Uutiset
AMD:n Radeon-johtaja: FidelityFX Super Resolution julkaistaan tämän vuoden aikana
Haastattelun mukaan toistaiseksi ei ole edes varmaa, tuleeko AMD:n skaalausteknologia hyödyntämään koneoppimista.

AMD kertoi jo viime vuonna valmistelevansa uutta FidelityFX Super Resolution -skaalausta kilpailemaan NVIDIAn DLSS:n kanssa. Yhtiö ei ole kuitenkaan hiiskunut asiasta sen jälkeen käytännössä yhtään mitään.
Nyt yhtiön Radeon-siiven johtaja Scott Herkelman on kertonut PCWorldin haastattelussa uutta tietoa ominaisuudesta. Herkelmanin mukaan virallisesti SFR-lyhennettä käyttävä ominaisuus on todennäköisesti yhtiön suurin ohjelmistopuolen projekti tällä hetkellä ja että yhtiö uskoo saavansa julkaistua sen tämän vuoden aikana. Valitettavasti sen tarkempaa aikataulua haastattelussa ei herunut.
Haastattelun perusteella AMD ei ole vielä lyönyt lukkoon FidelityFX Super Resolutionin skaalausmetodia, vaan se punnitsee edelleen eri metodien hyötyjä ja haittoja keskenään. Herkelmanin mukaan ei ole esimerkiksi itsestään selvää, että se tulisi käyttämään koneoppimista, vaan tärkeintä on löytää toteutus, jota pelinkehittäjät ja pelaajat haluavat käyttää. Hänen viestinnästään on tulkittavissa myös mahdollisuus, että yhtiö mahdollisesti esittelisi useampia vaihtoehtoisia tekniikoita ennakkoon, joista yksi valittaisiin lopulliseksi FSR:ksi. FidelityFX Super Resolutionin on tarkoitus tulla myös konsoleille, mutta tällä hetkellä PC-julkaisu on prioriteettilistalla korkeammalla.
FSR-osuus alkaa PCWorldin haastattelussa ajassa 32 minuuttia ja 42 sekuntia.
AMD:n Radeon-johtaja: FidelityFX Super Resolution julkaistaan tämän vuoden aikana
Haastattelun mukaan toistaiseksi ei ole edes varmaa, tuleeko AMD:n skaalausteknologia hyödyntämään koneoppimista.
AMD julkaisi Radeon Software 21.3.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen
Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki RX 6700 -näytönohjaimille, uusille Vulkan-laajennoksille, Doom Eternalin uudelle lisäosalle ja Radeon Boost- ja Anti-Lag-ominaisuuksien DirectX 12 -päivitykset.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja grafiikkaohjaimella varustetuille prosessoreilleen. Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 21.3.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia yhtiön GCN- ja RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja integroituja grafiikkaohjaimia.
Radeon Software 21.3.1 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki Radeon RX 6700 -sarjan näytönohjaimille ja Doom Eternal -pelin The Ancient Gods – Part Two -lisäosalle. Radeon Boost -ominaisuus tukee nyt Variable Rate Shading -ominaisuutta tietyissä DirectX 12 -peleissä, Radeon Anti-Lag tukee nyt myös DirectX 12 -rajapintaa ja Radeon Software -hallintapaneeliin on lisätty Performance Tuning Stress Test helpottamaan vakaiden kellotaajuuksien ja jännitteiden etsintää. Ajureihin on lisätty myös tuki neljälle uudelle Vulkan-laajennokselle: VK_KHR_synchronization2, VK_EXT_4444_formats, VK_EXT_conditional_rendering ja VK_KHR_sampler_ycbcr_conversion. Löydät laajennosten kuvaukset ajureiden julkaisutiedotteesta.
Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa liiskattuja bugeja ovat esimerkiksi Radeon Softwaren normaalia korkeampi prosessorin käyttöaste lepotilassa, Call of Duty: Modern Warfaren mahdollinen kaatuilu säteenseuranta käytössä, näytön korruptoituminen tai vilkkuminen Vega-sarjan näytönohjaimilla tietyillä korkean virkistystaajuuden ja resoluution yhdistelmillä sekä Minecraft DXR:ssä satunnaisesti esiintyneet grafiikan korruptoitumiset ja puuttuvat tekstuurit, kun säteenseuranta on käytössä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi RX 400- ja 500 -sarjan näytönohjaimilla mahdollisesti tapahtuva ajurin kaatuminen (TDR) pitkissä videonkatselusessioissa, kirkkauden mahdollinen vaihtelu FreeSync käytössä, jos peli on asetettu reunattomaan ikkunatilaan (Borderless windowed) ja uuden Performance Tuning Stress Test -ominaisuuden Start- ja Cancel-painikkeiden mahdollinen katoaminen, jos Radeon Softwaren ikkunaa pienennetään liikaa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta.
AMD julkaisi Radeon Software 21.3.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen
Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki RX 6700 -näytönohjaimille, uusille Vulkan-laajennoksille, Doom Eternalin uudelle lisäosalle ja Radeon Boost- ja Anti-Lag-ominaisuuksien DirectX 12 -päivitykset.
Intelin 11. sukupolven Core i9 -prosessorit saavat uuden Adaptive Boost -teknologian
Adaptive Boost -teknologia mahdollistaa parhaimmillaan jopa 5,1 GHz:n kellotaajuuden kaikilla kahdeksalla ytimellä.

Intel on ehtinyt jo julkaista uudet Rocket Lake -arkkitehtuuriin perustuvat 11. sukupolven Core -työpöytäprosessorit myyntiin, mutta niiden toimitukset aloitetaan vasta 30. päivä kuluvaa kuuta. Yhtiö onkin päättänyt käyttää väliajan vetämällä hihastaan esiin vielä viime hetken ässän.
HardwareLuxx-sivusto raportoi Intelin päättäneen julkistaa uusille Core i9-11900K- ja i9-11900KF-malleille vielä yhden uuden Boost-teknologian. Intel Adaptive Boost -teknologia mahdollistaa Core i9 -prosessoreilla parhaimmillaan jopa 5,1 GHz:n kellotaajuuden kaikilla kahdeksalla ytimellä, kunhan tietyt ehdot täyttyvät.
Käytännössä Intelin ehdot viittaavat koko alustan lämpö- ja tehonkulutusrajoihin. Adaptive Boost -teknologian kattolämpötila on Turbo Boost- ja Turbo Boost Max 3.0 -teknologioiden tapaan 100 °C, kun Thermal Velocity Boost -teknologian raja menee jo 70 asteessa. Adaptive Boost -teknologia on käytössä kolmesta ytimestä ylöspäin, joskin kolmella ja neljällä ytimellä se ei tuo lisäetua Thermal Velocity Boostiin verrattuna. Ominaisuuden tarjoamat hyödyt ovat riippuvaisia jäähdytyksen lisäksi myös emolevyn virransyötöstä. Asukselta saadun kommentin mukaan tukea ominaisuudelle ei olla välttämättä lisäämässä kaikkiin emolevyihin.
Lähde: HardwareLuxx
Intelin 11. sukupolven Core i9 -prosessorit saavat uuden Adaptive Boost -teknologian
Adaptive Boost -teknologia mahdollistaa parhaimmillaan jopa 5,1 GHz:n kellotaajuuden kaikilla kahdeksalla ytimellä.
Uusi artikkeli: Testissä Suunto 7
io-tech testasi Suunnon noin vuoden takaisin Suunto 7 -älykellon Googlen Wear OS -käyttöjärjestelmällä

io-tech käynnisti viime vuoden lopulla pitkähkön tauon jälkeen uusiksi älykellojen testaukset. Testiin ehtivät Applen tuorein Watch 6 ja Huawein sekä Honorin pykälän vähemmällä älyllä, mutta vastapainona erinomaisella akunkestolla varustetut Watch GT 2 Pro ja Watch GS Pro. Android-maailman vastinetta Apple Watchin monipuolisemmille älyominaisuuksille ja kolmannen osapuolen sovellusten tuelle ei vielä viime vuonna ehditty kokeilemaan.
Nyt io-techin testilaboratorioon on päätynyt Suunnon reilu vuosi sitten myyntiin tuoma Suunto 7 -älykello, jonka sisällä pyörii Googlen älykellokäyttöjärjestelmä Wear OS. Kellon rakenteen luvataan olevan iskunkestävä ja vedenpitävä 50 metrin syvyyteen saakka ja sen sisällä sykkii Qualcommin vuonna 2018 julkaisema Snapdragon Wear 3100. Applen Watch OS:n tapaan Wear OS tukee kolmannen osapuolen sovelluksia ja edustaa siten puhtaampaa älypuhelinkäyttöjärjestelmää, kuin aiemmin testissä käyneet enemmän terveys- ja liikuntaominaisuuksiin panostaneet Huawein ja Honorin laitteet.
Testiartikkelissa tutustumme Suunto 7 -älykellon fyysisiin ominaisuuksiin, ohjelmistoon, akunkestoon ja käytettävyyteen reilun kahden viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.
Lue artikkeli: Testissä Suunto 7
Uusi artikkeli: Testissä Suunto 7
io-tech testasi Suunnon noin vuoden takaisin Suunto 7 -älykellon Googlen Wear OS -käyttöjärjestelmällä
Uusi yhteistyökumppani TechBBS-foorumille: Datatronic
Datatronic avasi oman viestiketjun TechBBS-foorumille.

Kaupallinen yhteistyö Datatronicin kanssa
Datatronic on tietotekniikkaan keskittyvä verkkokauppa, joka on toiminut alalla 20 vuotta. Yhtiö on erikoistunut laajaan komponentti- ja tietokonevalikoimaan ja edustettuna on kaikki suosituimmat merkit ja valikoimaa laajennetaan jatkuvasti. Datatronicin myymälä ja huolto löytyy Lahdesta ja se on avoinna arkisin 9-20 ja lauantaisin 10-16.
Yhtiön uusi verkkokauppa julkaistiin tänä vuonna, jonka kehitykseen tullaan panostamaan erityisen paljon. Kaikki tilaukset toimitetaan ilmaiseksi ja tuotteilla on 14 päivän palautusoikeus. Viestiketjussa voi antaa palautetta verkkokaupasta ja parhaat ideat verkkokaupan parantamiseksi palkitaan antamalla bonusta tilille.
TechBBS-foorumilla Datatronicin edustajat vastailevat käyttäjien kysymyksiin ja viestiketjusta löytyy myös käyttäjille tarjoustuotteita. Viestiketjun avajaistarjouksessa ovat Silentium Fera 3 -prosessoricooleri, ASUS TUF Gaming VG27VH1B -pelinäyttö ja Corsair RM850x 850W -virtalähde.
Linkki: Datatronic-viestiketju TechBBS-foorumilla
Tervetuloa mukaan!
Uusi yhteistyökumppani TechBBS-foorumille: Datatronic
Datatronic avasi oman viestiketjun TechBBS-foorumille.
MSI esitteli uuden Liberator-monitoimipolkimen pelaajille
Liberator-poljin on varustettu kolmella kytkimellä ja niitä voidaan ketjuttaa neljä rinnan.

Aina silloin tällöin oheislaitemarkkinoille ilmestyy uudenlaisia laitteita. Osa laitteista päätyy vähintään pienen joukon suosioon ja markkinoille, mutta viimeisestä alaa todella mullistaneesta uudistuksesta on jo ainakin allekirjoittaneen muistin mukaan vierähtänyt pitkät tovit.
Tällä kertaa uutta mullistajaa on ehdottamassa MSI, joka on kuitenkin päättänyt turvautua ainakin osittaiseen joukkorahoitukseen uuden Liberatorinsa kanssa. Liberator on käytännössä pelaajille suunnattu poljin, joka tuo kolme kytkintä jalkaterän ulottuville. Se tukee maksimissaan neljän polkimen ketjuttamista peräkkäin, jolloin käytännössä kytkimiä on mahdollista lisätä kaksitoista.
Liberatorin kolme kytkintä ovat itse poljinmekanismi sekä kaksi jalkaterän sivujille asettuvaa kytkintä. Sivukytkimiä on saatavilla eri leveyksisille lesteille sopivina ja ne kiinnittyvät paikoilleen magneeteilla. Ainakin itse polkimen alta löytyy Omronin yli 10 miljoonalle klikkauskerralle sertifioitu kytkin, mutta sivukytkimistä ei tässä vaiheessa ole vielä varmuutta. Kytkinten funktiot ovat luonnollisesti täysin käyttäjän ohjelmoitavissa eri peleihin ja ohjelmiin sopiviksi.
Nykymaailman vaatimusten mukaisesti MSI Liberator -poljin on varustettu RGB-valaistuksella. RGB-valonauhat on sijoitettu itse polkimen reunoihin sekä koko laitteen etulaitaan. Lisäksi polkimen pohjasta löytyy liukuesteet ja poljinmekanismia keventää vastapaino.
Tällä hetkellä ei ole tiedossa, aikooko MSI tuoda Liberatorin myös länsimaisille markkinoille. Poljin on hinnoiteltu Early-bird-hintaan 2790 Taiwanin dollariin eli reiluun 82 euroon. Varsinaisen julkaisun jälkeen hinta nousee 3900 TWD:een eli noin 115 euroon. Kerro kommenteissa olisitko sinä innokas kasvattamaan oheislaitevalikoimaasi polkimilla?
Lähde: MSI Taiwan @ Facebook, MSI Liberator, Hexus
MSI esitteli uuden Liberator-monitoimipolkimen pelaajille
Liberator-poljin on varustettu kolmella kytkimellä ja niitä voidaan ketjuttaa neljä rinnan.
Uusi toimitusjohtaja Pat Gelsinger esiintyy Intel Unleashed: Engineering the Future -tapahtumassa
Intel Unleashed -tapahtuma lähetetään livenä netissä 23. maaliskuuta kello 23.00 Suomen aikaa.

Intel ilmoitti alkuvuodesta yhtiön toimitusjohtajana vuodesta 2018 toimineen Bob Swanin siirtyvän sivuun. Uudeksi toimitusjohtajaksi valittiin pitkän linjan Intel-veteraani Pat Gelsinger, joka astui tehtäviinsä virallisesti 15. helmikuuta.
Nyt Intel on ilmoittanut pitävänsä 23. maaliskuuta eli ensi viikon tiistaina Intel Unleashed: Engineering the Future -tapahtuman, jossa toimitusjohtaja Gelsinger tulee kertomaan yhtiön lähitulevaisuuden suunnitelmista. Tapahtuma lähetetään livenä netissä alkaen kello 23.00 Suomen aikaa.
Itse tapahtuman tarkempi sisältö on edelleen auki. Virallisen kuvauksen mukaan tapahtumassa tullaan kertomaan yleisluontoista päivitystä Intelin liiketoiminnasta sekä yhtiön uudesta innovaation ja johtajuuden aikakaudesta. Virallisen kuvauksen ohella tapahtuman sisältö on vielä arvailujen varassa. AnandTechin Ryan Smith pitää mahdollisena, etenkin koska tapahtuma pidetään pörssin sulkeutumisen jälkeen, että Gelsinger kertoisi tapahtumassa Intelin valmistuspuoleen ja ulkopuolisten puolijohdevalmistajien käyttöön liittyviä uutisia. Tähän voisi viitata myös Intelin tapahtuman mainoskuvaan valitsema piikiekko.
Lähde: Intel
Uusi toimitusjohtaja Pat Gelsinger esiintyy Intel Unleashed: Engineering the Future -tapahtumassa
Intel Unleashed -tapahtuma lähetetään livenä netissä 23. maaliskuuta kello 23.00 Suomen aikaa.
Microsoft tuo Auto HDR -ominaisuuden PC-peleihin
Ominaisuus on tuttu Xbox Series -konsoleista, joilla se on niittänyt kiitosta toimiessaan oikein.

Microsoft esitteli Xbox Series -konsoleiden yhteydessä Auto HDR:ksi ristimäänsä teknologiaa, joka päivitti automaattisesti vanhoja SDR-pelejä HDR-värimaailmaan. Nyt sama teknologia tuodaan myös PC-puolelle.
DirectX Developer Blogin tuoreen postauksen mukaan Auto HDR on tuotu tänään Windows Insider -käyttäjille. Tarkemmin Windows Insider -käyttäjien on oltava Dev Channel -päivityssyklissä, mutta ominaisuus valuu luonnollisesti myös muihin päivitystasoihin myöhemmin.
Auto HDR ominaisuus toimii oletuksena DirectX 11- ja 12 -rajapintoja käyttävillä SDR-peleillä, mutta ainakin toistaiseksi yhteensopivien pelien lista on rajoitettu eikä blogipostaus paljasta tällä hetkellä listaa peleistä, joissa ominaisuus toimii. Auto HDR:n tulos ei luonnollisestikaan vastaa kehittäjien käsin tuunaamaa HDR-värimaailmaa, mutta ominaisuus on kerännyt kehuja ainakin Xbox-puolella, vaikka luonnollisestikaan ominaisuus ei kaikkien pelien kanssa toimi oikein.
Windows Insider -käyttäjät saavat ominaisuuden käyttöön Windows 10:n asetusten Windows HDR Color settings -sivulta, kunhan käytössä on HDR:ää tukeva näyttö. Mukana on myös demokäyttöön tarkoitettu puolen ruudun tila, jossa vasen puoli ruudusta renderöidään normaalisti ja oikea puoli Auto HDR:llä. Ominaisuuden saa käyttöön komentokehotteen kautta seuraavalla käskyllä:
reg add HKLM\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers /v AutoHDR.ScreenSplit /t REG_DWORD /d 1
Pois jaetun ruudun demo-ominaisuuden saa muutoin samalla käskyllä, mutta ”add” korvataan ”delete”:llä.
Auto HDR vaatii jonkin verran suorituskykyä grafiikkaohjaimelta, mutta Microsoftin mukaan sen ei pitäisi vaikuttaa pelien suorituskykyyn merkittävästi.
Lähde: DirectX Developer Blog
Microsoft tuo Auto HDR -ominaisuuden PC-peleihin
Ominaisuus on tuttu Xbox Series -konsoleista, joilla se on niittänyt kiitosta toimiessaan oikein.
AMD:n Van Gogh -prosessorin Linux Boot-loki vihjaa 256-bittisestä DDR5-muistiväylästä
Muistiväylän leveys saattaa olla myös tulkittu väärin, muun muassa koska tuplasti perinteisiä työpöytäprosessoreja leveämpi väylä vähävirtaisessa piirissä kuulostaa erikoiselta.

AMD:n Van Gogh on tähän asti lähinnä roadmap-vuodoissa nähty prosessori integroidulla grafiikkaohjaimella. Poikkeuksellisen Van Goghista tekee sen RDNA2-arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain ja tekoälykiihdyttimeksi oletettu CVML-yksikkö (Computer Vision / Machine Learning).
Nyt Van Goghista on paljastunut mielenkiintoista lisätietoa suoraan AMD:lta itseltään. AMD:n Alexander Deuchter on julkaissut tekstinä Van Gogh -prosessorilla käynnistetyn Linuxin Boot-lokitiedoston. Prosessori on lokin mukaan neliytiminen ja varustettu SMT-teknologialla, kuten muutkin Zen 2 -prosessorit.
Lokitiedostosta löytyi kuitenkin huomattavasti mielenkiintoisempaakin tietoa, kuin vain ydinmäärät. Lokin mukaan prosessorin muistiohjain tukisi DDR5-muisteja ja olisi peräti 256-bittinen, mikä työpöytäpuolelta tuttuina kanavina tarkoittaisi nelikanavaista muistia ja DDR5:n myötä räjähdysmäisesti kasvavaa muistikaistaa. Toisaalta prosessorin ollessa neliytiminen ja huhujen mukaan erittäin vähävirtainen, on vaikeaa nähdä mihin niin leveää muistiohjainta tarvittaisiin. Tom’s Hardware ehdottaakin, että Linux-kerneli saattaisi sekoittaa esimerkiksi muistiohjainten leveyden, koska DDR5-muistikanavat ovat leveydeltään puolet totutusta ja kuhunkin muistikampaan menee kaksi 32-bittistä kanavaa yhden 64-bittisen sijasta.
Lähde: FreeDesktop, Tom’s Hardware
AMD:n Van Gogh -prosessorin Linux Boot-loki vihjaa 256-bittisestä DDR5-muistiväylästä
Muistiväylän leveys saattaa olla myös tulkittu väärin, muun muassa koska tuplasti perinteisiä työpöytäprosessoreja leveämpi väylä vähävirtaisessa piirissä kuulostaa erikoiselta.
Longsys julkisti ensimmäiset DDR5-6400-muistit testitulosten kera
Yhtiön DDR5-6400 CL40 -muistit tarjosivat selvästi DDR4-3200 CL22 -muisteja enemmän muistikaistaa, mutta viiveet kasvoivat samalla liki kaksinkertaisiksi.

DDR5-muistit saapuvat markkinoille vielä kuluvan vuoden aikana ja kiinalainen Asgard on jo ehtinyt esittelemään ensimmäiset omat DDR5-muistikampansakin. Uusi muististandardi tulee käyttöön Intelillä kuluttajapuolella Alder Lake- ja palvelinpuolella Sapphire Rapids -alustalla. AMD:n puolella DDR5-tukea odotetaan nykytietojen valossa grafiikkaohjaimella varustettuihin Van Gogh- ja Rembrandt-prosessoreihin. Kuluttajapuolella muistit tulevat käyttöön AM5-kannan myötä joko Zen 3+- tai Zen 4 -arkkitehtuurilla ja palvelinpuolella oletettavasti Genoa-koodinimellisten Zen 4 -arkkitehtuurin Epyc-prosessoreiden mukana.
Nyt kiinalainen Longsys on paitsi julkistanut ensimmäiset omat DDR5-muistikampansa, myös tarjoillut ensimmäisiä testituloksia uusilla muisteilla. Longsysin valikoimaan julkistettiin aluksi 16 gigatavun single rank -muistikampa ja 32 Gt:n dual rank -muistikampa. Ne toimivat DDR4-6400-nopeudella ja CL40-asetuksilla, kun JEDECin standardissa määrittelemät ”A”-viiveasetukset olisivat CL46. Muistikammat tukevat myös ECC-virheenkorjausta, josta tehtiin DDR5:ssä pakollinen ominaisuus. Päivitys: DDR5-muistien ECC on muistipiirien sisäinen ominaisuus, eikä se ole sama kuin perinteisesti ECC:ksi kutsuttu virheenkorjaus. Muistipiirin sisäinen ECC on verrattavissa esimerkiksi SSD-asemien sisäiseen virheenkorjaukseen.
Longsysin julkaisemat testitulokset on ajettu Intelin Alder Lake -alustalla ja vastakkain asettuivat yhtiön uusi 32 Gt:n DDR5-6400 CL40 ja nykytarjontaa edustava 32 Gt:n DDR4-3200 CL22. AIDA64-testiohjelmassa DDR5-muistit tarjosivat yhtiön testeissä 28 % paremman lukunopeuden, 27 % paremman kirjoitusnopeuden ja 10 % paremman kopiointinopeuden. Muistien latenssit olivat kuitenkin merkittävästi heikommat 112,1 nanosekunnissa, kun DDR4-kammoilla latenssit olivat 56,8 ns.
Lähde: Longsys
Longsys julkisti ensimmäiset DDR5-6400-muistit testitulosten kera
Yhtiön DDR5-6400 CL40 -muistit tarjosivat selvästi DDR4-3200 CL22 -muisteja enemmän muistikaistaa, mutta viiveet kasvoivat samalla liki kaksinkertaisiksi.