Uutiset
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 537.13 -ajurit
Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Starfield-pelille sekä ICARUS: New Frontiers -laajennokselle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 537.13 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 537.13 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima Starfieldille sekä ICARUS: New Frontiers -laajennokselle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin ei valitettavasti ole mainintoja. Voit lukea lisää mm. uusista G-Sync Compatible -sertifioinneista ja optimoiduista GeForce Experience -asetuksista NVIDIAn Game Ready -artikkelista.
Tuttuun tapaan ajureissa on jälleen korjattu aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa korjatuiksi pelibugeiksi on listattu Battlefield 2042:n epävakaus Freestyle-filttereitä käytettäessä ja Ratchet & Clank: Rift Apart -pelin suorituskykyvaihtelut, joiden syyksi on paljastunut NVIDIA Reflexin ja DirectStoragen väliset ongelmat. Lisäksi Vegas Pro FX:n esikatseluikkunan toimimattomuus joillain kannettavilla on raportoitu korjatuksi. Tiedossa olevia ongelmia listataan kaksi: Halo Infiniten merkittävät suorituskykyongelmat Maxwell-arkkitehtuurin näytönohjaimilla sekä DaVinci Resolven suorituskykyongelmat tietyissä tilanteissa, jotka juontavat juurensa korkean muistinkäytön tilanteissa sisällöntuotantosovelluksissa esiintyneiden vakausongelmien korjauksiin. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).
NVIDIA julkaisi uudet GeForce 537.13 -ajurit
Ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Starfield-pelille sekä ICARUS: New Frontiers -laajennokselle.
NVIDIAn uusi DLSS 3.5 -versio parantaa säteenseurantaa
DLSS 3.5 julkaistaan syksyllä parantamaan säteenseurannan kuvanlaatua ja se toimii kaikilla GeForce RTX -näytönohjaimilla.

NVIDIA on esitellyt DLSS- eli Deep Learning Super Sampling -tekniikastaan uuden 3.5-version, joka keskittyy parantamaan säteenseurannan kuvanlaatua tekoälyn voimin. Yhtiön mukaan uusi Ray Reconstruction -ominaisuus tarjoaa paremman kuvanlaadun säteenseurannassa kuin perinteisesti kohinanpoistoon (denoise) käytetyt tekniikat. Raskaasti säteenseurantaa käyttävissä peleissä Ray Reconstruction -ominaisuus saattaa myös parantaa suorituskykyä.
Kohinanpoistossa on omat haasteensa säteenseurannan kanssa ja se kadottaa matkalla tärkeää dataa, jota tarvitaan ruutujen skaalaamisessa korkeammalle resoluutiolle. Tämän seurauksena kadotetaan muun muassa väritietoja ja lopputulos saattaa kärsiä epätarkoista valaistusefektistä, jotka johtavat haamukuviin (ghosting) ja heikkolaatuiseen yleiseen valaistukseen (global illumination) sekä heijastuksiin.
NVIDIA mainostaa uutta Ray Reconstruction -tekniikkaansa älykkäämmäksi kuin perinteiset kohinanpoistajat ja kertoo kouluttaneensa siihen dataa pelimoottorilta, erottamaan eri säteenseurantaefektejä, tunnistamaan hyvää ja huonoa temporaali- ja spatiaalidataa oikeiden pikseleiden valitsemiseksi sekä säilyttämään korkean taajuuden dataa skaalauksessa.
NVIDIAn julkaisemissa esimerkkikuvissa Portal RTX- ja Cyberpunk 2077 -peleissä DLSS 3.5 tarjoaa värikkäämpää, tarkempaa ja yksityiskohtaisempaa kuvaa jopa hieman paremmalla suorituskyvyllä kuin aiemmat DLSS 2- ja DLSS 3 -tekniikat.
DLSS 3.5 ja uusi Ray Reconstruction -tekniikka toimivat Tensor-ytimillä kaikilla GeForce RTX -näytönohjaimilla, toisin kuin DLSS 3:n suorituskykyä parantava Frame Generation -ominaisuus, joka on käytettävissä ainoastaan GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimilla.
Syksyllä ajuripäivityksen mukana julkaistava DLSS 3.5 on tuettuna alkuun Cyberpunk 2077- , Portal with RTX- ja Alan Wake 2 -peleissä.
Lähde: NVIDIA
NVIDIAn uusi DLSS 3.5 -versio parantaa säteenseurantaa
DLSS 3.5 julkaistaan syksyllä parantamaan säteenseurannan kuvanlaatua ja se toimii kaikilla GeForce RTX -näytönohjaimilla.
Logitech G Pro X Superlight 2 -pelihiiri vuoti nettiin
Lähiviikkoina julkaistavaksi tarkoitettu Superlight 2 on varustettu uusilla optomekaanisilla Lightforce-hybridikytkimillä ja 32 000 DPI:n Hero 2 -sensorilla.

Oheislaitejätti Logitech on ollut aktiivisena yrityskaupoilla viime aikoina, mutta tällä kertaa uutta tulee yhtiön ydinosaamisesta hiirten parissa. Uuden Logitech G Pro X Superlight 2:n julkaisupäivä ei ole vielä tiedossa, mutta käytännössä kaikki uutuushiiren tiedot ehtivät jo vuotaa julki.
Logitech G Pro X Superlight 2 -pelihiiri muistutttaa ulkoisesti hyvin paljon edeltäjäänsä, ellei ole peräti identtinen. Eroja ensimmäisen sukupolven versioon löytyy kuitenkin hiiren kenties tärkeimmistä elementeistä, näppäimistä ja sensorista. Pelaajat ovat kuitenkin ilmeisesti unohtuneet, sillä RGB-välkettä hiirestä on turha yrittää etsiä.
Superlight 2 hyödyntää yhtiön omia optomekaanisia Lightforce-kytkimiä, joissa itse mekanismi on optinen, mutta myös mekaanisen kytkimen elementit on pidetty mukana tuntuman vuoksi. Ratkaisulla saadaan optisen kytkimen nopeus ja tarkkuus ilman ns. debounce-filttereitä menettämättä kuitenkaan fyysisen kytkinmekanismin klikkausta tai vastusta. Pääkytkinten lisäksi hiiren vasemmasta kyljestä löytyy kaksi peukalopainiketta, joiden kytkintyypistä ei ole mainintoja.
Toinen iso uudistus on siirtyminen Hero 2 -sensoriin, joka yltää 32 000 DPI:n tarkkuuteen. Sensorin luvataan pysyvän kyydissä yli 500 IPS:n nopeuksissa ja yli 40G:n kiihdytyksissä. Vaikkei sitä erikseen olekaan mainittu, Hero 2 perustunee edeltäjänsä tapaan johonkin PixArtin sensoreista. Pro X Superlight 2 on yhteydessä tietokoneeseen Logitechin omalla 2,4 GHz:n Lightspeed-yhteydellä langattomasti 2000 hertsin päivitystaajuudella ja lähettimen saa kätevästi kulkemaan mukana hiiren pohjasta löytyvässä lokerossa. Pohjasta löytyy myös kookkaat 100 % PTFE -tassut sekä virtakytkin.
Logitechin mukaan se on saanut kasvatettua hiiren akun kestoa ensimmäisen sukupolven 70 tunnista 95 tuntiin jatkuvaa käyttöä. Tästä huolimatta myös painoa on saatu viilattua 3 grammaa pienemmäksi tasan 60 grammaan. Hiiren tarkat mitat eivät ole vielä saatavilla, mutta ne lienevät yhtenevät edeltäjän kanssa. Superlight 2 hoitaa akun latauksen vihdoin modernisti USB-C-liitännällä.
Logitech G Pro X Superlight 2 saapuu tiedot julkistaneen WinFuturen mukaan myyntiin lähiviikkojen aikana. Saksassa sen suositushinnan kerrotaan asettuvan 169 euroon. Raa’alla veroerolla hinnan sopisi odottaa asettuvan Suomessa 175-180 euroon, mutta aina hinnoittelu ei ole niin suoraviivaista. Hiiri tulee saataville kuvien mukaisesti mustassa, valkoisessa ja magentan purppuraisessa kuosissa.
Lähde: WinFuture
Logitech G Pro X Superlight 2 -pelihiiri vuoti nettiin
Lähiviikkoina julkaistavaksi tarkoitettu Superlight 2 on varustettu uusilla optomekaanisilla Lightforce-hybridikytkimillä ja 32 000 DPI:n Hero 2 -sensorilla.
AMD julkaisi uudet AMD Software 23.8.1 -ajurit
Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki Immortals of Aveum -pelille, mutta mukaan on mahtunut myös bugikorjauksia.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 23.8.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.
AMD Software 23.8.1 -ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki Immortals of Aveum -pelille. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin ei valitettavasti ole mainintoja.
Tuttuun tapaan ajureissa on taas korjattu joukko aiempien julkaisujen ongelmista. Tällä kertaa korjauslistalta löytyy esimerkiksi RX 7000 -kokoonpanojen kanssa esiintyvä ongelma, jossa useammalla korkean resoluution ja virkistystaajuuden näytöllä vaihteleva virkistystaajuus päällä virrankulutus on lepotilassa normaalia korkeampi. Ongelmaa on korjattu joidenkin näyttökonfiguraatioiden kohdalla aiemmissakin ajureissa ja yhtiö jatkaa optimointejaan korjatakseen loputkin tapaukset. Lisäksi liiskattujen bugien listalle pääsivät RX 5600 XT:llä esiintynyt suorituskyvyn lasku Smart Access Memory käytössä, Ratchet & Clank: Rift Apartin kaatuilut säteenseurannalla, kun myös dynaaminen resoluution skaalaus on käytössä, sekä RX 7000 -sarjan näytönohjaimen tai niiden ajureiden kaatuilut Starcraft II:ssa. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan Performance Metrics Overlayn FPS-mittarin toimimattomuus joissain peleissä, Baldur’s Gate 3:n tai ajureiden kaatuminen, kun peliä pelataan RX 7000 -sarjan näytönohjaimella DirectX 11 -rajapinnalla sekä äänen ja videon mahdolliset synkronointiongelmat AV1-koodekilla nauhoitettaessa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi uudet AMD Software 23.8.1 -ajurit
Ajureiden ainut merkittävä uudistus on tuki Immortals of Aveum -pelille, mutta mukaan on mahtunut myös bugikorjauksia.
Uusi artikkeli: Razer Blade 14 -pelikannettava (Ryzen 9 7940HS & GeForce RTX 4070)
Kokeilussa Razer Blade 14 -pelikannettava AMD:n uudella 8-ytimisellä Ryzen 9 7940HS -prosessorilla, GeForce RTX 4070 -näytönohjaimella ja 14-tuumaisella 2560×1600-resoluution näytöllä varustettuna.

Saimme kokeiltavaksi AMD:n Zen 4 -arkkitehtuuriin perustuvalla 8-ytimisellä Ryzen 9 7940HS -prosessorilla varustetun Razer Blade 14 -pelikannettavan vuoden 2023-mallin. Tarkemmin ottaen 3400 euron hintaisen konfiguraation sisuksista löytyy NVIDIAn GeForce RTX 4070 -mobiilinäytönohjain, 16 gigatavua keskusmuistia ja teratavun M.2 SSD. Näyttönä on 14-tuumainen paneeli 2560×1600-resoluutiolla ja 240 hertsin virkistystaajuudella sekä FreeSync Premium -tuella.
Tutustumme tässä artikkelissa pelikannettavan ominaisuuksiin, ajamme kokeiluluonteisesti suorituskyky- ja akkutestit sekä suoritamme lämpötila- ja melumittaukset.
Lue artikkeli: Kokeiltua: Razer Blade 14 -pelikannettava (Ryzen 9 7940HS & GeForce RTX 4070)
Uusi artikkeli: Razer Blade 14 -pelikannettava (Ryzen 9 7940HS & GeForce RTX 4070)
Kokeilussa Razer Blade 14 -pelikannettava AMD:n uudella 8-ytimisellä Ryzen 9 7940HS -prosessorilla, GeForce RTX 4070 -näytönohjaimella ja 14-tuumaisella 2560×1600-resoluution näytöllä varustettuna.
Video: Kasataan pelitietokone Fractal North -koteloon
Videolla kasataan noin 3400€ hintainen hillityn tyylikäs pelitietokone.

Kaupallinen yhteistyö Fractalin kanssa
Fractal julkaisi viime joulukuussa puukoristeisella etupaneelilla varustetun North-tietokonekotelon, jonka hinta Suomessa on noin 135 euroa. Kotelo on saatavilla mustana ja valkoisena lasikyljellä tai verkkopaneelilla.
Videolla Juha ja Sampsa kasaavat koteloon suorituskykyisen pelitietokoneen AMD:n Ryzen 7 7800X3D -prosessorilla, Asuksen ja Noctuan yhteistyössä kehitetyllä GeForce RTX 4080 -näytönohjaimella sekä Fractalin 240 mm Lumen S24 AIO-jäähdytyksellä ja Ion Gold 850W -virtalähteellä varustettuna.
Jos pidit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Kasataan pelitietokone Fractal North -koteloon
Videolla kasataan noin 3400€ hintainen hillityn tyylikäs pelitietokone.
Live: io-techin Tekniikkapodcast (33/2023)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 18. elokuuta noin kello 15:00 alkavana suorana live-streamina YouTubessa ja äänessä ovat tällä viikolla Juha Kokkonen ja Sampsa Kurri.
Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin Tekniikkapodcast (33/2023)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
Razer julkaisi uuden Blackwidow V4 75% -pelinäppäimistön
Näppäimistö tukee sekä 3- että 5-pinnisiä hotswap-kytkimiä, mikäli mukana tulevat tuntopisteelliset mutta hiljaiset kytkimet eivät istu omaan pirtaan.

Pelaajien lifestylebrändiksi itseään kutsuva Razer täydensi hiljattain alkuvuodesta startattua Blackwidow V4 -sarjaa kahdella uudella näppäimistöllä. Nyt joukkoon liittyy yhtä kokoa pienempi sisarus.
Razer Blackwidow V4 75% on nimensä mukaisesti 75 % -kokoluokan näppäimistö. Se on varustettu oletuksena yhtiön omilla 3. sukupolven tuntopisteellisillä mutta hiljaisilla oransseilla kytkimillä, jotka on voideltu valmiiksi GPL 205g0 -voiteluaineella. Mikäli kytkimet eivät miellytä, tukee näppäimistön piirilevy sekä 3- että 5-pinnisiä hotswap-kytkimiä. Piirilevyllä on myös valmiit reiät ruuvattavia lisävakauttajia varten.
Blackwidow V4 75%:stä löytyy standardiasettelun lisäksi pieni rullakytkin sekä kaksi mediapainiketta. Koko komeus istuu alumiinikannella ja ranteita hellii tekonahkainen, magneettikiinnitteinen rannetuki. Näppäimistö hohtaa valoa jokaisen kaksoisvaletun ABS-näppäinhatun alta ja lävitse, jonka lisäksi näppäimistön kylkiin on lisätty valonauhat tunnelmaa tuomaan.
Näppäimistö on langallinen ja päivittää tilaansa tietokoneelle parhaimmillaan jopa 8000 hertsin nopeudella. Sen sisältä löytyy aivojen lisäksi useampaan kerrokseen jaettu rakenne, jossa on niin tukilevyjä kuin äänenvaimennustakin mukana.
Razer Blackwidow V4 75% on saatavilla välittömästi sekä US- että International US (ISO) -näppäinasetteluilla. Mainintaa mahdollisista tulevista muista asetteluista ei ole. Näppäimistön suositushinta yhtiön omassa verkkokaupassa on 219,99 euroa.
Lähde: Razer
Razer julkaisi uuden Blackwidow V4 75% -pelinäppäimistön
Näppäimistö tukee sekä 3- että 5-pinnisiä hotswap-kytkimiä, mikäli mukana tulevat tuntopisteelliset mutta hiljaiset kytkimet eivät istu omaan pirtaan.
Lenovon käsikonsolikokoluokan tietokone Legion Go renderöintivuodossa
Yhtiö on lainannut sivun Nintendon Switch-pelikirjasta ja tehnyt näyttön sivuilta löytyvistä hallintalaitteista irrotettavat ”joyconit”.

Käsikonsolikokoluokan tietokoneet ovat parhaillaan yrittämässä todellista läpimurtoa Steam Deckin johdolla. Valvella on kuitenkin markkinoilla useita kilpailijoita ja pian niitä on yksi lisää.
Uutisoimme aiemmin lyhyesti Lenovon suunnittelevan Legion Go -nimistä käsikonsolikokoluokan tietokonetta. Nyt Windows Report on saanut haltuunsa väitetysti virallisia renderöintejä, joissa esiintyy yhtiön tuleva uutuus. Tietokone näyttää ensisilmäyksellä edestä katsottuna verrattain yksinkertaiselta laitteelta, jossa ei ole käytetty liikaa aikaa muotoiluun tai koristeluun. Pinnan alla on piilossa kuitenkin monta mielenkiintoista yksityiskohtaa.
Etupuolta hallitsee luonnollisesti kookas näyttö, jonka huhutaan olevan kooltaan 8”, kilpailijoitaan hieman isompi. Näytön sivuilta löytyy hallintalaitteet: vasemmalla virtapainike, tatti, d-pad ja kaksi muuta painiketta, oikealla valintapainike, toimintopainikkeet, toinen tatti ja pieni kosketuslevy. Molemmilta kyljiltä löytyy kaksi lisäpainiketta, joista toinen jatkuu olkapainikkeeksi, sekä liipaisimet. Oikealla puolen on lisäksi etusormelle tarkoitettu rullakytkin. Molemmilta puolilta selkäpuolelta löytyy myös kaksi eri paikkoihin sijoiteltua lisäpainiketta, sekä niiden välistä kickstand-seisontatuki. Tietokoneen ylälaidasta löytyy myös äänenvoimakkuuspainikkeet, kuuloke- ja mikrofoniliitännät sekä USB-C-liittimiä.
Lenovo on lainannut Legon Gohon sivun myös Nintendon pelikirjasta, sillä näytön voi jättää pöydälle seisontatukensa varaan samalla, kun hallintalaitteet on irrotettu Switchin joyconeja muistuttaviksi ohjainkaupuloiksi.
Lähde: Windows Report
Lenovon käsikonsolikokoluokan tietokone Legion Go renderöintivuodossa
Yhtiö on lainannut sivun Nintendon Switch-pelikirjasta ja tehnyt näyttön sivuilta löytyvistä hallintalaitteista irrotettavat ”joyconit”.
Tachyum kasvatti Prodigyn 192-ytimiseksi jättiprosessoriksi
Yhtiön mukaan logiikkasynteesityökalujen päivitys mahdollistaa mm. ydinmäärän ja SERDES-kaistojen määrän kasvattamisen 50 %:lla, kun koko prosessori kasvaa samalla vain 20 %.

Tachyum on puuhannut universaalin Prodigy-prosessorin parissa jo vuosia. Yhtiö kutsuu sitä universaaliksi prosessoriksi, koska sen kerrotaan kykenevän ajamaan niin x86:lle, Armille kuin RISC-V:llekin suunniteltua koodia suorituskykyisesti.
Tachyum julkisti 128-ytimisen Prodigy-prosessorin virallisesti toukokuussa 2022. Tuolloin prosessorin kerrottiin kylmän viileästi tulevan murskaamaan niin Intelin Xeon 8380:n kuin AMD:n 3. sukupolven Epyc 7763HPC:n kokonaislukutehtävissä kuin NVIDIAn H100-laskentapiirin FP64- ja FP8-tarkkuuksilla.
Nyt yhtiö on kertonut päätyneensä vaihtamaan logiikkasynteesityökalut (EDA, Electric Design Automation) kesken piirin fyysistä suunnitteluvaihetta. Työkalujen vaihto on pakottanut yhtiön uusimaan paljon jo tehtyä, mutta työ ei ole ollut turhaa.
Tachyumin mukaan uusien työkalujen myötä yhtiö on voinut kasvattaa prosessorin 192-ytimiseksi, jonka lisäksi SERDES-väylien määrää on kasvatettu 64:stä 96:een, sarjaväylien määrää on kasvatettu 32:lla ja muistitukeakin on saatu viilattua DDR5-6400:stä ylöspäin DDR5-7200:aan. Piirissä on yhteensä 16 DDR5-muistikanavaa. Muutokset kasvattivat piirin kokoa, mutta vain maltillisesti. Aiemmilla työkaluilla piiristä olisi tullut noin 500 mm2 kokoinen, kun uusilla työkaluilla ja piirin ominaisuuspäivityksillä koko on noin 600 mm2. Valmistusprosessin puolesta piirin kokoa voisi kasvattaa entisestään, mutta yhtiön mukaan loppuisi jo muistikaista liian pahasti kesken.
Tachyum on päivittänyt samalla myös suorituskykylupauksiaan. Nyt Prodigy tulee sen mukaan peittoamaan nopeimmat x86-prosessorit nelinkertaisesti pilvikuormissa ja nopeimmat GPU:t kolminkertaisesti HPC-tehtävissä sekä jopa kuusinkertaisesti AI-tehtävissä. Yhtiö aikoo toimittaa ensimmäiset Prodigy-prosessorit kuluvan vuoden loppuun mennessä.
Lähde: Lehdistötiedote
Tachyum kasvatti Prodigyn 192-ytimiseksi jättiprosessoriksi
Yhtiön mukaan logiikkasynteesityökalujen päivitys mahdollistaa mm. ydinmäärän ja SERDES-kaistojen määrän kasvattamisen 50 %:lla, kun koko prosessori kasvaa samalla vain 20 %.