Uutiset
NVIDIA esitteli T-Rexiksikin ristityn Titan RTX -näytönohjaimen (TU102)
NVIDIAn Titan RTX käyttää RTX 2080 Ti:stä tuttua TU102-grafiikkapiiriä, mutta tällä kertaa piirissä on käytössä kaikki CUDA-ytimet, eikä tensoriydinten suorituskykyä ole rajoitettu GeForce RTX -mallien tapaan.

NVIDIA on julkaissut uuden Turing-arkkitehtuuriin perustuvan näytönohjaimen. Uusi Titan RTX tai NVIDIAn sille antamaa lempinimeä lainaten T-Rex on suunnattu Titan-sarjasta tuttuun tapaan ns. prosumer-markkinoille ja ammattilaisille.
NVIDIA Titan RTX perustuu GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimen tapaan TU102-grafiikkapiiriin. RTX 2080 Ti:stä poiketen näytönohjaimessa on käytössä kaikki TPC-yksiköt ja siten 4608 CUDA-ydintä 72 RT-ydintä ja 576 tensoriydintä. Grafiikkapiirin perus- ja Boost-kellotaajuudet ovat 1350 ja 1770 MHz. Grafiikkapiirin muistiohjain on 384-bittinen ja sen jatkeena on 24 gigatavua 14 Gbps:n GDDR6-muistia.
Teoreettisten lukujen puolella uusi Titan tarjoaa 16,3 TFLOPSia FP32-laskentatehoa, 510 GFLOPS FP64-laskentatehoa ja 130 TFLOPSia tensorilaskentavoimaa (FP16 + FP32 accumulation). Säteenseurantapuolella luvataan 11 GRays/s nopeutta. Verrattuna GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimeen suorituskykyä on tullut lisää FP32- ja FP64-tarkkuuksilla noin 15 %, tensorilaskuilla peräti 128 % kiitos täyden nopeuden ja säteenseurannassa 10 %. Muistikaistaa on tarjolla 672 Gt/s eli vajaat 10 % enemmän kuin RTX 2080 Ti:llä.
T-Rex eli Titan RTX saapuu myyntiin NVIDIAn verkkosivujen kautta myöhemmin tämän kuun aikana. Suomessa näytönohjaimen hinta on 2749 euroa.
NVIDIA esitteli T-Rexiksikin ristityn Titan RTX -näytönohjaimen (TU102)
NVIDIAn Titan RTX käyttää RTX 2080 Ti:stä tuttua TU102-grafiikkapiiriä, mutta tällä kertaa piirissä on käytössä kaikki CUDA-ytimet, eikä tensoriydinten suorituskykyä ole rajoitettu GeForce RTX -mallien tapaan.
Uusi artikkeli: Testissä Asus ROG Swift PG27UQ -näyttö (4K UHD & 144 Hz)
io-techin testissä Asuksen 144 hertsin 4K UHD -pelinäyttö.

Asus ROG Swift PG27UQ on varustettu AU Optronicsin 27-tuumaisella IPS-paneelilla, 384 alueeseen jaetulla LED-taustavalaistuksella ja QDEF-kalvolla. Tuettujen ominaisuuksien listalta löytyy muun muassa 144 hertsin virkistustaajuus ylikellotettuna, HDR- ja G-Sync-tuki sekä RGB-valaistus.
Nykyinen DisplayPort 1.4 -standardi aiheuttaa valitettavasti pullonkaulan PG27UQ:n maksimipotentiaalille sillä yli 100 hertsin virkistystaajuuksilla väriavaruus täytyy laskea 8-bittiseksi ja 144 hertsin virkistystaajuudella väri-informaatio täytyy pudottaa 4:2:2-alinäytteistykselle.
Otamme tässä artikkelissa selvää, mistä tässä 2600 euron hintalapulla varustetussa näytössä on oikein kyse ja mittaamme näytön ominaisuudet Spyder 5 Elite- ja Xrite i1 Display pro -näytönkalibrointilaitteilla. Mukana testeissä vertailukohtana on hintahaarukan toista ääripäätä edustava 4K UHD -näyttö eli Asuksen noin 500 euron hintainen, kolme tuumaa pienempi ja ominaisuuksiltaan huomattavasti köyhempi MG24U.
Koska kyseessä on io-techin ensimmäinen näyttötesti, toivoisimme kommentteihin palautetta itse artikkelista ja mittauksista sekä muut risut ja ruusut, jotta voimme kehittää näyttötestien rutiinia. Kiitos.
Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Swift PG27UQ -näyttö (4K UHD & 144 Hz)
Uusi artikkeli: Testissä Asus ROG Swift PG27UQ -näyttö (4K UHD & 144 Hz)
io-techin testissä Asuksen 144 hertsin 4K UHD -pelinäyttö.
NVIDIA julkaisee pian Titan RTX -näytönohjaimen
Vielä julkaisematon Titan RTX -näytönohjain esiteltiin vaikuttajamarkkinointia hyödyntäen Youtubessa, Twitterissä ja Instagramissa.

NVIDIAn tulevan Titan RTX -näytönohjaimen myyntipakkaus vilahti eilen yllättäen Linus Tech Tipsin The WAN Show -viikko-ohjelmassa. Verkkokursseja tarjoavan Courseran perustaja Andrew Ng ja YouTubeen hidastusvideoita tekevän The Slow Mo Guys -ryhmän Gavin Free julkaisivat Twitterissä ja Instagramissa kuvan näytönohjaimesta asennettuna tietokoneeseen.
Muita yksityiskohtia eikä tarkkaa julkaisupäivää toistaiseksi kerrottu, mutta kuvien perusteella Titan RTX käyttää samaa jäähdytysratkaisua kuin GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition ja väritys on hopean sijaan kultainen.
Titan RTX:stä tulee löytymään sama Turing-arkkitehtuuriin perustuva TU102-grafiikkapiiri kuin 2080 Ti:ssä, mutta käytössä on todennäköisesti täysi 72 SM-yksikön piiri 4608 CUDA-ytimellä. Käytännössä tämä tarkoittaa 576 Tensor-ydintä, 72 RT-ydintä, 96 ROP-yksikköä, 288 teksturointiyksikköä sekä 384-bittistä muistiväylää ja 12 gigatavua näyttömuistia.
GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition maksaa tällä hetkellä NVIDIAn omassa verkkokaupassa Saksassa 1259 euroa ja edellisen sukupolven Volta-arkkitehtuuriin ja GV100-grafiikkapiiriin perustuneen Titan V -näytönohjaimen hinta on 3200 euroa. Täydellä TU102-grafiikkapiirillä ja 24 gigatavun näyttömuistilla varustetun puhtaasti ammattikäyttöön suunnatun Quadro RTX 6000:n hinta on 6615 euroa, joten Titan RTX:n hinta tulee todennäköisesti sijoittumaan johonkin 3000-6000 euron välimaastoon.
Vaikka Titan RTX on suunnattu ensisijaisesti yrityksille ja ammattilaiskäyttöön, se soveltuu myös pelaamiseen.
Trying out some new hardware to reduce Landing Light’s inference time. If you want to work on applying AI to brand new industries (such as agriculture, manufacturing, healthcare, …), look at our open positions! https://t.co/OsLsQbzZVq pic.twitter.com/12W95bN1EL
— Andrew Ng (@AndrewYNg) November 30, 2018
View this post on InstagramZiggy the kitten helping me upgrade my GPU in the kitchen.
A post shared by Gavin Free (@gavinfree) on
NVIDIA julkaisee pian Titan RTX -näytönohjaimen
Vielä julkaisematon Titan RTX -näytönohjain esiteltiin vaikuttajamarkkinointia hyödyntäen Youtubessa, Twitterissä ja Instagramissa.
LIVE: io-techin viikon tekniikkakatsaus (48/2018)
io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikon tekniikkakatsaus esitetään tänään perjantaina 30. marraskuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina Twitchissä ja Youtubessa. Äänessä ovat tällä viikolla poikkeuksellisesti io-techin perustaja Sampsa Kurri sekä uutistoimittaja Petrus Laine.
Tekniikkakatsauksessa käymme läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa:
LIVE: io-techin viikon tekniikkakatsaus (48/2018)
io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
Uusi artikkeli: Testissä Huawei Mate 20 Pro
io-tech testasi Huawein uuden Mate 20 Pro -lippulaivapuhelimen.

io-techin marraskuun viimeisessä älypuhelinartikkelissa tutustutaan Huawein Mate 20 Pro -lippulaivapuhelimeen, joka tuli Suomessa kauppoihin kuun alussa. 999 euron hintaisen laitteen keskeisimpiin ominaisuuksiin lukeutuvat mm. 6,4-tuumainen AMOLED-näyttö, näytön alle sijoitettu sormenjälkitunnistin, seitsemän nanometrin prosessilla valmistettava uusi Kirin 980 -järjestelmäpiiri, kolmoistakakamera superlaajakulma- ja teleobjektiiveilla sekä suuri 4200 mAh akku 40 watin pikalatauksella. Perehdymme artikkelissa laitteeseen runsaan kahden viikon testijakson pohjalta.
Lue artikkeli: Testissä Huawei Mate 20 Pro
Uusi artikkeli: Testissä Huawei Mate 20 Pro
io-tech testasi Huawein uuden Mate 20 Pro -lippulaivapuhelimen.
Brad Samsin Beneath A Surface -kirja paljastaa Microsoftin Surface-suunnitelmia
Samsin kirjan mukaan Microsoft tulee julkaisemaan modulaarisen Surface-näytön ja harkitsevan AMD:n APU-piiriä tulevaan Surface Laptop -kannettavaan.

Hyvistä Microsoft -lähteistään tutulla Thurrott.com-sivustolla työskentelevä Brad Sams on julkaissut ”Beneath A Surface” -kirjan, jossa käydään läpi Microsoftin Surface-linjaston menneisyyttä, nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Kirjan tulevaisuutta käsittelevästä osasta löytyy The Vergen mukaan myös erittäin mielenkiintoisia yksityiskohtia Microsoftin suunnitelmista.
Samsin mukaan Microsoft tulee näillä näkymin julkaisemaan vuonna 2020 Surface-näytön, johon sisältyy tietokone. Täyttä varmuutta ei ole, olisiko tämä Surface Studion korvaaja vai sen rinnalle tuleva tuote. Varsinainen tietokone tullaan kirjan mukaan toteuttamaan modulaarisesti, kuten Surface Hub 2:ssa.
Surface Laptop -kannettavien puolella taas harkitaan kirjan mukaan ainakin osittaista siirtymistä AMD:n tuotteisiin. Sams kertoo Microsoftin olevan tyytymätön Intelin edistykseen 10 nanometrin prosessin kanssa ja harkitsevansa sen vuoksi AMD:n Picasso-APU-piiriin perustuvaa kannettavaa julkaistavaksi ensi vuonna.
Pitkään huhuissa pyörinyt Andromeda-koodinimellinen Surface-laite on puolestaan ollut kirjan mukaan vastatuulessa ainakin pienikokoisena versionaan. Sen sijasta Microsoftin kerrotaan harkitsevan saman laitteen julkaisua suuremmassa koossa mahdollisesti jo ensi vuoden loppupuolella. Huhujen mukaan Andromeda rakentuu kahdesta näytöstä, mutta tarkemmat tiedot ovat edelleen hämärän peitossa.
Lähde: The Verge, Kuva: Thurrott.com
Brad Samsin Beneath A Surface -kirja paljastaa Microsoftin Surface-suunnitelmia
Samsin kirjan mukaan Microsoft tulee julkaisemaan modulaarisen Surface-näytön ja harkitsevan AMD:n APU-piiriä tulevaan Surface Laptop -kannettavaan.
Intel siirtyy Windows Modern Drivers -ajuriformaattiin ja päivitti näytönohjainajurit
Windows Modern Drivers -formaatin ajurit lupaavat helpottaa OEM-valmistajien kustomointien lisäämistä mukaan ajureihin niiden modulaarisen rakenteen kautta.

Intel on ilmoittanut siirtyvänsä kaikkien Windows 10- ja Windows Server 2019 -ajureidensa osalta Windows Modern Drivers -formaattiin, joka tunnetaan myös nimellä Universal Windows Drivers tai UWD. Uuden ajuriformaatin pitäisi helpottaa etenkin ajurikehittäjien ja OEM-valmistajien työtä.
Käyttäjän kannalta uuden ajuriformaatin ei pitäisi erota totutusta ainakaan merkittävästi, kunhan pitää mielessä, ettei uusista ajureista voi palata vanhan formaatin ajureihin poistamatta uusia ajureita erikseen Windowsista. Intel suosittelee Windows 10:n käyttäjille Intel Driver and Support Assistant -ohjelmaa, joka osaa tunnistaa nykyiset ajurit ja kertoa niiden päivitystarpeista helposti.
Windows Windows Drivers -formaatin ajurit helpottavat etenkin OEM-valmistajien kustomoitavia ajureita siten, että ajureiden rakenne on modulaarinen. Ajureiden kehittäjä luo itse ajuripaketin, johon OEM-valmistajat voivat lisätä omia erillisiä komponenttejaan. Tämä saattaa edistää myös OEM-valmistajien intoa julkaista päivitettyjä ajureita käyttäjille. Uudet ajurit tulevat ladattaviksi ainakin Windows Updaten välityksellä, mutta ilmeisesti niiden tukisovellukset on tarkoitus ladata Windows Storesta.
Intel on julkaissut samassa yhteydessä myös ensimmäiset uuden formaatin näytönohjainajurit. Ajurit tuovat mukanaan virallisen tuen Artifact- ja Farming Simulator 2019 -peleille, jonka lisäksi ne päivittävät automaattisesti optimaaliset peliasetukset hakevan järjestelmänsä toimintaa. Intelin automaattiset peliasetukset ovat nyt tuettuja yhteensä 22 pelissä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin ja automaattisten asetusten tukemiin peleihin ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).
Lataa Intelin ajurit täältä, lisätietoa Windows Modern Drivers -muutoksesta
Intel siirtyy Windows Modern Drivers -ajuriformaattiin ja päivitti näytönohjainajurit
Windows Modern Drivers -formaatin ajurit lupaavat helpottaa OEM-valmistajien kustomointien lisäämistä mukaan ajureihin niiden modulaarisen rakenteen kautta.
AMD julkaisi uudet Radeon Software 18.12.1 -ajurit näytönohjaimilleen
AMD:n uudet ajurit lisäävät virallisen tuen Just Cause 4:lle, mutta muutoin ajureiden muutoslogi on käytännössä tyhjää täynnä.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. Versionumeroinnissa varaslähdön joulukuuhun ottaneet Radeon Software Adrenalin Edition 18.12.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia.
Radeon Software 18.12.1 -ajureiden muutoslista on jäänyt tällä kertaa poikkeuksellisen lyhyeksi. Ajureiden mukana tulee virallinen tuki Just Cause 4 -pelille, mutta esimerkiksi korjauksia tiedossa oleviin ongelmiin ei ole listattuna ainuttakaan. Ajureiden tiedossa olevien bugien listalta löytyy hiiren hidastelu joissain useamman näytön konfiguraatioissa, jos yksi tai useampi näytöistä on pois päältä, sekä Assassin’s Creed: Odysseyn kaatuminen tietyissä tilanteissa Windows 7 -käyttöjärjestelmällä. Samat asiat ovat luettavissa myös ajureiden julkaisutiedotteesta.
AMD:lla on parhaillaan meneillä lehdistökierros, jossa se esittelee seuraavan merkkittävän päivityksen Radeon Software -ajureihin. Ajureiden nimenkin vaihtava iso päivitys tultaneen julkaisemaan joulukuun aikana.
AMD julkaisi uudet Radeon Software 18.12.1 -ajurit näytönohjaimilleen
AMD:n uudet ajurit lisäävät virallisen tuen Just Cause 4:lle, mutta muutoin ajureiden muutoslogi on käytännössä tyhjää täynnä.
Necuno Mobile on kotimainen yritys toteuttaa täysin avoin mobiilialusta
Necuno Solutionsin suunnittelemaa mobiilialustaa voisi erehtyä luulemaan puhelimeksi, mutta suljettua rautaa vaativat puhelinverkkoyhteydet eivät ole oletuksena tuettuja.

Kotimainen Necuno Solutions on esitellyt tänään tulevan mobiilialustansa, Necuno Mobilen. Necuno Mobile on avoimen lähdekoodin periaatteiden mukaan suunniteltu alusta, joka muistuttaa puhelinta, mutta ei oletuksena pidä sisällään mitään puhelinverkkoyhteyksiä.
Necunon mukaan se suunnittelee alustansa siten, että se on niin raudan kuin ohjelmistojensa osalta täysin avointa lähdekoodia. Tämä johtaa luonnollisesti myös joihinkin kompromisseihin, mutta vastapainona käyttäjä on täysin oman yksityisyydensuojansa hallinnassa.
Necunon mobiilialustan sydämenä sykkii NXP:n avoin i.MX6 Quad -järjestelmäpiiri, joka sisältää neljä Cortex-A9-ydintä ja Vivante GC2000 -grafiikkaohjaimen. Grafiikkaohjaimen parina käytetään avoimia Etnaviv-ajureita. Käyttöjärjestelmä perustuu Linux 4.14 -kerneliin ja KDE:n Plasma Mobile -käyttöliittymään. Yhteyspuolella on tässä vaiheessa varmistettuina SDIO:n avulla toteutettu Wi-Fi ja Ethernet. LTE- tai puhelinverkkotuki on ilmeisesti toteutettavissa, mutta ei avoimena.
Necuno Mobile noudattaa perinteistä älypuhelinformaattia 5,5-tuumaisina näyttöineen ja alumiinirunkoineen, mutta ainakin kuvien perusteella muotokieli on isoine leukoineen useamman vuoden vanhahtavaa. Puhelimen kyljestä löytyy virta- ja äänenvoimakkuuspainikkeiden lisäksi yksi ohjelmoitava painike. 3,5 mm:n kuulokeliitin on omalla paikallaan ja puhelinta ladataan microUSB-liitännän kautta.
Necuno Solutions ei ole vielä paljastanut milloin sen avoimen lähdekoodin puhelin julkaistaan markkinoille. Necuno Mobile tullaan valmistamaan Suomessa.
Necuno Mobile on kotimainen yritys toteuttaa täysin avoin mobiilialusta
Necuno Solutionsin suunnittelemaa mobiilialustaa voisi erehtyä luulemaan puhelimeksi, mutta suljettua rautaa vaativat puhelinverkkoyhteydet eivät ole oletuksena tuettuja.
UL Benchmarks esitteli 3DMark Port Royal -säteenseurantatestin, julkaisu tammikuussa
Tuttua futuristista avaruusaluksin kuorrutettua teemaa noudattava 3DMark Port Royal hyödyntää säteenseurantaa mm. heijastuksiin ja varjoihin ja lupaa antaa realistisen kuvan efekteistä, joita lähitulevaisuuden DXR-peleiltä voidaan odottaa.

Kotimaisena Futuremarkina aiemmin tunnettu UL Benchmarks on esitellyt 3DMark-testiohjelmistoon uuden testiosion. Uusi 3DMark Port Royal on ensimmäinen säteenseurantaa hyödyntävä 3DMark-testi.
DirectX Raytracing- eli DXR-rajapintaa hyödyntävä 3DMark Port Royal julkaistaan virallisesti tammikuussa, mutta sitä esitellään yleisölle jo 8. joulukuuta Vietnamin Ho Chi Minh Cityssä pidettävän Galax GOC Grand Final -ylikellotuskilpailun yhteydessä.
Uudessa 3DMark-testissä hyödynnetään säteenseurantaa heijastusten ja varjojen sekä tarkemmin määrittelemättömien muiden efektien kanssa. Yhteistä kyseisille efekteille on niiden hankala toteutettavuus perinteisin rasterointimetodein. Itse testi pyörii oletuksena 2560×1440-resoluutiolla ja vaatii luonnollisesti DirectX Raytracing -rajapintaa tukevan näytönohjaimen.
UL Benchmarks tiedostaa, että toistaiseksi DXR-tuellisten näytönohjainten valikoima on varsin rajallinen, mutta se odottaa markkinoiden kasvavan uusilla DXR-näytönohjaimilla ensi vuoden aikana. Yhtiön mukaan se on kehittänyt 3DMark Port Royalin tiiviissä yhteistyössä Microsoftin kanssa varmistaakseen ensiluokkaisen DXR-toteutuksen. Lisäksi omia ajatuksiaan kehitystyön avuksi ovat olleet jakamassa muun muassa AMD, Intel ja NVIDIA.
UL Benchmarks esitteli 3DMark Port Royal -säteenseurantatestin, julkaisu tammikuussa
Tuttua futuristista avaruusaluksin kuorrutettua teemaa noudattava 3DMark Port Royal hyödyntää säteenseurantaa mm. heijastuksiin ja varjoihin ja lupaa antaa realistisen kuvan efekteistä, joita lähitulevaisuuden DXR-peleiltä voidaan odottaa.