Uutiset
iFixit: Apple iPhone 14 -perusmalli on huomattavasti entistä helpompi korjata
Rakenteen helpompi korjattavuus koskee iFixitin mukaan vain iPhone 14 -perusmalleja, sillä Pro-mallit käyttävät edelleen viime vuoden laitteista tuttua runkoa.

iFixit on tuttuun tapaansa purkanut Applen tuoreimman iPhone 14 -älypuhelimen. Perusmallin iPhonet eivät tänä vuonna saaneet ominaisuuskattaukseensa järin merkittäviä muutoksia, mutta iFixitin löydösten perusteella puhelimesta on tehty entistä helpompi korjattava, vaikkei tämä ulos päin näykään. Muutos on sivuston mukaan myös suurin, mitä iPhoneihin on tapahtunut sitten iPhone X:n.
Selkeimpänä uudistuksena iPhone 14 on mahdollista avata sekä edestä että takaa. Aiemmin Yhdysvaltalaisjätin älypuhelimet ovat auenneet vain näytön puolelta. Näytön irrottamisen jälkeen iPhone 14:ssä on edessä metallinen suojalevy, jonka koloista pääsee käsiksi näytön kiinnikkeisiin. Käytännössä uusi muotoilu helpottaa iFixitin mukaan näytön vaihtoa merkittävästi.
Takalasin poistaminen puolestaan paljastaa näyn, jota varten ennen oli irrotettava näyttö ja samalla irrotettava takalasi tekee myös uuteen lasiin vaihtamisen huomattavasti aiempia vuosia helpommaksi. Tämä näkyy myös Applen huoltohinnastoissa, sillä Applen suomenkielisten kotisivujen mukaan arvioidut kustannukset takalasin vaihtoon virallisessa huollossa ovat 199 euroa. Rakenteen helpompi korjattavuus koskee iFixitin mukaan vain iPhone 14:ää ja 14 Plussaa, sillä Pro-mallit käyttävät edelleen viime vuoden rakennetta. Tämä näkyy muun muassa takalasin korjaushinnassa, joka on Applen kotisivujen mukaan 14 Prolle jopa 598,99 euroa.
Selvästi helpommaksi muuttuneen korjattavuuden vastapainona iFixit huomauttaa Applen kuitenkin vaativan pelkän takalasinkin vaihdon jälkeen virallista komponentin aktivointia.
Muita uusia iPhonen 14:n ominaisuuksia ovat satelliittiyhteys, päivitetty kamera ja Yhdysvalloista poistettu SIM-korttipaikka, joka näkyy myös iFixitin purkuvideolla ja kuvissa, mutta tarkemmin sivusto aikoo perehtyä muutoksiin iPhone 14 Pro -malliensa purkuartikkelin yhteydessä. SIM-kortin poisto koskee ainoastaan Yhdysvaltain markkinoita, eli Suomen iPhone 14 -malleissa on edelleen SIM-korttipaikka.
Korjattavuusarvosanaksi iPhone 14 -perusmallille iFixit antaa 7/10. Kyseessä on paras arvosana, jonka iPhone on saanut sitten iPhone 7:n.
Lähde: iFixit
iFixit: Apple iPhone 14 -perusmalli on huomattavasti entistä helpompi korjata
Rakenteen helpompi korjattavuus koskee iFixitin mukaan vain iPhone 14 -perusmalleja, sillä Pro-mallit käyttävät edelleen viime vuoden laitteista tuttua runkoa.
Asus julkisti MediaTekin Dimensity 9000+ -piiriä käyttävät 6D-versiot ROG Phone -pelipuhelimestaan
Uudet mallit hyödyntävät MediaTekin lippulaivajärjestelmäpiiriä ja Ultimatessa on uusi uniikki jäähdytysratkaisu.

Asus on esitellyt uudet 6D-versiot ROG Phone -pelipuhelinmallistoonsa. Mallinimen D-kirjain viittaa malleissa käytettyyn MediaTekin Dimensity 9000+ -järjestelmäpiiriin, joka Asuksen mukaan toimii peleissä suorituskykyisemmin kuin Qualcommin Snapdragon 8+ gen 1 -piiri. Mediatekin piiri mahdollistaa myös nopeamman LPDDR5X-muistin käyttämisen.
Uutena ominaisuutena Ultimate-mallissa on myös AeroActive Portal -jäähdytys, joka paljastaa kuparisen jäähdytysrivaston puhelimen sisältä, kun ulkoinen Aero Active 6 -jäähdytin (toimitetaan Ultimate-mallin mukana) on asennettuna. Rivasto on kiinnitetty sisäiseen höyrykammioon ja kasvattaa jäähdytyspinta-alan yhdeksänkertaiseksi. Kun cooleri ei ole asennettuna jäähdytysluukku on suljettuna ja puhelimelle luvataan IPx4-roiskesuojaus.
Muilta osin 6D-mallit perustuvat aiemmin julkaistuihin ROG Phone 6 -malleihin. Ultimate-versio on varustettu takakuoren ROG Vision PMOLED-näytöllä, kun taasen perusmallissa on RGB-valaistu ROG-logo. Molemmat 6D-mallit tulevat saataville vain uudessa Space Gray -värissä.
ASUS ROG Phone 6D ja 6D Ultimaten tekniset ominaisuudet:
- Strategiset mitat: 173 x 77 x 10,4 mm, 239 grammaa
- 6,78” AMOLED -näyttö 2448×1080, 165 Hz virkistystaajuus, 720 Hz kosketuksentunnistus, 23 ms viive, HDR10+, Gorilla Glass Victus
- MediaTek Dimensity 9000+ -järjestelmäpiiri
- Muisti ja tallennustila:
- ROG Phone 6D: 12 Gt LPDDR5X, 256 Gt UFS 3.1
- ROG Phone 6D Ultra: 16 Gt LPDDR5X, 512 Gt UFS 3.1
- Takakamera:
- 50 megapikselin Sony IMX766 laajakulma (f/1.9, 1/1,56” sensori, 1,0 µm pikselikoko)
- 13 megapikselin ultralaajakulma (f/2.2)
- 5 megapikselin makrokamera
- Etukamera: 12 megapikseliä (27,5 mm kinovastaava)
- 5G (Taajuustuki mallikohtaista, selvityksessä mikä malli Suomeen tulee)
- Wi-Fi 6E, Bluetooth 5.2, GPS, GLONASS, BDS, GALILEO, QZSS, NavIC
- NFC, Sormenjäljen lukija näytössä, IPX4-roiskesuojaus, paineen tunnistavia lisäpainikkeita
- Eteenpäin suunnatut Dirac HD -stereokaiuttimet Cirrus Logicin vahvistimella (Hi-Res Audio ulostulo)
- USB-C 3.1 (sivuilla) ja USB-C 2.0 (pohjassa), Asuksen oma lisälaiteliitin
- 6000 mAh akku, 65 watin pikalataus, Quick Charge 5, PD Charging
- Android 12
ROG Phone 6D:n suositushinta Suomessa on 999 euroa ja 6D Ultimaten 1449 euroa. Laitteet ovat ennakkotilattavissa ja tulevat saataville lokakuun puolivälissä.
Lisäksi Asus tuo saataville Batman Edition -erikoismallin, joka perustuu 6D-perusmalliin, mutta on kuvitettu Batman-teemalla ja varustettu joukolla Batman-henkisiä lisävarusteita. Batman Edition tulee saataville loka-marraskuun taitteessa ja sen suositushinta on 1249 euroa.
Asus julkisti MediaTekin Dimensity 9000+ -piiriä käyttävät 6D-versiot ROG Phone -pelipuhelimestaan
Uudet mallit hyödyntävät MediaTekin lippulaivajärjestelmäpiiriä ja Ultimatessa on uusi uniikki jäähdytysratkaisu.
Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi 12 Lite
Testasimme Xiaomin keskihintaluokkaisen 12 Lite -älypuhelimen.

Xiaomi laajensi 12-mallistoon keskihintaluokkaan heinäkuussa julkaistessaan Xiaomi 12 Liten, joka toimii samalla myös seuraajana viime vuoden Mi 11 Lite 5G:lle sekä 11 Lite 5G NE:lle. Suomeen puhelin julkaistiin tänään 19. syyskuuta 499 euron suositushintaan ja me pääsimme testaamaan laitteen jo valmiiksi ennen Suomen julkaisua.
Xiaomi 12 Liten perusominaisuuksiin kuuluu Snapdragon 778G -järjestelmäpiiri, 4300 mAh:n akku 67 watin pikalatauksella sekä 6,55-tuumainen AMOLED-näyttö 120 hertsin virkistystaajuudella. Kamerajärjestelmä puhelimessa muodostuu 108 megapikselin pääkamerasta, 8 megapikselin ultralaajakulmakamerasta sekä 2 megapikselin makrokamerasta.
Testiartikkelissa tutustumme Xiaomi 12 Liteen viikon ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta.
Lue artikkeli: Testissä Xiaomi 12 Lite
Uusi artikkeli: Testissä Xiaomi 12 Lite
Testasimme Xiaomin keskihintaluokkaisen 12 Lite -älypuhelimen.
EVGA lopettaa yhteistyön NVIDIAn kanssa
EVGA on valmistanut yksinomaan NVIDIAn näytönohjaimia vuodesta 1999 lähtien.

AIB-valmistajat jakautuvat tällä hetkellä käytännössä kolmeen joukkoon: sekä AMD:n että NVIDIAn näytönohjaimia tekeviin, vain AMD:n näytönohjaimia tekeviin ja vain NVIDIAn näytönohjaimia tekeviin. Pian joukkoon voidaan lisätä vielä myös Intelin näytönohjaimia tekevät.
Yksi perinteisimmistä vain NVIDIAn näytönohjaimia valmistavista yrityksistä on ollut EVGA, mutta tuo matka on nyt talsittu loppuun. JayzTwoCents, GamersNexus ja muutamat muut tahot kutsuttiin hiljattain tapaamiseen, jossa EVGA:n toimitusjohtaja kertoi yksioikoisesti yhtiön lopettavan kaiken yhteistyön NVIDIAn kanssa.
JayzTwoCents ja Gamers Nexuksen Steve käyvät videoilla läpi omia ja eri valmistajilta, pääosin EVGA:lta suoraan kuulemiaan kokemuksia NVIDIAn kanssa työskentelystä. Yleisellä tasolla yhtiötä ei voi kutsua ainakaan helpoimmasta päästä olevaksi kumppaniksi ja pahimmillaan NVIDIAn suhdetta EVGA:an kuvaillaan jopa liki väkivaltaisen dominoivaksi. Yhtenä räikeänä esimerkkinä on ollut jopa näytönohjainjulkaisuja, jossa EVGA itse on saanut tietää suositushinnat julkaisutilaisuudessa samanaikaisesti normaalin yleisön kanssa. Jotain asian vakavuudesta kertoo sekin, että näytönohjaimet olivat yli 80 % EVGA:n liikevaihdosta. Asiasta tarkemmin kiinnostuneille suosittelemme uutiseen upotettuja videoita.
Tulevaisuuden osalta EVGA ei aio siirtyä kuitenkaan AMD:n näytönohjaimien valmistajaksi, vaan yhtiön toimitusjohtajan mukaan niin kauan kuin hän on johdossa EVGA tulee keskittymään muihin markkinoihinsa eikä valmista enää ainuttakaan näytönohjainta. Nyt näyttää siis siltä, että vuonna 1999 alkanut EVGA-näytönohjainten historia tulee päätökseensä 2022. Yhtiö uskoo nykyisten näytönohjainvarastojen loppuvan vuoden loppuun mennessä, mutta se tulee tarjoamaan lupaamansa tuen nykyisille asiakkailleen. Jo valmistetut GeForce 40 -sarjan näytönohjaimet yhtiö pitää itsellään.
EVGA lopettaa yhteistyön NVIDIAn kanssa
EVGA on valmistanut yksinomaan NVIDIAn näytönohjaimia vuodesta 1999 lähtien.
NVIDIA julkaisi uuden GeForce RTX 40 -kiusoitteluvideon
Kiusoitteluvideolla näkyy Ada Lovelacen ”Diagram for the computation by the Engine of the Numbers of Bernoulli” sekä mystinen puhelinnumero.

NVIDIA valmistelee nahkatakkisen Jensen Huangin johtamana parhaillaan julkaistavaksi uusia GeForce RTX 40 -sarjan näytönohjaimia. Yhtiö ei ole virallisesti kertonut arkkitehtuurin koodinimeä, mutta se on antanut jo kylliksi vihjeitä, jotka varmistavat oletetun Ada Lovelacen olevan oikea nimi.
Nyt yhtiö on julkaissut uuden kiusoittelutwiitin otsikolla ”The future has a past…” ja videolla, jossa näkyy Ada Lovelacen vuonna 1843 kehittämä ”Diagram for the computation by the Engine of the Numbers of Bernoulli”, mitä pidetään yleisesti ensimmäisenä kunnon tietokoneohjelmana.
Kiusoittelutwiitin videolla näkyy myös pienenä yksityiskohtana näyttöön kiinnitetty post-it-lappu, jossa on puhelinnumeron muotoon kirjoitettu (208) 629-7538. Numeron merkityksestä ei ole varmaa tietoa, mutta mm. VideoCardz spekuloi niiden viittaavan AD102-sirun kokoon (629 mm2) ja transistorimääriin (75,38 miljardia) ja mainitsee joidenkin epäilevän, että 208 tarkoittaisi 208 %:n suorituskykyä edeltäjään nähden. Piirin koko ja transistorimäärät sopisivat viimeaikaisiin huhuihin, mutta ottaen huomioon NVIDIAn ilmoittaneen H100:n GPU-sirun kooksi 814 mm2 ja sen rakentuvan noin 80 miljardista transistorista, on 629 mm2:n koko ja 75,38 miljardin transistorin paketti mahdottomalta kuulostava yhtälö, oli käytössä sitten sama 4N tai jokin muu TSMC:n 5 nanometrin luokan prosesesseista.
NVIDIAn GeForce Beyond: A Special Broadcast -keynote pidetään GTC 2022 -tapahtumassa 20. syyskuuta.
Lähde: NVIDIA @ Twitter, VideoCardz
NVIDIA julkaisi uuden GeForce RTX 40 -kiusoitteluvideon
Kiusoitteluvideolla näkyy Ada Lovelacen ”Diagram for the computation by the Engine of the Numbers of Bernoulli” sekä mystinen puhelinnumero.
TeamGroup esitteli ensimmäiset AMD EXPO muistinsa: T-Force Vulkanα DDR5
AMD:n EXPO ja Intelin XMP eivät ole suoraan keskenään yhteensopivia ja T-Force on valinnut uusiin Vulkanα-muisteihinsa pelkät EXPO-profiilit.

Muistivalmistaja TeamGroup on julkaissut T-Force-pelibrändinsä alla ensimmäiset DDR5-muistinsa AMD:n AM5-alustalle ja Ryzen 7000 -prosessoreille. T-Forcen uusissa Vulkanα-muisteissa on sisäänrakennetut AMD EXPO -muistiprofiilit eikä lainkaan Intelin XMP-profiileita.
T-Force Vulkanα DDR5-muistit tulevat saataville kolmessa eri nopeudessa: DDR5-5200, DDR5-5600 ja DDR5-6000. Viimeisin on samalla AMD:n mukaan ns. sweetspot tuleville Ryzen 7000 -prosessoreille, kun huomioidaan sekä hinta, nopeus että toimintavarmuus. Tosipelaajien harmiksi RGB-valaistus on unohtunut ja T-Force luottaa verrattain yksinkertaisiin alumiinisiin lämmönlevittäjiin mustina tai punaisina valinnan mukaan.
DDR5-5200-nopeudella toimivien muistien ajoitukset ovat CL38-40-40-84, käyttöjännite 1,25 volttia ja ne tulevat saataville 8 gigatavun kapasiteetissa yksittäisinä kampoina sekä kahden kamman kitteinä. DDR5-5600-nopeudella latenssit ovat CL40-40-40-84, käyttöjännite 1,2 volttia ja kapasiteetti on tuplattu 16 gigatavuun per kampa. DDR5-6000-muistien latenssit ovat kenties hieman erikoisesti koko joukon pienimmät: CL38-38-38-78 ja käyttöjännite 1,25 volttia. DDR5-6000-muistit tulevat saataville 5600:sten tavoin vain 16 Gt:n kapasiteetissa yhden tai kahden kamman paketeissa.
Lähde: TeamGroup
TeamGroup esitteli ensimmäiset AMD EXPO muistinsa: T-Force Vulkanα DDR5
AMD:n EXPO ja Intelin XMP eivät ole suoraan keskenään yhteensopivia ja T-Force on valinnut uusiin Vulkanα-muisteihinsa pelkät EXPO-profiilit.
ASRock julkaisi ensimmäiset Phantom Gaming -pelinäyttönsä
ASRockin näytöt pyrkivät erottumaan massasta integroiduilla Wi-Fi-antenneillaan.

ASRock on ollut monia kilpailijoitaan laiskempi laajentumaan uusille markkinoille, eikä yhtiön portfolioon kuulu emolevyjen lisäksi kuin näytönohjaimia, verkkotuotteita ja kolmen tyyppisiä valmistietokoneita. Nyt yhtiö on kuitenkin päättänyt avata oman pelikirjansa myös näyttömarkkinoille.
ASRock on julkistanut markkinoille kaksi uutta näyttöä, jotka on sijoitettu yhtiön Phantom Gaming -pelibrändin alaisuuteen. Uudet Phantom Gaming PG34WQ15R2B ja PG27FF1A on suunniteltu yhtiön mukaan ennen kaikkea nopeatempoisille peleille ja mukaan on saatu myös yksi uusi innovaatio.
PG34WQ15R2B on nimensä mukaisesti 34-tuumainen ja varustettu kaarevalla (1500R) 3440×1440-resoluution VA-paneelilla. Paneelille luvataan 165 hertsin virkistystaajuus ja 1 millisekunnin MPRT-vasteaika. Näyttö kykenee toistamaan 91 % DCI-P3-väriavaruudesta ja se on DisplayHDR 400 -sertifioitu. Vaihtelevan virkistystaajuuden tuki on FreeSync Premium -sertifioitu. Näytön takaa löytyy kaksi HDMI 2.0- ja yksi DisplayPort 1.4 -liitin.
27″ PG27FF1A perustuu puolestaan suoraan FullHD-resoluution IPS-paneeliin. Myös sille luvataan 165 hertsin virkistystaajuus ja millisekunnin MPRT-vasteaika. Paneelin värintoisto on hieman VA-verrokkia parempi yltäen 94 %:iin DCI-P3-väriavaruudesta, mutta näytöstä ei löydy DisplayHDR-sertifiointia tyypillisen kirkkauden jäädessä vaivaiseen 250 kandelaan neliömetriä kohden, mutta tuki HDR10-formaatille on sentään mukana. Vaihteleva virkistystaajuus on isoveljen tavoin FreeSync Premium -sertifioitu. Myös I/O-liitännöissä on otettu takapakkia, sillä kahden HDMI 2.0 -liittimen lisäksi löytyvä DisplayPort-liitin on vain versiota 1.2, mikä toki riittää mainiosti näytön ominaisuuksille.
Aiemmin mainittu uusi innovaatio näytöissä on integroitu Wi-Fi-antenni. Sijoittamalla antennin näytön jalkaan saadaan yhtiön mukaan parempi signaali, kuin häiriöiden keskellä olevalla suoraan tietokoneen takapaneeliin kytkettävällä antennilla, jonka lisäksi niistä on saatu paremmin suuntaavat. Myös johtosotku jää pienemmäksi, kuin kauemmas koneesta asennettavalla erillisantennilla, kun antennijohdot vedetään HDMI- tai DisplayPort-kaapelin rinnalla koneen takaa näytön jalkaan.
ASRock ei kertonut Euroopan hinnoittelusta mitään, mutta näytöt ovat jo myynnissä Yhdysvalloissa Newegg-kaupassa. Neweggissä PG34WQ15R2B on hinnoiteltu verottomana 429,99 ja PG27FF1A 189,99 dollariin.
Lähde: ASRock
ASRock julkaisi ensimmäiset Phantom Gaming -pelinäyttönsä
ASRockin näytöt pyrkivät erottumaan massasta integroiduilla Wi-Fi-antenneillaan.
Live: io-techin Tekniikkapodcast (37/2022)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 16. syyskuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa. Lähetys tulee poikkeuksellisesti Porista ja äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri, Juha Kokkonen ja Oskari Manninen.
Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.
io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:
Live: io-techin Tekniikkapodcast (37/2022)
io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.
Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy Z Flip4 -älypuhelin
Testasimme Samsungin uuden taittuvanäyttöisen Flip4-älypuhelimen.

Samsung esitteli neljännen sukupolven Galaxy Z –mallinsa elokuun puolivälin paikkeilla ja kalliimpi Fold4-malli vieraili jo io-techin testattavana ja nyt on vuorossa pienikokoisempi ja edullisempi Flip4-malli.
Flip4:n hinnat alkavat Suomessa 1149 eurosta (nousua edeltäjämalliin 70 euroa), jolla saa 8 & 128 Gt muistivariantin. Keskeisimpiin ominaisuuksiin lukeutuu taittuva 6,7-tuumainen 120 Hz AMOLED-näyttö, Snapdragon 8+ gen 1 -piiri, kaksi 12 megapikselin takakameraa sekä 3700 mAh akku 25 watin pikalatauksella. Tutustumme artikkelissa puhelimeen runsaan viikon testijakson pohjalta.
Lue artikkeli: Testissä Samsung Galaxy Z Flip4
Uusi artikkeli: Testissä Samsung Galaxy Z Flip4 -älypuhelin
Testasimme Samsungin uuden taittuvanäyttöisen Flip4-älypuhelimen.
Intelin temporaalinen XeSS-skaalain pääsi Digital Foundryn testiin
Digital Foundryn edustajien näkemyksen mukaan XeSS:n heikoimpia lenkkejä ovat tällä hetkellä moiré, ”värisevät” häiriöt ja hiusten pikselöityminen, mutta se on kilpailijoita edellä lähellä kameraa tapahtuvien nopeiden liikkeiden kanssa.

Näytönohjainvalmistajat ovat tuoneet viime vuosina markkinoille erilaisia skaalaimia, joiden on tarkoitus parantaa suorituskykyä renderöimällä matalammalla resoluutiolla ja skaalaamalla se tavalla tai toisella tavoiteresoluutiolle ilman, että kuvanlaatu kärsisi merkittävästi. Tällä hetkellä markkinoilta löytyvät AMD:n FidelityFX Super Resolution eli FSR ja NVIDIAn Deep Learning Super Sampling eli DLSS, mutta pian ne saavat rinnalleen kolmannen vaihtoehdon.
Intelin XeSS eli Xe Super Sampling on DLSS 2.x:n ja FSR 2.x:n tavoin temporaalinen skaalain, eli se hyödyntää useamman ruudun dataa kunkin skaalatun ruudun renderöinnissä. Yhtiöllä on teknologiastaan olemassa heti alkuun eri versioita, joista yksi on optimoitu Arc-erillisnäytönohjaimista löytyville XMX-kiihdyttimille, toinen Xe-arkkitehtuurin integroiduille grafiikkaohjaimille ja kolmas muille valmistajille. Toistaiseksi ei ole selvää, miten integroitujen DP4a-versio XeSS:stä eroaa muiden valmistajien Shader Model 6.4-versiosta, sillä tiettävästi SM 6.4:n ydin on nimenomaan DP4a:ta vastaava toiminnallisuus. DP4a ei ole myöskään Xe-näytönohjainten erikoisominaisuus, vaan se löytyy myös kilpailevien valmistajien repertuaarista. Päivitys: Intel on nyt varmistanut, että myös muiden valmistajien SM 6.4 -versio XeSS:stä tulee hyödyntämään DP4a-käskyjä mikäli näytönohjain niitä vain tukee, mutta se toimii myös ilman DP4a-tukea.
Digital Foundry on saanut nyt Inteliltä yksinoikeudella mahdollisuuden testata XeSS:ää oikeassa pelissä. Sivustolle toimitettiin testiä varten Arc A770 -näytönohjain sekä Shadow of the Tomb Raiderin XeSS:llä varustettu versio. Testissä keskityttiin nimenomaan XeSS:n XMX-versioon, mutta suorituskykyä testattiin myös GeForce RTX 3070:llä.
Digital Foundryn oman arvion mukaan XeSS on jo ensitestissä hyvällä mallilla ja sen laatu vertailukelpoista kilpailijoiden kanssa. DLSS:ään verrattuna sivusto nostaa esiin hieman pahemmat moiré-häiriöt, ongelmat ”värisevän” (jitter) veden kanssa sekä pikselöitymisongelmat hiuksissa. Myös läpinäkyvyyksien kerrotaan olevan hieman pehmeämpiä, mutta se voi liittyä XeSS:stä ainakin tällä haavaa puuttuvaan mahdollisuuteen hallita terävöitystä. DLSS:ää paremmin XeSS:n kerrotaan taas pärjäävän etenkin lähellä kameraa tapahtuvien nopeiden liikkeiden kanssa, kuten hyökkäysanimaatioissa.
Toisten näkemysten sijasta suosittelemme kuitenkin kaikille ennemmin katsomaan kattavan testivideon itse ja tekemään siitä omat tuomiot muistaen, ettei teknologiaa ole vielä julkaistu yleisölle ja se saattaa kokea vielä päivityksiä ennen sitä.
Suorituskyvyn osalta saadut hyödyt ovat merkittävästi tapausriippuvaisia. Esimerkiksi Shadow of the Tomb Raiderissa 1440p-resoluutiolle skaalattaessa suorituskyky paranee Ultra Quality -laadulla noin 16 ja 4K-resoluutiolla 23 % natiiviin verrattuna, kun Performance-tilassa parannukset ovat 52 ja 88 %. 3DMarkin tulevassa XeSS-ominaisuustestissä 4K-resoluutiolla erot taas ovat selvästi suurempia: XeSS tarjoaa Ultra Qualityllä jopa 57 ja Performance-tilassa jopa 177 % parempaa suorituskykyä, kuin natiiviresoluutiolla. XeSS:n skaalauskertoimet ovat verrattavissa vastaaviin DLSS- ja FSR-tiloihin, mutta kilpailijoilta ei löydy vastaavaa Ultra Quality -tilaa. GeForce RTX 3070:llä XeSS:n käyttö on hitaampaa kuin DLSS:n ainakin kummankin Performance-asetuksella, mutta Digital Foundry ei paneutunut videolla asiaan sen enempää.
XeSS-skaalain on luvattu jo useaan tulevaan ja jo julkaistuun peliin ja tällä hetkellä markkinoinnin keihäänkärki on Call of Duty Modern Warfare 2, johon tuki luvataan julkaisupäivästä lähtien. Intel on saanut tiettävästi jo valmiiksi myös omat XeSS-liitännäiset Unreal Enginelle ja Unitylle.
Lähde: Eurogamer Digital Foundry
Intelin temporaalinen XeSS-skaalain pääsi Digital Foundryn testiin
Digital Foundryn edustajien näkemyksen mukaan XeSS:n heikoimpia lenkkejä ovat tällä hetkellä moiré, ”värisevät” häiriöt ja hiusten pikselöityminen, mutta se on kilpailijoita edellä lähellä kameraa tapahtuvien nopeiden liikkeiden kanssa.