Uutiset

PCI-SIG kommentoi 12VHPWR-kohua vierittämällä vastuun valmistajille

PCI-SIG pesee kätensä tapauksesta todeten, ettei se ota kantaa laitteiden varsinaiseen suunnitteluun ja että on valmistajien vastuulla varmistaa, että tuotteet ovat läpikotaisin testattuja ja turvallisia kuluttajille.

Uuden 12VHPWR-virtaliittimen alkutaival on ollut vähemmän mairitteleva, kun käyttäjät ovat raportoineet sulaneista virtaliittimistä GeForce RTX 4090 -näytönohjaimilla. Erinäisten teorioiden ja tutkimusten jäljiltä tultiin yleisesti yhteen lopputulemaan: Suurimmassa osassa tapauksia vika on ollut käyttäjän huolimattomuudessa ja liittimet ovat jääneet painamatta pohjaan.

Aihe oletettiin jo haudatuksi NVIDIAnkin todettua käyttäjävirheiden olevan suurin syy heidän tietoonsa tulleissa noin 50 tapauksessa maailmanlaajuisesti. Nyt PCI-SIG on kuitenkin käynyt vielä raottamassa arkun kantta käytännössä heittämällä kaikki muut osalliset rekan alle.

Järjestön tiedotteessa kerrotaan yhden valmistajan raportoineen PCI-SIGille potentiaalisesta turvallisuusriskistä sekä jo vireillä olevasta oikeudenkäynnistä, jossa 16-pinnistä 12VHPWR-liittimen syytetään olevan vakava turvallisuusriski kuluttajille. PCI-SIGin mukaan kaikkien sen jäsenten, jotka valmistavat mitään järjestön hallinnoimiin teknologioihin perustuvia laitteita, on tehtävä kaikki tarpeelliset toimet käyttäjäturvallisuuden takaamiseksi. Esimerkkinä mainittiin myös oikeusjutussa kuvailtujen tapausten testaaminen ja toistaminen.

Varsinainen rekan alle heittäminen tapahtui, kun PCI-SIG muistutti sen toimittavan vain tarpeelliset tekniset tiedot ja ominaisuudet yhteensopivuuden takaamiseksi eikä se ota kantaa itse suunnitteluun, valmistukseen, materiaaleihin ja niin edelleen. PCI-SIG:n mukaan on valmistajien vastuulla varmistaa, että kaikki heidän valmistamansa laitteet ovat turvallisia ja läpikotaisin testattuja kaikilta osa-alueiltaan.

Tiedotteesta raportoinut Tom’s Hardware painotti artikkelissaan vielä, että yllä olevan kaltaisia ulostuloja standardeja hallinoivilta järjestöiltä ei nähdä juuri koskaan. Tiedotteella tehdäänkin selväksi, että PCI-SIG haluaa pestä omat kätensä asiasta täysin ja varmistaa, ettei vastaavaa tapahdu tulevaisuudessa.

Lähde: Tom’s Hardware

Intel julkaisi merkittävän DirectX 9 -päivityksen Arc-näytönohjaimille

Intel on tähän asti luottanut DX9:ssä Microsoftin D3D9on12-käännöskerrokseen, mutta nyt valikoidut pelit ovat saaneet käyttöönsä uuden natiivin DirectX9-ajurin.

Intel on saanut vihdoin ensimmäisen sukupolven Arc-erillisnäytönohjaimet myyntiin ja pelaajien käsiin. Näytönohjainten vastaanotto on ollut osin ristiriitaista, sillä näytönohjainten suorituskyky voi heitellä vielä rajustikin pelistä toiseen ja myös erilaisia bugeja esiintyy vielä kilpailijoita enemmän. Yhtiö parantaa ajureitaan kuitenkin jatkuvasti ja on tehnyt jo merkittäviä loikkia eteenpäin julkaisuajureista.

Uutisoimme Intelin tuoreimmista beeta-ajureista jo lyhyesti, mutta niiden parannuksia sopii ihmetellä hieman tarkemminkin. Erityisesti Intel on keskittynyt uusissa ajureissaan DirectX 9 -peleihin, eikä syyttä. Intelin Arc-näytönohjaimilta on puuttunut ns. natiivi tuki DirectX 9 ja vanhemmille rajapinnoille ja se luottaa niiden pyörittämisessä oletuksena Microsoftin Direct3D9-On-12-käännöskerrokseen.

Intelin uudet ajurit lupaavat parantaa suorituskykyä merkittävästi tietyissä DirectX 9 -peleissä ja tekee sen nimenomaan tuomalla peliin natiivin DirectX 9 -ajurin, mutta rajoituksin. Natiivi ajuri tukee toistaiseksi vain kourallista pelejä ja lopuissa käytetään edelleen D3D9on12-käännöskerrosta. Yhtiö lupaa toimittaa DirectX 9 -päivityksiä myös tulevissa ajureissaan, mutta mitään aikataulua tai edes lupausta ”kaikelle toimivasta natiiviajurista” ei saatu.

Intelin omien testien mukaan uudet 3953-ajurit parantavat DX9-suorituskykyä pelistä riippuen 3-79 % 1080p-resoluutiolla ja 4-77 % 1440p-resoluutiolla, kun käytössä on Arc A770 -näytönohjain ja verrokkina 3490-ajurit. Ajureissa suorituskykyä saaneet pelit ovat Guild Wars 2, Payday 2, League of Legends, Starcraft 2, Stellaris ja Counter-Strike: Global Offensive.

Yhtiö on panostanut etenkin Counter-Strike: Global Offensiveen, jossa suorituskyky nousi 1080p-resoluutiolla 79 ja 1440p-resoluutiolla 77 prosenttia. Huomattavasti isompi parannus nähtiin kuitenkin pelin sulavuudessa, eli ruutuaikojen tasaisuudessa. Aiempien ajureiden rajusti heittelevän piikkimeren sijasta Arcin ruutuajat näyttävät nyt siltä miltä pitäisikin, vaikkei vertailua kilpailijoiden kortteihin olekaan tehty. Kuva kertoo tässäkin tapauksessa enemmän kuin tuhat sanaa ja löydät vertailun yltä. Beyond3D-sivuston käyttäjä Dayman1225 on julkaissut myös omat pikatestinsä CS:GO-pelissä todeten, että vaikka myös sisäänrakennetussa suorituskykytestissä oli iso parannus, on ero vielä selvästi merkittävämpi itse pelissä.

Lähde: Intel

Samsung esitteli GDDR7-muistit

Uusien muistien kerrotaan yltävän 36 Gbps:n nopeuksiin ja käyttävän edeltäjistään poiketen PAM3-signalointia.

Samsung julkisti hiljattain GDDR6W-muististandardin, mutta kun yhtiön tämän vuoden Tech Day -tapahtuma on käynnissä ei painella jarruja ja tällä kertaa esittelyvuorossa on GDDR7. Yhteistä molemmille on se, ettei Samsung tai muutkaan ole vielä ehtineet edes vihjaista, milloin tuotteita saattaisi löytyä ihan markkinoilta asti.

GDDR7-muistit tulevat eroamaan nykyisistä GDDR-muisteista ennen kaikkea signalointinsa osalta. Siinä missä lähes kaikki muistit käyttävät NRZ- eli Non-return to Zero -signalointia (jota voisi kutsua myös PAM2:ksi) ja GDDR6X PAM4- eli Pulse Amplitude Modulation 4-level -signalointia, tulee GDDR7 luottamaan PAM3-signalointiin. Signaloinnin eri jännitetasojen määrä vaikuttaa paitsi niiden toteutuksen haastavuuteen, myös siirrettyyn dataan. NRZ siirtää bitin per kellojakso, PAM3 kolme bittiä per kaksi kellojaksoa ja PAM4 kaksi bittiä per kellojakso.

Toistaiseksi GDDR7-muisteista tiedetään kuitenkin vain vähän muuta. Ian Cutressin julkaiseman dian mukaan muistit tulisivat tarjoamaan 36 Gbps:n nopeuden, kun PAM3-signalointiin siirtyminen tiputtaa tehonkulutusta 25 % NRZ-signalointiin verrattuna. Todennäköisesti vertailussa on kuitenkin puhe energiatehokkuudesta per siirretty bitti, jolloin selvästi suuremmat nopeudet nostavat reaalikulutuksen nykymuisteja korkeammaksi.

Lähteet: Samsung, Ian Cutress @ Twitter

Nokia 5.3 voi muuttua toimintakyvyttömäksi tehdasasetusten palautuksesta Android 12 -päivityksen jälkeen

Android 12:n jo Nokia 5.3:een ladanneiden käyttäjien ei kannata ainakaan toistaiseksi palauttaa puhelimensa tehdasasetuksia.

HMD Global aloitti parin vuoden takaiselle Nokia 5.3:lle Android 12 -päivitysten jakelun marraskuussa. Valitettavasti päivitys osoittautui bugiseksi ja se on sittemmin vedetty jo pois jakelusta. Päivityksen jo ladanneiden ei kuitenkaan kannata nollata puhelintaan tehdasasetukset palauttamalla, sillä sen on havaittu mahdollisesti ”brickaavan” puhelimia. Laitteiden ohjelmisto on siis mennyt rikki tehden puhelimista käyttökelvottomia.

Ongelman takana on Android-puhelinten päivityksiin mahdollistettu anti-rollback-ominaisuus, jonka tarkoituksena on estää vanhempaan käyttöjärjestelmäversioon palaamista. Vakiona ohjelmistopäivityksiä varten puhelimissa on erilliset A- ja B-osiot,  joihin päivitykset latautuvat ja toisesta osiosta voi palauttaa puhelimen edellisen päivitysversion. Nyt Nokia 5.3:n tapauksessa tehdasasetusten palautus pyrkii palauttamaan toiseen osioon jääneen Android 11:n, mikä ei anti-rollbackin myötä ole mahdollista.

Ohjelmiston korjaus ei mitä ilmeisemmin onnistu kotioloissa, vaan ”brickannut” puhelin on vietävä huoltoon.

Vastaavasta syystä tapahtuvia ohjelmiston rikkoutumisia on havaittu aiemmin myös Pixel-puhelimissa ja Googlen virallinen ohjeistus on ollut asentaa Androidin versiopäivitys useaan otteeseen. Tällöin molemmissa osioissa olisi asennettuna tuorein Android eikä anti-rollback siten pääsisi aiheuttamaan ongelmia.

HMD Globalin tapauksessa anti-rollback on käynnistynyt ilmeisesti 14. marraskuuta jakeluun saapuneessa Android 12 -päivityksessä. Jo ennen sitä puhelimiin olisi ollut tarkoitus tulla jo Android 12:n sisältävä päivitys, jonka jakelu on aloitettu 31. lokakuuta. Jostain syystä osa käyttäjistä on kuitenkin mitä ilmeisimmin saanut suoraan tuoreemman päivityksen, josta tehdasasetusten palautus ei ole enää toiminut, sillä anti-rollback on asettunut päälle ja toisella osiolla onkin ollut vanhempi Android 11 -käyttöjärjestelmäversio.

HMD Global on kertonut aiheesta uutisoineelle AndroidWorldille olevansa tietoinen osaa Nokia 5.3 -käyttäjiä koskevasta ongelmasta ja työskentelevänsä sen parissa korjatakseen tilanteen. Toistaiseksi HMD Global kehottaa Nokia 5.3:n omistajia olemaan palauttamatta puhelinta tehdasasetuksiin, jos se toimii Andorird 12:lla.

Kiitokset uutisvinkistä ja kattavasta pohjatyöstä lähteineen TechBBS-foorumin käyttäjälle Flying Antero. Tarkemmin Nokia 5.3:n päivityksen mukanaan tuomiin haasteisiin voi tutustua lähdelinkkien takaa.

Lähteet: Nokia Community, PiunikaWeb, AndroidWorld, Twitter-käyttäjät (1), (2), (3), Android Police, TechBBS

Video: Vertailussa kolmet lippulaivaluokan langattomat nappikuulokkeet (Apple, Samsung, Sony)

Videolla vertailemme Applen toisen sukupolven AirPods Proita, Samsungin Galaxy Buds2 Proita sekä Sonyn WF-1000XM4:iä.

Olemme io-techissä testanneet viimeisen reilun vuoden aikana useita langattomia nappikuulokkeita eri hintakategorioista ja nyt tuoreimmalla YouTube-kanavamme videolla vertailemme kolmea testeissämme parhaaksi osoittautunutta lippulaivaluokan kuulokeparia 200–300 euron välimaastosta.

Videolla vertailussa ovat Applen toisen sukupolven AirPods Prot, joiden suositushinta on 299 euroa, Samsungin Galaxy Buds2 Prot, joiden suositushinta on 239 euroa sekä Sonyn viime vuonna 280 euron suositushintaan julkaisemat Sony WF-1000XM4:t. Video pohjautuu aiemmin io-techissä julkaistuihin kirjoitettuihin artikkeleihin.

Jos pidit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video YouTubessa

Live: io-techin Tekniikkapodcast (48/2022)

io-techin YouTubessa suorana lähetettävässä Tekniikkapodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin viikottainen Tekniikkapodcast esitetään tänään perjantaina 2. joulukuuta noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina. Tekniikkapodcast lähetetään suorana YouTubessa ja äänessä ovat tällä viikolla Sampsa Kurri ja Juha Kokkonen.

Käymme viikottaisissa livepodcasteissa läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti YouTuben keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon Tekniikkapodcast on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

AMD julkaisi uudet AMD Software 22.11.2 -ajurit näytönohjaimilleen ja prosessoreilleen

Ajureissa on mukana virallinen tuki The Callisto Protocolille, Need for Speed Unboundille sekä The Witcher 3:n next gen -päivitykselle

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 22.11.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.

AMD Software 22.11.2 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viralliset tuet The Callisto Protocol- ja Need for Speed Unbound -peleille sekä The Witcher 3:n next gen -päivitykselle. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin ei valitettavasti ole merkintöjä.

Liiskattuja bugeja ajureissa ovat esimerkiksi pitkään vaivannut ongelma, jossa AMDSServ.exe saattoi aiheuttaa näytönohjaimen käyttöasteen jumittamisen 100 %:iin pelin sulkemisen jälkeen, Firefoxissa RX 6000 -sarjalla tapahtuneet videoiden nykimiset sekä ajureiden kaatuminen tai musta ruutu RX 6000 -sarjalla videon ja muun ikkunan välillä hyppelyssä joillain 240 hertsin näytöillä sekä tapauksissa, joissa on käytössä korkean ja matalan virkistystaajuuden näytöt samalla näytönohjaimella. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi tekstuureiden vilkunta tai muut artefaktit Warhammer 40 000: Darktidessä, järjestelmän mahdollinen nykiminen tai käyttöliittymän vilkkuminen, kun kahta eri videota pyöritetään samanaikaisesti Chromium-pohjaisella selaimella ja joillain hetkellisesti näkyvä kuvan korruptoituminen video- ja peli-ikkunoiden välillä vaihtaessa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Lataa AMD:n ajurit täältä

io-techin tekniikkajoulukalenteri 2022 käynnistyi – 24 tuotearvontaa

io-techin Youtube-kanavalla julkaistaan 1.-24. joulukuuta 24 videota ja 24 tekniikkatuotearvontaa.

io-techin tekniikkajoulukalenteri järjstetään tänä vuonna kolmannen kerran ja arvomme seuraavien 24 päivän aikana katsojien kesken joka päivä tekniikkatuotteita.

Uusi video ja tuotearvonta julkaistaan joka päivä klo 10, arvontaan voi osallistua videon kuvauksesta löytyvän linkin kautta gleam.io-palvelussa ja osallistumisaikaa on 24 tuntia. Osallistumiseksi täytyy syöttää ainoastaan nimi ja sähköpostiosoite, jonka kautta otamme yhteyttä voittajaan. Tietoja ei käytetä mihinkään muuhun tarkoitukseen kuin voittajan tavoittamiseen. Jos emme tavoita voittajaa 3 päivän kuluessa, arvotaan uusi voittaja.

Jos haluat saada ilmoituksen uusista kalenteriluukuista ja videoista, tilaa io-techin YouTube-kanava ja laita ilmoitukset päälle, kiitos! Kanavan tilaaminen on ilmaista.

Katso 1. luukku Youtubessa

AMD:n teknologiajohtaja Mark Papermaster kertoi Zen 4c:stä ja MI300:sta

Zen 4c saapuu markkinoille ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla haastamaan Arm-palvelinprosessoreita ja Zen 4:n sekä CDNA3:n yhteen paketoiva Instinct MI300 on saatu jo tehtaalta takaisin laboratorioon.

AMD:n teknologiajohtaja Mark Papermaster on kertonut uusimpia kuulumisia yhtiön palvelinpuolelta Wells Fargon TMT Summit -tapahtuman konferenssipuhelussa. Puheenaiheita oli laidasta laitaan, mutta mielenkiintoisimmat osuudet lienevät Zen 4c -ytimiin ja MI300-kiihdyttimiin keskittyneet vastaukset.

AMD on kertonut tähän mennessä Zen 4c -ytimistä lähinnä niiden olevan tiheys- sekä energiatehokkuusoptimoituja ja tulevan käyttöön maksimissaan 128-ytimisissä Bergamo Epyc-prosessoreissa.

Nyt Papermaster paljasti ytimestä lisää kertomalla sen olevan kooltaan vain puolet tavallisista Zen 4 -ytimistä, mutta käyttävän silti samaa arkkitehtuuria. Lähempänä julkaisua päästään toivottavasti vielä ihmettelemään, mitä sieltä on tarkemmin leikattu ja miten se vaikuttaa suorituskykyyn eri tilanteissa.

Bergamo-koodinimelliset Epycit on suunniteltu kilpailemaan ennen kaikkea Amazonin Gravitonia ja muita Arm-prosessoreita vastaan. Prosessorit tulevat saataville ensi vuoden ensimmäisen puoliskon aikana. Zen 4c -ytimiä tullaan näkemään tositoimissa myös teleliikennepuolelle suunnitelluissa Sienna-koodinimellisissä Epyceissä, mutta niitä joudutaan odottamaan ensi vuoden jälkimmäiselle puoliskolle.

Laskentakiihdyttimien puolella Papermaster kertoi AMD:n saaneen seuraavan sukupolven tuotteen jo uunista ulos ja takaisin yhtiön omiin laboratorioihin. Instinct MI300 tulee olemaan jo pienen ikuisuuden yhtiön roadmapeissa pyörineen ”järkälemäisen palvelin-APU-piirin” ensimmäinen markkinoille asti pääsevä inkarnaatio.

MI300 istuttaa samalle alustalle Zen 4 -arkkitehtuurin perustuvan prosessorisirun ja CDNA3-arkkitehtuuriin perustuvan laskentapiirin, sekä näiden yhdessä jakaman HBM-muistin. Prosessori ja laskentapiiri hyödyntävät Infinity-arkkitehtuuria yhteisen täysin koherentin muistiavaruuden. Infinity-arkkitehtuuri on myös yhteensopiva standardoitujen väylien kuten sirujen välisen UCIe:n ja CXL:n kanssa.

Lisäksi Papermaster kertoi yhtiön perustenaan uuden semi-custom osaston, joka keskittyy nimenomaan UCIe:n hyödyntämiseen. Osasto työskentelee asiakkaiden kanssa integroidakseen näiden haluamia kiihdyttimiä AMD:n omien sirujen rinnalle kunkin asiakkaan tarpeisiin räätälöityjen ratkaisujen toteuttamiseksi. Vastassa tulee olemaan kuitenkin entistä enemmän kilpailua, sillä myös Intel on mukana UCIe:ssä ja tulee tarjoamaan vastaavaa palvelua asiakkailleen.

Lähde: AMD @ Seeking Alpha

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 527.37 -ajurit näytönohjaimilleen

1.12.2022 - 17:31 / Petrus Laine Kommentit (2)

Ajureissa on mukana tuki Marvel’s Midnight Suns- ja Need for Speed Unbound -peleille ja ne suostuvat myös asentumaan kaikille RTX 3060 Ti -kokoonpanoille, toisin kuin edeltävät ajurit.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 527.37 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 527.37 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat virallinen Game Ready -leima Marvel’s Midnight Suns -pelille, jonka lisäksi mukana on tuki Need for Speed Unboundille. Mahdollisista suorituskykyeroista ei ole mainintoja.

Korjattujen bugien listalla on tässä julkaisussa mukana esimerkiksi taustalla olevien ohjelmien värikylläisyyden tahaton vaihtelu ja RTX 40 -sarjalla Metro Exodus: Enhanced Editionia vaivanneet vilkkumisongelmat. Lisäksi ajurit ovat vapaat edellisten 526.98-ajureiden kiusallisesta ongelmasta, joka esti niiden asentamisen joillekin RTX 3060 Ti -näytönohjaimille. Ilmeisesti ajureihin on liittynyt myös tapaus, jossa MSI Afterburner ei priorisoi GPU:n lämpötilarajaa tehonkulutusrajojen yli, vaikka se olisi valittuna asetuksista.

Tiedossa olevia bugeja ovat pääosin tuttua kauraa ja listalta löytyvät esimerkiksi RTX 4090:llä näkyvä vilkunta Watch Dogs 2:ssa taivasta katsellessa, HDR:n kytkemisen päälle tai pois muulla kuin natiiviresoluutiolla aiheuttama epävakaus peleissä sekä Minecraftin Java Editionissa mahdollisesti näkyvät grafiikan korruptoitumiset. Ajureita ei myöskään voi asentaa GeForce GTX 1060:lla varustettuun MS Surface Book 2:een syystä tai toisesta. Voit tutustua ajureihin tarkemmin NVIDIAn Game Ready -artikkelissa ja kaikkiin muutoksiin ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä