Uutiset

Opera esitteli täysin uudelleen suunnitellun Opera One -selaimen

Myöhemmin tänä vuonna saataville tuleva selain perustuu Chromiumiin ja tulee olemaan yhtiön mukaan ensimmäinen merkittävä selain monisäikeistetyllä renderöintimoottorilla.

Pitkän linjan selainkehittäjä Opera Software on esitellyt uuden Opera One -selaimen. Yhtiön mukaan selain on suunniteltu kokonaan uudelleen ja se tulee saataville Windows-, macOS- ja Linux-käyttöjärjestelmille tämän vuoden aikana.

Opera One on yhtiön tiedotteen mukaan täysin uusi Modular Design -suunnitteluun ja Chromiumiin perustuva selain. Yhtiön mukaan se tulisi olemaan myös ensimmäinen merkittävä Chromium-selain, joka on toteuttanut monisäikeistetyn käyttöliittymän. Operan mukaan se mahdollistaa uudenlaisen, nestemäisen sulavan käyttöliittymän ja -kokemuksen.

Osa uutta käyttöliittymää ovat kontekstin perusteella luotavat välilehtisaarekkeet, jonka pitäisi helpottaa lukuisten välilehtien hallintaa. Tiedotteessa viitatun tutkimuksen mukaan nykyisillä toteutuksilla eri tehtävien välillä hyppiminen koetaan hankalaksi ja yhtiön omien tutkimusten mukaan ihmisiä ärsyttää etenkin välilehtimeren sekaisuus. Tab Islands niputtaa saman ryhmän välilehdet helposti erottuville omille värikoodatuille saarekkeilleen.

Mukana on myös selaimen sivupalkkiin ympätyt tekoälyominaisuudet, jotka löytyvät jo nyt yhtiön Opera- ja Opera GX -selaimista. Yhtiön tekoälypakkiin kuuluvat kontekstipohjaiset ”AI Prompts”, joka tarjoaa eri toimintoja maalatun tekstin perusteella, sekä integroidut ChatGPT- ja ChatSonic-palvelut.

Lähde: Opera

Live: io-techin huhtikuun pelistriimi (PUBG)

Huhtikuun pelinä grindataan PUBG Battlegroundsista kana-aterioita.

io-techin toimituksen live-pelit jatkuvat myös tänä vuonna yhteistyössä AOC:n kanssa ja pelit käynnistyvät huhtikuussa tutulla ja turvallisella PUBG:illa.

Pelistriimi alkaa torstaina 27. huhtikuuta klo 20 ja lopuksi arvomme katsojien kesken AOC:n 25G3ZM-pelinäytön (Full HD, 240 Hz, VA)

Tervetuloa mukaan katsomaan pelejä ja keskustelemaan chattiin.

Livestriimi Youtubessa

Vuoto selventää Meteor Laken työpöytäversion kohtaloa

Meteor Lake on vuodon mukaan tulossa työpöydälle, mutta vain Core i5 -sarjaan ja sen alapuolelle. Samalle alustalle myöhemmin julkaistava Arrow Lake tulee kattamaan kaikki sarjat Core i9:ään asti.

Intelin Meteor Lake -sukupolven työpöytäversioiden kohtalo on herättänyt keskustelua jo pidempään. Erilaisissa vuodoissa on nähty maksimissaan kuudella P-ytimellä varustettuja versioita ja pelkän mobiiliversion mahdollisuuttakin on väläytelty. Intelin roadmapeissa on puolestaan nähty Raptor Lake Refresh, mikä on heittänyt vain lisää vettä myllyyn. Toisaalta taas toisissa vuodoissa on nähty erittäin vahvoja viitteitä työpöytäversioista.

Tuore vuoto saattaa vihdoin selvittää koko kupletin juonen. SquashBionicin twiittaaman vuotokuvan mukaan Meteor Lake tullaan kyllä näkemään myös työpöydällä, mutta siitä julkaistaisiin maksimissaan Core i5 -sarjaan sijoittuvia versioita 35 ja 65 watin TDP:llä. Se jättäisi tilaa roadmapeissa nähdyille Raptor Lake -prosessoreille kahdeksalla P-ytimellä Core i7- ja i9-sarjoissa. Lisäksi vuoto paljastaa, että Meteor Laken myötä myös Intel on tiputtamassa pois DDR4-tuen.

Meteor Lake saa seuraa LGA1851-prosessorikannalle ja 800-sarjan piirisarjoille myöhemmin Arrow Lake -koodinimellisistä prosessoreista. Toisin kuin Meteor Lakesta, Arrow Lakesta on vuodon mukaan luvassa version 35, 65 ja 125 watin TDP-arvoilla ja aina Core i9 -sarjaan asti. Arrow Lakea odotetaan markkinoille ensi vuoden aikana. Meteor Laken tapaan se tulee rakentumaan useista erillisistä siruista, joista osa tuotetaan yhtiön omissa tehtaissa ja osa TSMC:llä.

Lähde: SquashBionic @ Twitter, Tom’s Hardware

Financial Times: Arm lähtee suunnittelemaan omia järjestelmäpiirejään

Raportin mukaan kyse on vain Armin IP:n kykyjen markkinointiin suunnitelluista piireistä eikä niillä kilpailtaisi arkkitehtuurin lisensoineiden valmistajien kanssa, mutta toisaalta piirien suunnittelun hintojen noustessa jatkuvasti on yhtiön ennemmin tai myöhemmin saatava sille myös vastinetta.

Arm on tunnettu parhaiten prosessoriarkkitehtuuristaan ja itse suunnittelemista ytimistään. Pian listalle saatetaan päästä lisäämään myös valmiit järjestelmäpiirit.

Financial Timesiltä peräisin olevan raportin mukaan Arm on muodostanut uuden tiimin, joka on vastuussa prototyyppisirujen suunnittelusta eri tuotesegmentteihin. Tom’s Hardwaren mukaan alalla ollaankin nyt huolissaan, aikooko Arm lähteä jopa kilpailemaan sen arkkitehtuurin lisensoineiden valmistajien kanssa joko myymällä piirejä itse tai lisensoimalla valmiita siruja sellaisenaan uusille valmistajille.

Financial Timesin mukaan tarkoitus on kuitenkin tehdä vain siruja yhtiön IP:n kykyjen markkinointiin. Toisaalta kuten uutissivuston haastattelema entinen Arm johtajakin totesi, piirien suunnittelu on äärimmäisen kallista ja ennemmin tai myöhemmin panostukselle on saatava vastinetta. Tom’s Hardwaren siteeraamien arvioiden mukaan 5 nanometrin modernin järjestelmäpiirin kehityskustannukset olisivat ohjelmistoineen jopa 540 miljoonaa ja 3 nanometrin jopa 1,5 miljardia dollaria.

Raportti sopii hyvin yhteen Intelin aiemmin tässä kuussa tekemän ilmoituksen kanssa. Yhtiön toimitusjohtaja Pat Gelsinger kertoi Intel Foundry Servicesin aloittaneen tiiviin yhteistyön Armin kanssa Intel 18A -prosessin optimoimiseksi Arm-arkkitehtuuriin perustuville tuotteille. Tiedotteessa mainittiin, että Intel ja Arm kehittäisivät yhdessä myös referenssialustan Intelin valmistuskapasiteetin ja -kykyjen markkinoimiseksi.

Lähde: Tom’s Hardware

AMD julkaisi Ryzen Z1 -prosessorisarjan käsikonsolimaisiin tietokoneisiin

Prosessoreiden nimen takaa löytyy mobiilipuolelta tuttu Phoenix-siru maksimissaan kahdeksalla Zen 4 -prosessoriytimellä ja 12 Compute Unit -yksikön RDNA3-grafiikkaohjaimella.

Käsikonsolimaisia tietokoneita on ollut olemassa jo pidempään, mutta ala alkoi todella pöhisemään vasta Valven Steam Deckin myötä. Asus ilmoitti omasta osallistumisestaan kilpaan kuun alussa ROG Allyn muodossa, kertoen silloin sen sisältävän AMD:n tähän mennessä tehokkaimman kustomoidun APU-piirin.

AMD julkaisi tänään virallisesti ROG Allystakin löytyvän Ryzen Z1 -prosessorisarjan ja sen kaksi jäsentä, Z1 ja Z1 Extreme. Prosessorit ovat yhtiön mukaan optimoitu nimenomaan käsikonsolimaisille tietokoneille ja Asus on yhtiön virallinen partneri niiden julkaisussa. Prosessorit tulevat saataville myöhemmin myös muiden valmistajien laitteissa.

Ryzen Z1 -sarjan prosessorit perustuvat samaan Phoenix-siruun, kuin AMD:n Zen 4 -mobiiliprosessorit. Z1-perusmallissa on käytössä kuusi ydintä SMT-tuella ja varsin maltilliset 4 RDNA3 Compute Unit -yksikköä, kun Z1 Extremessä on kaikki kahdeksan ydintä SMT-tuella ja täydet 12 CU:ta integroidussa Radeon-grafiikkaohjaimessaan. Prosessori valmistetaan TSMC:n 4 nanometrin valmistusprosessilla ja ainakin Asuksen tapauksessa sen tukena on LPDDR5-muistia. Kuten Phoenix-sirun ominaisuuksista tiedettiin jo etukäteen, NVMe-tallennustila on tuettuna PCIe Gen 4 -tasolla.

Suorituskyvyn osalta AMD tähtää prosessorilla 1080p-pelaamiseen. Vaikka suorituskykyeron voisi rajusti leikatun grafiikkaohjaimen vuoksi olevan selvästi huonompi Z1:llä, useissa peleissä prosessorit ovat rinta rinnan. Yhtiö markkinoi kuitenkin myös RSR:n käyttöä 720p:n 1080p:ksi skaalaamiseksi etenkin vaativammissa peleissä, eikä herkkuja silti voida kääntää kaakkoon.

AMD ei kertonut, kuinka pian prosessoreita nähdään markkinoilla, mutta varmisti Asuksen ROG Allyn olevan ensimmäinen niitä käyttävä laite. Asus on puolestaan varmistanut kertovansa ROG Allyn hinnoittelusta ja saatavuudesta tarkemmin 11. toukokuuta.

Lähde: AMD

Intelin Meteor Lake -prosessorit tuovat L4-välimuistin takaisin

ADM- tai Adamantine-koodinimellinen L4-välimuisti on patentin mukaan sijoitettu Foveros-paketoidun piirin pohjimmaiseen interposer-siruun.

Intel valmistelee parhaillaan ensimmäisiä kuluttajapuolelle suunnattuja useasta pienestä sirusta rakentuvia prosessoreitaan. Meteor Lake -koodinimellisten prosessoreiden pitäisi saapua markkinoille vielä tämän vuoden aikana.

Intelin omat Linux-päivitykset paljastivat hiljattain, että Meteor Lake -prosessorit tukisivat ADM/L4-välimuistia. Ennen kuin kukaan ehtii kuitenkaan innostumaan potentiaalisesta suorituskykyparannuksesta integroituihin grafiikkaohjaimiin, mainitsi yhtiön edustaja päivityksen yhteydessä, että vain prosessorisiruilla on pääsy Meteor Laken LLC:lle (Last Level Cache) eli viimeiselle välimuististasolle.

Meteor Lake -prosessorissa tiedettiin jo entuudestaan olevan periaatteessa viisi sirua: GPU-siru, SoC-siru, IO Extender -siru ja prosessorisiru, sekä alustasiru, jolle ne Foveros-paketoidaan. Nyt esiin on kaivettu Intelin patentti, joka näyttää alustasirun täysin uudessa valossa. Patentin mukaan pohjasiru voi nimittäin olla passiivisen interposerin sijasta ADM-siru, minkä tiedetään nyt Linux-päivitysten myötä viittaavan L4-välimuistiin.

Lähteet: TechPowerUp (1), (2)

Asus esitteli ROG Ally -käsikonsolinsa ominaisuudet – varsinainen julkaisutilaisuus järjestetään 11. toukokuuta

Konsolin kaikki tekniset yksityiskohdat, hinnoittelu ja saatavuus julkistetaan runsaan parin viikon kuluttua.

Asus on esitellyt tänään viime viikkoina uutisissa liikkuneen ROG Ally -käsikonsolinsa. 608 grammaa painava konsoli on varustettu 7-tuumaisella näytöllä sekä Xbox-henkisillä kontrolleilla – kahdella ohjaustatilla, ristikko-ohjaimella, neljällä toimintonäppäimellä, takapuolen makropainikkeilla sekä neljällä olkapainikkeella. Asus kertoo tehneensä satoja prototyyppejä määrittäessään Allyn muotoilua ja materiaaleja.

Gorilla Glass Victus -lasilla suojattu 7-tuumainen LCD-IPS-kosketusnäyttö on tarkkuudeltaan 1920 x 1080 pikseliä ja käyttää 120 hertsin virkistystaajuutta FreeSync Premium -tuella. Näytön kontrastisuhteeksi kerrotaan 1000:1 ja maksimikirkkaudeksi 500 nitiä. Audiovisuaalisen kokemuksen täydentää stereokaiuttimet Dolby Atmos -tilaäänituella. Haluttaessa konsoli voidaan kytkeä myös ulkoiseen näyttölaitteeseen ja grafiikkasuorituskykyä on mahdollista parantaa Asuksen ulkoisella ROG XG Mobile -näytönohjaimella.

Konsolin suorituskyvystä vastaa AMD:n uusi neljän nanometrin prosessilla valmistettu Ryzen Z1 -sarjan APU-piiri, joka käyttää Zen 4 -arkkitehtuurin prosessoytimiä sekä RDNA 3 -arkkitehtuuriin perustuvaa grafiikkasuoritinta. Piiri jäähtyy kahdella tuulettimella sekä alumiinirivastojen ja lämpöputkien yhdistelmällä. Sisällä on myös 16 Gt kaksikanavaista LPDDR5 -muistia, PCIe 4.0 -pohjainen 512 Gt SSD-tallennusratkaisu sekä 312 Mt/s maksiminopeuteen yltävä UHS-II micro-SD-muistikorttipaikka.

Konsolissa pyörii Windows 11 -käyttöjärjestelmä ja sen sanotaan olevan täysin yhteensopiva mm. Steamin, Epic Gamesin, Xbox Game Passin, EA Playn, Ubisoft Connectin ja Battle.netin kanssa. Konsolin ominaisuuksien hallintakeskuksena toimii Asuksen oma Amoury Crate -ohjelmisto.

ROG Allyn virallinen julkaisutilaisuus järjestetään 11. toukokuuta klo 17 Suomen aikaa. Tuolloin yritys julkistaa konsolin loput tarkemmat tiedot, saatavuuden ja hinnan.

Lähde: Lehdistötiedote

Motorolan tuleva Edge 40 -renderöintivuodoissa

Renderöintivuodot paljastavat peruspiirteiltään Pro-mallia mukailevan muotoilun ja 50 megapikselin kameran.

Motorola esitteli valmistajan uudeksi lippulaivamalliksi sijoittuvan Edge 40 Pro -älypuhelimen huhtikuun alussa. Nyt mallistoa pykälän edullisempaan hintaluokkaan laajentavasta Edge 40 -mallista on vuotanut ensimmäiset renderöintikuvat, kiitos Twitterin luottovuotajan Evan ’evleaks’ Blassin.

Renderöintivuoto paljastaa Pro-mallia muistuttavan yleisilmeen kaareutuvalla näytön reunalla ja neliskanttisella kamerasaarekkeella. Kuvat paljastavat kaksi kameraa, joista ainakin toisen, eli todennäköisesti pääkameran, resoluutio on 50 megapikseliä ja aukkosuhde f1.4, minkä lisäksi se on myös optisesti vakautettu. Materiaalin osalta kuvista uutisoinut Android Central epäilee puhelimen olevan takakuoreltaan muovinen. Kuvissa kuoressa on nähtävissä selvästi teksturoitu pinnoite.

Lisää vuodettuja renderöintikuvia puhelimesta on katseltavissa lähdelinkkien takaa. Motorola Edge 40:n julkaisun odotetaan tapahtuvan mahdollisesti jo toukokuun aikana.

Lähde: Android Central, evleaks@Twitter

Redditissä raportoitu palanut Ryzen 7 7800X3D herättää kysymyksiä (Päivitys #2)

AMD ja Asus olisivat halunneet rikkoituneen prosessorin ja emolevyn itselleen, mutta se ehdittiin lähettämään Youtube-kanava Gamers Nexukselle jatkotutkimuksiin.

Redditissä r/Amd-alueella raportoitiin viime viikolla näkyvästi palaneesta Ryzen 7 7800X3D -prosessorista ja Asuksen Strix X670 -emolevystä. Kuvissa näkyy AM5-kannassa ja pinneissä palojälki ja prosessorin alapuolella selkeä pullistuma noin 10 kullatun liitäntäpinnan alalla.

Käyttäjän mukaan prosessori oli asennettu käyttöön viisi päivää aiemmin, mutta kuollut hänen poissaollessaan kokoonpano lepotilassa. Paikalle saavuttuaan käyttäjä oli todennut, ettei tietokone enää käynnistynyt, emolevyn debug-ledit antoivat 00-koodin (ei prosessoria) ja jäähdytyksestä vastannut AIO-nestejäähdytys oli tulikuuma. Prosessoria ei oltu ylikellotettu, mutta DDR5-muisteille oli otettu käyttöön Expo 1 -profiili.

Kyseiset pinnit liittyvät prosessorin käyttöjännitteeseen. Vastaavia yksittäistapauksia on raportoitu myös muilla Ryzen 7000 -sarjan prosessoreilla niin X3D kuin ei-X3D-malleilla. Käytännössä prosessorin vaurio ja hartsialustan pullistuminen vaatii erittäin korkean lämpötilan, jonka aiheuttaja todennäköisesti liittyy prosessorin käyttöjännitteisiin, mutta tarkempi syy on vielä epäselvä.

Molemmat AMD ja Asus olivat ottaneet käyttäjään yhteyttä Reddit-viestin perusteella ja tarjoutuneet korvaamaan osat, mutta käyttäjä oli ehtinyt jo myymään ja lähettämään ne eteenpäin Youtube-kanava Gamers Nexukselle jatkotutkimuksiin. Gamers Nexus aikoo tutkituttaa prosessorin ja emolevyn vika-analyysilaboratoriossa ja tuloksista on luvassa video.

Samaan aikaan emolevyvalmistajat ovat poistaneet kotisivuiltaan aiempia BIOS-versioita, joka herätti lisää kysymyksiä ja spekulaatioita palamisen mahdollisista syistä. Saksalainen ylikellottaja Der8auer on saanut aiheeseen liittyen lausunnon Asukselta, jonka mukaan poiston syynä on vanhempien BIOS-versioiden tarjoama mahdollisuus käyttöjännitteen korottamiseen X3D-prosessoreilla. Liian korkea jännite tappaa 3D-välimuistin ja sen myötä prosessorin ja uusissa BIOS-versioissa se on estetty. Asus ilmoitti myös työskentelevänsä AMD:n kanssa uusien sääntöjen parissa liittyen Expo-muistiprofiilin ja prosessorin SoC-jännitteeseen. Tämä lausunto saattaisi viitata siihen, että käyttöjännitteet olivat aiemmin Ryzen 7000 -sarjan prosessoreilla liian korkealla tasolla ennen X3D-prosessoreiden julkaisua.

Huom! Toistaiseksi netissä on raportoitu muutamista yksittäistapauksista, joiden syitä selvitetään. Seuraamme tilannetta ja raportoimme io-techissä, kun aiheesta selviää lisää tietoa.

Päivitys:

Sekä AMD että Asus ovat julkaisseet omilta tahoiltaan viralliset lausunnot asian tiimoilta. Asuksen mukaan se on julkaissut uuden BIOS-päivityksen, joka sisältää uusia lämpötilaa tarkkailevia ominaisuuksia sekä poistanut vanhemmat BIOS-versiot jaosta, koska ne mahdollistivat jännitteiden säätämisen X3D-prosessoreilla. Lisäksi yhtiö työskentelee AMD:n kanssa Expo- ja SoC-jännitteen sääntöjen parissa.

AMD puolestaan kertoo olevansa tietoinen muutamista tapauksista netissä, joissa on raportoitu liian korkean jännitteen vahingoittaneen prosessorikantaa ja prosessorin kontaktipintoja ylikellotuksen yhteydessä. Yhtiö tutkii tapauksia aktiivisesti ja tekee yhteistyötä emolevyvalmistajien kanssa, jotta kaikki emolevyt rajoittavat jännitteet sovituiksi X3D-prosessoreilla. Yhtiö kehottaa kaikkia, joiden prosessori on vaurioitunut ottamaan yhteyttä sen asiakastukeen.

Päivitys #2:

AMD on antanut toisen virallisen lausunnon tiimoilta. Yhtiön mukaan se on löytänyt perimmäisen syyn ongelmiin ja julkaissut kumppaneilleen jo päivitetyn AGESAn, joka varmistaa prosessorin toiminnan sen määriteltyjen ominaisuuksien rajoissa, mukaanlukien SoC-jännitteen rajoittaminen 1,3 volttiin. Muutokset eivät vaikuta yhtiön mukaan EXPO- tai XMP-muistikampojen käyttöön tai prosessorin Precision Boost Overdriven Boost-kellotaajuuksiin. Se uskoo jokaisen emolevyvalmistajan julkaisevan päivitetyn BIOS-version AM5-emolevyilleen lähipäivinä ja kehottaa käyttäjiä seuraamaan oman levynsä tukisivuja päivityksen tiimoilta. Yhtiö myös toisti pyynnön, että ongelmiin törmänneet käyttäjät olisivat yhteydessä sen asiakastukeen.

Lähde: Reddit Päivitys: VideoCardz, AnandTech, Der8auer @ YouTube

Cooler Master julkisti kaksitorniset Hyper 622 Halo -coolerit

Sarjansa ensimmäisen kaksoistornicoolerin julkistus jätti miltei enemmän kysymysmerkkejä kuin antoi vastauksia.

Alan veteraaneihin lukeutuva Cooler Master on julkistanut uuden jäsenen suosittuun Hyper-tornicoolerisarjaan. Hyper 622 Halo on sarjan ensimmäinen kaksitorninen cooleri.

Hyper 622 Halo tulee saataville sekä mustana Black- että valkoisena White -versiona. Cooleri johdattaa lämmön nikkelöidystä pohjaelementistä kuutta U-mallista lämpöputkea pitkin tornien alumiinirivastoihin. Lämmön pois johdattamisesta on vastuussa kaksi uudelleen suunniteltua Halo2-tuuletinta runsaalla RGB-loisteella ja esteettisyyttä on parannettu metallisilla lämpöputkien päät peittävillä alumiinisilla kansilevyillä.

Cooler Master on syystä tai toisesta jättänyt coolerin ominaisuuslistauksen varsin vajaaksi. Esimerkiksi nikkelöidyn pohjalevyn tai lämpöputkien mitoista ja materiaalista, saati edes koko coolerin painosta ei ole halaistua sanaa niiden tuotesivuilla. Hyper 622 Halon ulkomitat ovat joka tapauksessa 125 x 137 x 157 mm.

Halo2-tuulettimet ovat PWM-ohjattuja ja ne toimivat 650-2050 RPM:n alueella. Yhden tuulettimen maksimi ilmansiirtokyky on 51,88 CFM ja staattinen paine 2,89 mmH2O. Rihlalaakeroitu tuuletin tuottaa maksimissaan 27 dBA:n edestä melua.

Cooler Master ei ole ilmoittanut vielä Hyper 622 Halon hintatietoja tai edes milloin se ilmestyy lähikauppojen hyllyille.

Cooler Master Hyper 622 Halo Black, White