Uutiset
Salasanojen hallintapalvelu LastPassin serverit hakkeroitiin
LastPassin mukaan salasanat itsessään eivät ole suoran uhan alla, mutta hakkeri on päässyt käsiksi käyttäjien LastPassille antamiin yhteystietoihin.

Salasanojen hallintapalvelu LastPass on kertonut luvattoman kolmannen osapuolen päässeen käsiksi LastPassin käyttämään verkkopalvelimeen, jossa säilytetään käyttäjien tietoja. Yrityksen mukaan salasanat eivät todennäköisesti kuitenkaan ole akuutin hädän alla, sillä pääsalasanat, joilla salasanatiedostojen salaus avataan, eivät ole tallessa valmistajan servereillä. Vuotoa ei voi kuitenkaan pitää harmittomana, sillä käyttäjien perusasiakastilin tiedot, kuten nimet, sähköpostiosoitteet, laskutusosoitteet, puhelinnumerot ja IP-osoitteet, joista sovellusta on käytetty ovat vuotaneet.
Juuri mainittujen yhteystietojen lisäksi hakkeri on päässyt käsiksi käyttäjien salasanat sisältäviin tiedostoihin, jotka ovat LastPassin mukaan 256 bit AES -salauksella suojattuja. Suojauksen voi avata käyttäjän pääsalasanalla (master password), johon hakkerilla ei kuitenkaan ole mahdollisuutta serverin tietojen pohjalta päästä käsiksi, sillä LastPass ei säilytä sitä palvelimillaan.
Sen myötä hakkerilla on pari vaihtoehtoa, mikäli hän haluaa päästä salasanoihin käsiksi. Niin sanottu brute force, eli salasanojen perinteinen murtaminen useiden yritysten kautta, jota LastPass pitää epätodennäköisenä, mikäli salasanat mukailevat nykyajan suosituksia, eivätkä ne ole käytössä muilla verkkosivuilla, joista ne olisivat voineet vuotaa. Toisena ja kenties realistisempana vaihtoehtona LastPass mainitsee social engineerin ja phishingin, joissa hakkeri pyrkii saamaan käyttäjän itsensä paljastamaan pääsalasanan, sillä vuodon myötä hakkerilla voi olla käyttäjien yhteystietoja, joihin yhteyden ottaminen onnistuu.
LastPass muistuttaa, etteivät he itse kysy ikinä käyttäjien pääsalasanoja ja se tulee asettaa vain ja ainoastaan LastPassiin sovellukseen kirjautuessa.
Lähde: LastPass
Salasanojen hallintapalvelu LastPassin serverit hakkeroitiin
LastPassin mukaan salasanat itsessään eivät ole suoran uhan alla, mutta hakkeri on päässyt käsiksi käyttäjien LastPassille antamiin yhteystietoihin.
Applen lupaama Mac-tietokoneiden kahden vuoden siirtymä Arm-arkkitehtuuriin lipsahti pitkäksi
Yhtiö kertoi kesäkuussa 2020 päivittävänsä koko Mac-linjaston Arm-aikakauteen noin kahdessa vuodessa, mutta Arm-Mac Pro antaa odotuttaa itseään edelleen hamaan tulevaisuuteen.

Applen siirtymä x86:sta Arm-arkkitehtuuriin Mac-tietokoneissa on onnistunut paremmin kuin moni uskoikaan. Kenties juuri menestyksen vuoksi onkin jäänyt huomaamatta, että yhtiön alkuperäinen lupaus Arm-siirtymästä on jäänyt puolitiehen.
Apple kertoi kesäkuussa 2020 siirtyvänsä Mac-tietokoneissa x86:sta Arm-arkkitehtuuriin ja yhtiön itse kehittämiin järjestelmäpiireihin. Samalla luvattiin, että siirtymä tulisi tapahtumaan noin kahdessa vuodessa, mikä on ylittynyt jo selvästi.
Mistä sitten kiikastaa? Järeistä Mac Pro -työasemista. Bloombergin raportin mukaan Apple aikoi tehdä alun perin Mac Pro -työaseman M1 Ultra -järjestelmäpiirillä, mutta sen päädyttyä Mac Studioon ei yhtiö nähnyt enää järkeä erillisessä Mac Prossa samalla piirillä. Sen sijasta katseet siirrettiin suoraan seuraavan sukupolven piireihin.
Bloomberg kertoo Applen päättäneen jo hyvissä ajoin julkaista Mac Pro -tietokoneet sekä kahden sirun M2 Ultra- että huhutulla neljän sirun M2 Extreme -järjestelmäpiireillä. M2 Ultrassa olisi huhujen mukaan yhteensä 24 prosessoriydintä ja 76 grafiikkaydintä, kun M2 Extreme tuplaisi nämä 48:aan ja 152:een. Muistia M2 Ultrassa huhutaan olevan jopa 192 Gt ja Extremessä siten 384 Gt.
Nyt näihin suunnitelmiin on tullut kuitenkin jälleen muutoksia. Bloombergin mukaan M2 Extreme on kuopattu kaikessa hiljaisuudessa liian kalliina. M2 Extremellä varustetun Mac Pron olisi arvioitu kustantavan jopa 10 000 dollaria, mikä rajoittaisi sen markkinoita jo liikaa suhteessa kehityskuluihin.
Valitettavasti mitään tietoa Mac Pron, vaikka sitten vain M2 Ultra -järjestelmäpiirillä, julkaisusta ei vielä ole. Nykyinen Mac Pro Intelin Xeon W -prosessoreilla ja AMD:n Radeon Pro -näytönohjaimilla julkaistiin vuonna 2019, mutta sitä on sittemmin päivitetty esimerkiksi uusilla näytönohjainoptioilla.
Lähde: Tom’s Hardware
Applen lupaama Mac-tietokoneiden kahden vuoden siirtymä Arm-arkkitehtuuriin lipsahti pitkäksi
Yhtiö kertoi kesäkuussa 2020 päivittävänsä koko Mac-linjaston Arm-aikakauteen noin kahdessa vuodessa, mutta Arm-Mac Pro antaa odotuttaa itseään edelleen hamaan tulevaisuuteen.
Intel uudelleenjärjesteli grafiikkapuolen AXG-osaston kahteen osaan
Raja Koduri siirtyy AXG:n johdosta Intelin pääarkkitehdiksi, kun AXG:n kuluttajapuoli siirtyy osaksi Client Computing Groupia ja datakeskuspuoli osaksi Datacenter and AI Groupia.

Intel on ilmoittanut uudelleenjärjestelevänsä yhtiön sisäistä järjestystä ja sen myötä Raja Kodurin uudesta pestistä. Muutosten myötä heitetään hyvästit Advanced Computing Systems and Graphics- eli AXG-osastolle.
Intel hajottaa yhtiön grafiikka- ja laskentapuolesta vastuussa olevan AXG-osaston kahtia ja liittää ne jo olemassa oleviin yksiköihinsä. Erillisnäytönohjainten puoli tulee jatkamaan olemassaoloaan osana Client Computing Groupia (CCG), joka sisältää muun muassa kuluttajaprosessorit. Laskentakiihdyttimistä vastuussa oleva puolisko puolestaan siirtyy Datacenter and AI Groupiin (DCAI). Yhtiön mukaan AXG on täyttänyt tehtävänsä saatuaan polkaistua sekä erillisnäytönohjaimet että uuden sukupolven laskentakiihdyttimet käyntiin ja ne voivat jatkaa eteenpäin osina isompia osastoja.
Muutoksen myötä AXG:n johtajana toiminut Raja Koduri siirtyy uusiin, tai pikemminkin vanhoihin tuttuihin tehtäviin Intelin pääarkkitehtina. Pääarkkitehdin roolissa Kodurilla tulee olemaan sormensa pelissä niin prosessoreiden, grafiikkapiirien kuin tekoäly- ja kiihdytinpiirienkin saralla. Koduri on parhaillaan sairaslomalla Intiassa toipumassa ennalta suunnittelemattomasta selkäleikkauksesta.
CCG:n puolelle siirtyvää grafiikkajaostoa johtaa jatkossa Lisa Pierce, joka on toiminut aiemmin AXG:n grafiikka- ja ohjelmistopuolella. CCG:n Michelle Johnston Holthaus jatkaa koko osaston johdossa entiseen malliin. DCAI:n osa AXG:stä tulee toimimaan väliaikaisesti Super Compute Groupin johtaja Jeff McVeigh, kun paikalle etsitään pysyvää täyttäjää. Tom’s Hardwaren mukaan DCAI:n puolelle siirtyivät myös AXG:n SoC- ja IP Design -tiimit, mutta ne tulevat jatkossa tukemaan DCAI:n lisäksi myös CCG:tä.
Intelin suunnitelmiin grafiikkapiirien, laskentapiirien tai muiden vastaavien osalta AXG:n jakaminen ei tule tekemään muutoksia ainakaan tällä tietoa. Yhtiön mukaan erillisnäytönohjainpuolella tehdään täyttä häkää töitä Battlemagen valmiiksi saattamisen kanssa. Mitään tarkkaa julkaisuaikataulua yhtiö ei ole kuitenkaan vielä kertonut sille ja Tom Petersen onkin kommentoinut, ettei oppi Alchemistin ontuvasta julkaistusta ole mennyt harakoille.
Lähde: Tom’s Hardware
Intel uudelleenjärjesteli grafiikkapuolen AXG-osaston kahteen osaan
Raja Koduri siirtyy AXG:n johdosta Intelin pääarkkitehdiksi, kun AXG:n kuluttajapuoli siirtyy osaksi Client Computing Groupia ja datakeskuspuoli osaksi Datacenter and AI Groupia.
LIVE: io-techin hyväntekeväisyysstriimi joulupatakeräykseen klo 20:00
io-techin suorana YouTubessa lähetettävässä striimissä pelaillaan viime vuodesta tuttuun tapaan toimituksen kesken PUBGia ja kerätään varoja Pelastusarmeijan joulupataan.

Keräämme tänään torstaina 22. joulukuuta klo 20 alkavassa pelistriimissä parista viime vuodesta tuttuun tapaan lahjoituksia suoraan Pelastusarmeijan joulupataan. Joulupatakeräyksen tavoitelukemana on tällä kertaa 10000 euroa.
Striimin aikana katsojien kesken arvotaan yhteistyökumpaani AOC:n 25G3ZM-pelinäyttö (24,5″, Full HD, 240 Hz, VA)
Joulupadasta saatavat varat jaetaan ruokana, vaatteina ja lahjakortteina kotimaan vähäosaisille lapsiperheille ja muille vähävaraisille ja syrjäytymisvaarassa oleville ihmisille Pelastusarmeijan toimipisteissä eri puolella Suomea.
Osallistu keräykseen: TechBBS:n nettipata
io-techin ylläpito kiittää jo etukäteen kaikkia keräykseen osallistuvia!
LIVE: io-techin hyväntekeväisyysstriimi joulupatakeräykseen klo 20:00
io-techin suorana YouTubessa lähetettävässä striimissä pelaillaan viime vuodesta tuttuun tapaan toimituksen kesken PUBGia ja kerätään varoja Pelastusarmeijan joulupataan.
Epic Games sovitteli FTC:n kanssa: maksaa liki 500 miljoonaa korvauksia Fortniten väärinkäytöksistä
Epic maksaa vajaat 260 miljoonaa sakkoja lasten oikeuksia puolustavan COPPA:n rikkomisesta sekä joutuu palauttamaan käyttäjien rahoja yli 230 miljoonan euron edestä.

Tuskin kukaan kysyttäessä tunnustaisi pitävänsä nykypelien mikromaksukulttuurista, mutta niiden huikeat tuotot kertovat myynnin vetävän siitä riippumatta. Välillä erilaisten digisisältöjen myynti ja markkinointi lipsuu kuitenkin sovittujen sääntöjen rajamailta reilusti rajan yli, kuten Epic Gamesille on nyt käynyt Fortniten kanssa.
Epic Games on tehnyt sopimuksen Yhdysvaltain kauppakomissio FTC:n (Federal Trade Commission) välttääkseen oikeustoimet. Yhdysvaltain oikeusministeriö oli haastanut Epicin oikeuteen FTC:n puolesta Children’s Online Privacy Protection Act:n (COPPA) rikkomisesta. Epic maksaa sovitteluna 275 miljoonan dollarin sakot, mikä on samalla suurin FTC:n sääntöjen rikkomisesta tuomittu korvaus tähän mennessä. Lisäksi Epicin tulee palauttaa alaikäisten ostoksiin kulutettuja rahoja 245 miljoonan dollarin edestä. Yhteensä maksettavaa tulee siis 520 miljoonaa dollaria eli nykykurssilla reilut 490 miljoonaa euroa.
FTC:n mukaan Epic on asettanut Fortniten yksityisyysasetukset oletuksena liikaa tietoja urkkiviksi, jonka lisäksi käyttöliittymä on suunniteltu johtamaan käyttäjiä ostamaan pelisisältöä huomaamattaan. Oikeusministeriö puolestaan alleviivaa sovittelun ennätyssakkojen olevan esimerkkinä kaikille siitä, ettei lasten tietoja saa kerätä ilman vanhempien suostumusta. Voit lukea tarkemmat tiedot FTC:n tiedotteesta.
Lähde: FTC
Epic Games sovitteli FTC:n kanssa: maksaa liki 500 miljoonaa korvauksia Fortniten väärinkäytöksistä
Epic maksaa vajaat 260 miljoonaa sakkoja lasten oikeuksia puolustavan COPPA:n rikkomisesta sekä joutuu palauttamaan käyttäjien rahoja yli 230 miljoonan euron edestä.
AMD selvensi Radeon RX 7900 -näytönohjainten väitettyä keskeneräisyyttä
Vaikka väitetyt bugit olivat väärinkäsitys ja A0-piiriversio normaali asia, RX 7900 XTX:n oudot lämpötilat eivät anna kuvaa viimeistellystä tuotteesta.

NVIDIAn GeForce RTX 40 -julkaisu ei sujunut kuten strömsössä, mutta ei AMD:n Radeon RX 7000 -julkaisusta voida puhua missään nimessä ongelmattomana tempauksena. Keskustelua ovat herättäneet muun muassa huomattavan vaihtelevat lämpötilamittaukset eri arvosteluissa sekä väitetyt bugit itse raudassa.
AMD on kommentoinut Tom’s Hardwarelle joitain väitteitä uusista Radeon RX 7900 XT- ja XTX -näytönohjaimista. Ensimmäinen väitteistä koski shader prefetching -ominaisuutta, johon liittyen Twitter-käyttäjä Kepler_L2 oli löytänyt erikoisen koodipätkän Mesa3D-ajurista (kuva alla). Koodin tulkittiin tarkoittavan, että A0-revision piireissä olisi bugi liittyen ominaisuuteen.
AMD:n mukaan kyse ei ole kuitenkaan mistään rikkinäisestä ominaisuudesta, vaan koko koodipätkä koskee testikäytössä olevaa ominaisuutta, jonka on tarkoitus tulla käyttöön tulevissa sukupolvissa. Tapaus olisi siis vastaava, kuin Intelin DLVR-ominaisuus, jonka Shamino oli luullut joutuneen leikkuupöydälle. Pian kuitenkin selvisi, että sen ei ollut missään vaiheessa tarkoituskaan olla käytössä ES-vaihetta pidemmälle, vaan vasta tulevissa sukupolvissa. Myös AMD:n Zen 3 -prosessorisiruissa oli TSV-läpiviennit 3D Cache -välimuisteille alusta lähtien, vaikka ominaisuus tuli mukaan vasta yli vuotta myöhemmin.
Toinen väite koski kiirehdittyä julkaisua, koska käytössä on A0- eli ensimmäiset piiriversiot, joiden on helppo olettaa olevan bugisia. AMD:n mukaan A0-version käytössä ei ole kuitenkaan mitään erikoista, vaan suurin osa RX 5000- ja RX 6000 -sarjan grafiikkapiireistäkin julkaistiin A0-versiona. Tom’s Hardware tiesi myös NVIDIAn grafiikkapiirien olevan julkaisussa A0-versiota. Toki kaikki projektit eivät ole yhtä onnekkaita, kuten Sapphire Rapids joka oli tiettävästi viime näkemältä jo 12. versiossaan H5 steppinginä.
Lähde: Tom’s Hardware
AMD selvensi Radeon RX 7900 -näytönohjainten väitettyä keskeneräisyyttä
Vaikka väitetyt bugit olivat väärinkäsitys ja A0-piiriversio normaali asia, RX 7900 XTX:n oudot lämpötilat eivät anna kuvaa viimeistellystä tuotteesta.
Huippuylikellottaja Elmor rikkoi 9 GHz:n rajapyykin ensimmäisenä maailmassa
Yhteistyössä ROG-ylikellotustiimin kanssa saavutettu ennätys onnistui jäähdyttämällä Intelin Core i9-13900K -prosessoria nestemäisellä heliumilla ja kytkemällä sen Hyper-Threading sekä E-ytimet pois päältä.

Intelin 13. sukupolven Raptor Lake -prosessorit lähentelevät jo 6 GHz:n Boost-kellotaajuuksia ja valmisteilla on Core i9-13900KS -erikoisversio, jossa 6 GHz:n Boost-kellotaajuus on totta. Ylikellotusrintamalla mennään kuitenkin ihan eri lukemissa.
Ruotsalainen huippukellottaja Jon ’Elmor’ Sandström on rikkonut ensimmäisenä maailmassa 9 GHz:n rajapyykin. Omaa ElmorLabs firmaansa Taiwanissa pyörittävä kellottaja teki tuloksensa yhteistyössä Asuksen Republic of Gamersin ylikellotustiimin kanssa.
Elmorin 9008,82 MHz:n ennätystulos saavutettiin jäähdyttämällä Core i9-13900K -prosessoria nestemäisellä heliumilla, joka -269°C lämpötilallaan on vielä selvästi yleensä extremekellotuksessa käytettyä nestemäistä typpeä (-196°C) kylmempää. Prosessorin E-ytimet ja Hyper-threading-tuki oli kytketty pois päältä ja emolevynä käytettiin Asus ROG Maximus Z790 Apexia, kun muistien virkaa toimittavat G.Skillin Trident Z:t DDR5-5604 -nopeudella ja löysillä CL46-45-45-89-127-2 -asetuksilla.
Testisessioissa nähtiin myös korkeampi 9015,4 MHz:n kellotaajuus, mutta siitä ei ole olemassa virallista CPU-Z -tulosta. SkatterBencher oli mukana seuraamassa ennätysjahtia ja on julkaissut sen tiimoilta videon. Samassa sessiossa saavutettiin myös uudet PiFast- ja SuperPi 1M -ennätykset.
Lähde: HWBot
Huippuylikellottaja Elmor rikkoi 9 GHz:n rajapyykin ensimmäisenä maailmassa
Yhteistyössä ROG-ylikellotustiimin kanssa saavutettu ennätys onnistui jäähdyttämällä Intelin Core i9-13900K -prosessoria nestemäisellä heliumilla ja kytkemällä sen Hyper-Threading sekä E-ytimet pois päältä.
Mikä vaivaa Radeon RX 7900 XTX:n lämpötiloja?
Useampi kuluttaja on raportoinut AMD:n oman näytönohjaimen grafiikkapiirin hotspot-lämpötilan nousevan maksimiin eli 110 asteeseen.

Havaitsimme jo io-techin omissa Radeon RX 7900 XTX -testeissä, jotka julkaistiin päivää ennen myynnin alkamista, että Navi 31 -grafiikkapiiri toimi melko lämpimänä 77-asteisena ja keskeltä mitattu korkein hotspot-lämpötila oli 96 astetta. Tuulettimet pyörivät 1850 RPM:n kierrosnopeudella ja kokoonpanon melutaso 40 desibeliä oli selvästi kuultavissa. Ihmettelimme artikkelin julkaisun jälkeen, kun monilla ulkomaalaisilla sivustoilla testattiin merkittävästi alhaisempia lämpötiloja ja raportoimme eroista ja omista tuloksistamme suoraan AMD:lle. Testinäytönohjaimemme toimi kuitenkin vielä normaaleissa rajoissa, hotspot-lämpötila ei noussut 110 asteen maksimiin ja suorituskyky oli odotetulla tasolla, joten meidän yksilön todettiin todennäköisesti toimivan muita lämpimämpänä. Esim:
- techPowerUp!: 58 astetta (hotspot 78)
- Club386: 61 astetta (hotspot ?)
- Kitguru: 63 astetta (hotspot 81)
- Sweclockers: 64 astetta (hotspot ?)
Lähimpänä io-techin lukuja olivat norjalainen Tek.no 74 astetta ja saksalainen Computerbase 73 astetta (Hotspot 88 astetta).
Huom! Eri sivustojen testituloksia on mahdoton verrata suoraan keskenään johtuen eri testaustavoista ja olosuhteista, mutta tuloksia voi pitää suuntaa antavina. Koskaan aiemmin emme ole kuitenkaan nähneet eri testeissä yhtä suuria eroja grafiikkapiirin lämpötilassa, vaan ne ovat yleensä muutaman asteen sisällä toisistaan.
Nyt kun ensimmäiset kuluttajat ovat saaneet ostamiaan näytönohjaimia käsiinsä, niin suomalaisten harrastajien kesken io-techin omalla TechBBS-keskustelufoorumilla kuin ulkomailla Redditissä monet käyttäjät ovat raportoineet AMD:n omaan suunnitteluun perustuvan näytönohjaimen grafiikkapiirin hotspot-lämpötilan nousevan 110 asteeseen eli maksimiin. Tämän seurauksena tuuletinprofiili nostaa kierrosnopeuden maksimiin eli erittäin äänekkääksi. Nimimerkki antt1 raportoi oman Radeon RX 7900 XTX -näytönohjaimensa GPU-lämpötilaksi 56 astetta, mutta hotspot-lämpötilaksi 110 astetta ja tuulettimet pyörivät täysillä eli lähes 3000 RPM:n kierrosnopeudella. Vastaavat luvut raportoi Twitterissä CapFrameX-ohjelman kehittäjä omalla ostamallaan näytönohjaimella.
Lämmöt laskevat pystyasennossa?
Nimimerkki Eeme186 raportoi ensin foorumilla 110 asteen hotspot-lämpötiloista omalla näytönohjaimellaan, mutta käännettyään kortin pystyasentoon, hotspot-lämpötila laski 92 asteeseen ja näytönohjaimen melutaso laski merkittävästi. Myös Redditissä oli tehtyä vastaavanlaisia havaintoja lämpötiloissa riippuen näytönohjaimen asennosta. Päätimme testata näytönohjaimen asennon vaikutusta itse ja tulokset olivat samansuuntaisia kahdella eri testikokoonpanolla ja erilaisella kotelotuuletuksella. Ensimmäisessä testissä käytössä oli io-techin näytönohjainten testikokoonpanon Cooler Master C700P -kotelo, jossa on mesh-etupaneeli ja kolme 120 mm:n tuuletinta puhaltamassa ilmaa sisään. GPU-lämpötila laski pystyyn asennettuna 76 asteesta seitsemällä asteella 69 asteeseen ja hotspot-lämpötila laski 97 asteesta 12 astetta 85 asteeseen.
Jälkimmäinen testi toteutettiin kokonaan toisella kokoonpanolla Lian-Lin O11 Dynamic XL -kotelossa eri tuuletinkonfiguraatiolla, jossa kolme 120 mm:n tuuletinta puhaltaa ilmaa alhaalta kotelon sisään. (Testien aikana lasikylki oli kiinni).
O11 Dynamic XL -kotelolla näytönohjain pystyyn asennettuna Navi 31 -grafiikkapiirin GPU- ja hotspot-lämpötilat olivat neljä astetta alhaisemmat kuin normaalisti vaakatasossa, mutta samaan aikaan myös grafiikkapiirin kellotaajuus oli hieman korkeampi ja tuulettimet pyörivät neljä prosenttiyksikköä eli 270 RPM hiljaisemmin, jolloin näytönohjain oli hiljaisempi. Jos molemmissa asennoissa tuulettimet olisi asetettu toimimaan vielä samalla nopeudella, lämpötilaeroero kasvaisi suuremmaksi.
Huono kontakti tai ongelma jäähdytysratkaisussa?
Tarkkaa syytä, miksi näytönohjaimen asennussuunta vaikuttaa lämpötiloihin, on vaikea arvailla. Todennäköisin syy on joko grafiikkapiirin kontaktissa kupariseen jäähdytyslevyyn tai jäähdytyksen rakenteessa, höyrykammiossa tai miten lämmintä ilmaa saadaan poistettua rivastosta. Gamers Nexus purki AMD:n oman Radeon RX 7900 XT -näytönohjaimen videollaan ja sen perusteella ainakin GDDR6-muistien päällä käytettävä uusi lämpöäjohtava massa näyttäisi olevan aika paksua, joka saattaa haitata höyrykammion täydellistä kontaktia grafiikkapiiriin.
Olemme raportoineet havainnoistamme ja tuloksista AMD:lle, joka tutkii parhaillaan asiaa ja odotamme vastausta aiheeseen liittyen.
Seuraavaksi puramme io-techin testilaboratiossa AMD:n Radeon RX 7900 XTX -näytönohjaimen, varmistamme kontaktin, laitamme uudet tahnat ja mittaamme lämmöt uudelleen.
Kerro kommenteissa omat kokemuksesi Radeon RX 7900 XTX -näytönohjaimen lämpötiloista ja tuulettimien kierrosnopeudesta/melutasosta.
Mikä vaivaa Radeon RX 7900 XTX:n lämpötiloja?
Useampi kuluttaja on raportoinut AMD:n oman näytönohjaimen grafiikkapiirin hotspot-lämpötilan nousevan maksimiin eli 110 asteeseen.
Uusi artikkeli: Testissä Sony Xperia 5 IV -älypuhelin
Testasimme Sonyn 1049 euron hintaisen Xperia 5 IV -lippulaivapuhelimen.

Tuoreimmassa puhelintestiartikkelissa otamme tuntumaa Sonyn 6,1-tuumaisella näytöllä varustettuun Xperia 5 IV -pikkulippulaivaan. Xperia 5 IV sisältää Qualcommin Snapdragon 8 Gen 1 -järjestelmäpiirin, 8 Gt RAM-muistia ja 128 Gt tallennustilaa. Laitteen akku on kasvanut viime vuodesta 500 mAh:lla 5000 mAh:iin ja samalla mukaan on lisätty ensimmäistä kertaa Xperia 5 -mallistossa myös langaton lataus. Kamerajärjestelmä puhelimessa muodostuu 12 megapikselin pää-, tele- ja ultralaajakulmakameroista.
Artikkelissa tutustumme Sony Xperia 5 IV:ään noin kuukauden ympärivuorokautisten käyttökokemusten pohjalta ja otamme selvää tarjoaako puhelin vastinetta 1049 euron suositushinnalleen.
Lue artikkeli: Testissä Sony Xperia 5 IV
Uusi artikkeli: Testissä Sony Xperia 5 IV -älypuhelin
Testasimme Sonyn 1049 euron hintaisen Xperia 5 IV -lippulaivapuhelimen.
Video: Vuoden 2022 parhaat pelikuulokkeet
Videolla käymme läpi parhaat testaamistamme pelikuulokkeista useasta eri hintaluokasta.

Tuoreimmalla YouTube-videolla io-techin toimitus valitsi vuodelle 2022 parhaat pelikuulokkeet. Videolla kuulokesuositukset annetaan noin 50 euron, 70–100 euron, 100–150 euron, 150–200 euron ja yli 200 euron hintaluokista, minkä lisäksi mukana on myös muutama erityismaininta. Kuulokkeet on valikoitu io-techin testaamista laitteista, eli mukana ei ymmärrettävästi ole malleja, jotka eivät toimituksen käsissä ole käyneet.
Pelkästään kuluvana vuonna julkaistujen kuulokemallien sijaan videon suosituksissa on mukana myös vanhempia malleja, mikäli ne ovat edelleen hintaluokassaan toimituksen kokemusten valossa parhaimmistoon kuuluvia.
Jos tykkäsit videosta, niin tilaa io-techin YouTube-kanava ilmaiseksi, kiitos!
Video: Vuoden 2022 parhaat pelikuulokkeet
Videolla käymme läpi parhaat testaamistamme pelikuulokkeista useasta eri hintaluokasta.