NVIDIAn uusimmat ajurit päivittävät Fermin, Maxwellin ja Pascalin DirectX-tukea ja rikkovat Watch Dogs 2:n

GeForce 384.76 -ajurit täyttävät vihdoin NVIDIAn kaksi vuotta vanhan lupauksen Fermin DirectX 12 -tuesta ja parantavat Maxwell- ja Pascal-arkkitehtuureiden Resource Binding -tasoa.

NVIDIAn viime kuun lopulla julkaisemat GeForce 384.76 -ajurit osoittautuivat merkittävämmäksi julkaisuksi, kuin niiden julkaisutiedote antoi ymmärtää. Ajurit tuovat nimittäin mukanaan päivityksiä Fermi-, Maxwell- ja Pascal-arkkitehtuureiden DirectX tukeen.

DirectX 12 julkaistiin liki kaksi vuotta sitten 29. heinäkuuta 2015 Windows 10:n mukana. NVIDIA lupasi tuolloin tuoda tuen uudelle rajapinnalle kaikille näytönohjaimilleen Fermi-arkkitehtuurista lähtien. Todellisuus oli kuitenkin jotain ihan muuta, sillä DirectX 12 -tuki tuotiin vain Keplerille ja sitä uudemmille arkkitehtuureille.

GeForce 384.76 -ajurit täyttävät vihdoin NVIDIAn lupaukset, sillä ne lisäävät Fermi-arkkitehtuurille tuen DirectX 12 -rajapinnalle. DirectX 12:n Direct3D jaetaan neljään Feature Level -tasoon: 11_0, 11_1, 12_0 ja 12_1. Tasot 11_0 ja 11_1 vastaavat ominaisuuksiltaan entisiä DiretcX 11 ja 11.1 -näytönohjaimia. Fermin osalta tuettuna ovat itse rajapinta ja sen Feature Level 11_0. Kuten 3DMark-kuvankaappauksesta voidaan todeta, DirectX 12 -tuki Fermille on tässä vaiheessa lähinnä muodollisuus, sillä suorituskyky on suorastaan luokattoman heikkoa.

Fermin DirectX 12 -tuen lisäksi ajurit päivittävät molempien Maxwell-arkkitehtuureiden ja Pascal-arkkitehtuurin Direct3D-tukea. Kaikki kolme arkkitehtuuria tukevat nyt Resource Binding -ominaisuutta Tier 3 -tasolla. Resource Binding -tason päivitys ei vaikuta arkkitehtuureiden Feature Level -tukeen, eli ensimmäisen sukupolven Maxwell pysyy edelleen 11_0-tasolla ja toisen sukupolven Maxwell sekä Pascal 12_1-tasolla.

Ajureista on löydetty myös harmillinen ongelma. Käyttäjäraporttien mukaan Watch Dogs 2 -peli ei toimi lainkaan uusilla ajureilla, vaan peli kaatuu käynnistyksen yhteydessä. TechPowerUpin mukaan vika liittyy NVIDIAn Ansel-virtuaalikameraan. Ratkaisuksi ongelmaan voi asentaa joko vanhemmat ajurit tai käynnistää Ansel-ohjelman Tools-kansiosta löytyvän NvCameraConfiguration.exe -tiedoston ja poistamalla ominaisuuden käytöstä sen käynnistämän ikkunan kautta.

Lähteet: Guru3D Forums (1), (2), (3)

Näkökulma: Onko Radeon RX Vega floppi?

AMD:n ensimmäinen Vega-grafiikkapiiriin perustuva Frontier Edition -näytönohjain on jo myynnissä ja kuluttajien sekä median käsissä, eivätkä tulokset vakuuta. Pystyykö pelaajille suunnattu Radeon RX Vega lunastamaan sen harteille asetetut valtavat odotukset AMD:n paluusta high-end-markkinoille?

Kaikki ei todellakaan ole mennyt Vegan suhteen kuin Strömsössä. Kyseessä on vuoden odotetuin näytönohjainjulkaisu ja AMD on järjestelmällisesti hehkuttanut Vegan olevan suunnattu enthusiast gamer -kohderyhmälle ja high-end-markkinoille. Tällä hetkellä kyseistä markkinasegmenttiä edustaa NVIDIAn GeForce GTX 1080 Ti, joten ennakkopuheiden perusteella on realistista odottaa Radeon RX Vegan suorituskyvyn sijoittuvan johonkin GeForce GTX 1080:n ja 1080 Ti:n välimaastoon.

Kaikki odottivat pelaamiseen tarkoitetun Radeon RX Vegan julkaisua jo kesäkuussa, mutta sen sijaan markkinoille lanseerattiin ensisijaisesti kehittäjille suunnattu 999 dollarin hintainen Radeon Vega Frontier Edition, joka saapui myyntiin 27. kesäkuuta.

AMD ei lähettänyt medialle ainuttakaan Radeon Vega Frontier Editionia kunnolla testattavaksi ennen sen saapumista myyntiin, joten ensimmäiset testitulokset olivat satunnaisia tavallisten kuluttajien omilla tietokoneillaan ajamia tuloksia. Tulokset aiheuttivat enimmäkseen hämmennystä, sillä toisin kuin medialla ja esimerkiksi io-techin testilabrassa, kuluttajilla harvemmin on käytössä näytönohjaimien testaamiseen pyhitettyä testikokoonpanoa tai useita vertailunäytönohjaimia.

Seuraavaksi Radeon Vega Frontier Editionin onnistuivat saamaan käsiinsä muutamat yhdysvaltalaiset mediat, kuten PC Perspective ja Gamers Nexus, jotka ostivat näytönohjaimen kaupasta, jotta saivat ajettua kunnolliset testit.

Ja ensimmäiset kunnolliset testit eivät todellakaan vakuuta. Radeon Vega Frontier Editionin suorituskyky sijoittuu molempien sivustojen testeissä pääasiassa 420 euron hintaisen GeForce GTX 1070:n ja 540 euron hintaisen GeForce GTX 1080:n välimaastoon. Kaiken lisäksi testeissä GeForce-näytönohjaimet ovat NVIDIAn referenssitaajuuksilla toimivia Founders Edition -malleja, kun tällä hetkellä myynnissä on käytännössä ainoastaan näytönohjainvalmistajien omiin jäähdytyksiin perustuvia tehdasylikellotettuja malleja, jotka nostavat rimaa pykälällä.

Tehonkulutuksen suhteen tilanne ei myöskään näytä kovin valoisalta. 300 watin TDP-arvolla varustetun Vega FE:n tehonkulutus on noin 50 wattia korkeampi kuin GeForce GTX 1080 Ti:llä ja 120 wattia korkeampi kuin GeForce GTX 1080:llä. Grafiikkapiirin lämpötila rasituksessa on noin 80 astetta, joka on normaali lämpötila AMD:n ja NVIDIAn omille jäähdytysratkaisuille. Melutaso on puolestaan rasituksessa samaa tasoa NVIDIAn 1080 Ti- ja Titan Xp -näytönohjaimien kanssa eli äänekäs.

Vaikka Radeon Vega Frontier Editionia ei ole suunnattu ensisijaisesti pelaamiseen, se on kuitenkin jo myynnissä ja AMD:n kotisivuilta on ladattavissa ajurit, joissa on käytössä pelaamiseen tarkoitettu gaming mode. Tällä hetkellä ei ole tiedossa, kuinka hyvin kyseinen ajuri on optimoitu Vegalle ja peleille, mutta viralliset testitulokset nykypäivän tilassa ovat nyt julki, halusi AMD sitä tai ei. Todennäköisesti yrityksen oli pakko pitää kiinni helmikuussa sijoittajille tekemästään lupauksesta julkaista Vega Q2/2017 eli huhti-kesäkuussa ja lopputuloksena oli mahdollisimman paljon voittoa yritykselle tuottava Radeon Vega Frontier Edition.

 

AMD:lla menee nyt paremmin kuin vuosiin, joten on luonnollista, että yritys pyrkii maksimoimaan sen ympärillä olevan positiivisen ilmapiirin. Ryzen-, Threadripper- ja Epyc-prosessorit on otettu hyvin vastaan ja Vegaa odotetaan kuin kuuta nousevaa. Bisnesnäkökulmasta Vegan julkaisu Frontier Edition -mallina on todennäköisesti ollut onnistunut. Newegg-verkkokaupasta on myyty ensimmäinen erä 999 dollarin hintaisia näytönohjaimia loppuun ilman ensimmäistäkään virallista testitulosta. Valmistuserät ovat alkuun todennäköisesti hyvin rajallisia, joten myös loput erät tullaan luultavasti myymään loppuun. Tämänhetkiseen pelisuorituskykyyn peilaten Radeon RX Vegaa olisi täytynyt myydä puolella hinnalla.

Markkinoinnin näkökulmasta liikutaan kuitenkin vaarallisilla vesillä. Vegaa on hypetetty puolen vuoden ajan ja odotukset ovat korkealla. Kun media saa Radeon RX Vegat käsiinsä, sen jälkeen ei enää hype ja selittelyt auta, vaan edessä on karu todellisuus. Nähtäväksi jää, oliko 999 dollarin hintainen Radeon Vega Frontier Editionin julkaisu kuin housuihin kuseminen pakkasella. Ensin lämmittää, mutta sitten tulee kylmä.

 

Jotta Radeon RX Vega lunastaisi sille asetetut odotukset, pitäisi sen tuoda tuoreilla peliajureilla vähintään 10-25 % parannus Radeon Vega Frontier Editionilla ajettuihin tuloksiin verrattuna. Realistista? Kyllä. Jotta Radeon RX Vega pystyisi haastamaan GeForce GTX 1080 Ti:n, pitäisi suorituskyvyn parantua 40-60 %. Realistista? Tuskin. Tällä hetkellä suurimmat odotukset liittyvät Vegan Draw Stream Binning Rasterizer -rasterointitapaan, joka ei ilmeisesti ole vielä nykyisissä ajureissa käytössä ja voisi teoriassa tuoda merkittävänkin parannuksen suorituskykyyn. NVIDIA on käyttänyt samantapaista Tile-based-rasterointitapaa jo Maxwell- ja Pascal-arkkitehtuureissaan.

Jos Radeon RX Vegan suorituskyky jää GeForce GTX 1070:n ja 1080:n välimaastoon, on sen hinnan oltava enintään 499 dollaria ja odotuksiin nähden siitä tulee iso pannukakku. Jos sen suorituskyky saadaan nostettua GeForce GTX 1080:n ja 1080 Ti:n välimaastoon, hintataso voisi olla enintään jossain 599-699 dollarin tienoilla ja paluun high-end-markkinoille voisi sanoa onnistuneen.

Otsikon kysymykseen: ”Onko Radeon RX Vega floppi?”, voidaan vastata kun saamme näytönohjaimen käsiimme. Koska se tapahtuu, mikä on sen lopullinen suorituskyky ja hinta? En toistaiseksi tiedä. Tuorein virallinen tieto on, että AMD esittelee näytönohjaimen heinä-elokuun vaihteessa Siggraph-tapahtuman yhteydessä, mutta kyseessä tuskin on ns. kova julkaisu eli näytönohjain olisi myynnissä kauppojen hyllyillä. Henkilökohtaisesti en myöskään odota, että näytönohjaimet olisivat tuolloin jo median testattavana, vaan tapahtumassa todennäköisesti esitellään näytönohjain ja kerrotaan koska se varsinaisesti julkaistaan ja saapuu myyntiin.

Samsung uudelleenjulkaisi Galaxy Note7:n vihdoin Koreassa

Samsung tuo takaisinkutsuttuun Note7-puhelimeen perustuvan Note Fan Edition -mallin Koreassa myyntiin ensi perjantaina.

Viime vuoden lopulla takaisinkutsutun Samsung Galaxy Note7:n uudelleenjulkaisusta on puhuttu jo kuukausikaupalla, mutta laite on antanut odottaa itseään. Nyt se on kuitenkin vihdoin julkaistu Koreassa Galaxy Note Fan Edition -nimellä.

Kyse on täysin uusista puhelimista, jotka on kasattu käyttämättömistä Note7 -puhelimista ja niiden komponenteista. Suurimpana erona alkuperäiseen Note7:ään on akku, jonka kapasiteetti on pudotettu Fan Editionissa 3200 mAh:iin. Alkuperäisessä Note7:ssä surullisenkuuluisa akku oli kooltaan 3500 mAh. Samsungin mukaan uusi akku on käynyt läpi saman kahdeksanvaiheisen turvallisuustestauksen, jota se käyttää nykyään myös muissa puhelimissaan.

Ohjelmistopuolelle Samsung on päivittänyt Galaxy S8 -malleista tutun uuden käyttöliittymän, joka sisältää myös mielipiteitä jakavan Bixby-virtuaaliavustajan. Muita eroja alkuperäiseen Note7-puhelimeen ei tiettävästi ole.

Galaxy Note Fan Editionin myynti alkaa Koreassa ensi perjantaina 699 600 wonin, eli noin 535 euron hintaan. Samsung odottaa myyvänsä Koreassa noin 400 000 laitetta. Muiden markkina-alueiden myyntisuunnitelmista päätetään myöhemmin.

Lähde: Samsung (käännös)

AMD:n Radeon Vega Frontier Edition ensimmäisessä varsinaisessa arvostelussa

Radeon Vega Frontier Editionin suorituskyky peleissä jättää merkittävästi toivomisen varaa, mutta ammattilaissovelluksissa tilanne näyttää valoisammalta.

AMD:n Vega-arkkitehtuuri on yksi vuoden odotetuimmista uutuuksista näytönohjainten saralla. Ensimmäinen arkkitehtuuriin perustuva näytönohjain, Radeon Vega Frontier Edition, julkaistiin viime kuun lopulla ja nyt luettavissa on ensimmäinen siitä tehty virallinen arvostelu. Ensimmäisen arvostelun takana on tunnettu PC Perspective -sivusto, joka ajoi testejä poikkeuksellisesti livenä YouTube-lähetyksessä.

Radeon Vega Frontier Edition käyttää täyttä Vega 10 -grafiikkapiiriä, joka sisältää 64 nCU-yksikköä (Next-gen Compute Unit) eli 4096 stream-prosessoria ja 2048-bittisen HBM2-muistiohjaimen. Grafiikkapiiirin peruskellotaajuus on 1382 MHz ja Boost-kellotaajuus 1600 MHz, mikä tarkoittaa maksimissaan 13,1 TFLOPSin FP32-laskentatehoa. Muistiohjaimen jatkeena on 16 Gt (2 x 8 Gt) 1,89 Gbps:n HBM2-muistia, jolloin muistikaistaa on tarjolla 483 Gt/s. AMD:n odotetaan paljastavan piirin loput yksityiskohdat, kuten transistorimäärän ja tekstuuriyksiköiden lukumäärän,  SIGGRAPH-messujen Capsaicin-tapahtumassa heinä-elokuun vaihteessa.

PCPer testasi Radeon Vega Frontier Edition -näytönohjaimen suorituskykyä Dirt Rally-, Fallout 4-, Grand Theft Auto V-, Hitman-, Rise of the Tomb Raider- ja The Witcher -peleillä, jonka lisäksi sivusto ajoi testit 3DMark illasta ja Unigine Heavenilla. Testit ajettiin 2560×1440- ja 3840×2160 -resoluutioilla, pois lukien Radeon R9 Fury X -vertailut, jotka tehtiin vain 1440p-resoluutiolla. Lisäksi PCPer ajoi testit SPECviewperf-, LuxMark- ja Cinebench -testiohjelmilla asettaen verrokeiksi Titan Xp:n sekä joukon Quadroja.

Vaikka AMD painotti, ettei Vega FE ole pelikortti eikä sen suorituskyky vastaisi tulevaa Radeon RX -mallia, on sen suorituskyky peleissä selvä pettymys. Näytönohjain on jokaisessa pelitestissä hitaampi kuin GeForce GTX 1080 eron asettuessa pelistä ja resoluutiosta riippuen 5 – 31 prosentin välimaastoon. Radeon R9 Fury X:ään nähden parannusta tulee 15 – 46 %. 3DMarkissa ero Vegan ja GTX 1080:n välillä kutistuu pelitesteihin nähden, mutta Unigine Heavenissa GTX 1080 repii kaulaa yli 25 prosenttiin.

Ammattilaissovellusten puolella tilanne muuttuu selvästi Radeon Vega FE:lle edulliseen suuntaan, joskin vaihtelu testistä toiseen on suurta. Erikoisimmat tulokset löytyvät kenties SPECviewperfin sw-03-testistä, jossa jopa GP106-grafiikkapiiriin perustuva Quadro P2000 peittoaa Vegan liki 22 %:n erolla, mutta samaan aikaan Vega jättää Titan Xp:n taakseen liki 73 %:n erolla.

Yksi polttavista keskustelunaiheista on ollut Vegan tehonkulutus. PCPerin testien mukaan näytönohjain pysyy ainakin pelikäytössä pääosin 300 watin rajapyykin alapuolella yksittäisiä piikkejä lukuunottamatta. Näytönohjaimen kellotaajuus pyöri testeissä pääosin 1440 MHz:n tuntumassa. Sivusto pani merkille, että lämpötilan noustessa 85 asteeseen sen tehonkulutus tippui aika ajoin 280 watista 240 ja 200 watin tasoille ilman, että tiputus olisi näkynyt näytönohjaimen kellotaajuudessa ainakaan PCPerin mittauksissa.

Etenkin pelitestit jättävät vielä tässä vaiheessa paljon toivottavaa. Löytyykö syy sitten ajureista, raudasta vai jostain muusta jää nähtäväksi. AMD:n mukaan Radeon Vega FE:n ajureissa on pelioptimoinnit mukana ja huhut tammikuulle päivätyistä ajureista ovat puppua. Redditistä kantautuneen väitteen mukaan Vegan ajurit ovat lähes 1:1 Fijin ajureiden kanssa, jolloin suuri osa arkkitehtuurin suorituskykyä parantavista muutoksista olisi pois käytöstä. Tätä väitettä tukee jollain tasolla ero Vegan ja Fury X:n välillä sekä muiden osapuolten tekemät testit käytetystä rasterointitavasta: Draw-stream binning rasterizer, jonka odotetaan tuovan selviä parannuksia, ei ole ilmeisesti vielä käytössä. Linux-puolen ajureista tiedetään, että Vega kykenee käyttämään useita erilaisia rasterointitapoja. Spekulaatiota ajureiden tilasta tullee riittämään ainakin Radeon RX -mallin julkaisuun asti, jollei pidempäänkin.

AMD pitää Capsaicin-tapahtuman Vegan tiimoilta SIGGRAPH-messuilla 30. heinäkuuta

Odotuksista huolimatta Capsaicin-tapahtumakutsu ei sisällä mainintaa pelipuolen Radeon RX Vega -näytönohjaimesta, vaan puhuu vain yleisesti Vegasta ja Radeon-perheestä.

AMD pitää SIGGRAPH-tapahtumassa 30. heinäkuuta Capsaicin-tapahtuman. Aiemmissa Capsaicin-tapahtumissaan yhtiö on julkaissut Radeon Pro Duo -näytönohjaimen ja kertonut Vega-arkkitehtuurin saapuvan pelimarkkinoille Radeon RX Vega -nimellä.

AMD:n tapahtumakutsun mukaan yhtiö tulee kertomaan Capsaicin-taphtumassaan uusimmista, Vega-arkkitehtuuriin perustuvista lisäyksistä Radeon -perheeseen. Alun perin kutsussa mainittiin erikseen Radeon Pro -perhe ilman viitteitä pelipuolen Radeon RX:ään, mutta viitteet Pro-perheeseen poistettiin myöhemmin.

AMD:n toimitusjohtaja Lisa Su kertoi Computex-tapahtumassa yhtiön aikovan julkaista Radeon RX Vegan nimenomaan SIGGRAPHissa, mutta toisaalta yhtiön edustaja kertoi vain muutamia päiviä sitten haastattelussa, että messuilla kerrottaisiin lisää tietoa arkkitehtuurista mainitsematta mitään mahdollisista tuotejulkaisuista.

AMD ei ole vielä kertonut, tullaanko Capsaicin-tapahtumaa lähettämään livestreamina netissä, mutta aiempien kokemuksien perusteella sellainen on odotettavissa.

Päivitys:

AMD on Twitterissä varmistanut uudelleen julkaisevansa myös Radeon RX Vegan SIGGRAPH-messuilla. Twiitin perusteella luvassa on siis useampi Vega-tuotejulkaisu.

Kuvissa Radeon Vega Frontier Editionin grafiikkapiiri, piirilevy ja jäähdytys

PC Perspective -sivusto on purkanut oman Radeon Vega Frontier Edition -näytönohjaimensa ja julkaissut kuvat paljaasta Vega-grafiikkapiiristä, piirilevystä ja HBM2-muisteista sekä jäähdytysratkaisusta.

Kuvien perusteella Globafoundriesin 14 nanometrin prosessilla valmistettava Vega-grafiikkapiiri on 567 512 neliömillimetrin kokoinen (PC Perspective on päivittänyt artikkeliaan ja mittaustuloksiaan), mutta sen transistorimäärä ei ole vielä tiedossa. Grafiikkapiiri on valmistettu tämän vuoden 20. viikolla eli toukokuun puolivälissä. Piirilevyllä on runsaasti tyhjää tilaa, eikä HBM2-muistitekniikan mahdollistamaa tilansäästöä GDDR5/5X-muisteihin verrattuna ole hyödynnetty.

300 watin TDP-arvolla varustetun näytönohjaimen virransyöttö näyttäisi olevan 15-vaiheinen, josta 12 vaihetta on pyhitetty grafiikkapiirille ja yksi vaihe HBM2-muisteille. Piirilevyllä on kaksi 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä ja kytkin, jolla todennäköisesti voi vaihtaa kahden biosin välillä. Piirilevyn takapuolella on lisävirtaliittimien takana GPU Tach -ledirivi, joka näyttää grafiikkapiirin käyttöasteen.

Grafiikkapiiri on kontaktissa kupariseen höyrykammioon, jonka päällä on alumiinisiili (kuvassa jäähdytysiili on käännetty ympäri). Virransyötön komponentteja jäähdytetään koko piirilevyn peittävällä alumiinilevyllä, johon pultattu radiaalituuletin työntämään ilmaa grafiikkapiirin jäähdytysrivaston läpi ulos kotelosta.

Lähde: PC Perspective

Päivitys: Gamers Nexus -sivusto on analysoinut Radeon Vega Frontier Editionin virransyötön videolla. 12-vaiheinen Vega-grafiikkapiirin virransyöttö kykenee teoriassa jopa 700 ampeeriin, mutta todellisuudessa virrankulutus on rasituksessa todennäköisesti jossain 200 ampeerin tienoilla.

AMD julkaisi Ryzen Pro -prosessorit yritystietokoneisiin

AMD:n Ryzen Pro -sarjan prosessorit on suunniteltu helpottamaan yritysten IT-tuen arkea luotettavuudellaan ja turvallisuudellaan. Ryzen 3 Pro -prosessorit antavat samalla ensimmäiset vihjeet tulevista Ryzen 3 -prosessoreista.

AMD on julkaissut uudet Ryzen Pro -sarjan prosessorit. Ryzen Pro -sarja on suunnattu etenkin yrityskäyttöön suunnattuihin tietokoneisiin. Sarja antaa myös ensimmäisen vihjeet millaisia tulevat Ryzen 3 -prosessorit tulevat olemaan.

AMD:n Ryzen Pro -sarja koostuu kuudesta mallista: Ryzen 7 Pro 1700 ja 1700X, Ryzen 5 Pro 1500 ja 1600 sekä Ryzen 3 Pro 1200 ja 1300. Prosessorit tukevat Ryzen-prosessoreista tuttuja SenseMi-ominaisuuksia eli Precision Boostia, XFR:ää, Neural Net Predictionia, Smart Prefetchiä ja Pure Poweria.

Prosessoreiden kellotaajuudet ja ominaisuudet ovat käytännössä identtiset vastaavien Ryzen-sarjan edustajien kanssa, poislukien Ryzen 5 Pro 1500, joka vastaa Ryzen 5 1500X:ää. Tämän myötä on oletettavaa, että kaksi tulevaa Ryzen 3 -prosessoria tulevat vastaamaan samoin numeroituja Ryzen 3 Pro -malleja. Voit tarkistaa Ryzen Pro -sarjan oleellisimmat tekniset tiedot yllä olevasta taulukosta.

AMD:n kolme kantavaa teemaa Ryzen Pro -sarjalle ovat suorituskyky, turvallisuus ja luotettavuus. Ryzen Pro -prosessoreiden suorituskyky on jo tuttu Ryzen -sarjasta, joskin tällä kertaa yhtiö on ottanut virallisiksi verrokeiksi suortaan Intelin Core i3-, i5- ja i7 -sarjan perusmallit ja jättänyt X-alustan yli neliytimiset Intel-prosessorit rauhaan.

Ryzen Pron turvallisuus rakentuu etenkin sisäänrakennetun AMD Secure Processor -yksikön eli ARM Cortex-A5 -ytimen ympärille. AMD:n alustalta löytyy muun muassa sisäänrakennettu 128-bittinen AES-salausyksikkö ja tuki fTPM- ja TPM 2.0 -ominaisuuksille, muisti voidaan salata näkymättömästi käytettävästä käyttöjärjestelmästä ja ohjelmista riippumatta (TSME, Transparent Secure Memory Encryption) ja prosessori tukee luonnollisesti Secure Boot -käynnistystä.

Taatakseen prosessoreidensa luotettavuuden AMD valikoi Ryzen Pro -prosessoreina käytettävät sirut kaikkein korkealaatuisimmista piikiekoista, joissa on vähiten virheitä. Koko alustalle luotettavuutta tuo puolestaan 18 kuukaudeksi luvattu muuttumattoman alusta ja kahden vuoden saatavuus kaikille prosessorimalleille. AMD myös lupaa AM4-alustan olevan saatavilla vähintään 4 vuotta ja olevan yhteensopiva vähintään yhden uudemman prosessorisukupolven kanssa. Yritysluokan hallintaominaisuudet on toteutettu yhtiölle tuttuun tapaan avoimen DASH-standardin merkeissä.

AMD ei paljastanut vielä Ryzen Pro -sarjan hinnoittelua, mutta kertoi prosessoreiden tulevan saataville vuoden kolmannen neljänneksen aikana yhdessä kannettavien Ryzen Mobilen kanssa. Ryzen 3 -prosessorit julkaistaan AMD:n roadmapin mukaan hieman Ryzen Pro -sarjaa aiemmin ja kannettavien versio Ryzen Pro -sarjasta venähtää aivan vuoden loppuun tai ensi vuoden ensimmäiselle puoliskolle.

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 384.76 -ajurit näytönohjaimilleen

GeForce 384.76 -ajureissa on Game Ready -leima Lawbreakers-pelin ”Rise Up” -beetatestille ja Game Ready VR -leima Spider-man: Homecoming VR:lle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 384.76 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1) ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat GeForce 400 -sarjaa ja sitä uudempia yhtiön näytönohjaimia.

GeForce 384.76 -ajurit ovat saaneet kylkeensä Game Ready -leiman Lawbreakers-pelin ”Rise Up” -beetatestille ja Game Ready VR -leiman Spider-man: Homecoming VR:lle. Lisäksi ajureiden mukana tulee uusi tai päivitetty SLI-profiili FIFA 17 -pelille. Täysin uusi ominaisuus on NVIDIAn ohjauspaneelin Apua-osioon lisätty Debug-toiminto. Debug-toiminto palauttaa näytönohjaimen kellotaajuus- ja virranhallinta-asetukset vakioiksi. Listaan ajureissa korjatuista ja niiden tiedossa olevista bugeista voit tutustua ajureiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Päivitys testilabrasta: io-tech 6kk, nörtti punnertaa – katso video!

io-tech-sivusto lanseerattiin 6 kuukautta sitten ja teimme tekijöiden kesken periaatepäätöksen, että uuden sivuston kasvua ei tulla hakemaan klikkiotsikoinnilla, vaan laadukkaalla sisällöllä.

Sivuston ensimmäiset puoli vuotta ovat ylittäneet kaikki odotukset ja tilastojen valossa io-techissä on käynyt yli 600 000 uniikkia kävijää. Sivuilla on vierailtu yli yhteensä 4,6 miljoonaa kertaa ja sivulatauksia on kertynyt jopa 35 miljoonaa.

TechBBS on Suomen aktiivisin tekniikkaa käsittelevä keskustelufoorumi ja sinne on rekisteröitynyt yli 14 000 jäsentä. Alexan Rankingin mukaan io-tech on jo nyt noussut Suomen 102. suurimmaksi sivustoksi.

Jotta klikkiotsikoihin liittyvä lupaus ei jäisi vain periaatteen tasolle, säädettiin huonosta otsikoinnista toimituksen sisäinen rangaistus 50 etunojapunnerusta. Tänään oli aika seisoa sanojen takana ja lunastaa lupaus.

Päivitys testilabrasta: Kameravertailussa OnePlus 5, OnePlus 3T ja Samsung Galaxy S8

30.6.2017 - 15:55 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (8)

io-tech vertailee lyhyessä katsauksessa OnePlus 5:n kameran kuvanlaatua OnePlus 3T- ja Samsung Galaxy S8 -puhelimiin.

io-tech sai OnePlus 5 -testikappaleen käsiinsä runsas viikko sitten ja laite on ollut ympärivuorokautisessa käyttötestissä nyt noin viikon ajan. Ennen varsinaisen testiartikkelin julkaisemista halusin tarjoilla pientä esimakua kaksoiskameran kuvanlaadusta, joka varmasti kiinnostaa monia mobiililaitteista kiinnostuneita io-techin lukijoita.

Kertauksen vuoksi OnePlus 5 on varustettu kaksoiskameraratkaisulla, joista toinen käyttää 16 megapikselin Sony IMX398 -sensoria ja toinen 20 megapikselin Sony IMX350 -sensoria. Ensin mainitun parina on kinovastaavalta polttoväliltään 27,2 mm:n f1.7-objektiivi ja jälkimmäisen yhteydessä käytetään 36,7 mm:n polttovälillistä f2.6-objektiivia. Kaksoiskameran ensisijaisena ideana on tarjota käyttäjälle zoomausmahdollisuus erilaisilla polttoväleillä varustettujen objektiivien myötä. Valmistajan mukaan kamera mahdollistaa kaksinkertaisen häviöttömän zoomauksen, joka on toteutettu osittain optisesti ja osittain useamman korkeamman tarkkuuden kennolla otetun kuvan datasta koostamalla.

Otimme mahdollisimman identtisen esimerkkimaisemakuvan sekä päivänvalossa että yöllä ja nappasimme verrokiksi edeltäjämalli OnePlus 3T:n sekä Samsung Galaxy S8:n. Kuvat otettiin automaattiasetuksella, ilman HDR:ää ja täydellä kuvakoolla. Ohessa on tarkasteltavana vertailua helpottava 341 x 600 pikselin kokoinen rajaus kaikkien kolmen kameran kuvista, sekä kuvat erikseen täydessä koossaan.

Ensimmäiset kolme kuvaa otettiin hieman pilvisenä, mutta silti valoisana kesäpäivänä. Galaxy S8 käytti otoksessaan alhaisinta ISO 40 -herkkyyttä, mutta OnePlussan malleissa herkkyys säätyi jopa yllättävän korkealle (OP5 160, OP3T 100). Valovoimaisemmilla f1.7-aukkosuhteen objektiiveilla varustetut OnePlus 5 sekä Galaxy S8 käyttivät kuvissa noin 1/1500 sekunnin suljinaikaa, kun taasen OnePlus 3T:n kuvassa valotusaika oli pidempi 1/827 sekuntia.

Vertailurajauksen yksityiskohdista voi huomata OnePlussan mallien korkeamman resoluution (16 vs. 12 megapikseliä), mutta ero ei ole niin suuri kuin voisi luulla. Erot kuvien kokonaisilmeessä ovat jopa yllättävän pieniä, mutta OnePlus 5:n kuva on kolmikon tummin ja Galaxy S8:n valoisin.

Yöaikaan otetuissa kuvissa Galaxy S8 venyttää suljinajan pisimmäksi (1/10 sekuntia) ja pitää herkkyyden samalla selvästi alhaisimpana (ISO 640). OnePlus 5 nosti puolestaan herkkyyden erittäin korkeaksi (ISO 6400) ja piti suljinajan hieman lyhyempänä (1/17 s). OnePlus 3T:n suljinaika oli sama kuin seuraajamallissa, mutta herkkyys hieman alhaisempi ISO 4000. Maininnan arvoisena seikkana OnePlus-mallien erillistä HQ-kuvaustilaa käyttäessä suljinaika piteni 1/10 sekuntiin, jolloin myös ISO-arvo laski 2500-3000:n luokkaan.

Yökuvissa puhelimien väliset erot ovat suuremmat kuin päiväkuvissa. Galaxy S8:n kuvan jälki on selvästi kolmikon parasta. Otos on terävin ja yksityiskohtaisin ja sen värimaailma on luonnollisin. OnePlussien värimaailma taittaa selvästi enemmän siniseen – viitosessa enemmän kuin 3T:ssä. Korkea herkkyys rokottaa OnePlus 5:n ja 3T:n kuvien terävyyttä ja yksityiskohtia selvästi. OnePlus 5:n kuva kohisee kaksikosta enemmän, mutta on ehkä juuri sen ansiosta hieman skarpimpi.

Oheiset kaksi kuvaustilannetta ovat luonnollisesti vain pari monien joukossa, eikä niiden perusteella voi vielä tehdä absoluuttisia päätelmiä, mutta siitä huolimatta ne antavat hyvää esimakua OnePlus 5:n kameran käyttäytymisestä ja kuvanlaadusta kilpailijoihin nähden. Tutustumme OnePlus 5:n kuvanlaatuun ja zoomaukseen luonnollisesti tarkemmin varsinaisen testiartikkelin yhteydessä ja laite tullaan ottamaan mukaan myös myöhemmin tehtävään kamerapuhelinvertailuun.