Uutiset
Microsoftilta Arm-pohjainen Project Volterra -minitietokone Arm-kehittäjille
Minitietokoneen lisäksi Microsoft julkisti tuovansa lähiaikoina myös kehittäjätyökaluja kuten Visual Studio 2022:n ARM-natiiveina.

Microsoft on esitellyt uuden Project Volterra -nimellä kulkevan Arm-pohjaisen minitietokoneen, joka on suunnattu erityisesti Arm-kehittäjille Windows-ekosysteemiin. Minitietokoneen lisäksi Microsoft julkisti tuovansa lähiaikoina myös kehittäjätyökaluja kuten Visual Studio 2022:n Arm-natiiveina.
Project Volterran sisuksissa on Qualcommin tarkemmin määrittelemätön järjestelmäpiiri, jonka sisuksista löytyy integroitu NPU (neural processing unit) luokkansa parhaimmistoa edustavalla suorituskyvyllä tekoälylaskentaan. Microsoftin julkaisemmalla videolla paljastetaan lisäksi myös Project Volterran sisuksista löytyvän NVMe-SSD-asema sekä tuuletin kokoonpanon jäähdytystä varten.
Ohuen minitietokoneen kotelon mainostetaan olevan valmistettu kierrätetystä merimuovista ja liitännöiksi Project Volterra tarjoaa kolme USB-A:ta, mini DisplayPortin, Ethernetin ja kaksi USB-C-liitäntää.
Microsoft ei ole vielä paljastanut Project Volterran hintaa, mutta se tulee olemaan saatavilla kehittäjille myöhemmin kuluvan vuoden aikana.
Lähde: ArsTechnica
Microsoftilta Arm-pohjainen Project Volterra -minitietokone Arm-kehittäjille
Minitietokoneen lisäksi Microsoft julkisti tuovansa lähiaikoina myös kehittäjätyökaluja kuten Visual Studio 2022:n ARM-natiiveina.
AMD kertoi lisää Computex-messujen uutuuksista (Ryzen 7000, AM5, SmartAccess Storage)
Haastattelussa varmistettiin muun mussa B650:n täysi ylikellotustuki, vaikka Computex-keynotessa saattoi saada asiasta toisen käsityksen.

AMD esitteli Ryzen 7000 -sarjan Raphael-koodinimellisiä Zen 4 -prosessoreita Computex-messujen keynote-esityksessään. Nyt yhtiön teknisen markkinoinnin johtaja Robert Hallock ja Gaming Solution -puolen pääarkkitehti Frank Azor ovat tarkentaneet joitain yksityiskohtia tulevista prosessoreista.
Hallock ja Azor vastasivat PCWorldin The Full Nerd -lähetyksessä joukkoon AM5- ja Ryzen 7000 -aiheisia kysymyksiä. Ensimmäisenä oleellisena yksityiskohtana Hallock tarkensi, että ilmoitettu 170 watin maksimikulutus viittaa PPT-arvoon (Package Power) ja prosessoreiden maksimi TDP tulee olemaan 125 wattia. Käytännössä siis maksimikulutus nousee 28 watilla AM4-kannan 142 watin PPT-katosta.
AMD's Robert Hallock on the 5.5 GHz Demo in @PCWorld stream:
▶ AMD Reference Mobo
▶ 280mm AIO cooler
▶ 16 core prototype from April
▶ Plugged in, no OC
Natural freq of that CPU
▶ Most threads around 5.5, depends on scene/game
▶ 5.2-5.5 on all threads was common on the game— 𝐷𝑟. 𝐼𝑎𝑛 𝐶𝑢𝑡𝑟𝑒𝑠𝑠 (@IanCutress) May 24, 2022
Prosessorin esittelyvideolla nähty 5,5 GHz:n kellotaajuus oli niin ikään täysin vakiona ajetulla prosessorilla, eikä sen saavuttamiseen käytetty AMD:n mukaan ylikellotusta. Ian Cutress on puolestaan varmistanut, että kyseisessä kokoonpanossa oli huhti-toukokuun vaihteessa valmistettu 16-ytiminen ES-prosessori AMD:n referenssiemolevyllä ja Asetekin 280 mm:n AIO-nestekierrolla jäähdytettynä. Prosessorin ytimet toimivat pelissä tilanteesta riippuen 5,2-5,5 GHz:n kellotaajuudella jopa siten, että useimpien ydinten kellotaajuus oli 5,5 GHz samanaikaisesti.
Zen 4:n suorituskykyparannuksista osa tulee haastattelun mukaan suoraan kaksinkertaiseksi kasvaneesta L2-välimuistista ja Infinity Fabricia ajetaan oletuksena 1:1-kelloilla DDR5-muistien kanssa ainakin virallisesti tuetuilla muistikellotaajuuksilla. Prosessorin IO-siruun integroitu RDNA2-grafiikkaohjain on tarkoitettu lähinnä diagnostiikkakäyttöön tai hätätilanteisiin eikä se tule olemaan yhtä tehokas, kuin mobiiliprosessoreiden integroidut grafiikkaohjaimet. Grafiikkaohjaimessa on kuitenkin mukana videoyksiköt kiihdytettyä pakkausta ja purkua varten. Prosessorilla on fyysisesti 28 PCIe Gen 5 -linjaa, joista neljä on pyhitetty piirisarjalle.
Myös SmartAccess Storagesta kerrottiin hieman lisätietoja. SAS on tuettu, kun käytössä on sekä AMD:n prosessori, näytönohjain ja tuettu SSD-asema. Haastattelussa ei tarkennettu mitä kaikkia ominaisuuksia NVMe SSD -asemalta vaaditaan, mutta pelkkä PCIe Gen 4- tai 5-tuki ei sellaisenaan vielä riitä. SAS:n avulla AMD kertoo voivansa optimoida reittiä ja poistaa pullonkauloja standardiin DirectStorageen verrattuna.
Haastatteluun mahtuu myös muita pieniä yksityiskohtia, joten suosittelemme lämpimästi kaikille asiasta kiinnostuneille koko haastattelun katsomista.
AMD kertoi lisää Computex-messujen uutuuksista (Ryzen 7000, AM5, SmartAccess Storage)
Haastattelussa varmistettiin muun mussa B650:n täysi ylikellotustuki, vaikka Computex-keynotessa saattoi saada asiasta toisen käsityksen.
NVIDIA julkaisi GeForce 512.95- ja Studio 512.96 -ajurit
GeForce-ajureissa on tuki Hitman 3:n uudelle säteenseurantapäivitykselle sekä viimeisimmät optimoinnit Sniper Elite 5:lle ja My Time at Sandrockin early access -versiolle.

NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 512.95 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien. Lisäksi yhtiö julkaisi Studio 512.96 -ajurit, jotka tukevat näytönohjaimia Pascal-arkkitehtuurista lähtien.
GeForce 512.95 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leima Hitman 3:n uudelle Year 2 -päivitykselle, joka lisää peliin säteenseurannan ja tuen muun muassa DLSS- ja FSR-teknologioille. Lisäksi mukana on viimeisimmät päivitykset Sniper Elite 5 -pelille sekä My Time at Sandrockin early access -versiolle.
Tällä kertaa ajureissa on korjattu kolme tiedossa ollutta bugia: Grid 2019:n vilkkuvat mainokset ja liput, Adobe Premiere Pron Direct3D-rajapintaan liittyvät kaatumiset ja NVIDIAn ohjauspaneelin Image Sharpening -terävöityssäädöt vaikuttavat nyt myös Premiere Pron sisältöön. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi HDR:n päälle/pois kytkemisen aiheuttamat vakausongelmat peleissä, jos käytössä on muu kuin natiiviresoluutio, videot Edge-selaimessa voivat näkyä vihreinä, jos Image Scaling on käytössä, Shadowplay-kaappaukset DirectX 12 -rajapinnalla voivat olla ylivalottuneita, jos käytössä on HDR-väriavaruus ja Assassin’s Creed Origins pelin vilkkumisongelmat, kun hahmo on veden alla lähellä venettä. Voit tutustua kaikkiin muutoksiin ajureiden julkaisutiedotteessa (PDF) ja NVIDIAn Game Ready -artikkelissa.
Studio 512.96 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat viimeisimmät päivitykset DaVinci Resolve 18:lle, Adobe Substance Modelerin beetaversiolle, Topaz Labs Gigapixel AI v6.1:lle, Marmorset Toolbag 4.04:lle ja Reallusion iClone 8:lle. Voit tutustua ajureihin tarkemmin niiden julkaisutiedotteessa (PDF) ja NVIDIAn Studio-blogissa.
Päivitys: Ajureissa on mukana myös merkittäviä tietoturvakorjauksia. Voit tutustua niihin tarkemmin NVIDIAn verkkosivuilla.
NVIDIA julkaisi GeForce 512.95- ja Studio 512.96 -ajurit
GeForce-ajureissa on tuki Hitman 3:n uudelle säteenseurantapäivitykselle sekä viimeisimmät optimoinnit Sniper Elite 5:lle ja My Time at Sandrockin early access -versiolle.
SteelSeries julkaisi uuden Arctis Nova Pro -pelikuulokemalliston – langaton malli tukee vastamelutoimintoa
Arctis Nova Prot hylkäävät SteelSeriesin vanhemmissa Arctis-malleissa pitkään käytössä olleen muotoilun.

SteelSeries on esitellyt uuden Arctis Nova Pro -pelikuulokemalliston, joka koostuu langallisista versioista erikseen Playstationille ja Xboxille suunnattuna sekä langattomasta mallista, josta niin ikään on saatavilla Playstation- sekä Xbox-versio. Molempien versioiden luvataan olevan yhteensopivia PC:n kanssa. Arctis Nova Pro -kuulokkeet sijoittuvat valmistajan pelikuulokemalliston huipulle.
Muotoilullisesti Arctis Nova Pro -mallisto tuo mukanaan uuden tyylin, jonka on suunnitellut SteelSeriesin kanssa yhteistyössä tanskalainen suunnittelija Jakob Watgner. Ulkonäöllisten muutosten lisäksi vanhempien Arcitisien täysin automaattisesti säätyvästä kangaspannasta on siirrytty päätä tukevana kangaspantaan yhdessä säädettävän yläpannan pituuden kanssa ja kankaiset korvakuppien pehmusteet on vaihdettu keinonahkaisiin.
Ohjelmiston osalta Arctis Nova Pro -sarjalaiset luottavat SteelSeriesin uuteen GG:n sisään rakennettuun Sonar-ohjelmistoon, jota olemme käsitelleet jo aiemmin beetavaiheessa YouTube-videolla.
Uutuuksista edullisemmaksi sijoittuvat ymmärrettävästi uudet langalliset mallit, joiden mukana toimitetaan aiemmista langallisista SteelSeries Arctis Pro -kuulokkeista tuttuun tapaan erillinen USB-liitäntäinen äänikortti. Toisen sukupolven GameDAC-äänikortin luvataan tarjoavan entistä parempi äänentoisto, minkä lisäksi mukaan on lisätty toinen USB-C-liitäntä, jotta telakan voi pitää yhtä aikaa kiinni niin tietokoneessa kuin myös konsolissa.
Uutena ominaisuutena SteelSeries mainostaa kuulokkeiden mikrofonin tukevan tekoälyavusteista taustamelunvaimennusta, joka poistaa näppäimistön äänet puheen taustalta.
Langattomat mallit puolestaan tarjoavat edelleen tietokoneeseen liitettävän vastaanottimen ja irrotettavat akut, jotka ovat ladattavissa kyseisen vastaanottimen sisällä. Uutena ominaisuutena kuulokkeissa itsessään on riittävästi varausta, jotta akun voi vaihtaa lennosta ilman, että kuulokkeet sammuisivat välillä. Langallisen mallin tavoin myös langattomien Arctis Nova Proiden vastaanotin on päivitetty toiseen sukupolveen ja mukaan on lisätty toinen USB-C-liitäntä, jotta kuulokkeet voivat olla kiinni yhtäaikaisesti kahdessa eri laitteessa.
Oman langattoman yhteytensä lisäksi Arctis Nova Pro Wirelessit tukevat myös Bluetoothia. Myös langattomien Arctis Nova Proiden mikrofonin luvataan tarjoavan tekoälyavusteisen vastamelutoiminnon, mutta sen lisäksi kuulokkeissa itsessäänkin on uutena ominaisuutena aktiivinen vastamelutoiminto, joka poistaa ympäristön äänet peliäänten tieltä.
SteelSeries Arctis Nova Proiden myynti on alkanut välittömästi. Langallisten Arctis Nova Proiden suositushinta on 279,99 euroa ja langattomien puolestaan 379,99 euroa.
Lähde: Lehdistötiedote, Arctis
SteelSeries julkaisi uuden Arctis Nova Pro -pelikuulokemalliston – langaton malli tukee vastamelutoimintoa
Arctis Nova Prot hylkäävät SteelSeriesin vanhemmissa Arctis-malleissa pitkään käytössä olleen muotoilun.
European Hardware Association -yhdistyksen 2022 palkinnot julki
Euroopan markkinoiden kuluneen vuoden parhaat tekniikkatuotteet on valittu.

io-tech vuonna 2020 eurooppalaiseen European Hardware Association -yhdistykseen Pohjoismaiden edustajana. Siihen liittyen toteutimme aiemmin tänä keväänä kattavan lukijatutkimuksen eurooppalaisten suhtautumisesta ja kulutustottumuksista tekniikkaan liittyen.
Lukijatutkimuksen lisäksi yhdistyksen yli 100 eurooppalaista tekniikkatoimittajaa äänestävät vuosittain parhaita kuluneen vuoden aikana julkaistuja tekniikkatuotteita. Tavallisesti European Hardware Awards -palkintoseremonia järjestetään Taiwanissa Computex-messujen yhteydessä, mutta tänäkin vuonna palkintoseremonia järjestettiin ja palkinnot jaettiin poikkeuksellisesti virtuaalisesti.
Tuotteiden nimitysprosessi alkoi vuoden alussa keräämällä tuotteet listaksi, joita European Hardware Association -yhdistyksessä työskentelevät toimittajat ovat käyttäneet, testanneet ja arvioineet. Alkuperäinen lista supistettiin finalistien luetteloon. Jokainen yhdistyksen jäsen äänesti parhaita tuotteita ja lopullisten äänten laskemisen ja tarkistamisen jälkeen voittajat julkistettiin 23. toukokuuta 2022.
- Vuoden 2022 paras tuote: Intel 12. sukupolven Core (Alder Lake)
- Paras prosessori: Intel Core i9-12900K
- Paras näytönohjain: GeForce RTX 3080
- Paras AMD-näytönohjain: MSI Radeon RX 6900 XT Gaming X Trio
- Paras NVIDIA-näytönohjain: Asus GeForce RTX 3070 Noctua Edition
- Paras älypuhelin: Apple iPhone 13 Pro
- Paras uusi teknologia: Intel Alder Lake
Loput voittajat löytyvät uutisen ensimmäisistä kommentista.
European Hardware Association -yhdistyksen jäsenmediat ovat tuottaneet lähes 400 000 artikkelia, jotka ovat vaatineet miljoonia yksittäisiä testejä. Runsas kokemus takaa EHA:lle pätevyyden arvioida parhaat Euroopassa myytävät teknologiatuotteet ja toteuttaa kattavan lukijatutkimuksen, joka antaa totuudenmukaisen näkemyksen markkinoista.
Kesäkuusta 2020 lähtien yhdistyksen jäseniä ovat KitGuru Iso-Britanniasta, PurePC Puolasta, Geeknetic Espanjasta, CowCotLand Ranskasta, io-tech Pohjoismaista, Lab 501 Romaniasta, Hardware Upgrade Italiasta, Tweakers.net Alankomaista ja HardwareLuxx Saksasta.
Linkki: Lehdistötiedote
European Hardware Association -yhdistyksen 2022 palkinnot julki
Euroopan markkinoiden kuluneen vuoden parhaat tekniikkatuotteet on valittu.
Uusi artikkeli: Testissä Nothing Ear (1) -nappikuulokkeet
Testasimme OnePlussalta erkaantuneen Carl Pein perustaman Nothingin Ear (1) -vastamelunappikuulokkeet.

OnePlussan toisena perustajajäsenenä tunnettu Carl Pei jätti kiinalaisyrityksen vuonna 2020 ja perusti uuden Nothing-nimellä kulkevan organisaation seuraavana vuonna. Yritykseltä odotetaan ensi kesänä julkaistavaksi ensimmäistä älypuhelinta, mutta ennen sitä otimme testiin Suomessa myyntiin tulleet Nothingin viime vuonna julkaisemat Ear (1) -nappikuulokkeet.
Nothing Ear (1):t tarjoavat 119 euron hintaan 11,6 mm:n kaiutinelementit, IPX4-sertifioinnin, vastamelutoiminnon ja langattomasti latautuvan latauskotelon. Valmistaja lupaa kuulokkeiden akun kestävän vastamelun kanssa 4,5 tuntia ja ilman vastamelua 6,2 tuntia, minkä lisäksi latauskotelosta on saatavissa vastaavasti 24 tai 34 tuntia lisää kuunteluaikaa.
Testiartikkelissa tutustumme Nothing Ear (1) -nappikuulokkeiden rakenteeseen, ominaisuuksiin, ohjelmistoon ja äänenlaatuun.
Lue artikkeli: Testissä Nothing Ear (1) -nappikuulokkeet
Uusi artikkeli: Testissä Nothing Ear (1) -nappikuulokkeet
Testasimme OnePlussalta erkaantuneen Carl Pein perustaman Nothingin Ear (1) -vastamelunappikuulokkeet.
Samsung esitteli uuden Odyssey Neo G7 -pelinäytön Mini LED -paneelilla ja paljasti aiemmin esitellyn Neo G8:n hintaluokan
Odyssey Neo G8:n myynti alkaa Atlantin toisella puolen kesäkuun aikana 1500 dollarin suositushintaan, mutta Neo G7:n hintaluokkaa Samsung ei ole vielä paljastanut.

Samsung on laajentanut Mini LED -paneeleilla varustettua Odyssey Neo -mallistoaan aiemmin julkaistun G9:n jälkeen uusilla G8- ja G7-malleilla. Odyssey Neo G8 julkistettiin alun perin jo CES-messuilla, mutta nyt korealaisjätti on paljastanut näytölle myös sen hintatason ja julkaisuaikataulun.
Uutiskuvassakin näkyvän Odyssey Neo G8:n ominaisuudet ovatkin siis jo ennestään tutut. G8:n 31,5-tuumainen Mini LED -paneeli tarjoaa 4K-resoluution peräti 240 Hz:n virkistystaajuudella ollen valmistajan mukaan markkinoiden ensimmäinen 4K-resoluution pelinäyttö kyseisellä virkistystaajuudella. Näytössä on 1196 taustavalaisualuetta ja sen maksimikirkkaudeksi luvataan jopa 2000 nitiä.
Odyssey Neo G7 puolestaan tarjoaa niin ikään 31,5-tuumaisen 1000R-kaarevan Mini LED -paneelin 1196 taustavalaisualueella ja 4K-resoluutiolla, mutta pykälän alhaisemmalla 165 hertsin virkistystaajuudella. Virkistystaajuuden lisäksi G7 erottuu kalliimmasta sisaruksestaan pykälän matalammalla 1000 nitin maksimikirkkauslupauksella.
Ulkoisesti Neo G7 vaikuttaisi erottuvan kalliimmasta sisaruksestaan valkoisen sijaan mustalla kuorellaan. Molemmat näytöt tukevat Adaptive-sync-teknologiaa FreeSync- ja G-Sync Compatible -sertifioinneilla.
Samsung on ilmoittanut Odyssey Neo G8:n hinnan sijoittuvan 1500 dollariin ja myynnin alkavan Yhdysvalloissa kesäkuussa. Euroopan hintaluokkaa tai saatavuutta yritys ei ole toistaiseksi vielä paljastanut. Edullisemman Odyssey Neo G7:n hintaluokkaa tai myyntiintuloaikatauluja Samsung ei ole vielä paljastanut.
Päivitys 27.7.2022: Samsung on tuonut sekä Odyssey Neo G8:n että Odyssey Neo G7:n Suomen markkinoille. Odyssey Neo G7:n suositushinta on 1309 euroa ja Odyssey Neo G8:n puolestaan 1489 euroa.
Lähde: Tom’s Hardware, Samsung
Samsung esitteli uuden Odyssey Neo G7 -pelinäytön Mini LED -paneelilla ja paljasti aiemmin esitellyn Neo G8:n hintaluokan
Odyssey Neo G8:n myynti alkaa Atlantin toisella puolen kesäkuun aikana 1500 dollarin suositushintaan, mutta Neo G7:n hintaluokkaa Samsung ei ole vielä paljastanut.
Logitechilta ensimmäiset mekaaniset näppäimistöt MX-mallistoon sekä uusi MX Master 3S -hiiri
MX-malliston ensimmäiset mekaaniset näppäimistöt ovat täysikokoinen MX Mechanical sekä 75 prosentin näppäinasettelua käyttävä MX Mechanical Mini.

Logitech on julkaissut ensimmäiset MX-mallistoon kuuluvat mekaaniset näppäimistöt sekä uuden ergonomiaan panostavan MX Master 3S -hiiren.
MX-mallisto on valmistajan työkäyttöön panostava sarja, joka on ennestään koostunut matalaprofiilisista kumikupunäppäimistöistä, mutta nyt valikoimaa on laajennettu uusilla mekaanisilla MX Mechanical ja MX Mechanical Mini -näppäimistöillä. Julkaistusta kaksikosta ensiksi mainittu on täysikokoinen näppäimistö ja toinen puolestaan 75-prosenttinen.
MX Mechanical -näppäimistöt ovat Logitechin matalaprofiilisia ja kytkimiksi niihin on saatavilla Logitechin omat klikkaavat siniset, tuntopisteelliset ruskeat tai lineaariset punaiset. Yhteyden tietokoneeseen MX Mechanical -näppäimistöt muodostavat langattomasti ja USB-C-kaapelilla ladattavan akun luvataan kestävän näppäimistön taustavalon kanssa 15 päivää ja ilman taustavaloa jopa 10 kuukautta.
Molemmat MX Mechanical-malliston näppäimistöt jättävät pois valikoimistaan pelinäppäimistöistä tutu RGB-valot ja tarjoavat sen sijaan vain valkoisen taustavalon, joka kuitenkin tukee erinäisiä efektejä kuten aalto tai tasaisesti sykkivä ”hengitys”. Näppäimistöissä on myös ympäristön valaistuksen tunnistus, jolloin näppäinten taustavalot pystyvät käynnistymään ja sammumaan automaattisesti säästäen akkua.
MX Master 3S -hiiri puolestaan on seuraaja vuonna 2019 esitellylle MX Master 3 -hiirelle. Hiiren kytkinten luvataan olevan 90 prosenttia edeltäjäänseä hiljaisemmat, minkä lisäksi myös sensoria on päivitetty ja MX Master 3S:n maksimiherkkyydeksi ilmoitetaankin 8000 DPI edeltäjänsä 4000 DPI:n sijaan. MX Master 3S:n USB-C-kaapelilla ladattavan akun luvataan kestävän täyteen ladattuna 70 päivää ja 1 minuutin latauksella saavutetaan 3 tunnin käyttöaika.
Logitech MX Mechanicalin, MX Mechanical Minin ja MX Master 3S:n myynnit alkavat toukokuun aikana 179, 159 ja 129 euron suositushinnoin.
Logitechilta ensimmäiset mekaaniset näppäimistöt MX-mallistoon sekä uusi MX Master 3S -hiiri
MX-malliston ensimmäiset mekaaniset näppäimistöt ovat täysikokoinen MX Mechanical sekä 75 prosentin näppäinasettelua käyttävä MX Mechanical Mini.
Asukselta 500 Hz:n virkistystaajuuteen yltävä pelinäyttö
500 Hz:n virkistystaajuuteen yltävän Esports TN -paneelin lisäksi ROG Swift 500 Hz tulee tarjoamaan tuen NVIDIAn Gsync- ja Reflex-teknologioille.

NVIDIA esitteli omassa Computexin Keynote-esityksessään Asuksen uuden ROG Swift 500 Hz pelinäytön, joka tukee NVIDIA Reflexiä sekä G-Sync-teknologiaa, mutta ennen kaikkea huomio kiinnittyi näytön huimaan 500 Hz:n virkistystaajuuteen. Uutuusnäyttö ylittääkin viime vuonna ensimmäisen kerran prototyypeissä nähdyt 480 Hz:n näytöt vielä 20 Hz:ä nopeampana.
NVIDIA:n lisäksi Asus julkaisi itsekin virallisen tiedotteen näytöstä paljastaen pykälän lisää tietoja näyttöpaneelista. Asus ROG Swift 500 Hz tarjoaa nimensä mukaiseen virkistystaajuuteen yltävän 24,1-tuumaisen Full HD -resoluution Esports TN -paneelin, jonka luvataan olevan 60 prosenttia tavanomaista TN-paneelia responsiivisempi. Lisäksi näytöstä mainostetaan löytyvän erillinen värejä korostava Vibrance -tila, joka helpottaa Asuksen mukaan peleissä yksityiskohtien havaitsemista.
Näytön tyypilliseksi maksimikirkkaudeksi ilmoitetaan 400 cd/m2 ja liitäntäntöjen osalta ROG Swift 500 Hz tarjoaa yhden Display Port 1.4:n, yhden HDMI 2.0:n, kaksi USB 3.2 -liitäntää ja kuulokeliitännän.
Tarkempia ominaisuuksia tai näytön myyntiintuloaikatauluja Asus ei ole vielä ilmoittanut.
Asukselta 500 Hz:n virkistystaajuuteen yltävä pelinäyttö
500 Hz:n virkistystaajuuteen yltävän Esports TN -paneelin lisäksi ROG Swift 500 Hz tulee tarjoamaan tuen NVIDIAn Gsync- ja Reflex-teknologioille.
AMD julkaisi AMD Software 22.5.2 -ajurit uudella Privacy View -ominaisuudella
Yksityisyydensuojaa parantavan Privacy Viewin lisäksi ajureissa on mukana Radeon RX 6000 -sarjalle aiemmin esitellyt DirectX 11 -suorituskykyparannukset.

AMD on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen ja integroiduille grafiikkaohjaimilleen. AMD Software Adrenalin Edition 22.5.2 -ajurit ovat saatavilla Windows 10- ja 11 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön näytönohjaimia Polaris-arkkitehtuurista lähtien sekä Zen-prosessoreiden integroituja grafiikkaohjaimia.
AMD Software 22.5.2 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat tuki Sniper Elite 5:lle, Hitman 3:n säteenseurantapäivitykselle ja kolmelle uudelle Vulkan-laajennokselle (VK_KHR_push_descriptor, VK_KHR_ray_tracing_maintenance1, VK_AMD_shader_early_and_late_fragment_tests). Radeon Super Resolution on laajennettu tukemaan myös Ryzen 6000 -sarjan integroituja grafiikkaohjaimia ja uusi Sharpen Effect -liukukytkin antaa paremman kontrollin RSR:n terävyyden hienosäätöön.
AMD Privacy View on puolestaan täysin uusi ominaisuus, joka hyödyntää Eyewaren kehittämää katseenseurantateknologiaa, joka hyödyntää tavallista webbikameraa. Ominaisuuden avulla on mahdollista pitää ruudusta näkyvissä vain se osa, mitä käyttäjä milloinkin katsoo muun ruudun tummentuessa tai sumentuessa käyttäjän valinnoista riippuen.
Mukana ovat myös Radeon RX 6000 -sarjalle ennakkoajureissa esiteltyjä DirectX 11 -optimointeja. AMD:n testien mukaan ajurit parantavat suorituskykyä Radeon RX 6950 XT:llä keskimäärin 8 % aiempiin ajureihin verrattuna 10 pelin testipatteristolla. Uudet Smart Access Memory -optimoinnit puolestaan parantavat suorituskykyä Death Stranding- ja Watch Dogs: Legion -peleissä 1440p-resoluutiolla parhaimmillaan 6 % jos näytönohjaimena on RX 6650 XT, 12 % jos RX 6750 XT ja 10 % jos näytönohjaimena on RX 6950 XT.
Ajureissa ei ole listattu poikkeuksellisesti lainkaan korjattuja bugeja. Tiedossa olevia ongelmia ovat esimerkiksi Fortniten suorituskykyongelmat DirectX 11 -rajapinnalla Multithreaded Rendering käytössä, Call of Duty: Warzonen mahdollinen nykiminen Caldera-kartassa, näytön mahdollinen vilkkuminen mustana videoita toistaessa tai pelatessa ja ikuisuuden mukana roikkunut Radeon Performance Metricsin epärealistiset muistikellotaajuudet. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa.
AMD julkaisi AMD Software 22.5.2 -ajurit uudella Privacy View -ominaisuudella
Yksityisyydensuojaa parantavan Privacy Viewin lisäksi ajureissa on mukana Radeon RX 6000 -sarjalle aiemmin esitellyt DirectX 11 -suorituskykyparannukset.