Glorious PC Gaming Race Model O on maailman kevein RGB-pelihiiri

Glorious PC Gaming Race on saanut viilattua hiiren painon selvästi alle 70 grammaan hyödyntämällä sen rungossa rei’itettyä hunajakennorakennetta.

Monille epäilemättä tuntematon valmistaja Glorious PC Gaming Race on esitellyt maailman kevyimmäksi kehumansa RGB-pelihiiren. Yhtiön Model O painaakin vain 67 tai 68 grammaa pinnoitteesta riippuen.

Glorious PC Gaming Race kertoo jo nimenä yhtiön keskittyvän PC-pelaamiseen ja pelaajiin. Aiemmin sen valikoimiin ovat kuuluneet mekaaniset ja kustomoitavat GMMK-näppäimistöt, erilaiset hiirimatot, rannetuen ja teline kuulokkeille. Yhtiön ensimmäinen pelihiiri Model O aikoo erottua massasta heti olemalla mahdollisimman kevyt pelihiiri unohtamatta nykytrendien vaatimaa valaistusta. Hiiren painoa on saatu laskettua käyttämällä suurimmassa osassa hiiren ylä- ja alapuolen pinnoista rei’itettyä hunajakennorakennetta.

Hiiren alapuolelta vain sensorin ympäristö ja tassut ovat täyttä muovia, kun yläpuolella täysi muovipinta on saatu noin kolmeen neljännekseen vasemman ja oikean painikkeen pinta-alasta. Hunajakennorakenteen pitäisi ehkäistä myös käsien hikoilua, mutta negatiivisena puolena etenkin eläintalouksissa hiiren sisälle eksyy epäilemättä huomattavat määrät roskia. Hiiren puhdistuksen luvataan kuitenkin onnistuvan helposti paineilmalla.

Model O:n sensoriksi on valittu huippupelihiirten luottovalinta eli Pixartin PMW-3360. Hiiren vasemmassa ja oikeassa painikkeessa käytetään Omronin mekaanisia kytkimiä, joille luvataan 20 miljoonan klikkauksen elinikä. Hiiressä on yhteensä kuusi painiketta, eli pääpainikkeiden lisäksi kaksi peukalonappulaa, rullan painike ja rullan taakse sijoitettu painike. Sensorin luvataan pysyvän kyydissä vähintään 250 tuuman sekuntinopeuksissa ja 50 G:n kiihdytyksissä. Hiiren sensorin maksimi tarkkuus on 12 000 DPI ja sen vasteaika on 1 ms (1000 Hz polling rate).

Hiiri on muotoiltu siten, että sen leveys vaihtelee etupään 61 mm:stä keskiosan 59 milliin ja peräpään 66 milliin. Pituutta hiirellä on 128 mm ja korkeutta rullan kohdalla 26 mm ja korkeimmassa kohdassa 37,5 mm. Painoa hiirellä on mattapinnalla 67 ja kiiltopinnalla 68 grammaa. Hiiren johdolla on mittaa 2 metriä.

Nykytrendien mukaisesti hiiri on RGB-valaistu. Oletuksena valaistuksella osoitetaan kulloinkin käytössä oleva DPI-arvo (400 DPI on keltainen, 800 sininen, 1600 punainen ja 3200 vihreä), mutta valaistus tukee täyttä 16,7 miljoonan värin skaalaa ja kahdeksaa sisäänrakennettua efektiä. Hiiren DPI-arvoille ja valaistukselle on saatavilla myös sovellus, mutta hiiri toimii myös sellaisenaan ilman erillisiä ohjelmistoja ja sekä valaistusta että DPI-arvoja voi säätää suoraan itse hiirestä käsin.

Glorious PC Gaming Race Model O on ennakkotilattavissa välittömästi ja sen toimitusten odotetaan alkavan toukokuussa. Suomessa hiiren virallisena myyntikanavana toimii Jimm’s PC-Store, joka on hinnoitellut mattapintaiset versiot 49,90 euroon ja kiiltäväpintaiset 54,90 euroon.

Lähde: Glorious PC Gaming Race Model O -tuotesivut

NVIDIA ostaa verkkojätti Mellanoxin 6,9 miljardilla dollarilla

NVIDIAn tarjous jätti taakseen ainakin Intelin, jonka kerrottiin tarjonneen Mellanoxista 6 miljardia tammikuun lopulla.

NVIDIA on astunut isosti datakeskuksiin Tesla-laskentakorttiensa ja DGX-supertietokoneidensa avulla. Nyt yhtiö pyrkii saamaan alalta lisää jalansijaa, sillä yhtiö on ostanut yllätysliikkeenä verkkojätti Mellanoxin.

Vielä alkuvuodesta Mellanoxista piti tulla osa Inteliä. Yhtiön kerrotaan tarjonneen verkkoteknologioihin erikoistuneesta yrityksestä noin 5,5 – 6 miljardia Yhdysvaltain dollaria käteisenä ja osakkeina. Kauppoja ei kuitenkaan syntynyt, vaan tänään NVIDIA ilmoitti päässeensä sopuun Mellanoxin kanssa yrityskaupoista ja se tulee ostamaan yhtiön 6,9 miljardin dollarin käteistarjouksella. Käytännössä tämä tarkoittaa yhtiön maksavan 125 dollaria per osake, kun osakkeen hinta pörssissä on tällä hetkellä 117,89 dollaria. Vielä tammikuussa ennen kuin Intelin tarjous tuli julki Mellanoxin osakkeen arvo liikkui 80 dollarin pinnassa.

Yrityskaupan myötä NVIDIA saa itselleen laajempaa jalansijaa datakeskuksista ja supertietokoneista, sillä Mellanoxin InfiniBand-verkkoratkaisut ovat alalla laajassa käytössä. Myös esimerkiksi tällä hetkellä Suomeen rakenteilla oleva BullSequana-supertietokone hyödyntää InfiniBand-verkkoa.

Lähde: NVIDIA

NVIDIA lopettaa tuen Kepler-mobiilinäytönohjaimille ja 3D Vision -ominaisuudelle

NVIDIAn päätös lopettaa tuki Kepler-arkkitehtuurin mobiilinäytönohjaimille ei tule näillä näkymin vaikuttamaan työpöytäversioiden ajuritukeen.

Näytönohjaimet ovat siitä onnellisessa asemassa, että tyypillisesti niiden ajurituki on aktiivista ja sitä jatketaan useita vuosia. NVIDIAn leirissä viimeisin ajurituen lopetus osui viime vuoden huhtikuulle, kun yhtiö lopetti tuen vuonna 2010 esitellylle Fermi-arkkitehtuurille.

NVIDIA on nyt ilmoittanut lopettavansa tuen Kepler-arkkitehtuuriin perustuville mobiilinäytönohjaimille. Alun perin huhtikuussa 2012 julkaistu arkkitehtuuri kattaa yhtiön mobiilinäytönohjaimet GeForce 600 -sarjasta 800-sarjaan asti ja täydellinen lista malleista on saatavilla NVIDIAn tukisivuilta. Mobiilinäytönohjainten ajurituen lopettaminen ei tule vaikuttamaan Kepler-arkkitehtuuriin perustuvien työpöytänäytönohjainten tukeen.

Toinen leikkuukirveen alle joutuva ominaisuus on 3D Vision. Yhtiön oma 3D-totetutus vaatii erillisen tuen näytöltä ja sen tuki uusille peleille on ollut lähihistoriassa verrattain heikolla tasolla: Joko tukea ei ole tullut lainkaan, tai sen taso on ollut usein heikko. Muita 3D-puolen muutoksia on televisioiden kanssa käytettävän 3DTV Play -ominaisuuden integrointi ajureihin erillisen latauksen sijasta.

Sekä Kepler-mobiilinäytönohjainten että 3D Visionin tuki päättyy viimeisten Release 418 -ajureiden julkaisun yhteydessä tulevan huhtikuun aikana. Molemmille luvataan kuitenkin vielä kriittiset tietoturvapäivitykset huhtikuuhun 2020 asti.

Lähteet: NVIDIA (1), (2)

Uusi artikkeli: Ensituntumat: Huawei Mate X

11.3.2019 - 18:15 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (25)

io-tech otti ensituntumat Huawein uudesta taittuvanäyttöisestä Mate X -lippulaivapuhelimesta.

Huawei julkaisi taittuvanäyttöisen lippulaivapuhelimensa Mate X:n Barcelonassa pidettyjen MWC-messujen yhteydessä. Vielä messujen aikaan puhelinta pidettiin tiukasti kaukana lehdistön edustajien käsistä ja puhelinta pääsi ihmettelemään vain vitriinissä ja Huawein edustajan käsissä. Nyt io-tech sai kuitenkin vihdoin mahdollisuuden päästä kokeilemaan laitetta omin käsin.

Huawei Mate X rakentuu 8-tuumaisen 2480 x 2200-resoluution OLED-näytön ympärille ja taitettuna etupuolelle jää käyttöön 6,6-tuumainen 2480 x 1148-resoluution ja takapuolelle 6,38-tuumainen 2480 x 892-resoluution näyttöosa. Suorituskyvyn takaa löytyy Huawein oma HiSilicon Kirin 980 -järjestelmäpiiri, jonka tukena on Balong 5000 5G-modeemi, 8 Gt muistia, 512 Gt tallennustilaa ja yhteensä 4500 mAh:n kahteen osaan jaettu akku.

Huawei Mate X:n suositushinta on 2299 euroa ja se saapuu myyntiin tulevan kesän aikana.

Lue artikkeli: Ensituntumat: Huawei Mate X

MSI:n GeForce GTX 1660 -näytönohjaimia vuotokuvissa

VideoCardzin lähteiden mukaan GeForce GTX 1660 tullaan julkaisemaan ensi viikon torstaina 219 dollarin verottomaan suositushintaan.

NVIDIA julkaisi viime kuussa ensimmäisen Turing-näytönohjaimen ilman säteenseurantakiihdytystä, GeForce GTX 1660 Ti:n. NVIDIAn on huhuttu julkaisevan pian samaan TU116-grafiikkapiiriin perustuvan GTX 1660:n ja nyt nettiin on vuotanut ensimmäiset kuvat tulevista näytönohjaimista.

VideoCardzin käsiinsä saamissa kuvissa esiintyy kolme eri MSI GeForce GTX 1660 -näytönohjainta: Gaming X, Armor ja Ventus XS. Kaikki kolme on varustettu kahden tuulettimen jäähdyttimillä, mutta kuvien perusteella niiden alla piilevien jäähdytyssiilien erot ovat merkittäviä. Myös jäähdytinten muovikuoret eroavat luonnollisesti toisistaan.

Sivuston mukaan se on saanut samalla varmistettua, että GTX 1660:n TU116-grafiikkapiirissä tulisi olemaan käytössä 1408 CUDA-ydintä ja sen perus- ja Boost-kellotaajuudet olisivat referenssimallille 1530 ja 1785 MHz. MSI:n Gaming X -mallin Boost-kellotaajuudeksi mainitaan selvästi korkeampi 1860 MHz. Näytönohjaimen muistiohjaimen kerrotaan olevan isoveljensä tavoin 192-bittinen, mutta sen jatkeeksi on asennettu GDDR6:n sijasta 6 Gt GDDR5-muistia.

VideoCardzin lähteiden mukaan GeForce GTX 1660 tullaan julkaisemaan 14. maaliskuuta eli ensi viikon torstaina  ja sen veroton suositushinta olisi 219 dollaria.

Lähde: VideoCardz

Samsungin Galaxy S10 ja S10e iFixitin purettavina

Samsungin Galaxy S10 ja S10e yllättävät iloisesti pelkkien Phillips-ruuvien käytöllä, mutta mieli kääntyy nopeasti liiman määrän ja juotetun virtaliittimen myötä. Korjattavuusarvosanaksi puhelimet saivat 3 / 10.

Purkuoppaistaan ja työkaluistaan parhaiten tunnettu iFixit on saanut pöydälleen Samsungin uuden Galaxy S10 -sarjan puhelimia. Purkuartikkelin uhreiksi valittiin sekä edullisin Galaxy S10e että perusmalli S10:stä, mutta myös S10+ pääsi mukaan röntgenkuviin. S10+:sta julkaistiin lisäksi purkuvideo. iFixitin purkuartikkelin puhelimet ovat Pohjois-Amerikan markkinoille suunnattuja versioita Qualcommin Snapdragon 855 -järjestelmäpiirillä, kun esimerkiksi Suomessa on myynnissä Samsungin Exynos 9820 -järjestelmäpiiriä käyttävät versiot puhelimista.

Samsungin uudet puhelimet saavat iFixitiltä heti kiitosta pelkkien standardien Phillips-ruuvien käytöstä. Liian helpolla purkajia ei ole kuitenkaan päästetty, sillä esimerkiksi lasikannet niin puhelinten etu- kuin takapuolilla on liimattu kiinni. Takakannen irrottaminen on kuitenkin aiempaa helpompaa, koska aiemmin takakanteen kiinnitetty sormenjälkilukija kaapeleineen löytyy tällä kertaa näytön alta. Takakantta vasten on sijoitettu muutamia lämpötyynyjä helpottamaan lämmön johtumista.

Puhelinten komponenteista iso osa on valmistettu modulaarisesti, jolloin niiden vaihtaminen on helppoa. Purku antaa myös käsityksen siitä, kuinka pienestä säästöstä 3,5 mm:n kuulokeliitännän poisjättämisessä on kyse: Samsungin tuorein 3,5 mm:n liitin on vain 12 mm pitkä ja 8 mm kanttiinsa. Vaikka iso osa komponenteista on modulaarisia, on latausliitin juotettu aiemmista malleista poiketen suoraan kiinni piirilevyyn. Lämmönsiirrossa avustava kuparinen lämpöputki on läheisempää sukua Note 9:lle kuin S9:lle. Sekä S10:n että S10e:n takakamerat on paketoitu yhteen moduuliin.

Molempien puhelinten piirilevyt ovat pääosin samasta puusta veistettyjä. Käytännössä ainoat erot löytyvätkin juuri kameramoduulin kohdalta, jossa S10:n kolmen kameran ratkaisu vaatii leveämmän aukon sen ympärille tulevaan piirilevyyn. Ainakin iFixitin purkamissa yksilöissä S10e:n 128 Gt:n Flash-muisti on toteutettu Toshiban piirillä, kun S10:ssä on käytössä Samsungin omaa tuotantoa oleva 512 Gt:n Flash-muistipiiri. Toistaiseksi ei ole varmuutta, käytetäänkö tietyillä kapasiteeteille aina saman valmistajan muisteja. Snapdragon 855:n pariksi on paritetty Samsungin oma LPDDR4X-muistipiiri.

Puhelinten akut on liimattu tiukasti paikoilleen, joten akun vaihtaminen ei onnistu aivan käden käänteessä. S10e:n akun kapasiteetiksi ilmoitetaan 11,94 wattituntia ja S10:n 13,09 wattituntia. S10:n näytön alta löytyy S10e:n kohdalla virtapainikkeeseen piilotettu sormenjälkilukija. Valitettavasti ainakin iFixitin kokemuksen perusteella S10:n sormenjälkilukijaa on mahdotonta irrottaa hajottamatta sitä. Myös itse näyttöjen irrottaminen uudelleenkäytettäviksi vaikuttaa mahdottomalta tehtävältä ja S10e:n kohdalla esimerkiksi rikkoutuneen sormenjälkilukijan vaihtaminen vaatii näytön irrottamisen. Samsung on tuttuun tapaan käyttänyt myös näytön pinta-alaa hyödyksi jäähdytyksessä lisäämällä siihen mahdollisimman paljon kuparia ja grafiittia avustamaan lämmönsiirrossa.

Loppupäätelmänä iFixit antaa Samsung S10e- ja S10-puhelimille korjattavuusarvosanaksi 3 / 10. Kiitosta puhelimet saavat pelkkien Phillips-ruuvien käytöstä, neutraalina mainintana on muuten hyvä modulaarisuus, mutta juotettu latausliitin ja miinusmerkkejä jaettiin akun vaihdon hankaluudesta, kiinni liimatuista etu- ja takalaseista sekä näytön korjaamisen hankaluus.

iFixit Galaxy S10 and S10e Teardown

LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (10/2019)

io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tekniikkakatsaus-podcast esitetään tänään perjantaina 8. maaliskuuta poikkeuksellisesti hieman tavallista myöhemmin noin klo 16:30-17 alkaen suorana live-streamina Twitchissä ja Youtubessa. Äänessä ovat tuttuun tapaan io-techin perustajakaksikko Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Tekniikkakatsauksessa käymme läpi ajankohtaiset IT-alan asiat ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Video: 10 sukupolven kehitys – Samsung Galaxy S vs S10+

Näin Samsungin Galaxy S -mallisto on kehittynyt 10 sukupolvessa. Vertailussa ensimmäinen Galaxy S -puhelin ja uusi Galaxy S10+ -malli.

Video on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Samsungin kanssa.

Älypuhelimia julkaistaan nykyään hurjaa tahtia ja välillä saattaa tuntua siltä ettei uudessa mallissa ole juurikaan uudistuksia tai uusia ominaisuuksia. Kaivoimme kaapista 9 vuotta vanhan ensimmäisen sukupolven Galaxy S -puhelimen ja vertasimme sitä uuteen Galaxy S10+ -lippulaivapuhelimeen, joka saapuu Suomessa myyntiin tänään.

Tutustumme videolla, miten Samsungin Galaxy S -mallisto on kehittynyt yhdeksässä vuodessa ja 10 sukupolvessa. Käymme läpi laitteiden keskeisimmät ominaisuudet eli rakenteen, näytön, kameran, akun, suorituskyvyn ja ohjelmiston.

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä, tilaa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Katso video Youtubessa

Corsair julkaisi olohuoneisiin suunnatun K83 Wireless ”Lounge Wizard” -näppäimistön

Corsairin uusi K83 Wireless -näppäimistö lupaa soveltua mediakäytön lisäksi muun muassa sohvalta käsin pelaamiseen. Se on varustettu touchpadin lisäksi hiirenäkin toimivalla tikkuohjaimella, mikä toiminee etenkin FPS- ja seikkailupeleissä touchpadia paremmin.

Komponentti- ja oheislaitevalmistaja Corsair on julkaissut uuden mediakäyttöön suunnatun näppäimistön. K83 Wireless Entertainment Keyboard on langaton näppäimistö, johon on integroitu lisäksi muun muassa touchpad-hiiri.

Corsair K83 Wireless näppäimistö hyödyntää yhtiön omia matalaprofiilisia Gaming Scissor -saksikytkimiä. Kompakti 78-näppäiminen ratkaisu on tiivistänyt näppäimistön kannettavamaiseen muotoon ja esimerkiksi nuolinäppäimet on sijoitettu oikean Shift-näppäimen alle ylös- ja alas-näppäinten ollessa vain puolen näppäimen korkuisia. Vaikka näppäimistö on selvästi suunnattu lähinnä mediakäyttöön, on vahvasti pelipuolelle profiloituva yhtiö korostanut WASD-näppäimet muita vaaleammin näppäinhatuin ja saanut saksikytkimet tukemaan 20 yhtäaikaista näppäinpainallusta (20KRO). Mainosvideon lupaa näppäimistön sopivan myös sohvapelailuun mainiosti. Koko näppäimistö on taustavalaistu valkoisin LED-valoin.

Varsinaisen näppäimistön oikealta puolelta löytyy erikoisesti pyöreäksi muotoiltu touchpad-kosketushiiri, jonka painikkeet on sijoitettu erillisinä sen alapuolelle. Kosketushiiri tukee enimmillään neljän sormen eleitä. Näppäimistön oikeasta yläkulmasta löytyy hiirenäkin toimiva joystick-tikkuohjain ja sen vasemmalta puolen äänenvoimakkuusrulla, valaistusnäppäin sekä näppäinlukko. Näppäimistön päätyyn ja alapuolelle on sijoitettu hiiren vasempana ja oikeana näppäimenä toimivat lisäkytkimet, joihin on helppo yltää tikkuohjainta käytettäessä.

Corsair K83 Wireless -näppäimistön voi kytkeä eri laitteisiin 1 millisekunnin vasteajan lupaavalla 2,4 GHz:n taajuutta käyttävällä langattomalla yhteydellä, Bluetooth 4.2:lla tai langallisena USB Type-A -kaapelilla. Näppäimistöön integroitu akku ladataan USB-kaapelilla ja sen luvataan kestävän himmeällä valaistuksella 18 tai ilman valaistusta 40 tuntia yhtämittaista käyttöä.

K83 Wireless Entertainment Keyboard tukee luonnollisesti Corsairin omaa iCue-hallintaohjelmistoa (versiosta 3.13 lähtien). Näppäimistön runko on valmistettu harjatusta alumiinista.

Corsair K83 Wireless Entertainment Keyboard -tuotesivut

AMD julkaisi uudet Radeon Software 19.3.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen

Uusien ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki Devil May Cry 5 -pelille, jolle luvataan samalla parantunutta suorituskykyä ainakin Radeon RX Vega 64 -näytönohjaimella.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja APU-piireilleen. Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.3.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön kaikkia GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia ja APU-piirejä.

Radeon Software 19.3.1 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki Devil May Cry 5 -pelille, jolle luvataan samalla parhaimmillaan 4 % parempaa keskimääräistä suorituskykyä Radeon RX Vega 64 -näytönohjaimella 4K-resoluutiolla ja Ultra-asetuksin. Verrokkiajureina toimivat edeltävät Radeon Software 19.2.3 -ajurit.

Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu edellisten julkaisujen ongelmia. Korjattujen bugien listalta löytyvät muun muassa WattMan-asetusten mahdollinen toimimattomuus Radeon VII -näytönohjaimella sekä jo kertaalleen aiemminkin korjattu hiiren mahdollinen hidastelu useamman näytön järjestelmissä, kun yksi tai useampi näytöistä on kytketty pois päältä. Tiedossa olevien ongelmien listalle mahtuvat esimerkiksi Rainbow Six Siegen tekstuureissa satunnaisesti näkyy korruptoitumista ja vilkuntaa sekä Radeon VII:n muistikellotaajuuksien lukittuminen satunnaisesti 800 MHz:iin, kun muistikellotaajuutta yritetään muuttaa WattManin kautta. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta.

Lataa AMD:n ajurit täältä