Uutiset
Asukselta ultrakeveä 47 gramman TUF Gaming M4 Air
47 gramman painolla pääsee mitalisijoille keveimpien hiirten kisassa, vaikka hiiren varustelu on useita kilpailijoita laajempaa.

Oheislaitemarkkinoille voimalla rynnistänyt Asus on päättänyt vahvistaa TUF-siiven rykmenttiä uudella ultrakeveällä pelihiirellä. TUF Gaming M4 Air painaa vaivaiset 47 grammaa, mikä riittää mitalisijoihin maailman keveimpien pelihiirten sarjassa.
TUF Gaming M4 Air on varustettu verrattain kovilla ominaisuuksilla painon ja rakenteen huomioiden. Hiiren vasemmalta kyljeltä löytyy nimittäin useimmista ultrakeveistä uupuvat peukalonäppäimet. 60 miljoonaa painallusta kestävien päänäppäinten välistä löytyy rulla ja DPI-kytkin. Kaikki kuusi painiketta rulla mukaan laskettuna ovat uudelleenohjelmoitavissa.
Asuksen uuden ultrakeveän silmänä toimii PixArtin optinen PAW3335-sensori, joka yltää parhaimmillaan 16 000 DPI:n tarkkuuteen, 400 IPS:n nopeuteen ja 40 G:n kiihtyvyyksiin. Tietokoneelle hiiri raportoi parhaimmillaan 1000 hertsin taajuudella.
Keveän rakenteen takana on Asuksen kehittelemä pyramidimainen rei’itys, joka takaa kestävyyden pienellä määrällä muovia. Hiiren piirilevy on suojattu roiskeilta IPX6-sertifikaatin tasolla ja koko hiiri on päällystetty uudella antibakteerisella pinnoitteella. Hiiren strategiset mitat ovat 126 x 63,5 x 39,6 mm ja jo aiemmin mainitut 47 grammaa ilman johtoa. Hiiren johto on uusi, aiempaa pehmeämpi ja joustavampi TUF Gaming Paracord -johto.
Asus TUF Gaming M4 Air saapuu myyntiin helmikuun alussa. Hiiren suositushinta on 54 euroa.
Asus TUF Gaming M4 Air -tuotesivut, Lähde: Lehdistötiedote
Asukselta ultrakeveä 47 gramman TUF Gaming M4 Air
47 gramman painolla pääsee mitalisijoille keveimpien hiirten kisassa, vaikka hiiren varustelu on useita kilpailijoita laajempaa.
Uusi artikkeli: Ulefone Power Armor 13
Testasimme kuinka pitkälle Ulefone Power Armor 13 -älypuhelimen jättimäinen 13200 mAh akku riittää.

io-techin tammikuun viimeisessä artikkelissa testataan hieman erikoisempaa ja massasta poikkeavaa älypuhelinta, jossa on jättimäinen 13200 mAh akku. Kyseessä on kiinalaisen Ulefonen Power Armor 13, joka julkaistiin viime syksynä. Suurikapasiteettisen akun myötä laite on melkoinen jötkö – painaa lähes puoli kiloa ja on yli pari senttiä paksu. Suositushinnaltaan noin 500 euron laite maksaa nykyisellään edullisimmillaan noin 350 euroa.
Lue artikkeli: Ulefone Power Armor 13
Uusi artikkeli: Ulefone Power Armor 13
Testasimme kuinka pitkälle Ulefone Power Armor 13 -älypuhelimen jättimäinen 13200 mAh akku riittää.
BOE esitteli peräti 500 hertsiin yltävän FullHD-paneelin pelinäyttöihin
Pelinäyttöihin suunnatun FullHD-paneelin lisäksi yhtiö esitteli 110-tuumaisen 8K120Hz-paneelin televisioihin.

Näyttöjen hertsikisalle ei näytä tulevan loppua. Tällä kertaa kyse ei tosin ole varsinaisesti vielä uuden näytön julkaisusta, vaan muille valmistajille näyttöpaneeleita kehittävän BOE:n uutuuspaneelista.
BOE on esitellyt ensimmäisenä valmistajana peräti 500 hertsiin yltävän 27-tuumaisen FullHD-resoluution näyttöpaneelin. Paneelilla on ilmeisesti myös ylikellotusvaraa, sillä kuvissa 500 hertsin perään on lisätty +-merkki. Valitettavasti vain kiinaksi saatavilla oleva lehdistötiedote ei kerro käytössä olevaa paneelityyppiä, tai se jää Googlen konekäännöksen jalkoihin. BOE:n nykyisten paneeleiden perusteella kyse on kuitenkin todennäköisesti IPS:n kaltaisesta ADS-paneelista. Näyttöpaneeli on aidosti 8-bittinen ja sille luvataan yhden millisekunnin vasteaika.
Lisäksi yhtiö esitteli samaan syssyyn 110-tuumaisen 8K-paneelin, jolle luvataan peräti 120 hertsin virkistystaajuus. Aivan ennen näkemättömästä resoluutio/virkistystaajuus-kombosta ei ole kuitenkaan kyse, sillä markkinoilta löytyy jo useampiakin televisioita samoin ominaisuuksin. Kyseinen resoluutio on saavutettavissa tällä hetkellä vain DisplayStreamCompression-teknologiaa hyödyntäen.
Valitettavasti tiedotteesta ei käy ilmi, milloin BOE:n uutuuspaneeleihin perustuvia näyttöjä ja televisioita on luvassa markkinoille.
Lähteet: BOEn tiedote, WCCFTech
BOE esitteli peräti 500 hertsiin yltävän FullHD-paneelin pelinäyttöihin
Pelinäyttöihin suunnatun FullHD-paneelin lisäksi yhtiö esitteli 110-tuumaisen 8K120Hz-paneelin televisioihin.
Video: Esittelyssä Streamplifyn uutuustuotteet
Videolla kasaamme Streamplifyn uutuustuotteista pelien suoratoistamiseen soveltuvan kokonaisuuden.

Kaupallinen yhteistyö Jimm’sin kanssa
Saksalainen Streamplify julkaisi uusia erityisesti pelien suoratoistamiseen tarkoitettuja, mutta myös muihin kuvan ja äänen kaappausta vaativiin tilanteisiin sopivia, tuotteita alkuvuodesta. io-techin uusimmalla videolla tutustumme noihin tuotteisiin ja kasaamme niistä pelistriimaukseen sopivan kokonaisuuden.
Streamplifyn valikoimiin kuuluvat 59,90 euron hintainen Cam-webkamera, USB-liitäntäinen mikrofoni, joka on saatavilla Mic Tripod -paketissa 54,90 euron hintaan pöydälle sijoitettavan kolmijalan kanssa tai 69,90 euron hintaisessa Mic Arm -paketissa pöydän laitaan kiinnittyvän boom arm -jalustan kanssa, 19,90 euron hintainen 10-tuumainen Light 10 -rengasvalo ja 69,90 euron hintainen 14-tuumainen Light 14 -rengasvalo sekä 139,90 euron hintainen vihreä Screen Lift -taustakangas ja teline.
Streamplifyn tuotteet ovat myynnissä Jimm’sissä.
Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Esittelyssä Streamplifyn uutuustuotteet
Videolla kasaamme Streamplifyn uutuustuotteista pelien suoratoistamiseen soveltuvan kokonaisuuden.
Live: io-techin Tekniikkapodcast (4/2022)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 28. tammikuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.
Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin Tekniikkapodcast (4/2022)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
TeamGroup esitteli ensimmäisen kuluttajakäyttöön tarkoitetun PCIe 5.0 -SSD-asemansa
TeamGroupin asema tullaan tuntemaan markkinoilla yhtiön T-Force-brändin Cardea-sarjan jäsenenä ja asemat saapuvat myyntiin vuoden kolmannella neljänneksellä.

TeamGroup on julkistanut ensimmäisen PCI Express 5.0 -väyläisen asemansa kuluttajamarkkinoille. Uusi SSD tulee myyntiin sen T-Force-brändin Cardea-sarjan alla.
T-Forcen nimellä myyntiin tulevalla SSD-asemalla ei ole vielä mallinimeä, mutta TeamGroup kehuu sen kykenevän jopa 13 000 Mt/s:n luku- ja 12 000 Mt/s:n kirjoitusnopeuksiin. Asemat tulevat saataville maksimissaan 4 teratavun kapasiteeteissa. Asemat tukevat PCIe 5.0 -standardia ja NVMe 2.0 -protokollaa. Yhtiö ei paljastanut vielä mitä ohjainpiiriä asemat tulevat käyttämään, mutta todennäköisesti kyse on Phisonin E26:sta, jonka nopeus ja ulkonäkökin sopivat julkaistun kuvan kanssa yksiin.
Aivan heti T-Forcen uutuutta ei tule kaupoista saamaan, vaan yhtiö lupaa niitä markkinoille vasta vuoden kolmannella neljänneksellä eli heinä-syyskuussa. Myös hintatiedot ovat luonnollisesti vielä teillä tietymättömillä. Asemasta on luvassa versiot ainakin grafeeni- ja alumiinicoolereilla.
Lähde: TeamGroup
TeamGroup esitteli ensimmäisen kuluttajakäyttöön tarkoitetun PCIe 5.0 -SSD-asemansa
TeamGroupin asema tullaan tuntemaan markkinoilla yhtiön T-Force-brändin Cardea-sarjan jäsenenä ja asemat saapuvat myyntiin vuoden kolmannella neljänneksellä.
Ylikellotuslegenda Shamino: Ryzen 5000 -sarjan B2-stepping selvästi vanhaa B0:aa parempi
AMD:n mukaan viime marraskuussa markkinoille saapuneissa B2-steppingin Ryzeneissä ei olisi käytännössä eroa vanhempiin B0-steppingeihin, mutta Shaminon testien mukaan uudemmat prosessorit esimerkiksi kuluttavat selvästi vähemmän tehoa.

Vaikka Ryzen 5000 -sarjan julkaisusta on ehtinyt jo vierähtää useampikin tiima, ei yhtiö ole jättänyt prosessoreita julkaisukuntoon ja ripustanut hanskoja naulaan. Julkaisussa prosessorit olivat versiota B0 ja nykyisin valmistuksessa olevat versiota B2.
AMD:n mukaan uusissa B2-versioissa ei pitäisi olla juurikaan eroja vanhempien versioiden kanssa. Prosessoreiden toiminnallisuus on ennallaan ja muutokset lienevät lähinnä valmistusteknisiä. Asuksella työskentelevä kellotusguru Shamino kuitenkin uskoo uusien B2-versioiden olevan merkittävästi parempia ainakin yhdellä tai kahdella mittatikulla.
Shamino testasi Ryzen 9 5900:n B2-versiota nestejäähdytyksellä, eikä prosessorin kellottuvuudessa ollut eroa aiempaan. Vanhat B0:t yltivät käytännössä parhaimmillaan samaan 5,15 GHz:iin kuin B2-prosessoritkin. Se, missä eroja kuitenkin nähtiin, oli prosessorin tehonkulutus ja lämpötila. Shaminon mukaan prosessori toimi testeissä 9 astetta viileämpänä ja kulutti 30 wattia vähemmän tehoa, kuin B0-versio samasta piiristä. Matalampien lämpöjen ja tehonkulutuksen myötä prosessori pystyi lisäksi pitämään Prime95-rasituksessa 60 MHz B0:aa korkeammat kellotaajuudet. Lisäbonuksena Shaminon mukaan B2:lla ei ollut mitään ongelmia saavuttaa DDR4-4100-nopeuksia 1:1 Infinity Fabricilla.
Valitettavasti uutisoinneista ei käy ilmi, kuinka monen prosessorin testeihin Shaminon löydökset perustuvat. Kyse ei kuitenkaan ole vain yhdestä prosessoriyksilöstä.
Lähde: WCCFTech
Ylikellotuslegenda Shamino: Ryzen 5000 -sarjan B2-stepping selvästi vanhaa B0:aa parempi
AMD:n mukaan viime marraskuussa markkinoille saapuneissa B2-steppingin Ryzeneissä ei olisi käytännössä eroa vanhempiin B0-steppingeihin, mutta Shaminon testien mukaan uudemmat prosessorit esimerkiksi kuluttavat selvästi vähemmän tehoa.
Khronos julkaisi Vulkan 1.3 -rajapinnan
Vulkan 1.3 pyrkii selkeyttämään mitä ominaisuuksia mikäkin laite tukee uusilla profiileilla. Ensimmäinen julkinen profiili on Googlen luoma Android Baseline 2021 -profiili.

Useita avoimia rajapintoja hallinnoiva Khronoson julkaissut Vulkan-rajapinnasta uuden 1.3 -version. Nyt kuusivuotiasta rajapintaa on päivitetty aina kerran noin kahteen vuoteen ja uudet versiot ovat keskittyneet paitsi rajapinnan ongelmakohtien hiomiseen, myös erilaisten laajennosten ottamiseen itse rajapinnan ratifioitujen ominaisuuksien joukkoon.
Vulkan 1.3:n ydin on suunniteltu siten, että se on toteutettavissa OpenGL ES 3.1 -tasoa tukevalla raudalla, mikä helpottaa sen käyttöönottoa, mutta samalla rajaa kehittyneemmän raudan pääsyä oikeuksiinsa ydinrajapinnalla. Päivityksessä on Khronoksen mukaan keskitytty tuomaan 23 eniten pyydettyä, laajennoksina toimiviksi osoittautuneita ominaisuuksia itse päärajapinnan pariin. Löydät uudet ominaisuudet yllä olevasta diasta lyhyine kuvauksineen.
Kuten edeltäjänsä OpenGL, myös Vulkan on kohdannut ongelmia etenkin tuen pirstoutumisen suhteen. Rajapintaa käytetään kaikkialla keveistä älylaitteista järeään työasemarautaan, eivätkä kaikki ominaisuudet ja laajennokset ole oleellisia tai edes tarpeellisia kaikilla markkinoilla. Khronoksen diassa kuvaillaan, kuinka itse Vulkan-rajapinnan ydin on toteutettavissa täysin OpenGL ES 3.1 -tasoisella raudalla, mutta järjestö ei ole kyennyt ennen 1.3-versiota kertomaan selkeästä roadmapista tulevan raudan ominaisuuksille ja jopa ydinrajapinnan valinnaiset ominaisuudet jättävät täysin auki, milloin mikäkin alusta tulee niitä tukemaan.
Oman lusikkansa soppaan tuovat myös rajapinnan laajennokset, jotka mahdollistavat raudan uusien ominaisuuksien hyödyntämisen helposti, mutta pirstaloivat pelikenttää entisestään. Kaikkien laajennosten tukeminen on vapaaehtoista ja pelkästään Khronoksen ratifioimia KHR- ja EXT-laajennoksia on jo yli 180 ja niiden päälle löytyy vielä yli 100 valmistajien julkaisemia laajennoksia. Ja kaikkien näiden laajennosten tuki riippuu paitsi alustasta, myös itse valmistajasta.
Uutena ominaisuutena Khronos on päättänyt luoda Vulkan-profiilit, jotka niputtavat valmistajaan katsomatta tiettyä tasoa tukevan raudan samaan nippuun, jolloin ei tarvitse selvittää jokaista tuettua valinnaista ominaisuutta tai laajennosta erikseen. Ensimmäinen julkaistu profiili on Googlen Androidille suunnittelema Android Baseline 2021 -profiili, joka tosin on suunniteltu Vulkan 1.0:n eikä 1.3:n pohjalta. Profiiliin on sisällytetty kuitenkin 1.0:aa kehittyneempiä ominaisuuksia, joita valtaosa mobiiliraudasta tukee.
Khronos on lisäksi luonut uuden Vulkan Roadmap 2022:n, joka on kooste ominaisuuksista, joiden toivotaan yleistyvän käytössä, sekä luonnollisesti sen mukaisen profiilin. Roadmap 2022 on suunniteltu huomioiden vain keskitason ja sitä tehokkaamman raudan ominaisuudet, jolloin edullisimman pään teknisesti vanhemmat ratkaisut eivät pidättele rajapintaa. Merkittävimmillä valmistajilla, kuten AMD ja NVIDIA, on jo Vulkan 1.3- ja Roadmap 2022 -yhteensopivat beeta-ajurit testauksessa. Vastaavia Roadmap-julkaisuja ja profiileita on luvassa myös tulevaisuudessa. Negatiivisena puolena voidaan toisaalta pitää sitä, että teoriassa profiilit mahdollistavat saman sillisalaatin kuin nykytilannekin, sillä kuka tahansa voi luoda uusia profiileita. Khronos kuitenkin odottaa, että vain kourallinen parhaita profiileita tulee yleistymään käytössä.
Khronos julkaisi Vulkan 1.3 -rajapinnan
Vulkan 1.3 pyrkii selkeyttämään mitä ominaisuuksia mikäkin laite tukee uusilla profiileilla. Ensimmäinen julkinen profiili on Googlen luoma Android Baseline 2021 -profiili.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce- ja Studio-ajurit GeForce RTX 3050:lle
Kummissakaan ajureissa ei ole tiettävästi muita muutoksia, kuin tuki uudelle RTX 3050 -näytönohjaimelle.

NVIDIA on lainannut sivun GeForce RTX 3080 12 Gt -mallin julkaisohjelmasta myös RTX 3050:n käyttöön julkaisemalla uudet mallikohtaiset ajurit. Sekä GeForce 511.32- että Studio 511.33 -ajurit tukevat virallisesti vain uutta GeForce RTX 3050 -näytönohjainta ja ne ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille.
GeForce 511.32- ja Studio 511.33 -ajurit eivät tuo mukaan tiettävästi mitään muuta uutta, kuin tuen uusille GeForce RTX 3050 -näytönohjaimille. Ne perustuvat samaan Release 510 -sarjaan, kuin jo saatavilla olevat ajuritkin.
Ajureissa ei ole listattu myöskään mitään korjattuja ongelmia, vaan listattu vain tiedossa olevia bugeja. Studio-puolella tiedossa on, että Sonic & All-Stars Racing Transformed voi edelleen kaatua veden läpi ajettaessa, jonka lisäksi Windows 10 Fall Creators Update -versiossa ajurit asettavat TV:n automaattisesti 12-bittiseen tilaan, vaikka se tukisi vain pienempiä väriavaruuksia. GeForce-puolella on vanhan tutun Sonic-ongelman lisäksi listattu esimerkiksi FarCry 6:ssa tapahtuva geometrian korruptoituminen Windows 11 -käyttöjärjestelmällä sekä Deathloopin kaatuilut, jos Windows on HDR-tilassa. Voit tutustua ajureiden muutoksiin tarkemmin ajureiden julkaistiedotteista (PDF): GeForce, Studio.
NVIDIA julkaisi uudet GeForce- ja Studio-ajurit GeForce RTX 3050:lle
Kummissakaan ajureissa ei ole tiettävästi muita muutoksia, kuin tuki uudelle RTX 3050 -näytönohjaimelle.
NVIDIAn GeForce RTX 3080 Ti:n mobiiliversio perustuu uuteen GA103-grafiikkapiiriin
Kuten nimestäkin voi arvata, GA103 sijoittuu kooltaan suoraan GA102:n ja GA104:n väliin ja tarjoaa parhaimmillaan 60 SM-yksikköä eli 7680 CUDA-ydintä.

NVIDIAn Ampere-arkkitehtuuriin huhuttiin jo vuonna 2019 kuuluvan saatavilla olevien sirujen lisäksi nykyisten GA102- ja GA104-sirujen väliin sopiva GA103. Vaikka hiekka on valunut tiimalasissa jo useamman vuoden, saatiin huhujen paikkansa pitämiselle vihdoin myös vahvistus.
GA103 on ainakin tässä vaiheessa vain kannettavissa ja tarkemmin vain GeForce RTX 3080 Ti:n mobiiliversiossa käytettävä siru. Tiedot tulevat kiinalaiselta YouTube-videolta, jossa on RTX 3080 Ti:tä käyttävä Razerin kannettava on myös purettu piirin koon mittaamiseksi, mikä samalla todistaa kiistatta sen aitouden vaikka tässä vaiheessa käytössä onkin vielä ES-versio sirusta. GA103-piirillä on kokoa noin 496mm2, kun alapuolelta löytyvä GA104 on noin 392 ja yläpuolella istuva GA102 noin 628 mm2.
NVIDIAn GA103-grafiikkapiirissä on GA104:n tavoin kuusi GPC-yksikköä, mutta kunkin GP-yksikön sisältä löytyy nyt kahdeksan sijasta kymmenen SM-yksikköä. Piirissä on yhteensä 7680 CUDA-ydintä, 240 teksturointiyksikköä, 60 RT-ydintä, 240 Tensoriydintä ja 96 ROP-yksikköä.
Ensimmäisenä piiriä käyttävässä RTX 3080 Ti:n mobiiliversiossa SM-yksiköitä on poistettu käytöstä kaksi, jonka myötä lopullinen CUDA-ydinten määrä on 7424, teksturointiyksiköiden ja tensoriydinten 232 ja RT-ydinten 58. Videon mukaan RTX 3080 Ti:n mobiiliversiossa piirin peruskellotaajuus on 1125 MHz ja Boost-kellotaajuus 1590 MHz. 256-bittisen muistiväylän jatkeena on ainakin mobiilimallissa 16 Gbps:n GDDR6-muistia, jolla saadaan käyttöön 512 Gt/s muistikaistaa. Piirin TDP voidaan asettaa valmistajan tarpeiden mukaan 80-150 wattiin, mikä luonnollisesti vaikuttaa myös toteutuviin kellotaajuuksiin.
Videolla on myös pitkä liuta suorituskykytestejä, mutta niissä tulee huomoida paitsi ES-versio RTX 3080 Ti:stä, myös se, että kannettavissa piirien TDP säädetään valmistajan tarpeiden mukaan, mikä vaikuttaa myös suorituskykyyn. Erot voivat olla suuren TDP-haarukan vuoksi niin merkittäviä, ettei tuloksia voi käyttää vertailuun yleisemmällä tasolla.
Uusi piiri avaa uusia mahdollisuuksia myös työpöytäpuolelle esimerkiksi Super-päivitysmallien muodossa. Tässä vaiheessa puheet sellaisista ovat kuitenkin parhaimmillaankin vain huhuja.
Lähde: VideoCardz
NVIDIAn GeForce RTX 3080 Ti:n mobiiliversio perustuu uuteen GA103-grafiikkapiiriin
Kuten nimestäkin voi arvata, GA103 sijoittuu kooltaan suoraan GA102:n ja GA104:n väliin ja tarjoaa parhaimmillaan 60 SM-yksikköä eli 7680 CUDA-ydintä.