16 Gt:n muistilla modattu RTX 3070 suorituskykytesteissä

Testit osoittavat, ettei puheet 8 Gt:n muistin riittämättömyydestä ole tuulesta temmattuja, mutta se pätee vain osaan uusistakin peleistä.

Uutisoimme aiemmin venäläisen modaajan VIK-onin toteuttamasta lähes täysin onnistuneesta GeForce RTX 3070 16 Gt -modista. Nyt kyseinen kortti on päätynyt myös testattavaksi.

YouTube-kanavaa PRO Hi-Tech lainasi VIK-onin modaamaa korttia testatakseen tuplatun muistimäärän vaikutusta suorituskykyyn käytännössä. Testit myös osoittivat, ettei väitteet 8 Gt:n riittämättömyydestä ole täysin tuulesta temmattuja, vaikkei mistään maailmoja mullistavista eroista voidakaan puhua.

PRO Hi-Techin testien mukaan esimerkiksi Watch Dogs: Legionissa kaupungilla juostessa keskimääräinen suorituskyky 1440p-resoluutiolla oli vakiolla GeForce RTX 3070:llä 8 Gt:n muistilla keskimäärin 60 FPS, kun huonoin persentiili oli 35 ja persentiilin kymmenys 24 FPS. 16 Gt:n muistilla keskimääräinen FPS oli vain vähän parempi, 62 FPS, mutta huonoimman persentiilin FPS oli peräti 51 ja persentiilin kymmenyksenkin 45 FPS. Toisaalta samassa pelissä on myös alueita, joissa muistin määrällä on vain vähän merkitystä suorituskykyyn. Peli varaa käyttöön hieman yli 8 Gt muistia, jos sitä on saatavilla.

Cyberpunk 2077:ssä muistin määrällä ei ole 1440p-resoluutiolla juurikaan merkitystä, vaikka 16 Gt:n mallilla pudotukset ruudunpäivitysnopeudessa olivatkin aavistuksen pienempiä. Näytönohjaimen muistia varattiin Cyberpunkissa noin 7-7,5 Gt mallista riippumatta. Ghost Recon Breakpointissa muistinvaraus nousee 16 Gt:n mallilla yli 10 gigatavuun, mutta Watch Dogsista poiketen se näkyy vain huonoimmassa persentiilin kymmenyksessä, joka oli 16 Gt:n mallilla 30 FPS eli tuplat verrattuna 8 Gt:n 15 FPS:ään.

Godfall-pelissä RTX 3070 16 Gt:n muistia varataan yli 11 Gt, mikä näkyy myös suorituskyvyssä. Modattu RTX 3070 tarjosi keskimäärin 79 FPS:n suorituskykyä, kun 8 Gt:n modaamaton malli jäi 71 FPS:ään. Heikoimman persentiilin FPS oli 16 Gt:llä 60 ja 8 Gt:llä 51 FPS, kun heikoin persentiilin kymmenykset olivat 44 ja 36 FPS. Pelissä on toisaalta jälleen alueita, joissa muistia varataan selvästi vähemmän, jolloin myös erot korttien välillä katoavat. Pelitestit ajettiin AMD:n Ryzen 9 5900X -prosessorilla.

Lähde: NotebookCheck

Video: Testissä Intel Core i9-11900K

Käymme videolla läpi Intelin uuden Rocket Lake -koodinimellisen Core i9-11900K -lippulaivanprosessorin testitulokset.

io-techissä eilen julkaistun kirjoitetun Intel Core i9-11900K -testiartikkelin lisäksi julkaisimme myös videolla yhteenvedon testituloksista.


AOC-jalusta

Prosessori- ja pelitesteissä vertailukohtina ovat Intelin edellisen sukupolven 10-ytiminen Core i9-10900K sekä AMD:n samanhintainen Zen 3 -arkkitehtuuriin perustuva 12-ytiminen Ryzen 9 5900X. Pelitestit on ajettu NVIDIAn GeForce RTX 3090 -näytönohjaimella Full HD -resoluutiolla ja mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset sekä ylikellotustestit.

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video Youtubessa

Arm julkaisi Armv9-arkkitehtuurin järjestelmäpiirien seuraavalle vuosikymmenelle

Armv9:ssä on keskitytty etenkin turvallisuuteen, tekoälyyn sekä vektori- ja DSP-suorituskykyyn

Mobiilimaailmaa dominoiva Arm-arkkitehtuuri eteni kahdeksanteen versioonsa ja 64-bittiseen maailmaan vuoden 2011 loppupuolella. Armv8-arkkitehtuuria on vuosien varrella päivitetty pienemmin versiopäivityksin, mutta nyt on aika seuraavalle suuremmalle loikalle ja Armv9-arkkitehtuurin vuosikymmenelle.

Armv9-arkkitehtuurin suurimman huomion saaneet yksityiskohdat ovat turvallisuus, tekoäly ja vektori- ja DSP-ominaisuudet. Turvallisuuden perustana on Arm Confidential Compute Architecture eli CCA, joka mahdollistaa tiettyjen koodin osien suojaamisen lukemiselta tai muokkaamiselta kesken ajon riippumatta sitä tavoittelevan prosessin käyttöoikeuksista; ”Piirissä” (Realm) pyörivä sovellus on täysin musta laatikko sitä pyörittävän käyttöjärjestelmän, hypervisorin ja jopa aina turvallisen TrustZone-kerroksen näkökulmasta. Arm on kehittänyt ominaisuuden tiiviissä yhteistyössä Microsoftin kanssa.

Vektori- ja DSP-puolella Armv9 tuo uutena ominaisuutena Scalable Vector Exensions 2- eli SVE2-laajennokset. SVE2 esiteltiin jo vuonna 2019, mutta Armv9 tekee siitä minimivaatimuksen aiemmin vaadittujen NEON-laajennosten sijasta. SVE2 mahdollistaa vaihtelevan vektorileveyden 128-bittisestä aina 2048-bittisiin asti 128 bitin pykälin. Ominaisuutta hyödyntämällä sama koodi pyörii ja skaalautuu ongelmitta keveistä IoT-siruista järeisiin palvelinprosessoreihin asti ottaen samalla automaattisesti hyödyn esimerkiksi leveämmistä vektoripoluista.

Koneoppimispuolella uutta on panostaminen matriisilaskuihin, joihin keskittyvät käskyt tosin esiteltiin jo Armv8.6:ssa. Matriisilaskut ovat merkittävässä roolissa tekoälytehtävissä ja esimerkiksi tensoriytimet suorittavat nimenomaan matriisilaskuja. Itse prosessoriydinten käskykannan osalta Armv9 luottaa edelleen Armv8:n myötä julkaistuun AArch64:ään, mutta luonnollisesti uusien laajennosten kera.

Samassa yhteydessä kerrottiin myös pikaisesti Mali-grafiikkaohjainten tulevaisuudesta. Armin mukaan Mali-grafiikkaohjaimet tulevat tukemaan lähitulevaisuudessa muun muassa DirectX 12 Ultimate -rajapinnasta tuttuja kiihdytettyä säteenseurantaa ja Variable Rate Shading -ominaisuutta, sekä muita vastaavia uutuuksia. Grafiikkaohjaimet on suunniteltu luonnollisesti myös turvallisuutta silmälläpitäen ja ne tukevat virtualisointia.

Armin mukaan ensimmäiset Armv9-järjestelmäpiirit tai ainakin niiden uudet prosessoriytimet tullaan esittelemään jo tämän vuoden aikana, mutta markkinoille niitä käyttäviä tuotteita on lupa odottaa vasta vuoden 2022 puolella.

Lähteet: Arm (1), (2), AnandTech

NVIDIA julkaisi PCIe ReBAR -tuen mahdollistavat GeForce 465.89 -ajurit

PCIe ReBAR-tuen lisäksi ajureissa on muun muassa uusimmat päivitykset Outriders-, Dirt 5-, Evil Genius 2- ja Kingdom Hearts -peleille.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 465.89 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 465.89 -ajureissa on poikkeuksellisen paljon uudistuksia. Mukana on Game Ready -leima Outriders-pelille sekä viimeisimmät optimoinnit Dirt 5:een säteenseurannan lisäävälle päivitykselle, Evil Genius 2: World Dominationille ja Kingdom Hearts -sarjan peleille Epic Games Storessa. Ajureissa on myös uudet SLI-profiilit Shenmue III- ja The Medium -peleihin, mutta vain Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimille.

Lisäksi ajurit tukevat PCI Express Resizable BAR -ominaisuutta kaikilla RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla, kunhan myös näytönohjaimen BIOS on päivitetty tuen lisäävällä työkalulla. Ajurit sisältävät myös beetatuen GeForce-näytönohjainten virtualisoinnille sekä tuen OpenCL 3.0 -rajapinnalle. OpenCL-tuen tilanne on sikäli erikoinen, että yhtiön tuki 2.x-versioille on edelleen keskeneräinen ja beeta-asteella, mutta toisaalta OpenCL 3.0 tekee niistä valinnaisia ominaisuuksia ja vain 1.2-tason tuki on vaadittu kaikilta OpenCL 3.0 -laitteilta. Voit tutustua rajapintaan tarkemmin aiemmassa uutisessamme.

Tuttuun tapaan ajureissa on myös korjattu aiempien julkaisujen bugeja. Tällä kertaa korjattuja ongelmia ovat esimerkiksi Rainbow Six: Siegessä pikselöitynyt savu Vulkan-rajapinnalla, RTX 2060 -näytönohjaimia vaivannut BSOD-kaatuminen (DPC_WATCHDOGS_VIOLATION) kun näytönohjaimella pelataan peliä ja pyöritetään YouTube-videota samanaikaisesti, sekä pidempään joitain Turing- ja Ampere-kokoonpanoja vaivanneet normaalia korkeammat lepotilan tehonkulutukset tietyillä G-Sync-näytöillä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi World of Warcraft: Shadowlandsissa mahdollisesti tapahtuva satunnainen vilkunta, YouTube-videoiden mahdollinen tökkiminen, kun nettisivua vieritetään samalla ylös- tai alaspäin, Batman: Arkham Knightin kaatuminen Turbulence Smoke -ominaisuus käytössä ja SteamVR-pelien tökkiminen ja hidastelu käynnistyksessä, jos taustalla pyörii jokin näytönohjaimen tietoja tarkkaileva sovellus. Voit tutustua kaikkiin ajureiden muutoksiin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa ja ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

NVIDIA julkaisi PCIe Resizable BAR -tuen GeForce RTX 3060 Ti:lle, 3070:lle, 3080:lle ja 3090:lle

Resizable BAR mahdollistaa prosessorille pääsyn koko näytönohjaimen muistiin pienen 256 megatavun siivun sijasta.

AMD:n julkaistua Smart Access Memoryksi kutsumansa PCI Express Resizable BAR -tuen näytönohjaimilleen, lupasi NVIDIA tuoda tuen ominaisuudelle myös omille näytönohjaimilleen. Ensimaistiaiset tästä saatiin GeForce RTX 3060:n ja RTX 30 -sarjan mobiilimallien muodossa, mutta eilen ensimmäinen AIB-valmistaja julkaisi päivitystyökalut myös muille RTX 30 -sarjan työpöytämalleille. Voit tutustua ominaisuuteen tarkemmin aiemmassa uutisessamme.

Nyt NVIDIA on julkaissut tuen PCIe ReBAR -ominaisuudelle koko GeForce RTX 30 -sarjalle myös virallisesti. Yhtiön tukisivuilla on julkaistu artikkeli, jossa on linkki sekä päivitystyökaluun yhtiön omille Founders Edition -näytönohjaimille että ainakin useimpien AIB-valmistajien tukisivuille, tai vähintään ohjeet oikean sivun löytämiselle. AIB-valmistajista on listattuna tähän mennessä Asus, Colorful, EVGA, Gainward, Galax, Gigabyte, Inno3D, MSI, Palit, PNY ja Zotac.

Vaikka päivitykset ovat teknisesti BIOS-päivityksiä, ne on toteutettu poikkeuksellisesti työkalulla, joka päivittää BIOSin automaattisesti tukemaan ominaisuutta ilmeisesti kuitenkaan korvaamatta koko BIOSia. Esimerkiksi NVIDIAn Founders Edition -malleille on olemassa vain yksi yhteinen päivitystyökalu.

NVIDIAn verkkosivuilta löytyy seikkaperäiset ohjeet työkalun käyttämiseen ja selkeät askelmerkit kahteen mahdolliseen ongelmatilanteeseen. Ensimmäisessä tapauksessa virhe tapahtuu jo ennen päivityksen aloittamista, jolloin tietokoneen tulisi käynnistää uudelleen ennen uutta yritystä, mutta toisessa tapauksista virhe tapahtuu kesken päivitysprosessin, jolloin tietokonetta ei saa missään nimessä käynnistää uudelleen. Mikäli virhe tapahtuu kesken päivitysprosessin, tulee työkalu ajaa uudelleen ilman uudelleenkäynnistystä välissä ja mikäli sekään ei auta, on otettava yhteyttä näytönohjaimen valmistajaan. Myös ajurit on syytä päivittää tuoreimpiin Game Ready -ajureihin, ennen työkalun ajoa.

Lähde: NVIDIA

Applen WWDC 2021 -tapahtuma pidetään verkossa 7.-11. kesäkuuta

Worldwide Developer Conference on perinteisesti pääasiassa ohjelmistopuoleen painottuva tapahtuma, mutta esimerkiksi viime vuonna yhtiö kertoi siirtyvänsä Mac-tietokoneissa sen itse kehittämään Arm-järjestelmäpiiriin.

Apple on julkaissut tänään kutsun yleisen kutsun jokavuotiseen World Wide Developers Conference -tapahtumaansa. WWDC 2021 järjestetään 7.-11. kesäkuuta nykyisen pandemiatilanteen huomioiden täysin verkkototeutuksena. WWDC-tapahtumat pyörivät perinteisesti pääasiassa ohjelmistopuolen ympärillä eikä tämän vuoden odoteta tekevän siihen poikkeusta.

Applen odotetaan esittelevän tapahtumassa ainakin tämän vuoden käyttöjärjestelmäpäivityksiään: iOS- ja iPadOS 15, macOS 12, tvOS 15 ja watchOS 8. Käyttöjärjestelmien uudistukset ovat vielä pääosin hämärän peitossa, mutta huhuissa on mainittu muun muassa aiempaa laajemmasta mahdollisuudesta valita vakiosovellus eri tehtäviin iOS- ja iPadOS 15:ssa. Myös käyttöjärjestelmien widgettien odotetaan muuttuvan interaktiivisiksi uusissa versioissa.

Kuten viime vuonna nähtiin, vaikka tapahtuma keskittyy ohjelmistopuoleen, se ei sulje pois rautauutisten mahdollisuuksia. Apple vahvisti viime vuoden WWDC 2020:ssa pitkään velloneet huhut Arm-prosessoreista Mac-tietokoneisiin ja vaikka varsinaisia tuotejulkistuksia ei olekaan odotettavissa, saatetaan tänä vuonna kertoa ensimmäisiä tietoja yhtiön tulevista, entistä järeämmistä järjestelmäpiireistä. Mikäli Applen aikataulu pitää, se tulee korvaamaan viimeisenkin Intelin x86-prosessorin Mac-tietokoneista itse suunnittelemallaan Arm-järjestelmäpiirillä ensi vuoden aikana, joten sillä on selkeä tarve vähintään yhdelle ja miksei useammallekin järeämmälle Arm-järjestelmäpiirille.

Käyttöjärjestelmien ja mahdollisten rautapäivitysten lisäksi WWDC:ssä tullaan pitämään myös erilaisia työpajoja, opetustilaisuuksia ja teknistä opastusta Apple-kehittäjille. Yhtiö lupaa lisäksi tuoda käyttöön uusia tapoja, joilla kehittäjät pääsevät vuorovaikuttamaan sen insinöörien ja suunnittelijoiden kanssa. Ohjelmointia opiskeleville Apple järjestää puolestaan Swift Student Challenge -ohjelmointikilpailun, johon voit tutustua tarkemmin sen verkkosivuilla.

Lähde: WWDC 2021, Apple

Xiaomi julkisti taittuvanäyttöisen Mi Mix Fold -älypuhelimen – telekamerassa nestetäytteinen linssi

30.3.2021 - 16:12 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (7)

Telekamerassa käytetään markkinoiden ensimmäisenä puhelinkamerana nestetäytteistä linssitekniikkaa.

Xiaomi esitteli tänään uuden Mi Mix Fold -älypuhelimensa. Kyseessä on yrityksen ensimmäinen taittuvanäyttöinen kuluttajapuhelin. Samalla kyseessä on myös innovatiivisen Mix-malliston palaaminen markkinoille pienen tauon jälkeen.

Mi Mix Foldin rakenteellinen toteutus muistuttaa Samsungin ja Huawein viimeisimpiä malleja, eli taittuva näyttö sijaitsee laitteen sisäpuolella ja ulkopuolella on erillinen tavallinen näyttö. Ulkopuolinen AMOLED-näyttö on 6,52-tuumainen pitkulaisella 27:9-kuvasuhteella ja 90 hertsin virkistystaajuudella. 8,01-tuumainen taittuva OLED-sisänäyttö tukee Dolby Visionia ja 2480 x 1860 pikselin resoluutiota. Xiaomin mukaan näyttö kestää miljoona taittokertaa ja saranarakenne on testattu kestäväksi vähintään 200 000 taittokertaa. Taustapuolelta näyttöpaneeli on suojattu teräslevyillä.

Järjestelmäpiirinä toimii Snapdragon 888, jonka yhteydessä käytetään höyrykammiotekniikkaa, lämpögeeliä ja grafiittikerroksia hyödyntävää jäähdytysratkaisua. 5020 mAh akku tukee Mi 11 Ultrasta tuttua 67 watin pikalatausta, joka mahdollistaa akun lataamisen tyhjästä täyteen 37 minuutissa. Harman Kardonin kanssa yhteistyössä toteutettu neljän kaiuttimen järjestelmä, jonka äänenvoimakkuuden kehutaan olevan 40 % korkeampi kuin Mi 10 Prossa.

Pääkamera käyttää 108 megapikselin Samsung HM2 -sensoria, mutta teknisesti suurimman mielenkiinnon herättää 8 megapikselin telekamera, joka käyttää markkinoiden ensimmäisenä puhelinkamerana nestetäytteistä linssitoteutusta osana objektiivia. Sen avulla yhden objektiivissa käytetyn linssin muotoa voidaan muuttaa ja kameraa käyttää myös makrokuvaukseen. Nestelinssi mahdollistaa kolminkertaisen polttovälin pääkameraan nähden sekä tarvittaessa tarkentamisen 3 cm:n päähän. Tekniikka sopii käytettäväksi -40 ja +60 celsiusasteen lämpötila-alueella. 13 megapikselin ultralaajakulmakamera tarjoaa 123 asteen kuvakulman. Kamera hyödyntää erillistä Xiaomin omaa Surge C1 -kuvaprosessoria, jonka kehittämiseen yritys kertoo käyttäneensä kaksi vuotta ja 18 miljoonaa euroa.

Yrityksen lehdistötiedotteen mukaan puhelimessa on MIUI 12 -käyttöliittymä sekä hieman erikoisesti vanha Android 10 -versio. Ohjelmistopuolella laite tukee myös työpöytätilaa, joka muistuttaa tietokonetyyppistä käyttöliittymää.

Xiaomi Mi Mix Fold tekniset ominaisuudet:

  • Fyysiset mitat:
    • Suljettuna: 173,3 x 69,8 x 17,2 mm
    • Avattuna: 173,3 x 133,4 x 7,62 mm
  • Paino: 317 grammaa (keraaminen 332 grammaa)
  • Rakenne: metallirunko, Gorilla Glass 5-lasi tai keraamikuori
  • Näytöt:
    • Ulkonäyttö: 6,52″ AMOLED, 840 x 2520, 27:9 90 Hz, 900 nit, HDR10+
    • Sisänäyttö: taittuva 8,01” OLED -näyttö, 4:3, 60 Hz, 2480 x 1860, Dolby Vision, HDR10+
  • Snapdragon 888 5G -järjestelmäpiiri
  • 12 tai 16 Gt LPDDR5-RAM-muistia
  • 256 tai 512 Gt UFS 3.1 -tallennustilaa
  • 5G, LTE, WiFi 6
  • Kamerat:
    • 108 megapikselin pääkamera, Samsung HM2-sensori, 9-to-1-suodin, 7 linssiä
    • 13 megapikselin ultralaajakulmakamera, 1,12 um pikselikoko, 123 asteen kuvakulma, f2.4
    • 8 megapikselin telekamera, nestemäinen linssi, 80 mm kinovastaava polttoväli, 3 cm tarkennusetäisyys
    • 20 megapikselin etukamera (ulkopuolella)
  • neljä kaiutinta by Harman Kardon
  • 5020 mAh:n kaksoisakku, 67 watin pikalataus
  • MIUI 12 (Android 10)

Mi Mix Foldin lähtöhinta (12 & 256 Gt) Kiinassa on 9999 yuania, eli noin 1295 euroa. 16 & 512 Gt:n muistivariantti maksaa 12999 yuania, eli noin 1685 euroa. Ennakkotilaukset alkavat Kiinassa tänään ja myyntiin se tulee huhtikuun 16. päivä. Globaalista saatavuudesta ei ole tietoa.

Lähde: Xiaomi

Uusi artikkeli: Testissä Intel Core i9-11900K (Rocket Lake)

Testissä Intelin uusilla Cypress Cove -prosessorytimillä varustettu 590 euron hintainen Core i9-11900K -lippulaivaprosessori.

Intelin uusien 11. sukupolven Core-prosessoreiden myynti ja toimitukset asiakkaille alkavat tänään. Saimme Inteliltä io-techin testiin heti tuoreeltaan suorituskykyisimmän Core i9-11900K -mallin.

Artikkelissa esitellään uusien Cypress Cove -ytimien ja prosessorin ominaisuudet ja ajetaan suorituskykymittaukset, joissa vertailukohtina Intelin edellisen sukupolven ja Skylake-arkkitehtuurin 10-ytiminen Core i9-10900K ja AMD:n leiristä samanhintainen Zen 3 -arkkitehtuuriin perustuva 12-ytiminen Ryzen 9 5900X. Mukana on myös tehonkulutus- ja lämpötilamittaukset sekä ylikellotustestit.

Lue artikkeli: Testissä Intel Core i9-11900K (Rocket Lake)

AMD julkaisi Radeon Softare 21.3.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja prosessoreilleen

Uusien ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki Outriders- ja Evil Genius 2: World Domination -peleille sekä säteenseurannan Dirt 5:een tuovalle Update 4 -päivitykselle.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja grafiikkaohjaimella varustetuille prosessoreilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.3.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja integroituja grafiikkaohjaimia.

Radeon Software 21.3.2 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki Outriders- ja Evil Genius 2: World Domination -peleille sekä Dirt 5:een DirectX Raytracing -tuen tuovalle Update 4.0 -päivitykselle. Julkaisutiedotteessa ei ole mainintoja mahdollisista suorituskykyeroista.

Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa nitistettyjä bugeja ovat esimerkiksi Radeon RX 6700 -sarjan näytönohjaimilla mahdollisesti väärin näkyvät kellotaajuudet, Insurgency: Sandstorm -pelissä varjoissa mahdollisesti näkyvä korruptoituminen sekä mahdollinen musta ruutu tietyillä näytöillä, kun käytössä on RX 6000 -sarjan näytönohjain, FreeSync ja pelissä reunattoman ikkunan tila (Borderless fullscreen/windowed). Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan Vega-sarjan näytönohjaimilla mahdollisesti esiintyvä vilkunta, kun käytössä on kaksi selvästi eri resoluutioilla ja/tai virkistystaajuuksilla varustettua näyttöä, ajurin mahdollinen kaatuminen RX 400- ja RX 500 -sarjoilla katsottaessa pitkään videoita sekä tietyissä peleissä esiintyvä kirkkauden vaihtelu, kun käytössä on FreeSync ja pelissä reunattoman ikkunan tila. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Ylikellottaja rikkoi 7 GHz:n rajapyykin Intelin Core i9-11900K:lla (Päivitetty!)

Nestemäisellä typellä jäähdytetylle prosessorille jouduttiin syöttämään 7048 MHz:n tulosta varten peräti 1,873 voltin käyttöjännite.

Intelin 11. sukupolven Core -työpöytäprosessoreiden toimitukset aloitetaan huomenna. Prosessorit ovat löytäneet tiensä jo niin tavan käyttäjien kuin io-techinkin käsiin, kiitos Saksassa liian aikaisin myyntiin päässeelle erälle Core i7-11700K -malleja, mutta loput mallistosta nähdään testeissä niin ikään vasta huomenna.

Suuri osa huippuylikellottajista tekee nykyään suoraan töitä tai vähintään tiivistä työtä emolevyvalmistajien kanssa. Tämä näkyy myös ylikellotustilastoissa, joihin alkaa ilmestymään tuloksia ennen varsinaista myynnin alkua. Tällä kertaa tulosten takaa löytyy ainakin nimimerkin perusteella Asusta edustava ROG-Fisher.
ROG-Fisher on ajanut CPU-Z:n validointipalveluun peräti kolme järeää ylikellotustulosta Core i9-11900K -huippumallilla. Nimimerkin valtaamat kärkisijat saavutettiin 7048, 7034 ja 6898 MHz:n kellotaajuuksilla. Kärkitulos saavutettiin syöttämällä prosessorille CPU-Z:n mukaan peräti 1,873 volttia jännitettä. Nestemäisellä typellä jäähdytettyä prosessoria ajettiin ennätystesteissä Asuksen ROG Maximus XIII Apex -emolevyllä.

Huomioitavaa tuloksissa on se, että ne eivät välttämättä ole testivakaat, vaan riittää että CPU-Z ohjelma on saatu käyntiin ja tulos validoitua sen kautta. Verrokiksi 10. sukupolven kärkisijoilla ovat elmorin 7708 MHz:n, Super_O:n 7548 MHz:n ja ROG-Fisherin 7522,1 MHz:n tulokset. Ennakkoon ladatut Rocket Lake -tulokset on jo poistettu palvelusta.

Päivitys:

Ruotsalainen ylikellottaja Jon ’Elmor’ Sandstörm sekä Asus ROG:n ylikellotustiimin Shamino ja SafeDisk ovat saavuttaneet Core i9-11900K:lla jopa yli 7,3 GHz:n kellotaajuuden. Tulos saavutettiin käyttämällä prosessorin jäähdytykseen vielä nestemäistä typpeäkin kylmempää nestemäistä heliumia. LHe3:n lämpötila on peräti −269 °C, kun yleisemmin extreme-ylikellotuksessa käytettävän LN2:n eli nestemäisen typen lämpötila on ”vain” −195,79 °C.

 


AOC-jalusta

Lähde: Tum_Apisak @ Twitter, VideoCardz