Uutiset

AMD julkaisi Radeon Anti-Lag 2 -ominaisuuden

Uusi viiveitä vähentävä teknologia pitää integroida peliin ja ensimmäisenä sen Techincal Preview -versiota tukee Counter-Strike 2.

AMD julkaisi viime vuonna Radeon Anti-Lag+ -ominaisuuden vähentämään viivettä peleissä, mutta joutui lopulta poistamaan ominaisuuden ongelmien vuoksi. Moninpelien näkökulmasta se rinnastui toteutuksensa vuoksi huijauksiin.

Nyt yhtiö on julkaissut uuden Radeon Anti-Lag 2 -ominaisuuden Technical Preview -versiona. NVIDIAn Reflexin tapaan Anti-Lag 2 pitää integroida peliin, eikä se toimi universaalisti. Ensimmäisenä pelinä tuki on intregroitu Counter-Strike 2:een. Kun testivaihe on ohi, AMD tulee julkaisemaan Radeon Anti-Lag 2 -ohjelmistokehityskitin GPUOpen-sivustolla.

Peliin integroituna teknologiana se pienentää viiveitä ajuritasolla toimivaa Radeon Anti-Lagia, jota ei tule sekoittaa takaisin vedettyyn Plus-versioon, paremmin. Viiveiden pienentäminen perustuu prosessorin tahdittamiseen, jotta sen näytönohjaimelle syöttämä data on mahdollisimman tuoretta. Löydät yltä yhtiön omat testitulokset ominaisuudelle eri kokoonpanoilla.

Kokeilunhaluiset voivat ladata AMD Software Adrenalin Edition 24.5.1 for Anti-Lag 2 Technical Preview -ajurit. Niiden asentamisen jälkeen Counter-Strike 2:n Advanced Video -asetuksiin ilmestyy mahdollisuus kytkeä ”AMD Anti-Lag 2.0” ominaisuus päälle. Ominaisuus toimii RDNA-arkkitehtuureihin perustuvilla näytönohjaimilla.

Pelin puolella viiveet saa näkyviin Alt+Shift+L-näppäinyhdistelmällä ja sitä toistamalla Latency Monitor -overlay vaihtaa tilaa No metrics, FPS only, FPS and latency (in ms), FPS and latency (in ms and frames), FPS and latency with Legend tilojen välillä. Yhtiö kehottaa käyttäjiä lähettämään ahkerasti bugiraportteja, mikäli teknologian kanssa havaitaan ongelmia.

Lähde: AMD, Lataa AMD Software 24.5.1 for Anti-Lag 2 Technical Preview -ajurit täältä

Samsung julkisti uuden tekoälykannettavansa Galaxy Book4 Edgen

Galaxy Book4 Edge on varustettu Qualcommin lippulaivatason Snapdragon X Elite -järjestelmäpiirillä ja se ottaa ilon irti niin Galaxy AI:sta kuin Microsoftin Copilot+:stakin.

Elektroniikkajätti Samsung on julkistanut tuoreeseen Galaxy Book4 -kannettavien mallistoonsa tekoälytoimintojen säestämänä Galaxy Book4 Edgen, jota pyörittää uusi Snapdragon X Elite -järjestelmäpiiri. Qualcommin lippulaivatason uutuuspiiriä hyödyntävät myös useat muut valmistajat uusissa tekoälykannettavissaan.

Book4 Edge on Windows 11 -kannettava ja hyödyntää sen puolesta Microsoftin uutta Copilot+-tekoälyä, mutta myös Samsungin omat Galaxy AI -toiminnot on tuotavissa kannettavaan yhteensopivista mobiililaitteista Androidin Link to Windows -toiminnon avulla. Copilot+:n toiminta hoituu niin lokaalisti laitteella Snapdragon X Elite -piirin avulla kuin pilven kauttakin. Tekoälyä voi kannettavalla siis hyödyntää myös ilman nettiyhteyttä.

Esimerkkejä mainostetuista tekoälytoiminnoista ovat Galaxy AI:n puolella muun muassa tutut Circle to Search, jolla voi etsiä yksittäisestä kuvan osasta tietoja Googlella ja Live Translate, joka kääntää vaikkapa videopuheluita englanninkieliseksi tekstiksi reaaliajassa näytölle. Copilot+-ominaisuuksia ovat esimerkiksi Cocreator kuvien luomiseen tekstikomennoilla ja näytöllä näkyvää toimintaa säännöllisesti tallentava Recall, jonka avulla käyttäjä voi selkokielisellä tekstikomennolla etsiä aiempiin toimiinsa liittyviä tietoja ja sisältöjä. Vaikka Recall ei käyttäjän toimintaa pilveen lataakaan, on se silti aiheuttanut esimerkiksi Isossa-Britanniassa tietoturvallisuushuolia viranomaistasolla.

Raudan osalta Book4 Edge on varustettu Snapdragon X Elite -piirin lisäksi 16 gigatavun LPDDR5X-RAM-muistilla ja 512 Gt:n tai 1 Tt:n tallennustilalla. Kannettavan näytössä on mukautuvan 120 hertsin virkistystaajuuden AMOLED-paneeli 2880×1800 pikselin resoluutiolla ja 500 nitin maksimikirkkaudella. Näytössä on myös kymmenen pisteen monikosketustoiminnallisuus eli ”10-Point Multi Touch”. USB-C:n kautta onnistuu 65 watin lataus ja Samsung lupailee lehdistötiedotteessaan Book4 Edgelle ”kokopäiväistä akunkestoa” ja jopa 22 tunnin videontoistoaikaa. Yhteyksien osalta tuettuna on uusi Wi-Fi 7. Kokovaihtoehtoina on 14:n ja 16 tuuman mallit ja myyntipakkauksessa toimitetaan USB-C-malliset laturi ja kaapeli.

Galaxy Book4 Edgen tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 14″: 312,3 mm × 223,8 mm × 10,9 mm / 16″: 355,4 mm × 250,4 mm × 12,3 mm
  • Paino: 14″ 1,2 kg / 16″: 1,6 kg
  • Snapdragon X Elite -järjestelmäpiiri (Adreno GPU & Hexagon NPU)
  • Näyttö: AMOLED, 120 Hz (VRR), 2880×1800 pikseliä (16:10), 500 nitin maksimikirkkaus (HDR), 120 % DCI-P3
  • RAM-muisti: 16 Gt (LPDDR5X)
  • Tallennustila: 512 Gt / 1 Tt
  • Windows 11 Home
  • Wi-Fi 7 (802.11be)
  • 2 MP:n kamera
  • Neljä kaiutinta
  • Akku ja lataus: 14″: 55,9 Wh / 16″: 61,8 Wh, 65 W
  • Liitännät:
    • 14″ & 16″: 2 × USB 4.0 Type-C, 1 × HDMI 2.1, kuuloke-mikrofoni-komboliitäntä
    • 16″: 1 × USB 3.2, MicroSD-korttipaikka

Book4 Edge tulee saataville Yhdysvalloissa ja osissa Eurooppaa kesäkuun puolenvälin tienoilla, mutta saatavuuksista ja hinnoista Suomessa Samsung tiedottaa kuluvan vuoden aikana.

PÄIVITYS 30.5.2024:

Samsung on tiedottanut Galaxy Book4 Edge -mallien tulevan Suomessa saataville valittujen jälleenmyyjien kautta 18. kesäkuuta alkaen seuraavin hinnoin:

Galaxy Book4 Edge – 16″ 12 Core Pro (16 Gt / 1 Tt) – 2 099 €
Galaxy Book4 Edge – 16″ 12 Core (16 Gt / 512 Gt) – 1 899 €
Galaxy Book4 Edge – 14″ 12 Core (16 Gt / 512 Gt) – 1 799 €

Lähde: Samsungin lehdistötiedote

NVIDIA takoi jälleen uuden ennätystuloksen tekoälybuumin aallonharjalla

Yhtiön liikevaihto oli jopa 26 miljardia dollaria, mistä jäi kulujen ja muiden jälkeen käteen peräti 14,9 miljardia dollaria.

Omaa fiskaalivuottaan noudattava NVIDIA on julkaissut fiskaalivuoden 2025 ensimmäisen neljänneksen tuloksen. Yhtiön fiskaalivuosi alkoi tammikuun lopulla ja päättyi 28. huhtikuuta.

NVIDIA on odotetusti rikkonut jälleen oman ennätysliikevaihtonsa päättyneellä neljänneksellä. Yhtiön loistavan tuloksen takana on tuttuun tapaan datakeskuspuoli ja vallalla oleva tekoälybuumi. NVIDIAn liikevaihto kohosi nyt jo jopa 26 miljardiin dollariin, mikä on 18 % viime neljännestä enemmän ja jopa 262 % vuoden takaista paremmin. Yhtiön käyttökate oli kalliiden datakeskuspiirien siivittämänä jopa 78,4 % ja tulosta taottiin kulujen jälkeen lähes 14,9 miljardia dollaria.

Osastokohtaisesti datakeskuspuolen liikevaihto oli ylivoimaisesti suurin osa koko liikevaidosta, eli jopa 22,6 miljardia dollaria. Kasvua viime neljännekseen nähden tuli 23 ja viime vuoteen nähden jopa 427 %. Gaming-osastoon on liitetty nyt mukaan myös ”AI PC” -puoli, vaikkei yhtiöllä varsinaista läsnäoloa kyseisillä markkinoilla tällä hetkellä olekaan. Pelipuolen liikevaihto oli 2,6 miljardia dollaria, mikä on 8 % viime neljännestä vähemmän ja 18 % vuoden takaista enemmän.

Ammattilaispuolella liikevaihto jäi 427 miljoonaan dollariin, mikä on sekin 8 % edeltävää neljännestä vähemmän, mutta vuoden takaiseen verrattuna liikevaihto on kasvanut 45 %. Neljäs ja viimeinen eli Automotive and Robotics -osasto sai kokoon 329 miljoonan dollarin liikevaihton, mikä oli 17 % edeltävää neljännestä ja 11 % vuoden takaista neljännestä paremmin.

NVIDIA ilmoitti lisäksi ”splittaavansa” osakekantansa 10:1-suhteella, eli jokainen osakkeenomistaja saa yhdeksän uutta osaketta vanhan rinnalle.

Lähde: NVIDIA, Uutiskuva: App Economy Insights @ X

Google lisää tekoälyvastauksia hakutuloksiin

Toistaiseksi generatiivisen tekoälymalli Geminin suoltamat vastaukset näkyvät vasta Yhdysvalloissa, mutta Googlen on tarkoitus laajentaa saatavuutta laajemmalle tulevaisuudessa.

Generatiivista tekoälyä yritetään liittää paraikaa kaikkiin mahdollisiin ja välillä mahdottomiinkin palveluihin, ohjelmistoihin ja muihin. Generatiivisen tekoälyn kärkinimiin lukeutuva Google on nähnyt tarpeelliseksi lisätä tekoälyä myös hakupalveluunsa aloittaen Yhdysvalloista, mutta muu maailma on seuraamassa myöhemmin perässä.

Google ilmoitti reilu viikko takaperin lisäävänsä generatiivista tekoälyä hakutuloksiinsa oman Gemini LLM-kielimallinsa voimin. Kielimalli lisää hakutulosten alkuun itse tuottamiaan vastauksia hakuun ennen varsinaisia hakutuloksia. Aluksi muutos tuli käyttöön vain Yhdysvalloissa ja englanniksi, mutta tukea tullaan laajentamaan muualle maailmaan ja muille kielille myöhemmin. Yhtiön näkemyksen mukaan Gemini tekee hakemisesta entistä helpompaa ja nopeampaa.

Hakupalvelun uudistumista ei ole otettu monessakaan paikkaa vastaan hymyssä suin, vaan pikemminkin päinvastoin. Kuten kaikki alaa seuraavat tietävät, generatiiviset tekoälymallit ovat edelleen hyvinkin erehtyväisiä ja eri tasoisia mokia, kriisejä ja kohuja on nähty jo moneen kertaan. Googlen hakupalvelu ei ole sekään immuuni ongelmille ja sen kerrotaan esimerkiksi ehdottaneen juomaan virtsaa virtsakivistä eroon pääsemiseksi.

Onneksi vaivaan on myös lääke, kuten sanonta kuuluu, ja Tom’s Hardwaren Avram Piltch kirjoittikin pikavauhdilla Chrome-laajennoksen, joka suodattaa tekoälyn ”vastaukset” pois hakutuloksia pilaamasta. Toinen vaihtoehto olisi joka kerta mennä erikseen verkkohaku-lehdelle ja hakea tuloksia sitä kautta. Kolmas ja kenties paras vaihtoehto ainakin työpöydällä on lisätä selaimen hakumoottorivaihtoehtoihin uusi Google (Web) -vaihtoehto, jossa Oikotieksi (Shortcut) asetetaan google.com ja ”URL, jossa kyselyn tilalla on %s” kenttään lisätään ”{google:baseURL}/search?udm=14&q=%s”, mikä ohjaa haun automaattisesti verkkohakuun. Mobiililaitteilla toteutus vaatii ylimääräistä kikkailua, johon löytyy kätevät ohjeet Tom’s Hardwaren artikkelista.

Lähde: Tom’s Hardware

Huhut NVIDIAn Windows-käyttöön suunnatusta Arm-piiristä saivat vahvistusta

Bloombergin haastattelema Dell vinkkasi haastattelijaa kysymään vuoden päästä uudelleen NVIDIAn asemasta AI PC -markkinoilla ja sai Jensen Huangin komppaamaan ajatusta.

Reuters uutisoi viime vuonna omiin lähteisiinsä perustuen NVIDIAn valmistelevan Arm-prosessoria PC-käyttöön. Nyt väite on saanut tukea Bloombergin tuoreesta haastattelusta, jossa myös nahkatakkinen toimitusjohtaja Jensen Huang oli läsnä.

Bloomberg on haastatellut Dellin toimitusjohtaja Michael Delliä sekä NVIDIAn toimitusjohtaja Huangia. Haastatellussa sivuttiin myös ajankohtaista ”AI PC” -mallia ja sitä, miten NVIDIA suhtautuu kasvavaan uuteen markkinaan. Dell vastasi Bloombergin Ed Ludlowin kysymykseen, että hänen pitäisi palata asiaan ensi vuonna, jota Huang komppasi toteamalla ”Täsmälleen”.

Aiemmin on pidetty todennäköisimpänä, että mikäli NVIDIA lähtisikin PC-prosessorimarkkinoille, se tekisi sen yhteistyössä MediaTekin kanssa, joka on lisensoinut käyttöönsä NVIDIAn GPU-teknologioita. Yhtiöiden yhteistyökuviot vaikuttaisivat kuitenkin keskittyvän automaailmaan Dimensity Auto -piiriperheen muodossa, eikä viitteitä varsinaisesta PC-prosessorista ole siltä suunnalta kuultu. Ottaen huomioon Reutersin aiemman raportin ja tuoreen Bloombergin haastattelun, voidaan nyt pitää todennäköisempänä vaihtoehtona NVIDIAn täysin omaa sirua.

Mikäli NVIDIA todella lähtee PC-markkinoille, jää kysymykseksi millä eväin se aikoo niin tehdä. Yhtiöllä on luonnollisesti hallussaan Arm-lisenssi ja sillä on kokemusta myös omien Arm-ydinten suunnittelusta, mutta viimeisin niistä on jo yli kuusi vuotta vanha ja perustuu vanhaan Armv8-arkkitehtuuriin. Uudemmissa piireissään NVIDIA käyttää Armin suunnittelemia ytimiä, joiden suorituskyky ei tällä hetkellä vaikuta riittävän vastaamaan esimerkiksi Applen omien ydinten tai Qualcommin Oryon-ydinten haasteeseen.

Lähde: Tom’s Hardware

Lian Li julkaisi A3-mATX-miditornikotelon monipuolisella mukautettavuudella

Lian Lin mATX-kokoluokan uutuuskotelo tarjoaa esimerkiksi laajan tuuletintuen ja mahdollisuuden asentaa virtalähde joko oikeaan kylkeen tai eteen.

Erityisesti PC-koteloistaan ja -jäähdytystuotteistaan tunnettu Lian Li on julkaissut miditorniluokkaan uuden A3-mATX-nimeä kantavan kotelon, jota mainostetaan pienehkön koon lisäksi laajoilla mukautusmahdollisuuksilla. Erityisesti ilmajäähdytykseen saksalaisen Dan Casesin kanssa suunniteltu kotelo on varustettu verkkomaisilla mesh-paneeleilla sekä katossa että molemmissa kyljissä.

Tilavuudeltaan 26,3-litrainen A3-mATX mahduttaa sisäänsä joko mATX- tai Mini-ITX-emolevyn. Tuuletinpaikkoja kotelossa on 120 millimetrin tuulettimille yhteensä jopa 10, mutta vasemmassa kyljessä, katossa ja pohjassa on vaihtoehtoisesti myös AIO-nestejäähdytinmahdollisuus. Tuuletinten ja jäähdytinten sopiminen kokoonpanoon tosin riippuu komponenttien lopullisesta asettelusta ja koosta.

Näytönohjaimen maksimipituudeksi kerrotaan 415 mm ja prosessorijäähdyttimen maksimikorkeudeksi 165 mm. A3-mATX:ään sopii SFX- ja SFX-L-virtalähteiden lisäksi myös ATX-virtalähteet. Virtalähteen voi asentaa joko eteen tai emolevyn puoleiseen kylkeen ja asettelu vaikuttaa lopulta esimerkiksi näytönohjaimen maksimipituuteen. Etupaneelissa on kaksi USB-A 3.0 -liitäntää ja yksi USB-C 3.1 -liitäntä. 3,5 mm:n mikrofoni- ja audioliitännät ovat etupaneelissa erikseen yhden komboliitännän sijaan.

A3-mATX:n tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 443 mm × 194 mm × 321,5 mm (S × L × K)
  • Tilavuus: 26,3 l
  • Materiaali: Teräs
  • Emolevytuki: mATX, Mini-ITX
  • Virtalähdetuki: SFX, SFX-L, ATX (maksimipituus 220 mm)
  • Tuuletintuki:
    • Katto: 3 × 120 mm / 2 × 140 mm
    • Vasen kylki: 3 × 120 mm / 2 × 140 mm
    • Pohja: 3 × 120 mm
    • Takaosa: 1 × 120 mm
  • Jäähdytintuki:
    • Katto: 360 mm / 280 mm / 240 mm
    • Vasen kylki: 360 mm / 280 mm / 240 mm
    • Pohja: 360 mm (tuulettimet alapuolella) / 240 mm
  • Asemapaikat:
    • Kelkka: 2 × 2,5″ SSD
    • Pohja: 1 × 2,5″ SSD / 1 × 3,5″ HDD
  • Näytönohjaimen maksimipituus: 415 mm
  • Prosessorijäähdyttimen maksimikorkeus: 165 mm
  • Laajennuspaikat: 4
  • Etupaneeli:
    • 2 × USB-A 3.0
    • 1 × USB-C 3.1
    • 3,5 mm mikrofoniliitäntä
    • 3,5 mm audioliitäntä

A3-mATX:n värivaihtoehdot ovat musta ja valkoinen. Erikseen myytäviä lisätarvikkeita ovat lasinen kylkipaneeli ja tarvikesarja näytönohjaimen pystyasennukseen. Tuotteen mukana toimitetaan vaakatasoon asennetun näytönohjaimen roikkumista estävä tukipidike.

Yhdysvalloissa Lian Lin A3-mATX on saatavilla 70 dollarin suositushintaan, mutta saatavuudet ja hinnat Euroopassa selvinevät lähiaikoina.

Lähde: Tuotesivu, TechPowerUp

Uusi artikkeli: Testissä 3DMark Steel Nomad

Testasimme uuden 3DMark Steel Nomad -testin kaikilla GeForce RTX 40- ja Radeon RX 7000 -sarjan näytönohjaimilla.

Ajoimme io-techin testilaboratoriossa uuden 3DMark Steel Nomad -testin läpi kaikilla uusimman sukupolven GeForce RTX 40- ja Radeon RX 7000 -sarjan näytönohjaimilla. Testi ajetaan 4k-resoluutiolla ja DirectX 12 -rajapinnalla ilman säteenseurantaa.

Tulokset olivat erikoisia, sillä Radeon-näytönohjaimet ovat olleet AAA-peleissä rasterointisuorituskyvyssä vahvempia kuin saman hintaluokan tai jopa hieman kalliimmat GeForcet, kuten myös aiemmassa 3DMark Time Spy Extreme -testissä. Uudessa 3DMark Steel Nomadissa erot tasottuivat ja Radeonien etumatka vaihtui tasatuloksiin kautta linjan.

Lue artikkeli: Testissä 3DMark Steel Nomad (AMD vs NVIDIA)

Uusi artikkeli: Testissä Huawei Watch Fit 3 -älykello

22.5.2024 - 16:07 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (0)

Testasimme Huawein uuden alle 200 euron hintaisen Watch Fit 3 -älykellon.

Huawein toukokuun alussa julkistama Watch Fit 3 päätyi myös io-techin käyttötestiin ja kokemukset ovat nyt luettavissa oheisesta artikkelista. Huawei on vienyt kolmannen sukupolven Watch Fit 3:a entistä älykellomaisemmin muotoiltuun suuntaan ja sen 1,82 tuumainen AMOLED-näyttö on nyt pitkulaisen sijaan entistä neliömäisempi. Lähtöhinnaltaan 159 euron kellossa pyörii Huawein Harmony OS 4.2 -käyttöjärjestelmän kevennetty versio ja kellolle luvataan viikon akunkesto aktiivisemmassakin käytössä.

Lue artikkeli: Testissä Huawei Watch Fit 3 -älykello

Tulevista DDR6- ja LPDDR6-standardeista tihkuu tietoja nettiin

LPDDR6 tulee suunnitelmien mukaan jopa kaksinkertaistamaan nykyisten vähävirtaisten muistien nopeuden, eikä DDR6 aio jäädä pekkaa pahemmaksi.

DDR5-muistit ovat ehtineet pian neljän vuoden ikään, kun mobiilipuolelta löytyvä LPDDR5 elää viidettä vuottaan ja X-päivityskin kolmattaan. Nyt nettiin on vuotanut merkittäviä muutoksia lupaavia tietoja tulevista DDR6- ja LPDDR6-muisteista.

VideoCardz on koostanut Jedeciltä ja Darkmontin Synopsysiltä peräisin olevia tietoja tulevista muististandardeista. LPDDR6 on kehityksessään pidemmällä ja se tulee muistikanavien leveyden nykyisestä 16 bitistä 24 bittiin, jaettuna kahteen 12-bittiseen alakanavaan. Myös muistinopeudet jatkavat kasvuaan ja LPDDR6-muistien nopeudet tulevat lähtemään 10 667 Gbps:stä ja päättymään 14 400 Gbps:ään – ainakin ennen mahdollista X-päivitystä.

Käytännössä muutokset tarkoittavat, että siinä missä nyt nopeimmat LPDDR5(/X/T) muistit yltävät 17,1 tai 19,2 Gbps:ään per kanava, tulee LPDDR6 yltämään aluksi 28,5 Gbps:ään ja lopulta 38,4 Gbps:än asti. Käytännössä ensimmäisten markkinoille saapuvien muistien pitäisi kuitenkin tarjota suoraan minimiä korkeampi 32 Gbps:n nopeus.

DDR6-standardi on tällä haavaa vielä selvästi keskeneräisempi. Standardissa ei ole lyöty lukkoon esimerkiksi sitä, käytetäänkö muisteissa PAM- vai NRZ-signalointia, joskin jälkimmäinen vaikuttaa ainakin tässä vaiheessa todennäköisemmältä. DDR6-standardin ensimmäisen raakaversion pitäisi varmistua tämän vuoden aikana ja 1.0-version noin vuoden kuluttua 2025 toisella vuosineljänneksellä. DDR6-muistien nopeuksiksi on tulossa 8,8-17,6 Gbps ja katon nostamista aina 21 Gbps:ään asti harkitaan vielä. Nykyisten DDR5-muistien suurin virallinen nopeus on 8,4 Gbps.

Lähde: VideoCardz

Qualcommin uusi Snapdragon X Elite vakuuttaa ensitesteissä

Nimekkäiden alan veteraanien perustaman Signal65:n Ryan Shrout on testannut uutta Surface Laptop -kannettavaa Microsoftin toimeksiannosta

Qualcomm on luvannut suuria uusista Snapdragon X Elite- ja Plus -prosessoreistaan, jotka löytyvät uusista Copilot+ PC -tietokoneista. Nyt nettiin on saatu ensimmäiset kolmannen osapuolen tekemät testit, joskin vahvasti läsnä olevan Microsoftin toimeksiannosta.

Muun muassa PC Perspectiven perustajana ja Intelin GPU-puolen PR-miehenä tunnetuksi tulleen Ryan Shroutin, Patric Moorheadin ja Daniel Newmanin Signal65 on saanut toimeksiannon testata Microsoftin uusi Surface Laptop -kannettavaa Qualcommin Snapdragon X Elite -prosessorilla. Vaikka testit on suoritettu valmistajan toimeksiannosta, Signal65 tuskin lähtee tahraamaan mainettaan ensi askelilla väärennetyillä testeillä taustajoukot huomioiden.

Signal65:n Shroutin suorittamissa testeissä Surface Laptopia verrattiin samaisen kannettavan aiempaan versioon Core i7-1255U -prosessorilla, Surface Pro 9:ään Microsoft SQ3 -prosessorilla (Qualcomm Snapdragon 8cx3 -johdannainen), MSI Prestige 16 AI EVOon Core Ultra 7 155H:lla sekä Applen MacBook Airiin M3-prosessorilla. Kaikissa kannettavissa oli 16 Gt muistia lukuun ottamatta MSI:n kannettavaa, jossa sitä oli 32 Gt.

Prosessorisuorituskykyä mitattiin Geekbench- ja Cinebench 2024 -sovelluksilla, joista kumpikin antoi hyvin samansuuntaiset tulokset. Kaikilla säikeillä Snapdragon X Elite päihitti kaikki kilpailijansa, mutta yhdellä säikeellä Applen M3 kiri edelle. Parhaiten kaksikon jälkeen pärjäsi Intelin Core Ultra 7 155H, joka peittosi myös M3:n kaikilla säikeillä.

Copilot+ PC:n myötä viimeistään suurin huomio keskittynee NPU:n eli tekoälykiihdyttimen suorituskykyyn, jota mitattiin UL Benchmarksin Procyon AI:n Computer Vision -testillä. Qualcommin Snapdragon X Elite oli testissä täysin omaa luokkaansa. Intelin Core i7-1255U jäi luonnollisesti nollille ilman NPU:ta ja Core Ultra 7 155H jäi NPU:lla varustettujen mallien perän pitäjäksi, kun Microsoftin SQ3:n ja Applen M3:n pääsivät noin puoleen Snapdragonin suorituskyvystä.

Mediaprosessoinnissa kenties hieman yllättävästikin Intelin Core Ultra 7 155H oli koko joukon selvästi nopein, tarjoten jopa 40-44 % parempaa suorituskykyä kuin kakkoseksi jäänyt Snapdragon X Elite. Handbrakella toteutetuissa testeissä kolmas sija meni kenties hieman yllättävästikin Intelin Core i7-1255U:lle, vaikka Apple kirikin eroa jonkin verran kiinni H.265-versiolla testistä.

Tuottavuustesteissä Microsoftin SQ3 jäi auttamattomasti jalkoihin tarjoten noin 60 % kilpailijoittensa suorituskyvystä, mutta muut testiprosessorit olivat hyvinkin tasaväkisiä. Ainoastaan PowerPoint-testissä Applen M3 pääsi pienoiselle karkumatkalle 16 %:n erolla, mutta muissa testeissä ero oli maksimissaan 12 % suuntaan tai toiseen ja useimmiten selvästi pienempi. Chromen SpeedoMeter v3.0 ja JetStream 2.2 -testeissä M3 oli selkeällä erolla koko joukon nopein, mutta Snapdragon ylsi kakkoseksi.

Integroitujen grafiikkaohjainten suorituskykä mitattiin 3DMark Wild Life Extreme Unlimitedilla, Solar Bay Unlimitedilla ja tuoreen Steel Nomadin Light-versiolla. Kahdessa ensimmäisessä selvästi nopein oli Applen M3, joka repi eroa Snapdragoniin testisä riippuen 29-31 %. Wild Lifessä Snapdragonin Adreno yli toiseksi nopeimmaksi, kun Solar Bayssa Intel kiilasi Core Ultran integroidulla Arcilla aivan M3:n kantaan. Steel Nomad Lightissä Arc vei Adrenoa jopa 35 %:n erolla. Solar Bay -testi vaatii säteenseurantatuen mikä jätti Core i7:n ja SQ3:n automaattisesti nollille, kun Steel Nomad Lightistä uupuu vielä M3:n vaatima macOS-tuki.

Koska Windows-maailma pyörii edelleen vahvasti x86:n ympärillä, otti Signal65 mukaan myös emulaatiotestejä. PugetBenchin Lightroom Classic -testissä Snapdragon X Elite ylsi emuloimalla koko joukon nopeimmaksi prosentin erolla saman testin natiivina ajavaan Core Ultraan verrattuna. Testi ei ole saatavilla macOS:lle ja SQ3 ei suoriutunut testistä lainkaan. Vakuuttava meno jatkuu myös Blender 4.1.1:ssä, jossa Snapdragon sijoittui kolmanneksi Core Ultran ja M3:n jälkeen. M3 oli nopeampi 17 %:n ja Core Ultra 46 %:n erolla, mutta ne pääsivät ajamaan testiä natiivina, kun Snapdragon joutui käyttämään emulaatiokerrosta välissä.

Kannettavissa oleellista on myös akkukesto, jota mitattiin sekä toistamalla videota paikallisesti että Procyonin Battery Life -testillä. Videota pyörittäessä Snapdragon X Elite oli koko joukon ykkönen jättäen lähimmäksi yltäneen M3:n 84 %:iin akkukestostaan. Procyon AI:ssa erot olivat pienempiä eikä testi tue M3:a, mutta muihin verrokkeihin nähden Snapdragon oli jälleen pisimpään jaksava.

Voit tutustua testituloksiin tarkemmin lähdelinkin takaa.

Lähteet: Signal65 (PDF), Tom’s Hardware