Huawei toi myyntiin täyslangattomat ja muotoilullaan erottuvat FreeClip-nappikuulokkeet

Huawei lupailee 199 euron avoimille ja symmetrisesti muotoilluille FreeClip-nappikuulokkeille kahdeksan tunnin akunkestoa jatkuvassa musiikintoistossa.

Kiinalainen Huawei on tuonut Suomessa myyntiin täyslangattomat FreeClip-nappikuulokkeet, joita se mainostaa korvakäytävät avoimena pitävällä muotoilulla ja kaarevalla ”C-bridge-rakenteella”, joka on joustavaa nikkeli-titaaniseosta. Lisäksi Huawei on nimennyt korvakäytävän suulle asettuvan osan ”Acoustic Balliksi” ja korvan taakse asettuvan osan ”Comfort Beaniksi”. Muotoilu nappikuulokkeissa on symmetrinen eikä niissä ole varsinaista oikea-vasen-jaottelua.

FreeClipit pitävät sisällään 10,8 millimetrin kaksimagneettiset kaiutinelementit ja äänten vuotamista ulospäin ehkäistään ”käänteisillä ääniaalloilla”. Molemmissa kuulokkeissa on puhemikrofonin lisäksi kaksi lisämikrofonia, jotka tekoälyn avulla selkeyttävät puheluita vaimentamalla taustaääniä. Varsinaista vastamelutoiminnallisuutta FreeClipit eivät kuitenkaan tarjoa. Kosketuskomennot toimivat kuulokkeiden kaikissa kolmessa osassa, eli käyttäjä voi napauttaa mihin kohtaan kuulokkeita tahansa esimerkiksi tauottaakseen musiikin tai vastatakseen puheluun.

Nappikuulokkeilla on IP54-luokitus, eli ne ovat pöly- ja roiskesuojatut, mutta latauskotelolla ei IP-luokitusta ole. Yksi nappikuuloke painaa 5,6 grammaa ja kotelo 45 grammaa. Kotelon USB-C-liitännällä onnistuu kahden watin lataus ja täyteen ladatun kotelon kanssa kuulokkeiden akunkestoksi luvataan yhteensä 36 tuntia. Yhdellä kotelolatauksella FreeClipeille luvataan kahdeksan tuntia jatkuvaa musiikintoistoa.

Huawei FreeClip -nappikuulokkeet ovat myynnissä 199 euron suositushintaan mustan ja violetin värisenä. Hinta.fi-sivustolla kuulokkeiden alin hinta on 179 euroa.

Lähde: Huawein lehdistötiedote, Tuotesivu, Hinta.fi

Intelin oletetut ensimmäiset Battlemage-näytönohjaimet SiSoft-vuodossa

Mikäli SiSoft on lukenut piirien konfiguraatiot oikein, vaikuttaa tulokset erittäinkin lupaavilta, mutta mukana on mahdollisuus myös väärintulkinnoille ja pettymyksille.

Intel valmistelee parhaillaan toisen sukupolven Xe-arkkitehtuuria julkaistavaksi kuluvan vuoden aikana. Battlemage-koodinimellä tunnettu arkkitehtuuri tullaan näkemään ensimmäisenä joko Lunar Lake -prosessoreissa tai epätodennäköisemmin Arc-erillisnäytönohjaimissa, mutta jälkimmäiset ovat päässeet jo esiintymään SiSoft Sandra -vuodossa.

SiSoft Sandran tulostietokantaan on ilmestynyt kaksi tuntematonta Intelin näytönohjainta, joiden oletetaan kuuluvan Battlemage- eli Xe2-arkkitehtuuriin. Piireissä on joko 10 ja 12 tai 20 ja 24 Xe-ydintä, mutta osa tiedoista on omiaan herättämään lähinnä kysymyksiä ja yleistä ihmetystä. Julkaisemattoman arkkitehtuurin kohdalla on kuitenkin mahdollista, että SiSoft Sandra myös tulkitsee tietoja joko osittain tai kokonaankin väärin.

SiSoft Sandran tulosten mukaan Intelin julkaisemattomissa näytönohjaimissa olisi 160 ja 192 ”ydintä” ja niissä 1440 ja 1728 varjostinta. Lukemat eivät aukene välttämättä heti, mutta mikäli uusissa piireissä on edelleen yksi ”ylimääräinen” erikoisoperaatioita suorittava ALU-yksikkö per vektoriprosessori, ne täsmäävät. SiSoftin tiedetään jo Alchemist-sukupolvessa laskeneen ”ylimääräisen” mukaan alemman pään piireillä, mutta ei nopeamman pään, mikä sotkee pakkaa entisestään. Olettaen kuitenkin, että lukemat täsmäävät, tarkoittaisi 1440 ja 1728 varjostinta 10 ja 12 Xe-ydintä. Mikäli suhteet ovat muuttuneet Alchemistista, ne voivat kuitenkin tarkoittaa sen sijasta 20 ja 24 Xe-ydintä. Mystereriominaisuudet jatkuvat 8 Mt:n L2-välimuistilla ja 12 Gt:n muistilla, mitkä eivät ole samassa suhteessa Alchemist-arkkitehtuurin kanssa. 12 Gt nykyisillä muisteilla tarkoittaisi oletuksena 192-bittistä muistiväylää. Jälleen on kuitenkin mahdollista, ettei Sandra lue julkaisemattoman arkkitehtuurin tietoja täysin oikein.

Mitä suorituskykyyn tulee, lukemat vakuuttavat lupaavilta 10 ja 12 ytimelle, mutta mahdollisille 20 ja 24 ytimelle ei niinkään. 10-ytiminen versio saa yhteispisteikseen eli ”SiSoft Scoreksi” 6030 Mpix/s ja 12-ytiminen 7231 Mpix/s. Lukemat sijoittuvat suurin piirtein Arc A580:n (24 Xe-ydintä) ja A750:n (28 ydintä) tienoille, vaikka kellotaajuuksiksi uutuuksille on raportoitu varsin matala 1,8 GHz. Kellotaajuus voi kuitenkin selittyä vielä aikaisella piiriversiolla eikä välttämättä kerro lopullisten tuotteiden kellotaajuuksista vielä mitään.

Mikäli tulkinta 10 ja 12 ytimestä sekä SiSoftin antamat viitteet suorituskyvystä pitävät paikkansa, Intelin tuleva Battlemage-sukupolvi tulisi kohentamaan Arc-näytönohjainten asemaa markkinoilla merkittävästi. Mikäli kyse taas on 20 ja 24 ytimestä, on suorituskyky kyllä parantunut, mutta vain maltillisesti.

Itse Battlemagen kehitystyö on käytännössä jo valmista kauraa ja Intel ilmoittikin jo aiemmin jopa 70 % sen GPU-insinööreistä siirtyneen seuraavan sukupolven Celestialin pariin.

Lähde: Tom’s Hardware

LG:ltä viisi uutta OLED-pelinäyttöä myyntiin kevään ja kesän aikana

LG tuo myyntiin peräti viisi uutta OLED-pelinäyttöä, joista kiinnostavin on 32GS95UE resoluution ja virkistystaajuuden vaihtokytkimellä.

Korealainen LG tuo Pohjoismaissa ja Suomessa myyntiin viisi uutta OLED-pelinäyttöä. Näytöistä on ehditty uutisoimaan joitain ennakkotietoja jo joulukuussa. Ultragear-näyttömalliston huomionarvoisin uutuus lienee 32-tuumainen 32GS95UE, jonka 240 hertsin 4k UHD -tilan pystyy yhtä nappia painamalla vaihtamaan 480 hertsin Full HD -tilaan. LG:n mainostaman Dual-Hz-ominaisuuden on tarkoitus palvella yhdessä paketissa sekä korkeaa ruudunpäivitysnopeutta tavoittelevia kilpapelaajia että näyttävää grafiikkaa arvostavia pelaajia. Lisäksi siinä on OLED-paneelin päällä olevan ohuen kalvon avulla toteutettu ”Pixel Sound Technology”, joka tuottaa ääntä suoraan käyttäjää kohti tärinän avulla.

Leveän kuvasuhteen ja 3440×1440-resoluution uutuudet ovat 34-, 39- ja 45-tuumaiset 34GS95QE, 39GS95QE ja 45GS95QE, joista olemme uutisoineet aiemmin tässä kuussa. Lisäksi mallistoon kuuluu 27-tuumainen 2560×1440-resoluution näyttö 27GS95QE. Kolme ultrawide-näyttöä sekä 27GS95QE ovat maksimivirkistystaajuudeltaan 240 hertsiä. Koko uutuusmallistolla on sekä G-Sync Compatible- että FreeSync Premium Pro -tuki, 0,03 millisekunnin GtG-vasteaika ja 98,5-prosenttinen DCI-P3-väriavaruuden kattavuus sekä VESA DisplayHDR True Black 400 -sertifiointi.

Uusissa näytöissä on kaksi HDMI 2.1 -liitäntää, yksi DisplayPort 1.4 -liitäntä, kahden liitännän USB 3.0 -keskitin ja kuuloke-mikrofoni-komboliitäntä. Ergonomiasäätöinä uutuusmalleissa on kallistuskulman ja korkeuden säätö sekä näytön kääntö sivulle. 32- ja 27-tuumaisissa malleissa näytön pystyy myös kääntämään pystyasentoon pivot-ominaisuudella.

34- ja 39-tuumaiset 34GS95QE ja 39GS95QE saapuvat myyntiin ensin huhtikuun lopulla. 32- ja 45-tuumaiset 32GS95UE ja 45GS95QE tulevat myyntiin myöhemmin kesäkuussa. 27-tuumainen 27GS95QE tulee saataville heti. Malliston suositushinnat ovat seuraavat:

LG tarjoaa näytöilleen 2 vuoden takuun, joka ei kata kuvan kiinnipalamista.

Lähde: LG:n sähköpostitiedote

Microsoft esitteli skaalaimet yhden varjon alle kasaavan Direct Super Resolutionin

DirectSR:n mukana tulee valmistajasta riippumatta toimiva AMD:n FSR 2, mutta sen kautta tuetaan myös kaikkien valmistajien omia skaalaimia.

Microsoft ilmoitti aiemmin esittelevänsä DirectX-rajapintaan uuden Direct Super Resolution -ominaisuuden GDC 2024 -tapahtumassa. Nyt messut ovat ohi ja DirectSR:n yksityiskohdat alkavat olemaan selvillä.

Microsoftin uusi Direct Super Resolution on tarkoitettu tekemään paitsi pelinkehittäjien, myös pelaajien arkipäivästä astetta helpompaa. Ominaisuuden idea on tarjota kehittäjille yksi yhteinen rajapinta, jonka kautta tuetaan suoraan kaikkia skaalaustekniikoita. Tekniikan avulla tullaan pääsemään ainakin DirectX-pelien osalta eroon tilanteesta, jossa peli tukee vain tiettyjä skaalaimia.

Vaikka DirectSR on pohjimmiltaan rajapinta, jonka kautta voidaan tukea suoraan kaikkia skaalaimia, sen mukana tullaan myös toimittamaan ainakin yksi kaikilla toimiva skaalain, eli AMD:n FidelityFX Super Resolution 2. Tarkemmin kyse on FSR 2:n tuoreimman 2.2.2-version pohjalta kehitetystä versiosta, jossa luvataan olevan mukana kaikki tuoreimmat parannukset skaalauksen laatuun. Microsoftin diassa puhutaan kuitenkin mukana tulevista skaalaimista monikossa, mikä vihjaisi FSR 2:n saavan rinnalleen myös toisen kaikilla toimivan skaalaimen, mutta yksityiskohdat siitä jäävät selvitettäviksi myöhemmin.

Siinä missä FSR 2 ja mahdolliset muut mukana tulevat skaalaimet tulevat toimimaan kaikilla, DirectSR tukee luonnollisesti myös kaikkien omia skaalaustekniikoita, kuten DLSS ja XeSS. Loppukäyttäjä pääsee siis valitsemaan vielä pelissä haluamansa skaalaimen. Microsoftin diassa mainitaan myös erikseen NPU:t, mikä vihjaa ainakin jonkin valmistajan olevan kehittämässä GPU:n sijasta prosessorin tekoälykiihdyttimellä toimivaa skaalainta.

Lähde: 4Gamer

Qualcomm lupaa Snapdragon X Eliten pyörittävän x86-pelejä sellaisenaan

Suorituskyvyn luvataan olevan hyvää jo sellaisenaan x86-emuloinnilla, parempaa ARM64EC-käännettynä hybridinä ja parasta natiivina ARM64-käännöksenä.

Qualcomm on tuomassa kesän aikana myyntiin uuden Snapdragon X Elite -järjestelmäpiiriin Windows-kannettaviin. Järjestelmäpiirissä on pääosassa viime vuosien Cortex-ydinten sijasta uudet yhtiön omat Oryon-ytimet.

Qualcomm on pitänyt GDC 2024 -messuilla ”Windows on Snapdragon, a Platform Ready for your PC Games” -esityksen, jossa on käyty läpi tulevaa alustaa pelinkehittäjien näkökulmasta. Samalla se antoi katsauksen myös kuluttajille siitä, mitä AMD:n ja Intelin prosessoreihin tottuneet PC-pelaajat voivat odottaa yhtiön Arm-uutuudelta.

Uusi Snapdragon X Elite tulee pyörittämään yhtiön pelipuolen johtavan insinöörin Issam Khalilin mukaan x86(-64)-prosessoreille suunniteltuja pelejä lähes täydellä nopeudella huolimatta emuloinnista. Khalilin mukaan pelien pitäisi oletuksena toimia suoraan sellaisenaan niin kauan, kuin ne eivät käytä kernelitason ajureita, kuten huijauksenestotekniikat. Emulointi tukee x86-64:n laajennoksia SSE4-tasoon asti ja yhtiön mukaan erilaisten skriptien kanssa on syytä olla varuillaan. Yhtiön mukaan välimuistien hyödyntäminen koodin ensimmäisen kääntämisen jälkeen tekee emuloinnista erittäin tehokasta ja GPU-puoli ei välitä tuon taivaallista emuloidaanko jotain vai ei.

Täysin emuloinnin varassa Qualcommin uutuusjärjestelmäpiiri ei tule kuitenkaan olemaan. Yhtiön mukaan kehittäjillä on kolme tapaa tukea Snapdragon X Eliteä: pelin kääntäminen natiiviksi ARM64-koodiksi, pelin kääntäminen lähes natiivin nopeuden tarjoavaksi ARM64EC-koodiksi, tai olla tekemättä yhtään mitään, jolloin pelin pitäisi toimia edellisen kappaleen rajoitteet huomioiden. ARM64EC-tapauksessa Windows kirjastoineen sekä Qualcommin ajurit pyörivät natiivisti Armilla ja loput emuloidaan, minkä pitäisi yhtiön mukaan tuottaa lähes natiivia vastaava nopeus. Myös ARM64EC:n tapauksessa kernelitason kikkailut ovat pannassa.

Integroitun Adreno-näytönohjaimen suorituskyvyn osalta ennakkotiedot povaavat suurin piirtein AMD:n integroidun Radeon 780M:n tasoa, mutta luonnollisesti vasta kolmansien osapuolten varmistetut testit tulevat kertomaan koko totuuden. Qualcommilta löytyy ajurit DirectX 11 ja 12- sekä Vulkan- ja OpenCL-rajapinnoille, joiden lisäksi DirectX 9:iä ja OpenGL:ää versioon 4.6 asti tuetaan käännöskerrosten kautta. Yhtiön tuotehallinnon johtoon kuuluvan Micah Knappin mukaan hän on nähnyt Arm-prosessorin, viitaten oletettavasti Snapdragon X Eliteen, pyörittävän pelejä vastaavaa x86-prosessoria nopeammin tai pienemmällä tehonkulutuksella, mutta ei kertaakaan sekä että.

Lähde: The Verge

Applen prosessoreista löytyi vakava haavoittuvuus

Salausavaimia nuuhkivaa haavoittuvuutta ei voida korjata esimerkiksi mikrokoodipäivityksellä ja siltä suojautuminen jää ohjelmistokehittäjien tehtäväksi suorituskyvyn kustannuksella.

Sivukanavahyökkäykset ovat olleet viime vuosina etenkin useiden x86-prosessoreiden harmina, vaikkei muutkaan arkkitehtuurit ole säästyneet niiltä täysin. Nyt vuorossa on yksinomaan Applen Arm-prosessoreita koskeva vakavamman pään haavoittuvuus.

GoFetchiksi nimetty sivukanavahyökkäys mahdollistaa kryptografisten tietojen nuuskimisen prosessorin välimuisteista ja sen myötä sopivan avaimen luomisen salatun datan avaamiseen. Erityisen haastavan ongelmasta tekee se, että sitä ei voida korjata eikä se vaadi toimiakseen edes korotettuja käyttäjäoikeuksia – ainut vaatimus on, että GoFetch-hyökkääjä ja kohteena oleva kryptografinen sovellus pyörivät samassa prosessoriryppäässä.

Hyökkäyssovelluksen kerrotaan ottavan yhteyden kohteena olevaan kryptografiseen sovellukseen ja syöttää sille itse sopivaa dataa joko allekirjoitettavaksi tai purettavaksi. Kun sovellus sitten prosessoi kyseistä toimintoa, varastaa GoFetch tarvitsevansa datan välimuisteista.

GoFetch-hyökkäyksen kerrotaan toimivan sekä perinteisiä salausalgoritmeja että kvanttikoneiden hyökkäysten varalta terästettyjen salausalgoritmien kanssa. Sovelluksen kerrotaan kykenevän nappaamaan 2048-bittisen RSA-avaimen alle tunnissa ja niin ikään 2048-bittisen Diffie-Hellman-avaimen reilussa parissa tunnissa. Kyber-512-avaimen se kykenee luomaan varastetusta datasta 54 minuutissa ja Dilithium-2-avaimen noin 10 kymmenessä tunnissa, kertoo Ars Technica. Kahdessa viimeisessä esimerkissä ei ole huomioitu raa’an datan prosessointiin menevää aikaa, jota ei artikkelissa tarkennettu.

Haavoittuvuus koskee Applen M1-, M2- ja M3-piirejä ja kuten jo todettu, se ei ole korjattavissa. Sen sijasta suojautuminen hyökkäykseltä jää sovelluskehittäjien harteille. Ikävämmän tilanteesta tekee se, että tiedossa olevat suojaukset tapaavat myös olemaan myrkkyä suorituskyvylle. M3-piirien kohdalla on ilmeisesti periaatteessa mahdollista suojautua hyökkäykseltä täysin, mutta se tarkoittaa samalla prefetcherin DMP-ominaisuuden kytkemistä pois päältä, mikä taas vaikuttaa suorituskykyyn kaikkialla. Teoriassa riittävä suojaus olisi myös kryptografisen sovelluksen pyörittäminen energiatehokkailla ytimillä, jotka eivät tue DMP:tä, mutta se taas hidastaa niiden toimintaa merkittävästi suorituskykyisiin ytimiin verrattuna.

Syvemmin GoFetchistä kiinnostuneille suosittelemme lämpimästi esimerkiksi ArsTechnican syväluotaavaa artikkelia aiheesta.

Lähde: ArsTechnica

InnoGritin uusi RISC-V-pohjainen SSD-ohjain lupaa huippusuorituskykyä pienellä tehonkulutuksella

Länsimaissa InnoGritinä tunnetun Yingren Technologyn uuden ohjainpiirin on näytetty yltävän yli 14 Gt/s luku- ja 12 Gt/s kirjoitusnopeuksiin ja sen luvataan pärjäävän ilman aktiivista jäähdytystä.

Kiinalainen SSD-ohjaimiin erikoistunut Yingren Technology tunnetaan länsimaissa paremmin nimellä InnoGrit. Yhtiön uusi PCIe Gen 5 -SSD-ohjain YRS820 lupaa markkinoiden johtavia nopeuksia maltillisella tehonkulutuksella.

InnoGrit YRS820 -SSD-ohjainpiiristä tiedetään toistaiseksi verrattain vähän. Varmuudella voidaan tässä vaiheessa sanoa vain, että se perustuu RISC-V-arkkitehtuuriin, tukee neljää PCIe Gen 5 -linjaa ja kahdeksaa kanavaa maksimissaan 2667 MT/s 3D TLC- tai QLC NAND-piireille, mikä mahdollistaa tällä hetkellä parhaimmillaan 8 teratavun kapasiteetin. Lisäksi yhtiö on kehaissut sen sisältävän tarkemmin määrittelemättömiä tekoälyominaisuuksia parantamaan suorituskykyä ja pienentämään viiveitä.

Oli YRS820:ssa sitten miten monta RISC-V-ydintä tahansa, sen on näytetty yltävän markkinoiden terävimpään kärkeen nopeutensa osalta. YMTC:n 232-kerroksisilla X3-9070 TLC NAND -piireillä (2400 MT/s) ja YRS820:lla varustettu SSD ylsi CrystalDiskMarkissa 14205 Mt/s perättäisluku- ja 12498 Mt/s -kirjoitusnopeuksiin. Satunnaisluku- ja -kirjoituspuolella nopeudet olivat 2 miljoonaa ja 1,5 miljoonaa IOPSia.

Huippusuorituskyvyn lisäksi InnoGrit YRS820:lle luvataan myös johtavaa energiatehokkuutta. Yhtiön mukaan ohjainpiiri ei tarvitse lainkaan aktiivista jäähdytystä, vaan se pärjää tarkemmin määrittelemättömällä passiivisella jäähdytyksellä. Ohjainpiiri on parhaillaan NAND- ja DRAM-piirien valmistajien validoitavana, mutta myös massatuotanto on jo käynnistetty.

Lähde: Tom’s Hardware

UL Benchmarks julkaisi uuden Procyon AI Image Generation -testin

Uudessa testissä otetaan mittaa suorituskyvystä Stable Diffusion -pohjaisissa kuvanluontitehtävissä.

Kotimaan korvesta alun perin ponnistanut, nykyisin globaalin konsernin osana toimiva UL Benchmarks on julkaissut uuden testin. Uusi kuvanluontiin tekoälyllä keskittyvä AI Image Generation -testi on osa Procyon-testikokonaisuutta.

Procyon AI Image Generation -testisovellus jatkaa siitä mihin aiempi Computer Vision -tekoälytesti jäi ja testaa kokoonpanon suorituskykyä päättelytehtävissä (inference). Tällä kertaa kyse on kuitenkin kuvantunnistuksen sijasta kuvien luonnista käyttäen Stable Diffusion -tekoälymallia. Testi on tarkoitettu ajettavaksi erillisnäytönohjaimilla.

AI Image Generation -kokonaisuus perustuu kahteen erilliseen testiin, joista kummassakin käytetään eri versiota Stable Diffusion -tekoälymallista. Käytössä olevat mallit on suunniteltu keskiluokan ja suorituskyisen pään näytönohjaimille, mutta yhtiö aikoo tulevaisuudessa julkaista uusia versioita eri suorituskykyluokkiin.

AI Computer Vision -testistä tuttuun tapaan käyttäjä voi valita eri kehyksen päättelytehtäviin. Tällä hetkellä tuettuina on Intelin OpenVINO, NVIDIAn TensorRT ja DirectML:llä pyörivä ONNX, mutta yhtiö lupaa lisätä myöhemmin myös muita ohjelmistokehyksiä.

Lähde: UL Benchmarks

Yhdysvallat haastoi Applen oikeuteen kilpailun rajoittamisesta

Apple pitää syytöksiä periaatteitaan loukkaavana, sillä omien sanojensa mukaan yhtiö haluaa vain tehdä laitteistaan turvallisia ja mielekkäitä käyttää pärjätäkseen kovassa kilpailussa.

Yhdysvaltain oikeusministeriö on useiden osavaltioiden kanssa nostanut Applea vastaan viime torstaina suuren kanteen, jonka mukaan teknologiajätti on toimillaan tietoisesti rajoittanut kilpailua ja esimerkiksi vaikeuttanut käyttäjien siirtymistä kilpailevien valmistajien laitteiden pariin. Apple itse kiistää syytökset ja kertoo toimiensa tekevän tuotteistaan helppokäyttöisempiä ja turvallisempia loppukäyttäjälle. Se myös näkee kanteen loukkaavan periaatteitaan ja olevan alkusoittoa teknologian kehityksen tiukalle ja haitalliselle sääntelylle.

88-sivuisessa kanteessa Applen on kerrottu muun muassa tehneen muiden digitaalisten maksupalveluiden kuin Apple Walletin käytöstä hankalaa iPhone-älypuhelimissa, sillä yhtiö on estänyt muilta palveluntarjoajilta pääsyn iPhonen NFC-siruun. Lisäksi Apple Watch -älykellon on nähty tarkoituksellisesti vaikeuttavan käyttäjän siirtymistä iPhonesta vaikkapa Android-puhelimeen, sillä kellon toiminnalisuudet ovat hyvin rajoitettuja Applen ekosysteemin ulkopuolella. Apple itse peräänkuuluttaa laitteidensa saumatonta käyttökokemusta ja yhteensopivuutta.

Apple ei ole viranomaisten kanssa vaikeuksissa ensimmäistä kertaa, sillä Euroopassa se sai hiljattain 1,8 miljardin euron sakon vaikeuttaessaan kilpailevien musiikin suoratoistopalveluiden käyttöä laitteissaan. EU:n uusi digimarkkinasäädös velvoittaakin Applea avaamaan iOS-alustansa kilpaileville sovelluskaupoille, maksupalveluille ja selainmoottoreille. Tosin syytöksiä säädöksen kiertämisestä on jo esitetty Applen suuntaan.

Vielä on epäselvää, miten tuorein oikeusjuttu lopulta vaikuttaa kuluttajiin. On myös mahdollista, että kanne johtaa Yhdysvalloissa pitkään oikeustaisteluun asianosaisten välillä.

Lähde: New York Times, Helsingin Sanomat

Uusi artikkeli: Testissä AMD Radeon RX 7900 GRE

Testissä ensisijaisesti suorituskykyiseen 1440p-pelaamiseen suunnattu 610 euron hintainen Radeon RX 7900 GRE -näytönohjain.

AMD toi helmikuun lopulla maailmanlaajuisesti ja myös Suomessa myyntiin Radeon RX 7900 GRE -näytönohjaimen, joka sijoittuu 610 euron hinnallaan 7800 XT:n ja 7900 XT:n välimaastoon ja haastaa rasterointisuorituskyvyssä NVIDIAn uuden GeForce RTX 4070 Super -mallin.

Saimme testiin PowerColorin Radeon RX 7900 GRE Hellhound -mallin, jonka hinta Suomessa on 645 euroa. Tutustumme artikkelissa sen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla. Lisäksi mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotus/alivoltitustestit.

Lue artikkeli: Testissä AMD Radeon RX 7900 GRE