen nähden. Siinä missä Gen9 GT2:ssa oli esimerkiksi 24 Execution Unit yksikköä, on niitä Gen11:ssä 64. Tämä on saavutettu kasvattamalla yhden ”Slicen” kokoa kolmesta ”Sub-Slicestä” kahdeksaan. Teksturointiyksiköiden määrä ja välimuistien koot ovat kasvaneet vastaavassa suhteessa ”Sub-Slice” yksiköiden kanssa. ”Slicen” puolella ROP-yksiköiden määrä on tuplattu ja grafiikkaohjaimen oma L3-välimuistin koko on kasvanut 768 kilotavusta peräti 3 megatavuun, mikä on korkeammassa suhteessa kuin EU-yksiköiden 3:8.

Myös näyttöohjain on uudistunut merkittävästi. Se tukee nyt muun muassa natiivisti USB Type-C -liitäntäisiä ulostuloja sekä Adaptive-sync-teknologiaa, jonka lisäksi skaalainta on paranneltu. Uusia grafiikkapuolen ominaisuuksia ovat puolestaan Coarse Pixel Shading -tuki. CPS vastaa AMD:n ja NVIDIAn Variable Rate Shading -ominaisuutta, mikä lisättiin hiljattain viralliseksi osaksi DirectX 12 -rajapintaa.

Whitepaper paljasti samalla yhden suoraan grafiikkaohjaimeen liittymättömän mielenkiintoisen yksityiskohdan Ice Lakesta ja muista Gen11-grafiikkaohjainta käyttävistä prosessoreista. Kahden 64-bittisen LPDDR3/DDR4-muistiohjaimen sijasta ne tulevat käyttämään neljän 32-bittisen LPDDR4/DDR4-muistiohjaimen konfiguraatiota.

Syvällisemmin asiasta kiinnostuneille suosittelemme lämpimästi koko whitepaperin (PDF) lukemista.

Uusi artikkeli: Testissä MSI GeForce GTX 1660 Ventus XS 6G OC

Testissä karsitulla TU116-grafiikkapiirillä ja GDDR5-muisteilla varustettu GeForce GTX 1660 -näytönohjain.

NVIDIA julkaisi viime viikolla toistaiseksi edullisimman Turing-arkkitehtuuriin pohjautuvan GeForce GTX 1660 -näytönohjaimen ja saimme io-techin testiin MSI:n mallistosta edullisimman Ventus XS 6G OC -mallin, jonka hintataso Suomessa on alkaen 269 euroa.

Tutustumme tässä artikkelissa GeForce GTX 1660:n ominaisuuksiin sekä MSI:n näytönohjaimeen. Mukana on suorituskykytestit 2560×1440- ja 1920×1080-resoluutioilla, tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotustestit.

Lue artikkeli: Testissä MSI GeForce GTX 1660 Ventus XS 6G OC

Applen alkuperäisen iPhonen M68-kehitysalusta pääsi ensi kertaa julkisuuteen

21.3.2019 - 16:06 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (2)

The Vergen käsiinsä saama M68-prototyyppi on radioteknologioiden ja ohjelmistojen parissa työskentelevien insinöörien käyttöön suunnattu versio iPhonen monista eri kehitysalustoista.

Apple julkaisi ensimmäisen iPhone-puhelimensa 9. tammikuta 2007. Sittemmin maailman suosituin puhelinsarja on kasvanut vuosittain uudella mallilla ja nykyiset lippulaivamallit tunnetaan nimillä iPhone XS ja XS Max.

Ennen ensimmäistä iPhonea Applella oli kuitenkin useita erilaisia prototyyppejä, joiden avulla se piti jopa omia insinöörejään osittain piilossa puhelimen lopullisesta ulkonäöstä. Yksi näistä prototyypeistä on M68:na tunnettu kehitysalusta, jonka The Verge on saanut käsiinsä anonyyminä Red M Sixty -nimimerkin takana pysyvän lähteen kautta. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun ensimmäisen iPhonen M68-prototyyppi on nähty julkisuudessa.

Vergen mukaan Applella oli useita erilaisia prototyyppiemolevyjä ja heidän käsiinsä päätyneen mallin olleen tarkoitettu pääasiassa iPhonen radioteknologioiden ja ohjelmistojen parissa työskenteleville insinööreille. EVT-tason (Engineering Validation Test) prototyypin keskeltä löytyy iPhonen prosessori (ARM1176JZF), jonka kanssa samaan paketointiin on integroitu Samsungin muistia. 4 Gt:n tallennustila on niin ikään Samsungilta ja se on asennettu erilliseen vaihdettavaan moduliin.

Emolevyn nurkasta löytyy iPhonen näyttö kuulokkeineen, jonka vierelle suoraan emolevylle on sijoitettu erillinen kotinäppäin. Myös virta- ja äänenvoimakkuuspainikkeet ovat erillisinä emolevyllä. M68:n radiomodulista löytyy Intelin, Infineonin, CSR:n, Marvellin ja Skyworksin piirit ja sen tukena emolevyllä on erillinen verkkopiiri langallista yhteyttä varten. Emolevyltä löytyvät myös mm. SIM-korttipaikka, paikka akulle, sarjaportti, linjasisään- ja -ulostulot 3,5 mm:n liittimillä ja RCA-liittimillä toteutettuina, 30-pinninen telakkaliitin ja komponenttivideoliitännät.

Lähde: The Verge

NRK: Nokia 7 Plus lähetti tietoja Kiinaan – Suomen tietosuojavaltuutettu aloittaa selvityksen

21.3.2019 - 13:08 / Sampsa Kurri Mobiili Kommentit (59)

HMD Globalin mukaan kyse on ollut virhe valmistuserässä, jonka takia puhelin on yrittänyt lähettää aktivointidataa Kiinassa olevalle palvelimelle.

Norjan yleisradioyhtiöön NRK:hon kuuluva NRKbeta-sivusto on uutisoinut, että HMD Globalin Nokia 7 Plus -puhelin on lähettänyt tietoja Kiinan valtion omistaman teleoperaattorin China Telecomin palvelimelle. Asiasta sivustolle oli vinkannut norjalainen Henrik Austad, joka oli monitoroinut puhelimensa liikennettä.

Kiinaan lähetyt tiedot ovat olleet salaamattomia ja sisältäneet muun muassa sijainnin, sarjanumeron ja SIM-kortin numeron. Tiedot oli lähetetty joka kerta, kun puhelin oli kytketty päälle ja näyttö aktivoitu

HMD Globalin mukaan kyse on yhden valmistuserän virheestä, jonka takia laite on yrittänyt lähettää kyseiselle palvelimelle. HMD Globalin mukaan käyttäjää ei voida tunnistaa tietojen perusteella, mutta viime vuonna voimaan astunut EU:n tietosuoja-asetus GDPR saattaa tulkita asiaa toisin. Yhtiö kertoo myös korjanneensa vian ja että korjaus olisi asennettu päivityksen yhteydessä lähes kaikkiin ongelmia koskeneisiin laitteisiin.

Suomen tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio on tänään antanut useammalle medialle lausunnon, jonka mukaan Nokia-puhelimista aloitetaan selvitys. Alustavan analyysin mukaan henkilötietoja on siirtynyt, mutta kyseessä on samalla hyvin laaja käsite.

Tietosuojavaltuutettu aikoo selvittää HMD Globalilta, millä perusteilla tietoa on lähetetty ja ovatko puhelimien haltijat tienneet, että heitä koskevia tietoa siirretään Kiinaan.

HMD Global on suomalainen yritys, joka on yksinoikeudella Nokia-merkkisten puhelimien lisenssinhaltija.

Lähde: NRKBeta, Suomessa asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle.

 

Päivitys klo 18:45:

HMD Global on julkaissut lausunnon, jossa se kertoo näkemyksensä tapahtuneesta:

Olemme tutkineet tapauksen ja voimme vahvistaa, että mitään henkilöön yhdistettävissä olevia tietoja ei ole jaettu kolmansien osapuolien kanssa. Puhelintemme aktivointiohjelmisto, joka oli tarkoitettu käytettäväksi toisessa maassa, oli virheellisesti mukana yhden puhelinmallin yhden erän ohjelmistopaketissa. Virheestä johtuen puhelin on yrittänyt lähettää puhelimen aktivointitietoja kolmannen osapuolen palvelimelle. Aktivointitietoja ei kuitenkaan ole koskaan prosessoitu eikä ketään henkilöä ole voitu tunnistaa tietojen perusteella. Tämä virhe on korjattu jo helmikuussa vaihtamalla oikea maaversio ohjelmistopakettiin. Kaikkiin puhelimiin, joissa virhe oli, on lähetetty tämä korjaus. Melkein kaikki käyttäjät ovat asentaneet sen, mutta jos käyttäjä ei ole asiasta varma hänen kannattaa tarkistaa puhelimestaan, koska viimeinen päivitys on tehty.

Puhelinten aktivointitietojen kertaluonteinen kerääminen puhelimen käytönoton yhteydessä on alan tapa, ja sen perusteella käynnistyy puhelimen takuuaika. HMD Global suhtautuu vakavasti asiakkaiden tietojen turvallisuuteen ja yksityisyyteen.

 

NVIDIA julkaisi sisällöntuottajille suunnatut NVIDIA Creator Ready Driver 419.67 -ajurit

NVIDIAn uudet Creator Ready -ajurit parantavat GeForce- ja Titan-näytönohjainten suorituskykyä hyötysovelluksissa kuten Blenderissä, Cinema 4D:ssä sekä Adoben Photoshopissa ja Premiere Prossa.

NVIDIA on julkaissut erikoisesti nimetyt NVIDIA Creator Ready Driver 419.67 -ajurit näytönohjaimilleen. NVIDIA 419.67 -ajurit ovat saatavilla vain Windows 10 -käyttöjärjestelmälle. Ajurit tukevat lataussivujen ja hakutoiminnon mukaan GeForce 10 -sarjaa ja sitä uudempia GeForce- ja Titan-näytönohjaimia, mutta julkaisutiedotteen mukaan ajurit tukisivat tuttuun tapaan kaikkia näytönohjaimia Kepler-arkkitehtuurista lähtien.

NVIDIA Creator Ready -ajurit keskittyvät nimensä mukaisesti erilaisiin hyötyohjelmiin. Nyt julkaistuissa ajureissa on erilliset Creator Ready -leimat Autodesk Arnoldille, Unreal Engine 4.22:lle, REDCINE-X PRO:lle, Adobe Lightroomille sekä Substance Designer by Adobelle. Ajureiden luvataan parantavan GeForce RTX 2080 -näytönohjaimen suorituskykyä parhaimmillaan 13 % Blender Cyclesissä, 9 % Photoshop CC:ssä, 9 % Premiere Pro CC:ssä ja 8 % Cinema 4D:ssä.

Ajurit lisäävät Turing-näytönohjaimille Surround-tuen G-Sync Compatible -näytöille ja lisäävät G-Sync Compatible -sertifioitujen Adaptive-sync / FreeSync -näyttöjen listalle Asuksen VG278QR:n ja VG258:n. Lisäksi ajureissa tulee uudet tai päivitetyt 3D Vision -profiilit Devil May Cry 5:lle (Not recommended) ja Total War: Three Kingdomsille (Not recommended). NVIDIAn ohjauspaneelista on vaihdettu Manage GPU Performance Counters -asetuksen vakioasetus. Tämä muutos on tehty CVE-2018-6260-haavoittuvuuden paikkaamiseksi.

Korjattujen bugien listalle ovat tällä kertaa päässeet muun muassa DaVinci Resolven suorituskykyongelmat, Ghost Recon: Wildlandsin suorituskyky ja kaatuilu Ansel-ominaisuutta käytettäessä sekä Adoben sovelluksissa esiintyvät artifaktit. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi artifaktit Adoben sovelluksissa, kun käytössä on SLI-kokoonpano, ARK: Survival Evolvedin pahimmillaan BSOD:iin päätyvät kaatuilut sekä Shadow of the Tomb Raiderin hidastelu ja kaatuilu Anselia käytettäessä sekä työpöydän satunnainen vilkunta usean näytön konfiguraatioissa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä