Uutiset

RedMagic julkaisi uuden 7S Pro -pelipuhelimen Snapdragon 8+ Gen 1 -järjestelmäpiirillä ja näytönalaisella etukameralla

Valmistajalle tyypilliseen tapaan puhelimen jäähdytyksestä huolehtii pienikokoinen tuuletin, joka on myös RGB-valaistu.

Nubian alaisuudessa toimiva pelipuhelimistaan tunnettu RedMagic on laajentanut mallistoaan uudella 7S Pro -mallilla, jonka suorituskyvystä huolehtii Qualcommin viimeisin Snapdragon 8+ Gen 1 -järjestelmäpiiri. Qualcommin piirin parina puhelimessa on myös RedMagicin oma Red Core 1 -pelipiiri, joka huolehtii oheislaskennasta kuten äänistä.

Puhelin tarjoaa valmistajan huippumalleille tyypilliseen tapaan aktiivisen jäähdytyksen ja takakuoren vasemmassa ylälaidassa kameroiden vieressä sijaitseva tuuletin on varustettu RGB-valaistuksella, minkä lisäksi puhelimen takakuori muutenkin erottuu tavanomaisista puhelimista varsin selvällä kuvioinnillaan.

RedMagic 7S Pron järjestelmäpiirin pariksi on saatavilla joko 12 tai 18 Gt RAM-muistia ja joko 256 tai 512 Gt tallennustilaa. Puhelimen 5000 mAh:n akku latautuu langallisesti 65 pikalaturilla, joka toimitetaan myös tuotepakkauksessa. 6,8-tuumaisen AMOLED-näytön resoluutio on Full HD+ ja virkistystaajuus 120 Hz. Kosketuksentunnistuksen puolestaan luvataan toimivan 960 Hz:n nopeudella. 16 megapikselin etukameran RedMagic 7S Pro on piilottanut näytön alle ja kyseessä.

Kamerajärjestelmä rakentuu 64 megapikselin pääkamerasta yhdessä 8 megapikselin ultralaajakulmakameran ja 2 megapikselin makrokameran kanssa.

RedMagic 7S Pron tekniset tiedot:

  • Ulkomitat: 166,27 x 77,1 x 9,98 mm
  • Paino: 235 grammaa
  • Gorilla Glass 5 näytön suojana, metallirunko, lasinen takakuori
  • 6,8” AMOLED-näyttö, 1080 x 2400, 120 Hz, 960 Hz kosketuksentunnistus
  • Qualcomm Snapdragon 8+ Gen 1 -järjestelmäpiiri
  • 12 tai 18 Gt LPDDR5-RAM-muistia
  • 256 tai 512 Gt UFS 3.1 -tallennustilaa
  • 5G, NSA/SA (n1, n3, n5, n7, n8, n20, n28, n38, n41, n77, n78)
  • LTE, Dual SIM
  • (Wi-Fi 6), Bluetooth 5.2, NFC, GPS, Glonass
  • Kolmoiskamerajärjestelmä
    • 64 megapikselin pääkamera (Samsung Isocell GW3), f1,79, 82°
    • 8 megapikselin ultralaajakulmakamera (Hynix Hi-846), f2.2, 120°
    • 2 megapikselin makrokamera (Omnivision OV02A10)m f2.4, 78°
  • 16 megapikselin etukamera näytön alla
  • 5000 mAh:n akku, USB-C (3.0), 65 watin pikalataus
  • Android 12, RedMagic OS 5.5’

RedMagic 7S Pro tulee tilattavaksi valmistajan omasta verkkokaupasta ja sen toimitukset käynnistyvät 9. elokuuta. 12 Gt RAM-muistilla ja 256 Gt tallennustilalla puhelimen suositushinta on 779 euroa ja 18 / 512 Gt muistivarianttina puolestaan 949 euroa.

Lähde: RedMagic

AMD kertoi DigitalFoundryn haastattelussa FSR 2.0:n tulevaisuudesta

Yhtiö varmisti muun muassa ettei se aio tukea NVIDIAn Streamline-rajapintaa, koska ei näe sitä tarpeelliseksi avoimelle FSR 2.0:lle.

AMD:n FidelityFX Super Resolution 2.0 -teknologia saapui markkinoille toukokuussa ja kesäkuussa yhtiö julkaisi sen avoimena lähdekoodina. Nyt AMD:n Director of Game Engineering Nicolas Thibieroz on istunut videochattiin DigitalFoundryn kanssa käydäkseen läpi FSR 2.0:aa ja sen tulevaisuutta.

Markkinoilla on tällä hetkellä temporaaliset skaalaimet sekä AMD:lta että NVIDIAlta, eikä erillisnäytönohjainten markkinoille liittynyt Intelkään ole kaukana perässä omalla XeSS-skaalaimellaan. FSR 2.0 perustuu käsin suunniteltuun algoritmiin ja pyörii käytännössä millä raudalla tahansa, kun DLSS ja XeSS perustuvat ainakin jollain tasolla esiopetettuihin neuroverkkoihin ja vaativat raudalta enemmän. XeSS tulee hyödyntämään Intelin XMX-matriisilaskimia, mutta se toimii myös kaikilla DP4a:ta tukevilla näytönohjaimilla, kun DLSS vaatii NVIDIAn tensoriyksiköt eikä toimi muiden valmistajien näytönohjaimilla.

Haastattelun alkupuolella käydään läpi nykyisen FSR 2.0:n teknistä toteutusta ja lähestymistapoja eri ongelmiin. Esille tulevat niin haamukuvat, joiden eliminointia tullaan Thibierozin mukaan parantamaan jatkuvasti myös tulevaisuudessa.

Mielenkiintoisempaa monelle lienee kuitenkin NVIDIAn Streamline-rajapintaa käsittelevä osuus. Streamline on avoimen lähdekoodin rajapinta, jonka olisi tarkoitus helpottaa eri skaalainten integrointia peleihin. Intel on jo ilmoittautunut mukaan, mutta Thibierozin mukaan AMD ei ole lämmennyt rajapinnalle. Hänen mukaan FSR 2.0:n täysi avoimuus tekee sen integroinnista eri alustoille helppoa eikä kehittäjien ole heidän mielestään järkeä opetella vielä väliin yhtä rajapintaa, josta he eivät hyötyisi. Streamline on saanut osakseen kritiikkiä myös netissä esimerkiksi bugien korjaamattomuudesta.

Thibierozin mukaan AMD:lla on merkittäviä suunnitelmia FSR 2.0:n varalle tulevaisuudessa. Tällä hetkellä kehitystyö keskittyy teknologian viilaamiseen yhtiön kumppaneilta saaman palautteen perusteella. Kysyttäessä mahdollisista parannuksista esimerkiksi tulevien näytönohjainten myötä Thibieroz kieltäytyy vastaamasta suoraan, mutta muistuttaa että yhtiöllä on pitkä historia hyvin skaalautuvista teknologioista ja että AMD aikoo pitää siitä kiinni jatkossakin.

Koneoppimisen osalta AMD:lle oli tärkeää, ettei mitään erillisiä kiihdyttimiä kuten matriisilaskimia tarvittaisi. Jatkossa se ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita, etteikö koneoppimistakin voitaisi hyödyntää. Koneoppimisen ja FSR 2.0:n tulevaisuudesta kysyttäessä Thibieroz totesi että ”Tiedätte mitä on tulossa, mutta pelkäänpä etten voi kommentoida asiaa”. AMD:lla ei ole tiettävästi aikeita lisätä koneoppimisrautaa näytönohjaimiinsa, mutta sillä on omat matriisiyksikkönsä Instinct-puolella ja yhtiö aikoo integroida Xilinxin AI Engine -kiihdyttimiä ainakin joihinkin prosessoreihinsa ensi vuodesta alkaen. Aika näyttää, tuleeko millään näistä olemaan kuitenkaan mitään tekemistä FSR:n kanssa.

Lähde: EuroGamer / DigitalFoundry

Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi Watch S1

Testasimme Xiaomin 250 euron hintaisen Watch S1 -älykellon.

Xiaomi laajensi Suomessa älykellomarkkinoille Xiaomi 12 -älypuhelinmallistonsa julkaisun yhteydessä uudella Watch S1 -kellollaan. Kyseessä on valmistajan omaa käyttöjärjestelmää käyttävä niin sanottu kevytälykello, joka tarjoaa Applen Watch-malleja sekä Googlen WearOS:ää käyttäviä kelloja pelkistetymmät älyominaisuudet, mutta lupaa vastapainona 12 päivän akunkeston. 250 euron suositushintaansa kello tarjoaa ruostumatonta terästä valmistestun rungon ja näytön suojaksi safiirilasin.

Artikkelissa tutustumme Xiaomi Watch S1:een reilun kuukauden ympärivuorokautisen käyttöjakson pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Xiaomi Watch S1 -älykello

Logitech julkaisi uuden G Aurora Collection -lisälaitevalikoiman pelaamiseen

Lightspeed-teknologialle uutena ominaisuutena G715-näppäimistö ja G705-hiiri pystyvät muodostamaan yhteyden tietokoneeseen yhden vastaanottimen kautta.

Logitech on esitellyt uuden G Aurora Collection -lisälaitevalikoiman, joka koostuu näppäimistöistä, hiirestä sekä kuulokkeista. Täysin uusien tuotteiden lisäksi Aurora Collectionin mukana julkaistiin myös uutuustuotteiden värimaailmaan sopivat Pink Dawn- ja White Mist -värivaihtoehdot tunnetusta Blue Yeti -mikrofonista. Aurora Collection -sarjan tuotteet ovat Logitechin mukaan luotu pelaajien monimuotoisuus etusijalla ja suunnittelussa on otettu huomioon erityisesti naispelaajien tarpeet.

Aurora Collection -sarjan tuotteiden muotoilussa on Logitechin mukaan otettu huomioon pitkät hiukset, korvakorut, silmälasit ja pienemmät kämmenkoot. Kaikki uutuussarjan tuotteet tarjoavat valmistajan muita pelituotteita pyöristetympiä muotoja, minkä lisäksi uutuustuotteille on tuotu myös enemmän lisätarvikkeita, kuten erivärisiä pehmusteosia kuulokkeisiin sekä vaihdettavat kansilevyt näppäimistöihin.

Näppäimistöiksi Aurora Collection -mallistoon Logitech esitteli uudet langallisen G713:n sekä langattoman Lightspeed-yhteyttä käyttävän G715:n, joiden molempien mukana toimitetaan myös pilveksi muotoiltu rannetuki. Molemmat näppäimistöt ovat tenkeyless-kokoisia, tarjoavat RGB-valaistut näppäimet sekä reunavalon itse näppäimistölle sekä valmistajan omat GX-kytkimet, jotka ovat saatavilla lineaarisena ja tuntopisteellisenä.

Näppäinhatut näppäimistöissä puolestaan ovat PBT-muovia ja valmistajan oman langattoman yhteyden lisäksi G715 tukee myös Bluetoothia. Akunkestoksi G715:lle luvataan 25 tuntia.

Myös uusi G705-pelihiiri on langaton valmistajan omalla Lightspeed-tekniikalla, minkä lisäksi tuettuna on Bluetooth. Hiiri painaa 85 grammaa ja tarjoaa RGB-valaistuksen hiiren takaosan ympäri kiertävässä nauhassa. Hiiren akun luvataan kestävän yhdellä latauksella 40 tuntia RGB-valaistuksen kanssa.

Uutena ominaisuutena G715-näppäimistön ja G705-hiiren Lightspeed-yhteys on muodostettavissa tietokoneeseen vain yhdellä vastaanottimella, eli molemmat laitteet eivät tarvitse omia vastaanottimiaan.

G735-pelikuulokkeet ovat langattomat ja myös ne tukevat niin valmistajan omaa Lightspeed-yhteyttä kuin myös Bluetoothia. Kuulokkeet tarjoavat RGB-valaistuksen kuppien reunuksiin ja korvapehmusteet ovat vaihdettavissa. Kuulokkeiden irrotettavissa oleva mikrofoni käyttää Blue VO1CE -tekniikkaa, eli siihen on tarjolla erilaisia suodattimia G HUB -ohjelmistossa.

Kuulokkeiden akunkestoksi luvataan 55 tuntia ilman valaistusta ja 16 tuntia valaistuksen kanssa.

 

Logitech G735 -kuulokkeiden sekä langattoman G715-näppäimistön suositushinta on 199 euroa, langallisen G713-näppäimistön suositushinta on 169 euroa ja G705-hiiren suositushinta on 99 euroa. Uudet Blue Yeti Aurora -värivaihtoehdot Yeti-mikrofonista kustantavat 139 euroa.

Lähde: Logitech

MediaTek aloittaa piirituotannon Intel Foundry Servicesin asiakkaana

Maailman 5. suurin tehtaaton puolijohdevalmistaja MediaTek tulee valmistuttamaan IFS:llä Smart Edge -piirejä Intel 16 -prosessilla.

Intelin nykyisessä toimintamallissa yksi isoista uudistuksista on Intel Foundry Servicesin tunkeutuminen TSMC:n, Samsungin ja kumppaneiden markkinoille. Intel on toki valmistanut piirejä muille valmistajille aiemminkin, mutta nykyisessä IDM 2.0 -strategiassa se on selvästi aiempaa suuremmassa roolissa.

Nyt Intel Foundry Services on saanut mukaan todella merkittävän asiakkaan, kun se ilmoitti aloittavansa yhteistyön MediaTekin kanssa. MediaTekin suunnitelmiin kuuluu aloittaa erilaisten Smart Edge -piirien valmistuttaminen Intel 16 -prosessilla, eli entisen 22 nanometrin FFL -prosessin (FinFet Low power) tuoreimmalla versiolla. Intel 16 -nimipäivityksen myötä prosessi sai osakseen joitain viilauksia sekä esimerkiksi tuen kolmansien osapuolten EDA-sovelluksille (Electronic Design Automation). Ensimmäisten piirien odotetaan valmistuvan kuluvana vuonna ja massatuotannon käynnistyvän vuonna 2023.

MediaTek on tällä hetkellä TrendForcen lukujen mukaan maailman viidenneksi suurin piirivalmistaja, joka valmistuttaa piirinsä sopimusvalmistajilla. Yksinomaan Intelin kelkkaan yhtiö ei ole kuitenkaan hyppäämässä, vaan sopimus on osa yhtiön strategiaa varmistaa piirien saatavuus käyttämällä useita valmistajia. Lisäpainoa asiaan toi piirien valmistus vanhalla mantereella ja Yhdysvalloissa, mikä vakauttaa tuotantoketjua erilaisten kriisien täplittämässä maailmassa.

Lähteet: Intel, Tom’s Hardware

Video: Ensituntumat Steam Deck -tietokoneesta

Videolla puramme Steam Deckin paketistaan, tutustumme laitteeseen ulkoisesti ja kokeilemme sillä pelaamista.

Valve julkisti Steam Deck -tietokoneen reilu vuosi sitten ja ensimmäisten ennakkotilaajien käsiin laitteet saapuivat kuluvan vuoden helmikuussa. Nyt tietokone on saapunut myös io-techin toimituksen haltuun ja uusimmalla YouTube-videolla otamme ensituntumat laitteesta.

Videolla puramme Steam Deckin pakkauksestaan, tutustumme pakkauksen sisältöön ja ulkoisesti itse laitteeseen ja lopuksi kokeilemme myös muutamia Steamin pelikirjastosta löytyviä pelejä ja kertaamme ensitunnelmat, mitä laite nopeassa kokeilussa onnistui herättämään.

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video YouTubessa

Razerin HyperPolling-vastaanotin mahdollistaa 4K-HyperPolling-teknologian Viper V2 Pro -hiirelle

35 euron hintainen vastaanotin mahdollistaa yrityksen oman Viper V2 Pro -hiiren virkistystaajuuden nostamisen perinteisestä 1000 hertsistä 4000 hertsiin.

Razer on julkaissut uuden HyperPolling Wireless Dongle -vastaanottimen, joka toimii ainakin toistaiseksi vain valmistajan langattoman Viper V2 Pro -hiiren kanssa. Kyseinen vastaanotin tukee nimensä mukaisesti yrityksen HyperPolling-teknologiaa mahdollistaen 4000 hertsin virkistystaajuuden (polling rate) hiiren ja tietokoneen yhteyden välillä.

Vastaanotin on varustettu USB-C-liitännällä, joka mahdollistaa vastaanottimen kaapelin irrottamisen esimerkiksi hiiren lataamista varten tarvittaessa. Ohjelmiston osalta käytössä on tuttuun tapaan Razerin oma Synapse, jonka kautta vastaanottimen LED-valon toimintaa voi ohjata ja yhteyden virkistystaajuutta voi säätää. Ohjelmisto osaa säätää virkistystaajuuden automaattisesti pelatun pelin perusteella.

Razer HyperPolling Wireless Dongle on tullut myyntiin ainakin toistaiseksi vain Razerin omaan verkkokauppaan 34,99 euron hintaan.

Lähde: Razer

Intelin tuleva 14-ytiminen Core i5-13600K testivuodossa

Geekbench 5 -testissä Core i5-13600K:n 14 ydintä riittävät parhaimmillaan lähes samaan tulokseen, kuin Ryzen 9 5950X:n 16 ydintä.

Intelin tuleva Raptor Lake -arkkitehtuuriin perustuva Core i9-13900K on ehtinyt esiintyä jo useammassa vuodossa. Myös sarjan keskivaiheille sijoittuva i5-13600K on nähty jo parissa vuodossa, mutta nyt prosessori on nähty myös hieman yleisemmässä testisovelluksessa.

Twitteristä tuttu vuotaja Harukaze5719 on twiitannut kuvan, jossa näkyy Geekbench 5:n tulokset Core i5-13600K -prosessorille sekä Asuksen että ASRockin emolevyillä. Kuvan lisäksi twiitistä löytyy linkit Geekbenchin tulostietokantaan kyseisille testiajoille.

Core i5-13600K on 14-ytiminen prosessori, joka kykenee ajamaan samanaikaisesti 20 säiettä. Prosessorissa on siis kuusi P-ydintä ja kahdeksan E-ydintä. Asuksen ROG Maximus Z690 Extreme -emolevyllä prosessorin peruskellotaajuudeksi tunnistui 3,5 ja maksimikellotaajuudeksi 5,1 GHz, kun ASRockin Z690 Steel Legend WiFi 6E:llä peruskellotaajuudeksi raportoitiin 3,49 GHz ja maksimikellotaajuudeksi 5087 MHz.

Geekbench 5:n yhden ytimen testin mukaan Core i5-13600K saa emolevystä riippuen 1980-2012 pistettä, kun nykyinen i5-12600K saa 1856 ja AMD:n Ryzen 9 5950X 1685. Kaikien ydinten testissä Asuksen emolevyllä i5-13600K nettoaa 16054 pistettä, mikä alkaa jo lähentelemään Ryzen 9 5950X:n tulosta, mutta jostain syystä ASRockin emolla tulos jää 14425 pisteeseen.

Lähde: Harukaze @ Twitter

TechInsight: SMICin 7 nanometrin prosessi on kopioitu TSMC:ltä

SMIC:n prosessilla on valmistettu ainakin MinerVan BitCoin-louhintasirua jo vuoden päivät.

Kiina pyrkii kovaa vauhtia omavaraiseksi tietotekniikan saralla. Osa tätä projektia ovat paikalliset puolijohdevalmistajat, joista kenties tunnetuin on SMIC eli Semiconductor Manufacturing International Corporation.

SMIC:n tiedettiin kehittävän 7 nanometrin prosessia, sillä se kertoi vuoden 2020 alkupuolella aikovansa aloittaa jonkinlaisen tuotannon 7 nm:llä jo sen vuoden lopulla. Innosiliconin kanssa suunniteltu piiri saatiin myös valmistettua onnistuneesti kyseisen vuoden lokakuussa, mutta massatuotannosta ei ollut puhettakaan vielä silloin. Nyt on kuitenkin käynyt ilmi, että yhtiö on massatuottanut ja toimittanut 7 nanometrin piirejä jo ainakin vuoden verran.

Tällä hetkellä ainut varmistettu 7 nm:n massatuotettu piiri SMIC:ltä on MinerVa:n BitCoin-louhintapiiri. Piiri on erittäin pieni, minkä on tulkittu osaltaan viittaavan prosessin olevan tai ainakin olleen vielä vuosi sitten riittämätön kookkaampien piirien valmistamiseen tyydyttävin saannoin. MinerVan piiri on pinta-alaltaan vain 19,32 mm2. SMIC:n 7 nanometrin prosessi käyttää DUV-valotusta, sillä yhtiö löytyy Yhdysvaltojen sanktiolistalta eikä sillä ole sen myötä pääsyä EUV-laitteisiin.

Analyytikkoyritys TechInsights on tutkinut SMIC:n valmistamaa piiriä lähikuvista ja tehnyt johtopäätöksiä prosessista. Yrityksen mukaan SMIC:n 7 nanometrin prosessi vaikuttaisi olevan hyvin läheinen kopio nimenomaan TSMC:n 7 nanometrin prosessista. SMIC ei ole ensimmäistä kertaa valokeilassa samasta asiasta, sillä TSMC on haastanut yhtiön jo kahdesti aiemmin oikeuteen sen teknologioiden luvattomasta kopioinnista 2000-luvun alkupuolella.

Lähde: Tom’s Hardware

AMD lipsautti vahingossa julki videon tulevasta Noise Suppression -taustamelusuodattimestaan

AMD Noise Suppression on yhtiön vastine NVIDIAn RTX Voice -teknologialle.

AMD on julkaissut YouTubessa vahingossa ennakkoon videon AMD Softwaren tulevista päivityksistä. Video asetettiin nopeasti yksityiseksi, mutta Reddit-käyttäjä u/crazydaveboy ehti muiden muassa katsomaan videon ennen sitä.

AMD tulee lisäämään videon mukaan ajureihinsa NVIDIAn RTX Voicen kaltaisen AMD Noise Suppression -teknologian. Videon nähneen käyttäjän mukaan ominaisuuden käyttöönotto luo Windowsiin uuden virtuaalisen äänilaitteen, jota käyttämällä tekoälypohjainen Noise Suppression -teknologia on minkä tahansa sovelluksen käytettävissä. Redditiin on postattu myös lyhennetty, heikkolaatuinen ”kiusoitteluvideo” AMD:n alkuperäisestä videosta. Voit käydä katsomassa videon lähdelinkin takaa.

Toistaiseksi AMD Noise Suppression -teknologiasta ja millaista tekoälyä tai koneoppimista sen kanssa käytetään ei ole sen tarkempaa tietoa. Kyse ei ole kuitenkaan mistään erityisen raskaasta operaatiosta näytönohjaimen laskentatehon kannalta, kuten RTX Voicen kohdalla nähtiin. Huolimatta RTX-nimestä teknologia toimii myös NVIDIAn vanhemmilla näytönohjaimilla, joissa ei ole tensoriytimiä. Tom’s Hardware löysi myös AMD:n ”Detecting voice regions in a non-stationary noisy enviroment” -patentin vuodelta 2019, jonka se uskoo liittyvän Noise Suppression -teknologiaan.

Lähde: Tom’s Hardware