World of Warcraft tuo DirectX 12:n Windows 7:lle

Microsoft on taipunut Blizzardin ja muiden kehittäjien painostukselle ja tuonut Windows 7:lle DirectX 12:n User mode -osuuden. Tuki mahdollistaa rajapinnan hyödyntämisen vanhemmalla käyttöjärjestelmällä, mutta sen nopeus ei vastaa Windows 10:n toteuttusta.

Pelaajien kannalta yksi Windows 10:n merkittävimmistä uudistuksista on ollut uusi matalan tason DirectX 12 -rajapinta. Osa uuden rajapinnan Direct3D-ominaisuuksista tuotiin vanhemmille käyttöjärjestelmille osana Direct3D 11.3 -päivitystä, mutta sen tuki on ollut käytännössä olematonta.

Microsoft on nyt ilmoittanut tuovansa DirectX 12:n myös Windows 7 -käyttöjärjestelmälle. Aiemmin yhtiö on sanonut, että rajapinnan tuominen vanhemmille käyttöjärjestelmille olisi käytännössä mahdotonta muuttamatta alla olevaa käyttöjärjestelmää perustavanlaatuisella tavalla. Windows 7:n DX12 ei ole täysin identtinen Windows 10:n kanssa, sillä 7:n versio sisältää vain rajapinnan User Mode -osuuden eikä syvemmälle käyttöjärjestelmään tehtyjä muutoksia, jotka nopeuttavat rajapinnan toimintaa.

Microsoftin mukaan kiitos tästä toteutuksesta kuuluu Blizzardille, jonka DirectX 12 -renderöijä World of Warcraftille on saatu hiottua merkittävästi DirectX 11 -versiota nopeammaksi. Yhtiö lähestyi Microsoftia saadakseen tuotua vastaavat suorituskykyparannukset myös Windows 7 -käyttäjille. Myös muut nimeltä mainitsemattomat kehittäjät ovat viestineet Microsoftin suuntaan vastaavanlaisia pyyntöjä. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, minkä tasoisista eroista Windows 7:n ja 10:n DX12-toteutusten välillä puhutaan.

Microsoftin mukaan tulevaisuudessa saattaisi olla luvassa myös muita pelejä, jotka tukisivat DirectX 12 -rajapintaa Windows 7:lla, mutta niitä ei nimetty ainakaan tässä vaiheessa. Yhtiö kuitenkin kertoo tekevänsä parhaillaan yhteistyötä muutamien muiden pelinkehittäjien kanssa. Blogipostaus tekee selväksi myös sen, että DirectX 12:n hyödyntäminen Windows 7:lla vaatii erikseen Microsoftin kanssa toteutettavan pelikohtaisen tuen rajapinnalle.

Lähde: MSDN

Corsairilta uudet Carbide 678C- ja Crystal 680X RGB -kotelot

Uutuusmalleista toinen tähtää hiljaisuuteen ja toinen edustaa kuutiomuotoilua.

Corsair on esitellyt mallistoonsa kaksi uutta kotelomallia, jotka kantavat Carbide 678C- ja Crystal 680X RGB -mallinimiä.

Carbide 678C on Corsairin uusin tarjokas hiljaisten miditornikoteloiden markkinoille. Kyseessä on pelkistetysti muotoiltu, luukullisella etupaneelilla varustettu malli, jonka sisäpinnoissa on käytetty ääntä vaimentavaa materiaalia ja kattopaneelin ilmanpoistoaukko on peitettävissä vaimennuspaneelilla. Lasinen vasen kylkipaneeli on saranoitu takareunastaan.

678C:n sisällä on yksi 5,25 tuuman ulkoinen asemapaikka, kuusi 3,5 tuuman levypaikkaa sekä kolme 2,5 tuuman asemapaikkaa, jotka ovat kaikki irrotettavissa yksitellen. Tilaa on myös jopa E-ATX-emolevyille sekä 170 mm korkeille prosessoricoolereille. Kotelon vakiojäähdytys on hoidettu kolmella SP140-tuulettimella, joita voi ohjata kuusipaikkaisen PWM-ohjaimen avulla. Koteloon mahtuu jopa 360 tai 420 mm jäähdyttimet.

Corsair Carbide 678C tekniset tiedot:

  • Ulkomitat:  239 x 497 x 549 mm (L x K x S)
  • Paino: 13,06 kg
  • Materiaali: jauhemaalattu teräs, karkaistu lasi
  • Etupaneelin liitännät: 2 x  USB 3.0, 1 x USB 3.1 Type-C, kuuloke/mikrofoni
  • Yhteensopivat emolevyt: E-ATX, ATX, micro-ATX, mini-ITX
  • 5,25 tuuman ulkoiset asemapaikat: 1 kpl
  • 3,5 tuuman levypaikat: 6 kpl
  • 2,5 tuuman levypaikat: 3 kpl
  • Laajennuskorttipaikat: 7 + 2 kpl
  • Lisäkorttien maksimipituus: 370 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 170 mm
  • Virtalähteen maksimipituus: 225 mm
  • Tuuletinpaikat:  yhteensä 8 x 140 mm tai 9 x 120 mm
  • Tuulettimet: 1 x 140 mm takana, 1 x 140 mm edessä, 1 x 140 mm katossa
  • Jäähdytinyhteensopivuus: 360/280 mm edessä, 120/140 mm takana, 360/420 mm katossa

Crystal 680X RGB on suurempi versio jo markkinoilta löytyvästä micro-ATX-kokoonpanoille suunnatusta Crystal 280X RGB -kuutiokotelosta. Kotelo on varustettu esiasennetulla Corsair Lighting Node Pro -valaistuskontrollerilla. Etu-, katto- ja kylkipaneelit ovat karkaistua lasia.

680X:n sisäosat perustuvat rinnakkaiseen kaksikammiorakenteeseen, jossa emolevy ja lisäkortit sijaitsevat vasemman kyljen puolella ja virtalähde sekä levyasemat oikean kyljen puolella. Näytönohjain on haluttaessa mahdollista asentaa pystyasentoon. Kotelon mukana toimitetaan neljä 120 mm tuuletinta, joista kolme on RGB-valaistuja. Kaikkiaan tuuletinpaikkoja on jopa yhdeksän kappaletta ja jäähdytin on mahdollista asentaa pohjaan, kattoon, etupaneeliin ja takapaneeliin.

Corsair Crystal 680X RGB tekniset tiedot:

  • Ulkomitat:  344 x 505 x 423 mm (L x K x S)
  • Paino: 13,06 kg
  • Materiaali: jauhemaalattu teräs, karkaistu lasi
  • Etupaneelin liitännät: 2 x  USB 3.0, 1 x USB 3.1 Type-C, kuuloke/mikrofoni
  • Yhteensopivat emolevyt: E-ATX, ATX, micro-ATX, mini-ITX
  • 3,5 tuuman levypaikat: 3 kpl
  • 2,5 tuuman levypaikat: 4 kpl
  • Laajennuskorttipaikat: 8 + 2 kpl, pystysuuntainen näytönohjaimen asennusmahdollisuus
  • Lisäkorttien maksimipituus: 330 mm
  • Prosessoricoolerin maksimikorkeus: 180 mm
  • Virtalähteen maksimipituus: 225 mm
  • Tuuletinpaikat:  yhteensä 7 x 140 mm tai 8 x 120 mm
  • Tuulettimet: 3 x 120 mm RGB edessä, 120 mm takana
  • Jäähdytinyhteensopivuus: 360/280 mm edessä, 120/140 mm takana, 240/280 mm katossa ja pohjassa

Carbide 678C tulee saataville välittömästi mustana ja valko-mustana 199,90 euron suositushintaan. Crystal 680X RGB:n värivaihtoehdot ovat samat, mutta suositushinta 249,90 euroa.

Lähde: Corsair (1)(2)

Uusi artikkeli: Testissä AOC Agon AG273QCX -pelinäyttö

Testissä AOC:n kaareva Agon AG273QCX -pelinäyttö, jossa VA-paneeli, 1440p-resoluutio ja 144 hz:n virkistystaajuus.

Testiimme saapui AOC:n viime syksynä julkaisema ja joulukuussa myyntiin saapunut Agon AG273QCX -pelinäyttö, joka on varustettu kaarevalla 27-tuumaisella 2560×1440-resoluution ja 144 hertsin VA-paneelilla. Näytön ominaisuuksiin lukeutuvat myös Displayport HDR 400 -sertifiointi, RGB-valaistus ja Freesync 2. Näytön suositushinta Suomessa on tällä hetkellä 650 euroa.

Tutustumme artikkelissa näytön ja paneelin ominaisuuksiin sekä ajoimme näytölle edellisestä näyttötestistämme tutut mittaukset näyttö ilman kalibrointia ja kalibroituna.

Lisäksi pureuduimme tämän artikkelin testeissä näytön viiveeseen uusilla työkaluilla. Kuvasimme näyttöä ns. pursuit camera -tekniikalla UFO-testissä, jolla saimme tulokseksi mahdolliset ihmissilmän havaitsemat liikesumeudet, jos sellaisia näytöllä liikkuvassa kuvassa ilmenee. Tämän lisäksi kuvasimme ja mittasimme 960 FPS:n kuvataajuuden hidastuskameralla, kuinka kauan aikaa kuluu hiiren painalluksesta siihen, että Counter Strike: Global Offensive -pelissä ase laukeaa.

Lue artikkeli: Testissä AOC Agon AG273QCX -pelinäyttö

Uusi artikkeli: MWC 2019 -messukooste

13.3.2019 - 01:39 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (7)

io-techin kooste Barcelonassa pidettyjen MWC 2019 -messujen keskeisimmistä mobiililaiteuutuuksista.

io-tech vieraili helmikuun lopulla järjestetyillä Mobile World Congress -messuilla Barcelonassa tutustumassa mobiilialan uutuuksiin. Tähän artikkeliin on koostettu kaikkien keskeisimpien tapahtumassa esiteltyjen mobiililaitteiden ensituntumat. Osa ensituntumista on jo julkaistu erillisinä uutisina, mutta seassa on juttua myös useammasta aiemmin käsittelemättämästä uutuudesta.

Lue artikkeli: MWC 2019 -messukooste

Western Digitalin LLF NAND lähtee kilpailemaan Optanea ja Z-NANDia vastaan

Low Latency Flash NAND -muistien hyödyt ja haitat ovat tuttua huttua Optanen ja Z-NANDin markkinointidioista: Halpaa ja hitaampaa kuin DRAM mutta selvästi nopeampaa ja kalliimpaa kuin perinteiset NAND Flash -muistit.

Flash-muisti on etenkin NAND-muodossaan käytännössä standardin asemassa nykylaitteiden tallennustilan tarjoajana. Vaikka NAND Flash -muisteja kehitetään jatkuvasti ja piirit ovat siirtyneet esimerkiksi 3D-paketointiin, ei se ole riittänyt vastaamaan markkinoiden kaikkiin tarpeisiin ja sen rinnalle ovat nouseet esimerkiksi Optane- ja Z-NAND-muistit. Sekä Optanen että Z-NANDin erikoisuus standardeihin NAND Flash -muisteihin verrattuna on niiden tarjoama nopeus ja vasteaika.

Nyt markkinoille saadaan kolmas kilpailija, kun Western Digital esitteli oman LLF- eli Low Latency Flash NAND -muistinsa. LLF NAND -muistien solut ovat 1- tai 2-bittisiä ja niiden luvataan leikkaavan vasteajat mikrosekuntiluokkaan.

Kuten kilpailijoidenkin kohdalla, nopeutta ei saada ilmaiseksi vaan WD:n tämän hetkisten arvioiden mukaan LLF NAND tulee olemaan ainakin aluksi peräti 3 kertaa kalliimpaa, kuin TLC-tyyppiset 3D NAND -muistit. Hinta on kuitenkin edelleen halpa esimerkiksi DRAM-muisteihin verrattuna.

Valitettavasti Western Digital ei ole paljastanut toistaiseksi LLF NAND -muisteista tämän tarkempia yksityiskohtia. Dioista kuitenkin selviää, että uudet muistit niputetaan yhtiön BiCS4-sukupolveen, joten muistien valmistuksen pitäisi onnistua välittömästi. Yhtiö ei ole vielä paljastanut milloin se aikoo julkaista ensimmäiset varsinaiset LLF-tuotteet.

Lähde: AnandTech

Intel esitteli nopean CXL 1.0 -väylän

PCI Express 5.0:n pohjalta kehitetty välimuistikoherentti CXL-väylä lähtee kilpailemaan markkinoista muun muassa NVLink- ja CCIX-väyliä vastaan.

PCI Express on kaikille tuttu tietokoneissa käytettävä väylä, johon voidaan liittää kaikenlaisia lisälaitteita, kuten näytönohjaimia, äänikortteja, erilaisia kiihdyttimiä, verkkopiirejä ja NVMe-SSD-asemia. Vaikka väylää kehitetään aktiivisesti, sen tarjoamat ominaisuudet eivät riitä kaikkiin tehtäviin. PCI Express -väylän puutteita paikkaavien väylien terävintä kärkeä ovat tällä hetkellä esimerkiksi NVLink ja CCIX (Cache Coherent Interconnect for Accelerators).

Intel on esitellyt nyt oman kilpailijansa väylämarkkinoille CXL:n eli Compute Express Linkin muodossa. CXL:n takana olevaan konsortioon kuuluvat Intelin lisäksi tällä hetkellä Alibaba, Cisco, Dell, Facebook, Google, Hewlett Packard Enterprise, Huawei ja Microsoft. Väylä tulee olemaan avoin kaikille konsortioon liittyville jäsenille.

CXL:n perustana toimii tuleva PCI Express 5.0 -standardi ja CXL:n 1.0-versio onkin yhteensopiva PCIe:n kanssa sekä fyysisesti, sähköisesti että protokollansa osalta. Taaksepäin yhteensopivuus helpottaa standardin liikkeelle lähtöä, kun laitteistot voivat samojen liitinten ja väylien läpi tukea sekä CXL:ää että PCI Expressiä. Kilpailijoidensa tavoin CXL on välimuistikoherentti väylä, jonka tarkoitus on tarjota erilaisille kiihdyttimille nopea väylä pienin viivein. Välimuistikoherenttius mahdollistaa laitteiden välisen resurssien jakamisen tehokkaasti.

Intel on kehittänyt CXL-väylää itsenäisesti jo useamman vuoden ennen kuin se perusti konsortion sen taakse. Yhtiön mukaan CXL 1.0 -laitteita voidaan odottaa markkinoille vuonna 2021 datakeskuksiin suunnattujen alustojen mukana. Konsortio kehittää myös täyttä häkää väylän 2.0-versiota, mutta sen aikataulusta ei ole vielä tarkempaa tietoa.

Lähteet: Intel, AnandTech

Video: Testissä Havit HV-KB399L -pelinäppäimistö

Testaamme videolla Cdon.comissa myytävän Havitin mekaanisen pelinäppäimistön nopeutta, kirjoittamista ja pelaamista.

io-techin YouTube-kanavalla näppäimistövideot ovat saavuttaneet suuren suosion ja nyt testasimme edullisten kumikupunäppäimistöjen jatkeeksi Cdonista ostetun 32 euron hintaisen ja kenties Suomen halvimman mekaanisen pelinäppäimistön. Kyseistä kiinalaisen Havitin valmistamaa HV-KB399L- näppäimistöä on pyydetty videoiden kommenteissa runsaasti testiin, joten kuuntelimme katselijoiden toiveita ja toteutimme testin.

Videolla esitellään tenkeyless-näppäimistön rakenne, kytkimet, valaistus ja ominaisuudet sekä suoritimme käytännön nopeus-, kirjoitus- ja pelitestit. Näppäimistö on varustettu Contentin valmistamilla sinisillä kytkimillä, joissa on varsin korkeaprofiiliset näppäinhatut. Jokaisella näppäinrivillä on oma kiinteä värivalaistus, eikä koko näppäimistöä saa valaistua esimerkiksi tietyllä yhdellä värillä. Taustavalaistuksen animaatiota ja kirkkautta on mahdollista säätää ja kytkeä se pois päältä.

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä videota, tilaa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Katso video Youtubessa

Glorious PC Gaming Race Model O on maailman kevein RGB-pelihiiri

Glorious PC Gaming Race on saanut viilattua hiiren painon selvästi alle 70 grammaan hyödyntämällä sen rungossa rei’itettyä hunajakennorakennetta.

Monille epäilemättä tuntematon valmistaja Glorious PC Gaming Race on esitellyt maailman kevyimmäksi kehumansa RGB-pelihiiren. Yhtiön Model O painaakin vain 67 tai 68 grammaa pinnoitteesta riippuen.

Glorious PC Gaming Race kertoo jo nimenä yhtiön keskittyvän PC-pelaamiseen ja pelaajiin. Aiemmin sen valikoimiin ovat kuuluneet mekaaniset ja kustomoitavat GMMK-näppäimistöt, erilaiset hiirimatot, rannetuen ja teline kuulokkeille. Yhtiön ensimmäinen pelihiiri Model O aikoo erottua massasta heti olemalla mahdollisimman kevyt pelihiiri unohtamatta nykytrendien vaatimaa valaistusta. Hiiren painoa on saatu laskettua käyttämällä suurimmassa osassa hiiren ylä- ja alapuolen pinnoista rei’itettyä hunajakennorakennetta.

Hiiren alapuolelta vain sensorin ympäristö ja tassut ovat täyttä muovia, kun yläpuolella täysi muovipinta on saatu noin kolmeen neljännekseen vasemman ja oikean painikkeen pinta-alasta. Hunajakennorakenteen pitäisi ehkäistä myös käsien hikoilua, mutta negatiivisena puolena etenkin eläintalouksissa hiiren sisälle eksyy epäilemättä huomattavat määrät roskia. Hiiren puhdistuksen luvataan kuitenkin onnistuvan helposti paineilmalla.

Model O:n sensoriksi on valittu huippupelihiirten luottovalinta eli Pixartin PMW-3360. Hiiren vasemmassa ja oikeassa painikkeessa käytetään Omronin mekaanisia kytkimiä, joille luvataan 20 miljoonan klikkauksen elinikä. Hiiressä on yhteensä kuusi painiketta, eli pääpainikkeiden lisäksi kaksi peukalonappulaa, rullan painike ja rullan taakse sijoitettu painike. Sensorin luvataan pysyvän kyydissä vähintään 250 tuuman sekuntinopeuksissa ja 50 G:n kiihdytyksissä. Hiiren sensorin maksimi tarkkuus on 12 000 DPI ja sen vasteaika on 1 ms (1000 Hz polling rate).

Hiiri on muotoiltu siten, että sen leveys vaihtelee etupään 61 mm:stä keskiosan 59 milliin ja peräpään 66 milliin. Pituutta hiirellä on 128 mm ja korkeutta rullan kohdalla 26 mm ja korkeimmassa kohdassa 37,5 mm. Painoa hiirellä on mattapinnalla 67 ja kiiltopinnalla 68 grammaa. Hiiren johdolla on mittaa 2 metriä.

Nykytrendien mukaisesti hiiri on RGB-valaistu. Oletuksena valaistuksella osoitetaan kulloinkin käytössä oleva DPI-arvo (400 DPI on keltainen, 800 sininen, 1600 punainen ja 3200 vihreä), mutta valaistus tukee täyttä 16,7 miljoonan värin skaalaa ja kahdeksaa sisäänrakennettua efektiä. Hiiren DPI-arvoille ja valaistukselle on saatavilla myös sovellus, mutta hiiri toimii myös sellaisenaan ilman erillisiä ohjelmistoja ja sekä valaistusta että DPI-arvoja voi säätää suoraan itse hiirestä käsin.

Glorious PC Gaming Race Model O on ennakkotilattavissa välittömästi ja sen toimitusten odotetaan alkavan toukokuussa. Suomessa hiiren virallisena myyntikanavana toimii Jimm’s PC-Store, joka on hinnoitellut mattapintaiset versiot 49,90 euroon ja kiiltäväpintaiset 54,90 euroon.

Lähde: Glorious PC Gaming Race Model O -tuotesivut

NVIDIA ostaa verkkojätti Mellanoxin 6,9 miljardilla dollarilla

NVIDIAn tarjous jätti taakseen ainakin Intelin, jonka kerrottiin tarjonneen Mellanoxista 6 miljardia tammikuun lopulla.

NVIDIA on astunut isosti datakeskuksiin Tesla-laskentakorttiensa ja DGX-supertietokoneidensa avulla. Nyt yhtiö pyrkii saamaan alalta lisää jalansijaa, sillä yhtiö on ostanut yllätysliikkeenä verkkojätti Mellanoxin.

Vielä alkuvuodesta Mellanoxista piti tulla osa Inteliä. Yhtiön kerrotaan tarjonneen verkkoteknologioihin erikoistuneesta yrityksestä noin 5,5 – 6 miljardia Yhdysvaltain dollaria käteisenä ja osakkeina. Kauppoja ei kuitenkaan syntynyt, vaan tänään NVIDIA ilmoitti päässeensä sopuun Mellanoxin kanssa yrityskaupoista ja se tulee ostamaan yhtiön 6,9 miljardin dollarin käteistarjouksella. Käytännössä tämä tarkoittaa yhtiön maksavan 125 dollaria per osake, kun osakkeen hinta pörssissä on tällä hetkellä 117,89 dollaria. Vielä tammikuussa ennen kuin Intelin tarjous tuli julki Mellanoxin osakkeen arvo liikkui 80 dollarin pinnassa.

Yrityskaupan myötä NVIDIA saa itselleen laajempaa jalansijaa datakeskuksista ja supertietokoneista, sillä Mellanoxin InfiniBand-verkkoratkaisut ovat alalla laajassa käytössä. Myös esimerkiksi tällä hetkellä Suomeen rakenteilla oleva BullSequana-supertietokone hyödyntää InfiniBand-verkkoa.

Lähde: NVIDIA

NVIDIA lopettaa tuen Kepler-mobiilinäytönohjaimille ja 3D Vision -ominaisuudelle

NVIDIAn päätös lopettaa tuki Kepler-arkkitehtuurin mobiilinäytönohjaimille ei tule näillä näkymin vaikuttamaan työpöytäversioiden ajuritukeen.

Näytönohjaimet ovat siitä onnellisessa asemassa, että tyypillisesti niiden ajurituki on aktiivista ja sitä jatketaan useita vuosia. NVIDIAn leirissä viimeisin ajurituen lopetus osui viime vuoden huhtikuulle, kun yhtiö lopetti tuen vuonna 2010 esitellylle Fermi-arkkitehtuurille.

NVIDIA on nyt ilmoittanut lopettavansa tuen Kepler-arkkitehtuuriin perustuville mobiilinäytönohjaimille. Alun perin huhtikuussa 2012 julkaistu arkkitehtuuri kattaa yhtiön mobiilinäytönohjaimet GeForce 600 -sarjasta 800-sarjaan asti ja täydellinen lista malleista on saatavilla NVIDIAn tukisivuilta. Mobiilinäytönohjainten ajurituen lopettaminen ei tule vaikuttamaan Kepler-arkkitehtuuriin perustuvien työpöytänäytönohjainten tukeen.

Toinen leikkuukirveen alle joutuva ominaisuus on 3D Vision. Yhtiön oma 3D-totetutus vaatii erillisen tuen näytöltä ja sen tuki uusille peleille on ollut lähihistoriassa verrattain heikolla tasolla: Joko tukea ei ole tullut lainkaan, tai sen taso on ollut usein heikko. Muita 3D-puolen muutoksia on televisioiden kanssa käytettävän 3DTV Play -ominaisuuden integrointi ajureihin erillisen latauksen sijasta.

Sekä Kepler-mobiilinäytönohjainten että 3D Visionin tuki päättyy viimeisten Release 418 -ajureiden julkaisun yhteydessä tulevan huhtikuun aikana. Molemmille luvataan kuitenkin vielä kriittiset tietoturvapäivitykset huhtikuuhun 2020 asti.

Lähteet: NVIDIA (1), (2)