Uutiset

Noctua: Kaikki AM4-yhteensopivat coolerimme yhtä lukuunottamatta tukevat myös AM5-kantaa

Tällä hetkellä vain NH-L9a-AM4 ei tue tulevaa AM5-kantaa, mutta yhtiö kehittelee jo sille sopivaa sovitinta, jonka lisäksi NH-L9a- ja NH-L9i-coolereiden AM4-sovittimen tilalle tullaan julkaisemaan AM5-versio.

Noctua on tunnettu hyvästä tuestaan myös vanhemmille coolereilleen. Yhtiö toi muun muassa Intelin uudelle LGA1700-kannalle ilmaiset sovittimet kaikille tuetuille coolereille.

Nyt Noctua on ilmoittanut yhtiön coolereiden pysyvän yhteensopivina myös AMD:n tulevalle AM5- eli LGA1718-kannalle. Yhtiön mukaan kaikki sen AM4-kantaa tukevat coolerit pois lukien NH-L9a-AM4 tulevat sopimaan myös tuleville Ryzen 7000 -sarjan prosessoreille. Hyvän yhteensopivuuden takana on ennen kaikkea yhtiön päätös käyttää coolereissaan AMD:n vakiotakalevyä, joka pysyy identtisenä AM4- ja AM5-kantojen välillä. Poikkeuksen käytäntöön tekevät jo mainittu cooleri. Myös NM-AM4-L9aL9i-sovitin on epäyhteensopiva AM5-kannan kanssa.

Noctuan mukaan suoraan yhteensopivia coolereita ovat kaikki SE-AM4-mallit sekä useampia prosessorikantoja tukevat mallit, jotka on ostettu tammikuussa 2019 tai myöhemmin. Lisäksi yhteensopivia ovat useampia prosessorikantoja tukevat coolerit, jotka on ostettu ennen tammikuuta 2019, mutta on päivitetty joko NM-AM4- tai NM-AM4-UxS-sovittimilla. Luonnollisesti päivittämättömistä malleista voi tehdä myös yhteensopivia hankkimalla sopivan edellä mainituista sovittimista näin jälkikäteen. Noctua kehittää lisäksi parhaillaan AM5-sovittimia NH-L9a-, NH-L9a-AM4- ja NH-L9i-coolereille.

Lähde: Noctua

AMD julkaisi uudet AMD Software 22.4.1 -ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen

Ajureissa on uutta tuki Unreal Engine 5 -pelimoottorille, mutta merkittävämpänä huomiona AMD tutkii parhaillaan viime ajureista lähtien läsnä ollutta ongelmaa, jossa näytönohjaimen ylikellotusprofiilin lataaminen on kytkenyt kysymättä päälle myös Ryzen-prosessorin Precision Boost Overdriven.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroidulla grafiikkaohjaimella varustetuille prosessoreilleen. AMD Software Adrenalin Edition 22.4.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreita integroduilla grafiikkaohjaimella.

AMD Software 22.4.1 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen tuki Unreal Engine 5 -pelimoottorille ja City Sample -esimerkkisovellukselle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin ei ole mainintaa.

Ajureissa on uutena tiedossa olevana ongelmana hiljattain esille tullut ongelma, jossa Radeon Performance Tuning -profiilin lataaminen tai resetointi on muuttanut samalla prosessorin ylikellotusasetuksia ottamalla Precision Boost Overdrive -käyttöön. PBO lasketaan prosessorin ylikellottamiseksi ja normaalisti käyttäjän on erikseen ilmoitettava tiedostavansa riskit, kun ottaa sen käyttöön. Käyttäjien onkin syytä tarkistaa, että prosessorin asetukset ovat halutunlaiset näytönohjaimen ylikellotuksen yhteydessä. Ongelma koskee vain sekä Ryzen-prosesorin että Radeon-näytönohjaimen sisältäviä kokoonpanoja.

Tuttuun tapaan ajureissa on korjattu myös aiempien julkaisujen ongelmia. Liiskattuja bugeja ovat tällä kertaa Horizon Zero Dawnissa esiintyneet artifaktit, kursorin näkyvän ja todellisen sijainnin epäsuhta joissain peleissä Radeon Super Resolution käytössä sekä Performance Metrics Overlayn asettuminen väärään kohtaan, jos sen ikkuna sijoitetaan näytön jompaan kumpaan laitaan Windowsin Snap-ominaisuudella. Tiedossa olevia ongelmia prosessorin ylikellotusasetusten lisäksi ovat esimerkiksi 4K 120 Hz -resoluution mahdollinen uupuminen joillain FreeSync-näytöillä, GPU:n käyttöasteen jumiutuminen 100 %:iin Radeon Performance Metricsin mukaan pelin sulkeuduttua, joiltain puuttuvat Windows 10:n Aero-läpinäkyvyysefektit. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Epic Games julkaisi Unreal Engine 5 -pelimoottorin

Unreal Engine 5 on vakuuttanut jopa omiin pelimoottoreihinsa aiemmin luottaneet CD Projekt REDin ja CrystalDynamicsin hyppäämään Epicin kelkkaan.

Epic Games on julkaissut pitkän odotuksen jälkeen Unreal Engine 5 -pelimoottorin virallisesti. Kenties nykypäivän suosituimman pelimoottorin viides inkarnaatio on ollut Early Access -versiona saatavilla viime vuoden toukokuun lopulta lähtien.

Unreal Engine lienee tuttu nimi jokaiselle peleistä kiinnostuneille. Epic Gamesin pelimoottorin juuret juontavat 90-luvulle asti ja sen ensimmäinen versio saatiin yleisön ihmeteltäväksi Unreal-pelin mukana vuonna 1998. Siinä missä nykyinen pelimoottori on satojen työntekijöiden ja usean yrityksen yhteispanoksen tulos, kehitti Sweeney jopa 90 % alkuperäisestä Unreal Enginestä itse.

Unreal Engine 5:ttä on pidetty ennakkoon kenties merkittävimpänä pelimoottorin versiona tähän asti. Hyvänä esimerkkinä pelimoottorin vakuuttavuudesta omiin pelimoottoreihinsa aiemmin luottaneet CD Projekt RED ja Cystal Dynamics ovat ilmoittaneet siirtyvänsä omilla tahoillaan käyttämään Unreal Engine 5:ttä tulevissa Witcher- ja Tomb Raider -peleissä.

Unreal Engine 5:n luultavasti merkittävimmät uudistukset ovat Lumen-valaistusmoottori ja Nanite-geometriamoottori. Lumen tukee mun muassa reaaliaikaista Global Illumination -valaistusta ja heijastuksia tehokkaalla ohjelmistopohjaisella säteenseurannalla, mutta tukee nykyversioissa myös säteenseurannan kiihdytystä. Nanite puolestaan virtualisoi geometriapuolen ja mahdollistaa jopa miljoonista polygoneista rakentuvien mallien renderöinnin reaaliajassa. Nanite renderöi mallit sisäisesti vaihtelevan kokoisina (mikro)polygoneina, jotka mahdollistavat skaalautumisen aina pikselitason yksityiskohtiin asti ja se on suunniteltu säilyttämään malleissa ihmisnäölle oleelliset yksityiskohdat myös etäisyyden kasvaessa.

Muita uusia ominaisuuksia Unreal Engine 5:ssä ovat esimerkiksi uusi virtuaalinen varjokarttateknologia (Virtual Shadow Maps), joka mahdollistaa dynaamisten varjojen renderöinnin reaaliajassa entistä uskottavammin tuloksin. Teknologia skaalautuu myös suuriin maailmoihin, mikä on ollut aiempien vastaavien toteutusten kompastuskiviä. AMD:n kanssa kehitetty Temporal Super Resolution on puolestaan uuden sukupolven temporaalinen skaalain ja reunojenpehmennys yhdessä paketissa.

Voit tutustua pelimoottorin uudistuksiin tarkemmin sen verkkosivuilla kattavien dokumenttien ja videoiden kautta. Sivuilta on ladattavissa lisäksi Matrix Awakens -demosta tuttu City Sample- ja Lyra Starter Game -esimerkkiprojektit. Unreal Engine 5 on käytettävissä ilmaiseksi kaikenlaisissa projekteissa ja se muuttuu maksulliseksi vasta, mikäli projektin tulot ylittävät miljoona dollaria.

Lähde: Unreal Engine

Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi 12 Pro

Testasimme Xiaomin uuden 1099 euron hintaisen lippulaivaälypuhelimen Snapdragon 8 Gen 1 -järjestelmäpiirillä.

Xiaomin uusien 12 -sarjan lippulaivaälypuhelinten ennakkomyynti alkaa huomenna 6. huhtikuuta ja kauppojen hyllyille laitteita odotetaan 21. päivä kuluvaa kuukautta. Malliston huipulle sijoittuva Xiaomi 12 Pro ehti saapumaan io-techin mobiilitoimituksen käsiin hyvissä ajoin ennen julkaisuaan, joten ennen ennakkotilauspainikkeen naputtamista on nyt mahdollista lukea meidän uusi testiartikkeli kiinalaisvalmistajan 1099 euron hintaisesta lippulaivasta.

Xiaomi 12 Pro sisältää Snapdragon 8 Gen 1 -järjestelmäpiirin, 12 Gt RAM-muistia, 256 Gt tallennustilaa ja 4600 mAh:n akun 120 watin pikalataustuella. Sekä puhelimen pääkamera että sen tukena olevat tele- ja ultralaajakulmakamerat ovat resoluutioltaan 50 megapikseliä ja kameroiden lopputuloksia voi tarkastella 6,73-tuumaiselta 1440p-resoluution AMOLED-näytöltä.

Tässä artikkelissa tutustumme Xiaomi 12 Prohon noin viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.

Lue artikkeli: Testissä Xiaomi 12 Pro

Noctua julkisti vain 145 mm korkean tuplatornicoolerin 120 mm:n tuulettimella

NH-D12L:n luvataan mahtuvan vain 145 mm:n korkeutensa myötä aiempia 120 mm:n tornicoolereita monipuolisemmin erilaisiin koteloihin.

Noctua on tänään julkistanut uuden NH-D12L-nimeä kantavan prosessoricoolerin, joka nimensä mukaisesti muodostuu kahdesta jäähdytintornista ja tarjoaa 120 mm:n tuulettimen. Myös coolerin käyttämä NF-A12x25r-tuuletin on uusi ja kyseessä on pyöreä versio tavanomaista pienemmän välin kiinnikkeillä valmistajan suositusta NF-A12x25-mallista.

Pyöreärunkoisen jäähdytintornien väliin sijoittuvan tuulettimen ja tavanomaista matalamman tornirakenteen myötä NH-D12L on 145 millimetrin korkeudellaan peräti 13 mm valmistajan muita 120 mm:n tuulettimia käyttäviä coolereita matalampi. Noctuan mukaan NH-D12L mahtuukin tämän myötä useisiin 4U:n korkuisiin räkkikoteloihin tai tavanomaista kapeampiin tornikoteloihin ja ITX-kokoonpanoihin. Kahden alumiinirivaston lisäksi jäähdytyksestä NH-D12L:ssä huolehtivat viisi kuparista lämpöputkea.

Pienentyneen koon ja vain yhden tulettimen myötä jäähdytyssuorituskykykin on ymmärrettävästi NH-U12A-cooleria heikompi ja Noctua suositteleekin uutuutta nimenomaan tilanteisiin, joihin vanhempi malli ei mahtunut. Valmistajan oman NSPR-suorituskykytaulukon mukaan NH-D12L:n suorituskykyarvosana on 148 pistettä kun taas U12A:lla lukema on 169 pistettä ja vastaavasti vanhemmilla U12S- ja U12S redux -malleilla se on 129 pistettä.

Noctuan taulukossa NH-D12L:n suorituskykyarvosana kuitenkin kerrotaan tulleen kahdella NF-A12x25r-tuulettimella suoraan paketista toimitettavan yhden sijaan. Coolerin mukana toimitetaan kiinnikkeet myös toiselle tuulettimelle, jonka kuitenkin tulee olla alkuperäistä vastaava, sillä tavallinen neliskanttinen NF-A12x25 ei uutuuscooleriin mahdu.

Sekä Noctua NH-D12L että NF-A12x25r saapuvat myyntiin välittömästi 89,90 sekä 29,90 euron suositushinnoin. Cooleri käyttää valmistajan SecuFirm2 -kiinnitystä ja valmistaja lupaa coolerin olevan yhteensopiva niin vanhojen emolevykantojen kuin myös Intelin tuoreimman LGA1700:n ja AMD:n vielä tulossa olevan AM5:n kanssa.

Lähde: Noctua

Intelin Arc Control -esittelyvideolla vilahtaa työpöytänäytönohjaimen ominaisuuksia

Tietojen oletetaan olevan Arc A780 -huippumallista, joka tulee perustumaan täyteen ACM-G10-grafiikkapiiriin 32 Xe-ytimellä.

Intel julkaisi viime viikolla uudet Arc-näytönohjaimet kannettaviin. Samoihin piireihin perustuvat työpöytämallit ovat yhtiön mukaan luvassa puolestaan kuluvan neljänneksen aikana, eli ne julkaistaisiin kesäkuun loppuun mennessä.

Arc-näytönohjainten julkaisun myötä yhtiö on tykittänyt nettiin myös erilaisia ohje- ja esittelyvideoita. 3DCenterin silmiin osui mielenkiintoisia yksityiskohtia, jotka paljastavat mitä ilmeisimmin tulevan Arc A780 -huippumallin teknisiä ominaisuuksia.

Intelin Arc Control -hallintasovellusta esittelevällä videolla vilahtaa myös Live Performance Monitoring -ominaisuus, joka tarjoaa nopean vilkaisun järjestelmän rasitukseen ja näytönohjaimen sen hetkisiin ominaisuuksiin. Vaikka ikkunassa ei suoraan sanota, että kyse on A780-mallista, voidaan ainakin kaikki mobiiliversiot sulkea pois laskuista useammastakin syystä.

Live Performance Monitoring -ikkunassa listataan esimerkiksi GPU:n kellotaajuudeksi parhaimmillaan 2200-2250 MHz, joka on selvästi mobiilimalleja korkeampi, samoin kuin 175 watin kulutus. Grafiikkapiirin lämpötilaksi listataan 80°C ja GDDR6-muistien nopeudeksi 17,5 Gbps, mikä tuottaisi 560 Gt/s:n muistikaistan 256-bittisen muistiväylän jatkeena. 3DCenterin laskujen mukaan kellotaajuudet merkitsisivät maksimissaan 18,4 TFLOPSin suorituskykyä FP32-trarkkuudella.

Lähde: 3DCenter

Uusi artikkeli: Testissä AOC Agon 4 AG274QXM -pelinäyttö

Testissä AOC:n 27-tuumainen 1440p-resoluution ja 170 hertsin AG274QXM-pelinäyttö Mini LED -taustavalaistuksella.

io-techin testissä toinen Mini LED -taustavalaistuksella varustettu pelinäyttö eli AOC:n 27-tuumainen Agon 4 AG274QXM. Käytössä on suora IPS-paneeli, joka tukee QHD- eli 2560×1440-resoluutiota ja 170 hertsin virkistystaajuutta. Ominaisuuksiin lukeutuu KVM-kytkin, jolla näyttöön voi kytkeä näppäimistön ja hiiren ja tietokoneen rinnalle USB C:llä toisen laitteen, kuten kannettavan, taulutietokoneen tai älypuhelimen.

Tutustumme tässä artikkelissa näytön ominaisuuksiin ja suoritimme sille kattavat mittaukset ja testit.

Lue artikkeli: Testissä AOC Agon 4 AG274QXM -pelinäyttö

Uusi artikkeli: Testissä NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti

Testissä NVIDIAn uusi GeForce RTX 3090 Ti -lippulaivanäytönohjain.

NVIDIA esitteli uuden GeForce RTX 3090 Ti -lippulaivanäytönohjaimen jo tammikuussa, mutta lopulta se saapui myyntiin vasta tällä viikolla. Käytössä on täysi GA102-grafiikkapiiri 10752 CUDA-ytimellä ja GDDR6X-muistit on päivitetty 21 Gbps nopeudelle. Näytönohjaimen tehonkulutus on vakiona noussut jopa 450 wattiin ja käytössä on uusi 16-pinninen PCI Express 5.0 12VHPWR-lisävirtaliitin, johon on mahdollista kytkeä myös adapteri, johon liitetään kolme 8-pinnistä PCI Express -lisävirtaliitintä.

Saimme Asukselta testiin nestejäähdytetyn ROG Strix LC -mallin, jonka hinta Proshopissa on 2490 euroa ja Jimm’sissä 2700 euroa. Tutustumme artikkelissa näytönohjaimien ominaisuuksiin sekä ajamme testit, joissa vertailukohtana ovat GeForce RTX 3090- ja AMD:n Radeon RX 6900 XT -näytönohjaimet.

Lue artikkeli: Testissä NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti

 

Testi katsottavissa myös videona Youtubessa.

Live: io-techin Tekniikkapodcast (13/2022)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 1. huhtikuuta alkaen noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Niko Wessman.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Intel julkaisi ensimmäiset ajurit Arc-näytönohjaimille

Ensimmäisissä ajureissa ei ole vielä pelikohtaisia päivityksiä ja korjattavaa riittää, mutta yhtiö on luvannut toimittaa tulevaisuudessa myös ns. 0-päivä ajureita uusille julkaisuille.

Intel on julkaissut ensimmäiset ajurinsa uusille Arc-erillisnäytönohjaimille. Ajuriversio 30.0.101.1325 on saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat Arc A370M- ja A350M -näytönohjaimia sekä 12. sukupolven Core-prosessoreita integroituine grafiikkaohjaimineen.

Koska kyseessä ovat yhtiön ensimmäiset Arc-ajurit on ajureissa vielä kaikki uutta. Yhtiö listaa merkittävimmiksi asioiksi luonnollisesti Arc-näytönohjaintuen sekä Arc Control -hallintasovelluksen. Intel jatkaa edelleen tuttua tapaansa jakaa ajurit sekä zip-paketoituina että asennustiedostona.

Ajureiden julkaisutiedotteessa on listattuna erikseen sekä itse ajureiden että Arc Control -hallintasovelluksen tiedossa olevat ongelmat. Ajureiden tiedossa olevia ongelmia ovat kaatuilut eri tilanteissa Rust-, FIFA 22-, Total War Saga: Troy-, Forza Horizon 5- ja Call of Duty: Black Ops Cold War -peleissä, sekä erilaiset graafiset ongelmat tietyissä tapauksissa Back 4 Bloodissa, CrossFiressä, Halo Infinitessä, Guardians of the Galaxyssä ja Metro Exodus: Enhanced Editionissa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa Intelin ajurit täältä