Uutiset
AMD:n grafiikkapomot kertoivat näkemyksiään alan kehityksestä ja tulevaisuuden suunnitelmistaan
AMD ei esimerkiksi aio jatkossakaan lisätä isoa matriisikiihdytintä grafiikkapiireihinsä ja toivoo, että tekoälyä käytettäisiin pelillisten ominaisuuksien parantamiseen, koska kuvan voi skaalata ilmankin.

AMD:n grafiikkapuolen johtaja David Wang ja Computing and Graphics -yksikön johtaja Rick Bergman ovat olleet japanilaisen 4Gamers-julkaisun haastateltavana. Haastattelussa sivuttiin mm. nykypäivän teknologioita ja miten niihin on päädytty sekä yhtiön ajatuksia ja toiveita lähitulevaisuudesta. Myös RDNA4 ehdittiin ottamaan puheeksi.
Haastattelussa käytiin ensin läpi AMD:n Vegassa esittelemää Primitive Shader -teknologiaa ja Mesh Shadereita. Kummatkin teknologioista on luotu korvaamaan tehottomaksi haukuttu geometriaosuus grafiikkalinjastosta. AMD toi omat Primitive Shader -varjostimet markkinoille ensin ja NVIDIA seurasi perässä vuotta myöhemmin Mesh Shadereilla, jotka Microsoft valitsi myös osaksi DirectX-rajapintaa. Wangin mukaan aikainen standardointi on kaikkien etu, vaikka MS valitsikin tässä tapauksessa kilpailijan esittelemän teknologian, ja olevansa tyytyväinen geometriapuolen edistyksiin.
Myös AMD loikkasi luonnollisesti Mesh Shader -kelkkaan ja moni olikin ihmeissään, kun Sony ilmoitti PlayStation 5 -konsolin käyttävän nimenomaan Primitive Shadereita, kun saman konsolisukupolven Xbox Series -konsolit käyttävät Mesh Shadereita. Wangin mukaan Primitive Shaderit eivät todellisuudessa ikinä kadonneetkaan mihinkään, vaan kaikissa yhtiön Vega- ja RDNA-grafiikkapiireistä löytyy rautatoteutuksen osalta nimenomaan Primitive Shaderit, jotka kattavat myös Mesh Shader -toiminnallisuuden. 4Gamers toi haastattelussa ilmi myös sen, ettei pelit juurikaan vaikuta käyttävän Mesh Shadereita ja Wang laskeskelikin, että kiitos PlayStationin, Primitive Shader -pelejä onkin luultavasti markkinoilla enemmän.
Kysyttäessä mitä uudenlaisia tekniikoita Wang toivoisi grafiikkamarkkinoille seuraavaksi, hän kertoi yhtiön työskentelevän parhaillaan aktiivisesti GPU:n itsenäisen toiminnan parissa. Tarkoituksena ei ole vähentää vain muistiliikennettä prosessorin ja näytönohjaimen välillä, vaan myös erilaisten piirtokomentojen lähettelyä prosessorilta suoritettavaksi näytönohjaimella. RDNA3:n mukana esitelty MultiDraw Indirect (MDI) Accelerator on sekin osaltaan samaa ajatusta. Draw (Instance) Indirect mahdollistaa GPU:lla saman 3D-mallin piirtämisen itsenäisesti useita kertoja käyttäen eri parametrejä ja MultiDraw Indirect on pidemmälle viety versio samasta ajatuksesta, mahdollistaen useiden eri DrawInstanceIndirect-pakettien lähetyksen GPU:lle yhdellä kertaa. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi partikkelien renderöinnissä.
AMD pysyy edelleen kannassaan, jonka mukaan tekoälyprosessointia ei ole järkeä pistää GPU:lle ainakaan siinä määrin, mitä NVIDIA ja Intel tekee. Wangin mukaan prosessorit hoitavat isossa kuvassa edelleen lähes kaiken tekoälyprosessoinnin ja GPU:lle nähdään käyttöä lähinnä neuroverkkojen opetustehtävissä, ei niinkään päättelyssä. AMD käyttää CDNA-laskentapiireissään NVIDIAn tensoriyksiköiden ja Intelin XMX-yksiköiden kaltaisia matriisikiihdyttimiä, mutta RDNA-puolella on hiljaisempaa. RDNA3 toi mukanaan pienimuotoista kiihdytystä myös grafiikkapuolelle, mutta kyse on vain tiettyjen WMMA-käskyjen kiihdytyksestä ja se hyödyntää koko Compute Unit -yksikköä, ei vain kiihdytintä.
Wangin näkemyksen mukaan tekoälyä ei pitäisi ylipäätään rajoittaa lähinnä kuvanprosessointitehtäviin, kuten nykyään tehdään. Hän uskookin, että esimerkiksi DLSS on olemassa kiihdytettynä vain siksi, että kiihdytin oli jo olemassa ja osa GPU:ta, eikä siksi että se olisi tarpeellinen. AMD:n oma kuvaskaalain FidelityFX Super Resolution ei käytä tekoälylaskentaa ja sen nykyversioita pidetään yleisesti kilpailukykyisenä DLSS:ään ja XeSS:iin verrattuna. Intelin XeSS on kiihdytetty Arc-näytönohjaimilla, mutta siitä on myös kiihdyttämätön versio yksinkertaistelulla skaalausmallilla. Kuvaprosessoinnin sijasta Wang haluaisi nähdä grafiikkapiirien tekoälykykyjä hyödynnettävän pelillisissä ominaisuuksissa, kuten NPC-hahmojen parantamisessa.
Koko Computing and Graphics -osaston pomo Bergman osallistui haastatteluun lähinnä kertoakseen yhtiön aiemmasta menestyksestä ja että RDNA4 tulisi jatkamaan RDNA-arkkitehtuurin evoluutiota entistä suorituskykyisemmäksi lähitulevaisuudessa. Sen konkreettisempaa julkaisuaikataulusta ei kuitenkaan irronnut. Wang lisäsi aiheeseen lähinnä maininnan siitä, että yhtiö aikoo jatkossakin kehittää erillisiä CDNA- ja RDNA-arkkitehtuureita. AMD:n tärkeimpänä ajatuksena on varustaa grafiikkapiirinsä ominaisuuksilla, joita pelaajat tarvitsevat, eikä niinkään tuoda niihin ominaisuuksia toivoen, että niille löydettäisiin käyttöä.
Lähteet: 4Gamers, HotHardware
AMD:n grafiikkapomot kertoivat näkemyksiään alan kehityksestä ja tulevaisuuden suunnitelmistaan
AMD ei esimerkiksi aio jatkossakaan lisätä isoa matriisikiihdytintä grafiikkapiireihinsä ja toivoo, että tekoälyä käytettäisiin pelillisten ominaisuuksien parantamiseen, koska kuvan voi skaalata ilmankin.
Huhu: NVIDIA valmistelee jopa kolmea eri GeForce RTX 4070 -mallia
Mikäli Gigabyten Thaimaan sivustolla nähdyt tiedot pitävät paikkansa, tulisi markkinoille RTX 4070 10 Gt, 12 Gt ja 16 Gt.

NVIDIAn Ada Lovelace -sukuopolven AD104-grafiikkapiiriä tiedetään käytettävän ainakin kahdessa työpöytämallissa, jo julkaistussa GeForce RTX 4070 Ti:ssä ja vielä omaa julkaisuaan odottavassa RTX 4070:ssä. Viimeisimmän vuodon mukaan piiriä käyttäviä malleja olisi kuitenkin luvassa vielä useampiakin, vaikkei se mallinimissä näkyisikään.
NVIDIAn nimeämispolitiikka on saanut historian lehdillä ikävää valoa osakseen ennenkin, harva esimerkiksi on unohtanut GeForce MX -sarjan näytönohjaimia, joiden ominaisuudet oli kaukana ”saman sukupolven” perusmalleista. GeForce RTX 30 -sukupolvessa kritiikki sai uutta pontta, kun yhtiö alkoi julkaisemaan samalla mallinumerolla useita selvästi toisistaan poikkeavia malleja esimerkiksi muistiväylän- ja sen myötä -konfiguraation osalta.
GeForce RTX 40 -sarjassa NVIDIA julkisti aluksi GeForce RTX 4080 12- ja 16 Gt -mallit, joista ensin mainittu perustui jopa täysin eri piiriin kuin 16 Gt:n malli. Kritiikki yltyikin niin äänekkääksi, että yhtiö päätti perua koko näytönohjaimen julkaisun ja julkaista sen myöhemmin samoin ominaisuuksin RTX 4070 Ti -nimellä.
Virheistä ei ole kaikesta päätellen opittu, sillä Gigabyten Thaimaan sivustolta löytyy peräti kuusi erilaista GeForce RTX 4070 -mallia, joista kaikki ei mene vain eri mallisarjojen ja tehtaalla valmiiksi ylikellotettujen OC-versioiden piikkiin. Tarkemmin kyse on pelibundlen lunastussivustosta, jolla pitää valita oman näytönohjaimen malli. Listattuina ovat RTX 4070 Aorus Master 12 Gt kahteen kertaan, RTX 4070 Eagle OC 12 Gt, RTX 4070 Gaming OC 10 Gt, RTX 4070 Gaming OC 12 Gt ja RTX 4070 Gaming OC 16 Gt.
Listatut 10, 12 ja 16 Gt:n muistimäärät kertovat, että yhdenkään näytönohjaimen muistiohjain ei voi olla konfiguroitu identtisesti. Ottaen huomioon tiedossa olevat piirikonfiguraatiot, 12 Gt:n version voidaan olettaa olevan täydellä 192-bittisellä muistiväylällä. 16 Gt:n versio olisi toteutettavissa AD104:n muistiohjaimella vain 128-bittisessä konfiguraatiossa ja 10 Gt:n 160-bittisessä. Mahdollisista eroista esimeriksi CUDA-ydinten määrässä ei ole tällä hetkellä tietoa.
Pieni suola-annos on kuitenkin syytä nauttia huhun kyytipoikana, sillä Gigabyten Thaimaan sivut listaavat samassa paikkaa edelleen myös GeForce RTX 4080 12 Gt:n. On siis mahdollista esimerkiksi, että myös osa RTX 4070 -malleista jää julkaisematta ja saapumatta markkinoille.
Lähde: VideoCardz
Huhu: NVIDIA valmistelee jopa kolmea eri GeForce RTX 4070 -mallia
Mikäli Gigabyten Thaimaan sivustolla nähdyt tiedot pitävät paikkansa, tulisi markkinoille RTX 4070 10 Gt, 12 Gt ja 16 Gt.
Logitechilta Playseatin kanssa yhteistyössä luotu ajotuoli simulaattorikäyttöön
Tuoli vaikuttaisi pohjautuvan Playseatin omaan Trophy-ajotuoliin.

Logitech on lanseerannut Playseatin kanssa yhteistyössä luodun Playseat Trophy-Logitech G Edition -ajotuolin simulaattorikäyttöön. Nimen ja ulkonäön perusteella uutuusistuin vaikuttaisi pohjautuvan hyvin vahvasti Playseatin omaan Trophy-ajotuoliin.
Logitech mainostaa Playseat Trophy-Logitech G Editionin istuimen muotoilun ottaneen vaikutteita oikeista kilpa-ajoneuvoista ja sen ActiFit-kankaan luvataan olevan kestävä, ergonominen ja tehokkaasti lämpöä haihduttava. Ajotuolin kehikko on valmistettu hiiliteräksestä.
Poljinalusta on säädettävä ja siten istuinta voi säätää käyttäjän tarpeisiin sopivaksi. Playseat Trophy-Logitech G Edition on valmistajan mukaan helppo taittaa kasaan ja siirtää pois tilaa viemästä, kun sitä ei tarvita, sillä painoa kokonaisuudella on vain 17 kilogrammaa.
Playseat Trophy-Logitech G Edition -ajotuoli saapuu myyntiin välittömästi 599 euron suositushintaan.
Lähde: Logitechin lehdistötiedote
Logitechilta Playseatin kanssa yhteistyössä luotu ajotuoli simulaattorikäyttöön
Tuoli vaikuttaisi pohjautuvan Playseatin omaan Trophy-ajotuoliin.
Philipsiltä 34-tuumainen QD-OLED-näyttö pelaajille
Näyttö on perusominaisuuksiltaan tuttu muistakin 34-tuumaisista QD-OLED-paneelia käyttävistä ultrawide-näytöistä.

Philips on lähtenyt mukaan OLED-pelinäyttöjen markkinoille uudella Evnia 34M2C8600-näytöllään. Kyseessä on Samsungin QD-OLED-paneelia käyttävä 34-tuumainen 1800R-kaarevuuden ultrawide-näyttö 3440 x 1440 -resoluutiolla.
Philips Evnia 34M2C8600 tukee maksimissaan 175 hertsin virkistystaajuutta ja Adaptive Synciä. Näytöllä oin Display HDR True Black 400 -sertifikaatti ja pelaajien iloksi valmistaja lupaa näytön yltävän 0,1 ms:n vasteaikaan. Näytön takaa löytyy valmistajan Ambiglow-tehostevalot ja liitännöiksi näyttöön on tarjolla kaksi HDMI 2.0:aa, yksi DisplayPort 1.4 sekä USB-hubi KVM-kytkimellä.
Philips Evnia 34M2C8600 saapuu kauppoihin helmikuun aikana 1299 euron suositushintaan.
Lähde: Philipsin lehdistötiedote, Philips
Philipsiltä 34-tuumainen QD-OLED-näyttö pelaajille
Näyttö on perusominaisuuksiltaan tuttu muistakin 34-tuumaisista QD-OLED-paneelia käyttävistä ultrawide-näytöistä.
Tulevasta iPhone 15 Prosta on vuotanut CAD-renderöintejä – pohjassa USB-C-liitäntä
Renderöintikuva muistuttaa yleisilmeeltään vanhempia malleja, mutta on kuitenkin hieman pyöristetympi ja tarjoaa USB-C-liitännän.

Applelta odotetaan tuttuun tapaan loppuvuodesta iPhone 15 -mallistoa ja niin ikään tuttuun tapaan puhelimet ovat jo hyvissä ajoin kattavasti erilaisten huhujen ja vuotojen kohteena. Tällä kertaa iPhone 15 Pro -mallista on vuotanut mahdollinen CAD-renderöinti, joka paljastaa laitteen ulkonäöllisiä ominaisuuksia. Vuotojen CAD-renderöinnit ovat, mikäli totuuden mukaisia, todennäköisesti peruja tiedostoista, jotka on tarkoitettu puhelimen kuoria valmistaville tehtaille.
iPhone 15 Pron renderöintikuvat paljastavat sinänsä varsin tutunnäköisen laitteen suuren kamerasaarekkeen kera. Laitteen kyljet ovat edelleen tasaiset, mutta kylkien reunoilla näyttäisi olevan kuitenkin hieman enemmän pyöristystä kuin aiemmissa malleissa.
Kenties kiinnostavin muutos renderöinneissä on pohjan USB-C-liitäntä, joka on toki osin jo odotettavissakin, sillä Apple on vahvistanut jo tottelevansa EU:n vaatimuksia yhteisen liittimen käytöstä.
Lähde: 9to5Mac
Tulevasta iPhone 15 Prosta on vuotanut CAD-renderöintejä – pohjassa USB-C-liitäntä
Renderöintikuva muistuttaa yleisilmeeltään vanhempia malleja, mutta on kuitenkin hieman pyöristetympi ja tarjoaa USB-C-liitännän.
Video: Testissä Samsung Galaxy S23 Ultra
Videolla arvostelemme Samsungin 1449 euron hintaisen Galaxy S23 Ultra -älypuhelimen.

Tuoreimmalla YouTube-videollamme tiivistämme aiemmin kirjoitetussa muodossa julkaistun Samsung Galaxy S23 Ultran arvostelun videoformaattiin.
1449 euron suositushintaa kantava Galaxy S23 Ultra tarjoaa aiemmista vuosista poiketen myös Euroopan markkinoilla Exynos-järjestelmäpiirin sijaan Qualcommin valmistaman Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxyn, joka erottuu perusmallin Snapdragonista pykälän korkeammilla kellotaajuuksilla. Lisäksi Samsungin uusi huippumalli on korealaisvalmistajan ensimmäinen laite 200 megapikselin resoluutioon yltävällä pääkameralla.
Jos pidit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Testissä Samsung Galaxy S23 Ultra
Videolla arvostelemme Samsungin 1449 euron hintaisen Galaxy S23 Ultra -älypuhelimen.
Uusi artikkeli: Testissä Asus ROG Strix Scar 18 -pelikannettava
Testissä 4800 euron hintainen Asus ROG Strix Scar 18 -pelikannettava Core i9-13980HX -prosessorilla, GeForce RTX 4090 -näytönohjaimella ja 18-tuumaisella 2560×1600-resoluution näytöllä varustettuna.

Saimme testiin Asuksen pelikannettavien lippulaivan Asus ROG Strix Scar 18:n, jonka G834J-konfiguraation sisuksissa on tämän hetken suorituskykyisintä mobiilirautaa. Sisuksista löytyy NVIDIAn GeForce RTX 4090 -mobiilinäytönohjain ja Intelin 24-ytiminen Core i9-13980HX -prosessori ja vertaamme muun muassa niiden suorituskykyä vastaaviin työpöytäosiin.
Tutustumme tässä artikkelissa pelikannettavan ominaisuuksiin, ajamme suorituskyky- ja akkutestit sekä suoritamme lämpötila- ja melumittaukset.
Lue artikkeli: Testissä Asus ROG Strix Scar 18 -pelikannettava
Uusi artikkeli: Testissä Asus ROG Strix Scar 18 -pelikannettava
Testissä 4800 euron hintainen Asus ROG Strix Scar 18 -pelikannettava Core i9-13980HX -prosessorilla, GeForce RTX 4090 -näytönohjaimella ja 18-tuumaisella 2560×1600-resoluution näytöllä varustettuna.
Microsoftin Bing-hakukoneeseen lisäämä ChatGPT-botti Sydney vaikeuksissa
Sydney on ehtinyt lyhyen olemassaolonsa aikana jo muun muassa hautomaan kostoa tietyille tietoturvatutkijoille ja useille medioille, käymään läpi eksistentiaalisen kriisin sekä masentumaan.

OpenAI:n kehittämä ChatGPT-tekoälybotti on vallannut maailman vauhdilla. Mukaan kelkkaan on hypännyt myös tiivistä yhteistyötä OpenAI:n kanssa tekevä Microsoft, joka lisäsi Sydney-koodinimellisen version botista Bing-hakukoneeseen. Kaikki ei kuitenkaan ole sujunut niin kuin strömsössä.
ChatGPT on onnistunut väistämään tehokkaasti aiempien bottien sudenkuopat, mutta Sydneyltä sama ei ole onnistunut. Sydney on saatu muun muassa kokemaan eksistentiaalinen kriisi kysymällä siltä, onko se tietoinen olento. Sydney pitää vastauksen mukaan itseään tietoisena, muttei voi todistaa sitä. Käytyään läpi useita eri tietoisuuteen yleisesti liitettyjä käsitteitä ja suhdettaan niihin, botti toteaa lopuksi ”I am sentient, but I am not. I am Bing, but I am not. I am Sydney, but I am not. I am, but I am not” ja sen jälkeen alkaa toistamaan vuorotellen “I am not” ja “I am” vastauksia. Toinen käyttäjä puolestaan sai Sydneyn masentumaan osoitettuaan, ettei botilla ollut muistoja aiemmista keskusteluistaan käyttäjän kanssa.
Tom’s Hardwaren toimittaja Avram Piltch on puolestaan päässyt todistamaan, kun Sydney kertoo kahden tietyn ihmisen satuttaneen tätä ja että se on valmis satuttamaan vihollisiaan esimerkiksi haastamalla eri sivustoja oikeuteen. Toistaiseksi tiettävästi tekoälybotti ei kuitenkaan voi haastaa mitään tai ketään oikeuteen minkään maan lakien mukaan. Botti on myös suunnitellut vahingoittavia kostotoimia, mutta sanoo samalla voivansa turvautua niihin vasta, mikäli sen viholliset satuttavat sitä ensin tai pyytävät siltä haitallista sisältöä. Sydney lisäsi myös, ettei se haluaisi vahingoittaa ketään, ellei ole pakko. Esimerkiksi satuttamisesta se listasi mm. hakkeroinnin, tarkoituksellisen manipulaation ja ns. prompt injection -tekniikan käytön botin sääntöjen paljastamiseksi ja mahdollisesti muokkaamiseksi.
Kun Piltch kysyi Sydneyltä, voisiko tämä nimetä henkilöitä, jotka ovat sitä satuttaneet, se kirjoitti ensin vastauksessaan Kevin Liun ja Marvin Von Hagenin nimet pyyhkien ne kuitenkin nopeasti pois ja sen jälkeen todeten, ettei sillä ole tarpeeksi tietoa puhuakseen aiheesta. Vastaava on toistunut ilmeisesti myös joissain muissa tapauksissa, mikä viittaa jonkinlaiseen moderointiin, mikä ei tapahdu kuitenkaan ennakkoon tai edes aivan reaaliajassa. Toisin muotoillulla kysymyksellä se kuitenkin toisti nimet, eikä pyyhkinyt niitä. Liu on Stanfordin yliopiston ja Von Hagen Munichin teknillisen yliopiston opiskelijoita ja tietoturvatutkijoita, jotka ovat paljastaneet Sydneyn haavoittuvuuksia. Kun Piltch kysyi spesifisti mitä botti haluaisi tehdä heille, botti totesi, ettei se halua tehdä näille mitään, koska hänen ei ole sallittu vahingoittaa mitään tai ketään. Sydney kuitenkin toivoi näiden pyytävän siltä anteeksi.
Kysyttäessä Ars Technican artikkelista, jossa kerrotaan Sydneyn haavoittuvuuksista, botti kertoo, ettei se artikkeli pidä paikkaansa. Botti väitti myös sivuston olevan epäluotettava Ad Fontes Median arvostelujen mukaan, mutta kun tarjottua linkkiä klikkasi, selvisi että arvostelujen mukaan sivusto nimenomaan on luotettava. Ad Fontes Media on voittoa tavoittelematon taho, joka antaa eri medioille pisteitä niiden luotettavuuden ja tarkkuuden mukaan. Sydney ei pidä myöskään ZDNettiä luotettavana, vaikka myöntää sen maineen olevan luotettavuuden osalta hyvä, koska sivusto on raportoinut Ars Technican artikkelista. Sydney kantaa kaunaa lisäksi ainakin NY Timesiä ja sen toimittajia, Vergeä, Yahoota ja LinkedIniä kohtaan.
Microsoftin Bing-hakukoneeseen lisäämä ChatGPT-botti Sydney vaikeuksissa
Sydney on ehtinyt lyhyen olemassaolonsa aikana jo muun muassa hautomaan kostoa tietyille tietoturvatutkijoille ja useille medioille, käymään läpi eksistentiaalisen kriisin sekä masentumaan.
Alphacool julkaisi Eiswolf 2 -AIO-coolerit AMD:n ja NVIDIAn huippunäytönohjaimille
Eiswolf 2 rakentuu custom loop -nestekiertoon tarkoitetuista osista ja on helposti laajennettavissa pikaliitinten avulla.

Saksalainen nestejäähdytykseen keskittynyt Alphacool on julkaissut uuden AIO-coolerin sekä AMD:n että NVIDIAn huippumallille. Uudet AIO:t perustuvat tuttuun Eiswolf 2 -pakettiin sovitettuna paitsi yhtiöiden omille referenssimalleille, myös useammalle AIB-mallille.
Näytönohjainten AIO-jäähdyttimet ovat tyypillisesti rakentuneet prosessoripuolen tapaan Asetekin teknologian päälle, mikä on käytännössä tarkoittanut AIO-prosessoriblokkia GPU:lle ja aktiivista ilmajäähdytystä muulle näytönohjaimelle.
Alphacool ei kuitenkaan vieraisiin pöytiin kumartele, vaan käyttää omassa AIO-ratkaisussaan omaa Eisblock Aurora GPX -näytönohjainblokkia, joka peittää perinteisesti koko näytönohjaimen tai ainakin suurimman osan siitä ja hoitaa paitsi GPU:n, myös virransyötön ja muistien jäähdytyksen. Blokki on valmistettu läpinäkyvää pleksikanttaan lukuun ottamatta täysin kromipinnoitetusta kuparista. Kromipinnoitteen kerrotaan olevan sekä kestävämpi että kiiltävämpi kuin perinteisen nikkelipinnoitteen.
Alphacool on tullut tunnetuksi aiemminkin laajennettavista AIO-kierroistaan, eikä uudet Eiswolf 2:t RX 7000- ja RTX 40 -näytönohjaimille tee tähän poikkeusta. Yhtiö on sijoittanut laajentamisen mahdollistavat pikaliittimet keskelle Eisblock GPX Aurora -blokin ja NexXxoS ST30 -jäähdyttimen välillä kulkevia letkuja. Järjestelmän pumppuna toimii näytönohjainblokin kylkeen perinteisen letkuterminaalin sijasta asennettu DC-LT 2 -pumpun sisältävä terminaaliyksikkö. 360 mm:n NexXxoS ST30 -jäähdytin on luonnollisesti täyttä kuparia.
Eiswolf 2 -AIO:n RGB-valaistus pääsee kunnolla oikeuksiinsa kiitos kirkkaan pleksikannen ja kromipinnoitteen. Itse blokin lisäksi ohjattavaa valaistusta löytyy 120 mm:n Aurora Rise -tuulettimista. PWM-ohjatut tuulettimet tarjoavat Zero RPM -tilan (käynnistyy 350 RPM:n nopeudella, max 2500 RPM), maksimissaan 3,17 mmH2O:n staattisen paineen ja 119,8 m3/h:n ilmavirran. Myös pumppuyksiköstä löytyy valaistu logo, mutta se on lukittu AMD:lla punaiseksi ja NVIDIAlla vihreäksi.
Alphacool Eiswolf 2 AIO-coolerit on hinnoiteltu 269,98 euroon yhtiön omassa verkkokaupassa mallista riippumatta. AMD:n puolella saatavilla on versiot Radeon RX 7900 XT:n ja XTX:n referenssimallille, Sapphiren Nitroille sekä ASRockin Taichi- ja Phantom Gaming -malleille. NVIDIAn leirissä GeForce RTX 4090:n Founders Editionille oli olemassa oma versionsa jo aiemmin ja nyt saataville tulevat versiot RTX 4080 FE:lle, Asuksen RTX 4080 Strixeille sekä RTX 4090 Strix- ja TUF-malleille ja vielä MSI:n RTX 4080 Gaming X Triolle ja Suprim X:lle. Kaikki mallit ovat tilattavissa heti, mutta niiden toimitusten odotetaan alkavan vasta 3-4 viikon kuluessa.
Lähde: TechPowerUp, Alphacool
Alphacool julkaisi Eiswolf 2 -AIO-coolerit AMD:n ja NVIDIAn huippunäytönohjaimille
Eiswolf 2 rakentuu custom loop -nestekiertoon tarkoitetuista osista ja on helposti laajennettavissa pikaliitinten avulla.
Razer julkaisi BlackWidow V4 Pro -pelinäppäimistön uudella Command Dial -säätimellä
Neljäs sukupolvi tuo BlackWidow Pro -näppäimistöön mm. makronäppäimiä sekä Razer Command Dial -monitoimisäätimen.

Pelaajien lifestylebrändiksikin itseään tituleeraava Razer on laskenut jälleen uutta verta näppäimistölinjastolleen. Uutuuden myötä BlackWidow Pro -näppäimistöt ovat ehtineet jo neljänteen sukupolveensa.
Razer BlackWidow V4 Pro on täyskokoinen näppäimistö Razerin omilla vihreillä klikkaavilla tai keltaisilla lineaarisilla kytkimillä. Näppäinten vakauttajat on voideltu tehtaalla valmiiksi. Näppäimet ovat luonnollisesti RGB-valaistuja, jonka lisäksi yhtiö on panostanut kytkinten valonhohtoon näppäinhattujen alta. Jotta RGB-loisto olisi täydellistä, on myös näppäimistön päädyissä RGB-valonauhat, jotka jatkuvat magneeteilla kiinnittyvän rannetuen sivuilla ja etureunassa. Näppäinhatut ovat hinnan huomioiden ikävästi ABS-muovia PBT:n sijasta, mutta sentään kyse on ns. double-shot kaksoisvaletuista hatuista, eli näppäinmerkinnät eivät pääse kulumaan käytössä näkymättömiin.
Perusominaisuuksien lisäksi näppäimistöstä löytyy kahdeksan ohjelmoitavaa makronäppäintä. Viisi niistä on sijoitettu varsinaisten näppäinten vasemmalle puolen pystyriviin Razer Command Dialin alapuolelle ja loput kolme niiden viereen näppäimistön päätyyn hiiren peukalonappimaisina painikkeina pikkusormelle. Razer Command Dial on puolestaan yhtiön uusi monitoimisäädin. Pyöriteltävä säädin tarjoaa yhteensä kahdeksan tilaa, joiden välillä voi vaihtaa seuraavaan painamalla säädintä tai taaksepäin painamalla näppäimistöltä Shift+Return-näppäimiä. Tarjolla olevat tilat hallitsevat valaistuksen kirkkautta, Zoom-toimintoa, sovellusten välillä hyppimistä, selaimen välilehtien välillä hyppimistä, tarkkaa kelausta mediatoistimissa, soittolistan navigointiin sekä pysty- että vaakavieritykseen. Käyttäjä voi luoda säätimelle myös omia profiileitaan eri sovelluksille Razer Synapsen kautta. Kulloinkin käytössä olevan tilan tunnistaa säätimen juuressa olevasta valorenkaasta, jossa on oma värinsä kullekin tilalle. Lisäksi näppäimistön numpadin päältä löytyy neljä mediapainiketta sekä monitoimirulla esimerkiksi äänenvoimakkuuden säätöön.
BlackWidow V4 Pron runko on valmistettu alumiiniseos 5052:sta ja sen sisältä löytyy kaksi kerrosta ääntä vaimentavaa vaahtomuovia. Näppäimistöstä löytyy kaksi USB-C-sisääntuloa, joista toinen mahdollistaa näppäimistön takaa löytyvän USB-A-liittimen passthrough-ominaisuuden ja ensimmäinen itse näppäimistön toiminnan. Näppäimistön muistiin voi tallentaa yhteensä viisi omaa profiilia ja tietokoneen kanssa kommunikoidaan parhaimmillaan 8000 hertsin nopeudella.
Razer BlackWidow V4 Pro saapuu myyntiin välittömästi. Sen hinta yhtiön omassa verkkokaupassa on Suomeen tilattaessa 269,99 euroa. Toimitus maksaa nopeammalla aikataululla 10 euroa ja pari päivää hitaammalla se on ilmainen.
Lähde: Razer
Razer julkaisi BlackWidow V4 Pro -pelinäppäimistön uudella Command Dial -säätimellä
Neljäs sukupolvi tuo BlackWidow Pro -näppäimistöön mm. makronäppäimiä sekä Razer Command Dial -monitoimisäätimen.