Uutiset

Logitechiltä vaihdettavilla mekaanisilla kytkimillä varustettu G Pro X -pelinäppäimistö

Uuden G Pro X -näppäimistön mekaaniset kytkimet ovat käyttäjän vaihdettavissa.

Logitech on esitellyt Pro-pelituotemallistoonsa uuden G Pro X -näppäimistön, joka tarjoaa yrityksen ensimmäisenä mallina vaihdettavat näppäinkytkimet. Näppäimistöstä tulee saataville myös kiinteillä näppäinkytkimillä varustettu versio. Uutuudet perustuvat samaan tenkeyless-runkoon vuonna 2017 esitellyn G Pro -näppäimistön kanssa.

Toisin kuin useimmissa muissa markkinoilta löytyvissä vaihdettavilla kytkimillä varustetuissa näppäimistöissä, G Pro X:ssä kytkimet ovat optisen sijaan perinteiset mekaaniset. Tarjolla on kolme erilaista Kaihuan valmistamaa kytkinvaihtoehtoa: GX Blue Clicky-, GX Red Linear- ja GX Brown Tactile. Kytkimet ovat käyttäjän vaihdettavissa mukana toimitettavan työkalun avulla. Näppäimistön runkorakenne on pelkistetty, pohjan korokejalat tarjoavat kolme eri kallistuskulmaa, vääntösuojatulla micro-USB-liittimellä varustettu johto on irrotettavaa mallia ja näppäimissä on G Hub -ohjelmistolla mukautettava RGB-valaistus.

Logitech G PRO -pelinäppäimistöt tulevat saataville lokakuussa. Vaihdettavilla kytkimillä varusteltu Logitech G PRO X tulee saataville aluksi vain valmistajan omasta verkkokaupasta 149 euron hintaan. Vaihtokytkinpaketit maksavat 49 euroa. Jos näppäintuntuman vaihtamiselle ei ole tarvetta, on vaihtoehtona myös GX Blue Clicky -kytkimillä varustettu Logitech G PRO 129 euron hintaan.

Video: Esittelyssä Asus ROG Phone II -pelipuhelin

30.9.2019 - 23:58 / Sampsa Kurri Mobiili Kommentit (17)

Esittelemme videolla Asuksen uuteen ROG Phone II -pelipuhelimeen, joka on varustettu suorituskykyisellä raudalla ja 120 hertsin näytöllä.

Video on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Asuksen kanssa.

Asuksen toisen sukupolven ROG Phone -pelipuhelin esiteltiin viime kuussa IFA 2019 -messuilla ja se on saapumassa myyntiin 899 euron hinnalla. Tutustumme videolla puhelimen myyntipakkaukseen, käymme läpi muutamia avainominaisuuksia ja testaamme 3DMark-suorituskykyä.

Puhelin on varustettu 6,6-tuumaisella AMOLED-näytöllä, joka tukee 120 hertsin virkistystaajuutta. Sisuksista löytyy suorituskykyinen Qualcommin Snapdragon 855+ -järjestelmäpiiri, 12 gigatavua käyttömuistia, 512 gigatavua tallennustilaa ja 6000 mAh akku. Takapuolella on kaksoiskamera ja RGB-valaistu ROG-logo. Mukana toimitettava erillinen tuuletin jäähdyttää puhelinta parilla asteella ja ilmavirtaus viilentää sormia laitteen lämmetessä pidemmissä pelisessioissa.

Varsinainen testiartikkeli puhelimesta julkaistaan io-techissä myöhemmin.

Jos pidit videosta, käy tykkäämässä, tilaa io-techin YouTube-kanava, anna kommenteissa palautetta ja kehitämme videokonseptia lisää, kiitos!

Katso video Youtubessa

CompuBench-vuoto paljasti tietoja Intelin Gen12- eli Xe-arkkitehtuurin integroidusta versiosta

CompuBench-tulosten mukaan mobiilikäyttöön suunnatun Engineering Sample -prosessorin Gen12-grafiikkaohjaimessa on 96 Execution Unit -yksikköä, kun tämän hetken tehokkaimmassa Iris Pro P580:ssa on 72 EU:ta.

Intel valmistelee parhaillaan Gen12- eli Xe-näytönohjainarkkitehtuuria. Kyseessä on Intelin kohdalla merkittävästä tapauksesta, sillä se tulee olemaan yhtiön ensimmäinen konkreettinen askel takaisin erillisnäytönohjainmarkkinoille.

CompuBench-testitietokantaan on ilmestynyt Intelin kannettaviin suunnatulla Engineering Sample -prosessorilla ajettu testitulos, jossa on käytössä yhtiön tuleva Gen12- eli Xe-arkkitehtuurin integroitu grafiikkaohjain. Testituloksen Info-välilehti paljastaa muun muassa sen, että grafiikkaohjain raportoi sisältävänsä 96 Compute Unit- eli Intelin termein Execution Unit -yksikköä. Verrokiksi tähän asti Intelin tehokkaimmassa integroidussa grafiikkaohjaimessa, Iris Pro P580:ssa, on 72 yksikköä. Lisäksi sama Info-välilehti paljastaa grafiikkaohjaimen kellotajuuden olevan ainakin tässä vaiheessa 1,1 GHz.

Intel on aiemmin tässä kuussa paljastanut, että Gen12 tulee olemaan merkittävä muutos myös muutoin kun erillisnäytönohjainten suorituskykyisten piirien muodossa. Francisco Jerezin GitHub-viesti kertoo sen ISA:n (Instruction Set Architecture, käskykanta-arkkitehtuuri) menevän käytännössä täysin uusiksi jokaisella mahdollisella tasolla, mutta luultavasti merkittävin yksittäinen muutos ainakin kääntäjän kannalta on rekistereiden scoreboard-logiikan poisto arkkitehtuurista. Itse viesti oli suunnattu Mesa-projektille pyyntönä liittää Gen12:n vaatimia päivityksiä sen i965 / Iris -kääntäjään.

Lähde: CompuBench

LIVE: io-techin tekniikkakatsaus-podcast (39/2019)

io-techin suorana lähetettävässä videopodcastissa keskustellaan viikon kiinnostavimmista tietotekniikka- ja mobiilimaailman tapahtumista.

io-techin tekniikkakatsaus-podcast lähetetään tänään perjantaina 27. syyskuuta tavanomaiseen aikaan noin klo 15:00 alkaen suorana live-streamina Twitchissä. Äänessä ovat io-techin perustajat Juha Kokkonen sekä Sampsa Kurri.

Käymme läpi ajankohtaiset IT-alan uutiset ja uutuustuotteet kuluneen viikon ajalta, kerromme mitä päivityksiä io-techissä on mahdollisesti luvassa lähitulevaisuudessa sekä valotamme artikkelien tekemisen ja io-techin pyörittämiseen liittyviä taustatarinoita. Katsojat voivat osallistua lähetykseen interaktiivisesti Twitchin keskusteluikkunan välityksellä.

io-techin viikon tekniikkakatsaus on jälkikäteen katsottavissa tai kuunneltavissa:

NVIDIA esitteli RTX Broadcast Engine -kokoelman streamaajille

RTX Broadcast Engine sisältää RTX Greenscreen-, RTX AR- ja RTX Style Filters -teknologiat, jotka hyödyntävät Turing-arkkitehtuurin tensoriytimiä.

NVIDIA on ilmoittanut kehittäneensä uuden streamaajille suunnatun RTX Broadcast Engine -ratkaisun. Kyseessä on kokoelma erilaisia teknologioita, jotka hyödyntävät Turing-arkkitehtuurin tensoriytimiä ja tekoälyä livestreamien parantamiseen.

RTX Broadcast Engine rakentuu aluksi kolmesta palasesta: RTX Greenscreen, RTX AR ja RTX Style Filters. RTX Greenscreen on teknologia, joka mahdollistaa chroma key -erikoistehosteen käytön ilman oikeaa taustakangasta. NVIDIAn mukaan sen tekoälymalli osaa tulkita mikä kuvassa on taustaa ja siten poistaa sen näkyvistä, jättäen esiin vain itse streamaajan.

RTX AR on puolestaan kasvojen seurantaan erikoistunut teknologia. Se mahdollistaa kasvojen seurannan yleisellä tasolla, eri kiinnepisteiden avulla sekä karkean 3D-mallin luomisen kasvoista suoraan videokuvan perusteella. RTX AR mahdollistaa esimerkiksi virtuaalihahmojen ilmeiden synkronoinnin streamaajan ilmeisiin.

RTX Style Filters on puolestaan tekoälyä hyödyntävä kokoelma filttereitä, joilla voi muuttaa streamin ulkonäköä. Sen sijasta, että sama filtteri ajettaisiin vain raa’alla voimalla koko videon päälle, se osaa tekoälyn avulla tulkita kuvaa ja sovittaa filtterin ympäristöön paremmin sulautuvaksi.

Yhtiön blogin mukaan RTX Greenscreen tullaan integroimaan suoraan osaksi Open Broadcaster Software- eli OBS-sovellusta. Lisäksi Streamlabs ja XSplit ovat ilmoittaneet olevansa innoissaan uusista teknologioista ja tulevansa tukemaan niitä omilla tahoillaan.
RTX Broadcast Engine tulee pääsemään parrasvaloihin 27. – 29. syyskuuta eli tulevana viikonloppuna San Diegossa Yhdysvalloissa pidettävillä TwitchCon-messuilla. Kehittäjät voivat hakea NVIDIAn kehittäjäsivujen kautta pääsyä uusiin teknologioihin ennen varsinaista julkaisua vapaaseen jakoon.

Lähde: NVIDIA

Intel kertoi NAND-teknologioidensa tilasta ja kehityssuunnista

Intelin mukaan sen Floating Gate Cell -teknologiaan perustuvat QLC-solut ovat selvästi perinteiseen Charge Trap Cell -teknologiaan perustuvia QLC-soluja luotettavampia.

Intel on kertonut Memory/Storage Day -tapahtumassaan yhtiön lähitulevaisuuden suunnitelmista muistiteknologioiden saralla. Yhtiö silmäileekin tällä hetkellä jo 5 bittiä soluun tallentavien NAND-solujen suuntaan.

Intelin mukaan sen Floating Gate Cell -teknologia on monin tavoin perinteisiä Charge Trap Cell -teknologioita parempi. Sen kerrotaan esimerkiksi parantavan jännitetasojen erottelua eri solujen välillä ja parantavan datan säilyvyyttä. Yhtiön mukaan sen CMOS Under Array -teknologian käyttö yhdessä FG-teknologian kanssa tekee yhtiön 96-kerroksisista NAND-siruista markkinoiden tiheimpiä. Kehitys ei kuitenkaan ole pysähtynyt ja yhtiö uskoo aloittavansa 144 kerroksisten NAND-sirujen valmistuksen ensi vuonna.

Markkinoille on tuotu askel askeleelta enemmän bittejä per solu tallentavia ratkaisuja. Useampien bittien tallenus solua kohti parantaa muistien kapasiteettia, mutta samalla heikentää niiden luotettavuutta. Nykyisellä neljä bittiä soluun tallentavalla QLC-tekniikalla solussa on jo 16 eri jännitetasoa ja mitä enemmän jännitetasoja on, sitä pienempi on solun lukuikkuna ja sitä pienemmät vuotovirrat voivat vaikuttaa datan lukemisen tarkkuuteen. Intelin mukaan sen FG-teknologia mahdollistaa paitsi alun alkaen suuremman lukuikkunan, myös pitkässä juoksussa kymmeniä prosentteja suurempana pysyvän lukuikkunan, mikä parantaa datan säilyvyyttä. Yhtiön mukaan se uskoo FG-teknologian taipuvan myös seuraavaan askeleeseen eli viiteen bittiin per solu. Viisi bittiä tallentavissa soluissa on jo 32 erillistä jännitetasoa.

Lähde: Intel

Intel painii edelleen 14 nanometrin toimitusvaikeuksien kanssa

Intel kertoi viime vuonna panostavansa miljardi dollaria 14 nanometrin tuotantokapasiteetin kasvattamiseksi, mutta se ei ole riittänyt vastaamaan prosessoreiden kysyntään.

Intelillä on ollut jo pidempään ongelmia vastata yhtiön prosessoreiden kysyntään. Vastatakseen kysyntään Intel panosti viime vuonna miljardi dollaria kasvattaakseen vanhemman 14 nanometrin prosessin kapasiteettia, mutta nyt vaikuttaa siltä, ettei se ole riittänyt täyttämään vajetta.

DigiTimes uutisoi omiin lähteisiinsä perustuen 14 nanometrin kapasiteetin olevan edelleen riittämätön vastaamaan kysyntään, mikä saattaa johtaa esimerkiksi kannettavavalmistajien Comet Lake -mallien myöhästelyyn ensi vuoden puolelle. Comet Lake on Intelin tuorein 14 nanometrin valmistusprosessilla valmistettava arkkitehtuuri. Arkkitehtuurin vähävirtaisimmat mallit on jo julkistettu kannettaviin ja työpöytäpuolelle arkkitehtuuria odotetaan ensi vuoden alkupuolella.

AnandTech selvitti tilannetta suoraan Inteliltä, jonka vastaus jättää jonkin verran tulkinnan varaa, mutta antaa ymmärtää DigiTimesin väitteiden pitävän paikkaansa ainakin jollain tasolla. Intelin mukaan huolimatta sen tuotantokapasiteetin kasvamisesta ja markkinoille saaduista uusista 10 nanometrin prosessoreista, on yhtiöllä edelleen haasteita PC-markkinoiden kysyntään vastaamisessa. Voit lukea koko Intelin lausunnon alta.

“We continue working to improve the supply-demand balance for our PC customers. In the first half of 2019, we saw PC customer demand that exceeded our expectations and surpassed third-party forecasts. We have added 14nm output capacity and are ramping volume on 10nm with systems on shelf for holiday. While our output capacity is increasing, we remain in a challenging supply-demand environment in our PC-centric business. We are actively working to address this challenge, and we continue to prioritize available output toward the newest generation Intel® Core™ i5, i7 and i9 products that support our customers’ high-growth segments.”

Lähde: AnandTech

Uusi artikkeli: Testissä OnePlus 7T

io-tech testasi tuoreeltaan uuden OnePlus 7T -älypuhelimen.

OnePlus julkisti hetki sitten Intiassa uuden 7T-älypuhelimensa. io-tech sai testikappaleen salassapitovelvollisuuden alaisena jo runsas viikko ennen julkaisua, joten ehdimme valmistella testiartikkelin valmiiksi julkaisuun mennessä. Käymme artikkelissa tutun kaavan mukaan läpi laitteen rakenteen, tekniset ominaisuudet, kameran, suorituskyvyn, akunkeston ja ohjelmiston.

Lue artikkeli: Testissä OnePlus 7T

OnePlus julkisti 7T-älypuhelimensa – 90 Hz:n näyttö ja kolme takakameraa

26.9.2019 - 18:00 / Juha Kokkonen Mobiili Kommentit (5)

Varustukseen kuuluu myös Snapdragon 855+ -järjestelmäpiiri ja entistä nopeampi pikalataus.

Vaikka OnePlus ilmoitti aiemmin julkaisevansa uuden 7T-mallistonsa 10. lokakuuta Lontoossa, otti se tänään puolittaisen varaslähdön esittelemällä edullisemman OnePlus 7T -mallinsa Intiassa ja Yhdysvalloissa järjestetyssä tilaisuudessa. Siinä missä keväällä julkaistu OnePlus 7 uusiutui hyvin maltillisesti, sisältää uusi 7T melko paljon uudistuksia.

Ulkoisina uudistuksina 7T:n AMOLED-näytön kuvasuhde on kasvanut 20:9:ään, jonka myötä myös ulkomittojen mittasuhteet ovat muuttuneet pitkulaisemmiksi. Takapuolella laite erottuu edeltäjästään pyöreän kamerakehyksen myötä. Takakameroita on nyt kolme: 48 megapikselin pääkamera, 12 megapikselin 2x zoomauksen tarjoava telekamera sekä 16 megapikselin ultralaajakulmakamera.

Suorituskykyä on parannettu uudella Snapdragon 855+ -järjestelmäpiirillä sekä 90 Hz:n ruudunpäivitysnopeutta tukevalla näyttöpaneelilla, joka löytyi aiemmin vain kalliimmasta Pro-mallista. Suorituskyky on parantunut myös latausnopeuden osalta, sillä uuden 30 watin Warp Charge 30T -pikalatauksen luvataan täyttävän akun 70 % varaukseen puolessa tunnissa. Akun kapasiteettia on kasvatettu 100 milliampeeritunnilla. 7T on myös OnePlussan ensimmäinen puhelinmalli, josta löytyy Android 10 -käyttöjärjestelmä uudesta asti.

OnePlus 7T:n tekniset tiedot:

  • Ulkomitat ja paino: 160,9 x 74,4 x 8,13 mm, 190 grammaa
  • Näyttö: 6,55”, 1080 x 2400, 20:9, AMOLED, 90 Hz
  • Qualcomm Snapdragon 855+ -järjestelmäpiiri
  • Muisti ja tallennustila: 8 Gt LPDDR4X RAM, 128 Gt kaksikaistaista UFS 3.0 -tallennustilaa
  • LTE Cat.18/13 (1200/150 Mbit/s), 5CA, 4×4 MIMO, Dual SIM
  • Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac 2,4 & 5 GHz, Bluetooth 5.0
  • GPS (L1 & L5), Galileo (E1 & E5a), Beidou, GLONASS, NFC
  • Etukamera: 16 megapikseliä, Sony IMX471, f2.0
  • Takakamera:
    • 48 megapikselin 1/2” Quad Bayer pääsensori (Sony IMX586), 0,8 µm pikselikoko, f1.4, 28 mm kinovastaava polttoväli, OIS
    • 16 megapikselin ultralaajakulmakamera, f2.2, 17 mm kinovastaava polttoväli, 117 asteen kuvakulma
    • 12 megapikselin telekamera, 1,0 um pikselikoko, f2.2, 51 mm kinovastaava polttoväli
    • 4K 60 FPS videokuvaus, 720p 920 FPS hidastuskuvaus
  • Stereokaiuttimet, Dolby Atmos
  • Akku ja lataus: 3800 mAh, 30W Warp Charge 30T -pikalataus, USB Type-C (3.1 Gen 1)
  • OxygenOS 10 (Android 10)

OnePlus kertoo 7T:n hinnasta ja saatavuudesta 10. lokakuuta Euroopan julkaisun yhteydessä. Hinnan on kuitenkin sanottu hieman nousevan edeltäjämallin 549 eurosta. Intiassa hinnat alkavat 3799 rupiasta, eli 491 eurosta. Suomessa myyntiin tulee laitteen 8 & 128 Gt:n muistivariantti. Värivaihtoehtoja ovat Glacier Blue ja Frosted Silver.

io-techin testiartikkelin uudesta OnePlus 7T -puhelimesta voit lukea tuoreeltaan täältä: Testissä OnePlus 7T

Huippuylikellottaja Juhani Luumi toi 3DMark Port Royal -maailmanennätyksen Suomeen

Luumin ennätystulos on samalla ensimmäinen yhdellä näytönohjaimella 13 000 pisteen rajapyykin ylittänyt tulos.

TechBBS-keskustelupalstalla vaikuttava kotimainen huippuylikellottaja Juhani Luumi on rikkonut 3DMark Port Royal -testin maailmanennätyksen yhden näytönohjaimen kokoonpanoissa. Kyseessä oli samalla kategorian ensimmäinen 13 000 pisteen rajapyykin ylittänyt tulos.

Luumin uusi 3DMark Port Royal maailmanennätystulos on 13 053 pistettä. Aiempi 12 929 pisteen ennätys oli yhdysvaltalaisen Allen ’Splave’ Golibersuchin hallussa. Luumin ennätysvedosta tekee kenties asteen vakuuttavamman vielä se, että tulos on ajettu GeForce RTX 2080 Ti -näytönohjaimella, kun Splaven tulos oli ajettu saman TU102-grafiikkapiirin täyteen versioon perustuvalla Titan RTX -näytönohjaimella.

Luumin ennätystulos ajettiin 5,3 GHz:iin ylikellotetulla Core i9-9900K -prosessorilla, EVGA:n Z390 Dark -emolevyllä, 16 Gt:llä DDR4-4266-muistia ja nestemäisellä typellä jäähdytetyllä EVGA GeForce RTX 2080 Ti Kingpin -näytönohjaimella. 155 astetta pakkasen puolella olleen näytönohjaimen grafiikkapiiri toimi testissä 2715 MHz:n kellotaajuudella ja muistit 17 Gbps:n nopeudella.

io-techin toimitus onnittelee uuden maailmanennätyksen haltijaa!

3DMark Port Royal Hall of Fame, TechBBS – Viikonlopun ylikellotus rumba – HWBOT Extreme rank 1