Uutiset

LIVE: io-techin Black Friday -kisastudio klo 23-01

io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan Black Friday -tarjouksista ja katsastetaan parhaat alennnukset heti vuorokauden vaihtuessa.

io-techin Black Friday -teemainen videopodcast esitetään tänään torstaina 22. marraskuuta noin klo 23:00 alkaen suorana live-streamina Twitchissä ja YouTubessa. Äänessä ovat tuttuun sivuston perustajakaksikko Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Keskustelemme Black Friday -perjantaista yleisesti, käymme läpi tarjoustuotteiden hintatasoa ja tarkistamme hintavertailun ja hintaseurannan avulla ovatko tarjoukset todellisuudessa kuinka hyviä vai pelkästään silmänlumetta. Poimimme tarjouksien joukosta molemmat myös omat henkilökohtaiset Black Friday -tärpit. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin ja YouTuben keskusteluiden välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa:

 

Black Friday -seuranta TechBBS:ssä

TechBBS-keskustelufoorumilla Black Friday -tarjouksia ja keskustelua voi seurata Yleistä keskustelua -alueen kahdessa erillisessä viestiketjussa. Toinen ketjuista on pyhitetty pelkästään tarjouksille ja toisessa ketjussa voi keskustella tarjouksista:

 

Yhteistyössä Hinta.fi

Black Friday -tarjouksia voi seurata esimerkiksi Hinta.fi:n jatkuvasti päivittyvältä tarjoussivulta, joka listaa kaikkien palvelussa mukana olevien kauppojen tarjoustuotteet eli sellaiset tuotteet joiden hinta on laskenut vähintään -5 % viimeisen viikon aikana. Lisäksi muutama palvelussa mukana oleva kauppa julkaisee tarjoustuotteitta omalla kauppapaikallaan Hinta.fi:n Black Friday -kauppasivulla.

Kannattaa myös muistaa, että jokaisesta Hinta.fi-hintavertailun noin 600 000 tuotteesta on tarjolla päiväkohtainen hintaseuranta tuotteen julkaisusta tai viimeisen viiden vuoden ajalta. Lisäksi tuotteille voi asettaa hintahälytyksen, joka lähettää sähköpostiin ilmoituksen, jos hinta laskee asetetun hintarajan alapuolelle.

Honor 10 Lite -älypuhelin esiteltiin Kiinassa

22.11.2018 - 14:27 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (0)

Honor 10 Litessä on pienikokoinen näyttölovi ja kaksi liukuvärjättyä takakuorivaihtoehtoa.

Honor on esitellyt odotetusti Kiinassa uuden alemman keskiluokan Honor 10 Lite -älypuhelimensa. Kyseessä on seuraaja Suomessakin varsin suositulle Honor 9 Lite -mallille, jota kokeiltiin myös io-techissä viime kesäkuussa.

Honor 10 Liten merkittävimpiin uudistuksiin lukeutuvat mm. lähes koko etupuolen peittävä pienellä kameran kokoisella lovella varustettu näyttö sekä uusi Kirin 710 -järjestelmäpiiri. Edeltäjämalliin nähden näytön koko on kasvanut yli puolella tuumalla 6,21 tuumaan, mutta samalla myös kuvasuhde on laajentunut merkittävästi. Gradient Blue- ja Gradient Red -värivaihtoehdoissa takakuoressa on näyttävä liukuväriefekti. Honor 10 Lite on valmistajansa ensimmäinen edullisemman hintaluokan laite, joka käyttää uutta Android 9 Pie -käyttöjärjestelmää.

Tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 154,8 x 73,64 x 7,95 mm
  • Paino: 162 grammaa
  • 6,21″ IPS LCD -näyttö, 19,5:9-kuvasuhde, 1080 x 2340 pikseliä, 415 PPI
  • HiSilicon Kirin 710 -järjestelmäpiiri (4×2,2 GHz Cortex-A73, 4×1,7 GHz Cortex-A53, Mali-G51 MP4 GPU)
  • 4 tai 6 Gt RAM-muistia
  • 64 tai 128 Gt tallennustilaa, micro-SD-muistikorttipaikka (max. 512 Gt)
  • LTE-A, Dual SIM
  • Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac 2,4&5 GHz, Bluetooth 4.2, GPS, NFC, 3,5 mm ääniliitäntä
  • 13 + 2 megapikselin takakamera, f1.8 + f2.4 aukkosuhde
  • 24 megapikselin etukamera, 0,9 um pikselikoko, f2.0, kiinteä polttoväli
  • 3400 mAh li-po-akku, micro-USB 2.0, 10 W lataus
  • Android 9 Pie & EMUI 9.0.1

Honor 10 Liten myynti alkoi Kiinassa tänään, mutta Suomen saatavuudesta ei ole toistaiseksi tietoa. Kiinassa laitteen suositushinta on 4 & 64 Gt:n perusversiolle 1399 yuania (noin 175 euroa) ja 6 & 128 Gt:n huippuversiolle 1899 yuania (noin 240 euroa). Suomessa hinnat tulevat luonnollisesti olemaan aikanaan korkeammat.

Lähde: Honor

Cooler Master ARGB Add-on for Hard Tubing tuo RGB-valaistuksen osaksi nestekierron putkia

Cooler Master on toteuttanut nestekierron putkien taakse asennettavan RGB-nauhan tukineen yhteistyössä AK Mod -modauspajan kanssa.

Uutisoimme eilen muistivalmistaja G.Skillin huikentelevaista korumaailmasta inspiraatiota hakeneista muistikammoista ja yleisesti RGB-valaistuksen tilasta tietokonemarkkinoilla. Nyt Cooler Master on keksinyt yhden niistä harvoista paikoista, joihin ei ole vielä ollut saatavilla RGB-valaistusta ja jossa valaistuksella on mahdollisuus olla poikkeuksellisen näyttävä.

Cooler Masterin uutuustuote on nestejäähdytinkiertoihin tarkoitettu RGB-valaistus. Yhteistyössä AK Modin kanssa toteutettu ARGB Add-on for Hard Tubing on nimensä mukaisesti kovilla putkilla varustettuun nestekiertoon tarkoitettu lisälaite. Käytännössä kyse on putken taustapuolelle asettuvasta muovituesta, johon asennetaan pätkä RGB-nauhaa.

Idealtaan yksinkertainen toteutus on kuitenkin ainakin Twitteriin ladatun videon perusteella erittäin näyttävä ja saavutettavaan valaistusefektiin voi vaikuttaa pelkkien LED-valojen ohjelmoinnin lisäksi esimerkiksi erilaisilla nesteillä ja mattapintaisilla putkilla perinteisten kirkkaiden sijaan.

Cooler Master ARGB Add-on for Hard Tubing tehdään jokaiselle tilaajalla mittojen mukaan 3D-printtaamalla, mutta ainakin toistaiseksi saatavuus on rajoitettu Aasiaan. Sopivalla 3D-printterillä tai muilla tarpeilla varustettu modaaja voi luonnollisesti toteuttaa projektin myös ilman Cooler Masterin ja AK Modin lisälaitetta.

Lähde: Cooler Master

NVIDIAn Content Adaptive Shading pääsi ensi kertaa tositoimiin Wolfenstein II:ssa

Content Adaptive Shading mahdollistaa varjostimien suorittamisen vaihtelevilla tarkkuuksilla ruudun sisällön ja liikkeen perusteella.

NVIDIA esitteli Turing-arkkitehtuurin yhteydessä lukuisia uusia teknologioita, jotka ovat jääneet pienemmälle huomiolle säteenseurannan varatessa parrasvalot itselleen. Yksi varjoon jääneistä teknologiosta on Content Adaptive Shading.

Content Adaptive Shading on yksi Variable Rate Shading -teknologian muodoista. Yksinkertaistettuna Content Adaptive Shading analysoi renderöitävää 3D-maailmaa ja päättää sen sisällön perusteella millä tarkkuudella mikäkin osa ruudusta pitäisi varjostaa. VRS:n skaala mahdollistaa enimillään kahdeksan varjostinajoa per pikseli ja pienimillään yhden varjostinajon per 16 pikseliä.

Ensimmäinen Content Adaptive Shading -teknologiaa hyödyntävä peli on Wolfenstein II: The New Colossus, joka on juuri saanut ominaisuuden peliin lisäävän päivityksen. Wolfensteinissä CAS-teknologiaa tarjoillaan suorituskykyyn panostavana Performance-versiona, kuvanlaadun ja suorituskyvyn välillä tasapainottelevana Balanced-versiona ja kuvanlaadun edelle asettavana Quality-versiona, sekä käyttäjän kustomoitavissa olevana versiona. Kaikille yhteistä on pienempi varjostintaakka verrattuna samaan peliin ilman CAS-teknologiaa. Alta olevasta lainauksesta löydät NVIDIAn kuvaukset kustomoitavista asetuksista.

The Custom preset offers fine-tuning settings. Motion influence modifies the influence motion has on the shading rate. It depends on motion blur and TAA usage, response time of the screen, and personal preference. Higher influence can be used if TAA is turned off.

Color difference sensitivity affects the sensitivity to color differences for neighboring pixels.

The Brightness sensitivity controls the sensitivity to screen brightness. Lower values unlock more performance but reduce image quality. Technically, these parameters depend on room lightness, screen contrast and brightness, screen DPI, distance to the screen, and personal preference.

 

Yllä olevissa NVIDIAn esimerkkikuvissa vasemalla näkyy värikoodattuna kuhunkin alueeseen käytettävät varjostintarkkuudet. Siniset eli ”kylmät” ruudut varjostetaan tarkemmin kuin ”lämpimämmät” eli vihreät, kellertävät ja lopulta punaiset ruudut. Värittämättömät osat varjostetaan ilmeisesti täydellä tarkkuudella.

Tech Report ja Guru3D ovat ajaneet pikaiset testit Wolfenstein II:n uuden päivityksen myötä. Molempien sivustojen testitulokset ovat saman suuntaiset: CAS antaa lisää suorituskykyä, mutta ero ei ole iso. Vastapainoksi ainakaan Tech Reportin edustaja ei havainnut merkittävää eroa kuvanlaadussa. Guru3D ei raportoinut mitään huomioita kuvanlaadusta.

Tech Reportin 4K-resoluutiolla ajetuissa testeissä kaikki Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimet hyötyivät teknologiasta suurin piirtein yhtä paljon. GeForce RTX 2070:n suorituskyky parantui 72 FPS:stä ilman CAS-teknologiaa 74, 75 tai 77 FPS:ään CAS-asetuksesta riippuen, RTX 2080:n 87 FPS:stä 90, 91 tai 93 FPS:ään ja RTX 2080 Ti:n 106 FPS:stä 107, 109 tai 112 FPS:ään. Myös 99. persentiili parani kaikilla kolmella, joskin erot jäivät selvästi pienemmiksi.

Guru3D tyytyi testaamaan Content Adaptive Shading -teknologiaa vain GeForce RTX 2080 -näytönohjaimella, mutta otti mukaan 4K:n lisäksi 1440p-resoluution. Resoluutio ei testien mukaan vaikuta juurikaan suorituskykyparannuksiin, sillä 1440p-resoluutiolla RTX 2080:n suorituskyky parani 146 FPS:stä 148, 149 ja 153 FPS:ään ja 4K-resoluutiolla 87 FPS:stä 89, 90 ja 92 FPS:ään.

Lähteet: Tech Report, Guru3D

G.Skill julkaisi kullan ja hopean väreissä kimmeltävät Trident Z Royal -muistit

G.Skillin suunnitteluosasto on hylännyt perinteiset keinot RGB-valaistujen muistien muotoilussa ja hakee uusiin Trident Z Royal -kampoihin inspiraatiota korumaailman kristallien kimalluksesta.

Komponentti- ja oheislaitevalmistajien on usein vaikea erottua markkinoilla yhteisten toimittajien vuoksi. Emolevyvalmistajien käytössä on samat piirisarjat, näytönohjainvalmistajilla samat grafiikkapiirit ja niin edelleen. Nykyajan trendien perusteella valmistajat näyttävät luottavan tällä hetkellä erottuvansa parhaiten joukosta muita komeampien RGB-valaistusten kautta.

Sama trendi on vallalla myös muistimarkkinoilla. Valmistajat julkaisevat edelleen nopeampia DDR4-muisteja, mutta todelliset taistelut käydään niissä nopeuksissa, joissa jokaisella on toisia vastaavat tarjonnat. Erottuakseen muista myös muistivalmistajat panostavat muistikampojen ulkonäköön entistä enemmän.

G.Skillin toimistolla on päästy nyt pisteeseen, jossa pelkkä RGB-valaistus ei enää riitä. Yhtiön uudet Trident Z Royal -sarjan DDR4-muistikammat on varustettu kullan tai hopean värisenä kiiltelevällä pelkistetyllä lämmönlevittäjällä, jonka 8-osaan jaettu RGB-valaistus hohtelee kimmeltävän, kristallia imitoivan kuoren alta. Muistien mukana toimitetaan lisäksi mikrokuituliina, jolla käyttäjä voi pyyhkiä kokoonpanonsa kruununjalokivistä sormenjäljet ja pölyt häiritsemästä kimallusta ja kiiltoa.

Muotoilunsa ohella muistit eivät tarjoa markkinoille mitään uutta. Muistikammat tulevat saataville DDR4-3000 – DDR4-4600 nopeuksilla 1,35 – 1,5 voltin käyttöäjnnittein. Muistikampojen kapasiteetti on 8 tai 16 gigatavua ja niitä myydään nopeudesta riippuen 2 – 4 kamman paketteina. Muistit tukevat myös Intelin XMP 2.0 -muistiprofiileita.

G.Skill tuo Trident Z Royal -muistinsa myyntiin joulukuussa maailmanlaajuisesti, mutta ei paljasta tässä vaiheessa muistien hintatasoa. Kerro kommenteissa, meneekö G.Skillin kimmeltävät muistikammat jo yli ymmärryksen, vai onko lisäannos bling-blingiä tervetullut lisä markkinoille?

Lähde: G.Skill

AMD julkaisi uudet Radeon Software 18.11.2 -ajurit näytönohjaimilleen

AMD:n uudet ajurit tuovat mukanaan virallisen tuen Battlefield V:n myyntiversiolle sekä uuden muistivarauksiin liittyvän Vulkan-laajennoksen.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. Radeon Software Adrenalin Edition 18.11.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat kaikkia GCN-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia.

Radeon Software 18.11.2 -ajureiden merkittävin uudistus on virallinen tuki Battlefield V:n myyntiversiolle. Lisäksi ajurit lisäävät uuden VK_AMD_memory_overallocation_behavior -laajennoksen Vulkan-rajapintaan. Laajennoksen avulla on mahdollista määritellä saako näytönohjaimen muistiavaruutta varata enemmän, kuin varsinaista muistia on käytettävissä.

Ajurit korjaavat myös edellisten ajureiden ongelmia, kuten RX Vega -sarjalla työpöydällä korkeiksi jäävät muistikellotaajuudet. Tiedossa olevien ongelmien listalle tekee paluun hiiren mahdollinen hidastelu kokoonpanoissa, joissa on useampia näyttöjä, mutta joista ainakin yksi on pois päältä. Lisäksi Assassin’s Creed: Odysseyn tiedetään voivain kaatuilla pelin tietyissä sijanneissa Windows 7 -käyttöjärjestelmällä. Voit tutustua kaikkiin muutoksiin ajureiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Uusi artikkeli: Testissä OnePlus 6T

19.11.2018 - 18:31 / Juha Uotila Mobiili Kommentit (43)

io-tech testasi uuden OnePlus 6T -älypuhelimen.

io-techin uusimmassa testiartikkelissa tutustutaan OnePlussan tuoreeseen 6T-älypuhelimeen, joka tarjoaa uudistuksina mm. suuremman näytön ja akun sekä näytön alle sijoitetun sormenjälkitunnistimen. Lähtöhinnaltaan 549 euron hintainen laite vieraili io-techin ympärivuorokautisessa käyttötestissä runsaan parin viikon ajan ja laitteen ominaisuuksiin ehdittiin tutustumaan varsin kattavasti.

Lue artikkeli: Testissä OnePlus 6T

QCT paljasti Intelin Cascade Lake -palvelinprosessoreiden aikataulun

QCT:n mukaan Intelin Cascade Lake -arkkitehtuuriin perustuvat XCC -prosessorit tulevat saataville vielä tämän vuoden puolella, kun loput mallit julkaistaan ensi vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.

Intel on esitellyt tässä kuussa ensimaistiaisia tulevista Cascade Lake -palvelinprosessoreistaan (CLX). Cascade Lake Advanced Performance -huippumallit tulevat tarjoamaan parhaimmillaan 48 ydintä kahden sirun MCM-paketoinnissa.

Intelin partnereihin kuuluva QCT on julkaissut viime viikon lopulla Supercomputing -tapahtumassa oman aikataulunsa CLX-prosessoreiden suhteen, minkä pitäisi peilata suoraan Intelin omaa aikataulua. Aikataulun messuilla huomannut AnandTech epäilee sen olleen näytillä vahingossa, sillä se on osa salaiseksi tarkoitettua diapakettia.

QCT:n Early Shipment Program alkaa vielä kuluvan neljänneksen aikana ja ensi vuoden ensimmäiselle neljännekselle asti. Ohjelmaan kuuluu vain Cascade Laken XCC-variantti, mutta toistaiseksi ei ole varmuutta tarkoittaako XCC tulevassa sukupolvessa vain suurinta sirua, vai myös kahteen siruun perustuvia MCM-malleja. Skylake-sukupolvessa XCC:llä viitattiin 28-ytimiseen siruun. Varsinainen Cascade Lake -julkaisu on ajoitettu ensimmäiseen ja toiseen vuosineljännekseen, jolloin markkinoille saadaan kaikki CLX-versiot.

Cascade Lake -prosessoreiden rinnalla markkinoille tulee 128, 256 ja 512 gigatavun DCPMM:t eli Optane-muisteihin perustuvat muistikammat. Optane- eli 3D XPoint -muistit ovat haihtumattomia, eli ne pitävät tietonsa myös tietokoneen sammuessa.

Lähde: AnandTech

AMD:n tulevan Ryzen 7 3700U -APU-piirin ensimmäiset tiedot vuotivat nettiin

Uusien Ryzen-APU-piirien odotetaan perustuvan Zen+-prosessoriytimiin ja Vega-grafiikkaohjaimeen. APU-piirit valmistettaneen 12 nanometrin valmistusprosessilla.

Tuttu vuotaja Tum Apisak on julkaissut Twitterissä ensimmäiset merkit AMD:n Ryzen 3000 -sarjan APU-piireistä. APU-piiren julkaisuaikataulusta ei ole tällä hetkellä tietoa, mutta edelliset Ryzen 2000 -sarjan APU-piirit julkaistiin vähän yli vuosi sitten, joten julkaisun voidaan olettaa tapahtuvan lähitulevaisuudessa.

Ensimmäiset Ryzen 3000 -sarjan vuodot koskevat tarkemmin Ryzen 7 3700U -mallia. Engineering sample -versio APU-piiristä tunnistuu nimellä ZM370SC4T4MFG_38/22_Y ja sen grafiikkaohjain tunnistuu lähteestä riippuen joko Radeon RX Vega 10- tai Radeon Picasso Graphics -nimellä. Aiempien diojen perusteella voidaan olettaa, että uudet Ryzen-APU-piirit perustuvat prosessoriydintensä osalta Zen+-arkkitehtuuriin. Netissä on pyörinyt myös huhuja Zen 2 -arkkitehtuurista, mutta ne perustuvat todennäköisimmin väärin tulkittuun diavuotoon.

Ryzen 7 3700U:n Engineering Sample -versiossa prosessoriydinten peruskellotaajuus on 2,2 GHz ja Boost-kellotaajuus parhaimmillaan 3,8 GHz, mitkä ovat identtiset nykyisen Ryzen 7 2700U:n kanssa. SiSoft Sandra listaa Vega 10 -grafiikkaohjaimen kellotaajuudeksi 1,3 GHz, mikä täsmää niin ikään 2700U-mallin kanssa. Mikäli kellotaajuudet pitävät paikkaansa myös lopullisen tuotteen osalta, olisi AMD lähtenyt hakemaan 3700U:lla virransäästöä eikä suorituskykyä, kuten aiemmilla 12 nanometrin päivityksillään.

Lähde: Tum_Apisak @ Twitter

Uusi artikkeli: Testissä XFX Radeon RX 590 Fatboy

io-techin testissä XFX:n Radeon RX 590 Fatboy -näytönohjain.

AMD julkaisi eilen uuden Radeon RX 590 -näytönohjaimen, jossa on käytössä Globalfoundriesin päivitetyllä 12LP-prosessilla valmistettava Polaris 30 -grafiikkapiiri. io-techin testiin saapui XFX:n Radeon RX 590 Fatboy -malli, jonka hintataso julkaisun yhteydessä on alkaen 290 euroa.

Tutustumme artikkelissa näytönohjaimen ominaisuuksiin ja suorituskykyyn Full HD- ja 1440p-resoluutioilla. Mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotus- ja alivoltitustestit. Vertailukohtina testeissä ovat mukana kahden edellisen Polaris-sukupolven Radeon RX 480- ja 580-näytönohjaimet sekä Radeon RX Vega 56 ja NVIDIAn leiristä GeForce GTX 1060 (6 Gt)- ja 1070-mallit.

Lue artikkeli: Testissä XFX Radeon RX 590 Fatboy