Uutiset

Live: io-techin Tekniikkapodcast (2/2022)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 14. tammikuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

PCI-SIG julkaisi PCI Express 6.0 -standardin

Ensimmäisiä PCIe 6.0 -laitteita odotetaan PCI-SIGin mukaan markkinoille 12-18 kuukauden kuluessa.

PCI Express -standardi tuotiin markkinoille alun perin vuonna 2003 ja se päivittyi ensin 2.0-versioon 2007 ja 3.0-versioon 2010. Seuraavaa iteraatiota saatiinkin odottaa sitten peräti seitsemän vuotta, kun PCIe 4.0 julkaistiin 2017. Samalla standardia hallinnoiva PCI-SIG ilmoitti 5.0-version seuraavan jo vuonna 2019.

PCI Express 5.0 -standardi julkaistiin luvatusti 2019, mutta markkinoille se saatiin vasta viime vuonna ensin kytkinten muodossa ja loppuvuodesta Intelin 12. sukupolven Core -prosessoreiden myötä oikeasti kuluttajien käsiin. PCI-SIG lupasi tuolloin 6.0-version seuraavan kolmen vuoden kuluttua ja nyt järjestö on toimittanut lupauksensa.

PCI Express -standardin tähän asti suurin muutos tapahtui 3.0-versiossa, kun signaalin linjakoodaus vaihdettiin 8/10-bittisestä NRZ:sta (Non-return-to-zero) 128/130-bittiseen NRZ:een. Nyt edessä on vielä selvästi isompi muutos, kun koko signalointi vaihtuu PAM4:ksi ryyditettynä Forward Error Correction- ja Cyclic Redundancy Checking -teknologioilla. PCI-SIGin mukaan uusi FLIT-linjakoodaus (FLow control unIT) on käytännössä 1/1-bittinen, eli yhtä bittiä kohden pitää siirtää vain se yksi bitti. Negatiivisena puolena PAM4-signalointiin siirtyminen tekee toteutuksista selvästi nykyistä kalliimpia.

Mutta mitä tämä kaikki käytännössä tarkoittaa kuluttajan näkökulmasta, muuta kuin mahdollisesti kohoavia kustannuksia? Samaa kuin aiemmatkin PCIe-versiopäivitykset, eli nopeus kasvaa jälleen kaksinkertaiseksi PCIe 5.0:n 32 GT/s:stä PCIe 6.0:n 64 GT/s:ään (GigaTransfers / sekunti). Käytännön esimerkkinä näytönohjaintenkin käyttämä PCIe x16 -liitin tulee tarjoamaan kaistaa peräti 128 Gt/s suuntaansa, kun alkuperäinen PCIe 1.0:n kaista oli 4 Gt/s ja 5.0:n 64 Gt/s per suunta.

PCI-SIG odottaa ensimmäisten PCI Express 6.0 -laitteiden saapuvan markkinoille noin 12-18 kuukauden kuluttua. Suosittelemme asiasta tarkemmin kiinnostuneille esimerkiksi AnandTechin artikkelia asiasta.

Lähde: PCI-SIG, Lehdistötiedote

EVGA:lta varastettuja GeForce RTX 30 -näytönohjaimia ilmestyi myyntiin Vietnamissa

Toistaiseksi ei ole selvillä, mitä reittiä näytönohjaimet päätyivät ensin tukkukauppiaan ja sitten jälleenmyyjän varastoihin.

Uutisoimme viime marraskuussa varkaiden ryöstäneen EVGA:n rekan täydeltä GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimia. Nyt ainakin osa kyseisistä näytönohjaimista on löydetty.

EVGA:lta varastettuja GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimia on löytynyt myynnistä NCPC Vietnam -kaupasta. EVGA oli varkauden jälkeen kirjannut varastettujen korttien sarjanumerot sen takuujärjestelmien mustalle listalle ja hämäräperäisten korttien jäljille päästiin niitä ostaneiden käyttäjien alettua rekisteröimään näytönohjaimia takuujärjestelmään.

NCPC on pyytänyt anteeksi tapahtunutta ja luvannut kaikille kortin ostaneille rahat takaisin ja tukkukauppa, josta liike oli kortit ostanut, on pyytänyt NCPC:tä palauttamaan lähetyksen kortit heille. Kyse on kuvien perusteella ainakin kymmenien GeForce RTX 3080 Ti -mallien erästä.

NCPC:n mukaan näytönohjaimet välittänyt tukkukauppa olisi väittänyt saaneensa haltuun lähetyksen näytönohjaimia laillisista lähteistä, mutta tarjosi niille vain yhden kuukauden takuuta. Sama takuuaika luvattiin myös asiakkaille ja normaali 1-3 vuoden takuu kierrettiin kertomalla pakettien olleen valmiiksi avattuja. Näytönohjaimia ostaneiden asiakkaiden mukaan niitä kuitenkin mainostettiin täysin uusina ja avaamattomina.

Toistaiseksi ei ole selvillä, mitä kautta tukkukauppa oli saanut näytönohjaimet haltuunsa. WCCFTech epäilee omiin lähteisiinsä perustuen, että ne olisivat tuotu Vietnamiin Kiinan kautta.

Lähteet: VideoCardz, WCCFTech, NotebookCheck

Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S21 FE 5G

Testasimme Samsungin edulliseksi lippulaivaksi sijoittuvan Galaxy S21 FE -älypuhelimen.

io-techin uusimmassa artikkelissa mobiilitoimituksen testipenkkiin on päätynyt Samsungin tuore Galaxy S21 FE 5G, joka julkaistiin tammikuun alussa 779 euron lähtöhintaan. Laitteen sisällä sykkii Qualcommin Snapdragon 888 -järjestelmäpiiri, jonka parina on pohjamallissa 6 Gt RAM-muistia ja 128 Gt tallennustilaa. Kamerajärjestelmä on paperilla vuoden 2020 Galaxy S20 FE:stä tuttu, eli optisesti vakautetun 12 megapikselin pääkameran parina on niin ikään optisesti vakautettu 8 megapikselin telekamera pääkameraan nähden kolminkertaisella zoomilla sekä 12 megapikselin ultralaajakulmakamera.

Galaxy S21 FE:tä odotettiin alun perin markkinoille jo vuoden 2021 jälkipuoliskolla, mutta julkistusta ei kuulunut ennen vuoden vaihdetta. Testiartikkelissa otammekin selvää, kuinka hyvää vastinetta hinnalleen Galaxy S21 -malliston lähes vuotta sisaruksiaan nuorempi uutukainen onkaan uuden sukupolven lippulaivojen jo kolkutellessa ovella.

Lue artikkeli: Testissä Samsung Galaxy S21 FE 5G

Huippukellottaja Luumi toi 3DMark Time Spy Extreme -maailmanennätyksen Suomeen

Luumilla on nyt hallussaan sekä viime lokakuussa ajettu Time Spy Extreme -ennätys GPU:den lukumäärästä riippumatta että nyt tuoreeltaan saavutettu yhden GPU:n ennätys.

Suomen mainetta huippuylikellottajien maana myös vuonna 2022 ylläpitävä Juhani Luumi on saavuttanut pitkän puristuksen päätteeksi vyölleen uuden huipputuloksen. Tällä kertaa miehen plakkariin napsahti maailmanennätys Time Spy Extreme -testissä yhdellä GPU:lla.

UL Benchmarksin 3DMark Time Spy Extreme -testin uusi maailmanennätys on 14619 pistettä. Tiukasta kilvasta kertoo paljon se, että ennätys on vaivaiset 10 pistettä kreikkalaisen OGS:n tulosta parempi eikä kolmossijalta löytyvä länsinaapuri Raufin tuloskaan ole kuin 37 pistettä takana. Luumin mukaan ennätysjahdissa ehti kulua yli puoli vuotta.

Uusi 3DMark-ennätys ajettiin EVGA:n GeForce RTX 3090 Kingpin -näytönohjaimella ja Intelin Xeon W-3175X -prosessorilla, jonka tukena oli yhteensä 96 Gt muistia. Prosessori oli testeissä ylikellotettu toimimaan kaikkien 28 ytimen osalta 5002 MHz:n kellotaajuudella ja muistit toimivat DDR4-3466-nopeudella 14-14-14-28 1T -asetuksin. Päätähti RTX 3090 oli ylikellotettu testissä grafiikkapiirin osalta 2790 MHz:n kellotaajuudelle muistien toimiessa 23,1 Gbps:n nopeudella.

Luumin komenttien mukaan kyse voi hyvinkin olla viimeisestä ennätyksestä GeForce RTX 3090 -näytönohjaimilla, sillä myöhemmin tämän kuun aikana markkinoille saadaan uudet, järeämmällä piirikonfiguraatiolla varustetut GeForce RTX 3090 Ti -näytönohjaimet.

Läheet: Juhani Luumi, 3DMark Hall of Fame, 3DMark Detailed Results

AMD julkaisi uudet Radeon Software 22.1.1 -ajurit näytönohjaimilleen

Ajurit tuovat mukanaan virallisen tuen Monster Hunter Rise- ja God of War -peleille, joista jälkimmäiselle luvataan samalla parhaimmillaan 7 % aiempia ajureita parempaa suorituskykyä.

AMD on julkaissut ensimmäiset kuluvan vuoden uudet ajurit näytönohjaimilleen. Radeon Software Adrenalin 22.1.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien. Uudet ajurit eivät ole vielä ns. ”tämän vuoden ajureita” siinä mielessä, että niissä ei ole CES-messuilla esiteltyjä uusia ominaisuuksia mukana.

Radeon Software 22.1.1 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viralliset tuet Monster Hunter Rise- ja God of War -peleille. Ajureiden kerrotaan parantavan suorituskykyä God of Warissa parhaimmillaan 7 % 4K-resoluutiolla Ultra-asetuksin Radeon RX 6700 XT-, RX 6800 XT- ja RX 6900 XT -näytönohjaimilla, kun verrokkina on aiemmat 21.12.1 -ajurit.

Tuttuun tapaan ajureissa korjataan myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi joidenkin useiden näyttöjen konfiguraatioiden aiheuttamat normaalia korkeammat muistikellotaajuudet, Halo Infinitessä zoomatessa mahdollisesti näkyvä grafiikan korruptoituminen sekä Fortnitessä tapahtuvat vilkkumiset DirectX 12 -rajapinnalla Radeon Boost -ominaisuutta käytettäessä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan Enhanced Syncin mahdollisesti aiheuttamat mustat ruudut, Radeon Performance Metricsin raportoimat todellisuutta korkeammat muistieklllotaajuudet sekä Borderlands 3:n normaalia pidemmät latausajat DirectX 12 -rajapinnalla kun Radeon Boost -ominaisuus on käytössä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Uusi artikkeli: Testissä Deepcool AK620 -prosessoricooleri

Testasimme Deepcoolin ylemmän keskiluokan AK620-prosessoricoolerin.

io-techin järjestyksessään vuoden toisessa cooleriartikkelissa jatketaan samassa noin 60 euron hintaluokassa, mistä edellisessä testissä aloitettiin. Tällä kertaa testipenkkiin istutettiin Deepcoolin syksyllä julkaisema AK620-malli, joka asettuu yrityksen mallistossa aiemmin io-techissä testatun Gamer Storm Assassin III:n alapuolelle. Artikkelissa tutustutaan kaksitornisen AK620:n rakenteeseen, asentamiseen, yhteensopivuuteen ja suorituskykyyn. Verrokkeina ovat mm. Scythe Fuma 2 ja Noctua NH-D15.

Lue artikkeli: Testissä Deepcool AK620 -prosessoricooleri

io-techin Piparkakkutalokisa 2021:n voittajat ovat selvillä

Lähes kaikki kilpailuun osallistuneet työt noudattivat tänä vuonna uskollisesti tekniikka-aihepiiriä.

Perinteiseen tapaan vuoden viimeisille viikoille asettunut io-techin Piparkakkutalokisa on saatu päätökseen ja voittajat ovat löytyneet. Osallistujia oli tänä vuonna viime vuosia vähemmän, 12 kappaletta, joten myös voittomahdollisuus kasvoi varsin hyväksi. Pienemmästä osallistujamäärästä huolimatta kilpailutöiden taso oli ainakin järjestäjien mielestä tänä vuonna poikkeuksellisen korkealla tasolla ja joukossa oli nerokkaita ideoita sekä hyviä teemaan istuvia toteutuksia.

Kilpailun voittajaksi valikoitui TechBBS-foorumilla järjestetyn käyttäjä-äänestyksen myötä nimimerkki 16×7, jonka huumorihengessä tehtyä joulusauna-aiheista työtä äänesti yli 70 % äänensä antaneista. Tiukalla keskenäisellä erolla toiseksi ja kolmanneksi sijoittuivat nimierkit LuniLAB sekä Jonderon näyttävillä näytönohjain- ja tietokoneaiheisilla töillään. Kärkiviisikon täydensivät nimimerkit Mäyrä86 ja Saippuakupla, joista kummallekin äänensä antoi noin 20 % äänensä antaneista.

Kilpailun voittajille sekä osallistujille meni jakoon seuraavat palkinnot:

Palkintojen sponsoreina toimivat kirjansa tarjonnut Mikko Hyppönen sekä seuraavat yritykset:

 

Lisäkuvia kilpailutöistä ja niiden rakennusvaiheista löytyy kilpailuketjusta: TechBBS, Piparkakkutalokisa 2021

Samsung viivästytti täydessä hiljaisuudessa RDNA2-grafiikkapiirin sisältävän Exynos 2200 -järjestelmäpiirin julkaisua

Samsungin piti julkistaa piirinsä 11. tammikuuta, mutta julkaisu peruuntuikin ilman selvää ilmoitusta, kunnes päivää myöhemmin yritys kertoi taas piirin olevan edelleen tulossa.

Samsungin odotettiin eilen, 11. tammikuuta, julkaisevan uuden Exynos 2200 -lippulaivajärjestelmäpiirinsä, jonka GPU käyttää AMD:n RDNA2-arkkitehtuuria. Tilaisuutta ei kuitenkaan koskaan tapahtunut. Samsung ei myöskään sitä virallisesti perunut, vaan Twitterissä päivämäärän paljastanut julkaisu vain poistettiin kaikessa hiljaisuudessa.

Samsung itse ei eilen antanut asiasta mitään lausuntoa, vaan internetissä oli tarjolla vain spekulaatiota aiheesta. Ice universe -nimellä Twitterissä tunnettu vuotaja julkaisi eilen Samsungin myöhästyttäneen Exynos 2200:n julkaisua ja niin ikään Twitterissä Dohyun Kim puolestaan spekuloi Exynos 2200:n peruuntuneen lähiaikoina julkaistavaksi odotetusta Galaxy S22 -mallistosta, jolloin puhelimet saapuisivat myyntiin kaikkialla maailmassa Qualcommin Snapdragon-piireillä.

Tänään Samsung kuitenkin päätti hiljaisuutensa ja antoi lausunnon Business Korea -sivustolle. Samsungin mukaan järjestelmäpiiri tullaan julkaisemaan yhdessä Samsungin uuden älypuhelimen kanssa ja piirin valmistuksessa ei ole ongelmia. Aikatauluksi Samsung on arvioinut tammikuun lopun tai helmikuun alun yhdessä Galaxy S22 -malliston kanssa. Samsung myös mainostaa lausunnossaan tulevan piirin korjaavan Exynos 2100:n ongelmia ja parantavan yrityksen kilpailukykyä erityisesti mobiilipelaamisen alalla RDNA2-grafiikkaohjaimensa myötä.

Lähteet: Ars Technica, Business Korea, Ice Universe @ Twitter, Dohyun Kim @ Twitter

NVIDIA esitteli tulevien ajureiden DLDSR-teknologian ja muut uudistukset

DLDSR hyödyntää DLSS:n tapaan tensoriytimiä ja tarjoaa yhtiön mukaan DSR 4X:ään verrattavaa laatua selvästi paremmalla suorituskyvyllä.

NVIDIA julkaisi tänään uuden GeForce RTX 3080 12 Gt -näytönohjaimen ja sen mukana ensimmäiset Release 510 -ajurit, jotka tukevat poikkeuksellisesti vain uutta RTX 3080 12 Gt -näytönohjainta. Samalla yhtiö kuitenkin julkaisi myös uuden Game Ready -artikkelin, jossa se kertoo 14. tammikuuta julkaistavien ajureiden uudistuksista.

Tulevat Release 510 -sarjan ajurit tuovat mukanaan uuden Deep Learning Dynamic Super Resolution- eli DLDSR-teknologian. Käytännössä kyse on DLSS:n tapaan neuroverkkoa hyödyntävä skaalausmetodi, mutta tällä kertaa kuvaa skaalataan alaspäin. Yhtiön mukaan DLDSR 2,25X, joka renderöi pelin sisäisesti 1620p-resoluutiolla ja skaalaa sitten 1080p:ksi, vastaa laadultaan suurin piirtein DSR 4X:ää, jossa peli renderöitäisiin 4K-resoluutiolla ja skaalattaisiin alas 1080p:ksi.

Lisäksi yhtiö on lyöttäytynyt yhteen ReShade-varjostimia kehittävän Pascal Gilcherin kanssa tuodakseen ajureihin uusia Freestyle-filttereitä. Uudet filtterit ovat SSRTGI, SSAO ja Dynamic DOF. SSRTGI eli Screen Space Ray Traced Global Illumination on käytännössä sama kuin ReShadesta jo aiemmin tuttu RayTracing ReShader Filter, SSAO eli Screen Space Ambient Occlusion taas jälkiprosessointina tehty varjostusteknologia ja Dynamic DOF eli Depth of Field taas luo bokeh-henkistä syvyyspehmennystä niin ikään jälkiprosessointina. Freestyle-filtterit vaativat toimiakseen GeForce Experiencen.

Tulevissa ajureissa tulee lisäksi olemaan mukana Game Ready -leimat God of Warille, Rainbow Six Extractionille, Hitman III:lle, The Anacrusikselle, GRITille ja Monster Hunter Riselle.

Lähde: NVIDIA