Yhdysvallat haastoi Applen oikeuteen kilpailun rajoittamisesta

Apple pitää syytöksiä periaatteitaan loukkaavana, sillä omien sanojensa mukaan yhtiö haluaa vain tehdä laitteistaan turvallisia ja mielekkäitä käyttää pärjätäkseen kovassa kilpailussa.

Yhdysvaltain oikeusministeriö on useiden osavaltioiden kanssa nostanut Applea vastaan viime torstaina suuren kanteen, jonka mukaan teknologiajätti on toimillaan tietoisesti rajoittanut kilpailua ja esimerkiksi vaikeuttanut käyttäjien siirtymistä kilpailevien valmistajien laitteiden pariin. Apple itse kiistää syytökset ja kertoo toimiensa tekevän tuotteistaan helppokäyttöisempiä ja turvallisempia loppukäyttäjälle. Se myös näkee kanteen loukkaavan periaatteitaan ja olevan alkusoittoa teknologian kehityksen tiukalle ja haitalliselle sääntelylle.

88-sivuisessa kanteessa Applen on kerrottu muun muassa tehneen muiden digitaalisten maksupalveluiden kuin Apple Walletin käytöstä hankalaa iPhone-älypuhelimissa, sillä yhtiö on estänyt muilta palveluntarjoajilta pääsyn iPhonen NFC-siruun. Lisäksi Apple Watch -älykellon on nähty tarkoituksellisesti vaikeuttavan käyttäjän siirtymistä iPhonesta vaikkapa Android-puhelimeen, sillä kellon toiminnalisuudet ovat hyvin rajoitettuja Applen ekosysteemin ulkopuolella. Apple itse peräänkuuluttaa laitteidensa saumatonta käyttökokemusta ja yhteensopivuutta.

Apple ei ole viranomaisten kanssa vaikeuksissa ensimmäistä kertaa, sillä Euroopassa se sai hiljattain 1,8 miljardin euron sakon vaikeuttaessaan kilpailevien musiikin suoratoistopalveluiden käyttöä laitteissaan. EU:n uusi digimarkkinasäädös velvoittaakin Applea avaamaan iOS-alustansa kilpaileville sovelluskaupoille, maksupalveluille ja selainmoottoreille. Tosin syytöksiä säädöksen kiertämisestä on jo esitetty Applen suuntaan.

Vielä on epäselvää, miten tuorein oikeusjuttu lopulta vaikuttaa kuluttajiin. On myös mahdollista, että kanne johtaa Yhdysvalloissa pitkään oikeustaisteluun asianosaisten välillä.

Lähde: New York Times, Helsingin Sanomat

Uusi artikkeli: Testissä AMD Radeon RX 7900 GRE

Testissä ensisijaisesti suorituskykyiseen 1440p-pelaamiseen suunnattu 610 euron hintainen Radeon RX 7900 GRE -näytönohjain.

AMD toi helmikuun lopulla maailmanlaajuisesti ja myös Suomessa myyntiin Radeon RX 7900 GRE -näytönohjaimen, joka sijoittuu 610 euron hinnallaan 7800 XT:n ja 7900 XT:n välimaastoon ja haastaa rasterointisuorituskyvyssä NVIDIAn uuden GeForce RTX 4070 Super -mallin.

Saimme testiin PowerColorin Radeon RX 7900 GRE Hellhound -mallin, jonka hinta Suomessa on 645 euroa. Tutustumme artikkelissa sen ominaisuuksiin ja suorituskykytestit on ajettu pääasiassa 2560×1440- ja 3840×2160-resoluutioilla. Lisäksi mukana on myös tehonkulutus-, lämpötila- ja melumittaukset sekä ylikellotus/alivoltitustestit.

Lue artikkeli: Testissä AMD Radeon RX 7900 GRE

Google julkaisi toisen Android 15 Developer Preview -kehittäjäversion

22.3.2024 - 17:58 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (0)

Android 15 Developer Preview 2 ei tarjoa vielä juurikaan kuluttajia suoraan koskettavia ominaisuuksia.

Google on julkaissut toisen Developer Preview -esiversion tulevasta Android 15 -mobiilikäyttöjärjestelmästään. Developer Preview -versiot eivät ole tarkoitettu päivittäiseen käyttöön, vaan ensisijaisesti kehittäjä- sekä testikäyttöön.

Developer Preview 2 -versio tuo merkittävimpänä uutena ominaisuutena tuen satelliittiyhteyksille järjestelmätasolla. Parannuksia on tehty myös rajapintatasolla PDF-tiedostojen näyttämiseen, sillä tuettuna on salasana-salatut tiedostot sekä valitseminen, etsiminen ja muokkaaminen PDF-tiedostossa. Ensimmäinen Developer Preview -versio nähtiin viime kuussa. ja tuttuun tapaan se on suunnattu nimensä mukaisesti kehittäjien tarpeisiin tarjoten uutta ensisijaisesti ”pellin alla” suorituskykyparannusten, tietoturvaominaisuuksien, rajapintojen, laajennusten ja tuettujen laitteiden osalta, joten kuluttajia kiinnostavia uusia ominaisuuksia ei ole vielä laajemmalti tarjolla.

Android 15 Developer Preview 2 on asennettavissa Googlen Pixel 6, 7 ja 8 -puhelimiin manuaalisesti järjestelmäkuvatiedoston avulla. Seuraavaksi on aikataulun mukaan odotettavissa ensimmäinen beetaversio huhtikuun aikana ja vakaaseen vaiheeseen Android 15:n odotetaan siirtyvän kesän aikana. Lopullinen julkaisuversio nähdään tuttuun tapaan syksyllä.

Lähde: Android Developers Blog

Samsung tuo älypuhelimiinsa saumattomat päivitykset alkaen Galaxy A55:stä

Jo vuosia Samsungin Android-älypuhelimiin odoteltu ominaisuus saapuu ensimmäisenä uuteen A55-malliin, mutta ominaisuudesta saataneen nauttia myöhemmin myös muilla malleilla.

Saumaton päivitys eli ”seamless update” -ominaisuus on esitelty Android-käyttöjärjestelmään jo vuonna 2016, mutta vasta nyt se saapuu Samsungin Galaxy-puhelimiin. Ensimmäisenä ominaisuuden on raportoitu saapuneen korealaisvalmistajan uuteen keskihintaluokan malliin Galaxy A55:een. Saumattomassa päivitystoiminnossa päivitys asennetaan valmiiksi toiselle erilliselle järjestelmäosiolle, joka vaihdetaan käyttöön seuraavan uudelleenkäynnistyksen aikana.

Saumattomat päivitykset mahdollistavat päivitysten lataamisen ja asentamisen taustatoimintona ja lopuksi vain puhelimen uudelleenkäynnistyksen, kun aiemmin Galaxy-puhelinten päivityksessä on joutunut toisinaan pitkäänkin katselemaan lataus- ja asennuspalkkeja, jotka ovat estäneet puhelimen samanaikaisen käytön. Samsungin saumattomassa päivityksessä näkyy kaksi erillistä latauspalkkia, joista toinen kuvaa päivityksen latausta ja asennusta ja toinen varmennusta. Päivityksen aktivoivan uudelleenkäynnistyksen raportoidaan kestävän A55:ssä noin 90 sekuntia. Uudesta päivitystoteutuksesta huolimatta vapaan tallennustilan määrä ei vaikuttaisi vähentyneen A55:ssä.

Galaxy A55:een saumaton päivitysominaisuus saapui ensimmäisenä Intiassa maaliskuun tietoturvapäivityksen mukana. Oletetusti myös muihin uusiin Galaxy-puhelimiin ominaisuus on lähiaikoina tulossa, mutta todennäköisesti vain tehtailta lähteviin malleihin. Toistaiseksi tarkemmista malleista tai aikatauluista ei ole mitään tietoa.

Lähde: SamMobile, GSMArena

Live: io-techin Tekniikkapodcast (12/2024)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 22. maaliskuuta noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa. Äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

Qualcomm julkaisi Snapdragon 7+ Gen 3 -alustan älypuhelimiin

22.3.2024 - 02:45 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (1)

Tekoäly on vahvasti läsnä myös Snapdragon 7 -perheen uutuudessa, vaikkei tiivistetysti kerrotuissa tiedoissa mitään konkreettista sen puolen edistyksestä paljastunutkaan.

Qualcomm julkaisi hiljattain uuden Snapdragon 8s Gen 3 -järjestelmäpiirin ja heti perään luvassa on uutta yhtä pykälää alempaan kategoriaan. Snapdragon 7+ Gen 3:n kerrotaan olevan luokkansa tehokkain piiri tähän mennessä.

Qualcomm Snapdragon 7+ Gen 3 häivyttää osaltaan rajaa 7- ja 8-sarjojen välillä, sillä sen prosessorikonfiguraatio eroaa 8s Gen 3:sta mitä ilmeisimmin vain kellotaajuuksien osalta. Käytössä on yksi 2,8 GHz:n Cortex-X4-ydin, neljä 2,6 GHz:n Cortex-A720-ydintä ja kolme Cortex-A520-ydintä. Prosessorin kerrotaan olevan 15 % edeltäjäänsä nopeampi, kun GPU:n luvataan olevan jopa 45 % aiempaa tehokkaampi. Peleille lisäpuhtia lupaavat myös Game Post Processing Accelerator ja Adreno Frame Motion Engine 2, joita ei toki kuvailla sen tarkemmin. Koko piirin kenties merkittävin päivitys löytyy muistiohjaimesta, jonka leveys on tuplattu yhteensä 64-bittiin (neljä 16-bittistä LPDDR5X-muistikanavaa).

Modeemin virkaa hoitaa Snapdragon X63 5G RF -järjestelmä, joka tukee myös Wi-Fi 7 -teknologiaa HBS-tilan kera. Mukana on FastConnect 7800, joka tukee 3GPP Release 17 -tason 5G-ominaisuuksia. Kuvaprosessori sisältää mainosdian mukaan kolmen 18-bittisen linjan Cognitive ISP:n ja Snadpragon Low Light Vision -ominaisuuden hämäräkuvia parantamaan.

Snapdragon 7+ Gen 3 tukee 4K-näyttöjä maksimissaan 60 ja 1440p+-näyttöjä maksimissaan 120 hertsin vaihtelevalla virkistystaajuudella. Matalammilla resoluutioilla vaihtelevan virkistystaajuden rajat yltävät 1:stä 240 hertsiin asti.

Qualcommin uusi järjestelmäpiiri tulee löytymään lähikuukausina ainakin OnePlussan, realmen ja Sharpin tulevista puhelimista.

Lähde: Qualcomm

Inworld, NVIDIA ja Ubisoft esittelivät tekoälyn terästämiä NPC-hahmoja peleihin

Inworld Engine tekee pelihahmoista tylsien ohjelmoitujen robottien sijaan aitoja hahmoja aisteineen päivineen, mikäli markkinointipuheita on uskominen.

NVIDIAn kohdalla huomio on keskittynyt luonnollisesti yhtiön omaan GTC-konferenssiin, mutta se on ollut läsnä myös GDC 2024 -messuilla. Myös GDC-tarjonta painottui odotetusti tekoälyyn ja sen mahdollisuuksiin.

NVIDIA on esitellyt GDC 2024 -messuilla yhteistyössä Inworld AI:n kanssa Covert Protocol -demon, jossa hyödynnetään Inworld Engine -tekoälymoottoria ja NVIDIAn Avatar Cloud Engine- eli ACE-teknologiaa luonnollisten animaatioiden ja puheen tuottamiseen, ymmärtämiseen ja niin edelleen. ACE:n taustalla pyörii NVIDIAn oma NeMo-kielimalli. Covert Protocol -demo on joka kerta erilainen sen pelaajan valinnoista riippuen. Demo on toteutettu Unreal Engine 5 -pelimoottorissa ja se tullaan julkaisemaan myös avoimen lähdekoodin projektina.

Ubisoft on hyödyntänyt niin ikään Inworld AI:n Inworld Engineä ja NVIDIAn ACE-teknologiaa uusissa NEO NPC -hahmoissaan. Ne osaavat markkinointipuheiden mukaan hyödyntää tekoälyn avulla hahmojen kuvitteellisia aisteja kuten näköä ja kuuloa realistisesti. Hahmoilla voi olla myös omat persoonallisuutensa, muistinsa, tavoitteensa ja muita vastaavia ominaisuuksia, jotka vaikuttavat sen käyttäytymiseen pelimaailmassa. Myös Ubisoftin pyrkimykset ovat toistaiseksi demojen asteella, eikä vielä puhuta ominaisuuksien integroimisesta peleihin asti.

Voit lukea lisää NVIDIAn ja Ubisoftin demoista sekä muista ACE-teknologioita hyödyntävistä peleistä ja sovelluksista NVIDIAn blogissa.

Lähde: NVIDIA

Sonyn tulevan PlayStation 5 Pro -konsolin tekniset tiedot vuotokohteena

Aidolta vaikuttavan vuodon mukaan prosessoripuolella ei ole merkittäviä muutoksia, mutta GPU:n kerrotaan olevan noin yleisesti noin 45 % parempi ja säteenseurannassa 2-3, parhaimmillaan jopa 4-kertainen PS5:een verrattuna. Mukana kerrotaan olevan myös PSSR-skaalaimen kaveriksi tarkoitettu AI-kiihdytin.

Nettiin on alkanut vuotamaan hiljattain PlayStation 5 Pro -konsolin väitetyistä teknisistä yksityiskohdista. Useat huhuista ovat pelkkää puppua, mutta Insider Gaming -sivuston julkaisema vuoto vaikuttaa tämän hetken tietojen valossa aidolta. Toisen, riippumattoman tahon mukaan Sony on jo käynnistänyt vuodon tiimoilta sisäiset tutkimukset.

Sonyn odotetaan julkaisevan PlayStation 5 Pro -konsolin kuluvan vuoden loppupuolella. Insider Gamingin haltuunsa saamien tietojen mukaan AMD:n uusi semi-custom järjestelmäpiiri Sonylle pitää sisällään samat kahdeksan Zen 2 -ydintä, kuin nykyistenkin PS5-konsoleiden järjestelmäpiirit, mutta uutena se tukisi ”High CPU Frequency” -tilaa, jossa ydinten kellotaajuus nousisi 3,85 GHz:iin eli 10 % nykyistä korkeammalle.

Siinä missä prosessoriydinten osalta päivitys on jopa odottamattoman maltillinen, GPU-puolella suorituskyky paranee reilummin. Sen kerrotaan sisältävän 30 WGP:tä eli 60 Compute Unit -yksikköä, 66 % alkuperäistä PlayStation 5:sta enemmän. GPU:n kerrotaan olevan noin 45 % alkuperäistä nopeampi rasteroinnissa, mutta säteenseurannassa suorituskyky on parantunut vuodon mukaan 2-3 ja joissain tapauksissa jopa nelinkertaiseksi. Säteenseurantasuorituskyky paranee osaltaan BVH8 traversal -tuen myötä. Arkkitehtuurista ei ole erikseen mainintaa, mutta sen on tulkittu perustuvan RDNA 3- ja 4-arkkitehtuureiden hybridiin. Tällä hetkellä ei ole kuitenkaan selvää, tarkoittaako se samaa, kuin PC-puolelle tuleva ”RDNA 3.5” -arkkitehtuuri.

GPU:n rinnalle on saatu Insider Gamingin tietojen mukaan lisäksi 300 TOPS:n INT8- tai 67 TFLOPS:n suorituskykyyn FP16-tarkkuudella yltävä tekoälykiihdytin. Sonyn kerrotaan käyttävän kustomoitua koneoppimisarkkitehtuuria, mutta vuodosta ei selviä tarkoitetaanko tällä itse kiihdytintä vai ohjelmistopuolta. Niin tai näin, tekoälysuorituskykyä aiotaan hyödyntää PSSR- eli Playstation Spectral Super Resolution -skaalaimen kanssa. Konsoli tulee saamaan ilmeisesti tuen myös 8K-resoluutiolle ainakin jossain vaiheessa elinkaartaan.

Myös järjestelmäpiirin ääniprosessorin kellotaajuutta on hilattu ylöspäin ja tarjolla on jopa 35 % parempaa suorituskykyä, mitä kehittäjät voivat hyödyntää äänimaisemien parantamiseen. Viimeisimpänä muttei vähäisimpänä, PlayStation 5 Pro tulee sisältämään edelleen 256-bittisen muistiväylän, mutta ne toimivat nyt 18 GT/s nopeudella, mikä tuottaa 576 Gt/s muistikaistaa, 28 % PS5:sta enemmän.

Lähteet: Insider Gaming, TechPowerUp

AMD julkisti FidelityFX Super Resolution 3.1:n

FSR 3.1 lupaa parantaa merkittävästi kuvanlaatua, jonka lisäksi se tuo mukanaan tuen esimerkiksi Vulkan-rajapinnalle ja Xbox Game Development Kitille,

AMD on kertonut GDC 2024 -messuilla tuoreimmat kuulumiset FidelityFX Super Resolution -rintamalta. Yhtiön mukaan sillä on parhaillaan kehitteillä uusi FSR 3.1 -versio, joka on kenties pientä versionumeropäivitystä merkittävämpi muutos.

AMD:n mukaan FidelityFX Super Resolution 3.1:n kätkee sisäänsä merkittäviä parannuksia, joista ensimmäisenä luonnollisesti entistä parempi kuvan skaalauslaatu. Uutisen esimerkkikuvat on otettu 1080p-resoluutiolla Performance-asetuksella ja ne löytyvät animoituina lähdelinkin takaa.

Yhtiön mukaan laatua on saatu parannettua laaja-alaisesti esimerkiksi temporaalisen vakauden suhteen, mikä vähentää erilaista vilkuntaa kuvassa, sekä haamukuvien muodostumisen ja yksityiskohtien säilyttämisen osalta. Kuvanskaalaus on nyt myös irrotettu virallisesti ruutujen generoinnista, eli FSR 3.1:n mukaista ruutujen generointia voi käyttää myös muiden skaalainten kanssa.

Lisäksi FSR 3.1 tuo mukanaan kokonaan uuden AMD FidelityFX API -rajapinnan, jonka on tarkoitus helpottaa kehittäjien bugien etsintää ja liiskaamista sekä varmistaa automaattinen tuki tuleville FSR-versioille. Lisäksi mukana on tuki Vulkan-rajapinnalle sekä Xbox Game Development Kitille.

FidelityFX Super Resolution 3.1 tullaan julkaisemaan GPUOpen-sivustolla vuoden toisen neljänneksen aikana. Ensimmäisenä pelinä sitä tulee tukemaan Ratchet & Clank: Rift Apart.

Lähde: AMD

Playtronilta Linux-pohjainen PlaytronOS yhtenäistämään käsikonsolikokoisten tietokoneiden käyttöä

Pienellä henkilöstöllä ja miljoonien joukkorahoituksella kehitetty PlaytronOS tukee useita eri laitteita ja voi jopa emuloida x86-ympäristöä Arm-alustalla.

Startup-yhtiö Playtron on julkistanut Linuxiin pohjaavan ja yhtiön mukaan nimetyn PlaytronOS:n, jota se mainostaa kevyeksi pelikäyttöjärjestelmäksi ensisijaisesti käsikonsolien alati kasvavalle kirjolle. Playtronin toimitusjohtaja on CyanogenModista tuttu Kirt McMaster ja joukkorahoitusta hankkeelle on kerätty jo noin 10 miljoonaa dollaria. Hankkeessa on mukana kehittäjiä muun muassa ChimeraOS:n ja Heroic Game Launcherin puolelta.

PlaytronOS voidaan asentaa esimerkiksi Steam Deckiin, Asus ROG Allyyn tai Lenovo Legion Gohon, mutta myös Arm-pohjaiset laitteet ovat tuettuna x86-emulaation avulla. Hankkeella halutaan tehdä käsikonsolipelaamisesta yhtenäisempää ja mutkattomampaa tarjoamalla kevyt ja monia eri digitaalisia kauppa-alustoja tukeva käyttöjärjestelmä, joka toimii eri laitteilla. Vaikka PlaytronOS:stä puhutaan avoimen lähdekoodin projektina, sen asennuksesta pyydetään laitevalmistajilta 10 dollarin tekijänoikeusmaksua, mikä on kirvoittanut keskustelua siitä, suljetaanko käyttöjärjestelmä jossain vaiheessa kokonaan maksumuurin taakse.

PlaytronOS:n on tarkoitus tulla saataville myöhemmin tänä vuonna, ja ensi vuoden aikana Playtron on tuomassa markkinoille myös omaa käsikonsoliaan. Yhtiön suunnitelmissa on tuoda PlaytronOS tulevaisuudessa myös esimerkiksi kannettaviin ja pöytätietokoneisiin, televisioihin ja autoihin.

Lähde: Tom’s Hardware, Playtron