Uutiset

dotBravo julkisti erikoisen Grabshell-näppäimistön

Grabshelliä pidellään oletuksena käsikonsolimaisesti käsissä, mutta sen saa avattua myös pöydälle sopivaksi.

Astetta erikoisempia, ainakin väitetysti ergonomiaan panostavia näppäimistöjä putkahtelee pinnalle aina silloin tällöin, mutta harva on onnistunut tekemään sen isompaa läpimurtoa. Tällä kertaa yrittämään on lähtenyt dotBravo Corporation uudella Grabshell-näppäimistöllään.

Grabshell näppäimistö heittää perinteiset formaatit mäkeen ja on suunniteltu käytettäväksi ensisijaisesti käsikonsolin tai esimerkiksi järeämmän radio-ohjaimen tapaan kaksin käsin pideltäväksi. Näppäimistön etupuolelta löytyy kourallinen näppäimiä, peukalotatti- ja trackball-hiiret painikkeineen, erillinen rulla ja vipukytkin. Takapuolelta löytyy puolestaan suurin osa perinteisistä näppäimistä ja niitä onkin tarkoitus käyttää sokkona. Takapuolet voidaan myös taittaa näkyviin ja koko näppäimistö asettaa vaikkapa pöydälle, mutta tämä vaatii syvyyssuunnassa huomattavaa tilaa, sillä taka”siivet” avautuvat aivan laitteen ylänurkista kääntyen ulospäin.

Näppäimistössä käytetään Cherryn MX1A-kytkimiä ilman tarkempia tietoja kytkimen tyypistä. MX1A:n alle mahtuu suuri osa Cherryn MX-kytkimistä. Pelaajille elintärkeä RGB-valaistus löytyy luonnollisesti näppäinten takaa sekä laitteen sivuilla. Näppäinhatut ovat ABS-muovia laseroiduin merkinnöin eivätkä ne noudata mitään standardia asettelua näppäimistön formaatista johtuen. Pakettiin on sovitettu 2000 mAh:n akku, joka mahdollistaa käytön langallattomana, mutta mukana on myös kaksi USB-C-liitäntää. Mistään ei tosin selviä, tarvitaanko molempia näppäimistön toimintaan, vai onko toinen tarkoitettu ulostuloksi.

Grabshellin strategiset mitat ovat ”suljettuna” 220 x 160 x 40-90 mm ja avattuna 390 x 240 x 18-48 mm. Painoa vaaka näyttää 950 gramman edestä. Näppäimistö on ennakkotilattavissa 299 dollarin eli vajaan 282 euron hintaan, johon lisätään päälle toimituskulut. Näppäimistöjen toimitukset on tarkoitus aloittaa kesäkuussa tai viimeistään heinäkuun puoliväliin mennessä. Grabshell on saatavilla valkoisena ja mustana.

Lähteet: Grabshell, TechPowerUp

AMD julkaisi uudet AMD Software 23.2.2 -ajurit

Ajureissa on mukana tuki Atomic Hearts- ja Company of Heroes 3 -peleille sekä joukko bugikorjauksia.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 23.2.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 7- ja 10 – käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön Radeon näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista eteenpäin sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.

AMD Software 23.2.2 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viralliset tuet Atomic Heart- ja Company of Heroes 3 -peleille. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin verrattuna ei ole valitettavasti mainintaa.

Tuttuun tapaan ajureissa on myös liiskattu aiempien julkaisujen bugeja. Korjattuja ongelmia ovat esimerkiksi Hitman 3:n kaatuilu säteenseuranta käytössä, satunnaiset suorituskyvyn tippumiset DirectX 11 -peleissä, kun kokoonpanosta löytyy Radeon RX 6000 -sarjan näytönohjain ja Ryzen-prosessori, sekä Valve Index VR-lasien mahdollinen musta ruutu 144 hertsin virkistystaajuudella RX 7000 -sarjan näytönohjaimilla. Tiedossa olevia bugeja ovat puolestaan esimerkiksi RX 7000 -sarjan odotettua korkeampi tehonkulutus lepotilassa joillain korkean resoluution ja virkistystaajuuden näytöillä, Returnal-pelissä näkyvä satunnainen grafiikan korruptoituminen säteenseuranta päällä RX 6000 -sarjalla sekä joidenkin VR-pelien ja -sovellusten odotettua heikompi suorituskyky RX 7000 -sarjalla. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Medionilta nestejäähdytystä tukeva Erazer Beast X40 -pelikannettava

Ulkoinen nestejäähdytysmoduuli myydään 250 euron lisähintaan.

Lenovon alaisuuteen nykyään kuuluva saksalaistaustainen Medion on julkaissut uusimman sukupolven Intel-suorittimilla sekä NVIDIA-näytönohjaimilla varustettuja Erazer-pelikannettavia Suomen markkinoille.

Medionin Erazer-pelikannettavamalliston huipulle asettuu Beast X40 -malli, jonka runko tarjoaa 17-tuumaisen 2560×1600-tarkkuuden 240 hertsin IPS-näyttöpaneelin, RGB-valaistun Cherry MX Lower Profile -kytkimiä käyttävän mekaanisen näppäimistön sekä Steelseriesin Nahimic Sound -kaiuttimet. Beast X40 käyttää Intelin tuoretta Core i9-13900HX -prosessoria sekä versiosta riippuen NVIDIAn Geforce RTX 4090- tai 4080-mobiilinäytönohjainta (175 W). NVMe PCIe 4.0 -tallennustilaa on yksi tai kaksi teratavua ja DDR5-muistia 32 gigatavua. Sisäinen nelikennoinen akku on kapasiteetiltaan 99,8 Wh.

Erazer Cooling Kit on erillinen ulkoinen jäähdytysmoduuli, joka kätkee kuoriensa sisään nestesäiliön, jäähdyttimen ja tuulettimen. Jäähdytysyksikkö kytketään letkuilla koneen takaosaan ja valmistajan mukaan se tarjoaa jopa 10 prosentin suorituskykylisän. Beast X40:n (sekä Major X20:n) prosessorin ja näytönohjaimen jäähdytysratkaisuissa käytetään lämpötahnan sijaan nestemäistä metallia.

Hieman edullisempi Erazer Major X20 -malli tarjoaa puolestaan 16-tuumaisen 2560×1600-pikselin 240 Hz IPS-näytön ja RGB-valaistun Cherry MX Low Profile -kytkimiin perustuvan näppäimistön sekä Steelseriesin Nahimic Sound -ääniominaisuudet. Major X20 käyttää NVIDIAn Geforce RTX 4070 -mobiilinäytönohjainta. Prosessorivaihtoehtoina ovat Intelin Core i9-13900HX sekä Core i7-13700HX. NVMe PCIe 4.0 -tallennustilaa on teratavun edestä ja DDR5-muistia 16 tai 32 gigatavua.

Erazer-kannettavien jälleenmyyjinä toimii Suomessa Power sekä ProShop. Beast X40 maksaa RTX 4090 -näytönohjaimella 4499 euroa ja RTX 4080 -näytönohjaimella 3499 euroa. Erazer Cooling Kit -nestejäähdytin maksaa 249 euroa. Major X20 -mallin hinnat ovat 13700HX-prosessorilla 2299 euroa ja 13900HX-prosessorilla 2499 euroa. Uutuudet tulevat saataville välittömästi – lisäjäähdytin lähiaikoina.

Lähde: valmistajan lehdistötiedote

Uusi artikkeli: Testissä Valco VMK25 -vastamelukuulokkeet

Testasimme suomalaisen Valcon uudet VMK25 -vastamelukuulokkeet.

Olemme io-techissä testanneet kuulokerintamalta viimeisen parin vuoden aikana useita erilaisia pelikuulokkeita sekä langattomia Bluetooth-yhteydellä toimivia nappikuulokkeita. Nyt uusimmassa testiartikkelissamme laajennamme hieman uusille vesille, sillä testipenkkiin ovat päätyneet suomalaisen Valcon uudet VMK25-vastamelukuulokkeet, jotka kyllä yhdistyvät toistolaitteeseen Bluetoothilla, mutta ovat rakenteeltaan perinteiset kuppikuulokkeet.

Valco VMK25 -kuulokkeiden suositushinta on 199 euroa ja ne toimivat seuraajina yrityksen vanhemmille VMK20-malleille. Kuulokkeet tukevat Bluetooth 5.1 -yhteyksiä sekä AptX HD -koodekkia, tarjoavat sekä vastamelutoiminnon että läpikuuluvuustilan. Akunkestoksi luvataan yhdellä latauksella jopa 50 tuntia. Edeltäjämalliin verrattuna kuulokkeiden uudet 45 mm:n kuuloke-elementit ovat pykälän suuremmat ja äänenlaadun osalta valmistaja mainostaa VMK25:n tarjoavan studiomaisen neutraalin äänimaiseman.

Lue artikkeli: Testissä Valco VMK25 -vastamelukuulokkeet

Arvostelu on katsottavissa myös videomuotoon tiivistettynä YouTubesta.

 

Jos pidit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video YouTubessa

Vuotokuvat: Motorolalta taittuvanäyttöinen puhelin lähes koko kannen kattavalla etunäytöllä

Vuotokuvissa esiintyvä laite on ilmeisesti Motorolan tuleva Razr-sarjan taittuvanäyttöinen puhelin.

Twitterissä evleaks-nimimerkillä tunnettu ja varsin hyvällä osumatarkkuudella toiminut Evan Blass on vuotanut kuvia simpukkamalliin taittuvasta älypuhelimesta, joka kansinäyttö peittää koko etupuolen tarjoten kannen kameroille ja niiden salamallekin vain reiät täysin oman tilansa sijaan.

Kuvien perusteella etunäyttöä on myös mahdollista käyttää varsin kattavasti. Kuvissa etunäytöllä on nähtävissä niin ilmoituksia kuin myös jonkinlainen aloitusnäyttö sovellusvalikon ikonin kera.

Kyseessä on ilmeisesti Motorolan seuraava Razr-sarjan älypuhelin, joka toimisi siis seuraajana viime vuoden lopulla nähdylle Razr 2022:lle. Viime vuoden laitteeseen verrattuna etunäyttö onkin kasvanut varsin merkittävästi, minkä lisäksi muotoilu näyttäisi muutenkin muuttuneen jonkin verran.

Lähteet: evleaks@Twitter, Android Police

Corsairilta kahden muistikamman 48 ja 96 gigatavun DDR5-muistikitit

Erikoiset koot ovat mahdollisia uusien 24 gigabitin muistisirujen ansiosta. Tietokoneissa on menty tähän asti kahden potensseissa, mutta mobiilipuolella perinne on rikottu jo vuosia sitten.

Tietokoneiden RAM-muistien kapasiteetti on kulkenut ikiaikaisesti kahden potensseissa. Muut kuin kahden potenssin kapasiteetit työnsivät nenänsä ensin mobiilimarkkinoille ja nyt ne on saatu lopulta myös kotikoneisiin.

Corsair on ilmoittautunut ensimmäiseksi valmistajaksi, joka tuo markkinoille 24 ja 48 gigatavun DDR5-muistikammat. Yksittäin kampoja tosin ei saa, vaan vaihtoehdot ovat joko kahden kamman 48 tai 96 gigatavun kitit. Muistikammoissa käytetään 24 gigabitin muistisiruja, mutta tällä hetkellä niiden valmistajasta ei valitettavasti ole varmuutta.

Sekä 48 että 96 Gt:n kiteistä tulee kummastakin saataville neljät versiot: DDR5-5200:t ja DDR5-5600:t, kummatkin sekä RGB:llä että ilman. DDR5-5200-kammoissa muistien asetukset ovat 38-38-38-84 (2T) ja DDR5-5600-kammoissa 40-40-40-77 (2T). Käyttöjännite on kaikilla malleilla sama 1,25V ja mukana on Intelin XMP-profiilit.

Corsair ei ole ilmoittanut vielä muistien hinnoittelua tai milloin ne tulevat laajemmin saataville. Muistit on kuitenkin jo listattu PC Canadan verkkosivuilla. PC Canadan hinnastossa 48 Gt:n Corsair Vengeance DDR5-5200-kitti on ilman RGB-valoja hinnoiteltu Tom’s Hardwaren mukaan noin 180 euroon, kun RGB-valoilla hintaa on vajaa 192 euroa. DDR5-5600-kitti ilman valoja kustantaa samat vajaat 192 euroa ja valoilla hinta nousee 203 euroon. 96 Gt:n koossa DDR5-5200 ilman valoja kustantaa 368 euroa ja valoilla vajaa 380 euroa. DDR5-5600 toistaa kaavaa ja ilman valoja hinta on samat noin 380 euroa ja valoilla reilut 390 euroa. Tom’s Hardwaren mukaan hintoja katsellessa pitää ottaa huomioon, että Kanadassa komponentit ovat tiettävästi suhteellisen kalliita esimerkiksi Yhdysvaltoihin verrattuna.

Päivitys: Corsair on julkaissut muistit myös virallisesti. Jo mainittujen lisäksi myyntiin tulee neljän kamman 192 Gt:n kitti, joka saapuu myyntiin 7. maaliskuuta. Muut kitit saapuvat myyntiin välittömästi.

Lähde: Tom’s Hardware

AMD:n grafiikkapomot kertoivat näkemyksiään alan kehityksestä ja tulevaisuuden suunnitelmistaan

AMD ei esimerkiksi aio jatkossakaan lisätä isoa matriisikiihdytintä grafiikkapiireihinsä ja toivoo, että tekoälyä käytettäisiin pelillisten ominaisuuksien parantamiseen, koska kuvan voi skaalata ilmankin.

AMD:n grafiikkapuolen johtaja David Wang ja Computing and Graphics -yksikön johtaja Rick Bergman ovat olleet japanilaisen 4Gamers-julkaisun haastateltavana. Haastattelussa sivuttiin mm. nykypäivän teknologioita ja miten niihin on päädytty sekä yhtiön ajatuksia ja toiveita lähitulevaisuudesta. Myös RDNA4 ehdittiin ottamaan puheeksi.

Haastattelussa käytiin ensin läpi AMD:n Vegassa esittelemää Primitive Shader -teknologiaa ja Mesh Shadereita. Kummatkin teknologioista on luotu korvaamaan tehottomaksi haukuttu geometriaosuus grafiikkalinjastosta. AMD toi omat Primitive Shader -varjostimet markkinoille ensin ja NVIDIA seurasi perässä vuotta myöhemmin Mesh Shadereilla, jotka Microsoft valitsi myös osaksi DirectX-rajapintaa. Wangin mukaan aikainen standardointi on kaikkien etu, vaikka MS valitsikin tässä tapauksessa kilpailijan esittelemän teknologian, ja olevansa tyytyväinen geometriapuolen edistyksiin.

Myös AMD loikkasi luonnollisesti Mesh Shader -kelkkaan ja moni olikin ihmeissään, kun Sony ilmoitti PlayStation 5 -konsolin käyttävän nimenomaan Primitive Shadereita, kun saman konsolisukupolven Xbox Series -konsolit käyttävät Mesh Shadereita. Wangin mukaan Primitive Shaderit eivät todellisuudessa ikinä kadonneetkaan mihinkään, vaan kaikissa yhtiön Vega- ja RDNA-grafiikkapiireistä löytyy rautatoteutuksen osalta nimenomaan Primitive Shaderit, jotka kattavat myös Mesh Shader -toiminnallisuuden. 4Gamers toi haastattelussa ilmi myös sen, ettei pelit juurikaan vaikuta käyttävän Mesh Shadereita ja Wang laskeskelikin, että kiitos PlayStationin, Primitive Shader -pelejä onkin luultavasti markkinoilla enemmän.

Kysyttäessä mitä uudenlaisia tekniikoita Wang toivoisi grafiikkamarkkinoille seuraavaksi, hän kertoi yhtiön työskentelevän parhaillaan aktiivisesti GPU:n itsenäisen toiminnan parissa. Tarkoituksena ei ole vähentää vain muistiliikennettä prosessorin ja näytönohjaimen välillä, vaan myös erilaisten piirtokomentojen lähettelyä prosessorilta suoritettavaksi näytönohjaimella. RDNA3:n mukana esitelty MultiDraw Indirect (MDI) Accelerator on sekin osaltaan samaa ajatusta. Draw (Instance) Indirect mahdollistaa GPU:lla saman 3D-mallin piirtämisen itsenäisesti useita kertoja käyttäen eri parametrejä ja MultiDraw Indirect on pidemmälle viety versio samasta ajatuksesta, mahdollistaen useiden eri DrawInstanceIndirect-pakettien lähetyksen GPU:lle yhdellä kertaa. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi partikkelien renderöinnissä.

AMD pysyy edelleen kannassaan, jonka mukaan tekoälyprosessointia ei ole järkeä pistää GPU:lle ainakaan siinä määrin, mitä NVIDIA ja Intel tekee. Wangin mukaan prosessorit hoitavat isossa kuvassa edelleen lähes kaiken tekoälyprosessoinnin ja GPU:lle nähdään käyttöä lähinnä neuroverkkojen opetustehtävissä, ei niinkään päättelyssä. AMD käyttää CDNA-laskentapiireissään NVIDIAn tensoriyksiköiden ja Intelin XMX-yksiköiden kaltaisia matriisikiihdyttimiä, mutta RDNA-puolella on hiljaisempaa. RDNA3 toi mukanaan pienimuotoista kiihdytystä myös grafiikkapuolelle, mutta kyse on vain tiettyjen WMMA-käskyjen kiihdytyksestä ja se hyödyntää koko Compute Unit -yksikköä, ei vain kiihdytintä.

Wangin näkemyksen mukaan tekoälyä ei pitäisi ylipäätään rajoittaa lähinnä kuvanprosessointitehtäviin, kuten nykyään tehdään. Hän uskookin, että esimerkiksi DLSS on olemassa kiihdytettynä vain siksi, että kiihdytin oli jo olemassa ja osa GPU:ta, eikä siksi että se olisi tarpeellinen. AMD:n oma kuvaskaalain FidelityFX Super Resolution ei käytä tekoälylaskentaa ja sen nykyversioita pidetään yleisesti kilpailukykyisenä DLSS:ään ja XeSS:iin verrattuna. Intelin XeSS on kiihdytetty Arc-näytönohjaimilla, mutta siitä on myös kiihdyttämätön versio yksinkertaistelulla skaalausmallilla. Kuvaprosessoinnin sijasta Wang haluaisi nähdä grafiikkapiirien tekoälykykyjä hyödynnettävän pelillisissä ominaisuuksissa, kuten NPC-hahmojen parantamisessa.

Koko Computing and Graphics -osaston pomo Bergman osallistui haastatteluun lähinnä kertoakseen yhtiön aiemmasta menestyksestä ja että RDNA4 tulisi jatkamaan RDNA-arkkitehtuurin evoluutiota entistä suorituskykyisemmäksi lähitulevaisuudessa. Sen konkreettisempaa julkaisuaikataulusta ei kuitenkaan irronnut. Wang lisäsi aiheeseen lähinnä maininnan siitä, että yhtiö aikoo jatkossakin kehittää erillisiä CDNA- ja RDNA-arkkitehtuureita. AMD:n tärkeimpänä ajatuksena on varustaa grafiikkapiirinsä ominaisuuksilla, joita pelaajat tarvitsevat, eikä niinkään tuoda niihin ominaisuuksia toivoen, että niille löydettäisiin käyttöä.

Lähteet: 4Gamers, HotHardware

Huhu: NVIDIA valmistelee jopa kolmea eri GeForce RTX 4070 -mallia

Mikäli Gigabyten Thaimaan sivustolla nähdyt tiedot pitävät paikkansa, tulisi markkinoille RTX 4070 10 Gt, 12 Gt ja 16 Gt.

NVIDIAn Ada Lovelace -sukuopolven AD104-grafiikkapiiriä tiedetään käytettävän ainakin kahdessa työpöytämallissa, jo julkaistussa GeForce RTX 4070 Ti:ssä ja vielä omaa julkaisuaan odottavassa RTX 4070:ssä. Viimeisimmän vuodon mukaan piiriä käyttäviä malleja olisi kuitenkin luvassa vielä useampiakin, vaikkei se mallinimissä näkyisikään.

NVIDIAn nimeämispolitiikka on saanut historian lehdillä ikävää valoa osakseen ennenkin, harva esimerkiksi on unohtanut GeForce MX -sarjan näytönohjaimia, joiden ominaisuudet oli kaukana ”saman sukupolven” perusmalleista. GeForce RTX 30 -sukupolvessa kritiikki sai uutta pontta, kun yhtiö alkoi julkaisemaan samalla mallinumerolla useita selvästi toisistaan poikkeavia malleja esimerkiksi muistiväylän- ja sen myötä -konfiguraation osalta.

GeForce RTX 40 -sarjassa NVIDIA julkisti aluksi GeForce RTX 4080 12- ja 16 Gt -mallit, joista ensin mainittu perustui jopa täysin eri piiriin kuin 16 Gt:n malli. Kritiikki yltyikin niin äänekkääksi, että yhtiö päätti perua koko näytönohjaimen julkaisun ja julkaista sen myöhemmin samoin ominaisuuksin RTX 4070 Ti -nimellä.

Virheistä ei ole kaikesta päätellen opittu, sillä Gigabyten Thaimaan sivustolta löytyy peräti kuusi erilaista GeForce RTX 4070 -mallia, joista kaikki ei mene vain eri mallisarjojen ja tehtaalla valmiiksi ylikellotettujen OC-versioiden piikkiin. Tarkemmin kyse on pelibundlen lunastussivustosta, jolla pitää valita oman näytönohjaimen malli. Listattuina ovat RTX 4070 Aorus Master 12 Gt kahteen kertaan, RTX 4070 Eagle OC 12 Gt, RTX 4070 Gaming OC 10 Gt, RTX 4070 Gaming OC 12 Gt ja RTX 4070 Gaming OC 16 Gt.

Listatut 10, 12 ja 16 Gt:n muistimäärät kertovat, että yhdenkään näytönohjaimen muistiohjain ei voi olla konfiguroitu identtisesti. Ottaen huomioon tiedossa olevat piirikonfiguraatiot, 12 Gt:n version voidaan olettaa olevan täydellä 192-bittisellä muistiväylällä. 16 Gt:n versio olisi toteutettavissa AD104:n muistiohjaimella vain 128-bittisessä konfiguraatiossa ja 10 Gt:n 160-bittisessä. Mahdollisista eroista esimeriksi CUDA-ydinten määrässä ei ole tällä hetkellä tietoa.

Pieni suola-annos on kuitenkin syytä nauttia huhun kyytipoikana, sillä Gigabyten Thaimaan sivut listaavat samassa paikkaa edelleen myös GeForce RTX 4080 12 Gt:n. On siis mahdollista esimerkiksi, että myös osa RTX 4070 -malleista jää julkaisematta ja saapumatta markkinoille.

Lähde: VideoCardz

Logitechilta Playseatin kanssa yhteistyössä luotu ajotuoli simulaattorikäyttöön

Tuoli vaikuttaisi pohjautuvan Playseatin omaan Trophy-ajotuoliin.

Logitech on lanseerannut Playseatin kanssa yhteistyössä luodun Playseat Trophy-Logitech G Edition -ajotuolin simulaattorikäyttöön. Nimen ja ulkonäön perusteella uutuusistuin vaikuttaisi pohjautuvan hyvin vahvasti Playseatin omaan Trophy-ajotuoliin.

Logitech mainostaa Playseat Trophy-Logitech G Editionin istuimen muotoilun ottaneen vaikutteita oikeista kilpa-ajoneuvoista ja sen ActiFit-kankaan luvataan olevan kestävä, ergonominen ja tehokkaasti lämpöä haihduttava. Ajotuolin kehikko on valmistettu hiiliteräksestä.

Poljinalusta on säädettävä ja siten istuinta voi säätää käyttäjän tarpeisiin sopivaksi. Playseat Trophy-Logitech G Edition on valmistajan mukaan helppo taittaa kasaan ja siirtää pois tilaa viemästä, kun sitä ei tarvita, sillä painoa kokonaisuudella on vain 17 kilogrammaa.

Playseat Trophy-Logitech G Edition -ajotuoli saapuu myyntiin välittömästi 599 euron suositushintaan.

Lähde: Logitechin lehdistötiedote

Philipsiltä 34-tuumainen QD-OLED-näyttö pelaajille

Näyttö on perusominaisuuksiltaan tuttu muistakin 34-tuumaisista QD-OLED-paneelia käyttävistä ultrawide-näytöistä.

Philips on lähtenyt mukaan OLED-pelinäyttöjen markkinoille uudella Evnia 34M2C8600-näytöllään. Kyseessä on Samsungin QD-OLED-paneelia käyttävä 34-tuumainen 1800R-kaarevuuden ultrawide-näyttö 3440 x 1440 -resoluutiolla.

Philips Evnia 34M2C8600 tukee maksimissaan 175 hertsin virkistystaajuutta ja Adaptive Synciä. Näytöllä oin Display HDR True Black 400 -sertifikaatti ja pelaajien iloksi valmistaja lupaa näytön yltävän 0,1 ms:n vasteaikaan. Näytön takaa löytyy valmistajan Ambiglow-tehostevalot ja liitännöiksi näyttöön on tarjolla kaksi HDMI 2.0:aa, yksi DisplayPort 1.4 sekä USB-hubi KVM-kytkimellä.

Philips Evnia 34M2C8600 saapuu kauppoihin helmikuun aikana 1299 euron suositushintaan.

Lähde: Philipsin lehdistötiedote, Philips