Uutiset
Razer julkaisi päivitetyn version BlackShark V2 Pro -pelikuulokkeistaan
BlackShark V2 Pro (2023) -kuulokkeet tarjoavat edeltäjiään pidemmän akunkeston, päivitetyn mikrofonin ja uutena ominaisuutena myös tuen Bluetooth-yhteyksille.

Razer on julkaissut uuden vuoden 2023 version alun perin jo vuonna 2020 päivänvalon nähneistä BlackShark V2 Pro -pelikuulokkeistaan. Uudet kuulokkeet pitävät mukanaan alkuperäisestä mallista tutun ulkonäön ja langattoman Razer HyperSpeed Wireless -yhteyden tietokoneeseen. Myös kuuloke-elementit ovat pysyneet ainakin paperilla ennallaan 50 mm:n TriForce Titanium -elementeissä.
Valmistaja kertoo päivittäneensä vuoden 2023 Razer BlackShark V2 Proiden mikrofonia kattamaan entistä laajemman taajuusalueen ja Razerin oman langattoman yhteyden lisäksi uutuuskuulokkeet tukevat myös Bluetooth 5.2:ta. Myös akunkestoon sekä akun lataukseen on tuotu päivitystä ja alkuperäisen mallin 24 tunnin lupauksesta on noustu peräti 70 tunnin akunkestolupaukseen. Latausliitäntä puolestaan on päivitetty Micro-USB:stä USB-C:hen.
Razer BlackShark V2 Pro (2023):n myynti on alkanut välittömästi 229,99 euron suositushintaan.
Lähde: Razer
Razer julkaisi päivitetyn version BlackShark V2 Pro -pelikuulokkeistaan
BlackShark V2 Pro (2023) -kuulokkeet tarjoavat edeltäjiään pidemmän akunkeston, päivitetyn mikrofonin ja uutena ominaisuutena myös tuen Bluetooth-yhteyksille.
AMD julkaisi uudet AMD Software Adrenalin Edition 23.4.3 -ajurit
Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki Star Was Jedi: Survivor -pelille, mutta samaan syssyyn on saatu liiskattua pari bugiakin.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 23.4.3 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.
AMD Software 23.4.3 -ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki Star Wars Jedi: Survivor -pelille. Mahdollisista suorituskykyeroista ei valitettavasti ole mainintoja.
Tällä kertaa ajureissa on korjattu kaksi tiedossa ollutta ongelmaa: World War Z: Aftermathissa Vulkan-rajapinnalla mahdollisesti näkyvä punainen grafiikan korruptoituminen sekä Last of Us Part 1:n normaalia pidemmät varjostinten kääntöajat (Shader Compilation). Lisäksi AMD kertoo tekevänsä yhteistyötä pelinkehittäjän kanssa korjatakseen joillain Radeon-käyttäjillä esiintyneen veden korruptoitumisongelman Hogwarts Legacyssä. Tiedossa olevia bugeja ajureissa ovat esimerkiksi RuneScape-pelin mahdollinen kaatuilu, Radeon RX 7000 -sarjalla joillain korkean resoluution ja virkistystaajuuden näytöillä esiintyvä normaalia korkeampi lepotehonkulutus sekä odotettua heikompi suorituskyky samoilla näytönohjaimilla joissain VR-sovelluksissa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi uudet AMD Software Adrenalin Edition 23.4.3 -ajurit
Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki Star Was Jedi: Survivor -pelille, mutta samaan syssyyn on saatu liiskattua pari bugiakin.
Intelin sysimusta vuoden ensimmäinen neljännes tuotti ennätystappiot
Yhtiö teki vuoden ensimmäisellä neljänneksellä jopa 2,8 miljardia dollaria tappiota, kun aiemmin heikoin tulos oli vuoden 2017 viimeisen neljänneksen 687 miljoonan dollarin tappiot.

Intel on pitänyt vuoden ensimmäisen osavuosikatsauksen. Vuoden alun kutsuminen mollivoittoiseksi olisi vähättelyä, sillä yhtiö teki historiansa ylivoimaisesti heikoimman tuloksen.
Intelin liikevaihto vuoden ensimmäisellä neljänneksellä oli 11,7 miljardia dollaria, mikä on peräti 36 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Samassa ajassa yhtiön myyntikate on laskenut 50,4 %:sta 16,2 prosenttiyksiköllä 34,2 %:iin. Yhtiön tulos oli jopa 2,8 miljardia tappiollinen, kun vuotta aiemmin voittoa tahkottiin jopa 8,1 miljardia. WCCFTechin vuodesta 1993 asti kaivamien tilastojen mukaan yhtiön tähän mennessä heikoin tulos oli vuoden 2017 viimeinen neljännes, jolloin tappiota tuli 687 miljoonaa dollaria.
Yksittäisiä yksiköitä katsastellessa ainoa nousija oli Mobieye, jonka 458 miljoonan liikevaihto oli 16 % parempi vuotta aiempaan neljännekseen verrattuna. Client Computing (CCG) tuli alas 38, Data Center and AI (DCAI) 39, Network eand Edge (NEX) 30 ja Intel Foundry Services (IFS) 24 % vuoden takaiseen nähden. Plussalle osastoista jäivät CCG ja ja Mobileye, kun IFS jäi 140, NEX 300 ja DCAI jopa 500 miljoonaa dollaria pakkaselle. Analyytikko Ming-Chi Kuon mukaan suurin yksittäinen epäonnistuja olisi Sapphire Rapids, jonka kysyntä on huomattavasti odotettua matalampaa. Esimerkiksi Microsoftin kerrotaan pienentäneen tilauksiaan vuoden toiselle neljännekselle jopa 50-70 prosenttia aiotusta.
Yhtiön kuluva neljännes ei vaikuta juuri sen valoisammalta. Siinä missä nyt tuli tappiota 0,66 dollaria per osake, ennustaa yhtiö päättyvällä neljänneksellä tekevänsä 0,62 dollarin tappiot per osake. Yhtiö odottaa liikevaihtonsa pysyvän 11,5-12,5 miljardin dollarin välimaastossa ja myyntikatteen laskevan entisestään 33,2 %:iin. WCCFTech tosin kertoo analyytikko Raymond Jamesin valavan uskoa etenkin datakeskuspuolen toipumiseen vuoden jälkimmäisellä puoliskolla, joten paremmalla kaukoputkella voi nähdä jo auringon pilkahduksia myrskyn takana.
Intelin johdon mukaan neljännes ei olisi kuitenkaan täysi katastrofi. Yhtiön talousjohtaja David Zinsnerin mukaan yhtiön katastrofituloskin peittosi odotukset ja yhtiön pitäneen tiukkaa kulukulttuuria yllä onnistuneesti. Toimitusjohtaja Pat Gelsinger puolestaan kertoo yhtiön muutoksen etenevän tasaiseen tahtiin ja yhtiön onnistuneen toimittamaan uusia tuotteita ja valmistusprosesseja luvattuun tahtiin, kun Intel asemoi tuotantolaitoksiaan haukkaamaan osansa biljoonan dollarin markkinoista.
Intelin sysimusta vuoden ensimmäinen neljännes tuotti ennätystappiot
Yhtiö teki vuoden ensimmäisellä neljänneksellä jopa 2,8 miljardia dollaria tappiota, kun aiemmin heikoin tulos oli vuoden 2017 viimeisen neljänneksen 687 miljoonan dollarin tappiot.
Qualcomm esitteli oman skaalausteknologiansa nostamaan mobiilipelien resoluutiota
Snapdragon Game Super Resolution -skaalausta tukevia pelejä luvataan saapuvaksi jo kuluvan vuoden aikana.

Qualcomm on esitellyt blogipäivityksessään uuden Snapdragon Game Super Resolution -teknologian (GSR). Kuten nimestä voi päätellä on kyseessä valmistajan pelinavaus skaalausteknologioiden markkinoille tietokonemaailmasta tuttujen NVIDIAn DLSS:n, Intelin XeSS:n ja AMD:n FSR:n tapaan.
Qualcommin mukaan GSR on Snapdragon Studiosin kehittämä yhden kierroksen tilatietoinen skaalausteknologia (single pass spatial aware super resolution), jonka tavoitteena on saavuttaa optimaalinen kuvanlaatu mahdollisimman hyvällä suorituskyvyllä ja virransäästöllä. GSR on valmistajan mukaan markkinoiden ensimmäinen yhden kierroksen skaalausteknologia mobiili- ja XR-pelaamisen. Qualcommin mukaan sen avulla on mahdollista säästää mobiililaitteiden akunkestoa pelatessa pelien laskentatehovaatimusten laskiessa.
Teknologia on Qualcommin mukaan yhteensopiva useimpien grafiikkasirujen kanssa, mutta parhaan suorituskyvyn se tulee tarjoamaan Snapdragon-alustoilla. Ensimmäisiä Snapdragon GSR -teknologiaa hyödyntäviä mobiilipelejä voi Qualcommin mukaan odottaa julkaistavaksi myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Jo ennakkoon teknologia on markkinoitu saapuvaksi muun muassa Call of Duty Warzone Mobile -peliin sekä Farming Simulator 23 Mobileen.
Lähde: Qualcomm
Qualcomm esitteli oman skaalausteknologiansa nostamaan mobiilipelien resoluutiota
Snapdragon Game Super Resolution -skaalausta tukevia pelejä luvataan saapuvaksi jo kuluvan vuoden aikana.
Ayaneo esitteli uusia käsipelitietokoneitaan ja päivitettyä AyaSpace-käyttöliittymäänsä
Ayaneo 2 ja Geek 1S -käsipelitietokoneet tuovat mukanaan päivityksen AMD:n Ryzen 7000 -sarjan piiriin.

Jo jonkin aikaa käsikonsolimaisia tietokoneita valmistanut Ayaneo on esitellyt jälleen uusia tulossa olevia malleja kilpailemaan kuluttajien suosiosta. Yritys esitteli kaksi uutta mallia, Ayaneo 2S, Ayaneo Geek 1S, sekä puhui jo aiemmin päivänvalon nähneistä ja yhä julkaisuaan odottavista Ayaneo Slidestä sekä Ayaneo Pocket Airista.
Mielenkiintoisena uutuuspalveluna täysin uusien käsipelitietokoneiden lisäksi Ayaneo ilmoitti tuovansa myös uuden emolevyn päivityspalvelun vanhemmille laitteille. Käytännössä kyseisen palvelun kautta on mahdollista päivittää vanhan Ayaneo 2:n tai Geekin rauta tuoreempaan. Käytännön toteutustapaa tai hintaluokkaa Ayaneo ei palvelulta kuitenkaan ole paljastanut.
Ayaneo 2S:n sekä Ayaneo Geek 1S:n toimivat seuraajina vanhemmille Ayaneo 2:lle sekä sen karsitumpana versiona toimineelle Ayaneo Geekille. Molempien sisältä löytyy yrityksen mukaan AMD:n Ryzen 7000 -sarjan piiri. Huhujen mukaan käytössä voisi olla AMD:n Ryzen 7480U, jolle huhujen mukaan myös AMD:n vastikään esittelemä ja Asuksen ROG Ally -koneessaan käyttämä Ryzen Z1 olisi läheistä sukua.
Ayaneo 2S:n sisuksissa on 50,25 Wh:n akku ja sen näytön luvataan olevan entistä kirkkaampi ja värikkäämpi. Laitteiden akunkestosta valmistaja ei ole vielä kertonut mitään, mutta 7000-sarjan piirin kerrotaan kuitenkin säilyvän lämpötiloiltaan vanhoja malleja paremmalla tolalla. Ayaneo 2S:n ja Geek 1S:n myynti alkaa toukokuun aikana ja laitteiden toimitukset kuluttajille alkavat valmistajan mukaan kesäkuun lopulla. Myös valmistajan vanhempi Ayaneo Air Plus tulee saamaan päivityksen Ryzen 7000 -sarjan piireihin.
Ayaneo Slide on nähty alun perin jo viime vuonna, eikä valmistaja vieläkään ole paljastanut laitteelle virallista myyntiintuloaikataulua. Ayaneo Pocket Air puolestaan on Android-käyttöjärjestelmää käyttävä pelikonsoli 5,5-tuumaisella näytöllä ja sen massatuotannon valmistaja ilmoitti käynnistyvän heinäkuussa. AyaSpace 2.0 -käyttöliittymän valmistaja kertoo tarjoavan entistä parempaa suorituskykyä.
Lähteet: The Verge, AYANEO__@Twitter, AYANEO@YouTube
Ayaneo esitteli uusia käsipelitietokoneitaan ja päivitettyä AyaSpace-käyttöliittymäänsä
Ayaneo 2 ja Geek 1S -käsipelitietokoneet tuovat mukanaan päivityksen AMD:n Ryzen 7000 -sarjan piiriin.
Brasialaismodaaja päivitti GeForce RTX 3070:n muistit tuplakapasiteetilla
Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun GeForce RTX 3070:n muistit on vaihdettu 8 Gb:n siruista 16 Gb:n siruihin, mutta tervehenkinen modaaminen ansaitsee paikkansa parrasvaloissa.

NVIDIAa on kritisoitu viime sukupolvissa kitsaista muistimääristä useissa eri näytönohjainmalleissa, vaikka parhaimmissa malleissa sitä riittääkin joka pelaajan tarpeeseen ja ylikin. Näytönohjaimia ei ole kuitenkaan välttämättä kahlittu tehtaalta lähtevään muistimäärään, kuten VIK-onin jo yli 2 vuotta sitten tekemä RTX 3070 16 Gt -modi osoitti.
Tällä kertaa GeForce RTX 3070:n 8 Gt:n muistit 16 gigatavuun on vaihtanut brasilialainen Paulo Gomes Jefferson Silvan ja Pedro Chagasin tuella. He korvasivat näytönohjaimen vakiomuistit Samsungin 16 Gb:n eli 2 Gt:n piireillä, jolloin kahdeksan muistipiiriä tuottaa yhteensä 16 Gt muistia. Näytönohjain vaati pelkkien muistisirujen vaihdon lisäksi joidenkin vastusten maadoittamista, jotta suurempi muistimäärä tunnistuu oikein.
Jo vuonna 2021 nähtiin suorituskykyeroja 8 ja modatun 16 Gt:n mallin välillä, vaikka se koskikin luonnollisesti vain osaa peleistä. Kahden vierähtäneen vuoden jälkeen pelien vaatimukset ovat jatkaneet kasvuaan ja modista on hyötyä huomattavasti useammassa pelissä.
Valitettavasti Gomes testasi näytönohjainta ainakin tässä vaiheessa vain yhdessä: Resident Evil 4:n remake-versiossa. Vaikka testipelejä oli vain yksi, oli ero sitäkin dramaattisempi. Keskimääräinen FPS parani maltillisesti 65:stä 76 FPS:ään, mutta minimien puolella tilanne oli toinen. Raportoitu ”Minimi FPS”, minkä tarkka merkitys jäi epäselväksi, nousi 20:stä 65 FPS:ään, huonoin prosentti 1:stä 60 FPS:ään ja huonoin 0,1 % 1:stä 54 FPS:ään.
Lähde: Tom’s Hardware
Brasialaismodaaja päivitti GeForce RTX 3070:n muistit tuplakapasiteetilla
Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun GeForce RTX 3070:n muistit on vaihdettu 8 Gb:n siruista 16 Gb:n siruihin, mutta tervehenkinen modaaminen ansaitsee paikkansa parrasvaloissa.
Opera esitteli täysin uudelleen suunnitellun Opera One -selaimen
Myöhemmin tänä vuonna saataville tuleva selain perustuu Chromiumiin ja tulee olemaan yhtiön mukaan ensimmäinen merkittävä selain monisäikeistetyllä renderöintimoottorilla.

Pitkän linjan selainkehittäjä Opera Software on esitellyt uuden Opera One -selaimen. Yhtiön mukaan selain on suunniteltu kokonaan uudelleen ja se tulee saataville Windows-, macOS- ja Linux-käyttöjärjestelmille tämän vuoden aikana.
Opera One on yhtiön tiedotteen mukaan täysin uusi Modular Design -suunnitteluun ja Chromiumiin perustuva selain. Yhtiön mukaan se tulisi olemaan myös ensimmäinen merkittävä Chromium-selain, joka on toteuttanut monisäikeistetyn käyttöliittymän. Operan mukaan se mahdollistaa uudenlaisen, nestemäisen sulavan käyttöliittymän ja -kokemuksen.
Osa uutta käyttöliittymää ovat kontekstin perusteella luotavat välilehtisaarekkeet, jonka pitäisi helpottaa lukuisten välilehtien hallintaa. Tiedotteessa viitatun tutkimuksen mukaan nykyisillä toteutuksilla eri tehtävien välillä hyppiminen koetaan hankalaksi ja yhtiön omien tutkimusten mukaan ihmisiä ärsyttää etenkin välilehtimeren sekaisuus. Tab Islands niputtaa saman ryhmän välilehdet helposti erottuville omille värikoodatuille saarekkeilleen.
Mukana on myös selaimen sivupalkkiin ympätyt tekoälyominaisuudet, jotka löytyvät jo nyt yhtiön Opera- ja Opera GX -selaimista. Yhtiön tekoälypakkiin kuuluvat kontekstipohjaiset ”AI Prompts”, joka tarjoaa eri toimintoja maalatun tekstin perusteella, sekä integroidut ChatGPT- ja ChatSonic-palvelut.
Lähde: Opera
Opera esitteli täysin uudelleen suunnitellun Opera One -selaimen
Myöhemmin tänä vuonna saataville tuleva selain perustuu Chromiumiin ja tulee olemaan yhtiön mukaan ensimmäinen merkittävä selain monisäikeistetyllä renderöintimoottorilla.
Live: io-techin huhtikuun pelistriimi (PUBG)
Huhtikuun pelinä grindataan PUBG Battlegroundsista kana-aterioita.

io-techin toimituksen live-pelit jatkuvat myös tänä vuonna yhteistyössä AOC:n kanssa ja pelit käynnistyvät huhtikuussa tutulla ja turvallisella PUBG:illa.
Pelistriimi alkaa torstaina 27. huhtikuuta klo 20 ja lopuksi arvomme katsojien kesken AOC:n 25G3ZM-pelinäytön (Full HD, 240 Hz, VA)
Tervetuloa mukaan katsomaan pelejä ja keskustelemaan chattiin.
Live: io-techin huhtikuun pelistriimi (PUBG)
Huhtikuun pelinä grindataan PUBG Battlegroundsista kana-aterioita.
Vuoto selventää Meteor Laken työpöytäversion kohtaloa
Meteor Lake on vuodon mukaan tulossa työpöydälle, mutta vain Core i5 -sarjaan ja sen alapuolelle. Samalle alustalle myöhemmin julkaistava Arrow Lake tulee kattamaan kaikki sarjat Core i9:ään asti.

Intelin Meteor Lake -sukupolven työpöytäversioiden kohtalo on herättänyt keskustelua jo pidempään. Erilaisissa vuodoissa on nähty maksimissaan kuudella P-ytimellä varustettuja versioita ja pelkän mobiiliversion mahdollisuuttakin on väläytelty. Intelin roadmapeissa on puolestaan nähty Raptor Lake Refresh, mikä on heittänyt vain lisää vettä myllyyn. Toisaalta taas toisissa vuodoissa on nähty erittäin vahvoja viitteitä työpöytäversioista.
Tuore vuoto saattaa vihdoin selvittää koko kupletin juonen. SquashBionicin twiittaaman vuotokuvan mukaan Meteor Lake tullaan kyllä näkemään myös työpöydällä, mutta siitä julkaistaisiin maksimissaan Core i5 -sarjaan sijoittuvia versioita 35 ja 65 watin TDP:llä. Se jättäisi tilaa roadmapeissa nähdyille Raptor Lake -prosessoreille kahdeksalla P-ytimellä Core i7- ja i9-sarjoissa. Lisäksi vuoto paljastaa, että Meteor Laken myötä myös Intel on tiputtamassa pois DDR4-tuen.
Meteor Lake saa seuraa LGA1851-prosessorikannalle ja 800-sarjan piirisarjoille myöhemmin Arrow Lake -koodinimellisistä prosessoreista. Toisin kuin Meteor Lakesta, Arrow Lakesta on vuodon mukaan luvassa version 35, 65 ja 125 watin TDP-arvoilla ja aina Core i9 -sarjaan asti. Arrow Lakea odotetaan markkinoille ensi vuoden aikana. Meteor Laken tapaan se tulee rakentumaan useista erillisistä siruista, joista osa tuotetaan yhtiön omissa tehtaissa ja osa TSMC:llä.
Lähde: SquashBionic @ Twitter, Tom’s Hardware
Vuoto selventää Meteor Laken työpöytäversion kohtaloa
Meteor Lake on vuodon mukaan tulossa työpöydälle, mutta vain Core i5 -sarjaan ja sen alapuolelle. Samalle alustalle myöhemmin julkaistava Arrow Lake tulee kattamaan kaikki sarjat Core i9:ään asti.
Financial Times: Arm lähtee suunnittelemaan omia järjestelmäpiirejään
Raportin mukaan kyse on vain Armin IP:n kykyjen markkinointiin suunnitelluista piireistä eikä niillä kilpailtaisi arkkitehtuurin lisensoineiden valmistajien kanssa, mutta toisaalta piirien suunnittelun hintojen noustessa jatkuvasti on yhtiön ennemmin tai myöhemmin saatava sille myös vastinetta.

Arm on tunnettu parhaiten prosessoriarkkitehtuuristaan ja itse suunnittelemista ytimistään. Pian listalle saatetaan päästä lisäämään myös valmiit järjestelmäpiirit.
Financial Timesiltä peräisin olevan raportin mukaan Arm on muodostanut uuden tiimin, joka on vastuussa prototyyppisirujen suunnittelusta eri tuotesegmentteihin. Tom’s Hardwaren mukaan alalla ollaankin nyt huolissaan, aikooko Arm lähteä jopa kilpailemaan sen arkkitehtuurin lisensoineiden valmistajien kanssa joko myymällä piirejä itse tai lisensoimalla valmiita siruja sellaisenaan uusille valmistajille.
Financial Timesin mukaan tarkoitus on kuitenkin tehdä vain siruja yhtiön IP:n kykyjen markkinointiin. Toisaalta kuten uutissivuston haastattelema entinen Arm johtajakin totesi, piirien suunnittelu on äärimmäisen kallista ja ennemmin tai myöhemmin panostukselle on saatava vastinetta. Tom’s Hardwaren siteeraamien arvioiden mukaan 5 nanometrin modernin järjestelmäpiirin kehityskustannukset olisivat ohjelmistoineen jopa 540 miljoonaa ja 3 nanometrin jopa 1,5 miljardia dollaria.
Raportti sopii hyvin yhteen Intelin aiemmin tässä kuussa tekemän ilmoituksen kanssa. Yhtiön toimitusjohtaja Pat Gelsinger kertoi Intel Foundry Servicesin aloittaneen tiiviin yhteistyön Armin kanssa Intel 18A -prosessin optimoimiseksi Arm-arkkitehtuuriin perustuville tuotteille. Tiedotteessa mainittiin, että Intel ja Arm kehittäisivät yhdessä myös referenssialustan Intelin valmistuskapasiteetin ja -kykyjen markkinoimiseksi.
Lähde: Tom’s Hardware
Financial Times: Arm lähtee suunnittelemaan omia järjestelmäpiirejään
Raportin mukaan kyse on vain Armin IP:n kykyjen markkinointiin suunnitelluista piireistä eikä niillä kilpailtaisi arkkitehtuurin lisensoineiden valmistajien kanssa, mutta toisaalta piirien suunnittelun hintojen noustessa jatkuvasti on yhtiön ennemmin tai myöhemmin saatava sille myös vastinetta.