Uutiset

Lian Li esitteli myös joukon uusia tuulettimia ja kustomoitavan AIO-prototyypin

Lian Lin mukaan sen uusi AIO-prototyypi on yhtiön itsensä suunnittelema alusta loppuun ja sen pohjana on ollut asiakkaiden palaute.

Lian Li esitteli 2022 Digital Expo 2.0 -virtuaalimessuillaan muun muassa kolme prototyypikoteloa. Niiden lisäksi esille pääsivät joukko uusia tuulettimia sekä prototyyppi yhtiön seuraavan sukupolven AIO-nestejäähdyttimestä.

Prototyyppiasteella oleva vielä nimetön AIO-nestecooleri on alusta loppuun täysin Lian Lin omaa käsialaa asiakkailta saadun palautteen pohjalta. Coolerin jäähdytin on kasvatettu 32 mm paksuksi lämmönpoiston tehostamiseksi ja siihen puhaltaa maksimissaan kolme 120 mm:n 20 mm paksua tuuletinta. Coolerin ehdoton erikoisuus on kuitenkin sen RGB-valaistu pumppublokki, jonka keskiötä voi kustomoida erilaisilla lisäosilla. Tarjolla on paljaan, RGB-valaistuksen tasaiseksi hajottava peruskansi, johon voidaan lisätä erilaisia keskiöitä sekä ulkokuoria, jotka mahdollistavat esimerkiksi Infinity Mirror -peiliefektit.

Lian Lin tuuletinkavalkadi aloitettiin uusilla V2-versioilla Uni Fan AL120-, SL120- ja SL140-tuulettimista sekä ensimmäisellä AL140-tuulettimella, joka noudattaa kuitenkin V2-versioiden suunnittelua. AL120 V2 ja SL120 V2 on varustettu uudella paksummalla 28 mm:n kehyksellä, minkä kerrotaan mahdollistavan entistä paremman ilmavirran ja staattisen paineen joko hiljaisempana tai pahimmillaan samalla äänenvoimakkuudella kuin edeltäjänsä.

Uni Fan P28 Silent ja Performance -tuulettimet tukevat kaikkein muiden sarjan mallien tapaan ketjutusta, mikä helpottaa johtosotkua kotelossa. P28:n Silent-versio tarjoaa PWM-ohjattuna maksimissaan 1900 RPM:n nopeuden, 59,97 CFM:n ilmavirran ja 3,04 mmH2O:n staattisen paineen 27,5 dBA:n äänentuotolla. Performance-versiossa vastaavat luvut ovat 2300 RPM, 71,27 CFM, 3,86 mmH2O ja 33 dBA.

 

Lian Li esitteli Digital Expo 2.0 -messuilla prototyyppikoteloita ja uuden Dan Cases -yhteistyön

Dan Cases A3 m-ATX:n lisäksi esillä olivat Lian Li Lancool 216 ja O11D Evo XL.

Lian Li on pitänyt tänään 2022 Digital Expo 2.0 -virtuaalitapahtuman ja esitellyt siellä tapansa mukaan joukon tulevia tuotteita. Digital Expossa esitellyt tuotteet ovat enemmän tai vähemmän prototyyppiasteella ja niiden saapuminen kauppoihin voi viedä tuotteesta riippuen mitä vain päivistä vuosiin.

Ensimmäisenä esittelyvuorossa oli tuleva Lancool 216 -kotelo, jossa on panostettu AIO-yhteensopivuuteen ja hyvään ilmankiertoon. Verkkopaneeli kiertää etupaneelista suoraan läpi katon ja vasemman kyljen alalaidassa. Etupaneelista löytyy esiasennettuina kaksi 30 mm paksua 160 mm:n tuuletinta RGB-valaistuin kehin. Kotelo I/O-paneeleineen mukautuu kahteen eri asentoon, joista ylempi suosii ilmajäähdytystä ja mahdollistaa tuulettimet virtalähdeosion päälle ja alempi nestejäähdytystä mahduttaen maksimissaan 360 mm:n jäähdyttimen katossa siten, että jäähdyttimen ja tuuletinten korkeus on yhteensä maksimissaan 68 mm.

Toisena esiteltiin Dan Casesin ja Lian Lin uusin yhteistyöprojekti A3 m-ATX. Vain 20 litraiseen koteloon voidaan sovittaa konfiguraatiosta riippuen jopa ATX-kokoluokan virtalähde, neljä korttipaikkaa paksu 380 mm:n näytönohjain, 360 mm:n AIO-nestejäähdytys tai 158 mm korkea prosessoricooleri ja vielä pari 2,5” SSD-asemaakin. RGB-valaistus on toteutettu hillitysti kotelon alle.

Kolmantena ja viimeisenä kotelona vuorossa oli jo odotetustikin O11D Evo XL. Viimeisin Evo-päivitys tuo mukanaan aiemmista tuttuja ominaisuuksia kuten käännettävän rakenteen ja siirrettävän (etu-)I/O-paneelin. XL-malli on varustettu modulaarisella takapaneelilla ja irrotettavalla emolevykelkalla, mitkä mahdollistavat kotelon sovittamisen entistä useampaan tarpeeseen. Evo XL:ään mahtuukin samanaikaisesti jopa kolme 420 mm:n jäähdytintä E-ATX-emolevyn kaveriksi.

Aya Neo Next II lupaa olla ensimmäinen käsikonsoliluokan tietokone erillis-GPU:lla

Aya Neo Next II:sta on luvassa erilliset AMD-versio Ryzen 6000:lla ja Radeon RX 6000M:lla sekä Intel-versio Alder Lake -prosessorilla ja Arc-mobiilinäytönohjaimella.

Aya Neo on joukkorahoituksen kautta liikkeelle lähtenyt käsikonsolimaisten tietokoneiden valmistaja. Yhtiö on esitellyt tulevaa mallistoaan jo aiemminkin tänä vuonna, mutta vielä yhtiön takataskusta riitti uutta esiteltävää.

Aya Neo Next II nimeä kantava tuleva tietokone tulee olemaan yhtiön mukaan ensimmäinen käsikonsolikokoluokan tietokone erillisellä grafiikkapiirillä. Yhtiö antaa myös mahdollisuuden tunnistaa väriä, sillä saataville tulee sekä AMD-versio Ryzen 6000 -prosessorilla ja Radeon RX 6000 -sarjan mobiilinäytönohjaimella että Intel-versio Alder Lake -sukupolven prosessorilla ja Arc-mobiilinäytönohjaimella.

Yhtiö listaa portfoliossaan tällä hetkellä yhteensä yhdeksän tietokonetta, mutta todellisuudessa osa niistä on vielä suunnittelupöydällä ja julkaisuaikataulukin avoin. Kekseliään luokittelun mukaan edulliseen premium-kategoriaan kuuluvat Aya Neo Air, Air Plus ja 2 Geek, lippuulaiva keski-high end -luokkaan Aya Neo 2021, Air Pro, 2 ja Slide ja lopulta Top Premium -luokkaan Aya Neo Next ja Next 2. Yhtiön nimeämisessä 2 ja II ovat vaihtokelpoisia keskenään ja jopa yhtiön nimessä tuntuu olevan välillä epäselvyyksiä, onko se lopulta Ayaneo vai Aya Neo.

Kauppoihin uutuutta on turha odottaa aivan heti. Tällä hetkellä pisimmälle menevä tiedossa oleva julkaisu on Aya Neo 2 kuluvan vuoden loppuun mennessä.

AMD julkaisi uudet AMD Software 22.6.1 -ajurit

Uudet ajurit lisäävät tuen uudelle F1 22 -pelille ja parantavat suorituskykyä pelissä noin viidellä prosentilla edeltäviin ajureihin verrattuna.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 22.6.1 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.

Ajureiden ainut merkittävä uudistus on virallinen tuki uudelle F1 22 -pelille. Julkaisutiedotteen mukaan uudet ajurit parantavat suorituskykyä 4K-resoluutiolla Ultra High -asetuksin parhaimmillaan 6 % Radeon RX 6750 XT:n kohdalla, 4 % Radoen RX 6800 XT:n kohdalla ja 5 % Radeon RX 6950 XT:n kohdalla, kun verrokkina ovat aiemmat 22.5.2-ajurit.

Liiskattujen bugien listalta löytyy tällä kertaa neljä korjausta: Fortniten suorituskykyongelmat DirectX 11 -rajapinnalla Multithreaded Rendering käytössä, Overwatchin nykimisongelmat, Instant Replay -toiminnon aiheuttama odottamattoman korkea prosessorin käyttöaste ja joiltain käyttäjiltä kadonnut tuuletinten hallinta AMD Softwaresta. Tiedossa olevia ongelmia ovat esimerkiksi Call of Duty: Warzonen mahdollinen nykiminen Caldera-kentässä, Hitman 3:n jäätyminen liian nopean ikkunoiden ja Exclusive Fullscreen -tilojen välillä vaihtamisen vuoksi sekä tietenkin ikivanha tuttu Radeon Performance Metricsin todellisuutta korkeammat muistikellot. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.

Päivitys: AMD on lisäksi julkaissut uudet Radeon Software: Adrenalin 22.6.1 for Legacy -ajurit vanhemmille näytönohjaimille. Ajurit tukevat AMD:n näytönohjaimia ja integroituja grafiikkaohjaimia GCN-arkkitehtuurista lähtien. Voit tutustua ajureihin niiden julkaisutiedotteessa, vaikkei niissä mitään uudistuksia mainitakaan.

Lataa AMD:n ajurit täältä

Arm julkaisi säteenseurannan kiihdytystä tukevan Immortalis GPU:n ja uusia Mali-malleja

30.6.2022 - 02:28 / Petrus Laine Mobiili Kommentit (0)

Arm Immortalis perustuu samaan 4. sukupolven Valhall-arkkitehtuuriin, kuin uudet Mali-mallitkin, mutta säteenseurannan kiihdytys löytyy vain Immortalis-lippulaivamalleista.

Teknologiajätti Arm ei aio jäädä paikalleen näytönohjainkilvan kiihtyessä mobiilimaailmassa. Nyt yhtiö on julkaissut kahden uuden Mali-grafiikkaohjaimen rinnalla uuden lippulaivatason Arm Immortalis -sarjan ja siihen yhden grafiikkaohjaimen.

Vaikka Immortalis on uusi sarja Malien rinnalla, se perustuu samaan 4. sukupolven Valhall-arkkitehtuuriin kuin uudet Mali-mallitkin. Erojakin kuitenkin löytyy sen ilmiselvän eli koon lisäksi: Immortalis-malleissa on mukana tuki säteenseurannan kiihdytykselle. Yhtiön tiedotteen mukaan uhraamalla 4 % varjostinytimen alasta säteenseurannalla saadaan jopa 300 % parempi suorituskyky. 4. sukupolven Valhall-arkkitehtuuri sisältää uuden entistä energiatehokkaamman Execution Engine -yksikön sekä tuen Variable Rate Shading -teknologialle. Uuden sukupolven koneoppimiskiihdytykset puolestaan jopa kaksinkertaistavat yhtiön grafiikkaohjainten suorituskyvyn tekoälytehtävissä.

Arm Immortalis-G715 -grafiikkaohjain on varustettu jo aiemmin mainitun säteenseurantatuen ohella aina vähintään 10 GPU-ytimellä. Uusi Mali-G715 puolestaan sisältää mallista riippuen 7-9 ja Mali-G615 6 GPU-ydintä tai vähemmän. Puhelimiin Armin uusia grafiikkaohjaimia on luvassa yhtiön mukaan jo ensi vuoden alussa aivan lippulaivarautaa myöden. Varmistunut käyttäjä on tässä vaiheessa MediaTek, joka kommentoikin tuovansa Immortaliksen samaan järjestelmäpiiriin Armin X3-ydinten kanssa. Toinen Mali-sarjaa käyttävä potentiaalinen Immortalis-asiakas voisi olla Samsung, mutta yhtiö keskittynee RDNA-arkkitehtuurin viilaamiseen suorituskykyisemmässä päässä.

Lähde: Arm

AMD julkaisi FSR 2.0 -liitännäiset Unreal Engineille, modaajat lisäsivät teknologian Cyberpunkiin

Modissa korvataan NVIDIAn DLSS-tiedostoja AMD:n FSR 2.0 -tiedostoilla ja muokataan Windowsin rekisteriä tuen mahdollistamiseksi.

AMD julkaisi FidelityFX Super Resolution 2.0 -teknologian hiljattain avoimena lähdekoodina. Nyt yhtiö on täydentänyt tarjontaa tuomalla ladattavaksi valmiit liitännäiset Unreal Engine 4- ja 5 -pelimoottoreille. Merkittävämpänä syynä otsikoihin on kuitenkin modaajien tuorein tempaus.

Modaajat ovat saaneet lisättyä FidelityFX Super Resolution 2.0 -teknologian Cyberpunk 2077 -peliin. PotatoOfDoom1337-nimimerkkiä käyttävä modaaja keksi tavan, jolla NVIDIAn DLSS 2.x -tiedostot voidaan korvata FSR 2.0:n vastaavilla tiedostoilla. Ilmeisesti pelkkien tiedostojen korvaamisen lisäksi pitää tehdä joitain muutoksia Windowsin rekisteriin, mutta lopputuloksena modaus korvaa DLSS-tuen FSR 2.0 -tuella.

TechPowerUp on ehtinyt myös testaamaan modia käytännössä. Sivuston testien mukaan FSR 2.0 on pelissä aavistuksen hitaampi kuin virallisesti tuettu FSR 1.0, mutta eron kuvanlaadussa kerrotaan olevan samalla merkittävä 2.0:n eduksi. Osaltaan ero johtunee myös keskimääräistä huonommaksi tuomitusta FSR 1.0 -toteutuksesta. Ongelmista TPU nostaa esiin ”DLSS 2.1 -tasoiset varjokuvat” etenkin autolla ajettaessa, yhteensopivuusongelmat pelin sisäänrakennetun motion blurrin kanssa sekä joidenkin säteenseurantaefektien renderöinnin oletettua huonommalla resoluutiolla. Muutoin FSR 2.0:n kerrotaan vastaavan pelissä DLSS 2.4:ää.

Lähteet: AMD GPUOpen, VideoCardz, TechPowerUp

Live: io-techin kesäkuun pelistriimi (PUBG)

Kesäkuun pelinä vuorossa on paluu tuttuun ja turvalliseen PUBG:iin.

io-techin toimitus on pelaillut kevään aikana kerran kuussa porukalla Youtubessa livestriimissä eri pelejä. Kesäkuun pelinä on vuorossa jälleen tuttu ja turvallinen PUBG, joka oli kevään katsotuin peli.

Pelistriimi alkaa keskiviikkona 29. toukokuuta klo 21. Tervetuloa mukaan katsomaan ja keskustelemaan chattiin.

Striimin lopuksi kaikkien katsojien kesken arvotaan AOC:n 27-tuumainen IPS-paneelilla varustettu Full HD -resoluution ja 165 hertsin 27G2SPU/BK-pelinäyttö.

Livestriimi Youtubessa

Uusi artikkeli: Testissä Cooler Master GM27-FQS ARGB -pelinäyttö

Testissä Cooler Masterin 27-tuumainen pelinäyttö ARGB-valaistulla jalustalla.

io-techin testissä Cooler Masterin 27-tuumainen 1440p-pelaamiseen suunnattu GM27-FQS ARGB -pelinäyttö. Käytössä on suora IPS-paneeli, joka tukee 165 hertsin virkistystaajuutta ja näyttävyyttä tuo jalustan muotoilu ja ARGB-valaistus. 430 euron hinnalla näyttö on ominaisuuksiinsa nähden omassa kategoriassaan kalleimmasta päästä.

Tutustumme tässä artikkelissa näytön ominaisuuksiin ja suoritimme sille kattavat mittaukset ja testit.

Lue artikkeli: Testissä Cooler Master GM27-FQS ARGB -pelinäyttö

NVIDIA julkaisi uudet GeForce 516.59 -ajurit näytönohjaimilleen

GeForce GTX 1630:n julkaisuajurit tuovat mukanaan tuen DLSS- ja säteenseurantateknologioitakin tukevalle F1 22:lle sekä viimeisimmät päivitykset Loopmancerin ja Monster Hunter Rise: Sunbreakin tukiin.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 516.59 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön pelinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Nyt julkaistut ajurit ovat samalla julkaisuajurit GeForce GTX 1630:lle.

GeForce 516.59 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima uudelle F1 22 -pelille sekä viimeisimmät päivitykset Loopmancer- ja Monster Hunter Rise: Sunbreak -peleille. Mahdollisista suorituskykyeroista aiempiin ajureihin ei ole mainintoja.

Tuttuun tapaan ajureissa korjataan myös aiempien julkaisujen ongelmia. Tällä kertaa korjattujen bugien listalta löytyy muun muassa Red Dead REdempition vilkkumiset ja Path of Exilen mustat tekstuurit Vulkan-rajapinnnalla, Neverwinter Nightsin oingelmat valonlähteiden lataamisessa sekä pelien tökkiminen G-Sync-käytössä, jos pelaaja tuo Xbox-sovelluksen esiin kesken pelin. Myös Unreal Engine 5:n yleisen vakauden kerrotaan parantuneen. Tiedossa olevien ongelmien listalta löytyvät puolestaan esimerkiksi Destiny 2:n satunnaiset jäätymiset, Jurassic World Evolution 2:n Microsoft Store -version artifaktit sekä näytön hetkelliset vilkunnat, kun tietokone herää unesta, jos käytössä on DSR- tai DLDSR-teknologia. Lisäksi RTX 30 -sarjalla voi jäädä näyttö heräämättä unitilasta, jos näytönohjain on lisäksi kytketty HDMI 2.1 -televisioon, joka on pois päältä. Ampereiden vanha tuttu Dolby Atmos -äänien tippuilu HDMI 2.1 -vahvistimeen kytkettynä on niin ikään edelleen kehissä. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF) ja NVIDIAn Game Ready -artikelissa.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Video: Esittelyssä Sonyn uudet Inzone-pelituotteet

29.6.2022 - 11:11 / Sampsa Kurri Mainos Kommentit (4)

Videolla esitellään Sonyn uudet Inzone-pelikuulokkeet ja -näytöt.

Kaupallinen yhteistyö Sonyn kanssa

Sony lanseerasi tänään uudet PC-pelaajille suunnatut Inzone-pelituotteet. Saimme heti tuoreeltaan kokeiltaviksi ja videolla esiteltäviksi kaikki H-sarjan pelikuulokkeet ja ensimmäisenä myyntiin saapuvan 4k-resoluution Inzone M9 -pelinäytön. Tarkemmat tekniset tiedot uutuustuotteista löydät io-techin uutisesta.

Tutustumme videolla Sonyn uusin Inzone-pelikuulokkeiden ja -näyttöjen keskeisimpiin ominaisuuksiin. Videon lopussa on osallistumisohjeet Sony Inzone H9 -pelikuulokkeiden arvontaan (5 kpl).

Jos pidit videosta niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!

Katso video YouTubessa