Uutiset

AMD julkaisi Fluid Motion Frames -ennakkoajurit Radeon RX 7000 -sarjalle

AFMF on tuettuna HYPR-RX:n profiilien kautta tällä hetkellä 20 pelissä, mutta sen voi pakottaa ajureista päälle mihin tahansa DirectX 11- tai 12 -peliin.

FSR 3:n rinnalla julkaistiin myös AMD Software Adrenalin Edition Preview Driver for AMD Fluid Motion Frames -ajurit Radeon RX 7000 -sarjan näytönohjaimille. AFMF viittaa tässä yhteydessä ajureiden puolesta toteutettuun väliruutujen luontiin, mikä ei vaadi erillistä pelitukea vaan toimii periaatteessa missä tahansa DirectX 11- tai 12 -pelissä.

AFMF toimii ajureilla automaattisesti tällä hetkellä 20 pelissä, jos käytössä on HYPR-RX-teknologia. AMD suosittelee Anti-Lag- tai Anti-Lag+ -teknologian käyttöä AFMF:n kanssa viiveiden optimoimiseksi. Teknologia vaatii tällä hetkellä, että peliä ajetaan Fullscreen-tilassa ilman HDR:ää tai V-Synciä.

Yhtiön mukaan parhaan kokemuksen saamiseksi pelin pitäisi pyöriä ilman teknologiaa vähintään 55 FPS:n nopeudella 1080p-resoluutiolla tai 70 FPS:n nopeudella 1440p- ja korkeammilla resoluutioilla. AFMF toteutetaan itse pelimoottorin ulkopuolella, eli esimerkiksi sisäänrakennetut FPS-mittarit eivät osaa näyttää sen vaikutusta. Ajureiden oma Performance Metrics Overlay puolestaan näkee vaikutuksen.

Ajureiden tiedossa olevien ongelmien listalta löytyy ajureiden mahdollinen kaatuminen tai kuvan hetkellinen korruptoituminen resoluution vaihdon tai tehtävän vaihdon (alt+tab) yhteydessä, FreeSync-näyttöjen tiedetään raportoivan AFMF käytössä erikoisia FPS-lukuja, samoin kuin esimerkiksi frametime-mittarit saattavat heittää häränpyllyä. Voit tutustua ajureihin tarkemmin niiden lataussivuilla.

Lataa ennakkoajurit täältä

AMD julkaisi FidelityFX Super Resolution 3 -teknologian

FSR 3 saatiin kuluttajien käsiin virallisesti perjantaina julkaistujen Forspoken- ja Immortals of Aveum -pelien päivitysten myötä.

AMD:n FSR 3 -teknologia on ehtinyt myöhästellä aikataulustaan, mutta viimeisin lupaus eli kolmas vuosineljännes piti ja teknologia saatiin vihdoin kuluttajien käsiin viime perjantaina. Samaan syssyyn yhtiö julkaisi myös Radeon RX 7000 -sarjalle ennakkoversion tulevista ajureista, joissa on tuki AMD Fluid Motion Frames -teknologialle.

AMD:n FidelityFX Super Resolution 3 -teknologia vastaa ominaisuuskirjoltaan hyvin pitkälti DLSS 3 -teknologiaa, eli siinä on mukana skaalauskomponentti (Super Resolution), väliruutujen luonnille (AMD Fluid Motion Frames, NVIDIAlla Frame Generation) ja viivettä pienentävä Anti-Lag+ (NVIDIAlla Reflex). Teknologia tukee myös ns. Native Anti-Aliasing -tilaa, jossa peli renderöidään natiiviresoluutiolla, jolloin Super Resolutionista jätetään itse skaalauskomponentti pois, mutta reunojenpehmennys ja terävöitykset toteutetaan. NAA-tila on käytettävissä myös AFMF:n kanssa.

FSR 3 on virallinen minimi on Radeon RX 5000- tai GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjain ja suositus RX 6000 -sarjan tai RTX 30 -sarjan näytönohjain. Mikään ei estä teknisesti sen ajamista muillakin näytönohjaimilla, mutta kokemus ei välttämättä ole silloin sitä, mitä pitäisi. Ilman FSR 3:n pelkän skaalauskomponentin virallinen minimi on Radeon RX 590 tai GeForce GTX 10 -sarja, mutta kuten edellä mikään ei estä käyttöä hitaammillakaan näytönohjaimilla.

FSR 3 -teknologia tuli ensimmäisenä, kuten jo ennakkoon oli tiedossa, Forspoken- ja Immortals of Aveum -peleihin. Tulevien FSR 3 -pelien lista kasvoi EVE Onlinella ja Pax Deillä ja teknologiaa tukevien studioiden lista CCP Gamesilla (EVE Online), Mainframe Industriesillä (Pax Dei) ja Turtle Rock Studiosilla (mm Back 4 Blood, Evolve, Left 4 Dead).

Lähde: AMD

Live: io-techin Tekniikkapodcast (38-39/2023)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 29. syyskuuta noin kello 14:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Qualcomm julkaisi Snapdragon XR2 Gen 2- ja AR1 Gen 1 -järjestelmäpiirit

Tiiviissä yhteistyössä Metan kanssa kehitetyt piirit löytyvät uusista Quest 3 -virtuaalilaseista ja Ray-Ban Meta -älylaseista.

Mobiilijärjestelmäpiirijätti Qualcommilla on oma järjestelmäpiirinsä, joka on suunniteltu erityisesti virtuaalilasikäyttöön. Nyt toiseen sukupolveensa päivittynyt XR2-järjestelmäpiiri on saanut rinnalleen lisätyn todellisuuden laseihin suunnatun ensimmäisen sukupolven AR1 Gen 1 -järjestelmäpiirin.

Qualcomm Snapdragon XR2 Gen 2 on yhtiön nykyisellä nimeämiskäytännöllä toisen sukupolven VR-laseihin suunnattu järjestelmäpiiri. Yhtiö ei ole kertonut järjestelmäpiirin tarkempia teknisiä yksityiskohtia, mutta mainostaa sen Adreno-grafiikkaohjaimen olevan jopa 2,5-kertaa ensimmäistä sukupolvea nopeampi samalla kun tekoälysuorituskyky on kasvanut jopa 8-kertaiseksi. Spectra-kuvaprosessorin kerrotaan olevan ”seuraavaa sukupolvea”, mutta sen uusia kykyjä ei ole eritelty. Järjestelmäpiiri on optimoitu 3k x 3k -resoluution näytöille. Tuettuina ovat myös Wi-Fi 6E ja 7.

Snapdragon AR1 Gen 1 jatkaa samaa linjaa eikä teknisiä yksityiskohtia ole juuri paljastettu. Tiedossa olevien ominaisuuksien puolesta järjestelmäpiirin 14-bittinen kaksoiskuvaprosessori tukee 12 megapikselin kameroita ja 6 megapikselin videotallennusta suoraan AR-laseista samalla kun silmille tuotetaan 1280 x 1280 -resoluution kuvaa 60 FPS:n päivitystaajuudella per silmä. 3. sukupolven Hexagon-tekoälykiihdytin ja Engine for Visual Analytics mahdollistavat yhtiön mukaan muun muassa reaaliaikaisen tulkkauksen ja tehokkaan taustamelun ja kaiun häivytyksen. Järjestelmäpiiri tukee Wi-Fi 7- ja Bluetooth 5.3 -standardeja.

Qualcommin mukaan uudet järjestelmäpiirit on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä Metan kanssa ja kumpikin tullaan näkemään yhtiön tuotteissa vielä kuluvan vuoden aikana. Snapdragon XR2 Gen 2 pyörittää yhtiön Meta Quest 3 -virtuaalilaseja ja AR1 Gen 1 Ray-Ban Meta -älylaseja.

Lähteet: Qualcomm (1), (2), (3)

MSI valmistelee jopa kuutta QD-OLED-näyttöä vuodenvaihteen tienoille

Yhtiön tarjonta tulee kattamaan 2560×1440-, 3840×2160-, 3440×1440- ja 5120×1440 -resoluutiot 144-360 hertsin virkistystaajuuksilla.

MSI tarjoaa nykyään asiakkailleen liki kaikkia mahdollisia komponentteja yhden katon alta. Nyt nettiin on vuotanut kuva yhtiön roadmapista, joka lupaa yhtiölle vahvaa vuoden alkua näyttörintamalla.

Ilmeisen hyviä lähteitä MSI:n sisällä tai sen läheisissä piireissä omaava chi11eddog -nimimerkki on julkaissut viestipalvelu X:ssä dian, jossa näkyy pätkä MSI:n näyttöroadmapista. Roadmapin mukaan yhtiö valmistelee jopa kuutta QD-OLED-näyttöä vuoden vaihteen tienoille.

Ensimmäinen näytöistä on marraskuussa julkaistava MAG 341CQP, joka tulee tarjoamaan leveän 3440×1440-resoluution maksimissaan 175 hertsin virkistystaajuudella. Näyttö on kaareva (1800R) ja tarjoaa USB-C-liitännän läpi 15 watin virransyötön.

Tammikuussa alkaa tykitys todenteolla, sillä vuorossa on jopa viisi näyttöä eri kategorioihin. MPG 491CQP on 5120×1440-resoluution tarjoava ultraleveä 1800R-kaareva näyttö. Astetta korkeamman resoluution myötä virkistystaajuus on tiputettu 144 hetsiin, mutta USB-C on päivitetty tarjoamaan 90 watin tehonsyöttöä.

MPG 321UPX ja MAG 321UPX ovat kumpikin 3840×2160-resoluution litteäpaneelisia näyttöjä maksimissaan 240 hertsin virkistystaajuudella. MPG-version USB-C tukee 90 watin ja MAG-version 15 watin virransyöttöä.

MPG 271QPX ja MAG 271QPX tarjoavat puolestaan 2560×1440-resoluution litteät paneelit, jotka toimivat jopa 360 hertsin virkistystaajuudella. 321UPX-mallien tapaan MPG-versio tukee 90 watin ja MAG-versio 15 watin virrasyöttöä USB-C:n kautta.

Lähde: VideoCardz

beyerdynamic julkaisi langattoman MMX 200 -headsetin pelikäyttöön

Headset tukee mm. matalalatenssista yhteyttä USB-lähetinvastaanottimen kautta, Bluetoothia sekä Augmented Mode -tilaa, joka simuloi avoimia kuulokkeita sisäänrakennettujen mikrofonien avulla.

Paremmin ammattilaispiireissä tunnettu beyerdynamic on julkaissut jo useammankin pelaajille suunnatun headsetin. Nyt julkaistu MMX 200 on yhtiön ensimmäinen langaton peliheadset.

beyerdynamic MMX 200 tarjoaa pelaajille yhtiön mukaan studiolaatua vastaavan äänentoiston 40 mm:n elementeillä ja irrotettavan Meta Voice -mikrofonin 9,9 mm:n kapselilla. Headsetissä on irrotettavan mikrofonin lisäksi myös  Headset on suunniteltu sekä PC- että konsolikäyttöön ja virallisesti tuettuina ovat PC, Microsoftin Xboxit, Sonyn Playstation 4 ja 5 sekä Nintendo Switch. Bluetooth 5.3 -tuen kautta tuettuina ovat käytännössä kuitenkin myös kaikki muut BT-laitteet ja headset tukee esimerkiksi puheluita puhelimeen liitettynä. Puhelut toimivat Meta Voice -mikrofonin lisäksi myös ilman sitä kuulokkeisiin integroitujen mikrofonien kautta.

Headsetiä hallitaan toiseen kuulokkeeseen sijoitetulla klikattavalla rullalla, jonka lisäksi samalta kyljeltä löytyy Meta Link -kytkin ja USB-C-liitin. Toiseen kuulokkeeseen on sijoitettu puolestaan virtapainike. Meta Link -kytkimellä vaihdellaan Bluetooth-, Low Latency- ja Hybrid Mode -tilojen välillä. Low Latency -tilan käyttämää yhteysstandardia ei ole eritelty, mutta se käyttää erillistä USB-väyläistä lähetinvastaanotinta. Hybrid-tilassa molemmat yhteydet ovat ilmeisesti aktiivisia samanaikaisesti, vaikka verkkosivuilla puhutaankin Hybrid-tilan yhteydessä analogisesta yhteydestä Bluetoothin rinnalla. Kuulokkeissa on myös Augmented Mode -tila, jotka simuloivat avoimia kuulokkeita. Tila hyödyntää samoja mikrofoneja, joita käytetään puheluihin Meta Voice -mikrofonin ollessa irrotettuna.

beyerdynamic MMX 200 -headset on saatavilla välittömästi. Se on hinnoiteltu yhtiön omassa verkkokaupassa 249 euroon ”Online Exclusive” -merkinnän kera. Yhtiön oman kaupan lisäksi Amazon on listattu viralliseksi jälleenmyyjäksi. Headset on saatavilla sekä harmaana että mustana.

Lähteet: beyerdynamic (1) (2)

Näytönohjaimista löytyi uusi sivukanavahaavoittuvuus

Ainakin AMD:n, Applen, Armin, Intelin, NVIDIAn ja Qualcommin näytönohjaimia koskeva haavoittuvuus mahdollistaa arkaluontoisen datan rekonstruktoinnin muistista ja välimuisteista.

Prosessoreiden sivukanavahyökkäykset ovat olleet otsikoissa viime vuosina lukemattomia kertoja. Tälläkin kertaa kyse on sivukanavahyökkäyksestä, mutta prosessorin sijasta se koskee näytönohjaimia.

Texasin yliopiston tutkijat ovat löytäneet näytönohjaimista uuden sivukanavahaavoittuvuuden, joka mahdollistaa arkaluontoisen datan vuotamisen. Haavoittuvuus koskee ainakin AMD:n, Applen, Armin, Intelin, NVIDIAn ja Qualcommin näytönohjaimia.

GPU-zipiksi ristitty haavoittuvuus liittyy GPU:n tapaan pakata dataa, mikä säästää jatkuvasti vaadittavaa kaistaa niin itse sirun sisällä kuin muistiliikenteenkin osalta. Sivukanavahyökkäys mahdollistaa muistissa ja välimuisteissa olevan pakatun datan urkkimisen ja pahimmillaan sen kerrotaan mahdollistavan esimerkiksi verkkosivuston täyden rekonstruktoinnin käyttäjän tunnuksia myöden. Proof of Concept -tyyppisellä sovelluksella esiin nostetussa esimerkissä Ryzen 7 4800U:n GPU:lla 30 minuutissa päästiin 97 %:n tarkkuuteen urkitun datan rekonstruktoinnissa, kun Core i7-8700:n GPU:lla päästiin 98 % tarkkuuteen 215 minuutissa.

Vaikka teoriatasolla hyökkäystä voidaan pitää erittäinkin vakavana, käytännön vaaraa haavoittuvuudella ei juurikaan uskota olevan. Hyökkäyksessä vihamielisen verkkosivun pitää upottaa ulkopuolinen sivu iFrame-elementtiin ja uhrisivu ei saa olla kieltänyt upottamista. Lisäksi luonnollisesti GPU:n on oltava vastuussa renderöintiprosessista.

Tutkijat informoivat haavoittuvuudesta valmistajia, mutta yleisesti yhtiöt ovat todenneet, ettei ongelma kuulu heidän uhkakuviensa piiriin, vaan on sovelluskehittäjien vastuulla estää sen käyttö. Tiettävästi Apple ja Google eivät olleet vielä elokuun aikana päättäneet aikovatko ne lähteä korjaamaan ongelmaa. Sinänsä väitteessä on perää, että haavoittuvuus toimii esimerkiksi Edge- ja Chrome-selaimilla mutta ei Firefoxilla tai Safarilla, eli ohjelmistopuolella sen esto onnistuu ainakin sujuvasti jo nyt.

Lähde: Tom’s Hardware

Raspberry Pi Foundation julkaisi uuden Raspberry Pi 5 -tietokoneen

Uuden Raspberryn kerrotaan olevan jopa 2-3 kertaa edeltäjäänsä nopeampi ja se tukee nyt esimerkiksi kahta samanaikaista 4K-näyttöä 60 hertsin virkistystaajuudella.

Raspberry Pi Foundation tunnetaan samaa nimeä kantavista luottokorttikokoluokan tietokoneistana. Nyt yhtiön päälinjan Raspberry Pi:t ovat päässeet jo 5. sukupolveensa.

Raspberry Pi 5:n kerrotaan olevan jopa 2-3 kertaa edeltäjäänsä nopeampi. Se on varustettu Broadcomin BCM2712-järjestelmäpiiriltä, jonka sisältä löytyy neljä 2,4 GHz:n Arm Cortex-A76 -ydintä, 800 MHz:n VideoCore VII -grafiikkaohjain OpenGL ES 3.1 – ja Vulkan 1.2 -tuella. Raspberry Pi 5 tukee maksimissaan kahta 4K-resoluution ja 60 Hz:n näyttöä samanaikaisesti HDR-tuen kera HDMI-liitännän yli.

Järjestelmäpiirin tukena on 1, 2, 4 tai 8 Gt LPDDR4X-4266-muistia ja tallennustilaa voidaan asentaa microSD-korteilla (UHS-I) tai M.2 NVMe SSD-asemilla erikseen hankittavalla M.2 HAT -lisäosalla (Hardware Attached on Top). Real-time Clock on varustettu nyt paristolla, eli tarkan ajan haku ei vaadi enää verkkoyhteyksiä tai lisälaitteita, kun paristo pitää virran yllä tietokoneen ollessa sammuksissa.

Mukana on myös täysin uusi Raspberryn itse kehittämä RP1-piiri, joka korvaa aiemmat erilliset USB- ja verkko-ohjainpiirit ja muut vastaavat. Wi-Fi 802.11ac- ja Bluetooth 5.0 BLE-tuella on toteutettu Infineonin ohjainpiirillä. Oheislaitteita voidaan kytkeä kahden USB 2.0- ja kahden USB 3.0 -liitännän kautta ja uutena on mukana tuki myös PCIe 2.0 x1 -linjalle. Paikallaan ovat luonnollisesti myös 40 GPIO-pinniä. 2-linjaiset MIPI DSI- ja CSI-portit on korvattu kahdella 4-linjaisella MIPI-portilla, joissa käytetään Raspberry Pi Zerosta tuttuja pienempiä 15-pinnisiä liitäntöjä. Uutena mukana ovat myös UART breakout -pinnit, RTC Clock Power -liitäntä ja tuulettimen virtaliitäntä. Verkkoliitäntä tarjoaa gigabitin nopeuden mutta Power over Ethernet on tuettu vain erillisen PoE+ HAT:n kautta. Emolevylle on saatu mahtumaan myös erillinen virtapainike.

Mukana on paljon uutta, mistä osa on mahdollistettu tiputtamalla vähemmän käytettyjä ominaisuuksia pois. Edeltäjäänsä nähden Raspberry Pi 5 on menettänyt komposiittivideo- ja analogisen ääniliitännän, joskin ensin mainittu on edelleen tuettu RP1-piirin toimesta ja saatavilla ulos kahdesta liitäntäpisteestä emolevyn pohjalta.

Raspberry Pi 5 on hinnoiteltu 4 Gt:n mallina Tanskan veroineen 79,20 euroon, kun 8 Gt:n mallilla on samoilla veroilla hintaa 102,45 euroa. Yhden ja kahden gigatavun mallit tulevat myyntiin ilmeisesti myöhemmin eikä niille ole vielä hintoja tiedossa. Hinnat on haettu Raspberrypi.dk-verkkokaupasta.

Lähteet: Raspberry Pi (1), (2)

AMD julkaisi uudet AMD Software 23.9.3 -ajurit

Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Counter-Strike 2:lle, Cyberpunk 2077: Phantom Libertylle sekä Payday 3:lle, mutta mukana on myös tekoälyoptimointeja.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software 23.9.3 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmiä ja ne tukevat yhtiön RDNA-arkkitehtuureihin perustuvia näytönohjaimia. Lisäksi tarjolla on erikseen Vega- ja Polaris-arkkitehtuureita tukevat versiot kokoonpanoille, joissa on rinnalla RDNA-arkkitehtuurin näytönohjain. Ajurit eroavat aiemmin julkaistuista 23.9.3-ajureista, jotka oli erikseen osoitettu Cyberpunkin laajennokselle ja Payday 3:lle.

AMD Software 23.9.3 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Counter-Strike 2:lle, Cyberpunk 2077: Phantom Libertylle sekä Payday 3:lle. Mahdollisista suorituskykyeroista ei ole valitettavasti mainintoja. Lisäksi ajureissa on uusia optimointeja MeanVarianceNormalization (MVN) ja Stable Diffusion -tekoälytehtäville.

Ajureissa ei ole tällä kertaa korjattu aiempien julkaisujen ongelmia. Tiedossa olevien bugien listalta löytyvät Performance Metrics Overlayn toimimattomuus joissain peleissä, äänen ja videon synkronoinnin mahdollinen pettäminen AV1-koodekilla nauhoittaessa sekä näytön mahdollinen jäätyminen tilanteissa, jossa enkoodaustapaa vaihdetaan lennossa kesken AMD Link -striimauksen. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Live: io-techin syyskuun pelistriimi (Counter Strike 2)

28.9.2023 - 12:59 / Sampsa Kurri Mainos Kommentit (3)

Syyskuun toisessa pelistriimissä kokeilussa pitkään odotettu Counter Strike 2.

io-techin toimituksen live-pelit jatkuvat myös tänä vuonna yhteistyössä AOC:n kanssa ja syyskuun toisessa myöhäisillan pelistriimissä Sampsa ja Juha ottavat ensimaistiaiset uudesta Counter Strike 2:sta.

Pelistriimi alkaa torstaina 28. syyskuuta klo 22:30 ja pelien päätteeksi arvotaan katsojien kesken AOC:n 24G2SPU/BK -pelinäyttö (Full HD, IPS, 165 Hz).

Tervetuloa mukaan katsomaan pelejä ja keskustelemaan chattiin.

Livestriimi Youtubessa